De PKN presenteert: fruitevangelisatie

Er zijn hele volksstammen die nooit in de kerk komen. Hoe bereik je die? De Protestantse Kerk heeft er een oplossing voor gevonden: fruitstickers. Iedereen doet namelijk boodschappen bij de Appie, de Jumbo, de Dirk of de C1000. Met name op de fruitafdeling kun je buitenkerkelijke mensen met de evangelieboodschap bereiken. Gewoon door Jezus-stickers op bananen, appels en mandarijnen te plakken. Immers ‘plakken is plukken’ aldus de PKN. De zondeval mag dan door een vrucht gekomen zijn; een vrucht kan ook redding brengen. De missionaire fruitstickers kunnen per setje van 504 worden aangeschaft in de PKN-webshop.

Voor appels: ‘Maakt geloven zuur? Ontdek ’t in de kerk.’
Voor bananen: ‘Is geloven krom? Ontdek ’t in de kerk.’
Voor mandarijnen: ‘Geeft geloven pit? Ontdek ’t in de kerk.’

Advertenties

21 responses to “De PKN presenteert: fruitevangelisatie”

  1. ruub says :

    Satirische nieuwsdienst. Toch? Alsjeblieft?

  2. vleertje says :

    Nee Ruub, helaas niet. Tenzij ze aan pratical jokes doen bij de PKN op hun eigen webshop. Dat laatste hoop ik heel erg.. :mrgreen:

  3. flipsonius says :

    Voor druiven:’bekeert u, voordat u in de wijnpers Zijns toorns getreden zult worden!

  4. mafchauffeur says :

    Geeft geloven pit? Ontdek ‘t in de kerk.

    Hm. Pittig heeft toch een steviger vinger in de PKN pap dan ik dacht. 🙂

    Ok, nu serieus.

    Zo te zien staan deze 3 stickers voor de 3 fusiepartners van de PKN.
    “Maakt geloven zuur? Ontdek in de kerk dat dit zo is” (Gereformeerd)
    “Is geloven krom? Ontdek in de kerk dat dit zo is” (Ned.Hervormd)
    “Geeft geloven pit? Ontdek in de kerk dat dit zo is” (Evangelisch-Luthers)

  5. Gerard Konings (@gkonings) says :

    Als ze nou eens zorgden dat er ook wat te ontdekken viel in de kerk …

  6. shinshinnun says :

    Leuk voor op de mandarijntjes met Sint Maarten. 😯

  7. pijpkaneel says :

    De reacties hierboven duiden erop dat het antwoord op de appelvraag ‘ja’ is. Al moest ik wel erg hard lachen om @flipsonius 😀

    PKN heeft dit met een knipoog geïntroduceerd. Meer niet.

    Bidden wij nu allen dat deze actie veel vrucht mag dragen *oink oink*

  8. arie (@trialk) says :

    niet allles is geoorloofd ,maar alles is nuttig ,ik kan er bij nader inzien wel wat humor inzien, 🙂

  9. TommyLee says :

    Ik heb hier ooit een waanzinnig leuke preek over gehoord. De man had allerlei hilarische ideeën voor evangelisatie voorbeeld: in een hotel een wc rol af wikkelen en dan weer oprollen met tussen gestoken flyers, hoe bedenk je het..

  10. Pittig says :

    Ik dacht eerst dat je dit op fruit in de winkel moest plakken en rilde bij het idee. Maar het blijkt dat je zelf het fruit koopt en uitdeelt met die sticker erop. Dan vind ik het eigenlijk wel grappig.

    @ Gerard Konings

    Zoals de PKN-folder zegt:

    Natuurlijk gaat het om meer dan zo’n stickertje. Je kunt er hele fruitboomgaarden mee uitdelen, maar als wat je te delen hebt niet blijft plakken, dan dit stickertje zeker ook niet. Er moet iets bij. Iets dat blijft plakken. Nog beter dan de lijm op een stickertje.

