Nieuw van De Betteld: gefilterde TV

Gerard Hobelman, de baas van gristelijke camping De Betteld in Zelhem (momenteel met TRIN op campagne in Myanmar), ontwikkelt een soort filternet voor de televisie. Met zijn Mediabox NL 7 TV is het straks mogelijk om liederlijke programma’s als Spuiten & Slikken, PowNews en Uit de Kast weg te filteren uit het aanbod. Het internet heeft dat al, dus waarom de TV niet? Je kunt dan BNN, de VPRO en SBS6 vervangen door verantwoorde gristelijke zenders zoals GOD Channel, TBN en Family7. Ook kun je gebruik maken van preken, praise en bijbelstudies on demand. Denk aan preken van de Doorbrekers, bijbelstudies van Frank Ouweneel en muziekclips van Opwekking. Hobelman zoekt nog iemand om het project voor hem uit te rollen. Dat moet wel gratis, want de 175.000 overnachtingen die De Betteld jaarlijks registreert zijn niet voldoende om een salaris te betalen.

Volgend jaar start Hobelman met nog twee nieuwe projecten: ISOM, een charismatische bijbelschool die heel Nederland wil veroveren, en de Global Mission School Europe. Hieraan werken zo’n beetje alle bekende namen in charismanistan mee. Heidi Baker, Bill Johnson, schudprofetes Stacey Campbell, Herman Boon, Wilkin van de Kamp, Willem Ouweneel, Jan Sjoerd Pasterkamp en natuurlijk Mattheüs van der Steen. De missionaire praktijk bestaat vast uit een beenverlengingsexcursie naar een van de omliggende Achterhoekse dorpen.

Vanavond komt De Betteld op Holland Doc met een reality-documentaire over gristelijk kamperen in al zijn aspecten. We zijn benieuwd!

Advertenties

163 responses to “Nieuw van De Betteld: gefilterde TV”

  1. Rene says :

    Volgens mij is die taakomschrijving voor NL7 een soort assessment, voor de taalvaardigheid (Nl) van de kandidaat. Wie de meeste spelfouten kan aanwijzen krijgt de baan! (Of juist niet?)

  2. mafchauffeur says :

    Recensent Nico de Boer:

    Niet alle gasten en medewerkers van De Betteld zijn gedreven christenen. Toch komt in de film alleen een van de schoonmaaksters met een afwijkende reactie”

    “Kamperen met God” geeft op een kalme, een tikje saaie en niet erg diepgaande wijze een inkijk in een minisamenleving, met soms mooie en veelzeggende beelden van een christelijk eiland in een land dat steeds meer seculier wordt. Wel kun je vraagtekens zetten bij het gewicht dat De Betteld toekent aan de gebedsgenezingen bij tieners.

  3. ruub says :

    Zelden zo’n slecht doordacht projectplan gelezen. Overigens is het ook nog maar helemaal de vraag in hoeverre het basisidee niet in strijd is met de wet netneutraliteit.

  4. Richard says :

    Video on Semand … Ik wil dat!!!

  5. Freek says :

    175.000 overnachtingen per jaar? Dat is gemiddeld bijna 500 per dag. Hebben ze überhaupt zoveel slaapplaatsen?

  6. Luctor says :

    @Freek. De Betteld is een flinke organisatie. Het aantal plekken voor kamperen en chalets e.d. is dik 400 en daarnaast hebben ze nog overnachtingsplekken in stenen gebouwen. Ik geloof die 175000 overnachtingen onmiddellijk.
    Niet alles wat hardop gezegd wordt in charismatisch Nederland is onwaar ….

  7. mafchauffeur says :

    @Freek: meer zelfs, want het seizoen duurt zo’n 7 maanden. Maar met 70 chalets en 350 campingplaatsen kom je al een heel eind. Ik zou maar snel je vakantie 2013 boeken voordat ze vol zitten…. 😉

  8. Johan says :

    Ik vind TBN met Bert Panhuise en Creflo Dollar veel slechter voor mijn kids dan de commerciële zenders die we nu hebben. Waarom promoot De Betteld die rotzooi?

    Ik herinner me dat TBN Nederland en ook Family7 begonnen zijn omdat ze vonden dat de EO nog te weinig expliciet christelijk was. Maar ik zie niet in hoe zakkenvullende dwaalleraren christelijker zijn dan wat de EO uitzendt.

  9. Pittig says :

    @ Johan

    Maar liever een christelijke leugen, dan een seculiere leugen! 😉

  10. Suzanne says :

    Wat mij verbaasd is dat de Betteld vroeger ontstaan is door de Vergadering der gelovigen, en die wilden van pinksterchristenen en andere kerken niks weten. Ik heb zelf 6 jaar bij die gemeenschap gehoord, ik wist toen nog niet zoveel van de bijbel, maar mij werd toen verteld, dat ik nooit het avondmaal mocht vieren in een pinksterkerk, want zeiden ze je kon niet zitten aan de tafel van de Heer en aan de tafel van de boze geesten.
    Dat was in 1980 er is veel veranderd bij de Vergadering der gelovigen, maar er zijn volgens mij nog steeds mensen die dat denken.

  11. engel says :

    @Suzanne,

    De Betteld is naar eigen zeggen een interkerkelijk werk.

    http://www.camping.consumententips.nl/Gelderland/De-Betteld.htm

  12. d says :

    De man ooit in t echt meegemaakt. Ik vertrouw m wel. Bedoelt t goed. Hopelijk komt t ook in orde met zijn plannen.

  13. Freek says :

    Als een organisatie interkerkelijk wil zijn moet het zich niet met het inhoudelijke programma bemoeien (anders dan de kaders aan te geven) en zich zeker niet verbinden met de extremen, zoals TRIN. Open staan voor alle christelijke stromingen maakt een organisatie nog niet interkerkelijk.

  14. agilhartje says :

    Ach… de Betteld…
    Herinneringen komen boven van jaren geleden toen ik met mijn ouders daar kampeerde. Toen was het alleen maar een camping met een kleine winkel en een grote wapperende witte linnen tent waar dagsluitingen werden gehouden.
    Zondagmorgen ging iedereen naar de kerk en kon je de kerkscheuringen live weer herbeleven. In een lange file vertrok iedereen van de camping.
    Maar al snel werd de file korter want bij iedere afslag moesten we afscheid nemen van een aantal auto’s. Dan gingen de vrijgemaakten linksaf en de pinkstertjes rechtsaf. En zo door, totdat we helemaal alleen aankwamen bij de enige ware kerk…

  15. Suzanne says :

    @engel
    Volgens mij waren het toentertijd vergadering mensen, er gingen er sowieso veel naar toe,,dat weet ik nog wel.Maar kan het mis hebben!

  16. TommyLee says :

    Had ooit een tussenstop op de Betteld willen maken. Toen ik vertelde dat ik op zondag verder wilde bleek ik niet welkom. Ik meen zelfs gehoord te hebben dat op zondag de schommels werden verwijderd. Hoezo interkerkelijk??

  17. jfpostman says :

    Ik heb er een x een paaltje omvergereden op zondag, hoefde ik niet te betalen! Klasse-christenen daar.

  18. Suzanne says :

    Net de documentaire gezien, mij niet gezien daar!

  19. thafizzy says :

    Hoorde ik dat nou goed?! Zei Bert de Haan nou in die docu dat er mensen zijn die misleiden en hun macht misbruiken? Hopelijk straks nog terug te vinden op UitzendingGemist!

  20. TommyLee says :

    Tja, wat zal ik over de documentaire zeggen: Het had een VPRO documentaire kunnen zijn. Als je thuisvoelt in deze scene voel je je bevestigd en gezegend. Als je hier wat afstand van heb gekregen ervaar je de manipulatie en vage kretologie. Ik begrijp nu beter waarom mijn ouders slechts vriendelijk glimlachte als ik weer eens totaal opgefokt van een IdR jeugdkamp terug kwam.

  21. TommyLee says :

    @thafizzy: ik heb wel meer opmerkelijke dingen gehoord. Zoals een donderpreek in de geest van: “Jezus dacht aan jou voordat Hij zijn leven voor jou offerde.” en dan de verschrikte gezichtjes van die kleine kinderen. Ik gun mijn kleinkinderen een andere belevingswereld.

  22. thafizzy says :

    In ieder geval, ik bij vlagen smakelijk zitten te lachen om wat ik zag. Veel traditionele ‘vrienden’ van GoedGelovig kwamen voorbij. Het meest nuchtere van de documentaire waren nog wel de dames van de schoonmaak.
    Wat ik heel knap vond was de wijze waarop de Betteld is neergezet. Op de Betteld wordt er vanalles gedaan om de illusie hoog te houden dat de Betteld ‘heaven on earth’ is.

  23. thafizzy says :

    @TommyLee

    Ik begin steeds meer te voelen voor het strafbaar stellen van geestelijke mishandeling van minderjarigen.

  24. TommyLee says :

    @thafizzy: jij gaat wel erg ver. ouders zouden moeten weten dat een kind niet kan uitfilteren wat aan de fantasie van de spreker ontsproten is en wat waar is en dat hun kinderen in dit soort kampen finaal gebrainwashed worden. Ik ken kinderen die er een heeeel laag zelfbeeld aan hebben overgehouden!

  25. Pittig says :

    Christelijk kamperen, christelijk volleyballen, christelijk zwemmen, christelijk wandelen, christelijk boogschieten, christelijk naar de toiletten lopen, christelijk koken op een gasbrander, etc. Ja, een christelijke camping voegt zoveel toe aan je christelijke leven!

  26. Pittig says :

    De Betteld in het Engels: The Battled. Geen idee wat dit toevoegt, maar het klinkt wel leuk.

    Zou er trouwens ook een atheïstische camping of een islamitische camping zijn?

    Als ik ‘islamitische camping’ google is het eerste zoekresultaat: De Betteld! 🙂

    En er zijn ook kinderkampen voor atheïsten en agnosten!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Camp_Quest

  27. Pittig says :

    De ANWB over de Betteld:

    Het terrein ligt achter een christelijk conferentiecentrum. De gasten van de camping horen meestal tot de religieuze doelgroep. Vooral de kinderanimatie is er sterk door beïnvloed. De toeristische- en seizoenplaatsen liggen bij elkaar op twee delen, gescheiden door stacaravans. Er is een recreatieplas met strandje en er is een kikkerpoel.

    Dit is duidelijk seculier taalgebruik. Het moet natuurlijk zijn:

    Het christelijke terrein ligt achter een christelijk conferentiecentrum. De christelijke gasten van de christelijke camping horen meestal tot de religieuze doelgroep. Vooral de christelijke kinderanimatie is er sterk door beïnvloed. De christelijke toeristische- en christelijke seizoenplaatsen liggen bij elkaar op twee christelijke delen, gescheiden door christelijke stacaravans. Er is een christelijke recreatieplas met christelijk strandje en er is een poel des verderfs en onreine dieren.

  28. thafizzy says :

    Goed, omdat ik het niet laten kan, een quote uit de docu:

    Het is soms verschrikkelijk wat er op het religeuze erf rondwaardt. Aan misleiding, aan misstanden, aan foute theologie. Daar schrik ik wel van. Ik heb dat aangeraakt, ik heb dat geprikkeld, ik heb dat wakker gemaakt, ik heb dat geconfronteerd. En dat is goed. Alles begint met confrontatie uiteindelijk.

