Bevrijding in 7 simpele stappen

Onlangs stuitte GG-tekenaar Rob op de site van de Waardevol Leven Gemeente. Daar bieden ze samen met charismatisch spreker Gerard de Groot ‘7 stappen van bevrijding’ aan. Uit de promotietekst:

Bij mijn geboorte ontstond een huisje, met allemaal kamertjes. En door mijn leven heen hebben al die kamertjes zich ontwikkeld. Er staan kasten in, bijvoorbeeld kast ‘kennis’ of kast ‘talenten’. Sommige dingen waren al in mijn huisje aanwezig, of beter gezegd; de ruimte was er, het moest alleen nog opgevuld worden. Bij alles wat er sindsdien in staat zit een herinnering, bijvoorbeeld ‘gekregen op mijn 10e verjaardag’, maar er zijn ook dingen als ‘een vriendin die me in de steek liet’.

Toen God begon aan de grote schoonmaak, begon Hij met de zonde, dat zijn de dingen die niet in het huisje thuis horen, die er voor zorgen dat het huisje zijn (be) doel (ing) mist.

Het ene koste wat meer moeite en tijd dan het andere, maar er werd flink gesorteerd; ‘dit moet weg, dit kan blijven en dit mag op de zolder’. Toen alle kleine dingen klaar waren kwam het grote werk… de meubels. Tot dusver waren meubels alleen nog maar verplaatst van punt A naar punt B, gauw schoonmaken en dan weer van punt B naar punt A. Dit gebeurde wanneer ik een goeie preek hoorde, die mij confronteerde. Ik kon mij ineens bewust worden van mijn ‘bankstel – religie’ of mijn ‘kast – onreinheid’ maar ook mijn ‘tafel – eigen gevoel’.

Maar het is immers een grote schoonmaak, dus alles ging er uit en sommige meubels konden er ook maar beter uit blijven!! Nu zit ik op een moment dat heel mijn huisje leeg is en de échte schoonmaak kan beginnen. Mijn ‘woonkamer van motivatie’ wordt gereinigd en mijn ‘kelder van vertrouwen’ krijgt een nieuwe verflaag…

Bevrijding is een schoonmaakproces. En net zoals je echte huis wordt ook je geestelijk huis steeds weer vuil. Gelukkig mogen we altijd bij God komen om ons te laten reinigen. Deze 7 stappen van bevrijding zijn dan ook niet een eindstation, maar het is een nieuw begin… in een schoon huis!

Als leidraad voor de 7 stappen gebruiken we diverse boeken van Neil Anderson. Na aanmelding krijg je een coach toegewezen die je helpt de 7 stappen naar bevrijding te zetten. Bij het zetten van de 7 stappen worden blokkades zichtbaar en kan er stap voor stap mee worden afgerekend. Na het doorlopen van deze stappen volgt een afsluitend gebed. Dit afsluitend gebed gebeurt op de zaterdagmiddag van het bevrijdingsweekend.

“Dit voorbeeld van bevrijdingspastoraat is door zijn eenvoud makkelijker na te volgen dan het doorworstelen van het lijvige boek van Wilkin van de Kamp,” zegt Rob. “Maar je kunt natuurlijk ook vragen stellen bij de methode, zoals: Waarom die volgorde? Waarom begint God met het opruimen van de zonden? En waarom eerst het opruimen van de losse rommel in plaats van het wegsjouwen van de grotere meubelen? Is God bang dat je tijdens het sjouwen met die kast struikelt over je pornoblaadjes? Kun je echt in een paar sessies je huis leeghalen? Een gemiddelde verhuizing kost veel meer tijd dan een paar bijeenkomsten. Het klinkt wel weer logisch dat een huis pas goed schoongemaakt kan worden als het leeg staat.”

(klik op de plaatjes om ze te vergroten)

Advertenties

51 responses to “Bevrijding in 7 simpele stappen”

  1. moniek says :

    Bestaat dit nog steeds??? Help!
    20 jaar geleden heb ik het 7-stappenplan gevolgd voor genezing. Bij de zevende stap wist ik zeker dat de rolstoel de kamer uit kon, morgenochtend was hij niet meer nodig..
    Wat een teleurstelling! Ik ben jaren boos geweest op God!
    De genezing bleef uit, maar God toonde zich, naar mate dat de jaren vervlogen, als een liefdevolle God, die ook voor niet-genezen mensen zorgt en van houdt.
    Mijn adressering voor mijn teleurstelling, weet ik nu,
    geldt de schrijvers van het 7-stappenplan idee en niet God Boos dus, erg boos

  2. Suzanne Klemann says :

    Vreselijk, misschien een aanrader lees eens het boek de: HET NAAKTE EVANGELIE

    De waarheid die je misschien nooit
    in de kerk hoort
    (Andrew Farley)

  3. afolus says :

    Amateurpsychologie van de koude grond in een volstrekt onwenselijke sociale setting.
    Goedbedoelende mentoren speuren naar psychologische lijnen in het leven van de kandidaat en plakken daarop zielkundige labels. Uiteraard krijgt de duivel de schuld van eventuele ellende.

    Aan het einde van het proces wordt gebeden en betreedt men de schatkamer waarin allerlei “heerlijkheden Gods” gereed liggen. Als je die mag ontvangen heb je trouwens op meteen een paar “heerlijke” taken erbij.
    Weinig effect en behoorlijk wat leed van gezien.

