Fraude bij Jezus Centrum Nijkerk

Andries Knevel noemde het twee jaar geleden in Door De Wereld nog “een heel mooi werk, daar in Nijkerk.” Maar intussen is de politie binnengevallen in het Jezus Centrum Nijkerk en heeft zes mannen, waaronder oprichter en leider Johan Kok, gearresteerd op verdenking van uitkerings- en belastingfraude, witwassen en valsheid in geschrifte. Het JCN ving mannen met psychosociale en verslavingsproblemen op en fungeerde tevens als Voedselbank. Volgens journalist Silvan Schoonhoven van het Leidsch Dagblad waren er banden tussen het JCN en Winners Way, de verslaafdenopvang van oplichter Gertjan Agtereek, en wie goed heeft opgelet wist misschien nog dat voorganger-oplichter Rob Allart na zijn val als leider van Berea als ‘hulpverlener’ bij het JCN aan de slag ging. Inmiddels heeft EO wél wat verder gekeken en ontdekte dat het misbruik dus al jaren aan de gang was.

Schoonhoven, auteur van het boek God, Geld en Gehoorzaamheid, wijst op de ‘drieëenheid’ die je veel ziet bij initiatieven waar het fout gaat: een kerk, een opvang en een werkbedrijf onder dezelfde leiding. Daklozen of verslaafden worden van straat opgepikt om geholpen te worden. Ze dragen als eerste hun uitkering aan de opvang af, wonen verplicht diensten en bijbelstudies van de kerk bij, en werken voor noppes in het gelieerde werkbedrijf (om weer structuur in hun leven te ontwikkelen). Dat werkt misbruik in de hand. Een vergelijkbare situatie speelde bij Op de Rots, de verslaafdenopvang van de gewezen evangelische politica Yvette Laclé.

46 responses to “Fraude bij Jezus Centrum Nijkerk”

  1. joost says :

    Met de inval van afgelopen dinsdag is zijn imago als succesvol kerkelijk leider en hulpverlener ernstig aangetast. Maar zijn medewerkers en mede-gelovigen geloven in zijn onschuld

    Goh, zijn mede-gelovigen houden hem dus de hand boven het hoofd, waar doet me dat nou aan denken?
    joost

  2. mafchauffeur says :

    @joost: aan de VVD-fractie in Roermond? 😉

  3. afolus says :

    Zou integer handelen nou zo moeilijk zijn…?

  4. Pittig says :

    Jezus en Fraude die in één zin gebruikt worden…

  5. japie says :

    @ Pittig

    doe normaal man sukkel.

    sukkel en normaal in een zin.
    hoe vind je die?

  6. joost says :

    Het Centrum De Zoon en de Heilige (nodige?) Fraude.
    joost

  7. Oscar de tweede says :

    Op de site van GG viel ook de naam van Robin Prijs. Frappant is de “drieëenheid” en Robin Prijs. Hij probeerde in 2008 of zo een eigen evangelische gemeente te starten in Woudrichem. Hij wilde nog niet eens zo lang geleden een opvanghuis voor daklozen (dakloos geworden door faillissement, zoals onze Robin zelf ook was “overkomen”) oprichten en vroeg u, jou en mij om 15.000 euri aan te leveren voor het optuigen van een kantoor. Verder wilde hij de daklozen weer laten wennen aan een normaal dagritme en ze weer aan het (vrijwilligers)werk helpen. Kleine bijkomstigheid: de luitjes moesten wel onmiddellijk een uitkering aanvragen.
    Ik rook aanstaande fraude en heb Robin Prijs persoonlijk gewaarschuwd en ik hoop dat dat een beetje heeft geholpen.
    Inmiddels is er op internet niet zo heel veel meer terug te vinden van Robin Prijs. Zijn site jahweh ministries heeft weinig meer te melden en mijn verdere zoektocht naar dat opvangproject liep deze keer op niets uit.

  8. afolus says :

    Is die broeder Prijs (leuke naam trouwens..) niet ook de man achter Jahweh Ministries? Het geloof kost je een hoge Prijs… 😦

  9. mafchauffeur says :

    @Oscar: op FB wordt het afgelopen jaar toch best regelmatig verslag gedaan van de vorderingen. Op 13 augustus:

    For our Dutch friends: Zoals jullie waarschijnlijk al wel hebben gezien, zijn wij momenteel actie aan het voeren om voldoende geld bij elkaar te krijgen voor de start van een opvanghuis. Voor de start is een bedrag van € 15.000,- nodig. In
    dit huis willen wij mensen en gezinnen opvangen die door schulden hun huis zijn verloren en dakloos zijn geworden. Maar daarvoor hebben wij ook jullie hulp nodig! Mogen wij op jouw steun rekenen? Klik dan op de onderstaande link om nu te doneren:

    http://tiny.cc/fleyiw

    Wil je meer info over dit project? Bezoek dan de website op:

    http://www.opvanghuis.org/

    We zijn nog maar twee luttele maanden verder. Geduld, broeder.
    http://www.facebook.com/jawehministries

