Wij kiezen voor schijneenheid (2)

Vandaag, met wijd open hemelsluizen, vindt op het Malieveld in Den Haag de manifestatie Wij kiezen voor Eenheid plaats. Dan zeggen 50-plussers uit verschillende kerken die de afgelopen jaren tijdens diverse retraites elkaars vriendje zijn geworden op persoonlijke titel (want ja, een kerkgenootschap daarin meekrijgen is echt niet te doen) nog één keer sorry tegen elkaar. Voor alle theologische verkettering, afsplitsingen, leiderschapscrisissen en andere verdeeldheid brengende zaken.

Initiatiefnemer Wilkin van de Kamp verwijst in een interview in Trouw naar het Concilie van Nicea, “toen er nog geen verdeeldheid in de kerk was.” Die bijzondere eenheid werd destijds bereikt door andersdenkenden het zwijgen op te leggen. Tijdens de verhitte discussies op het Concilie mepte onze Sint Nicolaas Arius recht in het gezicht. BAM! Eenheid moet tenslotte bevochten worden. In dezelfde geest heeft Van de Kamp enkele maanden geleden nog even snel zijn Duitse medevoorganger Andreas Eichler van de Euregio Christengemeente Aalten-Bocholt eruit gewerkt, want ja, na 6 oktober kan dat natuurlijk niet meer.

Vandaag in de modder van het Malieveld, waar ooit T.L. Osborn Nederland aan de voeten van Jezus bracht, is het tijd om te verbroederen. Stel je toch eens voor: Gerard de Korte, Arjan Plaisier en Peter Sleebos, innig hand in hand, terwijl ze tot tranen geroerd zingen: “Wij kiezen voor eenheid. Samen staan wij sterk. Wij kiezen voor eenheid. Samen uw kerk.” Ja, u mag naast een kampeerstoeltje ook best een stapeltje zakdoeken meenemen.


De eerste beelden van het Malieveld: de Heer werkt bijzonder mee aan deze dag. Foto: Alexander Pleizier. Vanavond ook in Door de Wereld.

Intussen zijn twintigers en dertigers – voor wie eenheid helemaal geen issue is, want eenheid is gewoon een kwestie van de verschillen accepteren en praktisch samenwerken – bezig met de organisatie van een grote bras- en slemppartij. Hun tegeninitiatief heet Een Maar Anders. “Het zal de samenleving een zorg zijn dat christenen sorry tegen elkaar zeggen. Mensen willen zien dat christenen het menen. Liever een doealoog dan een dialoog,” aldus de groep die op 1 december missionaire maaltijden aan huis gaat organiseren. Ze hebben er net als de andere eenheidszoekers een boek over geschreven waarin ze hun visie op eenheid uitleggen. Zo’n boek zal de samenleving net zo goed een zorg zijn, maar de rijke gratis dis zal dat vast goedmaken.

88 responses to “Wij kiezen voor schijneenheid (2)”

  1. rob says :

    🙂 🙂 grote grijnz
    Nou, sterkte dan maar op het malieveld.

  2. rob says :

    Opmerkelijk is dat een groep jonge mensen al meer dan een jaar maandelijks een avond op het Malieveld bijeenkomt om te bidden voor de bijeenkomst van 6 oktober. Een aantal van hen heeft besloten de veertig dagen die voorafgaan aan 6 oktober te vasten (niet te eten). De organisatoren roepen deelnemers op om te overwegen de 6e oktober eveneens te vasten.

    Wat zouden ze bidden?

    Om de deelnemers tegemoet te komen, worden deze dag op het Malieveld 5.000 gratis flesjes water uitgedeeld.

    Wat een verspilling en een belasting voor het milieu, terwijl God rijkelijk wil zegenen 🙂 Een regenton neerzetten en iedereen een bekertje van huis laten meenemen.

  3. De dichter says :

    Tja ik weet niet wat ik ervan moet denken maar ik ga naar het laaste onderdeel “Wat ons christenen te doen staat in Nederland”

    Denk niet dat er iets nieuws onder de zo(o)n wordt verteld maar ja…woon er vlak bij waarom niet.

    ps het eenheidslied is echt een slappehap (die ik echt niet ga meezingen) ik moet dat daar?

    En ik ben benieuwt als ik de gelegenheid krijg als ik vraag “en is het nu goed tussen opwekking en jong en vrij?

  4. henkjan37 says :

    Als je het zo bekijkt, is het in principe een verzameling van een aantal minder grote ego’s uit de pinksterkerken met een PKN-er erbij, omdat die nu eenmaal elke kleur binnen hun gelederen hebben. In totaal vertegenwoordigen ze maximaal 2 procent van de Nederlandse christenen ofzo

  5. Ds Dre says :

    @Henkjan.

    Gerard de Korte en Joris Vercammen PKN? Kennelijk de slaap nog in je ogen.

  6. neeltje says :

    Bas Pleisier wel PKN

  7. Afolus says :

    De viering van het 100 jarig bestaan van de Pinksterbeweging in dit land een paar jaar geleden in het Olympisch Stadion was geen grootse happening maar kreeg toch een vermeend historisch tintje door de openlijk schuldbelijdenis van Peter Sleebos aan PKN’s Plaisier I.

    Dat gaf blijkbaar zo’n fijn gevoel dat behoefte is ontstaan om dat gevoel opnieuw op te roepen.

    De seculiere buitenwereld heeft daar volgens mij helemaal niets aan.

    Toch lijkt de organisatie zich met deze openlijke manifestatie die geen evangelisatiedoel heeft, te richten op die buitenwereld.

    Wat heb je de buitenwereld te bewijzen…?

  8. Ds Dre says :

    @Afolus.

    Kennelijk heb je heel veel contacten met de “seculiere buitenwereld”. Alleen die benaming zegt al veel. Vooral over jouw.

  9. Arthur Moen says :

    zouden er ook refo’s rondlopen? #dtv

  10. afolus says :

    @Ds Dre
    Helaas ben ik je kwijt..
    Verklaar je nader aub

  11. Ds Dre says :

    Wat versta jij onder “seculiere buitenwereld”.

