Doe de Religiestresstest!

religiestress_logoWie vindt dat religieuze opvattingen niet in het publieke domein thuis horen, maar achter de voordeur, en zich er vreselijk over opwindt als anderen daar anders over denken, kan voor hulp terecht op de site Religiestress.nl. Aan de hand van acht vragen kun je er achter komen wat voor religiestresstype je bent. Van Dale heeft het woord religiestress genomineerd voor Woord van het Jaar 2012 en daar de volgende definitie aan gehangen:

Geheel van religieuze spanningen die kunnen optreden in een moderne, seculiere samenleving als die wordt geconfronteerd met traditionele godsdienstuitingen.

Voor Frank Bosman, Tom Mikkers en Eric van den Berg reden om daarvoor een site in de lucht te gooien. Zij sluiten aan bij het gegeven dat het seculiere geluid steeds vaker en steeds harder klinkt. Religie moet en zal achter die voordeur. Terug in de kast. Behalve dan degenen die het liefst zo ongenuanceerd mogelijk met uiterst conservatieve standpunten komen. Die gooien we het liefst op prime-time voor de leeuwen. De makers van de de site bepleiten een meer ontspannen opstelling ten aanzien van godsdienst in het publieke domein. Je kunt er ook een petitie tekenen tegen de bezuinigingen op de levensbeschouwelijke omroepen, waarmee IKON, RKK, ZVK e.d. de nek om worden gedraaid.

Helaas lag de site er direct na de lancering al uit. Terwijl Gert-Jan Segers van de GristenUnie bij Pauw & Witteman uitlegde waarom mensen stress krijgen van gristenen op de televisie, schoot ook de server waarop de site draaide in de stress vanwege de vele bezoekjes. Dat was bij een seculiere provider natuurlijk nooit gebeurd.

Goedgelovig heeft haar eigen uitlaatklep om met religiestress om te gaan. Eens per jaar organiseren we de Gouden Bikini, de felbegeerde prijs voor de gristengekkie van het jaar. Heb je je favoriete kandidaat al genomineerd?

62 Reacties op “Doe de Religiestresstest!”

  1. mafchauffeur zegt :

    De server kan de 2.000+ verzoeken per seconde niet aan. Wij adviseren u niet te stressen, en woensdag vanaf 11.00uur opnieuw te proberen. Dank voor uw begrip.

    2000+ per seconde? Bluffers.

  2. ruub zegt :

    ” Je krijgt van ons de titel: Verlichte Boeddha
    Het nirvana ligt aan jouw voeten. Je bent absoluut een verlichte ziel”.

    Geen stress dus, kon ook niet missen.
    Ik ken wel een paar mensen die wel wat hoger zouden scoren, maar die zijn al zo allergisch voor alles wat met religie te maken heeft dat ze nooit met een religiestresstest mee zouden doen.

  3. mafchauffeur zegt :

    Van harte gefeliciteerd. Het is je gelukt de Religiestressmeter te overleven! Je scoorde 20 punten. Je krijgt van ons de titel: Verlichte Boeddha

    Van zo’n titel krijg ik dan wél weer een lichte stressaanval. ;-)

  4. Dick Kraaij zegt :

    Deel van de test maakt blijkbaar uit hoe je reageert op een pagina die je totaal niet kunt plaatsen als op ‘Doe de test’ klikt. Niet zomaar 404 of zo. Zit goed in elkaar, die test. Velen zullen niet door hebben dat zij getest worden. Dat zijn de beste tests.

    Blijf kalm, blijf rechts rijden, probeer Frank Bosman c.s. met lichtsignalen te waarschuwen. En probeer het later nog eens. Waarschijnlijk ben je bestaan van de site dan alweer vergeten. Maar dat ligt aan je eigen informatiestress en socialmedia- en blogverslaving. Het wordt teveel allemaal, mensen. Help! Ik verzuip in de datapoel des verderfs.