    Voor mij reden om er niet aan te beginnen.
    Ik zou zeggen: blijf er van weg!

    Breng je eventuele noden bij de Heer en die dat vooral rechtstreeks of raadpleeg anders een onafhankelijke professionele deskundige.

  4. bramvandijk says :

    Lees ik nu goed dat ze je in 7 stappen helemaal willen afbreken, je hele verleden en zelfs je herinneringen aan je verleden weg moet doen, opruimen, om vervolgens gevuld te kunnen worden met de identiteit van de happy clappy gristen?

    Jaja, dus dat is vrijheid, de vrijheid om niet meer jezelf te zijn, maar in plaats daarvan een onderdeel van de groep te worden.

  5. mafchauffeur says :

    @bramvandijk: de vulling dient te geschieden met de vrucht van de Geest.

    http://berea.seamandesigns.nl/bevrijding.html

  6. thafizzy says :

    Beste mensen,

    Zie hier waarom ik het steeds had over mensen die met bevrijdingspastoraat bezig zijn.

    Overigens zijn Gerard de Groot en Wilkin van de Kamp goede vriendjes; en die twee ook samen met Lodewijk van Weerden (voorgang van de kerk waar deze sessie gehouden wordt).

    De zeven stappen van Neil Anderson worden ook door Van de Kamp gebruikt, zij het aangepast in de boekvorm met de titel ‘Het wonder van het kruis’.

    Van de Kamp heeft Anderson een jaartje of vijf geleden naar Nederland gehaald om in een weekend conferentie op de Betteld deze zeven stappen nader toe te lichten. Ik was daar ook, net zoals Van de Kamp, De Groot en Van Weerden.
    Anderson geeft in het onderwijs over zijn zeven stappen diverse malen aan dat het gaat om de persoonlijke relatie tussen jou en God. Het doorlopen van de zeven stappen zou moeten plaatsvinden onder goede begeleiding van een stabiel iemand, aldus Anderson. Een letterlijk citaat van Anderson tijdens die conferentie: “You should not organize conferences like this to practise the seven steps, because that will not work.”
    Blijkbaar hebben deze heren juist dat stukje van Anderson’s onderwijs niet gehoord.

    Overigens is Wilkin van de Kamp met (Geboren om) Vrij (te) Zijn ook al eens in Loppersum geweest. Ik kan me die autorit nog goed herinneren. Dat was een aardig eindje rijden.

  7. thafizzy says :

    @bramvandijk

    De eerste twee stappen bestaan uit een radicale (her)bekering tot het christelijk geloof; waarbij de werken van Heilige Geest centraal worden gesteld in de dagelijkse handel en wandel. Om te komen tot het punt waar jij nu aan refereert hoef je mijns inziens niet eens stap 7 te halen, daar ben je al met het voltooien van stap 2.

  8. Professor Prietpraat says :

    zouden dit nog steeds diezelfde 7 stappen zijn van Berea waar al zoveel mensen door zijn beschadigd en waar anderen in (bevrijdings)pastoraat vaak genoeg de brokken van hebben moeten opruimen waarbij in het geheel geen bevrijding had plaatsgevonden na het doorlopen van de 7 stappen?

  9. mafchauffeur says :

    @Prof: Waardevol Leven Gemeente = Berea Loppersum. Dus dat is tamelijk logisch.

  10. joost says :

    MC

    de vulling dient te geschieden met de vrucht van de Geest.

    En wat als het nu een verboden vrucht is?
    Of mag je een “gegeven” geest niet in de bek kijken?
    Maar als je de geest gegeven hebt wat heb je dan nog aan al die fratsen?
    joost

  11. joost says :

    Stap 7 lijkt me zo onlogisch, de meeste mensen zijn bang dat ze naar de kelder gaan en zoeken hun vertrouwen juist boven. Dat is immers de plek vanwaar je steun komt?
    joost

  12. rob says :

    @Bram

    Lees ik nu goed dat ze je in 7 stappen helemaal willen afbreken, je hele verleden en zelfs je herinneringen aan je verleden weg moet doen, opruimen, om vervolgens gevuld te kunnen worden met de identiteit van de happy clappy gristen?
    Jaja, dus dat is vrijheid, de vrijheid om niet meer jezelf te zijn, maar in plaats daarvan een onderdeel van de groep te worden.

    Neej, je leest het niet goed, je wordt opgevuld met de Geest nadat je leeg bent 🙂

    De ellende vd methode begint al bij stap 1, het opruimen van je zonden.
    Dat is op zich al een hopeloze missie, zeker als je rekent dat denken aan……. ook als zondig gezien kan worden.

    De zonden zouden ook nader gespecificeerd moeten worden. Wat is zonde en beperkt de zonde zich tot de daad?
    Dan is het ook nog zo dat christenen verschillende lijstjes van zonden hebben. Voor de 1 is het zondig een TV in huis te hebben, voor de ander niet. Voor de 1 mag je homo zijn, een ander zal dit als zondig bestempelen.
    Dus je zal overeen moeten komen wat echt op de zwarte lijst moet en wat niet 🙂

    Dan stap 3 : wanneer ben je leeg?
    Hoe voelt dat? Is dat geen utopie, om helemaal leeg te zijn 🙂

    Je kan je verleden niet makkelijk en niet totaal afbreken.