  12. Ettje says :

    @afolus; Ben jij die linker persoon niet op die gebroken ‘munt’ hierboven? 🙂

    Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat te denken van die ‘sorrymanifestatie’ op het Malieveld. Hoe kun je publiekelijk sorry zeggen, terwijl in de achterkamertjes allerlei bestaande initiatieven om zeep geholpen worden?

    Ik snap er helemaal niks meer van!

  13. afolus says :

    @Ds Dre
    Een vraag met een wedervraag beantwoorden is niet netjes heb ik altijd geleerd.
    Je poneert een stelling en/of mening en ik zou het fijn vinden als jij duidelijk maakt waarom je dat zo vindt. 😉

  14. Ds Dre says :

    @afolus.

    Wat jij geleerd hebt hoeft niet juist te zijn. Ik reageer op jouw stelling:
    “De seculiere buitenwereld heeft daar volgens mij helemaal niets aan.”

  15. Ettje says :

    @Suzanne; Op zich is er, vind ik, niks met de verscheidenheid aan kerken, als ze één zouden zijn in Christus en elkaar in Hem zouden aanvaarden.
    Waar staat trouwens dat de kerk met Jezus gekruisigd is? Waren dat die twee moordenaars soms, die links en rechts van hem hingen?

    Voorzover ik weet bezocht Jezus zelf ook de tempel en de synagoge…

    En hadden de leerlingen/apostelen het daarna dan helemaal mis toen ze na de opstanding overal (huis)gemeenten gingen stichten, en samenkomsten hielden?

    Wat jij wilt is dus alle kerken weg! En dan? Ieder voor zich en God voor ons allen?

  16. Afolus says :

    Ds Dre
    Dat ik nu een (evt. zelfbenoemde) dominee nog moet helpen om een paar woordjes op te zoeken in een eenvoudig woordenboek… 😉

    Seculier betekent onkerkelijk.

    Wat de door mij gemaakte post “vooral” over mij zegt intrigeert me wel, dus kom er mee voor de draad….

  17. bramvandijk says :

    Initiatiefnemer Wilkin van de Kamp verwijst in een interview in Trouw naar het Concilie van Nicea, “toen er nog geen verdeeldheid in de kerk was.”

    Als trouwlezer was me dit ook al opgevallen. Goed dat dat hier nog even genoemd wordt. Het is namelijk je reinste geschiedsvervalsing. Waarom was die concilie anders überhaupt nodig? Juist omdat er fikse ruzie was die uit de wereld moest worden geholpen.

    Het is natuurlijk wel de vraag hoe Wilkin bij een dergelijke uitspraak komt:
    -is het bewuste geschiedsvervalsing? dat kan ik me bijna niet voorstellen, maar toch…
    -is dit werkelijk hoe hij gelooft dat het zat? dat kan toch bijna niet voor iemand die voorganger is en verstand zou moeten hebben van deze zaken…

    Ik vind het lastig, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Er zijn genoeg orthodoxe christenen die geloven dat er in de eerste eeuw praktisch geen verdeeldheid was (daarbij alle ruzies van Paulus met oa Petrus en Barnabas negerend), dat er in de tweede eeuw pas ketters kwamen als docetisten en gnostici en zo. Misschien gaat Wilkin daar ook vanuit en heeft hij dat omwille van het snelle punt dat hij wilde maken het een beetje overdreven en opgerekt terwijl hij eigenlijk wel wist dat dat misschien niet helemaal 100% correct was. Het was tenslotte ook geen college over het vroege christendom…

    Maar dan nog… onbegrijpelijk dat een van de belangrijkere mensen binnen christelijk Nederland dergelijke onzin verkondigt over de geschiedenis van zijn eigen religie. Iedere eerstejaars theologiestudent weet dat dit niet klopt.

  18. Afolus says :

    @Ettje
    Klopt, dat linkerplaatje ben ik in mijn jongste jaren.. 😀

  19. Ettje says :

    @bramvandijk; Hoezo is Wilkin van de Kamp één van de belangrijkste mensen binnen christelijk Nederland? Ik had, tot voor kort nog nooit van hem gehoord! Zeker bekend binnen een bepaalde stroming ofzo?

    En waarom denk je dat genoeg orthodoxe christenen geloven dat er in de eerste eeuw geen verdeeldheid was? De ruzies tussen Paulus, Petrus en Barnabas werden breed uitgemeten in mijn orthodoxe tijd, ook op catechisatie en de jeugdvereniging. Terwijl ook de kerkgeschiedenis regelmatig werd onderwezen, ook op school….

    Waarom van de Kamp dit zegt zul je hem zelf moeten vragen. Kan niemand anders antwoord op geven…

  20. Ds Dre says :

    @Afolus.

    ik zal je uit je lijden helpen. 😉
    Laten we voor het gemak uit gaan dat seculier onkerkelijk betekend (wat niet zo is http://nl.wikipedia.org/wiki/Secularisatie)
    Daarmee verplaats het probleem zich naar wat nu kerk is. Daar wordt hier op GG heel verschillend over gedacht. Ik heb al paar keer een poging gedaan om daar helderheid in te krijgen maar zonder succes.

    De term onkerkelijke buitenwereld roept bij het idee op dat je kennelijk ook gelooft in een kerkelijke binnenwereld. Concreet: het onkerkelijke buitenwereldse malieveld wordt vandaag omgetoverd naar een kerkelijke binnenwereldse malieveld. Kennelijk geloof je dat als 2 of 3 christenen elkaar ontmoeten een transformatie plaats vind. Vind ik een bijzonder geloof.

  21. Afolus says :

    @Ds Dre
    Wij kennen elkaar niet persoonlijk. Je legt aspecten in mijn woorden die ik niet heb gezegd laat staan zou hebben bedoeld. Daarnaast denk je te weten of en hoe ik geloof en koppel je daar aan ook het woord transformatie.

    Een ieder die mij hier wel kent weet welke “kippenrillingen” er over mijn rug gaan als dat woord hier en elders met geloven wordt geassocieerd.

    Ik zou dus zeggen, geef je op voor een nieuwe cursus “coldreading” of hou op met je gepsychologiseer.
    Glorie voor jou.