    En dan hebben we ook nog het Beest in Brussel, dat er stiekem, als niemand kijkt (vooral Rutte niet) er even een superstaat doorheen probeert te jassen.

    The end is nigh. Woe unto us.

  5. mafchauffeur zegt :

    Even namens iemand anders ingevuld. ;-)

    Van harte gefeliciteerd. Het is je gelukt de Religiestressmeter te overleven! Je scoorde 62 punten. Je krijgt van ons de titel: Prediker

    Je staat voor je overtuiging. Wee degene die wat anders vindt. Je zoekt de confrontatie op en schuwt er niet voor te zeggen wat jij vindt. Je overschrijdt grenzen. Anderen ervaren je soms als intimiderend en beledigend maar je hebt ook fans. Eindelijk iemand die zegt waar het op staat.

  6. joost zegt :

    MC :lol:
    (Weer jij wel zeker dat jij pittigs alter ego niet bent, ‘de milde variant’?)

    2000+ per seconde? Bluffers

    Als één dag is als duizenjaar, hoeveel seconden is dan één seconde?
    Je moet wel even goed rekenen hoor. :wink:
    joost

  7. Pittig zegt :

    @ mafchauffeur

    Je moet je niet zoveel bezighouden met Afolus! Ga je nu ook al tests voor hem invullen?

  8. mafchauffeur zegt :

    @Pittig: nee, dat kan hij uitstekend zelf. Ik had iemand anders in gedachten. Nee, jou had ik niet in gedachten – ik denk niet dat jij een burenactie tegen ritueel slachten op touw zou gaan zetten.

    Overigens heb ik nog wel af en toe die foto van jou met die witte druiven op m’n netvlies staan. En bedankt. ;-)

  9. Johan zegt :

    Mijn uitkomst:

    Van harte gefeliciteerd. Het is je gelukt de Religiestressmeter te overleven! Je scoorde 24 punten. Je krijgt van ons de titel: Kandidaat-heilige.

    De verlichting is je nabij! Af en toe laat je een steekje vallen . Dan ben je een tikkeltje gestresst bijvoorbeeld wanneer je anderen leerstelligheden hoort verkondigen of wanneer je de gewelddadige kanten van mensen ziet. Maar je herstelt je snel. Niemand die er iets van merkt. Als je slaapt (in je dromen) kun je soms een ander de les lezen maar dat is het dan ook. En als je geluk hebt, ben je droom alweer vergeten als je wakker wordt en jouw onderbewuste weer even rust krijgt.

  10. Pittig zegt :

    Mijn uitkomst:

    Van harte gefeliciteerd. Het is je gelukt de Religiestressmeter te overleven! Je scoorde 30 punten. Je krijgt van ons de titel: Profeet met Menselijke Trekjes

    Je deinst er niet voor terug om uit te dragen wat voor jou heilig is maar je beperkt je tot woorden. Je kunt goed luisteren want wanneer iemand jou er op wijst dat je wat overreageert, stuur je bij. Je verplaatst je graag in het standpunt van de ander maar je laat je de kaas niet van het brood eten. Op z’n best ben je een profeet die wijst op wat werkelijk van waarde is. Op minder goede dagen lijk je op tante Pastellia die vooral op de kleintjes let en gestresst raakt als degenen die nog niet zo ver zijn als jij niet wensen te gehoorzamen.

    Daarop zei Pittig: ‘Nu begrijp ik, heren Bosman, Mikkers en Van den Berg , dat jullie profeten zijn!

  11. Afolus zegt :

    O wat een hemelse vreugde. Met 22 punten word ik omschreven als Verlichte Boeddha. Dat had ik moeten weten toen ik vorige maand n Nepal was.

  12. Pittig zegt :

    @ Afolus

    Ja, hoe was het in Nepal?

  13. Pittig zegt :

    @ Afolus

    En de volgende keer de test eerlijk invullen… ;)

  14. RT zegt :

    Mijn uitkomst is 26 punten oftewel kandidaat-heilige. Maar ja, dit is ook maar een poging tot het uitdrukken van de realiteit!

