God houdt wel van een geintje

Cultuurtheoloog en GG-columnist Frank Bosman heeft een boekje geschreven: ‘God houdt wel van een geintje’ over de moeilijke relatie tussen geloof en humor. Het bevat een kleine geschiedenis van de religiehumor, diverse rellen die op GG ook al eens langs zijn gekomen, klassieken als The Life of Brian, en veel katholieke voorbeelden – want ja, katholieken hebben toch meer gevoel voor humor dan protestanten. In Dit is de Dag licht hij het toe. Een paar citaten:

“Humor versplintert onze gesneden beelden van God.”
“Elke gelovige heeft een groot-inquisiteurtje in zich dat anderen de maat wil nemen.”
“Ik maak onderscheid tussen domme en intelligente blasfemie.”

20 responses to “God houdt wel van een geintje”

  1. agilhartje says :

    De Bijbel is niet echt een humoristisch boek. Paulus maakt een keer een grapje bij zijn verdediging als hij in ketens voor koning Agrippa staat (Handelingen 26:29) maar verder zou ik het niet weten. Raar eigenlijk als humor zo’n grote rol speelt in onze gesprekken.

    Maar eigenlijk gaat het natuurlijk niet over humor maar over de vrijheid om alles te mogen zeggen.
    Zomaar een gedachte: iedereen mag altijd alles zeggen opdat ik ook altijd alles mag zeggen. Geeft dat mij ook het recht om te zwijgen als ik eigenlijk iets zou moeten zeggen?

  2. jacobmeerzicht says :

    Ik zie ook weinig humor in de bijbel. De H. Schrift is een beetje somber en vooral erg ernstig, want het gaat over leven en dood.
    Sarcasme komt volgens mij wel in de bijbel voor, al zou ik zo gauw geen voorbeeld weten.

  3. engel says :

    Volgens mij valt het wel mee met humor in de Bijbel. Je moet het wel willen zien.

    http://kspronk.files.wordpress.com/2009/05/de-humor-van-de-bijbel.pdf

  4. Pittig says :

    @ Agilhartje

    God heeft mij gemaakt, dus hij houdt wel van een geintje… πŸ˜‰

  5. joost says :

    Pittig
    Dat was geen geintje, dat was een blunder. πŸ˜†
    joost

  6. joost says :

    Dhr Bosman

    Elke gelovige heeft een groot-inquisiteurtje in zich dat anderen de maat wil nemen.”
    β€œIk maak onderscheid tussen domme en intelligente blasfemie

    Als je dat onderscheidt gaat maken neem je toch ook al de maat?
    Je oordeelt al.
    joost

  7. joost says :

    Dat vogelbekdier vind ik nog wel te pruimen maar als ik langer dan 5 seconden luister naar meneer Bosman moet ik ook gieren (maar dan van achteren) 😦
    joost

  8. Pittig says :

    @ Joost

    Maar die blunder veroorzaakt wel weer veel gelach! Zoiets als al die Home Videos op tv ook doen…

    Ik ben ook al sinds het begin van de 80er jaren de trotse bezitter van het mooiste boek aller tijden: The Book of Heroic Failures.

    (Nederlandse vertaling Onsterfelijke blunders)

    Met verhalen als:

    The Least Successful Police Dogs

    America has a very strong candidate in “La Dur”, a fearsome looking schnauzer hound, who was retired from the Orlando police force in Florida in 1978. He consistently refused to do anything which might ruffle or offend the criminal classes. His handling officer, Rick Grim, had to admit: “He just won’t go up and bite them. I got sick and tired of doing that dog’s work for him.”

    The British contenders in this category, however, took things a
    stage further. “Laddie” and “Boy” were trained as detector dogs for drug raids. Their employment was terminated following a raid in the Midlands in 1967. While the investigating officer questioned two suspects, they patted and stroked the dogs who eventually fell asleep in front of the fire. When the officer moved to arrest the suspects, one dog growled at him while the other leapt up and bit his thigh.

    of deze:

    The Worst Jury

    A murder trial at Manitoba in February 1978 was well advanced, when one juror revealed that he was completely deaf and did not have the remotest clue what was happening. The judge, Mr. Justice Solomon, asked him if he had heard any evidence at all and, when there was no reply, dismissed him.

