Recensie: The Life of a Prophet

Het nieuwe boek ‘I Remember – The Life of a Prophet’, van Edwin Christiaan laat geen nieuw licht schijnen op de turbulente opkomst en ondergang van Gods’s Pleasure (GP) en dat is eigenlijk wel heel jammer. Met zo’n titel en subtitel mag je toch wel een soort van biografie verwachten. Dat had een misschien nog eenzijdig, maar gedetailleerd inkijkje in de gebeurtenissen rondom GP opgeleverd, en daarnaast het verdere kleurrijke leven van Edwin Christiaan (in Nederland vooral nog bekend onder de naam Edwin Ogenio) in beeld gebracht. Maar niets daarvan.

Even voor wie God’s Pleasure niet kent: GP was een evangelische (alternatieve) jeugdkerk in het centrum van Utrecht begin jaren ’90, niet ver van Hoog Catharijne. De gemeente werd geleid door Edwin Christiaan (toen nog Edwin Ogenio), die ook zanger was van de trash metalband Decision D. 

De gemeente kwam in opspraak nadat in de media enkele verhalen naar buiten kwamen over machtmisbruik en sektarisch gedrag (een nog redelijk evenwichtig artikel van Trouw) en viel in 1996 uit elkaar.

Het boek bevat één pagina over de roeping van Ogenio, drie en een halve pagina’s over zijn werk als voorganger (waaronder in Nederland), vijf pagina’s met een biografie over zijn huidige vrouw Sophia, een pagina gewijd aan zijn vader, twee bladzijden over zijn huidige missie in New York en daarna behandelt Ogenio een reeks aan thema’s zoals homoseksualiteit, de kerk, het geven van tienden, welvaartsevangelie, pornografie, gebedsgenezing, vrouwen in het ambt, familie, alcohol, praten in tongen, roken van wiet, eetgewoontes, hemel en hel, engelen en demonen, discipelschap, gebedsgenezing, en de Joden en Israël. Thema’s die voor een groot deel ook behandeld worden op zijn website. Lief is nog wel de ode aan zijn huidige vrouw Sophia en zijn liefdesverklaring aan haar.

De behandeling van die thema’s is recht door zee: verwacht geen genuanceerde inname van stellingen met uitgebreide argumentaties, quotes uit verschillende theologische werken of nieuwe interpretaties / inzichten in het raam van een bepaalde tijd. De enige bron die Ogenio aanhaalt is de bijbel en dan ook alleen de verzen die passen binnen de gegeven antwoorden, aangevuld met zijn persoonlijk ervaringen. 

De theologische opvattingen van Ogenio kun je misschien nog het best omschrijven als radicaal evangelisch. Orthodox met soms een eigentijds randje, maar daarnaast ook behoorlijk charismatisch. Tienden zijn weliswaar niet echt nodig en met het welvaartevangelie heeft Ogenio weinig op, maar God geneest en als dat niet gebeurt komt dat meestal omdat we ongehoorzaam zijn. Je mag je best hip kleden, maar kleding moet geen obsessie worden. Je moet niet bepaalde muziekstijlen veroordelen die je niet begrijpt, maar tegelijkertijd: spreken in tongen is Gods wil en een vrouw kan volgens de bijbel geen voorganger of oudste zijn.

Een relatief groot hoofdstuk in het boek gaat over ‘The Jezebel Spirit’. Er wordt uitgelegd hoe je deze kwade geest kunt herkennen en bestrijden. Ogenio herkende deze (rebelse) geest eerder in zijn grootse criticaster tijdens zijn Gods’s Pleasure periode en ook in zijn ex-vrouw en haar familie. En dat tekent de grote gemiste kans van het boek. Edwin heeft ‘I Remember – The Life of a Prophet’ niet aangegrepen om voor eens en voor altijd openheid te geven en verantwoording af te leggen, maar zoekt de schuld bij een kwade geest, die hij heeft herkend in zijn tegenstanders. Of hij komt met teksten aan als:

 ‘If Jesus Christ would have lived in this era of internet search engines, would we have believed him, or would we base our opinion on the bad things people were saying about him?’