  29. Wilfred says :

    @Suzanne:

    Dat was in 1980 er is veel veranderd bij de Vergadering der gelovigen, maar er zijn volgens mij nog steeds mensen die dat denken.

    Klopt, maar die zitten op de rechterflank. Dat zijn over het algemeen mensen uit vergaderingen die zich hebben afgescheiden van andere vergaderingen, midden jaren negentig. Daar is dergelijk gedachtegoed nog gemeengoed. Verontreiniging door tafelgemeenschap en andere ‘verkeerde verbindingen’. Heel herkenbaar! 😉

    @Thafizzy: Mijn oren spitstsen ook bij die opmerkingen van het haantje. 😉

    Ik vond in zijn algemeenheid weinig diepgang in de docu zitten. Ik verbaas me alleen elke keer weer over het grossieren in metaforen waarbij niemand zich de vraag lijkt te stellen wat hij/zij er eigenlijk precies mee bedoelt. Dat helpt natuurlijk wel om de eenheid te bewaren… 😉

  30. Kaas says :

    Die Holland Doc docu: kromme-tenen-televisie van heb-ik-jou-daar…

  31. mafchauffeur says :

    De Betteld is naar eigen zeggen een interkerkelijk werk.

    Interkerkelijk veronderstelt samenwerking tussen kerken.
    Zodra iemand meldt dat iets een interkerkelijk werk is, bedoelt hij/zij meestal dat het een persoonlijk initiatief van individuele kerkgangers is en daarmee buitenkerkelijk. 😉

    Hoewel ik natuurlijk niet uitsluit dat een dergelijk werk strikt genomen Goddelijk is. 🙂

  32. afolus says :

    Apart sfeertje met de mogelijkheid om “bubble-christen” te worden.
    Broeder de Haan heeft een paar jaar geleden ook een ernstige aanval van de duivel moeten meemaken.
    Hij liep het water in, viel neer en dreigde te verdrinken. Hij was helemaal verlamd. Na vervoerd te zijn naar Nederland bleek een zeer ernstige hernia met verlamming tot gevolg. Om zijn verhaal kracht bij te zetten omschrijft hij de symptomen zonder terughoudendheid als dwarlaesie.

    Gelukkig maar, na de aanval van de duivel is hij genezen door God, van een dwarslaesie…

    Niet goed en niet integer.

    Het exhibitionistische aanvangsritueel van de operationeel directeur met het overbekende gebed tot “God, Vader Heere, Jezus, Heilige Geest dank U” kan onmogelijk als stille tijd worden betiteld.

    Het getuigenis van de schoonmaakster over haar Vlaamse reus, raakte me wel: ze getuigde “Flikker toch op…” 😀

  33. Suzanne says :

    Als je als kind zo door het geloof in een harnas geduwd wordt, heb je geen enkele vrijheid meer om jezelf te ontplooien en creëer je allemaal papegaaien, want alles is immers al dicht getimmerd!

  34. Lot says :

    Pittig is weer aan het invullen……..kneus !

  35. Robert says :

    Ik vond het een prachtige film, mooi gefilmd en heel knap hoe de filmmaker de contrasten op de camping in beeld brengt zonder er een mening over te geven. Iemand hierboven noemde het een VPRO-documentaire waar iedereen zijn eigen waarheid in terugziet: dat vind ik nou juist de kracht. Ik zag een mini-samenleving die zelfs tot aan de schoonmaak en de beveiliging is doordrenkt van geloof, een trouwe bezoeker zag zijn geliefde camping waar ‘God werkt’, de GeenStijl-lezer zag een kolonie van christengekkies, maar we keken allemaal naar dezelfde film. Laat het hebben van een mening over de Betteld maar lekker aan de kijker over.

  36. Robert says :

    Wat mij het meest trof was de ‘tienerleider’, zelf net droog achter de oren, die helemaal overloopt van (naief) enthousiasme, opgejut door tienermeisjes die hem adoreren en posters voor hem kopen voor de afscheidsavond.

  37. ruub says :

    Even kijken of embedden van de UG-player werkt, zo niet dan is hier ieg de link naar de docu voor wie ‘m gemist heeft:
    http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/k/kamperen-met-god.html

  38. Pittig says :

    @ Lot

    Zou je misschien een inhoudelijke reactie willen geven, in plaats van een persoonlijke aanval? Wel zo “christelijk” of niet? 😉

  39. Agilhartje says :

    De docu gezien via Uitzending Gemist. Mooi gemaakt, soms zelfs grappig. De samenstellers zijn soms wel wat aan het knippen en plakken geweest met geluid en beeld.
    Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat ze meer dan één cameraploeg hadden en tegelijk een dienst en de schoonmaaksters lieten zien die tijdens die dienst (gedempt geluid) aan het werk waren.

    Als men een microfoontje draagt zegt men waarschijnlijk ook andere dingen dan normaal. Soms waren de kraagmicrofoontjes erg zichtbaar.
    Grappig: als ze het over de stem van God hebben en kort daarna de stem uit de luidspreker laten horen.
    Heeft iemand het over een rivier – gaat het prompt regenen.
    Bij de genezingen zie je nu en dan een jongen in een rolstoel – niet genezen.

  40. mafchauffeur says :

    @thafizzy: 🙂 🙂

  41. TommyLee says :

    Mijn partner heeft de soap op een ander moment teruggekeken. onafhankelijk van elkaar hebben we zitten huiveren. Ik noemde het een VPRO docu omdat er een aantal sfeerbeelden worden gegeven die niet direct positief zijn voor het geloof (tenzij je oogkleppen voor hebt) Wat mij trof was het gereutel waar ook @Afolus aan refereert. Het je binnen een zin richten tot tegelijk God, Jezus en de Heilige geest waardoor de meest onmogelijke zinsconstructies ontstaan. Tijdens gebed worden telkens vaste “mantra’s” herhaald. Een soort georgel waar iedereen dan weer een geweldige zalving door ervaart.
    De speakerinstallatie gaven mij een deja vu van talloze amerikaanse films van kinderopvoed kampen tot James Bond bases van de boze tegenstander.: Hier spreekt de grote leider: iedereen verzamelen bij de ontsnappingscapsule, piep,piep.enigszins verzacht door het lakonieke: “dank je wel “er achter aan!!En dan dat onweer: meesterlijk ik waande me in een film van Hitchcock.

  42. TommyLee says :

    @pittig: je vergeet christelijk kopkluiven in de bosjes, nou ja als je niet gesnapt wordt door de christelijke beveiligers met hun christelijke zaklantaarns (zij (be)weren de duivel van het terrein(te weren)).
    Kijk mijn leukste herinneringen aan christelijke zomerkampen beginnen weer boven te komen: KAMPVERKERING

  43. Johan says :

    @Agilhartje: Natuurlijk, zo worden documentaires gemaakt. Wat me opviel in de aftiteling: onze Maurits van de WOESTE ZEE heeft het geluid van deze documentaire gedaan.

  44. Pittig says :

    @ TommyLee

    Dank dat je ons zo laat delen in je Kampervaringen. Ik vind het zelf nog erg moeilijk om over die tijd te praten, laat staan om het te verwerken. Jij bent al een stuk verder, merk ik. Je kunt zelfs de positieve zaken eruit halen.

  45. mafchauffeur says :

    Over zomerkampen gesproken: Ik zag dat de Betteld haar vleugels eerder dit jaar al heeft uitgeslagen door de Zendingsdiaconessen in Amerongen over te nemen.
    http://www.betteld-amerongen.nl/

    Gaan ze nu in Zelhem ook uniformen invoeren? 😉
    http://www.eo.nl/archief/radio/kerkinbeweging/aflevering-detail/aflevering/kerk-in-beweging-4aceb16030/

  46. Pittig says :

    En ja hoor, er zijn ook christelijke boogschieters:

    http://www.christianbowhunters.org/

  47. mafchauffeur says :

    @Pittig: 🙂 🙂
    Knap gevonden!

    Jesus depends on the financial support of those who partner with us. We would encourage you to visit our Donation Page. Please prayerfully consider how God would lead you to financially support our many programs.

    😉

  48. Pittig says :

    @ Rene

    Nog vergeten te zeggen dat jou eerste reaktie hierboven erg leuk (en sgerp) is! 🙂

  49. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Jesus depends on the financial support of those who partner with us.

    Ja, Jezus is echt zo afhankelijk van ons! Zonder Ons kan hij niets doen (om de bijbel te citeren)… 😉

  50. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    En wat dacht je van deze?

    http://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?f=150&t=263715

    Zie reactie van shotgunworld op 11 sep 2000…

    Of deze: http://www.christiansoldierguns.com/ 🙂

    Zoals Paulus zei: “Doe dan de geestelijke wapenrusting aan. Inclusief Beretta 96A1.”

  51. DfTg says :

    Ik zit nog steeds te wachten op een kwalitatief goed, gristelijk pornokanaal. Misschien dat Hobbelmans kanaal daar nu eindelijk in gaat voorzien?

  52. Henkvz says :

    Dat Betteld ‘team’ verdient een dikke schop onder hun achterste zeg! Wat ben ik geschrokken hoe ze over de niet-christelijke medewerkers denken: “We gaan onze cultuur en rituelen niet aan hen aanpassen. Jezus staat wel centraal, en dat gaan we niet veranderen omdat iemand anders niet gelooft.”

    Ik geloofde mijn oren niet! De niet-christelijke medewerkers worden gewoon als tweederangs mensen neergezet en half genegeerd! Is dat Jezus centraal stellen? Dit ‘team’ trekt zich op een eilandje achter veilige muren terug met een eigen subcultuurtje en rituelen. Denken lekker christelijk bezig te zijn terwijl het echte heilige leven zich onder hun ogen afspeelt.

    Een vermaning verdienen ze!

  53. Rien (de enige echte) says :

    Op het eind gaan ze doornemen hoe de week was en dan worden al die ‘genezingen’ genoemd die er gebeurd zijn: verkorte enkelbanden, gekneusde duim, gevoelloze tand, enz.
    En dan zie je de hele reportage die ene gehandicapte jongen in beeld. Hij wordt niet genezen, maar toch spat de vreugde van alle kanten van hem af! Kijk, dát raakt me nou meer dan al het andere wat in deze reportage te zien was….

    En verder: hoe goed bedoeld en hoe enthousiast ook, ik krijg de kriebels van dit soort campings! We zijn ooit een keer bij zo’n park van Beter-Uit geweest, ik kreeg het er spaans benauwd, vooral op zondag.
    Nee, doe mij maar iets neutraals. Ik ga juist op vakantie om nieuwe indrukken op te doen en daarvoor moet ik niet op een Grefo/Refo/Evo-camping wezen!

  54. TommyLee says :

    @henkvz: Ik heb veel christelijke klanten en bij het aannemen van niet christelijk personeel heb ik altijd ter sprake gebracht dat we respectvol omgaan met klanten ook al begrijpen we hun beweegredenen niet altijd. Ik denk dat die klanten mijn collega’s op hun professionaliteit waarderen en dat hun al of niet christen zijn daar niets af of toe deed (en doet). Het is wel eens moeilijk uit te leggen dat christenen vaker dan niet-christenen zich niet aan hun afspraken houden of domweg de kluit bedonderen. Ik kan me heel goed voorstellen dat de zo aardig uitgelichte Betteld-schoonmaak dames zich behoorlijk 2e rangs voelen, triest en nog eens triest.
    @Pittig: Ik heb geloof ik wel eens eerder gebiecht dat ik tijdens jeugdkampen me vaak heel zondig gevoeld heb. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit op de Betteld nu ook speelt. Ja, het verwerken van dit soort zaken schijnt pas te gebeuren als je er na zoveel jaren weer keihard mee geconfronteerd wordt.

