Vier het kerstfeest in de PKN!

Kerstfeest. Licht, sfeer, muziek, de komst van het Christuskind, warmte, vrede op aarde. Behalve in de Protestantse Kerk. Die is koud, leeg, kaal en klinkt hol, heel hol. Daarom moet u met kerst naar de PKN komen om die koude, leegte, kaalheid en holte op te vullen met uw aanwezigheid. We weten niet wie het Hoofd Communicatie is bij de PKN en of die gast ooit het daglicht ziet, maar we hebben er nu al spijt van dat we dit jaar geen Mockfish Award uitreiken.

66 responses to “Vier het kerstfeest in de PKN!”

  1. Arie says :

    Awwwwwwkwaaaaaaaaaaaard…….

  2. mafchauffeur says :

    Is dit de doorstart van project MEER?

  3. ruub says :

    Geweldig. Makers hebben echt gedacht:wat is er nou mooier dan een lege kerk? Vooral het gedeelte tussen 1:36 en 1:40 en 0:42-0:45: helemaal goed. Heerlijke, ongemakkelijke stilte. Bij 0:18 denk je: zal hij nog iets gaan zeggen. Maar nee. Gewoon stug doorlopen. Lekker tegen die rug aankijken. Top!

  4. lieveheersbeest says :

    LESS is MORE

  5. St. says :

    Jammer dat hij niet zegt waar die kerk is. Na het zien van het filmpje heb ik echt zo’n zin om erheen te gaan.

  6. mafchauffeur says :

    Mooi ingezoomd ook op de “verboden voor honden” sticker.

  7. mafchauffeur says :

    Aan de andere kant: als Jezus in een vรณlle zaal aantreedt, is het ook niet goed.
    http://www.telegraaf.nl/buitenland/21153703/___Jezus__de_zaal_uitgejoeld__.html

  8. Johan says :

    De PKN heeft wel het primaat als het gaat om de meest ongezellige kerken van Nederland.

  9. Plant says :

    Er is een goede kans dat de PKN binnenkort ook actief wordt op CU2 en hyves.

  10. agilhartje says :

    Wat ziet dat er ongemakkelijk uit! Zou me niet verbazen dat deze opnamen meerdere keren is gedaan voordat de ergste gรชne voorbij was.
    Het is ook een schreeuw om aandacht van een stervende kerk; dat is misschien wel het meest trieste.

  11. frank says :

    die handjes over zijn knieen, geweldig

  12. rob says :

    Kan hij niet voorgedragen worden voor de gouden bikini, dan weet je zeker dat die kerk vol komt.

  13. Fenderfan says :

    Idd. de Brugkerk in Amersfoort, dr. Plaisier is daar zelf predikant geweest, meen ik. Allemaal goed bedoeld, maar erg ongemakkelijk, onnatuurlijk.

  14. mike says :

    Waarom zo negatief? Het kan op gg ook nooit goed zijn, of wel? Of het is te enthousiast en overdreven of het is weer te saai en ingetogen.
    Ik denk dat je de PKN gewoon in haar waarde mag laten. Dit past bij hun. Voor mij laten ze een vrij goed beeld zien hoe de standaard PKN kerk eruit ziet. Heel eerlijk dus. Ik denk dat het zingen met een volle zaal en orgel er niet beter op geworden was. En desondanks trekken ze elke zondag ruim een miljoen Nederlands naar de kerk…

  15. Pittig says :

    Misschien is ds. Arjan Plaisier zo gewend aan lege kerken, dat dit niet opvalt?

    Maar ik vind het wel vreemd, al die kritiek: besteedt de PKN nauwelijks enig geld aan overhead, is het weer niet goed. ๐Ÿ˜‰

    En dat ze er naast geld, ook geen creativiteit, sfeer, spanning en aantrekkelijkheid in stoppen, dat is gewoon calvinistische soberheid.

    Want het onderstaande filmpje is gewoon teveel werk:

  16. mafchauffeur says :

    Deze is op zich ook niet heel flitsend en de getoonde kerkzaal is ook leeg, maar toch een stuk sfeervoller.

  17. Pittig says :

    Dit PKN filmpje schreeuwt gewoon: Haast u naar de kerk! Vol=vol!