De vraag is dan ook in hoeverre de Edwin Christiaan van nu werkelijk anders is als de Edwin Ogenio van twintig jaar geleden.

I Remember – The Life of a Prophet, door Edwin Christiaan. 
Uitgever: The Original God, Inc. 332 pagina’s. Prijs: gratis (dwz: je mag het bedrag doneren dat God in je hart ingeeft). De recensie komt van GG-lezer Ruub.

Advertisements

43 responses to “Recensie: The Life of a Prophet”

  1. Wim says :

    Ode en liefdesverklaring???

    Dominance and control are always masculine. It is a hormonal thing. It is the way God designed the male nature. At the other hand, God created a woman to be feminine in order for her man to view her as his exact counterpart, and in that way, he will respond to her protectively, with love and gentleness. By nature, men need to be honored and respected. They need to feel that they are in command and doing a good job. An important God-given part of the man is to bring his wife pleasure. All these traits are basic masculine needs. Women are created to be a helper to the man and fulfill his basic masculine needs in the role of submissiveness, which is totally feminine. Only in that role, a woman will find peace and cause her man to respond to her in loving adoration.

    Meneer wenst bediend te worden en ik vrees ook door zijn huidige parochianen!

  2. rob says :

    @Wim

    🙂
    Het kan maar duidelijk wezen.
    het komt allemaal door de hormonen, en wie is de schepper van al die hormonen?
    God.

    Maarre, God heeft de vrouw ook vele hormonen gegeven.
    het schijnt zelfs zo heftig te zijn dat vrouwen in de overgang over kunnen gaan tot moord.
    Als vrouwen een moord plegen is dat meestal in de overgang 😦
    Tja, en al die hormonen zijn een schepping v God.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Edwin de werking van die vrouwelijke hormonen profetisch zou duiden, en wat de respons van de man zou moeten zijn.

    In dat stukje heeft hij het vooral over de werking vd mannelijke hormonen waar de vrouw op moet responderen, als een logisch gevolg omdat God de man met hormonen gemaakt heeft.

  3. frank says :

    Ken hem nog van vroeger…hoppa weer een christen gekkie

  4. Herley Quin says :

    Met veel interesse het artikel uit Trouw gelezen. Als de VPE je als destructieve sekte bespempelt heb je het echt bont gemaakt.
    Maar kijkend naar de feiten is er weinig verschil tussen Ogenio en de Maasbachen en De Haans van evangelisch Nederland. Ja die dragen een pak en stropdas maar verder klinkt het allemaal bekend.

  5. engel says :

    Wat ben je mild, Ruub….

  6. mafchauffeur says :

    @rob: dat klinkt wat onheilspellend, zo’n profetie over de overgang.
    Gellukkig heb jij nog een jaar of tien te gaan voor het zover is. 🙂

  7. ruub says :

    @engel
    Vind je? Misschien heb je gelijk, maar ik was eigenlijk vooral teleurgesteld. Ik ben destijds wel eens een enkele keer bij God’s Pleasure geweest en kende een paar vrienden die er regelmatig naar toe gingen. Ik herinner me de ophef rondom GP en hoopte dat Christiaan met het boek wat meer duidelijkheid zou geven c.q. af zou rekenen met die episode in zijn ‘carrière’.

    De denkbeelden achter zijn boek (en op http://instituteoflove.net/index.htm) staan zo ver van me af dat ik me daar nauwelijks over kan opwinden. En Herley Quin heeft gelijk: zo gek ver staan die denkbeelden ook weer niet af van de Maasbachen en de De Haans van deze wereld.

    Ik herinner me behalve de stelligheid van Ogenio en zijn bijbvelverzen-plakken-aan-eigen-waarheden ook nog wel de weerstand tegen GP, alleen al omdat het alternatief was. Ook omdat hij er niet uitzag als een doorsnee voorganger en bovendien metal-muziek maakte.