    Mijn ‘woonkamer van motivatie’ wordt gereinigd en mijn ‘kelder van vertrouwen’ krijgt een nieuwe verflaag…

    stap 6 in het programma
    Heel aparte gedachtengang dat ‘het vertrouwen’ in de kelder gesitueerd is.
    In de kelder bewaar je meestal al je (overbodige) troep, lege flessen, ouwe bloempotten.
    De meeste huizen hebben geen uitgebreide kelder. Het is een kruipruimte, vochtig, vies, donker, waar het riool doorheen loopt en de waterleiding etc.
    No place to be.

    In jouw optie bestaat er denk ik niet zoiets als bevrijding, omdat het maar zeer de vraag is of er een God is die dat kan.
    Dit soort simpele bevrijdingsprincipes doen er ook geen goed aan. Het staat bij voorbaat al vast dat het een kansloos verhaal is, waar je aangeleerd wordt om de boel te onderdrukken, mee te gaan in happyclappy christendom, terwijl de echte problemen blijven bestaan.

    Niet om exhibitionistisch te zijn maar om anderen evt verder te helpen:
    In mijn verhaal bestaat er wel zoiets als bevrijding. Maar eigenlijk begint het verhaal andersom.
    Het begint met het vertrouwen in de kelder.
    En het gaat niet om een oppervlakkige verflaag, maar om de hele kelder, dat het fundament van het huis vormt.

    Vertrouwen in God is ook niet zoiets dat je zelf op moet brengen.
    Een piepklein mosterdzaadje is genoeg.
    Je hoeft het dus niet op te pompen tot een soort groot volmaakt twijfelloos vertrouwen voordat God iets kan genezen. Dat twijfelloze vertrouwen kan niet want daar is het hele concept ‘God” ook veel te ingewikkeld voor.

    Je kan het vergelijken met een gewoon kennismakingsproces, waarin je je voorzichtig open stelt voor een ander.
    Dat voorzichtig openstellen is genoeg.

    Terugkomend op de kelder waar het verhaal mi begint.
    Volgens mij begint God als je zelf aangeland bent bij het fundament van je bestaan. En je je er met een klein stukje voor God open wil stellen kan Hij dat gaan beantwoorden. En dan zal ook direct veel duidelijker worden wat Zijn antwoord is op je fundamentele vragen.

    Over stap 1 van de methode : de zonden zijn peanuts. Het gaat niet om zonden die eerst opgeruimd moeten worden voordat God je te woord wil staan of wil bevrijden. Dat zou ook een eindeloos verhaal worden. Want wanneer ben je klaar met het opruimen van je zonden?

    Het verhaal mbegint dus bij de kelder, waar ook je basisvertrouwen schuilt
    Bij je fundament zie je beter wat er scheef zit, en welke ‘zonden’ daar uit voortvloeien. En dan kun je beginnen met afbreken en opbouwen.

    God is een lantaren in die kelder, en het is niet de bedoeling dat je gaat verven, maar dat je de boel gaat bekijken en weer op kan bouwen. Die bouwstenen van mijn fundament die door mijn menselijke opvoeding gelegd waren: ongewenst zijn, genegeerd worden, het deed er niet toe hoe ik opgroeide, als ik maar niet in de weg liep. Basiswantrouwen dus. Het kost mij eigenlijk heel veel moeite om er te zijn, mijn leven echt te leven. Wat voor een ander een vanzelfsprekendheid is, is dat voor mij helemaal niet.

    Het is zo geweest dat mijn geheugen uit die periode eigenlijk een grote gatenkaas was.
    De kelder waar het basisvertrouwen schuilt betrad ik niet. Er was wel altijd een knagend gevoel van een scheef fundament, dat zich uitte in het gevoel half te leven als onder een stolp, er net naast, als toeschouwer, niet echt als deelnemer.
    God kwam dus toen mijn fundament vanwege bepaalde dwingende omstandigheden op de schop ging, en ik Hem daarin toe wilde laten. Toen heeft Hij in heel wat sessies (zonder therapeut of pastoraal werker) de boel inzichtelijk gemaakt en een groot stuk genezing gegeven (bak liefde, troost).

    Ik kan nu dagelijks merken dat er een beter fundament onder mijn huis ligt, en tegelijkertijd begrijp ik wat een verstrekkende gevolgen zoiets heeft gehad als een opvoeding en dat ik daar altijd wat van zal merken.Ik ben werkelijk ontzettend blij dat ik nooit in handen ben gevallen van domme methodes en dito pastoraal werkers.
    Want de volgorde die ze hanteren is sowieso omgekeerd 🙂
    Alsof je een emmer wil vullen door hem op zijn kop onder een kraan te zetten 🙂