  18. mafchauffeur says :

    Deze lijkt mij ook low-budget, maar wรฉl uitnodigend. ๐Ÿ˜‰

  19. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Dat zijn mooie filmpjes! Met name de zegen van de eerste en de “maakt niet uit waar je nu in je leven bent” van de tweede is prachtig!

  20. Fenderfan says :

    @ Pittig

    Wat ben je mild in je kritiek op dit oersaaie vertoon, dat valt echt op….is dat omdat die man in dat filmpje de chef is van alle PKN predikheren (en dus ook van jou…)? Tsja, je wordt gevolgd door het hoofdkwartier daar in Utrecht, dus ik begrijp het ook wel hoor….http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3244256/2012/04/21/De-kerk-volgt-nauwlettend-wat-de-dominee-op-internet-schrijft.dhtml

  21. Oscar de tweede says :

    Tja, wat je maar vindt van een kerkgebouw en een promo. Ik heb in mijn diepste nood en verslagenheid troostrijke momenten in kerkelijk centrum De Brug te Amersfoort mogen ervaren. Die ervaring kleurt in sterke mate mijn appreciatie van dit filmpje. Ik zou er zo weer naar toe willen gaan.
    Tussen haakjes : deze gemeente weet predikanten aan zich te binden met opgewekte namen als Vreugdenhil en Plaisier. Jongens, dan is het toch gewoon hartstikke goed!
    O ja, hierboven merkt iemand op, dat Pittig nogal mild gestemd is over de PKN. Is daarop misschien een ouderwets, maar o zo waar spreekwoord van toepassing? ” Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.”

  22. Pittig says :

    @ Fenderfan

    Ik geloof dat je de satire in mijn reactie niet oppikt.

  23. Pittig says :

    @ Fenderfan

    Tsja, je wordt gevolgd door het hoofdkwartier daar in Utrecht, dus ik begrijp het ook wel hoorโ€ฆ

    Ten eerste volgen ze alleen twitter (en Hyves misschien?) volgens jouw artikel.

    Ten tweede zijn er in de kerk veel verschillende visies op alles, zoals jouw artikel ook duidelijk maakt.

    Ten derde moet je bedenken dat de PKN niet de Rooms Katholieke Kerk is. De PKN heeft een presbyteriaanse structuur met een synode. De Afdeling Communicatie heeft dus niets te zeggen over individuele predikanten. Pas als er een klacht uit een gemeente komt, gaat dat naar de classis en als de classis er niet uitkomt, gaat het naar de synode. Wat ze doen, doen ze op eigen houtje, als broeders en zusters in het ene ware geloof van de PKN.

    En ten vierde bestaat de “tucht” uit het volgende:

    Heetderks schroomt niet, zei hij, om in te grijpen als een dominee het in zijn ogen te bont maakt op internet.

    Dat klinkt heftig! Ik doe het bijna in mijn broek! Maar wat is de volgende zin? Hoe wordt er ingegrepen?

    “Een enkele keer zeggen we er wat van. Dan vragen we: ‘Zou je dat nu wel zo schrijven?’.”

    ๐Ÿ™‚

  24. goedgelovig says :

    @Pittig: Gewoon deze kerst een sfeeropname maken en volgend jaar als promotiefilmpje gebruiken. Zo moeilijk is het niet. En maakt de IKON niet namens de PKN televisie? Kunnen zij niet een gezellige clip maken met Annemiek Schrijver die kerstnachtzoentjes uitdeelt?

  25. mafchauffeur says :

    En dan Claire vragen om te zingen.
    http://www.clairemusic.nl/index.html

    Kerkbalans 2014 gaat helemaal goed komen. ๐Ÿ™‚

  26. Wilfred says :

    @Maf: Ja ja, zeker ook kandidaat voor de gouden bikini? ๐Ÿ™‚

  27. mafchauffeur says :

    @Wilfred: als dรกt zou kunnen.

    Maar nu je het zo zegt: misschien heb ik nog wel een serieuze vrouwelijke kandidaat die in 2012 in het nieuws is geweest. Het dreigen (alweer) veel te veel mannen te worden op die nominatielijst.