    En heel misschien ben ik onbewust toch nog beïnvloed door het feit dat het boek kosteloos vanuit de vs werd toegezonden. Dat zou schandalig zijn, maar je weet nooit.

  8. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Ik ga ECHT geen ruzie meer met rob maken!!!

  9. rob says :

    @Pittig en Maf

    🙂
    Ik zit nog niet in de overgang , bijna.

  10. rob says :

    @Ruub
    Zou er niet heel wat voor nodig zijn om een voormalig sekteleider transparant te zien worden.

  11. CT says :

    Grappig genoeg bestaat ‘de overgang’ in sommige culturen helemaal niet. Hier in het Westen krijgt iedereen last van opvliegers etc, in minder ontwikkelde landen speelt dat veel minder… Schijnt ook te maken hebben met de status van de vrouw als ze niet meer vruchtbaar is etc. Dat vrouwen dóór de overgang opeens in staat zouden zijn tot moord, is tot zover ik weet niet echt een vaststaand feit in de medische wetenschap… xD

  12. mafchauffeur says :

    @rob: geef maar een seintje als het zo ver is. Ik weet wel een goede strafrechtadvocaat. 😉

  13. rob says :

    @CT

    Dat vrouwen dóór de overgang opeens in staat zouden zijn tot moord, is tot zover ik weet niet echt een vaststaand feit in de medische wetenschap… xD

    🙂 Gelezen in een rapport v Stapel, en in de eindtijdstudie van Frank Ouweneel.
    Had ik dat niet serieus moeten nemen?

    He, daar gaat mijn excuus 😦 , als blijkt dat dit wetenschappelijk niet bewezen is)

    Grappig genoeg bestaat ‘de overgang’ in sommige culturen helemaal niet. Hier in het Westen krijgt iedereen last van opvliegers etc, in minder ontwikkelde landen speelt dat veel minder… Schijnt ook te maken hebben met de status van de vrouw als ze niet meer vruchtbaar is etc.

    Misschien is het verschil in het westen wel dat vrouwelijke klachten iets serieuzer genomen worden?

    Misschien wordt de overgang ontkent omdat dan duidelijk wordt dat je minder vruchtbaar bent, en dus minder status hebt oid. bedoel je dat?

  14. rob says :

    @Ruub

    De vraag is dan ook in hoeverre de Edwin Christiaan van nu werkelijk anders is als de Edwin Ogenio van twintig jaar geleden

    Daar hoef je alleen maar de titel van het boek te kijken, om te weten dat het zeer waarschijnlijk niet zo is 🙂

    “The life of a prophet”

    De behandeling van die thema’s is recht door zee: verwacht geen genuanceerde inname van stellingen met uitgebreide argumentaties, quotes uit verschillende theologische werken of nieuwe interpretaties / inzichten in het raam van een bepaalde tijd. De enige bron die Ogenio aanhaalt is de bijbel en dan ook alleen de verzen die passen binnen de gegeven antwoorden

    Recht door zee heeft voor mij meer de betekenis van eerlijk.
    Jij gebruikt die term meer als: zonder omhaal met de deur in huis vallen, denk ik.

    Een relatief groot hoofdstuk in het boek gaat over ‘The Jezebel Spirit’. Er wordt uitgelegd hoe je deze kwade geest kunt herkennen en bestrijden. Ogenio herkende deze (rebelse) geest eerder in zijn grootse criticaster tijdens zijn Gods’s Pleasure periode en ook in zijn ex-vrouw en haar familie. En dat tekent de grote gemiste kans van het boek. Edwin heeft ‘I Remember – The Life of a Prophet’ niet aangegrepen om voor eens en voor altijd openheid te geven en verantwoording af te leggen, maar zoekt de schuld bij een kwade geest, die hij heeft herkend in zijn tegenstanders.

    Dat is idd wel de duidelijkste aanwijzing dat hij de schuld van het falen van het project buiten zichzelf zoekt.

    Inderdaad, je stelt het een en ander best voorzichtig. Is dat vanuit politieke correctheid, of liet je echt de mogelijkheid open dat hij toch wel veranderd is? Of wilde je de conclusie aan de lezer overlaten?