  11. Pittig says :

    Flipsonius heeft mij geïnspireerd!

    De volgende tekst is leuk bij een fruitmand:

    1 Dit heeft God, de HEER, mij laten zien: Ik zag een mand met rijp fruit. 2 En de HEER vroeg mij: ‘Wat zie je, Amos?’ Ik antwoordde: ‘Een mand met rijp fruit.’ Toen zei de HEER: ‘Weldra zal de tijd rijp zijn, ik zal mijn volk Israël niet langer sparen. 3 Op die dag zal er in de tempel alleen nog gejammer klinken,’ – spreekt God, de HEER – ‘overal liggen lijken, overal zijn ze neergeworpen. – Wees stil!’ Amos 8:1-3

    Of deze, speciaal voor stelletjes:

    3 Als een appelboom tussen de bomen van het bos,
    zo is mijn lief tussen de jongens.
    Ik verlang in zijn schaduw te zitten,
    met mijn tong wil ik zijn zoete vruchten proeven.
    Hooglied 2:3

  12. Pittig says :

    De vraag op GG is meer:

    “Geeft pit geloven op?”

  13. ruub says :

    “Je trakteert mensen hartelijk op een appel, banaan of mandarijn en ontlokt ze een glimlach. Soms volgt een gesprekje, meer niet. Het is een gebaar met een knipoog en doet mensen net even anders kijken naar de ‘kerk’.”

    Waar doet het mij toch aan denken, deze actie? Oh wacht, ik weet het:

    Ah nee, dat is flauw Ruub.

  14. joost says :

    Het geeft voor mij wel een heel nieuwe dimensie aan het woord “bevruchting” 😦
    joost

  15. Bernard says :

    Gg is natuurlijk geen kerk, maar er zijn wel drie dingen die je hier en ws ook in de kerk kan ontdekken over geloven:
    – geloven maakt zuur
    – geloven is krom
    – geloven geeft pit (pit in de zin van flink tegen elkaar auwehoeren alsof het over belangwekkende zaken gaat)

  16. joost says :

    Bernard
    Geloven hééft pit, je bijt er je tanden op stuk en krijgt er valsheid voor terug. 😉
    joost

  17. Hendrik says :

    Mijn favoriete fruit: aardbeien en kiwi’s. Maar daar zijn geen stickers voor.

  18. jrone says :

    Zouden de volgende zijn afgekeurd?
    Voor citroenen: Knijpt geloof je uit? Ontdek het in de kerk.
    Voor walnoten: Laat geloof je barsten? Ontdek het in de kerk.
    Voor pruimen: Valt geloof te pruimen? Ontdek het in de kerk.

  19. vleertje says :

    @Hendrik: voor aardbeien: Heeft het geloof ook een zomerkoning? Ontdek het in de kerk.
    Voor kiwi’s: zijn gelovigen aaibaar? Ontdek het in de kerk.

    En zo zijn er nog vele vele varianten te verzinnen met andere producten uit de supermarkt.
    Hoe bruisend is jouw geloof? Ontdek het in de kerk (champagnefles)
    Lacht het leven jou toe? Ontdek het in de kerk (tandpasta)
    Is geloof gebakken lucht? Ontdek het in de kerk (koekenpan)
    Laat geloof je koud? Ontdek het in de kerk (ijsjes)

  20. joost says :

    Ik geloof al met al niet dat deze actie veel vrucht zal afwerpen.
    Het is de zoveelste vruchteloze poging om mensen (te dwingen) anders te gaan denken/geloven dan dat zij doen.
    joost

  21. mafchauffeur says :

    Ook leuk als evangelisatiemiddel: een boodschap op chocoladesnoepjes.
    http://www.mymms.nl/gelegenheden/liefde.aspx

    Uitstekend te combineren met op dames gerichte evangelisatieacties: schoonheid & chocolade.
    http://www.clcdenhaag.nl/jij-mooi