  10. Johan says :

    Follow the likes. Hij liked Benny Hinn, een man van wie inmiddels wel vast staat dat hij mensen bedriegt. Als je niet onderscheidt met wie je je je beter niet kunt verbinden, zie je het meestal ook niet als de ethische grenzen bij jezelf verschuiven. Ouweneel is daar wat mij betreft een goed voorbeeld van.

  11. mafchauffeur says :

    @Johan:

    een man van wie inmiddels wel vast staat dat hij mensen bedriegt

    Heb je dat onderzocht? Kun je dat bewijzen?
    🙂 🙂

  12. Professor Prietpraat says :

    Bah wat een azijnpisserij weer zo’n bericht van mensen die zelf nooit wat ondernemen, wat een veroordeling weer. Doen jullie zelf nooit wat fout? Gij zult niet oordelen. Heeft Rob Allart daar de bijzondere zalving van succesvol ondernemen geïmparteerd toen hij daar werkte, is het weer niet goed. Die mensen doen tenminste nog iets en ondernemen iets en zetten zich volop in voor de armen en verschoppelingen en behoeftigen in de samenleving. Dat is alleen maar prijzenswaardig. Dat het af en toe niet helemaal gaat zoals gepland dat hoort bij het leven. Iedereen maakt fouten.

  13. Johan says :

    @maf: Google zelf maar even. 😉

  14. mafchauffeur says :

    @Johan: je moet toch zélf onderzoek doen – en niet afgaan op wat er allemaal op dat vermaledijde internet staat?

    *Schriftverwijzing opzoekt*

    Heeft Benny trouwens al een nieuw vliegtuig of heeft hij het “oude” toch teruggehuurd? 😉

  15. TommyLee says :

    Ik dacht dat jullie al eerder hadden vermeld dat die club failliet was???

  16. Harley Quin says :

    @ Prof. Prietpraat : Amen, jij snap hoe het werkt!

    @ Alle anderen : Haal eerst de balk eens uit je iegen oog. Jullie berokkenen het koninkrijk schade. Met wie ben je aan het strijden als je dit zomaar rondbazuint? De wereld zal er weer van smullen. Pas maar op dat de Heilige Geest niet bedroeft, daar is geen vergeving voor mogelijk. Hoeveel daklozen heb je zelf vandaag al tot de Heer geleid? Op de dag des oordeels zou ik niet gaag in jullie schoenen staan. De satan vindt het prachtig dat deze bediening kapot gaat en jullie helpen hem daar bij. Maar dat zien jullie niet omdat je niet geestelijk kunt kijken.

  17. afolus says :

    We hebben een beller.
    Met alle stereotype-ingrediënten die reeds bekend waren.
    ‘Met wie strijden jullie?’
    ‘Jullie hebben geen geestelijke ogen’
    ‘De satan heeft jullie zijn macht’

    De ergste is toch wel dat we mogelijk zondigen tegen de heilige geest en dat we derhalve ook reddeloos verloren zijn.

    Zout op. Schaam je.
    Maak dat je wegkomt of ga je mond spoelen.

  18. Professor Prietpraat says :

    @Afolus, ik hoopte nog even dat Harley het net als ik niet meende maar dat lijkt er inderdaad toch echt op van wel. Ernstig.

  19. Ds Dre says :

    Ik denk dat het een goeie grap is van die Quin.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Harley_Quinn

  20. mafchauffeur says :

    Afolus toch. Harley bedoelt dit ongetwijfeld satirisch.

  21. Peter H says :

    @harley quin
    Blijkbaar heb jij een andere ervaring. Vertel die dan gewoon. Nu Praat je een prof na die zich nb. prietpraat noemt 😉 en die (eerlijk is eerlijk, prof p.) zich laat misleiden door de gedachte dat als je op komt voor de armen of daklozen, verheven bent boven alle kritiek en waarbij misstanden in de zorg ervoor als ‘ fouten die iedereen kan maken’ betiteld wordt. Dat zou een seculiere zorgverlener eens moeten doen: fouten maken en daar zijn schouders over ophalen.