  15. joost says :

    rob
    En als je in de overgang van ongelovige naar gelovige ben, of andersom? Is er dan ook gevaar dat je geweldig gewelddadig wordt?
    joost

  16. rob says :

    @Joost
    Je weet maar nooit :), hoewel het leuker zou zijn als je geweldig wordt in plaats van gewelddadig, maar het scheelt maar een paar lettertjes.

  17. ruub says :

    @Rob
    De titel ‘Profeet’ eigent men zich in Pinkster- en evangelische kring vrij gemakkelijk toe (op basis van 1 kor. 14). Dus als iemand zichzelf profeet noemt, zegt me dat eigenlijk alleen maar dat ‘ie waarschijnlijk binnen die kring zit (of denkt dat ‘ie vervuld is van de HG). Of zo gek is als een deur. Meer niet.

    Recht door zee: ik bedoelde inderdaad de bertekenis ‘zonder omwegen’.

    Voorzichtig:
    Laat degenen die zelf zijn benadeeld zelf maar naar voren komen als ze dat (nu nog) willen. In mijn recensie verwijs ik al naar de ophef en de beschuldigingen over machtsmisbruik/ sektarisch gedrag en de financiële chaos die achterbleef. Maar ik heb geen behoefte om Edwin daar nú nóg eens voor te veroordelen. Ik was alleen nieuwsgierig naar het nieuwe boek en heb daar wat over geschreven.

    Als MvdS over twintig jaar een dik boek schrijft met als titel ‘My life as a prophet’, ga ik het waarschijnlijk ook lezen. Hoop ik wel dat hij het niet in het Engels doet, want dat houd ik bij zijn Engelse taalvaardigheden niet vol. En dan ga ik het ook nog recenseren voor GG. Ook dan zal ik alleen het boek beoordelen. En dan hoop ik dat John reageert. Voor de nuance, zeg maar.

  18. bramvandijk says :

    @Ruub

    En dan hoop ik dat John reageert. Voor de nuance, zeg maar.

    😀

  19. Pittig says :

    @ Ruub

    Mooie recensie! Lekker afstandelijk, hoewel er van mij wel wat meer framing bij had gemogen. En toch heel kritisch — eigenlijk vernietigend, maar op zo’n manier dat zijn medestanders er ook een compliment in zullen zien, maar dan achteraf denken: “Ho, wacht eens even.” 🙂

  20. Afolus says :

    @engel
    Ik ken wel lieden die op minimaal 6 van de 10 punten scoren… 😦

  21. Daniel Tellez says :

    @Ruub,

    Je vraagt om een reaktie aan diegene die in GP hebben gezeten. Nou, hier is tie dan… ik ben Daniel Tellez en ik heb GP vanaf het begin meegemaakt toen er nog in de eerste kelder ge-evangeliseerd werd met een klein groepje van ongeveer 5a7 mensen. Ik heb het zien groeien tot dat er in het sterrenbos theater te Utrecht diensten waren van 200 a 300 mensen, (doopdiensten nog wel meer) en daarna op Vredenburg toen het sterrenbos theater afgebroken moest worden. Dit was voor mij toendertijd de eerste echte gemeente waar ik altijd te vinden was. Ik ben in GP tot groei en bloei gekomen in de Here, en ik heb zelf ook regelmatig mensen mogen bemoedigen door beelden die God aan mij gaf. De diensten werden inderdaad door Edwin grotendeels geleidt. Maar naast de bijeenkomsten was er ook een groot gevoel van saamhorigheid, er werd vurig voor elkaar en voor familie en vrienden van leden gebeden, op verjaardagen kwam iedereen bij elkaar opdagen en namen we van alles mee en .. er werd idd erg veel muziek gemaakt en echt niet alleen door DD, het was een mooie mengelmoes van allerlei soorten aanbidding en lofprijs door verschillende broeders en zusters die liedjes schreven en zongen en instrumenten bespeelden. (Ik was zelf een geluidsman van GP). Mensen doen God en de mensen die er kwamen tekort door GP alleen en uitsluitend te zien als door een persoon beheerst te zijn. Ik heb er een hele goede tijd gehad, ik ben door God en mijn broeders en zusters zeer opgebouwd in die jaren dat ik er geweest ben. En ik heb er nog steeds veel verdriet van wat er is gebeurt is en hoe het is afgelopen, en mis het eerlijk gezegd nog steeds. Zo’n een GEMEENTE ben ik daarna nooit meer tegengekomen!
    (Ik wil door deze kant van GP te belichten echt geen afbreuk doen van het leed wat er bij sommigen is aangedaan).
    Er is veel fout gegaan, maar daar tegenover zijn er ook vele honderden en misschien wel duizenden jongeren, mede door de concerten, in een relatief korte tijdsbestek bereikt met het evangelie, waarvan vele hun leven aan de Heer hebben gegeven. En als het aan mij had gelegen was dit nooit gestopt!

