Op bezoek bij professor Mouda (2)

“Missionair. Míssionáir!.” Mouda spuwt op de grond voor zijn voeten. Een flinke stroom, denk ik nog. Toepasselijk. “Vrouwen aan het stuur – bloed aan de muur. Wat is daar missionair aan? Hmm?” Mouda’s oog valt op de fruitmand. “De socialisten gooien met tomaten. Ik denk dat ik maar eens met een appeltje ga gooien.”

En zo begint het. Mouda kruipt achter een typemachine. Ik herken het merk van mijn eigen vader, ooit ook journalist. Ondingen, maar niet stuk te krijgen. Na enkele alinea’s te hebben getypt, verschijnt er een grijns op het gezicht van de professor. “Dat stroompje krijg ik wel droog. Wacht maar af, wacht maar af.”

“Nu nog het moeilijkste gedeelte. Het zoeken naar medestanders.” Mouda pakt een boekrol met daarop een lange lijst met namen, en begint te dobbelen. “Geen vrouwen, nee, getver!” Het lot bepaalt welke namen er van de lijst worden geschrapt, en welke namen er, met handtekening, onder het appel komen. Het aantal blijft steken op iets meer dan 40. “Ik hoopte op 66.”

Eén ding rest de professor nog, en dat is het posten van de brief naar de classis. Na weging blijkt de brief net geen 19, en net geen 20 gram te wegen. Precies tussen twee tarieven in. Ik stel hem voor, gewoon 1 zegeltje te plakken. Een beetje sjoemelen moet kunnen. Maar professor Mouda peinst er niet over. “Compromissen? Weet je wel wie je voor je hebt?” Met een harde dreun worden de twee postzegels aan de envelop bevestigd.

Advertenties

39 responses to “Op bezoek bij professor Mouda (2)”

  1. Johan says :

    Uitsluiting van andersdenkenden, zogenaamd om het eigen spiritueel erfgoed te beschermen, is onvolwassen. Als je sterk bent in je zelf, kun je anderen alle ruimte geven zonder je bedreigd te voelen.

  2. Rita says :

    Tsja, je hebt een kerk met afspraken over o.a. die vrouw en de doop en dan laat je een gemeente binnen waarin die afspraken niet gelden. Hoe kun je dan diezelfde kerk met diezelfde afspraken blijven? Het gevolg van toelating van Stroom binnen de GKV zou betekenen dat de vrouw overal in het ambt mag en dat je je als volwassene opnieuw mag laten dopen. Uitzonderingen worden namelijk snel regel.

    Maar ja, sommige dingen MOGEN niet meer tegenwoordig, je mag niet meer tegen de vrouw in het kerkelijk ambt zijn, je mag niet meer voor exclusief de kinderdoop zijn. Je mag vooral niet zeggen dat je dat op grond van de bijbel zo concludeert. Dan sluit je andersdenkenden uit, zegt Johan. Waar baseer je je kerk dan nog op?

    GKV, ik kap ermee!

  3. Afolus says :

    @Rita
    Zijn regels en dogma’s dan zo sterk dat je een mooi initiatief als Stroom een tweederangspositie wilt geven?

    Je vraagt je af of er “dan niets meer mag”
    Volgens mij mag jij gewoon exclusief geloven en denken dat de kinderdoop moet of mag.
    Laat een ander vrij om iets anders te denken of te geloven en haal dat woordje exclusief er af.

    Je doet jezelf en anderen te kort.

  4. Rita says :

    Dan kun je alle kerken wel afschaffen waarin ze nog enigszins behoudende zijn, Afolus. Wat is volgens jou dan een kerk, en is er dan geen enkele plek meer waarin je zoiets mag denken of zeggen?

    Alles mag als het maar de mening van de mainstream is.

  5. mafchauffeur says :

    @Rita

    Maar ja, sommige dingen MOGEN niet meer tegenwoordig

    Klinkt een beetje als Calimero, dat woordje “tegenwoordig”.

    Zijn de inhoudelijke argumenten op? 😉

  6. bramvandijk says :

    @Rita
    Op zich is het natuurlijk prima dat je je interne regeltjes hebt, en dat als je lid wil worden je ook van je verwacht wordt dat je je daar aan houdt. Maar stroom is niet zomaar een clubje dat zich aan wil sluiten bij GKV, maar is zelf gesticht door de GKV. Dat maakt het enigszins ingewikkeld om vervolgens te zeggen dat ze zich maar ergens anders bij moeten aansluiten…

  7. Afolus says :

    @Rita
    Als je nu eens dat hele “slagveld” van kerken, richtingen, denominaties en gemeenschappen overziet en je overweegt dat al die clubjes en hun leiders het in de kern goed zullen bedoelen, dan is het toch in de meest letterlijke zin zonde dat het in de kerk door de eeuwen heen zo gelopen is.

    Geef ruimte en ontvang het…!
    Word je veel blijer van.

    Je mag zeker weten dat een beetje twijfelen niet erg is.
    En twijfel vooral als iemand je voorhoudt alles zeker te weten.

  8. Rita says :

    Tsja, @afolus en @bramvandijk, in het ND van maandag vraagt zelfs iemand van Stroom zich hardop af of Stroom wel binnen de GKV kan en wil blijven, eigenlijk om de redenen die ik ook noem. Hij verwoordt het alleen wat beter.

    En ja, ik ben een conservatieve GKV-er maar dat is een uitstervend ras. Als ik niet uit mijn woonplaats kan verhuizen (huis/crisis) dan onttrek ik me ook binnenkort, hoewel het domineesloos zijn van onze gemeente al een hele verbetering is.