  22. duinsnip says :

    Het is altijd hetzelfde liedje.
    Ego’s stichten eerste een eigen sekte en gaan dan samen krokodillentranen storten over de verdeeldheid.
    Daar trapt toch geen weldenkend gelovige meer in.
    De Heer is volstrekt duidelijk.
    1. Wie niet met mij vergadert die verstrooit.
    2. Waar twee of drie tot Mijn Naam samenkomen
    daar ben ik in het midden.
    3. Omdat gij koud zijt , noch heet ,zal ik u uit
    mijn mond spuwen.
    Daar is geen woord spaans bij maar wedden dat er geen
    stom woord aan vuil wordt gemaakt.
    Wee de herders die zichzelf weiden.

  23. Afolus says :

    @John
    Je hebt nu gips om je linkerpols.
    Ga je gang, kom er maar in… 😀

  24. vermeer says :

    Ik gun deze broeders graag een uitpuilend maliveld voor hun eerbaar streven. Maar ik denk dat dit soort gevoelens van eenheid even moeilijk te organiseren zijn als opwekkingen. Het is het werk van de Geest en dat kun je nu een keer niet plannen op 6 oktober.

    Denk zelf ook niet echt dat er zo’n grote manifestatie voor nodig is. Gewoon medegelovigen respecteren en inderdaad, samen aan de slag. Dan verliest die kerkelijke verdeeldheid snel genoeg z’n relevantie, voor jezelf en ook voor de buitenwereld.

    De verdeeldheid zit hem denk ik ook niet meer zozeer tussen individuele gelovigen van verschillende kerken. Het zit meer tussen individuele gelovigen in dezelfde kerk. Het is veel moeilijker om met elkaar in dezelfde kerk te zitten, dan vredig je zondagochtend in een verschillend gebouwtje door te brengen waar je allebei kunt doen wat bij jou past. Als elke christen nu zijn eigen kerkje had, misschien was dan de christelijke verdeeldheid wel opgelost:)

  25. Quinten says :

    @ vermeer: mooi gezegd. Ik snap die fascinatie met ‘kerken ‘samenbrengen’ ook niet zo. Probeer het eerst maar eens duurzaam uit te houden met andere gelovigen in je eigen kerk. Is waarschijnlijk al een forse uitdaging 🙂 .

    De fascinatie met ‘schuldbelijden’ snap ik ook al niet. Als je gelooft dat Jezus al je schulden heeft uitgewist en Hij zegt zelf ‘het is volbracht!’, waarom dan altijd weer schuldbelijden en dan zelfs nog van allerlei zaken en mensen uit een (ver) verleden? Het komt allemaal zooo oudtestamentisch over. Alsof God niet meer boos zou zijn, als wij onze schulden maar belijden, desnoods die van onze voorouders!? Ik geloof totaal niet dat God boos is en zit te wachten op onze schuldbelijdenis (namens onze voorouders) en de reformatie is ook al weer zo’n 500 jaar geleden. Laat het rusten, zou ik zeggen, kijk naar de toekomst en Jezus. Het enige wat ons echt samenbindt als gelovigen is Jezus en het volbrachte werk. Laat de kerkgeschiedenis maar de kerkgeschiedenis zou ik zeggen.

  26. vermeer says :

    5000 gratis paraplu’s was misschien beter geweest, of dan tenminste kopjes warme chocomel. Maar ja, als je wacht op mooi weer kun je in Nederland nooit iets organiseren.

    Sterkte jonges!

  27. Ettje says :

    @vermeer; Als het een flop wordt/is ligt dat dus aan de afwezigheid van de Geest? Die was dan misschien even ergens anders bezig?

  28. vermeer says :

    @Quinten
    Soms kan een schuldbelijdenis nuttig zijn om het ‘ijs’ te breken. Ik vind het altijd bijzonder ontroerend als een of ander staatshoofd het aandurft om excuses te maken voor een misdaad die het land begaan heeft tegen een minderheid of tegen een ander land, al is het tig jaar geleden. Het laat zien dat je je fouten inziet en dat een nieuwe relatie kan ontstaan die niet langer gebaseerd is op superioriteit.

    Maar ja, tussen deze jongens is alles nu wel gezegd, en heel veel “ijs” is er sowieso niet meer tussen protestanten en katholieken bijvoorbeeld. Als de ‘moederkerk’ excuses zou maken aan de PKN over de protestanten die 500 jaar geleden vermoord zijn, welke PKNer zou dan tot in het diepst van zijn ziel geraakt zijn? Niemand kent meer persoonlijk iemand die onder het onrecht en geweld in die tijd geleden heeft en de RK heeft nu geen enkele superioriteit meer over de protestante kerk in Nederland. De RK en PKN zijn eerder twee drenkelingen die elkaar moeten helpen het hoofd boven water te houden in seculier Nederland. Een excuus heeft dan veel minder waarde. Een excuus aan nabestaanden voor oorlogsmisdaden die verzwegen zijn vind ik bijvoorbeeld veel relevanter. Dan kan er vaak ook nog een vorm van genoegdoening plaats vinden.

    “sorry dat we als VPEG zo naar over jullie PKNers gepraat hebben. Hier een DVD van Benny Hinn om het goed te maken”

  29. vermeer says :

    @Ettje
    Nee hoor, ik geloof dat de Geest aan het werk is om eenheid onder gelovigen te brengen.

    Als het een flop wordt dan ligt het aan ons onvermogen om te onderkennen waar de Geest wel werkt en onze verkeerde verwachting dat wij Hem kunnen boeken voor het maliveld 6 oktober.

    Ik bedoel gewoon te zeggen dat dit soort dingen niet te forceren zijn. Of de tijd is niet rijp voor zo’n grote happening. Of het is allang niet meer relevant voor de meerderheid van de doelgroep omdat ze zich al jaren hartelijk verbonden weten met christenen uit allerlei kerken.

  30. Suzanne Klemann says :

    Jezus was op twaalf jarige leeftijd in de tempel, ik denk dat hij in die tijd ook met zijn ouders mee moest en hij gehoorzaamde.