  13. henk says :

    van de bevrijding pastoraat is voor mij een grote psychisch , , waar ik nog grote probleem werd , ik raak zelf vrienden kwijt , omdat ik door nog meer schuld gevoelens kreeg . na 4 jaaar kom ik beetje te boven .maar het kneld mij steeds nog van die ervaring .
    ik ga hier niet verder uitwijden , ik kan niet beoordelen wat bevrijding pastoraat wat goed is en fout is . maar dat moet iedereen voor zich zelf beoordelen . v oor mij zelf ga ik zulke instantie niet meer heen . o ja dit zal ik nog toevoegen het cleasingstream waar ik dit onderging . ik daar nare ervaring , als je aan dacht te kort komt denkje wauw ik krijg daar aandacht het zijn zulke lieve mensen . dat zijn ze ook wel ,maar de uitleg trek ik soms twijfel het gaat steeds hoe zij berkeerd zijn . zo voel ik aan dat je zelfde ervaring moet hebben . ieder mens is toch verschillend ? maar ik hou mijn geloof steeds vast . er is meer tussen hemel en aarde .
    wat rob schrijft daar in kan ik heel goed in vinden .
    als je gevoelig bent dan denk ze hebben gelijk , maar als je steeds nare ervaring hebt denk ik niet dat zulke mensen moeten gaan . maar andere mensen zeggen dat ze wel goede ervaring mee hadt .men zal zeggen dat ik nog geen geloof hebt en daarom ben ik niet bevrijdt . als ik meer tijd heb zal ik meer overschrijfen . als mij dit lukt .
    want ik heb met geboorte hersenbeschadiging . daarom moet ik goed nadenken , het zit wel in hoofd maar kan slecht weer geven .
    ik schrijf dit niet om medelijden . maar dat je niet denkt wat zit er taal fouten in . ik vind gg mooie siti dan brengt meer verdieping .

  14. d says :

    En wat nu als allerlei mensen er wel baat bij hebben. Ikzelf niet, maar anderen zeker wel. Mag dat ook of past dat niet binnen de post-evangelicaldogma’s?

  15. joost says :

    rob

    De zonden zouden ook nader gespecificeerd moeten worden. Wat is zonde en beperkt de zonde zich tot de daad

    Er zijn momenten dat ik het juist zonde vindt om de daad niet te doen. 😉
    joost

  16. joost says :

    rob

    wanneer ben je leeg?
    Hoe voelt dat? Is dat geen utopie, om helemaal leeg te zijn

    Wanneer je helemaal leeg bent zijn ook al je gedachten (en gevoelens) verdwenen, is dat niet zo dan ben je niet echt leeg. Maar als je niet meer denkt of voelt hoe weet je dan wat je in je huis binnen moet halen. Volgens mij ben je alleen maar echt leeg als je de geest gegeven hebt.
    joost

  17. bramvandijk says :

    @rob
    Mooi verhaal.

    Als iemand die niet met dergelijke problemen zit (of ze anders in ieder geval nog ontkent 😉 ) vraag ik me wel eens af. Je bent soms nogal hard tegen dergelijke methodes omdat het bij jou zelf op een andere manier ging. Maar is het met dergelijke zaken niet altijd maatwerk? Is een one-size-fits-all aanpak niet per definitie een probleem? Dat herken je in bevrijdingspastoraat. Maar je lijkt jouw eigen proces wel als model voor iedereen te beschouwen. Is het niet heel goed mogelijk dat voor andere mensen een andere methode beter werkt? Misschien zelfs deze 7 stappen? (Dat laatste geloof ik zelf ook niet, het idee dat je zelfs je eigen herinneringen op moet ruimen vind ik echt heel eng, maar toch…)

  18. Professor Prietpraat says :

    @bramvandijk,

    misschien wordt iets anders bedoeld dan gezegd. Ik kan me haast niet voorstellen dat mensen serieus denken dat met deze methode nare ervaringen en herinneringen echt uitgewist en geheel vergeten kunnen worden. Dat ze krachteloos kunnen worden en hun invloed op het heden gedeeltelijk of geheel kunnen verliezen dat geloof ik zelf wel en weet ik uit ervaring. Geheel uitwissen van herinneringen bij mensen door God heb ik nog nooit van gehoord en ook niks over in de Bijbel gelezen. Ik geloof niet dat God zo werkt. Wellicht vergeten we straks in de hemel geheel maar zelfs dat betwijfel ik.

  19. rob says :

    @Bram

    Maar je lijkt jouw eigen proces wel als model voor iedereen te beschouwen. Is het niet heel goed mogelijk dat voor andere mensen een andere methode beter werkt? Misschien zelfs deze 7 stappen? (Dat laatste geloof ik zelf ook niet, het idee dat je zelfs je eigen herinneringen op moet ruimen vind ik echt heel eng, maar toch…)

    Ik geloof ook niet in een methode.
    Met mijn verhaal heb ik juist aangegeven dat het bij mij dus compleet andersom gegaan is.
    Wat aangeeft dat die volgorde van zo’n methode niet hoeft.
    Er zijn wel elementen in die methode die nuttig kunnen zijn.
    Juist een krampachtig vasthouden aan een schema zou contra-productief kunnen werken.

    Mijn volgorde is voor mij wel meer logisch 🙂
    Eerst een stuk vertrouwen en dan een proces induiken.
    Voor het induiken van een proces heb je een stukje vertrouwensband nodig. het is dus zeer vreemd dat ze met dat item eindigen.

  20. rob says :

    @Henk
    Je bent er dus niet veel mee opgeschoten.
    Ik heb wel eens een stuk over cleansing stream gelezen en het heeft dacht ik veel overeenkomsten met bovenstaande methode v 7 stappen. Eerst de zonden eruit en dan kan je pas met God aan de slag.
    Het is je reinste nonsens.
    Dan moet je dus eerst rein worden om rein te kunnen worden 🙂
    Heel rot dat je er meer problemen bij hebt gekregen dan bevrijding 😦
    Waaraan ben je je juist extra schuldig gaan voelen? te weinig geloof oid ?