  55. Wilfred says :

    @Rien:

    Nee, doe mij maar iets neutraals. Ik ga juist op vakantie om nieuwe indrukken op te doen en daarvoor moet ik niet op een Grefo/Refo/Evo-camping wezen!

    Helemaal mee eens! Lijkt me ook beter voor de kinderen. De wereld is meeromvattend dan het christendom…

    @TommyLee/Henkvz: Mee eens. Ik had vanaf het begin al het idee dat de schoonmaaksters een tegenpool zouden gaan vormen. Ik vraag me echt af hoe mensen over gelovigen denken als ze zich zo positioneren…

    Ik ben wel benieuwd naar een diepte-interview met de schoonmaaksters (en dan niet over een vlaamse reus!). Misschien iets voor de VPRO? 😉

  56. Suzanne says :

    Ik schaam me gewoon voor zulke christenen en wil er dan ook niet mee geassocieerd worden, vandaar dat ik mij ook nergens meer bij aan sluit. Ik heb het wel gehad.

  57. TommyLee says :

    @Rien, Ik heb ooit een weekend op het beloofde land doorgebracht omdat daar vrienden van ver weg waren neergestreken. a: die mensen lopen elkaar de hele dag te begluren en elkaar er op aan te spreken als ze niet christelijk genoeg handelen of kleden Ik geloof dat ik me het hele weekend behoorlijk voor mijn kinderen behoorde te schamen, getverdegetver.
    Verder zijn er de hele dag fondsenwervingsacties: een kind komt langs om lege flessen te bietsen: opbrengst voor de zending, ik geloof dat zelfs een patatje kopen al een bijdrage aan een goed doel opleverde getverdegetver.

  58. jk says :

    Ik kampeer altijd met God in Frankrijk.

  59. Professor Prietpraat says :

    hmmm, dus die lui van de Betheld zijn ook al gevangen in het web van de TRIN-spin. Triest. Zal vast ook wel met Ouweneel te maken hebben die net als de Betheld zijn roots in de Vergadering heeft en die al meer heeft meegesleurd in zijn charismanische avonturen waaronder ook TRIN. Typisch geval van teveel op mensen vertrouwen en mensen volgen en te weinig zelf nadenken en Bijbel lezen? Je mag niet oordelen maar het is goed mogelijk.

  60. kvm says :

    Ik heb de documentaire nog niet gezien, maar bij het horen van de naam ‘de Betteld’ gaan mijn haren recht overeind staan. Ik reageer hier nooit (lees wel veel blogs), maar kan het nu niet laten te reageren.

    De Betteld is een verachtelijke camping met veel verachtelijke medewerkers. Ik heb daar echt dramatische, choquerende dingen meegemaakt als tiener. Zo is mij daar ooit verteld dat er een plek in de hel gereserveerd zou zijn voor mij, met mijn naam erop, en dat ik zeker plaats zou moeten nemen op die stoel als ik mijn leven niet om zou gooien. Op de een of andere manier hebben ze me er destijds zelfs van overtuigd dat ik de relatie (jeugdliefde) die ik destijds had moest verbreken. En maar bidden en hun gore handen opleggen. En het gekste van alles: ik geloofde toen nog. Niet veel later kwam – mede dankzij deze gebeurtenissen – de twijfel en ben ik mijn geloof kwijtgeraakt (maar dat is een heel verhaal waaraan nog veel meer redenen ten grondslag liggen).

    Dus nee, ik ben geen fan van dit gespuis (eufemisme).

  61. Professor Prietpraat says :

    hmmm…. “Onze huidige Nederlandse TV, zowel publiek als commercieel, biedt veel pulp waar onze doelgroep niet gelukkig mee is.”

    Dus bieden ze o.a. God Channel aan waar we kunnen genieten van Todd Bentley die met een gemikte karatetrap een oud vrouwtje imparteert met de zalving of waar Mike Murdock preekt over hoe God je rijkdom zal geven naar je geloof, als je veel gelooft zul je zelfs je eigen vliegtuig kunnen krijgen van God.

    Ik ben overtuigd, dat plan voor gefilterde tv met ook echt nieuws over naar verluidt bewezen opwekkingen uit de dood in Mozambique in plaats van altijd maar rampen op het NOS journaal, ja dat wordt echt een hemel op aarde en gelukkig is op Christelijke tv kanalen en in kerken geen pulp of horror te vinden.

  62. thafizzy says :

    @kvm

    Toch fijn dat je hier je verhaal verteld hebt! Dank voor het toch maar eens reageren (en reageer gerust vaker, je bent van harte welkom om je mening te geven).

  63. Professor Prietpraat says :

    @kvm,

    Ik geloof je direct, en dat is precies waarom zelf kritisch (leren) nadenken en kritische vragen mogen stellen zo belangrijk is. Overvoeren met zo’n sektarische geloofsbeleving werkt alleen maar averechts. Hoeveel jongeren moeten ze nog uit de kerk jagen voordat ze dat in gaan zien? Maar nee, iedereen die weg loopt en zich van hen afkeert is gevangen door de duivel en heeft zich laten misleiden. Zelfonderzoek is hen vaak volkomen vreemd.

    Hoeveel jongeren die van hun 10e tot hun 15e bijvoorbeeld elk jaar naar de opwekkingsconferentie zijn gegaan en naar de Betheld of een dergelijke camping en naar kampen zijn gegaan zoals van Herman Boon, (die van de tieners wel even standvastige geloofshelden zal maken door ze tijdens een week eens goed op te leiden en zijn theologie in hen te stampen), hoevelen van hen zijn nog echt met het geloof bezig als ze tussen de 16 en 25 jaar oud zijn?

    Het is heel triest wat je is overkomen en velen met jou.

    Wat mij opviel in de docu is dat die jonge tieners ook over het geheel genomen helemaal niet vrolijk kijken, zelfs niet bij het sporten of spelen in het water. Ik vond de docu griezelig om te zien.

    Overigens ben ik zelf een charismatisch Christen maar dit soort video’s maken de neiging om afstand te nemen van de kerk voor mij alleen maar groter. Bij Bert de Haan die al die onschuldige kinderhoofdjes beetpakt met zijn grote handen en ze wel even de geest zal imparteren, kreeg ik kippevel. Brrrr…. Gelukkig kan ik het onderscheid nog maken tussen werk van mensen (de kerk) en God zelf en heb ik mijn geloof en vertrouwen in Hem niet verloren. Ik wens jou ook toe dat je God op een hernieuwde manier zal vinden en leren kennen en dat je alle narigheid en sektarisme mag vergeten die jouw beeld van God ongetwijfeld minstens hebben vertroebeld. Het verleden kunnen we niet ongedaan maken maar we kunnen er wel van leren en iets positiefs van proberen te maken, ook al is dat laatste niet altijd makkelijk te zien hoe.

  64. rob says :

    @Henkvz

    Dat Betteld ‘team’ verdient een dikke schop onder hun achterste zeg! Wat ben ik geschrokken hoe ze over de niet-christelijke medewerkers denken: “We gaan onze cultuur en rituelen niet aan hen aanpassen. Jezus staat wel centraal, en dat gaan we niet veranderen omdat iemand anders niet gelooft.”
    Ik geloofde mijn oren niet! De niet-christelijke medewerkers worden gewoon als tweederangs mensen neergezet en half genegeerd! Is dat Jezus centraal stellen? Dit ‘team’ trekt zich op een eilandje achter veilige muren terug met een eigen subcultuurtje en rituelen. Denken lekker christelijk bezig te zijn terwijl het echte heilige leven zich onder hun ogen afspeelt.

    Op zich ben ik daar niet zo geshockeerd over.
    EEn slager gaat zijn winkel ook niet omgooien omdat zijn verkoper vegetarier is .
    Dat ligt een beetje in dezelfde lijn.
    Dat wil niet perse zeggen dat de slager zijn personeel als tweederangs ziet.

    Welk “heilig leven” speelt zich onder hun ogen af?
    Dat van de schoonmakers?
    Maak je dan niet opnieuw een tweedeling en doe je dan niet hetzelfde als wat je de Betteld verwijt?

  65. Rien (de enige echte) says :

    @TommyLee

    Op de Beter-Uit Camping was er op zondagochtend een uittocht naar de plaatstelijke kerk, alwaar dan een dienst werd gehouden voor alle campinggasten.
    De rest van de dag heerste er zondagsrust: de evo’s gingen volleyballen, de refo’s luisterden preken.
    Ik begrijp niet waarom christenen uit Nederland elkaar in de vakantie opzoeken om gezamenlijk de zondag te vieren zoals ze dat thuis gewend zijn. Dat is toch geen vakantie!!
    Als ik op vakantie ben dan geniet ik van de rust, de natuur, de cultuur en kom ik tot mezelf. Juist door uit die dagelijkse sleur te stappen kun je God (weer) op een nieuwe manier ontdekken en ervaren dat Hij niet aan kerkmuren en zondagsvieringen gebonden is.
    Maarja, dat is natuurlijk wel heel eng, dus kun je beter een gristelijke camping bezoeken waar het veilig is… 😦

  66. TommyLee says :

    @rob: tuurlijk heb je gelijk met je voorbeeld over die slager, maar zal een vegetariër zo’n baan ambieren. Ik denk dat zo’n slager verwacht dat de medewerkers met verstand van zaken hun klanten voorlichten. Als ze daarbij genieten van hun vak zal dat de hele sfeer ten goede komen. Op de Betteld zullen ze liever gelijkgestemden de banen geven, maar ja schoonmakers doen hun werk vaak parttime. Ze zullen in de buurt moeten wonen anders loont het niet. Zijn er zoveel lokale hobelmanklonen voorhanden. Blijkbaar niet. Ik denk dat een recreatie-ondernemer van zijn mensen mag verwachten dat ze de klant enthousiast tegemoet treden. Een schoonmaker heeft geen representatieve baan waarin hij/zij de doelstellingen van het bedrijf moet kunnen voorleven. Van hem/haar mag alleen verwacht worden dat hij/zij zijn werk goed doet. Ik zou zeggen Hobelman wees een goede werkgever waar ongelovigen een kans krijgen een goede indruk van wat geloven inhoudt zijdelings mee krijgen. Als je je al zo uitlaat over het personeel doet dat daaraan behoorlijk afbreuk!

  67. dspolleke says :

    Kan er uit Nazareth iets goeds komen? Als je kijkt naar het kliekje rond Minco Eggerman (sally forth records / youmakmusic ) dan hebben veel van de bands en ander creatief gespuis elkaar gevonden op de Betheld. Het is niet alleen een verzamling van Navelstaarders maar jongeren krijgen ook de gelegenheid om zich te bekwamen in muziek, av-techniek en het is een jaarlijks weerzien van kliekgenoten.. Soms is dat best fijn.

    Soms mag een positieve noot ook wel even..

  68. Eduard Pijl says :

    Onverantwoorde en onetische indoctrinatie van grote groepen kwetsbare en makkelijk beinvloedbare zeer jonge mensen. Doodeng. Ik schrijf het maar weer :” this world without religion might be heaven “

  69. rob says :

    @Eduard

    jaja,
    zonder religie worden mensen niet geïndoctrineerd 🙂
    Het communisme was gelukkig vrij van indoctrinatie en in China is het een paradijs.