    Ik lees nergens in de bijbel dat Jezus met zijn discipelen naar de tempel ging.
    Wat voor toegevoegde waarde heeft het om zondags naar de kerk te gaan? Gaan we echt voor Hem daarna toe, of voor het vermaak? Ik ervaar God toch vaak meer in de stilte waar ik alleen ben, als in een kerk. Daar wordt ik vaak afgeleid door de harde muziek en stilte en rust vind ik daar niet.

    Ach er is zoveel over te zeggen, zoals de zondag al die wetjes door mensen bedacht.
    We steken zoveel energie in al die dingen die erbij komen om kerkje te spelen.
    Geen gebouwen die onderhouden moeten worden geen dominees die betaald moeten worden geen oudsten, die amper tijd hebben, er wordt heel wat vergaderd en waar over?

    Ik geloof toch meer waar twee of drie in mijn naam vergaderd zijn, daar ben ik in het midden.

    Het gaat uiteindelijk om God lief te hebben en je naaste als jezelf en daar heb ik mijn handen vol aan.
    Maar ik heb de wijsheid niet in pacht, maar vraag mij de laatste tijd wel af of het wel zo bedoelt is, al die kerken, ik denk van niet!

    http://www.suzanna-blog.nl/Het%20Eilandgevoel%20van%20Schiermonnikoog%20rust%20en%20ruimte

  31. De dichter says :

    Het was gezellig vanmiddag, positieve gebeden gehoord wat “aparte” uitspraken gehoord, en inderdaat zijn er sins vandaag minimaal 2 “stromingen ” bij iets van “the global christians united” en die groep die eten gaat uitdelen ofzoiets..

  32. Quinten says :

    @ vermeer: ik ben het helemaal met je eens. Excuses zijn zeker waardevol bij voorkeur als degene die de misdaden beging nog leeft!
    Waar ik alleen zo mijn buik vol van heb, is die obsessie met schuldbelijdenis. Je raakt niet uitbeleden! Moeten wij aan God namens Godfried van Bouillon schuld belijden voor de slachtpartij op joden en moslims bij de inname van Jeruzalem? Moeten wij aan God namens de watergeuzen excuses aanbieden voor de slachtpartij op de nonnen van Gorkum? Moeten wij aan God namens Alva excuses aanbieden voor de inquisitie in de Nederlanden? Etc., etc.

    God alleen weet wat in naam van de ‘kerk’ allemaal niet voor wreeds gedaan is. Ik hoef het eerlijk gezegd allemaal niet te weten. Mijn belijdenis doet er niets aan toe of af. Ik probeer mijn naaste lief te hebben en niet te vergeten (vooral) mijn niet-gelovige medemens. God houdt van mensen en Hij heeft zich al lang geleden verzoend met de wereld (Joh. 3:16-17). Dat is Zijn keus en onze (plaatsvervangende) schuldbelijdenis doet daar niets aan af of toe! Laten we vooral het goede voorbeeld geven en ons niet verheffen boven andere kerken.

  33. Ettje says :

    @Suzanne; zoiets heet: een stokpaardje berijden!

  34. carwash says :

    Wilkin van de Kamp: eenheid zoeken met andere kerken en geen eenheid in eigen kerk..

  35. Suzanne Klemann says :

    @Ettje

    Ja hoor, je hebt gelijk, maar beter een stokpaardje dan een hobbelpaard. ( veel beweging en weinig vooruitgang)
    Een ieder zijn mening, er zijn veel stokpaardjes toch jij hebt er vast ook wel een!!!!

  36. rob says :

    @Suzanne

    maar beter een stokpaardje dan een hobbelpaard.

    🙂 Das een goeie

  37. vermeer says :

    Mooi verslag van de dag in het ND. Zijn toch nog 3000 mensen geweest. Minder dan verwacht, en tweederde evangelisch, maar ik vind het nog heel wat.

    Wat de inhoud betreft, leek afgaande op het verslag inderdaad niet echt verrassend. Ik vraag me af of het verhoudingsgewijs grote aantal evangelischen iets weergeeft van het verlangen van deze groep om niet meer als splintergroep beschouwd te worden maar ook tot de mainstream te behoren. Maar dat is zomaar een gedachte.

    Bij dit gedeelte van het verslag kon ik een glimlach niet onderdrukken:
    “Eenheid heeft overigens wel een prijskaartje, zegt de pinkstervoorganger als de collecte begint. ‘Tachtigduizend euro kost deze dag. Daarvan is twintigduizend euro al binnen. Ik geloof dat we zestigduizend euro in één collecte kunnen opbrengen. Daarvan zal ik de eerste honderd euro geven.’ Later op de dag meldt hij dat er 53.000 euro is opgehaald, een mededeling die een daverend applaus oplevert.”

    Typisch dat dit gedeelte niet werd verzorgd door de RK of de PKN, maar door de kampioenen in collecteren, de pinksterbroeders.

  38. Ettje says :

    @Suzanne; Een hobbelpaard kan, net als een schommelstoel, zeer rustgevend zijn!

  39. mafchauffeur says :

    Typisch dat dit gedeelte niet werd verzorgd door de RK of de PKN, maar door de kampioenen in collecteren, de pinksterbroeders.

    De RKK heeft die gave ook wel gehad gezien alle kunst- en geldelijke schatten, maar deze Kandelaar is inderdaad overgedaan aan een andere tak van de wereldwijde kerk.

    Het verheugt me om te zien dat er ruimte was om dit te erkennen. Ben wel benieuwd wat het wisselgeld was. Gaat de VPE nu de eeuwenlange expertise van de RKK erkennen op het gebied van het dubbelchecken van wonderen?

  40. rob says :

    @Vermeer
    80.000 is een aardig bedrag, dat kan goedkoper. Waarom geen eenheid belijden in een tent die er al staat tijdens een conferentie? Je huurt de zooi af voor een paar uur.

  41. vermeer says :

    @rob
    Inderdaad. Wat ook ironisch is, als ze het op opwekking gedaan hadden, dan waren er veel meer mensen uit de gevestigde kerken geweest, en ook nog eens tien keer zoveel deelnemers. Dat snijdt toch meer hout.

