Sörensen dreigt met rechtszaak

rechterGristelijke website Rejoice Now, die allerlei lieden ‘bijbels toetst’ om te bepalen of ze wel voldoende in de Heer zijn, en in 2010 afviel in de race om de Gouden Bikini, heeft een kritisch artikel over David Sörensen verwijderd. De reden: Sörensen dreigt met een rechtszaak wegens smaad. Hij mailde de site het volgende:

Het is niet acceptabel dat je een persoon met naam en toenaam openbaar beschuldigt van misleiding, onbijbelse praktijken en zo doelbewust de bediening van iemand schade toebrengt. Als je deze pagina niet verwijdert, zal ik een officiële klacht tegen je indienen wegens eerroof en laster en wegens het doelbewust schade toebrengen aan onze christelijke organisatie. Dan mag je voor de rechter uitleggen waarom jij mensen met naam en toenaam op internet zwart maakt en hun christelijke werk wilt beschadigen. Je zult dan een schadevergoeding mogen betalen voor de schade die je hebt aangericht aan ons persoonlijk en aan onze bediening.

Onze Belgische blufgozer weet blijkbaar niet zo goed wat smaad is. Ook is het twijfelachtig dat hij om deze reden ooit al een gang naar de rechter heeft gemaakt, want elke advocaat zal hem direct vertellen dat hij geen poot heeft om op te staan. Iets met vrijheid van meningsuiting en zo. Tenzij die advocaat denkt: ‘Dat mannetje heeft net z’n auto verkocht om een paard te kunnen kopen, hij heeft dus geld te besteden.’ Maar nada kans om die zaak te winnen.

Wie het gewraakte artikel van Rejoice Now wil lezen kan het uit de cache van Google vissen. Er staat weinig schokkends in. Een aantal letterlijke citaten van Sörensen waar de site commentaar op geeft. Niets bijzonders, een beetje ver gezocht allemaal, maar geen spoortje laster te bekennen. De motivatie voor de verwijdering van het artikel klinkt vroom: ‘gristenen moeten hun zaken niet voor de wereldse rechter uitvechten.’ Maar feitelijk is het gewoon toegeven aan intimidatie. Sörensen trekt de lasterkaart immers bij elke vorm van kritiek.

UPDATE: De aandacht van Goedgelovig voor deze zaak was voor Rejoice Now aanleiding om het kritische artikel weer online te zetten.

87 responses to “Sörensen dreigt met rechtszaak”

  1. thebutler says :

    ‘Het positieve van zijn onderwijs is dat hij een duidelijke stelling neemt tegen de evolutietheorie en waarschuwt voor de gevaren van magie. Zoals Narnia en Harry Potter.’

    Deze mensen, met hun websites, verdienen elkaar. 😉

  2. Erik Drenth says :

    Verdrietig constateer ik dat het artikel ‘Erik Drenth dwaalleraar’ van de site verwijderd is. Ik EIS dat deze terugkomt!

  3. engel says :

    @Erik,

    Blijkbaar dwaal je niet genoeg. Of is je boek of website niet vrijzinnig genoeg. Je weet nu wat je moet doen.

  4. jan says :

    De zin “Hoeveel doden heb je al opgewekt?” komt mij heel bekend voor!!!

  5. Oscar de Tweede says :

    Sorensen heeft geen enkel inzicht in strategie. Als je geknipt wordt, moet je stil zitten. Nu hij dreigde met een rechtzaak, zou GG GG niet zijn, om er onmiddellijk bovenop te duiken. Niet zo slim van de man.

  6. Dsdre says :

    Oei, het artikel staat nu helemaal op GG. Dat wordt een forse schadeclaim van DS, kan die weer paar jaar van leven.

  7. Ronny Blaak says :

    Shalom beste mensen, ik ben in mijn min of meer nog goedgelovige tijd begin dit jaar ook bij een bijeenkomst van David Sörensen geweest. deze DS trilt & schudt werkelijk waar dat het een lieve lust is als een bezetene. de enige almachtige Vader God in de Hemelen heeft mij inmiddels goed duidelijk gemaakt dat het trillen, schudden & vallen zogenaamd in de Geest niet van Hem komt, maar deel uitmaakt van het belachelijke circus van de duivel & zijn demonen in Jezus naam. Jah Bless & Halloe Jah

  8. afolus says :

    @Ronny Blaak
    Misschien kun jij ook iets vertellen over je contacten met de Here God die jou blijkbaar iets duidelijk heeft gemaakt over een ander schepsel uit zijn verzameling. Hoe werkt zoiets in de praktijk?