  21. henk says :

    rob bedankt voor je reageren van mijn siti.ik propbeer meer over te schrijfen ,maar om dit moment lukt mij niet het is al die bevrijding pastoraat breng mij te veel emotinele gevoelens op .ik ben wel blij dat er aandacht wordt gegeven.ik weet wel al die beweging heel grote vraag tekens bij zet . deze ontwikkeling komen allemaal uit amerika .
    ik wou dat er iemand goede deskundig over deze pastorale bevrijding goed werd onderzocht .
    wat kwaad of het goede is .ik wil wel uit schreeuwen bevrijding pastoraat weet wat je zegt dat voor iemand anders betekent kan je kan niet alles over een kam scheren .ieder mens is verschillend .
    dit wil eventje zeggen dat pastorale bevrijding enorm op gevoelens spreekt . gevoelens is geen waarheid .
    rob ik voel mij schuldig dat ik dit soort hekse mee gedaan hebt, dat mij enorm verwarring heeft gebracht met mijn geloof .en psychische deuk heeft gekregen .

    henk

  22. henk says :

    maar mijn geloof in christus blijf ik steeds vast houden .
    dat laat ik mij niet afpakken . wat men al die mening van van bevrijding pastoraat . wat ik denk over pastoralec zorg laten ze zelf goed onderzoeken wat de waarheid is . heel veel mensen die naar bevrijding pastoraat gaan die hebben meestal veel beschadiging op gelopen in hun leven misbruik seksuele zonde .enz . je zie dat mij er hoog zit.

  23. rob says :

    @Henk
    Het lijkt mij niet dat jij je schuldig moet voelen over verkeerd pastoraat dat op jou toegepast is.

    dit wil eventje zeggen dat pastorale bevrijding enorm op gevoelens spreekt . gevoelens is geen waarheid

    Gevoelens kunnen wel een stuk waarheid weergeven.
    Ik vergelijk gevoelens altijd met het dashboard van een auto.
    Als er een rood lampje gaat branden, dan is er iets aan de hand. Je weet alleen nog niet helemaal wat er precies aan de hand is.

    Maar hoe bedoel je dat eigenlijk verder?
    Hebben ze op je gevoel gespeeld of iets opgeroepen, waarvan je achteraf zegt: daar kan ik niets mee. (zoals onterecht schuld of zondegevoel?)

  24. henk says :

    rob
    ja ze hebben op mijn gevoel gepraat wat je zelf in bewoording uit kan brengen
    bedoeld .had . als je verkeerde keus hebt gemaakt in je leven . dat kan ook door gevoel dat je die keus hebt gemaakt .

    ik zie door pastorale werk dat je alles op geruimd moet worden . maar dan kan ook door de leegte verkeerde geest komen binnen komen. daar van ben ik zo bang voor zulke mensen . en daar zit ik ook mee te worstellen .
    ik probeer zo goed mogelijk mijn verstand te gebruiken ., en mijn hart te gebruiken . zo als de bijbel zegt .
    zonde is niet dat schuldig moet voelen . maar het woord betekent de plank mis lopen .
    je kan een hele discusie voeren over zonde en schuldgevoelens . hier wordt weer het gevoel bij betrokken . daarom rob zie ik dat gevoel je kan misleiden .
    kjijk het geweten dat kan je daar van kan het rode lampje gaan branden . zo zie ik het . maar als je andere ziet hoor ik je graag van je.

  25. rob says :

    @Henk

    als je verkeerde keus hebt gemaakt in je leven . dat kan ook door gevoel dat je die keus hebt gemaakt .
    ik zie door pastorale werk dat je alles op geruimd moet worden . maar dan kan ook door de leegte verkeerde geest komen binnen komen. daar van ben ik zo bang voor zulke mensen . en daar zit ik ook mee te worstellen .

    Ik begrijp hier niet wat je schrijft.
    Ben je bang dat je nu zo”leeg” geworden bent dat er een verkeerde geest bij je binnen is gekomen?

    Denk je dat vanwege deze bijbeltekst? : ” als een huis leeg is en op orde komen er wel 7 geesten in die bozer is dan de vorige”.

    Ik denk zelf niet dat geesten zomaar op die manier naar binnen kunnen komen.

  26. Shaul says :

    Voor je het weet ben je erdoor bezeten!

  27. rob says :

    @Shaul
    Bezeten vd geest v bevrijding 🙂

  28. henk says :

    rob
    ja dat bedoelde ik deze tekst .ha goed van je dat bijbel tekst dat je zo op schrijft goede bijbel kennis .ik heb er gen last van vanwege deze teks . ik kan alleen over cleasing stream wat ik daar heb meegemaakt , ik kwam die tekst zo in mijn gedachten en daar dacht ik ook aan wat ik in cleasing stream heb meegemaakt .,ik heb nog steeds het gevoel er bij dat er iets niet klopte .. ha daar komt gevoel weer te pas !!!!.want ik kan cleasing stream niet veroordelen . daar voor ben ik nog niet theolegisch onderbouwd . ik was toen in die tijd niet goed in mijn vel . want ik had toen in die tijd burnhout. daarom moet ik voorzichtig zijn wat ik schrijf . maar voor mij blijf ik nu van zulke instantie weg van bevrijding pastoraat . om dat ik niet goed kan onderbouwen van zulke instantie .
    daarom vind ik deze siti soms verhelderen . waar je soms ja die zegt het iets anders dan ik dacht .