    Daarnaast leeft bij mij de overtuiging dat het verstandig zou zijn kinderen te confronteren, op gelijksoortige wijze, met alle religieuze overtuigingen en andere modellen zoals b.v. het humanisme. Kinderen kunnen dan later zelf een keus maken, zonder de indoctrinatie van 1 mogelijke godsdienst zoals dat nu vaak gebeurt.

    Zou het bovenstaande nu mijn uitkomst positief of negatief beïnvloeden?

  15. Afolus zegt :

    @Pittig
    Ik ben natuurlijk altijd eerlijk…! :-D
    Nepal is een prachtig land met “easy people”.
    Met een leuke groep hebben we in één week een huisje afgebouwd voor een arm gezin. Mooi werk. Ook nog wat sightseeing gedaan in en rond Kathmandu en..vanuit de lucht de Mount Everest bekeken.

  16. Pittig zegt :

    @ Afolus

    Jij hebt een huisje gebouwd voor een gezin? Dat arme gezin!

    Maar in ieder geval ben je als Verlichte Boeddha teruggekomen uit Nepal.

    Ben je ook nog bij de Buddha Boy (Ram Bahadur Bomjon) langsgeweest?

    In 2006, Discovery Channel showed a 45-minute documentary titled The Boy With Divine Powers. One of the aims was to establish whether Ram was indeed abstaining from all sustenance, water included, by filming him continuously for four days and nights. On their first attempt, in January 2006, the film crew was required to stay outside a guarded barbed-wire fence, and their camera’s infrared capabilities did not pick up evidence of a body at the base of the tree where Bomjon sat during their non-stop recording. On a second attempt a few weeks later, however, the film crew was able to film Ram continuously for 96 hours, day and night, during which time he did not change his position and did not drink any fluids or eat any food. As Discovery Channel’s commentator concluded: “After 96 hours of filming, Ram has defied modern science by continuing his meditation and remaining alive.” According to scientists on the documentary, an average person would be expected to die from kidney failure after four days without drinking any fluids (although cases of inedia lasting for a whole week have been observed). The boy showed no signs of classical physical deterioration caused by dehydration. A close inspection by the film crew of the area around the tree where Ram was sitting revealed no hidden food supply or water pipes.[19]

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ram_Bahadur_Bomjon

  17. Fenderfan zegt :

    Heb de test gedaan, hoogste score tot nu toe op deze site (net als bij de IQ test) is voor mij, 36. Kwalificatie: Gutmensch.

    Gutmensch…?! Ik…?! Wel ********, dat moet een vergissing zijn….die test deugt voor geen meter….! Ik wil helemaal geen Gutmensch zijn…..ik haat Gutmenschen!

  18. Schoot zegt :

    ik ben met 18 punten een verlichte boeddha. Ik zou geen stress ervaren. Toch schoot ik heftig in de vlekken bij het zien van delen van de puberruil aflevering van gisteravond.

  19. Luc Tanja zegt :

    En ook ik ben een verlicht boeddha. Weet iemand of ik daar blij mee moet zijn?

  20. stryber zegt :

    -Profeet met Menselijke Trekjes-

    Eindelijk erkenning… :)

  21. mafchauffeur zegt :

    @Luc Tanja: Dan schaar je je in het rijtje Ruub, Mafchauffeur, Afolus en Schoot.

    Gefeliciteerd!

  22. Ettje zegt :

    Mmm, ik weet het niet. Zouden de makers het verschil weten tussen religie en godsdienst? Het christelijk geloof is namelijk geen religie maar een godsdienst. :-)

  23. Gerard Konings (@gkonings) zegt :

    26 punten, kandidaat-heilige … Het zal

  24. mafchauffeur zegt :

    @Ettje: volgens de heer Zeurensen zijn veruit de meeste christelijke kerken zwaar religieus en hebben weinig tot niets met Godsdienst te maken. :-)

    Zouden Frank B en David S een geheim samenwerkingsverband hebben?