  9. Oscar de Tweede says :

    Beste David Sorensen, U bent nogal geschokt over een artikel, dat over u verscheen op de site van Rejoice Now. U hebt gezegd, dat u een rechtzaak aanspant, als het artikel niet van die site zou worden verwijderd. Inmiddels is het artikel, zoals u verlangde, verwijderd. Dan is het nu tijd voor iets anders. Namelijk openlijk in te gaan op dit artikel en uw bezwaren bekend te maken. Als u mij op grond van bijbelse argumenten aantoont, dat het artikel onjuist is, zal ik per omgaande uw stichting een bedrag van 50 euro schenken.
    Met vriendelijke groet,

    Oscar de Tweede

  10. mafchauffeur says :

    @Oscar de Tweede: 50 euro? Kleingelovige. Ik bied 500. 🙂

    Reallife en Rejoicenow komen denk ik niet verder dan het heen en weer smijten van wat Bijbelteksten. Waarbij David zich uiteraard altijd kan beroepen op zijn directe lijntje met de Allerhoogste. Dat maakt zo’n discussie wel zo overzichtelijk. 😉

  11. Case says :

    Waar haalt die Zeurensen toch steeds weer het lef vandaan? Er zijn weinig mensen die zo sterk en zo lang in hun gelijk en recht op van alles kunnen geloven. We hebben hier echt met een enorme zalving van Narcisme te maken. Bijna mooi, zo eng als dit is! En dan zijn er dus nog steeds mensen die gewoon doneren en ‘andere predikers’ die hem gewoon de hand boven het hoofd houden.

  12. Afolus says :

    @mafchauffeur
    Vermoedelijk bedoelt OscarII €50 per maand… 😜

  13. goedgelovig says :

    UPDATE: De aandacht van Goedgelovig voor deze zaak was voor Rejoice Now aanleiding om het kritische artikel weer online te zetten.

  14. Maikel stekelaar says :

    Het artikel is echter wel aangepast… Een snelle telling van het aantal alinea’s laat zien dat er 5 alinea’s minder zijn… Nog niet op inhoud gecontroleerd.

  15. Afolus says :

    @Maikel Stekelaar
    De advocaat van de duivel heeft een convenant afgesloten tussen RN en DS, waarbij RN de auto van DS overneemt en de laatste van het ontvangen bedrag een civiele procedure aanspant tegen de club die hem echt dwars zit: GG. 😀 😀
    God is groot en machtig.

  16. Wilfred says :

    @Oscar:

    Als u mij op grond van bijbelse argumenten aantoont, dat het artikel onjuist is, zal ik per omgaande uw stichting een bedrag van 50 euro schenken

    Je bedoelt met dat ‘per ommegaande’ zeker: ‘nadat ik het geld van mijn weddenschap heb geind’?

    @Case:

    Bijna mooi, zo eng als dit is! En dan zijn er dus nog steeds mensen die gewoon doneren en ‘andere predikers’ die hem gewoon de hand boven het hoofd houden.

    Maar dat is toch schering en inslag in de charismanische wereld? FO lukt het b.v. ook prima… en Ma Baker ook.

  17. Professor Prietpraat says :

    goh verrassend uhh,ik bedoel voorspelbaar hoe David anderen de oren wast met bijbelteksten maar ze zelf aan zijn laars lapt als ze niet in zijn straatje passen. Volgens mij is de Bijbel heel duidelijk en moet ook David zich erin verheugen als er volgens hem liegende allerlei kwaad van hem wordt gesproken. Een gang naar de rechter is alleen toelaatbaar in uiterste gevallen als al het andere wat mogelijk is niet heeft geholpen en als je echt niet liever onrecht aanvaardt en toch je gelijk wenst te halen. Een rechtszaak tegen medegelovigen is in beginsel ontoelaatbaar. Als David zo bijbelvast en rechtlijnig wil zijn, moet hij dat ook zijn met teksten die hem wellicht wat minder goed gezind zijn en waarvan de inhoud hem wat minder goed in de oren klinkt.

  18. mafchauffeur says :

    Ik dacht heel even dat David, Matthëus en Benny het coverartikel van de weekendbijlage van Mammonkrant FD (voor de Friezen: dat is het Financieel Dagblad) hadden gehaald.

    Geld verdienen aan God

    Blijken het drie artikelen te zijn over mensen de géén bedelbrieven schrijven en niet collecteren.

    Harald Peters, handelaar in kerkinterieuren

    In Amerika is het erg in om een plek in je huis te creëren om te mediteren of te bidden. Bij mij thuis staat in elke kamer een religieus item. Op de badkamer heb ik een marmeren engel.

    Hugo van Woerden, bijbeluitgever en -drukker

    Elke dag voer ik een intiem gesprek met God. Ik heb altijd verbinding, nooit is er een telefoonstoring. Daarin komen ook werkgerelateerde zaken voorbij. De Bijbel is voor mij het boek waarin staat hoe ik te leven heb.

    Guus Bolsius, kaarsenfabrikant

    Wij verdienen geld aan God, ja. Dat deden ze tweeduizend jaar geleden ook al. Hoe ouder ik word, hoe meer ik geloof in Maria. Mijn drie kinderen hebben allemaal als tweede naam Maria. Vrouwen worden onderschat.

    Mooie mensen.

  19. differentkoek says :

    Hij blijft een plaat voor zijn hoofd houden………..zucht!

  20. Dille says :

    Hoi GG,

    jaaa ik ben fan van GG hoor, maar heus niet alleen door de aandacht die jullie hier aan besteedden werd het artikel weer online geplaatst… Ik denk dat meerdere mensen hebben gemaild naar Rejoicenow.nl. Ik kreeg vanmiddag deze mail:

    “Bedankt voor uw mail.