  28. henkjan37 says :

    @pittig

    โ€œEen enkele keer zeggen we er wat van. Dan vragen we: โ€˜Zou je dat nu wel zo schrijven?โ€™.โ€

    als je het zo bont maakt, dan staat er bij de volgende misrekening wel een stel zwaarbewapende ouderlingen op de stoep om je een kopje kleiner te maken, die kerk is ook niet vrijwillig zo leeg, mensen zijn als de dood!

  29. Pittig says :

    @ GG

    Jullie bedoelen zoiets?

  30. Pittig says :

    @ henkjan37

    Hรฉ, hallo, de PKN is geen evangelische gemeente!

  31. Wilfred says :

    @henkjan37:

    dan staat er bij de volgende misrekening wel een stel zwaarbewapende ouderlingen op de stoep om je een kopje kleiner te maken, die kerk is ook niet vrijwillig zo leeg, mensen zijn als de dood!

    #Joost-modus aan# :

    Maar hoe kun je nou mensen die als de dood zijn een kopje kleiner maken?

    #Joost-modus uit#

  32. Wilfred says :

    @Pittig: Extreme make-over van mevr. Schrijver?

  33. joost says :

    pittig

    Ik geloof dat je de satire in mijn reactie niet oppikt

    Was het gezegde niet: “Wie de schoen past trekke hem aan? ๐Ÿ˜€
    joost

  34. joost says :

    GG

    Pittig: Gewoon deze kerst een sfeeropname maken en volgend jaar als promotiefilmpje gebruiken. Zo moeilijk is het niet. En maakt de IKON niet namens de PKN televisie? Kunnen zij niet een gezellige clip maken met Annemiek Schrijver die kerstnachtzoentjes uitdeelt?

    Of een leuk filmpje van Mariska die met veel liefde haar hond laat aborteren ehhh apporteren natuurlijk. ๐Ÿ™‚
    joost

  35. joost says :

    wilfred

    #Joost-modus aan# :

    Maar hoe kun je nou mensen die als de dood zijn een kopje kleiner maken?

    #Joost-modus uit#

    Dat is makkelijk hoor, als je dooie mensen een kopje kleiner maakt passen ze ook in een kleinere kist en dat is, in het kader van de bezuinigingen, alleen maar goed.
    joost

  36. Pittig says :

    @ joost

    De ondertoon van Fenderfan is niet zo satirisch, omdat hij mij al een paar keer op allerlei verschillen dacht te betrappen.

    Helaas is Mariska Rooms Katholiek. De PKN heeft niet zo’n tv-ster in haar gelederen…

  37. Pittig says :

    @ joost

    Maar hoe kun je de dood een kopje kleiner maken?

    (mensen die als de dood zijn)

  38. joost says :

    Pittig
    Dat zou makkelijk moeten zijn, ik heb wel eens gehoord dat hij altijd een zeis bij zich zou dragen, even vragen of je die mag lenen en hops, kopje kleiner.
    Maar is zou doodsbang zijn voor mensen die รกls de dood zijn, doodeng. brr ๐Ÿ˜ฆ
    joost

  39. Wilfred says :

    @Pittig: Juist, jij kunt goed lezen! ๐Ÿ™‚

  40. henkjan37 says :

    je kant prima mensen een kopje kleiner maken die dood zijn hoor|! alleen mensen die net een kopje kleiner zijn gemaakt erna nog vermoorden wordt lastiger! wel een mooie gedachte voor kerst trouwens|

  41. henkjan37 says :

    Overigens geloof ik nooit dat evangelische gemeentes op zo’n voorzichtig-bedreigende manier voorgangers tot de orde kunnen roepen! dat zal zeker met geschreeuw en wellicht met geklap gepaard gaan

  42. vleertje says :

    Wie is het hoofd communicatie bij de PKN? Wil iemand uit het vak met hem of haar gaan praten? Alsjeblieft?
    Deze man is echt aardig, dat zie je zo. Die zet je niet in zon filmpje neer! Hij verdient beter.