  70. TommyLee says :

    @rien: er speelt meer, mensen die op christelijke vakantieoorden bivakkeren, zijn vaak ook alleen maar op christelijke happenings te spotten (kerk verenigingen etc) Ze voelen zich heel “apart gezet” en kunnen alleen maar over dat stukje wereld meepraten. Ik vind het juist leuk om in de vakantie mensen te ontmoeten van allerlei pluimage. Je hebt dan op een ontspannen manier de kans je eigen waarden te ijken. Naar een kerkdienst ga ik meestal niet, nou ja in Slowakije ging ik eens naar een pinkster meeting doordat die mensen in het dorp een hele ludieke evangelisatieaktie hadden opgezet met een groot kampvuur en worstjes. Kwam ik in die kerk bood de voorganger mij aan om te spreken, dat ging me nou weer net iets te ver.

  71. ruub says :

    Kromme tenen-tv inderdaad. Wel een mooie objectieve documentaire geworden trouwens. Leuk geknipt en grappige fragmenten als de vrouw met mondharmonica, het jongetje met vinger onder de kraan de gesprekken van de schoonmaaksters, de vrijwilligert met grasmaaiert en natuurlijk de hele stoere guardian angels, gewapend met gitaar, zaklampen en een tweesnijdend zwaard (‘jongens, wel een beetje rustig nu…’).
    Maar ik zou er m’n kinderen nooit naartoe laten gaan. Brr.

  72. Rien (de enige echte) says :

    @TommyLee

    Kwam ik in die kerk bood de voorganger mij aan om te spreken, dat ging me nou weer net iets te ver.

    haha, da’s hardstikke bijbels joh. Vroegen ze Jezus toch ook, toen hij op bezoek was in een synagoge. 🙂

  73. Eduard Pijl says :

    Dat was inderdaad zo. Ik kan mij voorstellen dat het onder gegeven omstandigheden iemand met gezond verstand wel erg veel moeite moet kosten om het zo objecief neer te zetten. Mooie beelden en inderdaad grappige fragmenten

  74. Eduard Pijl says :

    Zondermeer interessant om verschillende meningen en leefwijzen tegen te komen. In dat “apart gezet voelen” geloof ik niet echt. Het zijn veelal juist gelovigen die niet-gelovigen apart zetten. AL was het maar omdat ze meestal van mening zijn het patent op normen en waarden te hebben.

  75. Eduard Pijl says :

    Ja en ? 1) we hebben het hier niet over China en alle andere plekken op de wereld waar ook sprake is van indoctrinatie. 2) Dat die andere plekken ook bestaan doet toch niets af aan het feit dat hier sprake is van indoctrinatie ?. Maar misschien heb je wel gelijk en is het in China net zo krampachtig als op de Betteld

  76. Suzanne says :

    @Eduard Pijl

    Mooie beelden en inderdaad grappige fragmenten

    Dan vind ik boer zoekt vrouw ook mooi, met prachtige beelden en grappige fragmenten, het is maar net wat voor bril je op hebt, ik heb er één met champagne glazen, lig altijd in een deuk!!!!!

  77. Eduard Pijl says :

    Gelukkig want om nu de hele tijd alleen maar te moeten kijken naar kleine kinderen die middels een handoplegging “genezen” worden van een gekneusde duim is tamelijk stuitend. Jaja, “want zo is God, hij wil alleen maar genezen”. Die arme drommel in zijn rolstoel moet gewoon nog even geduld hebben. Overigens kan ik, als de TV voldoende ver van mij weg staat, ook zonder bril kijken.

  78. TommyLee says :

    @rien: hij vroeg het me tijdens de dienst. Had hij het de dag er voor gevraagd dan had ik iets voor kunnen bereiden. Ik had het dan ook nog in het duits of engels moeten doen en ik ben daar in Duitsland een keer ingevlogen, dat liep uit op een soort Rudy Carell duits, 😉

  79. Eduard Pijl says :

    Een mooie quote :”Het is soms verschrikkelijk wat er op het religeuze erf rondwaardt. Aan misleiding, aan misstanden, aan foute theologie. Daar schrik ik wel van. Ik heb dat aangeraakt, ik heb dat geprikkeld, ik heb dat wakker gemaakt, ik heb dat geconfronteerd. En dat is goed. Alles begint met confrontatie uiteindelijk”

    Ofwel ontbeert deze man de intelligentie om anderen iets bij te brengen of hij is al zo lang bezig met deze religieuze onzin dat het een eigen weg is gaan leven en is hij domweg gewoon de kluts kwijt geraakt.
    Ik heb zelden zo’n dom onsamenhangend relaas gehoord. Hoewel ik helemaal niets geloof, van welke religie dan ook, zou ik het verhaal veel beter kunnen verkopen dan deze lieden.

  80. Ds Dre says :

    Wat me aan de docu niet duidelijk is geworden wat hier nu zo aantrekkelijk is. Ik zou gillend naar huis gaan.

  81. ruub says :

    @Eduard Pijl
    Dezelfde meneer van die quote die jij aanhaalt (Bert de Haan) zegt eerder in de docu:

    “Ik ben geen theoloog [Lacht] – en daarmee wil ik niemand beschadigen of bekritiseren – maar ik kan pas de dingen overbrengen als ik ze zelf beleefd heb. En ik geloof heel sterk in: Hoofd vult hoofd en hart vult hart”

    Dat geeft direct aan hoe goed Bert kan oordelen over ‘foute theologieen’. Dat stempel gebruikt hij namelijk voor alles wat niet strookt met zijn ‘beleving’. Een ander referentiekader is er niet.

  82. Rien (de enige echte) says :

    @TommyLee:
    ze vroegen het Jezus ook tijdens de dienst 🙂
    maar ik begrijp je ongemakkelijkheid hoor… 😉

  83. Rien (de enige echte) says :

    “”Het is soms verschrikkelijk wat er op het religieuze erf rondwaart. Aan misleiding, aan misstanden, aan foute theologie. Daar schrik ik wel van. ”

    Toen ik hem dat hoorde zeggen dacht ik: hoe weet jij zo zeker dat jouw theologie de enige juiste is dan?

    ““want zo is God, hij wil alleen maar genezen” – zijn ze nou echt zo blind?? hebben ze enig idee hoe dat moet overkomen op die jongen in die rolstoel?? Overigens, ik noemde het al eerder, groot respect voor deze jongen, zijn vreugde in God is een blijvende vreugde!

  84. TommyLee says :

    @ruub scherp gezien, hij lacht, hij beseft waarschijnlijk dat de werkelijkheid meer: “zaagsel vult hoofd, en bloed vult hart” is!!

  85. mafchauffeur says :

    Een quote van Wilkin van de Kamp (van twitter), speciaal voor @thafizzy en @Pittig:

    In de hemel zal Jezus jou zijn littekens laten zien en je vragen: ‘Waar zijn jouw littekens? Was er niets waard om voor te vechten?’

  86. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Ten eerste. Ik heb wel littekens! Toe ik vijf was sprong ik op een hotelbed in Thailand op en neer en kwam met mijn voorhoofd op de punt van het bed terecht. (Ik hoor menige reageerder op GG al zeggen: “Dat verklaart een hoop!”)

    En van mijn geboorte in een zendingsziekenhuis heb ik ook een paar littekens overgehouden op mijn buik. Ik zal ze je wel laten zien op de volgende Dwaze Schare bijeenkomst in de Hemel! Dan heb jij een primeur! Je ziet ze dan volgens Wilkin vd Kamp nog eerder dan Jezus!

    Ten tweede, Wilkin vd Kamp gaat er dan blijkbaar vanuit dat Jezus niet alwetend is… Volgens mij schrijft zijn theologie voor dat Jezus dat allang weet.

    Ten derde heb ik vele geestelijke littekens. Velen daarvan veroorzaakt door mijn orthodoxe geloof en door orthodoxe christenen. Wat denk je? Zou Jezus in de hemel daar van onder de indruk zijn?

    Ten vierde, je zet jezelf weer buitenspel. Die vraag geldt toch ook voor jou? Of pas je altijd oproepen en vragen alleen op anderen toe en nooit op jezelf?

    voorganger: je moet je leven aan Jezus geven!
    Mafchauffeur: inderdaad, al die anderen moeten hun leven aan Jezus geven.
    Voorganger: het is goed dat jullie je tienden geven!
    Mafchauffeur: het is inderdaad goed dat Afolus zijn tienden zou geven.etc.
    😉

    *** noteert idee voor programma onderdeel op volgende Dwaze Schare bijeenkomst: littekens vergelijken. ***

  87. Henkvz says :

    @Rob: het heilige speelt zich voor hun neus af: omgaan met niet-christenen. En dan bedoel ik niet ‘wij’ versus ‘zij’ (uitreiken), maar gewoon: omgang! Zoals Jezus ook deed. Een gemiste kans.

    Nu praten ze over de niet-christenen alsof het onreine dieren zijn. Ze houden liever hun eigen cultus en verheven methodieken hoog dan dat ze een normaal gesprek aangaan met de schoonmaaksters.

    Ddit riekt erg naar je terugtrekken op een eilandje, hekwerkje er omheen, de buitenwereld als ‘boos’ bestempelen (daar hebben we gelukkig de Guardian Angels voor…) en elkaar voor aanmoedigen om dezelfde ‘geestgevulde’ ervaringen en belevenis te hebben.

    Dit is een vorm van christendom geworden, gebaseerd op een methodiek die gebaseerd is op het hebben van ervaringen en gevoel.

    Niets mis met een persoonlijke intieme relatie met God overigens (en daar ook de tijd voor nemen in bijvoorbeeld stille tijd of diensten). Maar Jezus was (daarnaast) gewoon ook vaak te vinden bij de mensen uit de ‘wereld’.

  88. Pittig says :

    De Betteld: christenen zijn niet van de wereld, en het liefst ook niet in de wereld.

  89. Ds Dre says :

    @Henkvz

    Bespaar die schoonmakers “normale” gesprekken die de bezoekers menen te moeten voeren. Niets zo erg als “vriendschapsevangelisatie”.

  90. Flipsonius says :

    @Pittig
    Mogen het ook stigmata zijn? 😉
    **hoog inzetten**

  91. Ds Dre says :

    @Pittig.

    Na het zien van deze (kleine) opname vind ik het hoog tijd voor de grote opname. Ik blijf graag achter.

  92. mafchauffeur says :

    @Pittig: wat jouw “ten vierde” betreft moet ik je teleurstellen, ik zet bij voorkeur geen gedetailleerde persoonlijke verhalen op internet. 😉

    Maar als je een keertje voor een preekbeurt op een vroege zondagochtend in de Randstad moet zijn mag je gerust komen logeren, praat ik je helemaal bij. 🙂

  93. Ds Dre says :

    Zijn we net van de tweede en derde wereld af, moet er toch weer eentje bij.

  94. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Randstad? Woon je niet in Zelhem?

  95. Pittig says :

    De “Stem van God” via het luidsprekersysteem heeft DWDD van vanavond gehaald!

  96. Pittig says :

    @ Flipsonius

    Stigmata! 🙂

    Maar nu ik er over nadenk… ik heb littekens van doornen op mijn voorhoofd en een wond in mijn zij!