    Onder andere door uw bemoediging hebben we het artikel van David Sörensen terug geplaatst.

    Bedankt voor uw steun.

    Met vriendelijke groeten,
    Jos”

    Wel jammer dat het stuk dat nu geplaatst is inderdaad een flink ingekorte versie is.

  21. Harold says :

    Dat hebben jullie dan mooi stom gedaan als organisatie van goedgelovig, nu voelt ‘rejoice now’ zich gesterkt door jullie, maar goed zo blijkt maar weer dat criticasters kritiek op iedereen behalve op hun soortgenoten hebben.

  22. mafchauffeur says :

    @Harold: zo te lezen heb je het nieuws van de op handen zijnde fusie tussen Goedgelovig, Rejoice Now en Dossiers.tk gemist?

  23. star says :

    Wat opvalt is steeds weer, dat iemand een verlangen heeft en al manipulerend de vervulling/uitvoering van dat verlangen bij anderen neer gaat leggen: die natuurlijk de kosten voor de vervulling(in dit geval een huis in Ned.) moeten gaan dragen.Wie niet betaalt, gelooft niet genoeg.Net als Maasbach: “daag God uit geef meer dan je kunt missen, dan kan Hij pas zegenen”.Ja maar wel de gaven op de rekening van de organisatie zetten,hé? Hoezo geeft God een droom en draagt dan goedgelovigen op daarvoor te betalen.Kan de dromer dan ook God niet daarin gaan vertrouwen?En als iemand in Mantravorm wil bidden, laat hem/haar. Ik heb het even helemaal gehad met al die mannetjes met voorschriften over hoe en wat we moeten bidden en vooral wat we moeten geven.Belachelijk om dan bij commentaar naar de rechter te willen stappen en niét eens te denken: “ben ik eigenlijk wel gezond bezig, wat doe IK verkeerd?”

  24. TommyLee says :

    @star, je noemt maasbach: onlangs hoorde ik hem een brief voorlezen van een hele simpele volgeling een steuntrekker. Hij/zij had geld gedoneerd aan Maasbach daardoor geen geld voor vakantie. Nu kreeg hij/zij een extraatje van de uitkerende instanties voor onverwachte tegenvallers. de simpele ziel ziet dit als een zegen van God/gebedsverhoring. de vraag is nu: was deze uitkering niet gekomen als er niet gedoneerd was, Wat mij stak was dat Maasbach dit als voorbeeld aanhaalde. hij vind het blijkbaar prachtig als mensen hun laatste cent aan zijn omvangrijke plannen spenderen.

  25. goedgelovig says :

    @Dille: Een goede zaak dat meer mensen aanvoelden dat verwijderen in feite toegeven aan intimidatie is.

  26. Case says :

    Goed beschouwd is GG toch ook een Heresie Hunter site, net als Rejoice Now, Promise en Real Life. Alleen met soms wat meer humor. De anderen die ik noemde ontbreekt het daar ten ene male aan!Er is een knalharde concurrentiestrijd gaande, dat snap ik best. Ik ga voor GG, want een glimlach op zijn tijd kan geen kwaad…
    Misschien moeten we gewoon ook een Gouden Brandstapel Prijs gaan uitreiken voor de beste Heresie Hunter van het jaar….

  27. DfTg says :

    Tsja, het is natuurlijk ook wel heel vervelend als je dikgevulde portemonnaie zo vlak voor Kerst wat gevaar loopt. Misschien dat je dan dat gouden everzwijn in de etalage van de vleeshouwerij van de biljonairsclub moet laten staan en dat is toch wel even een heel pijnlijk momentje dat voor een zwaar deprimerende en ongelukkige Kerst gaat zorgen.

  28. mafchauffeur says :

    @Case: 🙂

    Toch ben ik blij dat GG zich bepaald niet beperkt tot “Heresies”. Kijk maar naar de Wall of Bikini Fame. Lieden met een solide anti-homo standpunt, een oerdegelijke opvoedmethode of een authentiek Bijbels standpunt over Gods Toorn over popfestivals en seks komen ook ruimschoots aan bod.

  29. star says :

    @TommyLee: dergelijke zaken zijn misselijk makend. Ik weet van mijn vrienden- die daar gelukkig weg zijn gegaan- dat iedereen gemanipuleerd werd om een pact met God aan te gaan en meer te geven dan ze konden missen( je zal maar een gezin hebben en geen werk);dán zou God zegenen.M.a.w. je betaalt God via de rekening van JMWZ voor zegen. Dan vraag ik me toch af waarom ze zoveel commentaar hebben op het betalen van een H.Mis voor een overledene in de RK kerk.
    Het is in al die clubs opvallend dat de leider een droom heeft en dat de gemeente moet betalen.Volgens mij klopt er dan Boven iets niet met de taakverdeling. Intussen hebben mensen bij de JMWZ toezeggingen gedaan en zitten aan betalingen vast die ze ook vol moeten houden.Te triest voor woorden. Ja en zo’n voorbeeld is zeker geen manipulatie?
    Ik gun iedereen een goed salaris, maar zulke praktijken zijn walgelijk.