  42. vermeer says :

    Vond de formulering trouwens wel typisch. “eenheid heeft wel een prijskaartje”. Dat is echt weer zo’n manipulatief collecte zinnetje. Eenheid zal ongewijfeld een prijskaartje hebben, maar die 80 000 euro is niet het prijskaartje van eenheid, maar het prijskaartje van een evenement dat sommigen nodig achtten om die eenheid op de kaart te zetten. En die honderd euro die hij er zelf indoet, om het goede voorbeeld te geven, daar krijg ik ook kromme tenen van. Iedereen die net een eurootje uit zijn zak had gevist voelt zich gelijk schuldig, en hij oogste bewondering, want hij heeft wel ‘echt’ wat over voor de eenheid.

  43. Suzanne Klemann says :

    @Ettje

    Nog even terugkomend op je vraag, Ik geloof inderdaad dat God de kerk mede gekruisigd heeft, en dan bedoel ik het instituut kerk.
    Hij zegt zelf, laat u als levende stenen gebruiken tot de bouw van een geestelijk huis.
    En dat is gewoon mijn mening, en als jij dat een stokpaardje noemt prima!

  44. Mikki says :

    Deze eenheid kan nooit goed zijn. We zijn juist van ze weg gegaan omdat de katholieken beelden vereren en mensen heilig verklaren. En in de bijbel staat dat je geen gesneden beeld mag maken van God. Plus deze verzoening komt wel wat laat… Grote verzoendag was 2 weken geleden al. (yom kippur)

  45. Suzanne Klemann says :

    @Mikki

    Dat denk ik dus ook, wat een éénheid en daarna weer lekker ieder naar ons eigen kerkje, met onze eigen afgodsbeelden.

  46. Ton van Vilsteren says :

    Wie naast mij stonden of zaten in de tent op het malieveld in Den Haag kunnen het beamen:
    – Wij wilden een zijn.

    – Wij beleden onze schuld naar elkaar en vergeven elkaar.

    – Wij ontvingen de kracht van de Heilige Geest om samen een te zijn: Met Hem, In Hem en door Hem.

    – Wij zijn een tot Hem.

    Het was duidelijk te merken, dat ieders eigen belangen, angsten en egoïstische idealen, thuis waren gelaten. Ik denk dat het een heldere stap was om te laten zien, dat het er niet om gaat, in welk sausje je er overheen giet, of in welk hokje geplaatst wordt. Samen zullen we langzaam naar Zijn weg leven.
    Op vallend hierbij dat de jeugdigen (jonger dan ong. 50 jaar) elkaar al jaren in Zijn liefde ontvangen om samen tot Hem te komen. De sausjes en hokjes of ander onderscheid die vanuit het verleden zijn ontstaan vinden we niet meer belangrijk.

    Samen komen wij tot Hem.

    Fijn weekend iedereen

  47. rob says :

    @Ton

    Het was duidelijk te merken, dat ieders eigen belangen, angsten en egoïstische idealen, thuis waren gelaten.

    Met een uitgeselcteerd clubje lukt dat natuurlijk prima 🙂
    Vergeving vragen over schuld waar je zelf niet echt schuldig aan bent (schulden van een paar 100 jaar geleden) is ook veel makkelijker dan het vragen v vergeving van persoonlijke schulden in het hier en nu.
    Het is een wassen neus.:)

  48. Ton van Vilsteren says :

    Dag Rob, Ik snap je reactie dat het zogenaamd makkelijke praten is over problemen en vergeving voor zaken die (ook) ver voor ons lagen. Maar als we niets doen, zal het blijven. En groeien we wellicht nog verder uit elkaar. Ik denk ook dat wij in het heden de door jouw genoemde ‘schuld’ dragen van het verleden.
    Vergeving vragen kan volgens mij altijd. of het nu persoonlijk is of niet. Je kan altijd je problemen (persoonlijk of van anderen , groot of klein, van het nu of het verleden) neerleggen bij het kruis en vergeving vragen.
    Ik denk niet dat het een wassen neus is. En qua grote van de massa of hoe jij het een “geselecteerd clubje” noemt, gaat het in de praktijk inderdaad makkelijker. Maar begon Jezus ook niet met een kleine groep die in de tijd groeide tot twee miljard mensen nu. Elke grote ontwikkeling begint met een kleine stap.

    Pay it forward!

    Als je het met je hart wilt en in gelooft, handel er dan naar. Ik zou bijna Neil Armstrong kunnen citeren.

    Geloof, handel ernaar. en vertel het verder.

    Fijn weekend.

  49. d says :

    Er wordt iets gezegd over wilkin en een voorganger die uit zijn gemeente is geflikkerd en dit kortgeleden. verder wordt hier niet op ingegaan. moet eenieder nu gissen naar de oorzaak en is deze volledig helder? verder over de vele stichtingen van deze man: ben wel eens bij deze man thuis geweest na een doopdienst in een meertje. was heel gewoon, woonde eenvoudig en had geen mercedes voor de deur staan. heb niet de indruk dat t een man is die uit is op miljoenen: geen Kenneth Copeland of Benny Hinn of Rob A.

  50. Suzanne Klemann says :

    @rob

    Zeker weten Het is een wassen neus.:)

  51. Ton van Vilsteren says :

    Jammer dat er zo over wordt gedacht en de kracht en de wil om samen in eenheid tot God te komen, wordt ontkracht door eigen, vaak gesloten mening.

    Tip: kijk ook eens de film: Pay it Forward…. (ook als is het een film, is het een voorbeeld voor ons allen, om samen tot Hem te komen.

    Ik geloof er wel in…. (maar volgens anderen zal dit vangst een te utopische toekomstbeeld zijn.) Ieders zijn recht op zijn of haar mening.

  52. Afolus says :

    Ging het gisteren niet vooral om het krijgen van een zekere erkenning door evangelicals. Zij organiseerden dit event. Zij kwamen er met relatief veel mensen op af (tweederde van de opkomst zou uit die kring komen) en zij leverden in dit schouwspel het meeste van hun gristelijke identiteit in. Zouden ze er niet gewoon bij willen horen en vooral willen horen dat ze ook een “grote club” zijn geworden…?

    Een poos terug was ik ook bijzonder verbaasd over een soort van overeenkomst welke door verschillende kerkgenootschappen en ook door de VPE werd ondertekend, waarin men verklaarde elkaars doop te erkennen.