    Wie van jullie kan daaraan tippen?

  97. moniek says :

    Die luidsprekers op de Bettelt deden me denken aan JonesTown.

    Komt allen uw drankje halen……
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Jonestown_(Guyana)

  98. Ettje says :

    Zelfs CIP heeft moeite met de documentaire: http://www.cip.nl/artikel/32064/EO-docu-Kamperen-met-God-is-te-christelijk
    Het kan verkeren! 🙂

  99. thafizzy says :

    @mafchauffeur: Wilkin is fan van Galaten 6 vers 17?

  100. Wilfred says :

    @Moniek: Ik kon helaas het verband ook niet uit m’n hoofd krijgen! 😦

    @Flip: Ik ben benieuwd naar jouw charismata! 😉

    @ Henkvz: Je bent een man (nou ja, vermoedelijk dan) naar mijn hart!

    @Ruub:

    de gesprekken van de schoonmaaksters, de vrijwilligert met grasmaaiert en natuurlijk de hele stoere guardian angels, gewapend met gitaar, zaklampen en een tweesnijdend zwaard (‘jongens, wel een beetje rustig nu…’).

    Lol 🙂

    Maar de tweesnijdendheid van de overtuiging maakte toch dat ik er een naar gevoel aan overhield. Ik merk dat overigens de laatste tijd wel vaker. De zgn. ‘kloof’ die mensen benoemen, wordt me steeds duidelijker. Christenen (om de vraag voor te zijn: anderen ook) delen de wereld in in ‘wij’ vs. ‘zij’. Als je daar niet in mee wilt gaan, b.v. omdat je vragen stelt, wordt je ingedeeld in de ‘hoofd-‘ vs. ‘hart-‘ mensen. Of worden andere demagogische trucs toegepast. Weg diversiteit. Weg waardevolle verschillen. S.v.p. graag alles op 1 hoop. En geen vragen!

    Als Ettje haar noodkreten mag plaatsen, dan neem ik die vrijheid ook. Mag hier ook een plaats zijn voor mensen die hun twijfel hebben bij geloof en hun zoektocht los van simpele indelingen voort willen zetten? Mij heeft het in ieder geval erg gebaat! (dank Pittig, Bram, Flip, Maf, Afolus, Rob e.a.)!

    (ik verplaats mijn irritatie bij het item over ‘de’ zondvloed maar naar dit item, maar voor mij hangt dit samen)

  101. mafchauffeur says :

    @Pittig: nee, ik woon niet in Zelhem. Dat wil zeggen, niet doordeweeks. 😉

  102. Ds Dre says :

    Toch vreemd die reactie van CIP. De schoonmakers die er jarenlang werken snappen ook niets van wat er gebeurd. De aansluiting met de rest van de wereld ontbreekt bij de bezoekers van deze camping.

  103. joost says :

    Wilfred

    De zgn. ‘kloof’ die mensen benoemen, wordt me steeds duidelijker. Christenen (om de vraag voor te zijn: anderen ook) delen de wereld in in ‘wij’ vs. ‘zij’. Als je daar niet in mee wilt gaan, b.v. omdat je vragen stelt, wordt je ingedeeld in de ‘hoofd-’ vs. ‘hart-’ mensen. Of worden andere demagogische trucs toegepast. Weg diversiteit. Weg waardevolle verschillen. S.v.p. graag alles op 1 hoop. En geen vragen!

    Jammer ja, ik ben juist zo’n voorstander van de hoofd/hart combinatie.
    Ik meen ergens in mijn opleiding te hebben geleerd dat de mens een holistische (drie)éénheid is. Geloof/omgeloof, hoop en twijfel. 😉
    Volgens mij draait het daar eigenlijk om in dit leven. 😦
    joost

  104. rob says :

    @Henkvz

    het verbaasde mij wel dat de mensen van de schoonmaak bij de bidstond aanwezig moesten zijn. Wat is daar de meerwaarde van?
    Die mensen worden door het aanschouwen van een bidstond echt niet gelovig 🙂
    Grappig was wel het commentaar: “ik snap sommige gebeden echt niet “

  105. joost says :

    Rob
    Jij begrijpt ook niet veel! 😦
    Bidden is een schone zaak!
    Dan heb je er toch schoonmakers bij nodig? 😡
    (jij lief klein sukkeltje 😀 )
    joost

  106. rob says :

    @Ettje

    Stukje v CIP:

    Het kan niet anders of mensen die geen christen zijn, worden met de docu van de EO op een dwaalspoor gezet. Of zij hiermee worden gediend, is dus maar de vraag. Iedere vorm van contextualisatie lijkt te ontbreken. De documentairemaker neemt niet de moeite om (christenen) duidelijk uit te (laten) leggen waarom christenen zich in de ogen van de buitenwereld zo raar gedragen en hoe het kan dat de beelden die zij oproepen (in ieder geval) ogenschijnlijk met elkaar in tegenspraak zijn. Juist die context is nodig om het nogal vreemde gedrag van christenen te begrijpen als buitenstaander. Bijvoorbeeld wanneer je: “Ik sta in de fik voor Jezus” langs hoort komen. Het gelach bij De Wereld Draait Door onderstreept dat.

    Als de docu ook de achterliggende theologie erbij had moeten nemen was het een film van een paar uur geworden :), en ws was het er daarna ook niet duidelijker geworden 🙂
    Vermakelijk fragment van DWDD, en eigenlijk werkt het toch zo.
    Alles op zo’n camping is toch geleid door God, dus ook de stem uit de luidspreker.

    De christenen vd Betteld gedragen zich niet alleen voor de ogen vd buitenwereld vreemd. Voor veel christenen is het ook vreemd.
    Om aan de jongeren te vertellen dat ze het mee gaan maken dat er doden uit mortuaria opgewekt gaan worden gaat heel ver.
    Al dat gepreek over God die altijd wil genezen gaat ook ver.
    Misschien dat die spastische jongen jaar in jaar uit vaste bezoeker blijft. Al die jaren blijft hij spastisch. Hoe verkoop je dat aan die jongen?

  107. rob says :

    @Joost
    Schoonmaken is een biddende zaak 🙂
    Helaas ga je er af en toe bijna v vloeken 😦

  108. mafchauffeur says :

    Gisteravond de docu gezellig samen met eega bekeken. Het noopte ons nou niet tot het overhoop halen van onze vakantieplanning.

    @rob:

    Misschien dat die spastische jongen jaar in jaar uit vaste bezoeker blijft. Al die jaren blijft hij spastisch. Hoe verkoop je dat aan die jongen?

    Die jongen zong wel vol overgave mee. Misschien hoeft er helemaal niets aan hem verkocht te worden en kan hij uitstekend omgaan met het schijnbare contrast tussen de feelgoodprediking en de praktijk van het leven.

    Wellicht heeft hij hoop dat hij ooit genezen zal worden. Maar het kan ook zijn dat hij van de Heer te horen heeft gekregen dat hij zijn handicap met trots mag dragen als een soort Nick Vujicic, en dat Hij de jongen gaat gebruiken in een machtige bediening.

    Misschien zelfs als Dodenopwekker. 😉

  109. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    En misschien houdt die jongen zich ook wel goed, omdat de sociale druk zo enorm is om altijd maar “vreugde in de Heer te hebben”. Maar ondertussen huilt hij zich elke avond in slaap. Houdt je die mogelijkheid ook open?

  110. mafchauffeur says :

    @Pittig: jazeker. Het lijkt mij zelfs een heel waarschijnlijke optie.

    Hoewel het mij ook niets zou verbazen als er allerlei “profetieën” over die jongen zijn uitgesproken waar hij zich jarenlang blijmoedig aan vastklampt.

    Een beproefd recept. 😦

  111. mafchauffeur says :

    @Pittig: genezing van cerebrale parese komt vaker voor dan menigeen denkt. 😉

    Als ik dat zo snel bekijk is de School of Healing & Impartation in Castle Rock, CO een spinoff van Bethel. Nou, dan is het een kwestie van tijd voordat deze zalving in Zelhem arriveert. 🙂

  112. Saskia says :

    Ook ik ben jaren als kind op de Betteld geweest en later ook een aantal keer op het Beloofde Land en campings van Beter uit met ons gezin. Als kind voelde ik me wel “veilig” in dat wereldje en had ik door mijn christelijke opvoeding niet zoveel kennis van de “boze buitenwereld”.
    Als volwassene voelden wij ons steeds meer een vreemde eend in de bijt op deze christelijke campings. Door heftige dingen die we mee maakten in ons gezinsleven konden wij ons niet meer vinden in deze Happy blessing cultuur, waarom liep alles zo anders (niet goed) bij ons? Je moet echt echt meegaan in die “stroom” wil je erbij horen, want als je niet geneest of er zijn grote tegenslagen dan is er toch wel iets mis met je! Dat werd echt letterlijk gezegd tot en met: je moet je ziekte nu maar eens echt zat zijn dan wordt je genezen! 😦
    Mijn geloof is heel erg veranderd in de loop der jaren en ik vind documentaires zoals deze eigenlijk best wel moeilijk om naar te kijken.
    Enerzijds snap ik heel goed wat deze mensen daar zoeken, het voelt veilig en ze gaan helemaal opgepept weer naar huis, anderzijds vind ik het een behoorlijke schijnwereld waar inderdaad weinig ruimte is voor andersdenkende mensen.
    De laatste keer, (jaren geleden) dat we op zo’n camping waren is ons dochtertje van 3 jaar misbruikt door een jongen van 12 (dit is onderzocht en toegegeven door desbetreffende jongen), en dan denk je dat je naar een veilige plek gaat, de schade die dat aanricht in je gezins/geloofsleven is enorm kan ik wel zeggen. Dus ouders blijf alsjeblieft altijd alert ook op dit soort “veilige” plaatsen.

    Wat me wel even trof is wat die jongen van de tienerleiding zei dat genezing van hart belangrijker was als van je lichaam. Ik hoop dat hij dat echt meende (en dat het geen goedkope verklaring is voor niet genezen worden) want dat is zo waar! Als mensen ziek worden hebben ze een probleem maar als Christenen ziek worden hebben ze 2 problemen, namelijk; ik ben ziek en wordt ik genezen of niet, en dan?
    Ik ben blij dat ik daar niet meer over in hoef te zitten, God kan zeker genezen maar als Hij dat niet doet, ook prima, en dan vraag ik of Hij me wil helpen hier mee om te gaan. Ik hoef me dus niet meer druk te maken waarom ik nou nog steeds niet ben genezen, heerlijk! En kan ik me richten op dingen die echt belangrijk zijn voor mij in het geloof, namelijk het omzien naar andere mensen, gelovig of ongelovig!
    Ik vond het een verder een goede documentaire zo gaat het er inderdaad aan toe, en het spreekt nog steeds veel mensen aan, maar ons zie je er niet meer.
    En ja de jongen in de rolstoel, ik denk dat menigeen een voorbeeld kan nemen aan de puurheid en enthousiasme van deze jongen ondanks dat hij moet toekijken dat ogenschijnlijk kleine probleempjes genezen worden en hij blijft zoals hij is.

    Excuses voor het lange verhaal, maar het was wel fijn om eens even op te schrijven!