  30. mafchauffeur says :

    @star: toezeggingen die je jaren vol moet houden? Hoe werkt dat?

  31. midas says :

    Shit, heb ik van het weekeinde Narnia zitten kijken. Snel geld storten aan David om mijn ziel te reinigen.

  32. Joost B. says :

    Als ik punten voor humor mag geven, scoren Erik Drenth, Case en Midas het hoogst. Weer geweldig gelachen, bedankt!

  33. star says :

    @maxchauffeur: dat pact is een toezegging( meet dan je kunt missen,hé) en je moet van goede huize komen om de moed op te brengen dát te verbreken.Ik kan het me niet voorstellen, maar de angst dat je een zegen in de weg staat is natuurlijk levensgroot aanwezig.Mijn vrienden zijn gevlucht voor al die zaken, maar manipulatie doet rare dingen met het verstand van sommige mensen kennelijk.

  34. star says :

    Midas: je zegt het precies goed: storten aan David……………

  35. mafchauffeur says :

    @midas: ach, de sjofartoeteraar, (voormalig?) mentor van Zeurensen gaat wél gewoon naar The Hobbit. En desondanks is een oudere dame na zijn profetie en gebed genezen van 3 oogziekten, van zo goed als blind tot helemaal in orde.

    Het zal wel meevallen met jouw Narnia-uitspatting. 😉

  36. Driek Oplopers says :

    Binnenkort zal ik in een column deze mafkees Sörensen graag eens even de maat nemen.

  37. engel says :

    Misschien is het handiger om een linkje naar de betreffende nieuwsbrief van Sorenen te geven, zodat we allemaal kunnen controleren waar al deze bovenstaande reacties over gaan…..

  38. star says :

    Ik ben nog steeds verbaasd over het feit met hoeveel gemak mensen aan de weg timmeren – en dat mag- en hun ideeën ineens dromen of opdrachten van God te noemen + anderen daarvoor willen laten dokken. De opdrachtgever zou dan toch moeten voorzien? Of zie ik dat verkeerd? En nog opvallender is, dat ze dat alles ineens een “bediening” noemen.Aan wie, wie wordt hier bediend?
    Als er naar mijn mening niet transparant om wordt gegaan met dit alles,dan komen er vragen en hoe irritant ook, daar moet dan toch een antwoord op komen. Opdrachten van God zijn nu eenmaal oncontroleerbaar.Maar ik heb nou nog niet 1 van de dromers horen roepen: God gaf mij een opdracht én het geld om het uit te voeren. Dát zou pas wat wezen.

  39. Afolus says :

    @star
    Goede tekst!!! 😀

  40. engel says :

    Harry Sleijster is ook niet zo enthousiast over David Sorensen.

    http://www.dossiers.tk/narnia.htm

  41. Ellen says :

    het is natuurlijk volkomen zot om met een rechtszaak te dreigen om de ander te laten…ja wat eigenlijk? wat onwaarachtig.Als er echt iets verkeerds is gezegd of gedaan dan zal de rechter daarover een uitspraak doen. En iemand voor niets voor de rechtbank dagen wordt gevolgd door een vrijspraak en dan heb je een heleboel geld verspeeld.En wat wat nou de zin van loos dreigement zou ik zo zeggen.Wees en vent maak een afspraak en praat het uit.Dreigen met loze zaken lieve deugd, dat is iets voor sukkels. Hoe is het nou: zegt GG iets verkeerds is er smaad of niet.Laat Sörensen dat dan eerst maar eens helder krijgen en vervolgens even uitvogelen wat de ander eigenlijk verkeerd doet en of hij terecht zo dreigt en waarom.

  42. goedgelovig says :

    @engel en mafchauffeur: Onze update van vanmiddag is verwijderd omdat DS dit in een persoonlijke mail aan een lezer heeft gezegd, terwijl wij dachten dat het om een nieuwsbrief ging. Het is dus wel gezegd, maar we kunnen het niet melden. Een goed verstaander heeft een half woord nodig, dus als we reacties die hier inhoudelijk op ingaan verwijderen, weet je hoe dat komt.

  43. engel says :

    @GG,

    Sorry, ik dat dat er echt een (openbare) nieuwsbrief was met dit nieuws.

  44. goedgelovig says :

    @engel: Een logische vergissing gezien de geschiedenis met DS.

  45. Psychiater says :

    David maakt anders niet veel onderscheid tussen persoonlijk en vertrouwelijk en openbaar. Dat is (slechts) een van zijn ziektebeelden: hij kan persoonlijke informatie niet voor zichzelf houden maar klopt ze op, voegt vele smakelijke ingrediënten toe, laat het de pan uit rijzen en dient het dan op als de waarheid. De waarheid maakt ( hem ) vrij nietwaar ? Ieder die in meer of mindere mate contact met hem heeft of had zal dit kunnen beamen. Dus ik kan hierbij gerust concluderen dat deze jongeman het verschil tussen een persoonlijke mail en een nieuwsbrief niet kent. Bovendien zijn er zoveel dat hij het zelf niet meer bij kan houden.