    Hyperige schijnvertoning lijkt me.

  53. Johan says :

    Ik heb net even de EO-reportage bekeken. Andries legt de vinger op de zere plek: het is geen initiatief namens de kerk, maar alleen op persoonlijke titel. Daar zit de zwakte. Als de PKN, RKK en VPE officieel namens hun kerkgenootschap vergeving vragen en ontvangen zou het werkelijk historisch zijn. Maar daar krijgen zelfs leiders de kerk niet niet in mee. Ongelooflijk eigenlijk.

  54. Ettje says :

    Zou het nu juist niet zo kunnen zijn dat de kracht juist zit in die persoonlijke titel?
    Vanuit de basis, de gewone gemeenteleden, lijkt mij juist vele malen sterker dan van bovenaf.
    Denk juist dat er veel meer gewone gemeenteleden moeten gaan zeggen: wij zijn de kerk! Niet de bazen, predikanten, synodes, en bisschoppen maken de dienst uit, maar wij!

  55. rob says :

    @Ettje
    Dus er is op grond van de actie op het malieveld nu eenheid onder de christenen?

    Als we allemaal opstaan en gaan roepen dat wij de dienst uitmaken en niet de predikant, dan heb je echt herrie in het kippenhok. dat lijt m helemaal een slecht idee 🙂

  56. Ettje says :

    @rob; Dat zeg ik niet! Maar wie weet, misschien dat dat wat nu aan de basis is begonnen kan uitgroeien tot… Laten we eens beginnen met het als positief te zien…

    Vreemd idee dat een predikant de dienst uit zou maken. Een predikant is niets meer dan een gemeentelid. Is net als iedereen gewoon lid van de gemeente, maar met een speciale opdracht…
    En datzelfde geldt voor alle andere ambtsdrager. Ook zij zijn gewoon lid van de gemeente, met een speciale taak, ouderling of diaken. Niks meer, niks minder.

    Klein stukje kerkgeschiedenis: Alle leden van de kerk, dus ook de ambtsdragers, vormen samen het lichaam van Christus. De ambtsdragers vormen geen afzonderlijke groep binnen de gemeente. Ambtsdragers behoren tot de gemeente maar hebben een specifieke functie. Zij zijn bekleed met het bijzondere ambt van predikant, ouderling of diaken. Maar ook elk kerklid voor zich bekleedt het ambt. Dit is het ambt aller gelovigen. Het ambt aller gelovigen en het bijzondere ambt staan niet boven elkaar maar maken samen deel uit van het lichaam van Christus. Elk met een specifieke gave. Zo gaat dat in een lichaam. Niet alle lichaamsdelen hebben dezelfde functie. Maar ze kunnen ook niet los van elkaar functioneren. Alle lichaamsdelen zijn nodig om het lichaam goed te laten functioneren. Het ene lichaamsdeel mag zich niet verheffen over het andere deel. Want het lichaam heeft slechts één Hoofd, Jezus Christus. Dat is het enige gezag. Het gezag van het Hoofd. Hij heeft het gezag over het lichaam, de kerk. Elk lid heeft daarin zijn eigen functie en plaats. Het kerklid, dat deel uitmaakt van het ambt aller gelovigen, maar ook het kerklid dat bekleed is met het bijzondere ambt.

    Zo simpel is het en hoort het te zijn!

  57. albert says :

    @ rob, op 7 oktober, 2012 om 5:47 pm zei:

    Schulden van een paar honderd jaar geleden????

    1 Jh 2: 1 ‘Dit schrijf ik u opdat gij niet tot zonde komt’ of ‘opdat gij niet zondigt’. God gaat er dus niet vanuit dat we zondigen. En als we niet gezondigd hebben, valt er ook niets te belijden.Je kunt niet iets belijden wat je (zelf) niet hebt gedaan.

    Kortom: ben het geheel met je eens. Die voorouders moesten hun eigen rommel opruimen en belijden en wij de onze…..
    En dat heeft verder (nog) niets te maken met éénheid.

    @ TvV
    “en de kracht en de wil om samen in eenheid tot God te komen, wordt ontkracht door eigen, vaak gesloten mening”.
    Dat staat los van de zonden van de voorouders. Wij zijn zelf verantwoordelijk en hebben het belijden van de zonden van onze voorouders helemaal niet nodig om nu eenheid te ervaren lijkt mij. Meer een tamelijk oppervlakkige ‘feel good’ ervaring is mijn indruk, maar ik kan me vergissen.

  58. rob says :

    @Ettje
    Het stukje kerkgeschiedenis is mooi, het zou zo moeten functioneren.
    In de praktijk komt het er op neer dat mensen niet ver genoeg gaan.

    Wat Vermeer hier zegt vind ik een hele goeie:

    De verdeeldheid zit hem denk ik ook niet meer zozeer tussen individuele gelovigen van verschillende kerken. Het zit meer tussen individuele gelovigen in dezelfde kerk. Het is veel moeilijker om met elkaar in dezelfde kerk te zitten, dan vredig je zondagochtend in een verschillend gebouwtje door te brengen waar je allebei kunt doen wat bij jou past. Als elke christen nu zijn eigen kerkje had, misschien was dan de christelijke verdeeldheid wel opgelost:)

    splitsingen ontstaan door interne conflicten.
    Je kan daarna vanuit verschillende kerken wel weer de eenheid opzoeken, maar waar waren die splitsingen dan voor nodig?

    Als er conflicten zijn gebeurt het meestal dat de gelovigen een andere kerk opzoeken, of een nieuwe stichten, of niet meer naar de kerk gaan.

    Het conflict wordt zelden goed uitgepraat.
    Daar zou het moeten beginnen, het zoeken naar eenheid zou moeten beginnen met het oplossen v conflicten die nu spelen, naar de wil v God.

    Het gaat tenslotte toch om de eenheid IN Christus.
    Dat is weer een ander verhaal dan een menselijke eenheid.

    Het heeft zo weinig zin om schuld te belijden over een verleden waar je zelf geen deel van uit maakt, als je de conflicten die er nu zijn uit de weg gaat, of je macht misbruikt.

