Recensie: Ik kreeg het op mijn hart

Lieve Goedgelovigen! Ik denk dat God iets wil zeggen. Of je nu bijbelvast bent en nog gelooft in de uitverkiezing, of al meegaat in de rivier van God en weet dat je paspoort getekend is – de Heer wil dat we op Goedgelovig, maar ook in de hemelse gewesten, zijn tegenwoordigheid meer praktiseren. Samen kunnen we het lichaam van Christus wakker maken voor de zeven bergen van invloed. Ik merk dat er een soort bedekking over Nederland ligt. Laten we daarom samen de hemel bestormen voor een geestelijke klimaatverandering in ons land! Dat kan door bijvoorbeeld een gebedskoepel te plaatsen, iets over iemand te proclameren, te soaken en door de bediening van het avondmaal. Ik daag je daarom uit om voortaan te wandelen in de bestemming die God voor je heeft!

Wat er dan wel niet kan gebeuren! Een beweging van vriendschapsevangelisatie onder rand- en buitenkerkelijken, zodat het Koninkrijk baanbreekt en de Wederkomst wordt ingeluid. Samen bewegen we dan naar de kern en komen onder de bedekking van de zalving. Broeders en zusters, de sjechiena van de Heer is hier zodat we vrijmoedigheid vinden om gemeenschap met elkaar te hebben en samen een weg voor de Heer te banen om te komen in kracht. Ik zie een generatie die de Heer looft en prijst, die uitstapt om in tongen te spreken en een bediening begint met vlaggen en banieren, zodat de Geest kan werken in Christelijk Nederland. Laten we ons hart ruim maken voor wat God wil doen en meebewegen met Hem!

Als je de voorgaande alineas niet snapt, kun je het boekje ‘Ik kreeg het op mijn hart’ van Maarten Vermeulen kopen. Daarin wordt dit soort kerktaal uitgelegd. Maar ook als je het wel snapt is het boekje erg vermakelijk. Een soort Adrian Plass, maar dan op z’n Nederlands. De begeleidende poster met 9 praisestandjes heeft z’n weg inmiddels op Facebook gevonden. Vermeulen, eindredacteur bij het Nederlands Dagblad, bespreekt met veel humor en relativering in totaal 75 uitdrukkingen die in verschillende soorten kerken de ronde doen. Ook christelijke vergaderaars, conferentielopers en bloggers komen aan bod. Aan Goedgelovig is zelfs een speciaal hoofdstuk gewijd:

Uit het eerder deze week gepresenteerde EO-onderzoekΒ blijkt dat maar 6% van de christenen tegen kritiek kan, er is dus nog veel missionair werk te verrichten. Dit boekje helpt daar een handje bij. Enige nadeel: het past niet in je schoen. Maar misschien kun je je geloof wat oprekken om te ontvangen wat God wil doen.

15 responses to “Recensie: Ik kreeg het op mijn hart”

  1. Afolus says :

    Toen ik lang geleden de evangelische oproep “Laten we gemeenschap met elkaar hebben” in praktijk wilde brengen met mijn vriendinnetje, ging het helemaal mis…! πŸ˜€

  2. Ds Dre says :

    He leuk, een reisgids voor de evangelische wereld. Zou er ook een plattegrond in zitten?

  3. bramvandijk says :

    Als het boek maar half zo leuk is als de recensie is het wel de moeite waard πŸ˜‰

  4. Dille says :

    Eens met Bram van Dijk!

  5. Pittig says :

    Ik kreeg het aan mijn hart door die eerste alinea’s…

  6. Pittig says :

    @ Afolus

    En je zong nog wel Opwekking 194, neem ik aan…

  7. Pittig says :

    Comlimenten Maarten Vermeulen. Dit boek komt zeker op mijn verlanglijstje. En graag ook een vervolg met andere kerkgenootschappen, of hebben die niet zo’n hoog satirisch factor?

  8. Afolus says :

    @Pittig πŸ˜€ πŸ˜€
    Later begreep ik dat de zin “Iedereen zal deel zijn van Uw gezin” mogelijk door God zelf gezongen werd.
    Ben zelf vader van vier kinderen geworden.
    Allemaal deel van MIJN gezin. Gelukkig ontvingen we kinderbijslag.
    Dat dan weer wel.. πŸ˜€

  9. Pittig says :

    De poster (en de aanduidingen) van Stijn Posthuma bij dit boek zijn ook geweldig!!!

    Ik was mijn tijd blijkbaar al ver voorruit doordat ik in mijn evangelische tijd vooral het “Breedbeeldtelevisie”-standje hanteerde…

  10. Pittig says :

    Ik kreeg het op mijn hart om even te melden dat ik net zag dat “we” al even de 7.000.000 bezoekjes zijn gepasseerd!! Gefeliciteerd, GG!

    Hoe meer bezoekjes Goedgelovig krijgt, hoe sterker de zalving op jullie zal toenemen!

  11. arie (@trialk) says :

    Dat ontbrak er natuurlijk aan , nu is er dan eindelijk ook een boek van, en voor “Wakker Nederland “777 keer Halleluja en πŸ˜‰ Amen.!.

  12. Wim says :

    Wat te denken van “we mogen gemeenschap hebben met het lam”?

  13. mafchauffeur says :

    Ik kreeg dit weekend een Webshop-mailtje van David Sorensen. Met dit boek bovenaan als aanrader.

    http://life-shop.nl/index.php?id=346&tx_ttproductsv2_pi1%5B319%5D%5Bproduct%5D=70987&tx_ttproductsv2_pi1%5B319%5D%5BshowFrom%5D=&cHash=a4ead64e8c

    Dat wordt een stipnotering in de Boeken Top 10