Gristenbasher helpt kroegtheologen

staat-geschreven-boek-140x210We hadden vandaag eigenlijk het boekje ‘De zeven zekerheden’ van Jaap Marinus en Erik Drenth willen bespreken, maar nu de heren het zelf al hebben laten recenseren voor hun eigen blog, duiken we lekker met een biertje de kroeg in. Zo schijnt het boek ook tot stand te zijn gekomen: een paar avonden tegen mekaar aanlullen over kerk en theologie, kaftje erom en klaar is kees. 😉

Net als het twijfelboek ‘Van de Kaart’ van Boele Ytsma, ‘Dagboek van een zoekend christen’ van Monique Samuel, en de ‘Twijfelliederen’ van Goedgelovig, gaat ook ‘De zeven zekerheden’ over twijfel, postmoderne relativering (‘iedereen creëert de God die bij hem past’), en verdere ontmanteling van geloof en kerkelijke traditie. Het lijkt wel een hype.

De jongens van StaatGeschreven hebben GeenStijl-gristenbasher JohnQuid – bekend van “Jezus Christus met een gekartelde dildo in zijn anus nog aan toe” – bereid gevonden het boek op hun eigen blog kapot te schrijven. Nou ja, Quid houdt zich aardig in voor het gristenpubliek op StaatGeschreven, maar komt wel met een scherpe observatie:

Erik en Jaap durven dingen te beweren waar de gemiddelde christen verschrikt van naar de dominee kijkt en zich afvraagt of je dat nu allemaal wel zomaar kan zeggen. Is dat niet tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend, meneer de dominee? Laat ik het zo zeggen. Er zijn er voor minder een brandstapel op geflikkerd.

Jaap en Erik trekken alle Zekerheden van de Nederlandse kerk in twijfel. Alleen de logische volgende stap wordt (nog) niet gezet. De mannen van StaatGeschreven zoeken geloofshouvast binnen de twijfel. Of beter gezegd, proberen twijfel als status quo te zien binnen het geloof. Een mooi streven, maar ik kan als ervaringsdeskundige verklappen dat dit geen houdbare situatie is.

Ik geef Erik nog maximaal anderhalf jaar, bij Jaap zal het iets langer duren. […] Erik geeft zelfs aan al eens met het atheïsme gespeeld te hebben. Zenuwachtig noemt hij dit ‘een gedachte-experiment’. Lief! Maar jongens, atheïsme is uiteindelijk wel waar dit heen leidt. Niet langer heb je de naïef kinderlijke zekerheden van het geloof nodig. Je kunt op eigen benen staan. Niet langer moedermelk, maar vast voedsel, zelf gekocht.

Gemeenschap en naastenliefde zijn de nieuwe Zekerheden voor Jaap en Erik. Daar is een mooi woord voor. Dat heet humanisme. Welkom bij de club. Er is geen religie voor nodig om gemeenschap en naastenliefde te praktiseren. Dat kan inderdaad, zoals Erik aangeeft, bij de lokale tennisclub.

Meer lezen terwijl wij in de kroeg zitten? Dat kan HIER.

Advertenties

17 responses to “Gristenbasher helpt kroegtheologen”

  1. Jennifer says :

    Vergeet de recensie op habakuk.nu niet. http://habakuk.nu/recensies/item/3605-theologiseren-met-een-biertje-erbij/
    “Het boek blijft een beetje steken binnen de grenzen van dit land en deze tijd, waar we de luxe en vrijheid hebben om als christenen lekker te filosoferen en theologiseren over geloofsdingetjes die wij interessant vinden (biertje erbij).” Volgens mij is daar niets mis mee. Ik leef in deze tijd in Nederland, dus waarom zou een boekje daar niet op mogen aansluiten?

  2. ruub says :

    Ik heb zowel het boek als de meeste online recensies gelezen.

    Het boek van de mannen van Staat Geschreven heb je in een vloek en een zucht uit. Een voor een schrijven de mannen over thema’s als postmodern geloof, de rol van de kerk en houden eigenlijk een betoog voor genuanceerd christendom, los van de zekerheden. Zeven zekerheden nog wel, maar het werd me eigenlijk niet zo snel duidelijk welke zeven dat nou waren.

    Het boek is een gesprek dat op geen enkel moment hoogdravend dreigt te worden. Het wordt duidelijk dat Jaap en Erik inmiddels veel en veel meer op één lijn zitten dan enkele jaren terug, toen op de weblog van Staat Geschreven echt nog een orthodoxe en vrijzinnige visie scherp tegenover elkaar stonden. Voor de lezer is het jammer dat de scherpe kantjes ervan af zijn. Het boek is nu meer het neerzetten/zoeken naar een gemeenschappelijk basisidee ten opzichte van kerk en geloof geworden dan een boeiende discussie met goed onderbouwde betogen.
    De herkenning maakt echter heel veel goed. Door het boek heen staan citaten uit een onderzoek dat Jaap voor zijn studie deed met als kernvraag ‘Zijn Grote Woorden een oorzaak van kerkverlating’? en ik herkende daarin zelfs een paar dingen die ik zelf had ingevuld. De conclusie van dat onderzoek ligt voor de hand en ondersteunt het pleidooi van Erik en Jaap om vanaf de kansel niet te stellig te zijn.
    Kortom, boek leest lekker snel weg en Jaap en Erik lijken me leuke gasten om eens mee te borrelen in de kroeg.

    Dan over de recensies. Ik werd vooral getroffen door de woorden van A. van Houdt, predikant bij de Gereformeerde Kerk Rehoboth op Urk.