  29. Albert says :

    rob, op 11 oktober, 2012 om 1:28 am zei:

    Geheel mee eens Rob. Wat een akelige en schadelijke charismatische v/d Kamp onzin. Vindt het ook heel erg voor Henk.

    Jezus vertelt ons (zelf) de kale geschiedenis van Nicodemus.

    Opnieuw geboren worden (kaal fundament) en beginnen met vertrouwen op Hem….en dat dagelijks met vallen en opstaan in eenvoudig en zelfs kinderlijk basaal geloof. Pure schoonheid versus kelder ‘shit’ die ieder mens ervaart en beleefd.

    Schijt aan die 7 methoden wat mij betreft. Vind ik nergens in de Bijbel… Schadelijke zweverige flauwekul. Bah.

    Respect voor hoe je het verwoord…

  30. joost says :

    Henk .

    daarom moet ik goed nadenken , het zit wel in hoofd maar kan slecht weer geven .

    Ik vind dat je het heel goed weergeeft Henk, hoe je het opschrijft maakt niets uit wij krijgen in elk geval een kijkje over wat er in je hoofd zit.
    Ik vind dat je gelijk hebt. Bij het bevrijdingspastoraat zijn ze veel en veel te geneigd om iedereen over één kam te scheren en ze houden geen ruimte vrij voor de individualiteit van de mensen. Ten slotte is ieder mens uniek en zijn ze allemaal even waardevol.
    joost

  31. bramvandijk says :

    @Albert
    Wat is het verschil tussen de zeven stappen (eerst alles leegmaken en dan pas opnieuw gaan opbouwen) en jouw interpretatie van de kale geschiedenis van Nico de Mus (kaal fundament en dan opnieuw beginnen met bouwen)?

    Ik zie eigenlijk wel enige overeenkomsten 😉

  32. Albert says :

    @ Bram
    Ik zie die overeenkomsten in het geheel niet.
    Het is bij Nicodemus niet meer zijn prestatie maar Zijn prestatie.

    Als je begrijpt wat ik bedoel…..

  33. Albert says :

    @ Henk

    Zoals Joost opmerkt ziet Hij jou en mij en ieder ander zoals we echt zijn. En wel tot op het bot.

    Zijn Liefde gaat veel en veel verder dan welke menselijke methode ook. Ondanks jouw/mijn/ieders tekortkomingen verandert dat niets aan Zijn doel zoals een kinderliedje het zegt: ik wil meer en meer gaan lijken op Jezus ik wil meer en meer gaan lijken op Hem.

    Daar wordt je een gelukkig mens van!

  34. bramvandijk says :

    @albert
    Beiden beginnen met radicaal opruimen van je “oude leven”. Wie daar precies verantwoordelijk voor is hangt bij allebei in het midden. Jezus zegt tegen Nicodemus dat hij opnieuw geboren moet worden, dat staat er in een vrij actieve vorm. Hij zegt niet dat hij moet wachten en hopen dat het nog eens komen te gebeuren dat god hem opnieuw geboren laat worden.

    Tegelijkertijd kennen we van de reformatorische theologie dat als wij goede dingen doen, dat het dan god is die door ons werkt. Van onszelf zijn wij namelijk niet in staat tot enig goeds en geneigd tot alle kwaad. Als je daarmee naar de 7 stappen kijkt, dan is het uiteindelijk alsnog god die door ons heen die stappen afwerkt en afvinkt op zijn mooie checklist.

    Maar goed… alles is interpretatie 😉

  35. Albert says :

    @ Bram

    Soms is interpretatie gewoon nuchter lezen wat er staat en ook niet meer dan dat:
    http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=1521

    Het gaat primair om onze status a la Nicodemus en daar hoort passend gedrag bij….

    Als ons gedrag niet past bij onze status, moeten we daar op aangesproken worden (bij voorkeur door ons eigen geweten).

    En als dat eigen geweten niet (meer) goed werkt is er iets loos…

    En zijn er o.a. sites als GG nodig om ons een flinke dreun te geven om dat geweten te triggeren en op weer op zoek te gaan naar de status a la Nicodemus….

    Zijn Liefde ervaren (zoals Nicomus deed) is niet slechts een biochemische reactie Bram 😉

    En dat weet jij als geen ander met je kleine van 3 jaar …..

    Daar ontstijgt het gevoel de ratio… (tenzij je een vieze luier in je handen hebt 🙂 )

  36. Albert says :

    @ Bram

    En als jij echt van die kleine houdt, zoals God van ons, zal die kleine naarmate die ouder wordt uiteindelijk weten/kennen/ervaren dat die diepe vader/moederliefde, ondanks slecht en misschien zelfs destructief gedrag, in wezen niet verandert.
    Waarom? Het is eigen vlees en bloed.

    God heeft ons gewild zo lees ik in Zijn Woord. En dat raakt de kern van ons bestaan.
    Wie ben ik, waar kom ik vandaan,waarom leef ik, waarheen zal ik gaan……

    Platte biochemische overdenkingen en conclusies sluiten wat mij betreft dus in het geheel niet aan bij de realiteit van alle dag…..