    Over Edwin: Een maand voor alles aan het licht kwam, heb ik een droom gehad. In mijn droom was hij naar het buitenland vertrokken en ik ervoer een enorme verdriet van God over Edwin. Dit is mijn inziens hoe God over Edwin denkt. En eerlijk gezegd denk ik dat God ook verdriet heeft over diegene die hem veroordelen, want …. wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

    @Herley Quin,

    Je hebt helemaal gelijk.

  22. Pittig says :

    @ Daniel Tellez

    Leuk dat je reageert en goed dat je jouw kant van het verhaal vertelt. Het roept wel veel vragen bij mij op, met name hoe je God zo duidelijk denkt te kunnen verstaan en hoe je zo zeker weet wat God over Edwin denkt. Andere christenen kijken er weer heel anders tegen aan en zeggen dat God juist niet zo is en niet zo denkt.

    En deze zin vind ik helemaal vreemd — het klinkt haast eng:

    En eerlijk gezegd denk ik dat God ook verdriet heeft over diegene die hem veroordelen, want …. wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

    Dit klinkt als een verbod op kritiek. Want wanneer mag je dan ooit wat negatiefs over een ander zeggen? Hadden Paulus, Petrus en Johannes dan niet veroordelend over anderen mogen spreken? Mag je dan ooit een zonde aankaarten?

    Zeg je dat we niets mogen zeggen over de mishandeling van een grensrechter, want “wie zonder zonde is…”? Of wordt God er verdrietig van dat de foute daden en gevaarlijke ideeën van christelijke leiders benoemd worden, want “wie zonder zonde is…”?

    En geef je die woorden “wie zonder zonde is…” wel goed weer?

    Ze komen uit een bijbelgedeelte (Johannes 8) dat niet tot de oorspronkelijke tekst van het evangelie van Johannes hoort en er later aan toegevoegd is.

    Het gaat er in die zin om dat de doodstraf voor de overspelige vrouw niet meer voltrokken moet worden. Maar de zonde blijft nog steeds zonde en daarom zegt het verhaal van Johannes 8 ook dat Jezus tegen de overspelige vrouw zegt: “ga heen en zondig niet meer!” Dus de zonde wordt nog steeds bij naam genoemd en veroordeeld!

  23. ruub says :

    @Daniel Tellez
    Dank voor je bijdrage, tof dat je reageert.

  24. Pittig says :

    In het stuk van Ruub worden een heel aantal zaken van de gescheidenis niet genoemd. Daniel Tellez vertelt dan zijn kant, maar dan moet er toch ook deze kant bij:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/God's_Pleasure

    Als Daniel Tellez dan zegt: “En als het aan mij had gelegen was dit nooit gestopt!”

    Vanaf 1993 raakte GP in opspraak. Er kwamen vanuit verschillende ex-leden en ouders van leden verontruste geluiden naar buiten over de gang van zaken binnen de kerk. Ogenio en zijn staf bemoeiden zich met relaties tussen leden, in sommige gevallen tot aan het laten verbreken van de relaties toe (of juist het aanzetten tot relaties), en er zou een sterk beroep op leden worden gedaan om forse financiële bijdragen af te staan aan GP. Ook zou Ogenio in de pastorale counseling met jonge meisjes ‘ernstige fouten’ hebben gemaakt (later werd door sommige meisjes aangegeven dat er sprake was van seksueel misbruik[1]).