  46. Jennifer says :

    Uit de laatste nieuwsbrief (openbaar dus)

    Het is kenmerkend dat er tegelijk met deze financiele tegenslag, allerlei pagina’s op internet verschenen die me in een kwaad daglicht stelden.

    Voor we naar Nederland verhuisden was daar geen sprake van. Zodra we gingen verhuizen werden we ineens langs alle kanten bestookt met kwaadsprekerij. Ook in onze eigen omgeving begonnen mensen ineens kwaad te spreken over ons en werden vrienden tegen ons opgezet. Alles bij elkaar was het duidelijk dat er een felle oorlog was ontketend tegen ons.

    In de Bijbel staat duidelijk geschreven:

    ‘Wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees,
    maar tegen de overheden, tegen de machten,
    tegen de wereldbeheersers dezer duisternis,
    tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.’
    (Efeze 6:12)

  47. star says :

    @ Jennifer: ik mis een zin n.l. deze:Ik ga me ernstig bezinnen op mijn aandeel in dit alles en zoeken naar waar ik fouten heb gemaakt en dán pas geef ik de duivelde schuld.Maar ja, dat zal wel een wensdroom blijven.Hebben dergelijk mannen geen spiegels in huis waarin ze kunnen kijken?
    Wat een simpel leven eigenlijk: als alles naar wens gaat dan zegent God én terecht want je verdient het en gaan er zaken verkeerd dan heeft de duivel het gedaan .Ik kan er met mijn verstand niet bij.

  48. ruub says :

    Sound of Heaven 2013 was een succes. Alle demonen weggeschreeuwd, check het filmpje (25 sec. na start video)

  49. Wilfred says :

    @Ruub: Dat is toch wel een beetje treurig, dat geschreeuw. Je hebt de indruk dat je naar een groep psychisch gestoorden zit te kijken.

    Overigens wisselt het beeld wel, want wat verderop denk ik meer aan een workout in een sportschool… 😉

    En aan het eind wekt het de indruk van een moskee (4.05 e.v.), ware het niet dat de mannen hun schoenen nog aan hebben en er ook vrouwen zichtbaar zijn…

    Volgende week maandagavond zendt Tegenlicht een uitzending uit over pinksterkerken. Ben benieuwd wat dat aan materiaal oplevert…

  50. mafchauffeur says :

    Die vogel linksboven is ondertussen wél uitgegroeid tot een van de belangrijkste symbolen voor charismanici.

    Waar de Israëlieten ooit hun dildo’s inleverden om om te smelten voor een gouden kalf, zou men tegenwoordig ongetwijfeld kiezen voor een gouden visarend.

  51. Wilfred says :

    @Maf: Ik denk niet dat joden hun gouden dildo’s daarvoor zouden willen gebruiken…

  52. ruub says :

    @Wilfred
    Maandagavond? Oke, interessant, dank voor de tip!

    En ja, ze laten zich helemaal gaan he?. Johan is – aan de bewegingen te zien – langs geweest met een z’n module ‘huppelen in de Geest’ en heeft het repertoire uitgebreid met ‘Vlaggen tegen demonen’. En ik dacht ook even een glimp van Mafchauffeur in het publiek te zien, maar het is moeilijk waar te nemen met al die bewegingen. Heeft ook wel een zekere bijzondere aantrekkingskracht, dan ongeremde, dus ik begrijp het best.

  53. DsDre says :

    Het filmpje begint met een uithaal van DS naar de kerken. Die zijn verkeerd bezig (hij niet). Weg met de kaders van controle, daar zullen ze schuldeisers niet van terug hebben.

  54. mafchauffeur says :

    Er zouden zo’n 1000 mensen zijn geweest, dus de kans is groot dat er iemand van de Dwaze Schare bij zat.

    Bijvoorbeeld John die nu de smaak te pakken heeft.
    En die toch ook heel graag van zijn litteken af wil. 😉

  55. mafchauffeur says :

    De eerste getuigenissen van Sound of Heaven:

    “Mijn vuur brandt weer. Ik heb God opnieuw ontmoet. Het is niet met woorden te beschrijven wat er allemaal gebeurd is. God heeft me aangeraakt op meerdere manieren, maar vooral weer dicht naar Zich toe getrokken.”

    “Ik was echt vervuld van vreugde toen ik weer naar huis ging.”

    “Tranen liepen over mijn wangen, zonder dat ik hoefde te snikken… Ik liep gewoon leeg… en daardoor kon de Geest er in! Een heerlijk gevoel! De vreugde en vrijheid die er heerste hebben mij en mijn dochtertje vrijgezet!”

    “Gisteravond en ook toen ik naar bed ging voelde ik, dat ik in de heerlijkheid van God was, het was als een wolk waar ik in was.”

    “Ik heb voor het eerst in tongen gezongen bij jullie. Er was zoveel muziek, het ging vanzelf. Ik denk dat ik geleerd heb om me via de Geest in alle overgave te geven.”