    Maar wie weet, misschien dat dat wat nu aan de basis is begonnen kan uitgroeien tot… Laten we eens beginnen met het als positief te zien…

    Ze zijn niet begonnen aan de basis, dat is juist het probleem.
    De basis is: als er conflicten zijn de tweede mijl lopen met elkaar en de boel goed uitzoeken met God erbij.
    Geestelijk inzicht is vaak ook wat anders dan menselijk inzicht.
    Anders heb je wel eenheid, maar als het niet uit God is, is die eenheid ook een wassen neus.

  59. Ettje says :

    @Als ik het verhaal goed begrepen heb stond geen van de aanwezigen er namens een kerkgenootschap, ook de bisschop, de synodevoorzitter en van de Kamp niet! Iedereen was er op persoonlijke titel… Da’s dan toch vanuit de basis, als gewoon lid van de kerk? En samen beleden ze: zoals het in het verleden gegaan is dat was fout! Wij willen elkaar niet meer verketteren…
    Wij aanvaarden elkaar in Christus, ongeacht de mening van onze kerkelijke hotemetoten…
    En als jij zegt over dat stukje ‘kerkgeschiedenis’, ja zo zou het moeten zijn… Hoe komt het dan dat het niet zo is? In een eerdere reactie zei je: zou een mooie boel worden als de predikanten niet meer de dienst uitmaken… Wie geeft er dan alle macht weg?

    Voor alle duidelijkheid, met de basis bedoel ik dus de gewone gemeenteleden.

  60. rob says :

    @Ettje
    Als een kerklid niet meer achter de boodschap vd kansel kan staan is het zo dat het kerklid dan maar weg moet of een andere kerk zoekt.
    Die gelijkwaardigheid die jij ziet bestaat niet.
    In huisgemeenten zou het zo kunnen functioneren, denk ik, maar niet in de gewone kerk met zijn piramide structuren.

  61. Ettje says :

    @rob; Tijd dus om vanbinnenuit die piramide structuur op te gaan blazen! En terug te keren naar Christus als hoofd van de kerk! Trouwens, de NGK kent die piramidestructuur niet! Daar bepaalt de plaatselijke kerk wat goed is voor de gemeente (al begint het er wel weer een beetje binnen te sluipen), en die plaatselijke kerk dat zijn de gemeenteleden! De kerk, dat zijn de leden! Jij bent de kerk, ik ben de kerk (als we lid zouden zijn van een kerk).

  62. Ettje says :

    @rob; Als ik het niet eens zou zijn met de leer in mijn plaatselijke kerk zou ik daar eerst, onder vier ogen, over in gesprek gaan met mijn predikant. En als dat niets uithaalt zou ik daarover een gesprek aan willen gaan met mijn predikant en wijkouderling, en als dat ook niet werkt zou ik het op een gemeentevergadering ter sprake brengen. En als ik dan nog energie over zou hebben zou ik het aankaarten bij de regionale vergadering, en vervolgens bij de landelijke vergaring. Al denk ik wel dat ik dan wel eerst eens stevig bij mezelf te rade zou gaan en me zou gaan afvragen: als ik de enige ben die vind dat de boodschap van de kansel niet meer klopt, klopt mijn mening dan wel of ligt het soms aan mij dat die boodschap me niet aanstaat?

  63. Ettje says :

    @albert; ik zou, om één voorbeeld te noemen, niet graag de protestanten de kost willen geven die diep in hun hart de RK eucharistie nog betitelen als vervloekte paapse mis! Dat zijn ‘zonden’ van onze voorouders die heel diep in het protestantisme geworteld zijn…. Kan dus geen kwaad om de rommel van de voorouders op te ruimen!

  64. rob says :

    @Ettje
    Die tijd heb ik gehad, dat ik dacht dat het een goed idee zou zijn energie in de kerk te steken.
    Als ik de enige ben die iets vind, dan is het maar zo 🙂
    Af en toe een kleine bemoediging, en dan gaan we maar weer verder op hoop v zegen.

  65. Afolus says :

    @Ettje
    Mijn moeder heeft nog steeds van die denkbeelden en rond de tijd van de beeldenstorm werd een hele verre oudtante wegens ketterse sympathieën op de brandstapel gelegd…
    Ik heb geen enkele behoefte spijt te betuigen voor de mening van mijn moeder en hoef ook geen excuses voor mijn verre oudtante…

  66. bramvandijk says :

    @Ettje

    ik zou, om één voorbeeld te noemen, niet graag de protestanten de kost willen geven die diep in hun hart de RK eucharistie nog betitelen als vervloekte paapse mis!

    Tja, dan lijkt het mij inderdaad de oplossing om de heidelbergse cathechismus lekkeer inde kerkorde te laten staan en samen op persoonlijke titel schuld te belijden. Veel beter dan andersom: geen schuld belijden, maar wel de heidelbergse catechismus de status van officieel kerkdocument ontnemen 😉

  67. mafchauffeur says :

    @Afolus: sorry van je verre oudtante. Wist ik niet.

    *kaarsje opsteekt*

  68. joost says :

    MC
    Kaarsje opsteken voor een oudtante die op de brandstapel stierf? Is dat ironie of troost?
    joost

  69. rob says :

    @Maf
    Wat heb je een gebrekkig geloof. (plaatst oproep bij deadrisingteam voor oudtante v Afolus)

  70. John says :

    @Suzanne Klemann, op 6 oktober, 2012 om 1:40 pm zei:
    Nog nooit in de VS geweest? Maak eens een rondje door NYC!