    De groep werd na de onthullingen over en beschuldigingen van manipulatie vanuit verschillende hoeken bestempeld als een sekte. Begin 1994 werd een onderzoek ingesteld door een commissie in opdracht van het Landelijk Platform van de Pinkster- en Volle Evangeliebeweging, er werd op 9 april dat jaar een hoorzitting gehouden en de onderzoekscommissie voerde gesprekken met de staf van GP. Er werd een adviesraad ingesteld die invloed zou moeten krijgen op het beleid van de gemeente. Deze werd aanvankelijk door GP geaccepteerd, maar uiteindelijk toch afgewezen. GP organiseerde vervolgens een eigen hoorzitting, waarin nog aangesloten leden getuigenissen gaven over onder meer de ‘bereidheid om alles te willen geven voor het volgen van Jezus’.

    Ook schreef Ogenio het boekje ‘Sektarische gezinnen’ waarin hij betoogde dat niet God’s Pleasure maar de gezinnen waar veel GP-leden uit kwamen, sektarisch waren.[2] Net als veel ex-leden kwam ook de sekten-onderzoekgroep Terug Naar Af (TNA) tot de conclusie dat God’s Pleasure een ‘destructieve sekte’ was. De conclusies van TNA werden door Ogenio van de hand gewezen: de onderzoekers zouden nooit gesproken hebben met de staf en “bovendien is het een seculiere organisatie”. Van een van de vrouwen die beschuldigingen naar buiten had gebracht, werd door Ogenio gezegd dat zij ‘de tekenen van Izebel’ had.

    Als hier ook maar een klein beetje van waar is, dan denk ik ook even aan de misbruikte meiden en aan de kapotte relaties met familie en aan de machtsmisbruik en het overspel…

    En dan moet je toch concluderen dat het al met al een zegen was dat het gestopt is. Heel jammer voor alle mooie dingen, maar de nare dingen maakten intrinsiek onderdeel uit van het geheel en wegen niet op tegen wat er wel mooi was in die sekte.

  25. Afolus says :

    Dictators en voorgangers van sektarische bedieningen hebben gemeen dat ze “Geest van Izebel” nogal snel herkennen.
    Ik ben die specifieke geest ofwel de geest van rebellie niet tegengekomen in de bijbel.
    De eenvoud waarmee de geest van rebellie bestreden wordt is ook goed zichtbaar. Een beetje zout in de wond, een roddeltje hier en een roddeltje daar en de tegensprekers zij “kaltgestellt”.
    (In het beste geval natuurlijk…)

  26. Daniel Tellez says :

    @Pittig,

    Tuurlijk moet de zonde aangesproken worden, en had ik gehoopt dat Edwin zich bekeert had en dat dan GP door was gegaan, zo bedoel ik het! Maar ik ben blij dat er is ingegrepen en het is gestopt, naardat bleek dat Edwin zich niet bekeert heeft. Sorry voor de onduidelijkheid van mij kant. Het is zelfs zo dat Edwin helemaal niet meer in aanmerking komt om in de bediening te staan. Hij is verblind. Hoe kan je anderen pastorale hulp verlenen in ’t huwelijk, als je zelf twee echtscheidingen, en twee in chaos verkerende gemeenten achter de rug hebt. Trouw en betrouwbaarheid is wel het allerbelangrijkste in een huwelijk en als dienaar van God en de gemeente, lijkt me! Tot zo ver, ik hoef geen over en weer kritische stukjes naar elkaar schrijven. Ik wilde gewoon mijn kijk op GP weergeven, ik schrijf hier GP niet Edwin. Groet, Daniel.