  43. Ooit-charismatisch-evangelisch says :

    @Oscar de tweede
    Toch leuk om te horen dat je troostrijke momenten hebt gehad in de Brugkerk.
    Zelf heb ik het filmpje met een nostalgisch gevoel bekeken! Ik heb er in mijn tienerjaren vele uren doorgebracht, en ook als twintiger nog, toen Jeugdkerk Heartbeat er actief was. Een van de overleden dominees in de lijstjes aan de muur was mijn papa. Ik heb het geluid van ds Plaisier dus maar even uitgezet en genoten van het nostalgische sentiment ๐Ÿ˜‰

  44. Ettje says :

    Mooi filmpje! De boodschap is duidelijk: net als in de hemel is er ook in de PKN plexat! ๐Ÿ™‚

  45. henk says :

    waar gaat het geloof over . ik hoop dat kerk vol wordt van enthousiast mensen . waarop de kern van het boodschap Jezus geboorte . .
    Wij als mensen romantiseert hoe fijn en intiem daar in de stal was . nee het is grooste nederlaag om zo te geboren in een stal . dan is de kerk wel erg luxe .waar warm en water is , en dan na afloop na de dienst samen koffie kunt drinken . was toen Jezus zijn geboorte al die middelen ?
    dan is deze kerk mischien kil . ik hoop dat mensen warm wordt van de boodschap , dat niet koud of leegte is .
    het gaat niet om hoe de kerk is ingericht, maar dat wij de boodschap verstaan . en dat is voor ons als mensen heel moeilijk om dat te bevatten .

  46. henk says :

    wifred dat was mij in die tijd een favoriete plaat . ik was toen zo rebels tegen gezag ,en geloof . en als deze muziek hoort dan wordt ik beetje emotineel van mijn jeugdige jaren .

  47. henk says :

    sory het is wilfred

  48. Fenderfan says :

    @Pittig: ‘De ondertoon van Fenderfan is niet zo satirisch, omdat hij mij al een paar keer op allerlei verschillen dacht te betrappen.’

    Dat valt reuze mee hoor. Ik herinner me niet dat ik bezig was met ‘verschillen’. Ik ben echt wel best wel aardig.Satirisch? Ironisch bevalt me beter.

  49. midas says :

    Het lijk wel of die man het echt meent. Is saai, maar wel oprecht.

  50. Wilfred says :

    @Henk:

    en als deze muziek hoort dan wordt ik beetje emotineel van mijn jeugdige jaren .

    Dat is toch niet erg? Ik denk trouwens, het filmpje gezien hebbend, dat ook Plaisier het niet erg vindt als mensen alleen voor de muziek naar de kerkdiensten komen… ๐Ÿ˜‰

  51. jelte says :

    ben in kiev naar zo n kerk geweest echt geweldig weet niet hoe hier is maar daar was super!!en weet ook niet of ergens in nederland is

  52. Klaas van Soeren says :

    Op alle reclame-uitingen is wel een of andere vorm van kritiek mogelijk. Dus de kritiek is op zich niet bijzonder.Wel ontbreekt een echte onderbouwing.
    De hier weergegeven kerk is inderdaad de Brugkerk Schuilenburgerweg 2 38916TB in Amersfoort.Het doel van de uiting is duidelijk: mensen oproepen naar de kerk te gaan.
    Hieronder volgen de diensten rondom kerst in de Brugkerk:
    Op 23 december is er om 1700uur een kerstzangdienst met het Streekmannenkoor uit Nijkerk.
    Op 24 december is er om 19.00 uur en om 22.00 uur een multimediale kerstdienst.
    Op 25 december is er om 10.00 uur de kerstmorgendienst.
    Graag nodigen ik iedereen ( kriticaster of niet ) uit om te zien of de oproep effect heeft.Eerst dan heeft iedereen echt de proef op de som genomen en daarmee duidelijk recht van spreken.
    Wees welkom

  53. ruub says :

    O jeetje. Een multimediale kerkdienst. Gepruts met een beamer en tante Mien die ‘ik hoor het niet!’ roept als het eerst niet lukt het geluid over de boxen te krijgen. Zenuwachtig gewiebel door de voorganger en de koster die snel op zoek gaat naar dat ene kabeltje. Dan het geluid weer veel te hard, maar halverwege het filmpje, dus laat maar lopen. Genante aanbevelingen aan het eind van het YouTube-filmpje worden niet snel genoeg weggeklikt, wat voor hilariteit zorgt bij de jeugd. Altijd weer een opluchting als dat ‘multimediale’ deel van de dienst weer voorbij is.

