Herbestemming van kerkgebouwen

Van Kooten en de Bie waren hun tijd ver vooruit. Al in 1982 stelden burgemeester Van der Vaart en wethouder Hekking van de gemeente Juinen voor om de dorpskerk te herbestemmen als motorcross voor de jeugd.

Dertig jaar later is de Eusebiuskerk in Arnhem het domein van skaters. “Zo komen ze ook nog eens in de kerk, moet u maar denken,” aldus Van der Vaart.

Kerkgebouwen kunnen op allerlei manieren worden herbestemd. Bijvoorbeeld als spookhuis. Wat vinden GG-lezers de beste vorm van herbestemming?

21 responses to “Herbestemming van kerkgebouwen”

  1. Dirkteur says :

    Voor een niet-skater vind ik het er wel professioneel uitzien. Ik heb meer moeite met (evangelische) kerken die tegenwoordig voor miljoenen uit de grond gestampt worden dan met dit soort ‘prijsgeven van heilige grond’.

  2. mafchauffeur says :

    Die Van der Vaart lijkt toch wel heel erg op @afolus.

  3. agilhartje says :

    Eeuwig zonde dat soms prachtige kerkgebouwen worden afgebroken of omgezet naar een appartementencomplex terwijl elders in diezelfde stad een andere gemeente dringend op zoek is naar een nieuw gebouw.
    Van dichtbij heb ik meegemaakt dat een gebouw uiteindelijk werd afgebroken omdat de gereformeerde kerk niet wilde verkopen aan een baptisten gemeente. Ze waren blijkbaar bang dat hun leden naar hetzelfde gebouw zouden blijven gaan…

    Verschillende gelovigen kijken anders aan tegen de betekenis van een kerkgebouw. Evangelische gemeenten kerken zo nodig in een sporthal of een bouwmarkt. Daar is de dienst soms een bijna industriële bezigheid.
    Iets traditionelere kerken geven een gebouw een religieuze betekenis (soms bijna magisch). De gebouwen zijn vaak een monument of in ieder geval door een goede architect ontworpen.
    Als een kerkgebouw geen kerk meer kan zijn dan is gebruik als een congresruimte of museum misschien het beste.
    Zelf heb ik wel eens een kerk als fietsenstalling en als winkel gezien. Heel jammer.

  4. agilhartje says :

    Ik realiseer me dat het wel iets komisch heeft: kerken worden omgezet naar een winkel en winkels worden een kerk. Recycling in steen.

  5. mafchauffeur says :

    @agilhartje: deze winkel is toch best mooi?

  6. agilhartje says :

    Je hebt gelijk. Een boekenwinkel of bibliotheek past ook prima. Lezen is soms een religieuze handeling.

    Mensen die de kerk als een voortzetting van de tempel in Jeruzalem zien protesteren vanwege: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matte%FCs+21%3A12&id42=1&id18=1&id49=1&id50=1&l=nl&set=10

  7. afolus says :

    @mafchauffeur
    Dank je. Jammer dat ik zelf niet zo leuk ben als Van der Vaart… 🙂

  8. Martijn says :

    ’t Is alleen niet de Eusebius, maar de St. Jozefkerk.

  9. d says :

    wie heeft een argument voor de mening dat een kerkgebouw heilig is? ik kan t in de Bijbel niet vinden, hoewel ik moeite heb met een AH in een voormalig kerkgebouw. Maar ja, als ik dat niet kan motiveren……………..

  10. Tinus says :

    deze misschien..

  11. Tinus says :

    Ik kijk toch liever naar een mooie kerk dan die neergesmeten vieze hokken in industriegebieden. Dat een gereformeerde kerk een gebouw niet wil verkopen aan een baptistengemeente en daarom met de grond gelijk wordt gemaakt lijkt me een beetje sterk. Lijkt me aannemelijker dat de gemeente of een projectontwikkelaar grond heeft gekocht en dat dat beter in het bestemmingsplan lag, of dat om bouwtechnische redenen de kerk afgebroken moest worden.
    Misschien vond de welstand het wel niets.

    Tenzij de gemeente, projectontwikkelaar, aannemer, welstand tezamen kerkte natuurlijk. 😦

  12. rob says :

    @Tinus
    Geer en Goor bij de Hofstadgroep gekeken, die is ook leuk 🙂

  13. Johan says :

    Die Hekking lijkt toch wel heel erg op @mafchauffeur. 🙂

  14. TommyLee says :

    In een traditioneel kerkgebouw zaten mensen met hun jas aan en hun hoedje op te blauwbekken. Later gaven buizen in elk geval warme voeten. Het probleem met die hoge gebouwen is dat de warmte naar boven verdwijnt en dat de grote glasvlakken veel warmte lekken. Er is nog iets terug te winnen door in de nok ventilatoren te plaatsen en de warmte rond te pompen. Ik zie niet zo gauw evangelischen met de jas aan in een gebouw gaan zitten alhoewel ze met hun gespring wel zelf wat warmte zullen kunnen opwekken. Die oude kerken slopen vind ik jammer maar er mooie expositie ruimten van maken vind ik OK. Laat de mensen dan maar kerkje vieren in een modern fuctioneel gebouw.