    Dat gaat nog leuk worden bij PenW. ;-)

  25. Ettje zegt :

    Ik ben een kandidaat heilige. Maar volgens mij word je pas heiligverklaard na je dood. Zal ik dus eerst dood moeten gaan…:-(

  26. Afolus zegt :

    @Ettje
    Daar om ben je ook kandidaat :-D
    Ik stel voor dat je nog lang de kandidaat-status behoudt. ;-)

  27. Pittig zegt :

    @ Ettje

    Eerst moet je nog zalig verklaard worden en daarna pas heilig. Dus als je man ooit aan tafel zei: “Zalig!” dan zit je goed!

    @ Fenderfan

    Is je IQ uitslag 36??? Of lees ik niet goed? ;)

    Trouwens, het is typerend voor Gutmenschen dat ze zo negatief reageren op de benaming Gutmenschen.

  28. joost zegt :

    MC

    Pittig: nee, dat kan hij uitstekend zelf. Ik had iemand anders in gedachten. Nee, jou had ik niet in gedachten – ik denk niet dat jij een burenactie tegen ritueel slachten op touw zou gaan zetten.

    Tenzij het gaat om het ritueel slachten van buren. :sad:
    joost

  29. joost zegt :

    Van harte gefeliciteerd. Het is je gelukt de Religiestressmeter te overleven! Je scoorde 20 punten. Je krijgt van ons de titel: Verlichte Boeddha

    Waarschijnlijk toch iets te veel in zee gezwommen deze zomer. :smile:
    joost

  30. joost zegt :

    Etje

    Ik ben een kandidaat heilige. Maar volgens mij word je pas heiligverklaard na je dood. Zal ik dus eerst dood moeten gaan

    Daarvoor zijn we toch al allemaal sedert onze geboorte kandidaat?
    joost

  31. Pittig zegt :

    @ Joost

    Ben jij nu bezig mij ritueel te slachten? :)

  32. vleertje zegt :

    En de mijne is:
    Van harte gefeliciteerd. Het is je gelukt de Religiestressmeter te overleven! Je scoorde 24 punten. Je krijgt van ons de titel: Kandidaat-heilige. De verlichting is je nabij! Af en toe laat je een steekje vallen.

    Poeh he, gelukkig maar. Perfect zijn is zoveel werk om te onderhouden.

  33. Pittig zegt :

    Voor mensen die zich zo vaak druk maken om allerlei vreemde uitingen in religieland, met name de evangelische provincie, komen er bij deze test opvallend veel resultaten uit die aangeven dat ze zich nergens aan lijken te storen… :?

    Ik denk dat hier veel nep kandidaat-heiligen en nep verlichte boeddha’s voorkomen !

    De echte kandidaat-heiligen en verlichte boeddha’s reageren namelijk niet op GG!

    Uw “Profeet met menselijke trekjes”,
    Pittig

  34. TommyLee zegt :

    Ik had 24 punten, ik kan niet echt de relatie ontdekken tussen mijn invulling en de conclusies. Het zou aardig zijn te openbaren hoe het een en ander in elkaar steekt. Is een hoog cijfer nou meer of minder stresserig.dan een vraagje aan @schoot: wat hinderde je nou zo in die aflevering van puberruil??

  35. Pittig zegt :

    De test is toch niet voor de meesten van ons bedoeld? Het is voor seculieren – ongelovigen – heidenen – helgangers* die last hebben van al die religies (en godsdiensten).

    * doorhalen wat niet van toepassing is.

  36. TommyLee zegt :

    Ik hoor net dat Knevel dit onderwerp zo in Moraalridders gaat behandelen!

  37. ruub zegt :

    @Schoot
    Een echt tenenkrommende aflevering inderdaad, zelfs voor een Verlichte Boeddha.