    The excitement which this caused was only equalled when a second
    juror revealed that he spoke not a word of English. A fluent French
    speaker, he exhibited great surprised when told, after two days, that he was hearing a murder trial.

    The trial was abandoned when a third juror said that he suffered
    from both conditions, being simultaneously unversed in the English language and nearly as deaf as the first juror.

    The judge ordered a retrial.

    Maarruuh… waarom heb jij een ander monstertje als gravatar dan de andere Joost? Ik las ergens eerder dat de eerste Joost zich al beklaagde over de andere Joost (die ook nog eens op dezelfde manier reageert, inclusief naam onder elk bericht).

    Zou je niet een andere naam of een 1 of een 2 erachter zetten? Of ben je één van de persoonlijkheden van Joost?

  9. joost says :

    pittig;
    Observeer goed en leer dat ik de enige echte joost ben. 😦
    Ik heb twee verschillende gravatars en ik zou niet weten hoe dat komt. Maar de nepjoost heeft weer een andere. 😑
    joost

  10. rob says :

    Dhr Bosman stelt dat christenen anderen niet bedreigen met de dood,
    Maar is dat ook zo?
    Hoe beschaafd zijn ze en kun je wel in algemeenheden praten.

    Overigens een weinig humorvolle uitzending, een gemiste kans.

  11. joost says :

    Agilhartje

    Zomaar een gedachte: iedereen mag altijd alles zeggen opdat ik ook altijd alles mag zeggen. Geeft dat mij ook het recht om te zwijgen als ik eigenlijk iets zou moeten zeggen?

    Dat denk ik wel! Op de films zie je het toch ook altijd bij een arrestatie? Dan zeggen ze toch dat de verdachte het recht heeft om te zwijgen? Alles wat ze zeggen zal tegen ze gebruikt worden. 😦
    joost

  12. Flipsonius says :

    Toch wel een merkwaardige combinatie: God HAAT echtscheiding, maar houdt wel van een geintje. Doet me denken aan die mop van twee stokoude mensen die wilden scheiden. Zegt de dominee: waarom wilt u nu nog scheiden? U bent immers al zo lang samen, in lief en leed! Zegt de vrouw, nou we hebben gewacht tot de kinderen dood waren, dat ze dat niet meer hoefden mee te maken….

  13. bramvandijk says :

    @rob

    Dhr Bosman stelt dat christenen anderen niet bedreigen met de dood,
    Maar is dat ook zo?

    Natuurlijk is dat correct, een goed christen bedreigt iemand (bij voorkeur een ongelovige of dreigend afvallige) niet met de dood, maar met de tweede dood. Logisch dus ook dat de PKN de hel om die reden niet heeft afgeschaft.

  14. rob says :

    @Bram
    De christen hoeft zelf geen wraak te nemen πŸ™‚

  15. joost says :

    bramvandijk

    Natuurlijk is dat correct, een goed christen bedreigt iemand (bij voorkeur een ongelovige of dreigend afvallige) niet met de dood, maar met de tweede dood

    Dat is nog afkeuringswaardiger 😦 In een vorig item las ik al eens dat vele mensen bang zijn om dood te gaan, als je dan gaat dreigen dat ze twee keer dood gaan verdubbel je de angst. 😑 Misselijk!!
    joost

  16. joost says :

    rob

    De christen hoeft zelf geen wraak te nemen

    Aanzetten tot, of opdracht geven tot misdaad is van gelijke orde. πŸ˜‰
    joost

  17. de dichter says :

    Toeval bestaat! het is wat God je toe-laat-vallen

  18. joost says :

    de dichter
    ja, zoals een toeval bij een epileptisch insult? Door God gegeven?
    joost

  19. de dichter says :

    jammer het boek is uitverkocht…mededeling op bol.com,
    Wij hebben geen nieuwe leverdatum van de leverancier ontvangen, het blijkt een moeilijk leverbaar artikel te zijn. Onze welgemeende excuses hiervoor. mjaa is er maar een druk van 100 boekjes gedaan of zo?