  27. DsDre says :

    Hoi Daniel,

    Interessant om jouw beleving in GP te lezen. Ik vind dit soort bewegingen in de kerk interessant en volgens mij is er ook wel behoefte bij veel mensen naar dit soort geloofsgemeenschappen. Ik lees ook dat je geen gelijkwaardig alternatief heb gevonden voor GP.
    Dat roept bij mij de vraag op zou het ideaal van GP niet te hoog gegrepen zijn en kunnen we niet anders dan ons moeten inperken door structuren, met zijn voor- en nadelen.

  28. Daniel Tellez says :

    Het was een melting-pot van allerlei jeugdige gelovigen, multi-talenten in (alternatieve) art en muziek. Ik denk dat je gelijk hebt dat er een enorme behoefte is vandaag de dag om deze alternatieve jeugd te bereiken, nu de jeugd steeds verder neigt naar cothic en naar oude heidense occulte natuur religie’s e.d.. Natuurlijk heb je bijbelse structuur nodig, maar de structuur hoeft de kreative uitingen niet te beperken, en denk dat er juist dan een enorme getuigenis vanuit kan gaan naar dit soort jeugd cultuur. En ik denk dat GP hierin een grote rol in heeft en een nog grotere rol in had kunnen spelen, gezien de enorme potentie wat er aan talent en oprecht geloof rondliep. Daarom zeg ik, Edwin heeft wel de ‘lead’ gehad, maar GP was echt zoveel meer, veel meer! Mvg.Daniel

  29. Suzanne Barmentloo-Stichelbout says :

    ik sluit mij helemaal aan bij Daniel, voor mij was het ook een onmisbare en zeer essentiele tijd in mijn leven! hier heb ik God gevonden en daarna heeft Hij mij nooit meer losgelaten!
    groetjes,
    Suzanne Barmentloo-Stichelbout

  30. Daniel Tellez says :

    Heyyyyy Susan….

  31. Suzanne Barmentloo-Stichelbout says :

    hee danie was het toch??? hoe gaat het met je!!!

  32. Carola says :

    En dan hier ook een reactie van een ex-GPer. Ik heb er vanaf het (bijna) begin tot bijna einde bijgezeten. Ik heb dezelfde ervaring als waar Pittig het over heeft. Het heeft me jaren gekost om er los van te komen. Ik heb een tijd geleden nog een poos met Edwin zijn ex-vrouw gemaild en dat heeft me geholpen het laatste stukje los te laten. Die Edwin is een heel gevaarlijk mannetje….

  33. mags says :

    kweetniet of deze discussie nog door iemand gevolgd wordt, ik kom een beetje laat binnen wat dat aangaat, maar net als Dani el en Suzan heb ik jaren in GP gezeten en een tijd meegemaakt die ik nooit had willen missen, ik heb er enorm veel geleerd en ik wil er liever niet over nadenken hoe het met een heleboel van ons randjongeren, ex-drugsgebruikers was afgelopen als we niet deze radicale fulltime kerk hadden gehad om ons toch zeker de eerste jaren op te vangen. ja, er was van alles fout, maar er was heel veel heel goed en het was nooit saai. we waren met 150 tot 200 mensen GP en niet alleen Edwin, God bless him. ps hoi Dani el en Suus, groetjes van mar greet

  34. DsDre says :

    Hoi Mags,

    Ja ik volg deze discussie nog altijd met veel interesse, ik vind het altijd leuk om op mijn vraag antwoord te krijgen.

  35. Edwin Christiaan says :

    For those in Holland who asked me, here is the link to my story: http://instituteoflove.net/about-us and an important piece I wrote about cultural demons, which give an understanding of what actually happened in Holland; http://instituteoflove.net/archives/2319

  36. Edwin Christiaan says :

    By the way Daniel Tellez, your are following a false doctrine about a minister being disqualified because he is divorced. Please read this; http://instituteoflove.net/false-doctrines/disqualified-from

  37. Wilfred says :

    @Edwin: Ik denk idd dat er hier erg veel mensen zijn die gevraagd hebben om jouw uitleg over demonen. Dank daarvoor!