  113. Observer says :

    Ik vind het heel erg jammer hoe ‘De Betteld’ door de jaren heen is verworden tot een van de zoveelste charismatische uitwassen. Ik ben (heel vroeger) een tijdje verbonden geweest met het toenmalige ‘Witte Café’ (nu de Witte Herberg). Het was toen nog heel fijn. Helaas is er jaren geleden in de Baptistengemeente Doetinchem, waar broeder G. Hobelman ook lid van was/is, een nare scheuring geweest, waarbij de behoudende groep eruitging en het charismatische deel achterbleef. Ik was er toen al lang weg. Ik weet van één zuster die speciaal lid werd van die gemeente om deze om te kunnen turnen in een charismatisch bolwerk. Als er oudsten bij haar op bezoek kwamen om te praten over haar ideeën, liet ze ze maar gewoon kletsen, want dat was de duivel die door hen heenwerkte. Er is overigens altijd wel een binding geweest tussen De Betteld en de Baptistengemeente (omdat de twee campingeigenaren daar lid waren, tegenwoordig nog maar een), dus de tegenwoordige charismatische richting is niet zo verbazingwekkend. Dat er problemen waren blijkt wel uit het feit dat een van de broers opstapte. Hoe de relaties nu precies liggen kan ik niet zeggen, omdat ik er al jaren weg ben. Ik wil er wel aan toevoegen dat mijn instelling zo is dat je al het positieve moet toejuichen, en niet als een zuurpruim overal tegen moet ageren, maar omdat ik er zelf van overtuigd ben dat de charismatische beweging absoluut schadelijk is (ik heb zelf schade geleden door allerlei ‘nep-ervaringen’), raad ik iedereen toch af om naar ‘dat soort bijeenkomsten’ te gaan op De Betteld (lezingen van betrouwbare broeders zoals Dato Steenhuis zijn wat anders natuurlijk). Het is natuurlijk ook altijd beter om met deze ongetwijfeld goedbedoelende broeders in gesprek te blijven, waar dat mogelijk is, maar ik denk dat het weinig zin heeft.

  114. Eduard Pijl says :

    Die gehele christelijke beweging heeft een eeuwenlange historie van opsplitsingen die voornamelijk te wijten is aan intolerantie. Als snel wordt alles dat zich anders gedraagt iets van de duivel of de SATAN. In deze kringen weet men altijd het beste hoe juist een ander zich dient te gedragen. Daaruit blijkt niet alleen intolerantie maar ook arrogantie. Religie resulteert vrijwel altijd in wij/zij, intolerantie, arrogantie en discriminatie en uit naam van “god” zijn er miljoenen mensen meer om het leven gebracht dan bij alle natuurrampen bij elkaar

  115. rob says :

    @Eduard
    Die christenen zijn absoluut erg gewelddadig, ik durf ook alleen maar naar buiten te gaan op zondag, als ik zeker weet dat alle christenen niet loslopen, maar veilig in hun kerkjes zitten 😉

  116. Eduard Pijl says :

    Nou, dan bof je. Er zijn van die clubs die het op zondag zelfs 2 maal ter kerk gaan. Tja, wat moet je anders op zo’n dag ?

  117. star says :

    Niks mis mee,de mensen die op de Betteld logeren zullen daar ook geen behoefte aan hebben.En wat mij betreft doen ook gezinnen zoiets, daar knapt het erg van op.

  118. TommyLee says :

    @saskia: de rillingen liepen over mijn rug bij jouw verhaal. Ik heb zelf twee kleindochters van 4 en 6 en laat niemand het in zijn hoofd halen ze met verkeerde bedoelingen te benaderen, Ik sta niet voor de gevolgen in. Goed dat je dit pijnlijke gebeuren toch naar voren brengt. petje af. Ik hoop dat het met jullie inklusief je dochter goed gaat. Overigens geldt je waarschuwing ook voor talloze andere gevaren: Op christelijke clubs kan je zelfs ongewenst met drank of drugs in aanraking komen. Het blootgesteld worden aan geestelijke intimidatie is op zich al kwalijk genoeg om deze plaatsen te mijden!

  119. Pittig says :

    @ Saskia

    Door de reactie van TommyLee zie ik nu pas jouw verhaal. Verschrikkelijk! Het lijkt me dat alle vertrouwen in de (christelijke) medemens wordt weggeslagen. Ik hoop van harte dat het goed gaat met je dochter en met jullie als gezin, maar dit zal er wel ingehakt hebben. Goed dat je het wel hebt gedeeld. Dat waarschuwt ons allen om niet te denken dat het “in ons clubje” allemaal wel goed zit.

  120. rob says :

    @Saskia
    Wat een vreselijk verhaal. Wat ik mij afvraag is of je dat misbruik aanhangig heb gemaakt bij officiele instanties. (omdat er iets goed mis is als een jongen zo’n jong kind misbruikt en omdat het op christelijk erf gewoon is om de dingen in het kader van de vergeving in de doofpot te stoppen)

  121. goedgelovig says :

    UPDATE: Hobelman noemt Betteld-docu ‘tendentieus’, maar dat in Mozambique doden zijn opgestaan klopt echt. Tsja…

    http://www.cip.nl/artikel/32080/Documentaire-over-De-Betteld-is-tendentieus-en-eenzijdig

  122. Pittig says :

    Hobelman op CIP:

    “De documentairemakers hebben de meest heftige uitspraken eruit gehaald en dat achter elkaar gemonteerd. Daar had ik wel een beetje op gerekend. Ik vind het alleen jammer dat het zo overdreven is

    😀

    Geen enkel zelfonderzoek, meneer Hobelman? Want dit is precies wat media altijd doen. Dit is precies wat de evangelisten hebben gedaan. Al de heftige uitspraken en heftige daden van Jezus achter elkaar opgeschreven…

    Misschien, heel misschien, confronteert de documentaire jullie je met je eigen wereldje en leer je dat dit is hoe je overkomt — sterker nog: leer je dat dit is hoe je bent?

  123. Pittig says :

    Hobelman op CIP (2)

    Hobelman op CIP:

    In de docu is voorganger Bert de Haan te zien, die vertelt dat zijn hernia een aanval van de duivel was. Dit zou kunnen overkomen alsof iedere ziekte een aanval is van de duivel. Gerhard Hobelman reageert op deze omstreden uitspraak: “Natuurlijk kunnen sommige gebeurtenissen in je leven een aanval zijn van de duisternis. Maar een dergelijke uitspraak wil niet zeggen dat elke ziekte een aanval van de duisternis is.”

    Oh nee? Ga daar dan eens tienduizend preken over houden, dat zou een begin zijn om wat tegenwicht te bieden aan al die evangelische preken die gaan over ziekte als werk van de duivel en al die vele voorbeelden uit de preken van mensen die genezen zijn…

    Want wat is opvallend in zijn reactie? Hij noemt zelf ook weer allerlei wonderen en zelfs dodenopwekkingen, maar noemt natuurlijk geen enkel voorbeeld van mensen die niet genezen zijn… Typisch!

    Kortom, zijn reactie weerspreekt wat hij zegt! Knap eigenlijk, dat je het “niet genezen worden” op zo’n manier verdedigd dat je het eigenlijk weerspreekt…

  124. Professor Prietpraat says :

    wat een veelal in- en intrieste reacties op dat artikel op CIP, vooral die lange op het laatst die de EO schaart onder de seculiere media. Het mag duidelijk zijn dat de Betheld ook in de grote misleiding meehobbelt vandaag in het kielzog van Ouweneel en TRIN en Patserkamp en dat, in ieder geval de mensen die daar aan de touwtjes trekken, aan een avontuur zijn begonnen in Charismanistan, compleet met uitstapjes naar de nepopwekkingen in Mozambique van Heidi waar hele dorpen tegelijk tot Jezus zouden komen en er massa’s doden zouden worden opgewekt. Triest. Waar stopt het een keer? Goedgelovigheid en overal naïef achteraan hobbelen is echt niet iets wat de Bijbel propageert. Mijn Bijbel zegt tenminste juist heel wat anders.

  125. Professor Prietpraat says :

    @Pittig, je weet toch wel dat praten over niet genezen negatief is en ongeloof kan bewerken? Er moet een sfeer van geloof zijn willen er veel wonderen kunnen gebeuren. Dan kan je dus beter alleen over wél gebeurde wonderen praten (ook als ze heel misschien toch niet echt zijn gebeurd)

  126. Saskia says :

    Bedankt TommyLee, Pittig en Rob voor jullie reactie, ik vond het best moeilijk om dit voor het eerst in het “openbaar” te vertellen, heb ook getwijfeld of ik het wel moest doen.
    Maar het is inderdaad erg heftig geweest, ik kan er vanwege privacy niet teveel over zeggen maar het is idd. aanhangig gemaakt.
    Helaas heeft onze dochter daarna een angsstoornis ontwikkelt waarvoor ze nog steeds medicijnen slikt. Maar met veel tender, love and care komt het echt wel goed met haar.

    Je moet inderdaad altijd waakzaam blijven, ook in deze kringen. Ook met mensen die je “de handen op willen leggen” moet je voorzichtig zijn en je gezonde verstand blijven gebruiken. Ik ben er niet op tegen maar ik pleit voor goede zorg voor mensen die niet genezen en het daar erg moeilijk mee hebben en zich eenzaam en schuldig voelen. En dat gebeurd erg vaak, alleen is dat een groot taboe onder christenen. Ik hoop door mijn verhaal mensen wakker te kunnen schudden en ook te bemoedigen dat er meer mensen zijn die zich erg eenzaam voelen tussen al die blije christenen en die zich afvragen wat er toch aan hen mankeert dat ze maar niet uit hun problemen komen of niet genezen. Het leven is heftig en bij tijd en wijle erg gemeen en oneerlijk maar er is wel Iemand die weet waar je doorheen gaat en met je mee lijdt en uiteindelijk kun je echt weer verder.
    Ik wil niet al te vroom over komen, maar dit is waar ik me aan vast heb gehouden in die moeilijke periode.

    groeten Saskia

  127. mafchauffeur says :

    @Pittig:

    Dit is precies wat de evangelisten hebben gedaan. Al de heftige uitspraken en heftige daden van Jezus achter elkaar opgeschreven…

    Met een belangrijk verschil: de documentairemakers hebben binnen enkele maanden de uitzending gemonteerd en wereldkundig gemaakt. Dat kun je van de evangelisten niet zeggen. 😉

    Overigens heb ik de eindredacteur van de docu lang niet gesproken, maar de laatste keer dat ik hem sprak stond hij behoorlijk “in de fik voor Jezus”. Maar het is natuurlijk mogelijk dat het vuur inmiddels ietsje lager staat.

    Bijzonder trouwens dat Hobelman niet in de gaten lijkt te hebben dat hij met het Heidi-Baker-dodenopwekverhaal bij DWDD “Oud Testamentisch” voor schut zal staan.

    Dat lijkt mij pas écht slecht voor de werkgelegenheid van de schoonmaaksters. 😉

  128. TommyLee says :

    @saskia Ik draai in het pinkster/evangelischwereldje mee van kinds af aan en kan een rij boeken schrijven over de schade die is aangericht door de onpastorale behandeling door talloze zelfbenoemde pausen in onze kringen. De vele slachtoffers zijn vaak verdrietig met de staart tussen de benen afgedropen. De gemiddelde evangelische gemeente is als een partyboot in het donker. Er wordt gejoeld en gefuifd, het kan niet op. Echter, als iemand er van af valt wordt er geen reddingsboei gegooid, er wordt niet gestopt en de drenkeling verdwijnt heel snel uit beeld.Zo het al iemand opvalt dan wordt de schuld bij die drenkeling gelegd, had hij maar zus of zo moeten zijn of doen. Gezien vanuit de drenkeling: Eerst nog wat toeroepen van adviezen en oordelen aanhoren, daarna als de boot uit het zicht verdwenen is een oorverdovende stilte en verlatenheid tot het water zich boven je sluit..