    “Ik stond er echt nog niet langer dan drie minuten en BAM ik lag op de grond. Het was zo krachtig, ik moest blijven liggen, de kracht was zo groot. Dat had ik nog niet zo krachtig meegemaakt.”

    “Het voelde als het innemen van geestelijke grond.
    IK BEN VRIJ, IK BEN VRIJ, IK BEN VRIJ.”

    “Het was geweldig, het is belangrijk
    en het proeft naar VEEL MEER!”

    “Ik werd zo geraakt toen David begon te profeteren, die woorden sloegen in als een bom. Ook toen Renate de eerste profetieën uitsprak, die woorden waren recht tot mijn hart gesproken, dat raakte me enorm. Ik moest ook meteen huilen.”

    “Ikzelf heb een hele moeilijke tijd achter de rug en werd gisteren helemaal in de flow van de heilige Geest meegenomen. Wouw!!!! Om los te komen van mijn lasten… Heerlijk.”

    (bron: FB)

    Het rare is wel: tot nu toe geen enkele melding van een beenverlenging. Dus of dit écht van God was moet, om te voorkomen dat hier te snelle conclusies worden getrokken, toch nog wel nader worden getoetst.

  56. Wilfred says :

    @Ruub: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/het-welvaartsevangelie.html

    Ja, Johan is er maar druk mee! 😉

    Mij trekt dat ongeremde niet, maar dat is heel persoonlijk…

  57. John says :

    @Mafchauffeur

    Iets is pas van de Geest, als er een beenverlenging is geweest! 😉

  58. Wilfred says :

    @Maf: Dit is dan wel weer herkenbaar:

    Ook toen Renate de eerste profetieën uitsprak

    Ik moest ook meteen huilen.”

    Ik denk dat ze de profetieen gezongen heeft…

  59. mafchauffeur says :

    @Wilfred:

    En aan het eind wekt het de indruk van een moskee

    Ik kan wel merken dat jij zelden in een echte Gemeente komt. 😉

    @ruub: ik zie wel twee bekenden, maar niemand van de Dwaze Schare. Maar er komen vast nog wel meer bewegende beelden.

    Overigens heb ik de beelden zonder geluid bekeken. Dat leek mij verreweg het beste.

  60. Wilfred says :

    @Maf: Oh, dus jij komt regelmatig in een gemeente waar ze op hun knieen zitten, met hun hoofd op de grond? Weet je zeker dat je hun tongentaal niet misverstaat voor Arabisch? 🙂

  61. Pieter says :

    Wut!
    Zo´n PG heeft alles weg van een willekeurige sekte lijkt wel, zij het dat persoonsverheerlijking zich beperkt tot de Heer en de Here Jezus wellicht.
    Zonder echte personen om te verheerlijken is een sekte gedoemd om een langzame dood te sterven, wellicht wegens gebrek aan bewijs nadat de euforie is weggeëbt.
    Persoonsverheerlijking kan echter leiden tot een nog snellere dood van de sekte, zoals daar vele voorbeelden van zijn in de geschiedenis, waarbij een persoon als A. Hitler wellicht op hetzelfde voetstuk stond als een willekeurige Romeinse Keizer vroeger.

  62. mafchauffeur says :

    @Wilfred: dat heet knielen. Heel Bijbels hoor. En in een gemeente waar vooral veel Opwekkingsliederen gezongen worden (of Hillsong oid) heb je bij het zingen al kans dat er mensen zijn die het aanbiddingslied serieus nemen.

    Maar ook bij Verootmoedigingsgebed komt het regelmatig voor.

    Jammer dat Pittig nog steeds niet hersteld lijkt van zijn computervirus (of van wat dan ook), hij zou het je ongetwijfeld haarfijn en beter kunnen uitleggen.

  63. mafchauffeur says :

    @Wilfred: en in een gezalfde gemeente neemt ook het koor de tekst serieus.

    Ok, niet plat vooruit. Maar dat komt misschien omdat het Amerikaanse dames zijn.

    De heren hebben er minder moeite mee (3:40)

    De zaal moet zich er wel een beetje voor lenen. En uit eigen ervaring kan ik je melden dat het ook erg handig is om een plaatsje bij het gangpad uit te kiezen.

  64. Wilfred says :

    @Maf: Ik denk dat ze in Pittigs kerk een stuk minder knielen, en als ze dat wel doen, dat het dan minder op de moslimwijze lijkt. 😉

    Vreemd hoor, dat de christenen die het meest op moslims afgeven en ze het liefst willen bekeren, hun gedrag navolgen. Waar is dat Gij geheel anders gebleven?

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Knielen

    (let op dat recht blijven van de rug!)

  65. mafchauffeur says :

    @Wilfred: Pittig had toch uitgebreide charismanische research gedaan?

    Ik heb trouwens weleens iemand op die vergelijking gewezen. Werd nogal heftig op gereageerd.