    @joost, op 8 oktober, 2012 om 5:36 pm zei:
    Dat ligt er aan hoe dichtbij de spiritusfles staat 😉

  71. joost says :

    John
    mijn spiritueelflessen staan nooit ver weg. 😦
    joost

  72. Professor Prietpraat says :

    inderdaad een schijnvertoning die Malieveldmanifestatie waarbij dezelfde hotemetoten zich weer kunnen laten horen en zien voor de camera. Ik snap niet dat er zoveel mensen goedgelovig intuinen in deze misleidende poppenkast. Er zijn al veel goede dingen over gezegd hier. Het is gebakken lucht maar dan ook wel hele dure lucht. Ze hebben gewoon weer een volgend stokpaardje of inderdaad eerder een hobbelpaard, DE sleutel voor opwekking en transformatie van ons land waarnaar ze al zolang zoeken en elke zoveel jaar komen ze met een nieuwe sleutel (opwekkingsliedjes, G12 en vastenacties en Todd Bentley en doelgericht leven hebben het immers tegen verwachting in niet kunnen brengen). Ja door deze openlijke eenheidsverklaring en publiekelijk vergeving vragen voor de zoveelste keer gaat nu dan toch echt ons land veranderen en komen ongelovigen massaal naar de kerk omdat deze manifestatie het evangelie nu ineens zo aantrekkelijk zal maken. Alles is maakbaar tegenwoordig in plaats van werk van Gods Geest. Tijltje zoekt….

  73. rob says :

    @Prof Priet
    Mooie samenvatting 🙂

  74. Professor Prietpraat says :

    Als ik als ooit pinksteropgevoede charismatische christen een PKN dominee ontmoet die Jezus van harte liefheeft en naar beste weten probeert te volgen, heb ik over het algemeen geen moeite om me met zo iemand 1 te voelen, daar heb ik geen verklaring voor nodig om te ondertekenen. Dat is het werk van de Geest namelijk als je beiden Jezus volgt. Je kan samen bidden (zonder handoplegging, ja echt waar overal en altijd handjes willen opleggende medegelovigen, dat kan), een goed gesprek hebben en elkaars verschillen respecteren zonder daarvoor een publiekelijke belijdenis te tekenen en zonder te hoeven belijden elke keer dat er anderen zijn geweest van jouw “club” die nare dingen hebben gezegd en gedacht over PKN. En als je een keer een meningsverschil hebt of zelfs ruzie hebt dan probeer je dat uit te praten, eventueel met hulp van een derde.

    Wat men ook gezegd heeft over deze manier van eenheid zoeken(Malieveld) is dat men niet meer kritiek wil hebben en uiten op elkaar. Echter, het is veel bijbelser om gewoon in liefde in gesprek te blijven over verschillen en zaken waar je het met elkaar oneens bent en waar je meent elkaar te moeten vermanen. Praten werkt veel beter en vriendschap betekent ook elkaar de waarheid te kunnen zeggen. Dat is veel beter dan nergens over praten en alles onder het tapijt schuiven met een verklaring van schijneenheid. Een verklaring van eenheid ondertekenen en met je mond belijden is als het plakken van een pleister op een kankergezwel. Het lijkt alsof er wat aan gedaan wordt maar het heeft geen enkel nut.

  75. Professor Prietpraat says :

    Het zal wel te wijten zijn aan het late tijdstip maar ik belijd mijn grove zonde hier voor allemaal dat ik tijltje schreef in plaats van teiltje.

  76. Ettje says :

    @Proffessr Prietpraat; En wat als doe PKN dominee God lief heeft en de naaste als zichzelf, voel je je dan ook één met hem/haar?

    Was je erbij zaterdag, dat je zo goed weet dat het allemaal gebakken lucht was? Heb je met eigen ogen gezien dat alles onder het tapijt geschoven is?

    Weet je zeker dat de Geest er niet bij was? Heb je het bericht erover gelezen op Het Goede Leven? Google maar even. Dan vindt je een prima en genuanceerd verslag, net als in Trouw…

    De ander en zijn/haar intenties veroordelen is zóóó gemakkelijk! Ik word hier echt misselijk van!

  77. Professor Prietpraat says :

    @Ettje,

    Ik heb niks gezegd volgens mij over de intenties van de bezoekers van het Malieveld. Ik vraag me alleen openlijk af waarom ze niet zien dat dit een hele dure schijnvertoning is. Wat betreft de denkbeelden en intenties van de organisatoren is al veel over te lezen geweest de afgelopen paar jaar als je deze beweging hebt gevolgd en gevolgd hebt wat deze mensen er zelf over hebben gezegd de afgelopen tijd. Waar ik misselijk van word is dat er zoveel goedgelovig kuddegedrag is en dat mensen zo snel tevreden zijn met en geloven in halve waarheden. Hoewel 3000 bezoekers op de hele kerk nu ook weer niet een heel schokkend getal is en een goed voorbeeld van massaal kuddegedrag.

  78. Professor Prietpraat says :

    Die korte uitleg op Het Goede Leven klinkt inderdaad al iets beter zonder alle achtergrondinformatie die we de afgelopen tijd tot ons hebben kunnen nemen.

  79. Ton says :

    En wat we overhouden gaat dit keer naar de voedselbank?

  80. joost says :

    @albert: albert, op 8 oktober, 2012 om 1:27 am zei:

    “God gaat er dus niet vanuit dat we zondigen. En als we niet gezondigd hebben, valt er ook niets te belijden.Je kunt niet iets belijden wat je (zelf) niet hebt gedaan”

    Twijfelachtige stelling voor orthodoxe albert…..

    Nog wat echte onderbouwing graag ?

    joost

  81. ex-gemeentelid says :

    Carwash: helemaal eens!!!!!Verbeter de wereld maar begin bij jezelf!!!!

  82. jajajajaja says :

    d,wil je dat ik je uit ga leggen wat er allemaal in de gemeente van Wilkin is gebeurd de laatste tijd……? Misschien wordt het je dan allemaal een beetje duidelijker…..

  83. Afolus says :

    @jajajajajajaj enz.
    Nou je maakt me wel nieuwsgierig zo…?!

  84. mafchauffeur says :

    @jajajajaja: alleen als het positief en opbouwend is.

  85. Afolus says :

    @jajajajajaj enz.
    Percentage vrijgekomen bezetenen
    Idem voor genezenen
    Idem voor groei van financiële giften en stoffelijke gaven
    Idem voor groei hulp aan weduwen en wezen dichtbij en ver weg.
    Idem voor lieden die de gemeente hebben verlaten.

    Nou kom er maar in..
    We zijn benieuwd…?!

  86. frutsel says :

    @jajajajajajaja

    Je gaat toch niet verklappen dat er al meer dan 100 van de nog geen 300 gemeenteleden zijn gevlucht?