  129. Saskia says :

    @TommyLee, heftig je uitleg maar helemaal waar!
    Ik ben per toeval op deze website gestuit en heb veel artikelen en reacties gelezen. Ik was erg verbaasd dat er zo’n site is, heb eerlijk gezegd ook soms wel wat moeite met bepaalde artikelen en reacties, kan sommige dingen nog niet zo plaatsen. Maar volgens mij komen er best veel mensen hier die hun geloof zijn kwijtgeraakt door o.a. deze dingen en dus zoals jij zo beeldend omschrijft “verdronken” zijn. Dat gaat me best wel aan het hart. Het is triest dat zoveel mensen buiten “de boot” vallen en niemand ze blijkbaar mist.

  130. rob says :

    @saskia
    Het is een echt wonder dat je je geloof niet kwijt bent.

    @TommyLee
    Misschien moet je dat boek maar gaan schrijven, ik bestel hem alvast 🙂

  131. TommyLee says :

    @saskia, Laat mij iets toelichten. Ik ben kringleider , diaken en voorgaand oudste geweest. Ik heb de medaille van alle kanten gezien. Ik ben -tijdens mijn oudsteschap-burnout geraakt doordat ik niet meer op kon tegen een dominante manipulatieve medeoudste. Ik ben toen van de partyboot afgeduwd. Het was spartelen in een totale radiostilte, geen liefdevolle arm, iedereen had er een mening over maar met mij werd niet gepraat (werd zelfs verboden).
    Tussen de regels door hoor je bij veel reageerders dezelfde verhalen.
    vertwijfeling, pijn en woede. Ik snap best dat er onderwerpen en reacties zijn waar je moeite mee hebt.Ik vermoed dat als je een 1 op 1 gesprek met hen zou kunnen voeren het begrip wel zou toenemen. Iedereen verwerkt zijn sores op een andere manier. Het spotten met zaken kan ook een manier zijn om er met jezelf mee in het reine te komen. Als je diverse schrijvers blijft volgen zul je ontdekken dat ze bij tijd en wijle ook heel kwetsbare kanten van zichzelf laten zien. GG is een site die geen mensen wil beschadigen ( al zal dat toch soms gebeuren) maar onoprecht handelen aan de kaak wil stellen. Er zijn onder de door mij pausen genoemde: charlatans, oplichters en misleiders. ze houden zichzelf en hun volgelingen voor de gek. Het zou mooi zijn als zo iemand door het lezen van GG de schellen van de ogen zouden vallen, maar die kans is erg klein. Wat al zou helpen is dat ze zich gaan realiseren dat ze niet zomaar allerlei oplichtingspraktijken kunnen uithalen zonder dat ze er op aangesproken en afgerekend worden.en dat ze daardoor voorzichtiger worden, hierdoor zou indirect de schade beperkt kunnen worden. Ik ben blij dat er hier mensen hun onorthodoxe meningen durven spuien en daar wel bevraagd maar niet op afgebrand worden. Zij mogen er zijn. Ga gerust met hen in gesprek!

  132. TommyLee says :

    @rob: Ik kijk wel uit, er liggen toch al zoveel boeken bij de Slegte. Doe als ik en gooi alle overbodige boekenlast juist weg. Ik heb zo’n 10 dozen met christelijke boeken in de schuur klaar staan om weg te doen. Ze bevatten de meest uiteenlopende meningen van mensen over het geloof en christelijke levenswandel. Ik kan goed leven zonder (die meningen). Dat wil niet zeggen dat mijn boekenkast nu leeg is, de pareltjes heb ik bewaard.

  133. engel says :

    @TommyLee,

    En wat zijn dan jouw pareltjes?

  134. Wilfred says :

    @TommyLee: Met die suggestie van Rob kun je wel de overcapaciteit van je zaak benutten! 😉

  135. Saskia says :

    @TommyLee,
    Zeer herkenbaar, ik ben jarenlang de “rechterhand” geweest van een voorganger en werkte onbetaald enkele dagen per week. Tot ik maar niet genas tijdens de vele genezingsdiensten en ik ook kritische vragen ging stellen over dingen die gebeurden in de gemeente en dan natuurlijk vooral op financieel gebied. Dan wordt je te lastig en weten ze niet hoe snel ze van je af moeten. Maar ik ben blij dat daardoor de schellen van mijn ogen zijn gevallen.
    Soms kan ik nog met verbijstering achterom kijken waar we in gezeten hebben, niet dat ik alles voor zoete koek slikte maar toch….
    Ja ik lees veel pijn, frustratie en woede hier en voel me daardoor erg geraakt. Maar ik denk dat het goed is dat er zo’n plek is en er meer openheid komt voor “de afvalligen” onder ons 😉 en waar je een stukje (h)erkenning kan vinden!

    @Rob
    Ja ik geloof nog :), maar niet meer in een kerk, gemeente, groep mensen, voorgangers, mooie diensten, genezingen…… maar alleen in nog maar in God.

  136. TommyLee says :

    @engel, nou neem nou bijv. een paar boeken van Corrie ten Boom Adrian Plass, Frank Peretti, wat boeken uit de 19e eeuw, historisch interessante boeken over de kerkgeschiedenis. En dan nog wat ongelezen boeken die het voordeel van de twijfel kregen. er is nu ook weer wat ruimte voor nieuwe aanwas zo heb ik nog geen MvS boeken 🙂

  137. rob says :

    @Saskia

    Ja ik geloof nog , maar niet meer in een kerk, gemeente, groep mensen, voorgangers, mooie diensten, genezingen…… maar alleen in nog maar in God.

    Herkenbaar, dat geldt voor mij ook.

  138. goedgelovig says :

    @Suzanne: Het is niet nodig om elke keer naar je stokpaardje te linken (‘de kerk moet zichzelf verkopen’). Dat voegt inhoudelijk weinig toe aan de discussie.

  139. Suzanne says :

    @goedgelovig oke!

  140. shinshinnun says :

    Net de docu maar eens bekeken – ik kreeg een beeld van Voorwaar dat een humoristisch stukje doet over podiumevangelisatie. Ja, ik heb het echt op mijn hart om dit te delen, zo in de fik sta ik.

    Brrrrrrrrrrrrr, ons eigen Nederlandse Jesus Camp…

  141. goedgelovig says :

    UPDATE: Floor Koomen legt uit dat de documentaire bedoeld is om christenen te helpen wat zelfkritischer te worden. Vervolgens vallen de reageerders van CIP over hem heen. Hij heeft zo te lezen nog wel wat missiewerk te doen.

    http://www.cip.nl/artikel/32112/Belangrijk-om-zelfkritisch-te-zijn

  142. Peter 2 says :

    @Saskia en Rob:
    Ja ik geloof nog , maar niet meer in een kerk, gemeente, groep mensen, voorgangers, mooie diensten, genezingen…… maar alleen in nog maar in God.

    Hetzelfde geld voor mij!. Nog steeds erg blij dat ik uit dat volle evangelie ben en onder de vleugels van de Haan weg ben. Nu ik hem zo weer hoor denk ik getverdegetver wat een griezel is het eigenlijk.

    ‘Alles begint met confrontatie’ zegt de Haan. Tja dat doet hij zeker. Ook in zijn eigen gemeente. Hij confronteert iedereen met zijn eigen gelijk en hij gaat net zo lang de confrontatie aan totdat de persoon in kwestie is opgerot.
    En dan heeft de Haan weer gelijk en is God aan zijn zijde.

  143. ik says :

    waar ik moeite mee heb is de haan
    die eigenlijk de mening van mensen die vinden dat een voorganger theologie moet studeren omver blaast met zijn verhaaltje om zichzelf recht te praten . ook hoe trots ze zijn over hoe hij confronteerd als je verder op dit blog rond kijkt vind je een blog van hem waarmee hij juist een grote fout is begaan door zijn gemeente te confronteren ook nog eens de boodschap voor de gemeente te noemen en dat had dus niet op youtube mogen komen. Beetje eng en geheimzinnig. Ook over die dwaalleren of hoe hij ze ook mocht noemen daar schrok ik van net of hij het ei van columbus heb uitgevonden en het ware geloof verkondigd. Ik krijg er kippenvel van.

    Ik zag ook van de tieners dat er gewoon heel eerlijk werd verteld dat ze daar zo’n sfeer creeeren voor de tieners met muziek en lampen omdat tieners willen ervaren en echtheid willen. Dan is het toch niet echtheid meer. Als ik een zielig liedje hoor in de kerk en ik ga janken ben ik dan aangeraakt door God of door de zielige melodie. Ben eigenlijk wel benieuwd of er een trouwe bettelganger aanwezig is wie mij dat kan uitleggen.

  144. goedgelovig says :

    UPDATE: Omdat Gerard Hobelman op CIP aangaf dat hij liever de disussie was aangegaan, hebben we hem uitgenodigd een gastcolumn te schrijven. De correspondentie:

    GG:

    Op CIP.nl zegt u n.a.v. de EO-documentaire over De Betteld:

    “Ik ben zelf in Mozambique geweest. Het is gewoon waar dat er mensen
    uit de dood zijn opgestaan. Ik had daarover best wel in discussie
    willen gaan.”

    Het siert u dat u deze discussie wilt aangaan! We nodigen u daarom uit
    een gastcolumn voor Goedgelovig te schrijven waarin u concreet
    onderbouwt waarom het volgens u waar is dat mensen in Mozambique uit
    de dood zijn opgestaan. We koppelen daar ook een vraag aan: waarom
    zouden we dat in Nederland op een christelijke camping in de
    Achterhoek ook moeten nastreven? Goedgelovig is het grootste
    christelijke weblog van Nederland, u bent dus gegarandeerd van een
    aandachtig publiek en een levendige discussie.

    We zien uw reactie met verwachting tegemoet.

    HOBELMAN:

    Ik ga eerst een documentaire maken over Gods liefde en bovennatuurlijke kracht in mensen en situaties. Dan gaat het ergens over. Het is mijn intentie om hiermee niet gelovigen aan het denken te zetten. Christenen weten vanuit de bijbel heel veel over Gods bovennatuurlijke liefde, kracht en wijsheid. De evangelien en Handelingen staat er helemaal vol. Ik heb meer de buitenwacht op het oog dan een soort van interne discussie of God tekenen en wonderen doet. Tot later.

    GG:

    Bedankt voor uw antwoord. We zijn heel benieuwd waar u mee komt. Vraag: als uw hier vooral niet-christenen wilt bereiken, welk kanaal gaat u daar dan voor gebruiken?

  145. Afolus says :

    Helemaal geen discussie dus…!

  146. joost says :

    Ik ben zelf in Mozambique geweest. Het is gewoon waar dat er mensen
    uit de dood zijn opgestaan. Ik had daarover best wel in discussie
    willen gaan.”

    Dat komt omdat de armoede daar zo groot is dat je er nog niet dood gevonden wil worden. 😦
    joost

  147. Pittig says :

    Wat een slechte reactie van Hobelman. Het kost toch niet zoveel tijd om die overduidelijke bewijzen voor de dodenopstanding in Mozambique te reproduceren?