    Overigens heb ik zelf ook vaak genoeg op een dergelijke wijze geknield. Niet te vaak achter elkaar, want je kunt er lelijk kramp van krijgen. 😦

  66. Flipsonius says :

    @Wilfred
    inderdaad, zo hoort het! Een beetje kerk heeft ouderwetse houten banken met zo’n uitklapbare knielbank over de volle breedte van de bank. Het is de bedoeling dat je daarop neerknielt, met je rug recht en je ellebogen op de rugleuning van de bank ervoor. Daarbij neem je je hoofd tussen beide handen en belijden en bidden maar. Zo heeft de Heere het bedoeld!
    Jammer alleen, dat je dan de rest van de dienst rugpijn krijgt omdat niemand op het idee komt om die krengen in te klappen als ze niet gebruikt worden. Daar zit je dan, in elkaar gevouwen als een kikker. 😦

  67. TommyLee says :

    @crazydriver Knielen, als ik ergens trauma’s van zou moeten hebben dan is het wel daar van. Vooral met mijn blote knietjes op de Jabo-vloerbedekking. Het huis van mijn ouders was vaak startpunt van allerlei evangelisatie-akties. Een folderaktie of straat-evangelisatie werd voorafgegaan door minimaal een half uur bidden op de knieen. Na zo’n sessie stonden de ribbels in je knieen. Het deed dan zeer als je overeind kwam.

  68. Flipsonius says :

    @TommyLee
    Volgens mij is daar in evangelische kringen veels te weinig aandacht voor. Terwijl oplossing zo simpel is 😉
    http://www.straatmakershop.nl/kniebeschermers/kniebeschermer-nierhaus-ergotec

  69. Flipsonius says :

    En de gehoorbeschermer ‘Peltor’ en de veiligheidshelm voor het onverhoeds vallen in de geest lijken me ook geen overbodige luxe!

  70. Wilfred says :

    @TommyLee: Kijk, daar hebben wij dan wel soortgelijke ervaringen. Onze bidstonden werden soms in een zaal gehouden, dan hadden we knielkussentjes. Maar dat helpt ook niet echt en na drie kwartier tot een uur ben je daar echt wel klaar mee…

    En soms was het in huiskamers. Daar werd je helemaal niet vrolijk van. Nee, geef mij dan maar zo’n mooi knielbankje! 😉

    @Flip: Nee, dat mag dus niet. Dan doe je de bedoeling van het spartaanse knielen weer teniet!

  71. Wilfred says :

    @Flip: Die gehoorbescherming lijkt me bij Zeurensen geen overbodige luxe… zie het filmpje dat Ruub plaatste.

  72. mafchauffeur says :

    @Wilfred: ja hoor, dat heb ik wel degelijk gedaan. De broeder in kwestie kwam geschrokken overeind en begon zich te verdedigen, totdat hij mijn grijns naar waarde kon schatten.

    Het was wel in een ‘bidstond setting’, tijdens een aanbiddingsdienst valt er uberhaupt niets ‘horizontaal’ te communiceren, dan behoor je in de ‘verticale communicatiemodus’ te staan. Staan in figuurlijke zin. 😉

    De persoon in kwestie is sindsdien exponentieel charismanischer geworden, dus heel veel impact heeft mijn gestang destijds niet gehad. Misschien maar goed ook.

    In de RKK hebben ze dacht ik ook gelegenheden (priesterwijdingen?) waar een dergelijke houding (plat voorover) op het programma staat.

  73. Pieter says :

    Ach, als kind weet je niet beter of het hoort zo, ook al lijkt evangeliseren erg veel op colporteren. Aan de deur wordt niet gekocht en voor bekering lopen de meeste mensen ook al niet erg warm.
    Als kind vond je het wellicht een beetje zielig voor je ouders dat zij zo weinig voet aan de grond leken te krijgen. Of weet je zelf misschien beter te omschrijven hoe de kleine TommyLee hiermee omging?

  74. Wilfred says :

    @Maf: Maar die platte variant komt uit de oudheid. Volgens mij was dat in het oude Oosten al gebruikelijk als eerbetoon. De variant van de moslims is een bijzondere. Ik weet niet wanneer die in zwang kwam, maar hij lijkt me nieuwer…

    Ik zou trouwens zoiets achter jou niet zoeken. Kijk, dat je hier humor gebruikt, is tot daar aan toe. Maar in een dienst?? Nee, dat had ik niet achter je gezocht….

    Je valt me weer eens erg mee! 🙂

  75. Flipsonius says :

    @Wilfred
    Voor het echte spartaanse werk moet je in Braga zijn:
    As the pilgrims climbed the stairs, (by tradition encouraged to do so on their knees) they encountered a theological programme that contrasted the senses of the material world with the virtues of the spirit, at the same time as they experienced the scenes of the Passion of Christ. The culmination of the effort was the temple of God, the church on the top of the hill. The presence of several fountains along the stairways give the idea of purification of the faithful. (born: Wikipedia)
    Hier een plaatje van de beproeving die je wacht. Ik heb hem destijds toch maar met mijn voeten beklommen 🙂

  76. Flipsonius says :

    Herstel:

  77. mafchauffeur says :

    @Wilfred: je zou het misschien niet zeggen, maar er is een tijd geweest dat ik in een dergelijke samenkomst zonder al te veel moeite uitstekend kon participeren. In die context komen de beelden mij verre van extreem voor, integendeel. Vertrouwd is een betere omschrijving.