    En er zijn nog een paar miljard mensen die dat ook zo ervaren ( geen bewijs maar wel de realiteit)

  37. Afolus says :

    @Dwaze Schare
    Kan er iemand een pastoraal geschoold type op @Albert af sturen?
    Hij wordt af en toe wat heftig…

  38. Albert says :

    @ heb heerlijk geslapen Broeder Afolus. Pastorale werkers zijn van harte welkom, ik zoek nog een werkvoorbereider. Laten ze eindelijk de handjes wapperen 😉

  39. Afolus says :

    @Albert
    In meer dan in één opzicht ben ik een “vrijgemaakt” mens. Ik wens je dan ook heel veel succes met je zoektocht naar een werkvoorbereider.
    Pastorale werkers zijn lezers en meestal geen doeners.
    Ze hebben geleerd te zeggen dat je het vooral zelf moet doen.
    En…. ze hebben gelijk!

  40. Albert says :

    @Afolus
    Klopt, dat advies gaf mijn vader ook al toen ik op m’n elfde een lekke band had 🙂

  41. mafchauffeur says :

    @Albert: een béétje vader leert je dan hoe je moet bidden zodat de engelen die band repareren. 😉

  42. bramvandijk says :

    @albert

    Zijn Liefde ervaren (zoals Nicomus deed) is niet slechts een biochemische reactie Bram

    En dat weet jij als geen ander met je kleine van 3 jaar …..

    Daar ontstijgt het gevoel de ratio…(tenzij je een vieze luier in je handen hebt 🙂 )

    Gelukkig is die van 3 al aardig zindelijk… zijn broertje echter… 😦

    Maar waarom zou je een emotie afzetten tegen “slechts een biochemische reactie”? Ik zie het probleem niet.

    Een piano is toch ook “slechts wat hout, ivoor en snaren”? Of moet een piano ook een niet-materiële ziel hebben om daadwerkelijk waardevol te zijn? Moet muziek ook iets niet-materieels zijn of is het voldoende als het trillingen van de lucht zijn?

    Waarom is een piano wel meer dan de materialen waarvan het is gemaakt zonder daar iets van een ziel bij te halen, maar kun je dat bij mensen niet accepteren?

    En waar ligt de grens? Als mensen een ziel hebben, dan chimpansees toch ook lijkt mij, en olifanten, dolfijnen. Maar ja, als zoogdieren een ziel hebben, dan reptielen toch ook, en amfibieën. EN ja, als gewervelden een ziel hebben, waarom kreeften, insecten, spinnen dan niet? En waarom bomen dan niet, schimmels, bacteriën, virussen. En tja, waarom stenen dan niet?

    Waar zit het objectieve verschil tussen een mens en een kiezelsteen vraagt Pittig zich af, en inderdaad bestaan we uit precies dezelfde materie. Maar het punt is dus dat het erg kortzichtig is om alleen te kijken naar de materie waar iets uit bestaat en daar conclusies uit te trekken over de waarde ervan. En het is al helemaal raar om dat alleen in het geval van mensen te doen en op basis van die redenatie te concluderen dat mensen wel een ziel of iets dergelijke moeten hebben.

    God heeft ons gewild zo lees ik in Zijn Woord. En dat raakt de kern van ons bestaan.
    Wie ben ik, waar kom ik vandaan,waarom leef ik, waarheen zal ik gaan……

    Platte biochemische overdenkingen en conclusies sluiten wat mij betreft dus in het geheel niet aan bij de realiteit van alle dag…..

    Ook hier snap ik het probleem niet. Waarom is een biochemische overdenking plat? En wat is die realiteit van alle dag precies? De realiteit van alle dag vertelt ons alleen over het hier en nu, niet over waar we vandaan komen, waarom we leven en waarheen je na je dood gaat. Dat zijn zaken die je haalt uit een bepaald verhaal en waardoor jij de interpretatie van je ervaringen ook laat sturen.

    Die kun je net zo goed inleveren voor een ander verhaal, miljarden mensen zijn geen christen, een meerderheid zelfs. Geen bewijs maar wel de realiteit 😉

  43. Harry says :

    Aangeleerd script of generatievloek in het bevrijdingspastoraat

    Situatie in een winkel.
    Opa, moeder en kleindochter, ca. 3 jaar.
    Meisje liep met knuffel in de winkel.
    Moeder zei: leg maar in die Korf.
    Opa zei: en Schiet Op, hè.

    Waarom moet een klein meisje Opschieten?
    Opa raakt waarschijnlijk in de stress als hij niet kan Opschieten.
    Opa leert haar de drijfveer ‘Schiet Op’ en dan ben je oké’.
    Bevrijdingspastoraat noemt dit een generatievloek.

    Er zijn 5 drijfveren en in combinatie veel mogelijkheden om een stressvol leven te hebben.
    Mensen hebben één primair, zoals opa Schiet Op heeft.

    De vijf drijfveren (Drivers):
    Doe de ander een plezier
    Doe je beest
    Schiet op
    Wees perfect
    Wees sterk

    Dit kunt u nalezen in Transactionele Analyse.
    De bedoeling is vrij te komen van scriptmatig(gedrag) aangedreven door de drijfveer.

    Dit kunt u op eigen kracht proberen. Als u psychische problemen ondervindt raadpleeg dan een erkend psycholoog.

  44. joost says :

    bramvandijk
    Ik heb muzikanten wel eens horen beweren dat hun muziekinstrumenten wel degelijk een ziel hebben. 🙂
    Maar verder denk ik dat alles op aarde op een bepaalde wijze een ziel heeft. Alles is opgebouwd uit atomen en waarom zou het ene hoopje atomen wél en een ander hoopje atomen géén ziel hebben?
    joost

  45. punt says :

    Een tijdlang is er een psychologische stroming geweest die leerde dat je over alles moet praten, en verwerken en dan pas verder kunt leven. Helaas is dat ook overgenomen in het pastoraat in veel gemeentes.