  38. TommyLee zegt :

    @ruub, wat is er nou tenenkrommend aan een ontmoeting tussen twee totaal verschillende culturen waarbij eerst de nodige vooroordelen moeten worden bijgesteld. uiteraard ben ik ook niet blij met de reacties van die gemeente naar de lesbienne maar de moeite die de twee jongelui ondernamen om zich toch in de totaal onbekende omgeving te verdiepen vond ik positief. Het programma toont aan dat het altijd de moeite loont. Ik vond het leuk te horen dat het “nette”meisje achteraf zo positief reageerde op het uitgaan met de travestieten. Je hoeft het niet overal mee eens te worden om elkaar toch te respecteren.

  39. Ettje zegt :

    @Pittig; Mijn vent is een Zeeuw, en die zijn zunig! :-( Dat wordt dus niks!
    @Afolus; Aardig, die wens van je. Weet nog niet of ik dat ook graag wil.
    @Joost; Ja, doodgaan is de enige zekerheid in dit leven!

  40. Ettje zegt :

    @MC; Wat een zeur, die Zeurensen!!

  41. ruub zegt :

    @Tommy Lee
    Tenenkrommend omdat er zo verschrikkelijk stereotype en kortzichtig christelijk werd gereageerd. Het meisje dat op de Wallen woonde voelde haarfijn aan dat de evangelische ‘liefdevolle boodschap’ een dubbele bodem had waarin toch een heel hard oordeel schuilde. Vandaar het dubbele gevoel dat ze eraan overhield. Maar verder heb je helemaal gelijk.

  42. Oversea zegt :

    Verlichte Boeddha, heerlijk dat ik die stap van integratie in Thailand niet meer hoef te maken

  43. midas zegt :

    Ik ben een gutmensch. Dat klinkt Duits, bah.

  44. jannegen zegt :

    O yeah. Dit heb ik altijd al ergens diep van binnen gevoeld!

    Van harte gefeliciteerd. Het is je gelukt de Religiestressmeter te overleven! Je scoorde 30 punten. Je krijgt van ons de titel: Profeet met Menselijke Trekjes

    Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Te dien dage zult u mijn woorden voor waar aan nemen, en uw leven inrichten naar mijn woorden. Muwahahaha

  45. RT zegt :

    @ettje

    Het christelijk geloof is namelijk geen religie maar een godsdienst.

    Je kan zeggen dat elke godsdienst een religie is maar niet dat elke religie een godsdienst is. Het is christendom is zowel een religie als een godsdienst.

  46. Ruud zegt :

    Profeet met Menselijke Trekjes
    Geen flauw idee hoe ik het puntenaantal moet interpreteren. Bij opvallend veel vragen zat het antwoord dat ik had willen geven er niet bij.
    Is er ook een religiestressteststresstest?

  47. joost zegt :

    pittig

    Ben jij nu bezig mij ritueel te slachten?

    Ik heb er even over gedacht :smile: Maar als verrlicht Boeddha mag ik dat niet. Dus voor jou geldt nu: Lang leve (dankzij) de stresstest. :wink:
    joost

  48. Jeroen Mank zegt :

    Hmm :S

    Van harte gefeliciteerd. Het is je gelukt de Religiestressmeter te overleven! Je scoorde 32 punten. Je krijgt van ons de titel: Profeet met Menselijke Trekjes

    Je deinst er niet voor terug om uit te dragen wat voor jou heilig is maar je beperkt je tot woorden. Je kunt goed luisteren want wanneer iemand jou er op wijst dat je wat overreageert, stuur je bij. Je verplaatst je graag in het standpunt van de ander maar je laat je de kaas niet van het brood eten. Op z’n best ben je een profeet die wijst op wat werkelijk van waarde is. Op minder goede dagen lijk je op tante Pastellia die vooral op de kleintjes let en gestresst raakt als degenen die nog niet zo ver zijn als jij niet wensen te gehoorzamen.

    Maar betekent dat nou met 2 punten meer dat ik iets meer profeet ben dan pittig of dat ik iets meer menselijke trekjes heb dan hij?