  15. Chris says :

    Roamlers zijn op pad gegaan om kerken met een herbestemming in kaart te brengen.

    Van de 90 kerken wordt het merendeel een winkel of kantoor (van tandartsen tot architecten) of evenementen locatie voor exposities, vergaderingen of trouwerijen. Zo’n 15 kregen een publieke functie (bibliotheek, wijkcentrum of school) en 15 andere kerken werden woningen. Minder vaak komt horeca of een speeltuin voor.

    Zo’n 6 kerken staan zeker te koop.

    Via deze link kun je alle door de Roamlers bezochte kerkgebouwen vinden: https://my.roamler.com/Job/herbestemming

  16. Pittig says :

    @ d

    In de bijbel kom je toch de ene na de andere heilige plaats tegen? De tempel was heilig en Paulus wist die heilige plaatsen nog universeler te maken, door te zeggen dat ons lichaam de tempel van de heilige Geest is.

    In alle religies komen heilige plaatsen voor. Bij evangelischen is Israël bijvoorbeeld heilige grond. Bij katholieken nog meer. En de evangelische liederen over “dit is heil’ge grond, wij staan hier op heil’ge grond” enz. sluiten daar naadloos bij aan.

    Het is dus een algemeen menselijk gegeven dat een bepaalde plaats of gebouw heilig is, oftewel meerwaarde heeft. En dan is het gevoel dat het ongepast is als je in een kerkgebouw gaat dansen of onder de naam Pussy Riot gaat optreden.

  17. Pittig says :

    De ruimte waar je een religieuze viering in houdt is erg belangrijk. Zo zie je zelfs in de armste sloppenwijken nog mooie kerken verrijzen. Dat zoiets een andere bestemming krijgt is erg pijnlijk en jammer. Monumentale kerken waren voor iedereen in het dorp en in de stad een teken van Gods aanwezigheid. Een plaats waar je ook als ongelovige wist dat je daar terecht kon voor een gebed, een kaarsje en wat hoop en rust. Wat dat betreft is er het meest te zeggen voor katholieke kerken.

    Kerken kunnen prima zonder zulke gebouwen, maar of een land en een volk ook zonder zulke gebouwen kunnen?

    Ik vind het zelf wel bijzonder dat ik op een plaats zit waar al tweehonderd of duizend jaar lang mensen komen voor een eredienst. Maar ook een moderne kerk die met gevoel voor religie en de liturgie is gemaakt, helpt me om de aandacht te vestigen op het hogere en me tot rust en stilte te brengen.

    Veel moderne kerken proberen juist het dagelijks leven met alle gesprekken en drukte en muziek en lawaai zo veel mogelijk het fabrieksgebouw in te brengen. Je weet dan niet of je bij een concert zit of in een bioscoop of dat je er voor een kerkdienst bent. Voor mij heeft een gepast gebouw grote betekenis.

  18. mafchauffeur says :

    @thafizzy: heb je deze al gereserveerd voor 30 september voor de Dwaze Schare?
    http://utrecht.cafe-olivier.be/

  19. Professor Prietpraat says :

    @Pittig, wat dat betreft is het voorbeeld van CLC Den Haag wel een goed voorbeeld van hoe het ook kan en hoe CLC met de katholieken tot overeenstemming zijn gekomen over de koop van en verandering aan de katholieke Fatima kerk.

    http://www.kerkindenhaag.nl/articles/view/maria-werd-jezus-maar-eigenlijk-valt-het-niet-zo-op

    In het bericht staat een link naar de site van de beeldhouwers voor het hele verhaal in beeld met de ombouwing van maria tot manspersoon.

  20. Professor Prietpraat says :

    @Pittig, Ik heb in mijn woonplaats in het verleden een keer kerkleiders van alle verschillende kerken proberen te mobiliseren tot het een aktie voor het behoud van een beeldbepalend kerkgebouw met in mijn ogen grote historische waarde en een mooie gebeeldhouwde pakkende tekst boven de ingang. Ik ving overal bot, ook bij de gereformeerde dominees die vonden dat het toch slechts om steen en cement ging, een gewoon gebouw. Het is inmiddels weg en er staat nu een duur appartementencomplex.