    Men leerde je dat je de moeilijk dingen uit je verleden moest vertellen, zo werd je steeds meer vrij. En dan maar diep erover je emoties tonen, hoe meer tranen, hoe beter. (achteraf voel je je uitgemelkt) Ik denk dat er uit werd gegaan van het: ‘je moet je huis leeghalen’ principe.

    Na een jaar pastoraat ben ik gestopt. Ik had het gevoel dat ik een tuin was, waar onkruid groeide, dat allemaal verwijderd moest worden. Ken je dat? Van die witte kelkjes die dan hun wortels een paar meter onder de grond door laten lopen en overal weer omhoog komen. De pastoraal werker ging maar wat graag die tuin in om, met krachtige hand, alle wortels te volgen en al het onkruid te verwijderen. Maar toen ik na een tijdje achterom keek wist ik niet meer wie ik was, wat er nog mooi was. Die tuin was helemaal overhoop gehaald in de ijver alle ‘wortels’ van zonde en pijn weg te halen.

    Door levenservaring kwam ik erachter dat het lijden/zonde en pijn helaas bij deze gevallen wereld horen. En dat God’s genade daarover genoeg is. Ik hoef niet eerst leeggehaald te worden en opnieuw beplant te worden, voordat ik voor God iets kan betekenen in zijn koninkrijk. Hij werkt met zwakke, gebroken mensen. Met tuinen vol onkruid zeg maar! En door het leven met Hem heen, ga ik steeds meer op Hem lijken. En veranderd die tuin steeds meer naar Zijn beeld.

    Ondertussen zijn ze er in de psychologenwereld al achter gekomen dat overal over praten en dingen verwerken niet altijd de beste manier is. Als mensen komen die diep geschadigd zijn, dat wordt er eerst gewerkt aan het stabiel laten functioneren van die persoon.
    Alles maar ophalen en overal over praten kan een trauma/lijden juist vergroten. Soms is het heel gezond om dingen ‘weg te stoppen’ tot het rauwe randje eraf is.

    Voorbeeld: Als een geliefd iemand overlijd, dan proberen ze niet om dat zo snel mogelijk door mensen te laten verwerken. Rouw komt met flagen, dat is normaal en kan zo blijven totdat je zelf dood gaat. Rouwarbeid i.p.v. rouwverwerking. Er wordt pas diep over gepraat en daadwerkelijk hulp gegeven als iemand vastloopt in het rouwen en daardoor niet meer functioneert.

    In de kerk waar ik kwam merkte ik dat mensen mij sowieso uitschakelden als volwaardig persoon nadat een geliefde overleed. Dat moest eerst verwerkt worden. Tot die tijd was ik geen gelijkwaardige gesprekspartner meer. Men wilde graag bidden en meeleven. Maar ik wilde graag gewoon als volwaardig worden gezien!

    Ik ben niet tegen bevrijdingspastoraat. Maar ik denk dat God je dan zelf moet laten zien wat en waar voor gebeden moet worden. En een algemene grote schoonmaak lijkt mij een illusie. Je loopt God voor de voeten en laat jezelf overhoop halen.

    God is groot genoeg om zelf door Zijn Heilige Geest aan te geven wat er moet gebeuren op Zijn tijd.

  46. Professor Prietpraat says :

    @punt,

    je zegt een hoop wijze dingen

  47. henk says :

    @ punt
    een nuchter waarheid , hier kan totaal mee in vinden .en wat een wijsheid.

  48. joost says :

    Punt
    Goed punt, kan me er ook in vinden.
    joost

  49. henk says :

    @hallo albert bedankt voor je reactie , ik ga nu niet al die reactie , maar dat je reargeert vind ik fijn .

    @ joost ook bedankt voor reargeren . je voelt ook goed aan . net als albert.

    maar ik hoop dat ik weer die vastigheid kan vinden , waar je niet door elkaar wordt geslingerd .
    maar dat ik wat meegemaakt hebt van bevrijding pastoraat , kom je wel tot nadenken . je moet ook niet alles aan nemen van de leiders je moet zelf ook goed over nadenken . maar ik denkt dat zeer gevaarlijk is als je psychische niet in orde bent . ben je gemakkelijk met zulke stroming mee te sleuren . want als niet goed in de vel zit dan kan je geheel niet over zien . en dat breng later wel tot gevolgen dat je in verwaring leidt .

    daarom ben ik niet zo gelukkig met al die charmatische beweging .
    wie heeft de waarheid , dat is bijbel . maar wees voorzichtig met uitleg er van . want er zijn weinig mensen die goede uit leg heeft . want als geloof op personijkgevoel gaat of ervaring .vindt ik gevaarlijk .
    daarom is zo verschilend in gelofen . ieder meendt dat hij of zij eigenmening heeft .,dat die de waarheidt . daarom is geloof niet zo gemakkelijk je moet ieder keer toetsen dat je op goede weg zit .

    hadden wij maar kinderlijk geloof . ha

  50. Abe says :

    Het heeft mij wel bervrijd..dus..ik ben blij.

  51. rob says :

    @Abe
    Waarvan ben je bevrijd, als ik vragen mag?