  49. Jeroen Mank zegt :

    @Pittig, op 12 december, 2012 om 8:46 pm

    De test is toch niet voor de meesten van ons bedoeld? Het is voor seculieren – ongelovigen – heidenen – helgangers* die last hebben van al die religies (en godsdiensten).

    * doorhalen wat niet van toepassing is.

    Bedoel je daarmee dat (fundamentalistische) gristenen die iedereen, ook anders gelovigen (binnen en buiten het gristendom), willen overtuigen dat hún vorm van gristendom het enig ware geloof is, en dat (fundamentalistische) moslims die, nog afgezien van hun claim op het ware geloof, de gristenen er van willen overtuigen dat de bijbel een door mensen gecorumpeerde versie van het woord van God is niet religie gestressd zijn?

  50. Oversea zegt :

    @jeroen – complimenten met één van de langste zinnen die ik hier op het forum ben tegen gekomen.

  51. Jeroen Mank zegt :

    @Oversea, op 13 december, 2012 om 2:04 pm
    Eén van de? Bedoel je dat er ergens een nog langere staat? Hmm, dan moet ik volgende keer nog beter mijn best doen :)

  52. Pittig zegt :

    @ Jeroen Mank

    Nee, ik bedoel daarmee dat, hoewel de homepage nog wel stelt dat religie stress veroorzaakt bij zowel gelovigen als ongelovigen, er bovenaan de test de vraag staat of je “modern en seculier bent” en “wel eens wilt weten of religie ook bij jou stress veroorzaakt”, waarbij die vraag dus het kader is waarin alle verdere vragen gesteld worden en daarmee ook niet voor de meeste reageerders op Goedgelovig is bedoeld, omdat er anders een volledig andere tekst in de vragen en in de inleiding op de test had gestaan.

  53. Pittig zegt :

    Yes, één regel langer!

  54. mafchauffeur zegt :

    Naast de trofee voor de reageerder-met-de-meeste-reacties-in-een-jaar en de race om het artikel-met-de-meeste-reacties, nu de wedloop voor de langste zin?

  55. Jeroen Mank zegt :

    @Pittig, op 13 december, 2012 om 2:50 pm
    Ok. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de inleiding niet zo heel erg goed gelezen heb, maar zo ongeveer Pavlovde en onmiddellijk de test begon te maken om te zien wat er bij mij uit kwam. Ik weet ook niet of seculier ben of niet. Ik ben niet kerkelijk, maar twijfel of ik wel of niet geloof.
    @Pittig, op 13 december, 2012 om 2:50 pm
    Compliment. :) Is Nederlands geen fantastische taal?

  56. Pittig zegt :

    @ Jeroen Mank

    Als je niet weet of je wel of niet seculier bent, dan moet je de test ook wel of niet invullen… ;)

    @ Mafchauffeur

    Alles beter dan een wapenwedloop!

  57. Wilfred zegt :

    @Jeroen: Grieks is ook een erg geschikte taal, zo blijkt uit een aantal zinnen uit de Efezebrief… ;-)

  58. Jeroen Mank zegt :

    @Pittig
    Dan doe ik het in ieder geval altijd goed of fout :0

  59. Pittig zegt :

    Als christenen in de stress schieten om wat je zegt, is dit de perfecte reactie:

  60. Henkvz zegt :

    Hm, beetje rare test. Bij bijna elke vraag zat ‘mijn’ antwoord er niet tussen. Alle antwoorden lijken een afgeleide van ‘ik krijg de kriebels van religie’. Vaag.

    De vormgeving van de site mag ook wat gebruiksvriendelijker en kleurrijker.

  61. agilhartje zegt :

    Jammer dat de site bij mij niet werkt. Ik kan de test niet doen maar mag wel meedoen met de wedstrijd. Dat heb ik dus maar gedaan om de opgebouwde stress een uitweg te kunnen geven.

Trackbacks / Pingbacks

  1. Online test voor religiestressers | Frank G. Bosman - 26 november, 2013