  54. Wilfred says :

    @Klaas:

    Graag nodigen ik iedereen ( kriticaster of niet ) uit om te zien of de oproep effect heeft.Eerst dan heeft iedereen echt de proef op de som genomen en daarmee duidelijk recht van spreken.

    Ten eerste: Als iedereen (met of zonder kritiek) dat n.a.v. jouw oproep doet, dan weten we niet of die oproep van ds. Plaisier effect heeft gehad.

    Ten tweede: Zelfs al zou die kerk vol zitten, dan is er nog niks dat er op wijst dat dat komt door die oproep van ds. Plaisier.

    Het spijt me. Die opmerking voegt wat mij betreft weinig toe…

  55. Ettje says :

    @ruub; Als beamerist protesteer ik tegen je opmerking! ๐Ÿ™‚

    @Wilfred: Van mij mag die kerk, waardoor dan ook, bomvol zitten. Zolang het kanariepietje maar blijft leven en de kaarsen niet uitgaan! Trouwens, er zijn heel veel PKN-kerken die op Kerstmorgen bomvol zitten, al was ’t alleen maar om รฉรฉn keer per jaar Ere zij God te kunnen zingen!

  56. Wilfred says :

    @Ettje: Oh, maar mijn opmerking heeft niks te maken met een wens dat het leegblijft. Het was louter een logische constatering.
    Altijd mooi, Ere zij God zingen in een goed gevulde kerk!

  57. Ettje says :

    @Wilfred; Je gaat mij toch niet vertellen dat jij ook bij die kerkgangers hoort voor wie het pas รฉcht kerst is als er Ere zij God gezongen is? ๐Ÿ™‚

  58. Oscar de Tweede says :

    Ere zij God? Dat vind ik het aller, aller ergste lied. Qua melodie. Ik zing het nooit mee. Mijn alternatieve lied daarvoor : Heerlijk klonk het lied der eng’len. Schit-te-rend!

  59. agilhartje says :

    @Ettje Opeens begrijp ik waarom er kaarsen branden tijdens de kerst: ๐Ÿ˜€

    Vorige week was ik in Rome. Ik werd een oude kerk in gelokt door de klanken van een enorm orgel (terwijl ik toch meer heb met Opwekking). Iemand oefende op “Midden in de winternacht”, prachtig.
    Misschien moet de PKN ook meer hoorbaar zijn op straat. Ja, ook figuurlijk.

  60. Wilfred says :

    @Ettje: Zeker wel! ๐Ÿ™‚

  61. Ettje says :

    @Oscar de Tweede; Terwijl er al jaren een prachtig alternatief is dat je in canon kunt zingen. Eerlijk gezegd heb ik nooit begrepen waarom het lied ‘Ere zij God’ zo’n must is. Maar wel meerdere keren ervaren dat mensen zeer teleurgesteld waren als we dat niet lieten zingen! Zo teleurgesteld zelfs dat er boze brieven over kwamen op de kerkenraad. Waarschijnlijk gewoon een heilige koe!
    Maar ja, het hoort er nu eenmaal bij, net als die schapen tellende herders, en dat ene schaap dat tegen het nieuwe jaar aanliep!

    @agilhartje; Da’s natuurlijk ook onzin, dat lied over die winternacht, net zo’n onzin als: Mary’s boychild Jesus Christ was born on Christmasday! ๐Ÿ™‚

  62. Ettje says :

    @Wilfred; Hoe diep kan een mens zinken?! ๐Ÿ˜€

  63. Wilfred says :

    @Ettje:

    Hoe diep kan een mens zinken?! ๐Ÿ˜€

    Ik vind dat nog wel meevallen. ๐Ÿ˜‰ Ere zij God kun je idd heel goed in canon zingen en dat is best indrukwekkend met een grote groep mensen. Het is gewoon een mooie afsluiter. Dat heeft veel met traditie te maken, dat geef ik toe. Maar tradities kunnen ook stabiliteit en herkenbaarheid geven, iets waar we denk ik in deze tijd vaak naar op zoek zijn. Zo lang dat niet ontaard in starheid, heeft dat zo zijn voordelen…