    Nu nieuw: de Achab-demon! Spaar ze allemaal!

  38. Judith says :

    Ook ik heb jaren bij GP gezeten, uiteindelijk zijn we weg gegaan voor het uit elkaar knalde, en daar ben ik nog altijd heel blij om. GP was gewoon een sekte, en Ogenio (nu Christiaan) een dictator pur sang. Hij was en is niet intelligent, maar wel erg sluw. Hij wist precies hoe hij mensen moest bespelen. De een kreeg enorm veel regels en geboden, de ander werd vrij gelaten (zoals ik) omdat hij/zij anders zou vertrekken. Hij heeft minimaal 2 vrouwen binnen de gemeente seksueel misbruikt en dat weet hij zelf maar al te goed. Ik heb de sfeer binnen GP heel anders ervaren dan Dani en Suzanne. In het begin (de keldertijd) was er veel saamhorigheid en gezelligheid. Dat was later echt anders. Mensen hielden elkaar angstvallig in de gaten en werden ook geacht elkaar in de gaten te houden, want owee als iemand een misstap zou begaan (lees: dingen naar buiten brengen die niet klopten binnen GP). Wij wilden weg en moesten onze ‘aftocht’ in het geheim voorbereiden, je wist namelijk niet wie je kon vertrouwen, kritiek op GP kon absoluut niet. Toen wij weg waren kreeg men ook te horen dat men niet meer met ons om mocht gaan; mijn beste vriendin ontmoette ik nog in het geheim in de stad, waarbij zij doodsbang was om betrapt te worden. Ogenio had binnen GP een aantal mensen om zich heen verzameld waarvan sommigen het ook heerlijk vonden macht te hebben over anderen en sommigen gewoon supernaief waren. Ik heb meegemaakt hoe mensen door Ogenio en consorten werden behandeld, dat was stuitend en weerzinwekkend. En uiteraard werd er lukraak met bijbelverzen gegoocheld. Heel veel mensen die bij GP hebben gezeten geloven helemaal niet meer. Dat Ogenio niets is veranderd staat buiten kijf. Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken. En dat hij aan zijn derde vrouw bezig is, verbaast me ook geenszins. Ben benieuwd wat hij doet wanneer haar houdbaarheidsdatum is verstreken…..
    Greetings, Judith.

  39. Daniel says :

    @ Drs.Dre: Het enige waar het echt om gaat is om onze vertrouwen op Jezus te hebben en niet op vlees en bloed.

    @ Edwin: Seriously Edwin, you shouldn’t say anything to defend yourself after all the sh*t you’ve left in your life. Instead you should brag about the mercy of God in all possible humbleness! And stop fool yourself, be real and come clear with everybody, God and yourself. If you dare! God bless you.

    @ Judith:Ik herken jouw kant van het verhaal ook.

    @ Mags: Hoi Margreet, leuk hier wat van je te horen:), ik zou graag weer contact met je willen hebben. Dani, say something funny 😉

  40. Maarten says :

    You will also find this same type of cultural mentality in the European country of Holland, where I lived and experienced much rejection and persecution. I remember meeting, in the Caribbean, a Dutch prophet in the mid-nineties who warned me saying: “You won’t be able to deal with the Dutch people and their culture; they will hurt you!” He went further on to say, that the reason was because Dutch people are very critical and judgmental, self-righteous, merciless, unfaithful, cold, and absolutely not generous. They will always want to get the best of you. They tolerate you with a great deal of suspicion, instead of embracing you. They are not able to trust anything or anybody, and will accuse you and reject you whenever they think you have wronged them, and will hold it against you for the rest of their lives. This is the case whether they are Christians or not. The Dutch prophet also said that he knew exactly how to handle them, since he himself was one of them! I was impressed by his frankness, considering he was talking about his own people and culture!

    Interesting, zo leer je nog eens wat 😉

  41. Daniel says :

    Ik las dat GG de site morgen gaat sluiten. Dus voor wie nog verder met mij contact wil, mijn email: dtellez [apestaart] live.nl