    Geloofszekerheid is een gave. “Het wordt je gegeven wanneer je er actief op zoek naar gaat. Daar zijn middelen voor als prediking, Bijbel lezen, gebed.

    Dat is dus duidelijk. Jaap en Erik moeten gewoon iets meer bijbel lezen, bidden en naar de kerk gaan. En dan komt het vanzelf goed en krijg JohnQuid geen gelijk dat atheïsme de onvermijdelijke volgende stap is in het geloof van Jaap en Erik. 😉

  3. VreemdGeluid (@VreemdGeluid) says :

    John Quid vroeg natuurlijk om een reactie uit niet-orthodoxe en niet-ongelovige hoek. Heb ik geprobeerd te schrijven: http://goo.gl/a57M2 De vraag blijft zeer spannend: heeft-ie gelijk? Ik hoop in Godsnaam van niet

  4. vleertje says :

    Ach Paulus zei het 2000 jaar geleden al in 1 kor 1 :21

    Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging. 22 De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. 24 Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, 25 want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.

    Dat het geloof dwaas is en dus niets nieuws.

  5. Ds Dre says :

    Toch vreemd die reactie van Van Houdt. Geloof(szekerheid) is een gave. Daarin kan ik me vinden, maar dan is er kennelijk een manier waarop je die gave kan afdwingen. Waarom noem je het dan nog een gave? Ik denk dat een goede preek, Bijbel lezen en bidden je geen moer zal helpen om (meer) te geloven.

  6. joost says :

    Ds Dre
    dat ze afgewongen gaven nog steeds gaven noemen is binnen godsdiensten toch niet zo vreemd?
    Mensen moesten offeren aan hun goden want ander werden ze gedood. En dat heette ook offergaven. 😦
    joost

  7. Johan says :

    Lekker voorspelbare recensie van Ruben Hadders op Facebook:

    https://www.facebook.com/notes/ruben-hadders/grote-woorden/10151275841789059

  8. Pittig says :

    Lijkt me interessant boek, maar de analyse van J.Q. ook!

    De geschiedenis lijkt het ook te bevestigen. Zouden de kinderen van zulke twijfelaars later nog wel naar de kerk gaan? In de PKN niet of nauwelijks.

    Idee: misschien kunnen we als Dwaze Schare ook boeken gaan uitbrengen over onze gesprekken bij een biertje? 🙂

  9. Pittig says :

    @ Ds Dre

    Toch vreemd die reactie van Van Houdt. Geloof(szekerheid) is een gave. Daarin kan ik me vinden, maar dan is er kennelijk een manier waarop je die gave kan afdwingen. Waarom noem je het dan nog een gave?

    Ik dacht bij jouw reactie eerst: “Wow, scherp!’ . Maar even later. Hij zegt dat het een gave is die je gegeven wordt als je er actief naar zoekt. Je moet de gave ook willen aannemen, zeg maar.

    Zoals een prijs je ook wordt gegeven als je als eerste (of tweede of derde) eindigt. Dan heb je er ook wat voor moeten doen, maar toch is het een gave.

    Ik zie bij nader inzien het probleem niet zo.

    Ik denk dat een goede preek, Bijbel lezen en bidden je geen moer zal helpen om (meer) te geloven.

    Ik ben zelf door gebed, bijbel lezen en preken héél veel geloofszekerheid kwijt geraakt! 🙂

  10. Pittig says :

    @ Vleertje

    Dat het geloof dwaas is en dus niets nieuws.

    En dat er op basis van deze tekst allerlei dwaasheden worden verkondigd, is ook niet niets nieuws… 😉

    Vele vormen van geloof kunnen in de ogen van God best ook echt dwaas zijn, toch? Maar de ware wijsheid en het ware geloof is in de ogen van God niet dwaas. Maar hoe weet je of je die wijsheid en dat geloof van God hebt?

  11. vleertje says :

    Ik bedoelde dat de constatering dat geloof dwaas is, niets nieuws is. 🙂 Typfoutje. Wij zijn de grieken, wij vinden vanuit onze cultuur het geloof dwaas. Maar God neemt het dwaze en maakt het waar, de bron van alles. Mooi toch, die Dwaze zaken…

  12. Wilfred says :

    @Pittig: Maar die prijs verdien je. En die geloofszekerheid in de visie van Van Houdt niet. Vermoedelijk zal hij het ook benoemen als ‘genade’…

    Idee: misschien kunnen we als Dwaze Schare ook boeken gaan uitbrengen over onze gesprekken bij een biertje? 🙂

    Als het maar niet over de escapade van FO gaat… 🙂

  13. Hendrik says :

    Het paste dus niet op een bierviltje? Jammer!

  14. Ds Dre says :

    @Pittig,

    Waar ik verschil van mening is dat geloof geen prijs, beloning gift na prestatie van een mens is, maar door God aan de ene mens wel en aan de andere mens niet wordt gegeven net zoals alle andere gaven van de Geest. Ik zie dan geloof net als spreken in tongen niet als noodzakelijk om Christen te zijn.

  15. midas says :

    @pittig vreemd dat je nabijbellezen en bidden juist veel geloofszekerheid bent kwijt geraakt. Was je geloof dan gebaseerd op eigens denkbeelden en bleek in de bijbel toch iets anders te staan.

  16. bramvandijk says :

    Los van zijn nodeloos kwetsende taalgebruik vind ik dat JohnnyQuid best een aardige analyse geeft…

  17. Tinus says :

    @ ruub
    Ik ben door anton van houdt gedoopt.
    In een klein dorpje in de europoort.

    ik weet niet of t aan de smog ligt of aan de dominee..daar twijfel ik nog over.