    En als je dan ziet wat hij als reden aanvoert… Dramatisch slecht. Hij spreekt zichzelf tegen.

    Aan de ene kant zijn wonderen in de bijbel en vandaag manieren waarop mensen tot het geloof komen. Zulk soort wonderen zouden toch als een lopend vuurtje door internet en andere media gaan? (als ze echt waren)

    Maar aan de andere kant zegt hij dat hij er geen tijd aan wilt besteden, maar bezig wil zijn met Gods bovennatuurlijke kracht in mensen en situaties… ????!?

    Mnr. Hobelman, dat sluit 100% aan bij het artikel over dodenopstanding aan.

    De vraag van GG is ook hilarisch en vlijmscherp: “als uw hier vooral niet-christenen wilt bereiken, welk kanaal gaat u daar dan voor gebruiken?”

    Ik denk Family 7, want honderdduizenden niet-christenen kijken er naar… 🙂

  148. Pittig says :

    @ Mnr. Hobelman

    Er zijn veel niet-christenen (zeker in uw definitie van christen) op Goedgelovig. Ik vermoed zelfs dat u via Goedgelovig meer mensen bereikt dan via Family7. Ik wil u daarom dan ook aanmoedigen dit evangelisatiemiddel in te zetten en toch “verantwoording af te leggen van de hoop die in u is” over de dodenopstandingen.

  149. Professor Prietpraat says :

    @Pittig,

    Goed gesproken.

    Zomaar een gedachtengang van mij: doden zijn opgestaan in Mozambique omdat Heidi en Mattheus dat zeggen en zeggen dat er bewijs voor is. Joseph Lubega is zwart gemaakt en onschuldig omdat hij als betrouwbare TRIN-partner, en door God op het pad van TRIN gebracht, dat zelf zegt en wat door een paar jongeren uit zijn tehuis desgevraagd en in het bijzijn van Joseph is bevestigd. Enz. enz. Door 2 of 3 getuigen zal een zaak vast staan. Uit ervaring weet ik dat op deze manier vaak wordt gedacht. Dat maakt wel een inhoudelijke discussie wat lastig voor degene die de stelling wil verdedigen.

  150. Professor Prietpraat says :

    Die houding van eerst het gesprek aan willen gaan en vervolgens als het concreet wordt en mensen op je voorstel in willen gaan de deur dichtgooien en zeggen dat je wat beters te doen hebt, dat hebben we de laatste jaren meer gezien.

  151. ruub says :

    Tsja, moet er nou weer iemand naar Mozambique toe om aan te tonen dat er toch echt geen hard bewijs ligt dat er doden zijn opgewekt? Zodat Hobelman en consorten daarna kunnen weer zeggen dat ze het verhaal over de opwekking toch in goeder trouw hadden vernomen van de lokale bewoners en dat ze het maar bij God neerleggen?

  152. Afolus says :

    @ruub
    😀 😀 😀

  153. Pittig says :

    @ Ruub

    Bij de verkiezingen in Amerika wemelde het van sites die de “facts” van kandidaten gingen checken. Jammer dat zoiets zo weinig met de uitspraken van christelijke leiders gebeurt. Gelukkig (God zij dank) hebben we GG en Smouter!

  154. joost says :

    pittig
    zou GG dan toch stiekem staan voor Gods Geweten?
    joost

  155. goedgelovig says :

    UPDATE: Het vervolg van onze correspondentie:

    HOBELMAN:

    ANP.

    GG:

    Tamelijk optimistisch, maar je kunt het proberen. 🙂 Wanneer plan je de documentaire af te hebben?

    HOBELMAN:

    Vele maanden, ben erg druk met veel dingen en reis erg veel. Kwestie van afwachten. Ik ben niet zo geïnteresseerd in christelijke achterhoede gesprekken. Ik vind het negatief van aard. Mijn stelling is, als je dingen fout ziet gaan, ga helpen, als je iemand fout ziet gaan, ga persoonlijk naar hem of haar toe om hem of haar te bemoedigen weer goede keuzes te maken. Ik word verdrietig van negatief spreken over broers en zussen.

    GG:

    We constateren dat je enerzijds zegt: ‘Ik wil de discussie wel aangaan’, maar als puntje bij paaltje komt haak je af. Dat is niet erg geloofwaardig. Zeg dan gewoon dat je niet in gesprek wilt gaan over je eigen beweringen en dat de documentaire over De Betteld dus een eerlijk beeld heeft neergezet van christenen die zich omwentelen in hun eigen subcultuur en aan de buitenwereld (mensen die anders denken) geen boodschap hebben.

    Je ziet genezingen en dodenopwekkingen als uiterst relevant voor de christenheid (dat mag), maar als over die ‘relevante dingen’ redelijke vragen worden gesteld (welk bewijs heb je daar concreet voor?) noem je dat ‘christelijke achterhoedegesprekken’. Als waar je mee bezig bent echt relevant is, is de kritische reflectie daarop ook relevant. Is wat GG doet vooral een ‘christelijk achterhoedegesprek’, dan ben je blijkbaar ook zelf bezig met achterhoedezaken.

    Kritisch reflecteren is onze bescheiden dienst aan christelijke werkers die dat zelf niet of onvoldoende doen. Dat is een vorm van helpen, namelijk gratis feedback waar je je voordeel mee kunt doen. Als je daar verdrietig van wordt, bieden we je graag een zakdoek aan.

    Ons aanbod blijft gewoon staan, je mag er dus altijd op terugkomen.

  156. goedgelovig says :

    UPDATE: En nog een vervolg:

    HOBELMAN:

    Tjongejonge …… wat een over de top reactie. Waar lees je dat ik me wil terug trekken? Ik heb ietsiepietsie meer uitgelegd waarom ik het bereiken van ongelovigen belangrijker vind ten opzichte van christenen die onderling hun meningen verdedigen. Ik heb es even op jullie site gekeken en vind de toon van je lezers vaak onnodig krenkend en negatief. Er spreekt weinig constructieve liefde uit waar ik van hou. Wel jammer. In alle liefde en bescheidenheid, je iegen reactie is wel een beetje symptomatisch.

    Ik heb dus niet gezegd dat ik me terug trek, ik ga wel eerst zaken helder op rij zetten in een video documentaire en dat duurt vele maanden naast de andere zaken die ik doe.

    Ik vind jullie benadering voor geloof en leven ook bere interessant. Wie heeft de leiding over Goed Gelovig? Kan ik de oprichter en leider interviewen over z’n visie op geloof en leven?

    GG:

    De cultuur op GG is inderdaad wat minder gepolijst dan op De Betteld. 😉

    GG heeft in tegenstelling tot De Betteld ook geen ‘oprichter en leider’, wel wat dienende functies als eindredacteur, moderator, twitterkoe, factchecker en zo. Het is een collectief platform waar meerdere columnisten en tekenaars hun ei kwijt kunnen met de insteek om taboeloze geloofsgesprekken aan te gaan. Oftewel: alles mag worden besproken en bevraagd, en iedereen (gelovig of ongelovig) mag aan dat gesprek deelnemen. Het is het soort site waar de schoonmaaksters van De Betteld ook gewoon kunnen meepraten zonder eerst christelijk te hoeven worden. 😉

    Laten we even teruggaan naar de kwestie waar het om gaat: Iemand op De Betteld roept tegenover een zaal vol tieners dat er in Afrika doden zijn opgewekt en dat God dat vandaag op de Betteld ook kan doen. Jij bevestigt dat zelf ook nog eens tegenover CIP. Vervolgens vragen wij (maar dat had elke andere journalist ook kunnen/moeten doen): we zouden graag het bewijs/de onderbouwing daarvoor zien. Als je daarover beschikt kun je dat toch gewoon melden? Maar nee, je ontwijkt deze reële vraag door te stellen dat je eerst een documentaire wilt maken. En daarna wil je nog steeds geen antwoord op de vraag geven, want je wilt daarover alleen met niet-christenen in gesprek.

    Tsja. Dan kun je een scherpe reactie verwachten. Als je geen antwoord geeft op de vraag, is er voor de kritische lezer maar één conclusie: je hebt er geen onderbouwing/bewijs voor, je riep maar wat. Dat wil je toch ook niet?

  157. Afolus says :

    @GG 😀 😀

    Laat die Betteld-schoonmaakster maar komen… 😀
    Gerard is een echt vluchtertje.
    Zijn reacties klinken zoals die van Frank Ouweneel: ik reis veel en heb het heel erg druk.
    Ja, zo kun je natuurlijk nooit een heel eenvoudige vraag beantwoorden. Veel te druk voor…!

  158. goedgelovig says :

    UPDATE: En nog een vervolg:

    HOBELMAN:

    Bedankt voor je mail. Ten eerste is bekend, was ik in de documentaire niet de persoon die dat zei. Ik was alleen maar “de stem”. Ik kwam er als persoon niet in voor. Leuk dat je zo snel oppakt dat je ook kan communiceren op een sympathieke toon, dat pik je snel op. Het is echt verstandig om eerst die documentaire te maken. We gaan niet filosoferen om het filosoferen. Ik lever een stevige aanleiding voor een goed inhoudelijk gesprek. Kwestie van een beetje geduld, meer niet.

    Wie is de eindredacteur van Goed Gelovig? Wil graag met hem in contact komen. Jullie zijn razend interessant ……

    GG:

    We zullen geduldig wachten. Is goed voor de vrucht van de Geest zullen we maar zeggen.

    Onze eindredacteur hecht eraan zijn dienstbare werk van punten en komma’s rechtzetten in stilte te doen, zodat zijn loon extra groot zal zij in de hemel. 😉

    Leuk dat je ons razend interessant vindt. Het leuke is: je bent nu met ons in contact, dus als je wat wilt weten vraag je het maar.

  159. Pittig says :

    Wat een ontwijkend gedrag van Hobelman, Als ze zo met kritische vragen omgaan, zullen ze nooit de heidenen bereiken…

  160. Rien (de enige echte) says :

    tssss……. er wordt hem ALLEEN MAAR gevraagd om bewijzen voor die opgestane doden en als antwoord volgt er tot 3(?) keer toe een ontwijkend verhaal, waarin hij niet eens op de vraag ingaat!

    nou, ik weet genoeg…

  161. Wilfred says :

    @GG:

    We gaan niet filosoferen om het filosoferen.

    Bedoelt dhr. Hobelman hier mee dat het leveren van bewijzen voor dodenopstanding filosoferen om het filosoferen is? Of hangt deze opmerking, net als andere, gewoon in de lucht en mogen we zelf bedenken hoe die gerelateerd moet worden aan andere zinnen?

    In plaats van met bewijzen te komen, verschuilt hij zich achter degene die die opmerking in de docu maakte. “Ik was het niet”. Toch zegt hij zelf dit:

    “Ik ben zelf in Mozambique geweest. Het is gewoon waar dat er mensen uit de dood zijn opgestaan. Ik had daarover best wel in discussie willen gaan.”

    Wilt hij dan misschien met bewijzen komen voor zijn eigen opmerking?

  162. mafchauffeur says :

    Duitsers komen er wat bekaaid af bij De Betteld. Het laatste nieuws voor hen dateert van oktober 2007.
    http://www.betteld.nl/nc/de/vakanties-algemeen/nieuws/