    Ik kan je vertellen vanuit mijn ervaring in de hulpverlening aan daklozen en verslaafden in het Utrechtse, dat precies zo’n initiatief voor verslaafden zoals hierboven beschreven, liep te klooien met uitkering en geld. Zoals het artikel het genuanceerd zegt: de hele constructie werkt misbruik in de hand.
    Ik zie probleem bij deze christelijke clubs dat goed bedoelende mensen te vol zijn van (en te weinig kritisch naar) de eigen inzichten in de verslavingszorg en maatschappelijk werk. Men fraudeert niet bewust, ga ik van uit, maar er zit onvoldoende kwaliteitscheck en kritisch feedback ingebouwd in die projecten.
    Ondernemen en lekker doen zoals jij het wilt doen met een ncommercieel bedrijfje en dan ‘ fouten’ maken’ leidt tot een faillisement waar niemand verder last van heeft. Omdat daklozen niets te verliezen hebben wil niet zeggen dat ze met cowboys op het zorgerf daadwerkelijk ook automatisch wat winnen.
    Het feit dat misstanden aan de kaak gesteld worden, hoe die ook zijn ontstaan, beschermen de daklozen waar jij en prof prietpraat zo omgeven!

  22. Peter H says :

    O verdraaid Prof Prietpraat, ik trap erin. Leuk! 🙂

  23. Pittig says :

    @ Harley Quinn

    Ik geef elke dag alles wat ik heb aan de armen, sta de hele dag in de soepkeuken van het Leger des Heils bij zwaar getraumatiseerde, criminele alcohol- en drugsverslaafden, werk ’s nachts in het internetevangelisatiewerk en stuur mijn ontbijt elke ochtend in een envelop naar de kindertjes in Afrika. Hoe durf je kritiek op mijn kritiek te hebben!

  24. Joop says :

    @Harley Quin,

    Uitwassen als hierboven beschreven kunnen alleen ontstaan waar een klimaat is waarbij kritiek niet is toegestaan. Zo van: “volg de leider”, en “wie ben jij dat je kritiek levert?!”
    Hoeveel valse leiders heb jij ontmaskerd, Harley?
    Hoe vaak ben jij tegen de hypocrieten tekeer gegaan.
    Hoe vaak heb jij onrecht door de vingers gezien onder het mom van “”je mag nou eenmaal niet oordelen!”
    Ah, dus JIJ kan WEL “geestelijk kijken”. Zo zo zoooo.!

  25. mafchauffeur says :

    Peter H.: ik geloof niet zo in de naiviteit van dit specifieke geval, als ik het rapportje van de curator zo bekijk.

    Dat je ten onrechte denkt dat je geen loonheffingen hoeft af te dragen kan ik nog wel begrijpen (inlenersaansprakelijkheid, wat is dat?), maar voor substantiele btw-naheffingen moet je in zo’n context toch echt wel enig besef hebben dat het niet goed zit.

  26. joost says :

    Harley Quin,

    : Haal eerst de balk eens uit je iegen oog. Jullie berokkenen het koninkrijk schade. Met wie ben je aan het strijden als je dit zomaar rondbazuint? De wereld zal er weer van smullen. Pas maar op dat de Heilige Geest niet bedroeft, daar is geen vergeving voor mogelijk. Hoeveel daklozen heb je zelf vandaag al tot de Heer geleid? Op de dag des oordeels zou ik niet gaag in jullie schoenen staan. De satan vindt het prachtig dat deze bediening kapot gaat en jullie helpen hem daar bij. Maar dat zien jullie niet omdat je niet geestelijk kunt kijken.

    Vertel jij me eens met wie ik aan het “strijden” ben, ik ben me er n.l niet van bewust dat ik met iemand strijd.
    De Heilige geest is alleen maar bedroeft over mensen zonder humor of mensen die snel oordelen en dan tegen anderen zeggen dat zij niet mogen oordelen.
    Ik heb geen daklozen vermoord en naar de heer geleid, ik wilde het best hoor maar ze werkten zo tegen. 😦 Ze wilden nog niet naar God. Ik heb er wel een aantal van eten en drinken voorzien, dat wilden ze dan weer wel.
    Je mag niet eens in mijn schoenen staan en bovendien draag ik meestal pantoffels. 😉
    We zijn op de wereld om elkaar te helpen dus waarom zouden we die arme duivel niet eens een handje mogen helpen?
    En over geestelijk kijken gesproken, hoe noem je jouw manier van kijken dan? Kleingeestelijk kijken?
    joost

  27. joost says :

    Pittig

    Ik geef elke dag alles wat ik heb aan de armen, sta de hele dag in de soepkeuken van het Leger des Heils bij zwaar getraumatiseerde, criminele alcohol- en drugsverslaafden, werk ‘s nachts in het internetevangelisatiewerk en stuur mijn ontbijt elke ochtend in een envelop naar de kindertjes in Afrika. Hoe durf je kritiek op mijn kritiek te hebben

    Je enige gebrek is helaas dat je je niet aan het gebod om niet te liegen houdt, voor de rest ben je zo goed als volmaakt. 😆
    joost

  28. Harley Quin says :

    Tsjonge, dacht dat het cynisme er duidelijk bovenop lag in mijn post. Blijkbaar heb ik mijn roeping misgelopen als verdediger van evangelische en charismatische uitwassen 🙂 Are you watching Harry Slijster?