    Nu zou me dat wat meer energie kosten.

  78. TommyLee says :

    @wilfred: Ik lees dat je interesse hebt in een knielbankje. Is dit wat voor jou??http://www.tabernarius.eu/indexmeubelbeschildering.html

  79. Wilfred says :

    @TommyLee: LOL 🙂

    Ziet er erg mooi uit. Lijkt alleen wel een beetje oncomfortabel… 😉

    @Maf: Ik weet het. Hetzelfde geldt voor mij voor bijeenkomsten en gebeurtenissen die voor anderen vermoedelijk even onbegrijpelijk of nog onbegrijpelijker zijn. Achteraf kijk je daar vaak heel anders tegenaan… 😦

    @Flip: Ik was al bezorgd. Maar je hebt je hoofd er gelukkig bij gehouden! 😉

  80. mafchauffeur says :

    @Wilfred: volgende keer gewoon gaan hoor. Zeurensen bijt ook gewoon door de zure appel heen.

    Afgelopen weken was ik enorm moe, door tweemaal te verhuizen in een jaar tijd, met drie kindjes. Ik ben nog nooit zo druk geweest en ik voelde me de laatste tijd echt geradbraakt. Door diverse uitdagingen was er nog eens extra druk…

    Ik voelde me erg zwak en absoluut niet klaar om een conferentie met vijfhonderd mensen te leiden, in de heerlijkheid van God.

    Maar toen we baden, voor de eerste dienst begon, voelde ik zo sterk de kracht van God over me komen.

    Ik stapte op het podium, zonder enige voorbereiding, leeg van mezelf, zonder enig idee wat God wilde zeggen of doen… en even later welden de tranen bij me op, omdat God me zijn onbeschrijflijke liefde liet voelen voor zijn kostbare, schitterende BRUID: JULLIE die in Jezus Christus zijn.

    God begon meteen door me heen te spreken. Ik probeerde mijn blaadje met praktische mededelingen te lezen, maar God hield me tegen, want Hij wilde eerst en vooral zijn hart uitspreken naar de mensen toe.

    Als je zulke dingen ervaart, ben je diep onder de indruk van wie God is…

    (bron: Life Letter)

  81. Wilfred says :

    @Maf: Nee, dank je. Ik voel me daar niet bij thuis. Maar bedankt voor de bemoediging! 🙂

  82. John says :

    @mafchauffeur

    Oh boy, heeft Zeuerensen, die op het punt staat de schuldhulpverlening in te moeten, ook nog 3 kinderen die hij in deze ellende meesleurt?!? 😦

  83. mafchauffeur says :

    @John: maak je over die kinderen geen zorgen. Die hebben Jezus al in levende lijve ontmoet, hebben profetische dromen, de oudste 2 gaan naar een geestvervulde evangelische school en ze wonen hun leven lang al in dure huizen.

    Je kunt je beter zorgen maken over mijn kinderen. 😉

  84. Jennifer says :

    Uit de laatste nieuwsbrief van Zeurensen:

    “Beste lezer,

    Ik neem elke feedback van vrienden, kritiek van iedereen en zelfs aanval van regelrechte vijanden heel serieus, want ik ben van mening dat ik altijd verkeerd kan zijn en iets te leren heb. Ik wil ten volle in het pure licht van Jezus leven.
    Omdat ik mezelf zo diep onderzoek en actief input zoek van anderen, verbaast het me als ik mensen soms hoor zeggen ‘David Sorensen is niet open voor correctie’… Iemand zei me eens ‘juist als je heel eerlijk bent, zal satan je ervan beschuldigen dat je niet eerlijk bent.’ Dat is inderdaad zo.”

  85. mafchauffeur says :

    @Jennifer: met het invallen van de winter heb ik dringend extra haardhout nodig. Kan ik de inhoud van jouw kruiwagen van je overnemen?

    Hoe vreemd is het dat mensen menen een splinter (die vaak nog denkbeeldig is ook) bij een ander te zien, en zelf met een kruiwagen vol houten balken in hun beide ogen door het leven gaan. Ik heb dat zo vaak gezien…

    Als je je stoort aan iets bij mij, is de kans uitermate groot dat je tegen je eigen balken zit aan te kijken… En die dus op mij projecteert. Dat is geen grap! God gebruikt ons vaak om dingen bij anderen te openbaren.

    Alleen zij die nederig van hart zijn en bereid tot waarachtig zelfonderzoek in Gods licht, kunnen dan doorbreken tot verandering en vrijheid…

    Ik kan zoiets zeggen, omdat ik in alle waarheid weet hoe diep en intens ik Jezus altijd toesta me in zijn volle licht te brengen. Op den duur weet je dan, als mensen je vals beschuldigen, dat ofwel satan door ze heen spreekt of dat ze hun eigen slechtheid op jou leggen. Helaas gebeurt het heel vaak.

    (bron: LifeLetter)