  29. Harley Quin says :

    Nog effe verder trollen hoor: Jullie hele straat had tot bekering gekomen als je je tijd niet aan kritiek had besteed maar aan getuigen.
    Zoek een fijne levende gemeente en stel je op onder het woord en de bedekking van een gezalfde pastor!

  30. Peter H says :

    O verdraaid Harley Quin, ik trap erin! Leuk! 🙂

  31. Professor Prietpraat says :

    @Harley,

    Je had mij ook aardig in verwarring gebracht, je bracht het wellicht een beetje te geloofwaardig 😉 Zulke reacties als die van jou hebben we namelijk vaker langs zien komen hier, vooral van Trin- en Ouweneel fans. 😉

  32. Ooit-charismatisch-evangelisch says :

    @Harley Quinn,
    ik vond je erg geloofwaardig, maar dat zal wel aan mijn goedgelovigheid liggen…

  33. Peter H says :

    @mafchauffeur
    De naam Rob Allert geeft weinig vertrouwen ja.
    Het soortgelijke project waar ik het over had, kreeg denk ik ook geen problemen vanwege naiviteit. Ik denk dat hoogmoed een rol speelt. Succesen die men boekt ziet men als bevestiging van Gods wil en hulp. Er ontstaat een rechtvaardiging om op een bepaalde manier met financien om te gaan. Dat begint al met uitkering van clienten inhouden.
    En mislukte trajecten kent men niet, want als je namelijk gebruikt of niet mee wil doen met bijbelles en werkprojecten, dan leg je eruit.

  34. Joop says :

    @Harley Quin,

    if you can beat us, join us!
    En nu Harry Sleijster nog…
    😉

  35. joost says :

    Harley Quin
    Met open ogen ingestonken. Grrrr… 🙂
    joost

  36. bramvandijk says :

    @Harley Quin
    Wederom een bewijs van de wet van Poe 😉

  37. mafchauffeur says :

    Harley verraadde zich door Heilige Geest wél met hoofdletters te schrijven, maar koninkrijk niet. Hoe slecht ook iemands spel- en typevaardigheden, zo’n gruwelijke en bijna onvergefelijke fout kom je zelden tegen. 🙂

  38. joost says :

    MC
    God vergeeft alles. 😉
    joost

  39. Professor Prietpraat says :

    Het getuigt wel van een groot inlevingsvermogen van onze broeder Harley 😉

  40. Harley Quin says :

    @ Prof. P. Iedereen probeert wel de eens de aandacht van z’n eigen daden af te leiden door een ander op (onterechte) veel klijnere fouten te wijzen hoor. De kerk is groot te worden door mensen schuld aan te praten en bang te maken. Vandaar wellicht dat christelijke ‘kopstukken’, of ze nu De Haan, Ouweneel of Van der Steen heten, zichzelf op deze manier proberen te verdedigen. Zit in het/hun systeen. Hun volgers die hier soms posten kopieeren dat gedrag gewoon.

  41. Professor Prietpraat says :

    @Harley,

    Je hebt gelijk, het zijn napraters en kuddedieren, die inzichten halen ze heus niet zelf uit de Bijbel. Bovendien, kritisch nadenken en dingen onderzoeken voordat je het gelooft, lijkt ouderwets en niet meer van deze tijd te zijn in die kringen.

  42. Henny Dekker says :

    Als je een ziekte of verslaving of iets dergelijks hebt, en mensen komen met prachtige verhalen over een centrum waar ze je beter kunnen helpen dan bij de GGZ, dan trap je daar in omdat je wanhopig bent. Het is mij ook overkomen, bij ‘Stichting Gaaf’ in Zeist. Ik had E 210.000,- aan ze geschonken en betaalde maandelijks E 500,- huur voor een zolderkamertje zonder douche of toilet. Ze wilden ook nog een PGB voor me aanvragen, woonbegeleiding, waar ik volgens de GGZ niet voor in aanmerking kwam. Uiteindelijk heb ik me ontoerekeningsvatbaar laten verklaren en E 170.000,- teruggekregen.