    Maar goed, hoe je het ook wendt of keert, mijn mening is dus niet goed volgens jullie. En dat is het punt dat ik wilde maken. Conservatisme is uit, ouderwet,s bekrompen. En @afolus, wie zegt er dat ik niet blij ben? Ben alleen niet zo blij met mijn kerk momenteel. 😉

  9. Rita says :

    En nu reageer ik ff niet meer, moet offline want ben heel ouderwets huisvrouw :)) Kinderen ophalen uit school

  10. Afolus says :

    @Rita
    Je zet je zelf meteen in de hoek.
    Ik heb zojuist de tijd genomen om de ontstaansgeschiedenis van de GKV in sneltreinvaart tot me te nemen. De kerk begon met de beste bedoelingen maar men sloot eigenlijk direct alle andersdenkenden uit.

    De GKV was de ene ware kerk, voortgekomen uit heibel en de zekere opstelling van iemand die precies wist wat het beste was.

    Die dramatische ontwikkeling heeft zich daarna nog een paar keer voltrokken en nu zijn er nog meer kerken met nog meer kleine en grote regels en dogma’s

    Zou het niet mooier zijn als de eenheid wordt opgezocht?

  11. bramvandijk says :

    @Rita

    Maar goed, hoe je het ook wendt of keert, mijn mening is dus niet goed volgens jullie.

    Waar haal je dat uit mijn reactie?

  12. Rita says :

    @Afolus, dat beeld van de GKV is niet het beeld zoals ik ben opgevoed. Heb als kind altijd genoten van de uitstraling van ds. J.J. Arnold, zonder inhoudelijk zijn preken al te snappen.

    @bram, ik bedoelde dat meer naar @afolus. Het is gewoon erg moeilijk om een conservatieve mening te hebben binnen de GKV, zelfs bejaarden zijn ”lichter” dan ik ben, en ik ben enigszins afgeknapt op mijn GKV ter plaatse, waar de enige gesprekken over geloof plaats schijnen te vinden op de bijbelstudieverenigingen (waar ik geen lid van ben). Verder is het hier allemaal (nou ja, erg veel) familie van elkaar en blijf je na lange tijd nog buitenstaander. Dat heb ik ook al wel eens gehoord van mensen die hier een familie ingetrouwd zijn.

    Ik denk, @afolus, dat hier ter plaatse jouw omschrijving van de GKV wel klopt, en altijd geklopt heeft. Als je hier de ds bij zijn voornaam mag noemen hoor je bij de notabelen.

  13. Afolus says :

    @Rita
    Jij mag me altijd gewoon Afolus noemen hoor…! 😀

  14. Rita says :

    @afolus dat doet me goed 🙂

  15. Johan says :

    @Rita: Er is maar één kerk en die is gebaseerd op Christus. Al het andere is kaf, mensenwerk, regelzucht, sektarisch.

    @Afolus: De GKV’ers hadden in de oorlog niets beters te doen dan ruzie maken en splitsen (1944), dat zegt wel iets.

  16. Afolus says :

    @Johan
    Het beeld wat ik er van heb is dat Ds. Schilder een manipulatieve broeder was die zijn schapen in een richting heeft gedrongen die nog al wat schade heeft gebracht. In de vrije kringen waar ik me een paar decennia heb bewogen gebeurt dat ook.
    Niets nieuws onder zon.

  17. Ettje says :

    @Johan; Ik had jou wijzer gedacht! Het waren niet de vrijgemaakten die in de oorlog de zaak op de spits dreven, maar het was de synode van de gereformeerde kerk die de mensen de veronderstelde wedergeboorte (wat betekende dat je pas echt gedoopt was als later zou blijken dat je zelf die doop aannam) door de strot duwde, en iedere predikant die het daar niet mee eens was schorste! Dus ik protesteer hierbij heftig tegen jouw verwijt richting de vrijgemaakten! Wonderlijk dat die fabel nog steeds bestaat! En nog wonderlijker dat bijna geen enkele gereformeerde dat meer weet!

  18. Ettje says :

    @Rita; als je zoveel moeite hebt met de huidige gkv, waarom sluit je je dan niet aan bij van Gurp en z’n Reformanda kliek, of bij één van de andere afsplitsingen?

  19. Rita says :

    @ettje neehee, daaar hoor ik niet bij. Ik hoor bij God en mis hem in mijn kerk. Maar ja, ik ben stout, ik ga niet naar bijbelstudie. En in de kerkdienst en kerkgang is het bijna niet te halen.

  20. Rita says :

    ______________

    Druk, druk, druk,
    het nieuwe seizoen
    gaat weer beginnen
    in de kerk

    bijbelstudieclub
    bijbelkring
    vereniging
    of hoe je het ook noemt

    meningen van iedereen
    boeken uit Amerika
    of uit ons eigen land
    iedereen, iedereen, iedereen meent wel iets

    of heeft een woord voor mij
    of denkt: dat is zo bedoeld
    of weet zeker dat
    of, of, of

    ik staak, ik staak,
    ik doe niet mee dit jaar
    ik staak, ik staak
    ik wil geen meningen

    mij bijbel op het nachtkastje
    staart me al tijden aan
    rust en stilte en alleen
    het woord van God

    verder niets

    Gods woord is als een lamp
    en zuiverder dan honing
    wees stil mijn ziel wees stil

    _______________

  21. Ettje says :

    @Afolus; Je hebt je verkeerd laten voorlichten. Je kunt veel van Schilder zeggen, maar hij was niet manipulatief! De leer van de gereformeerde synode van toen ging hem aan het hart, dat de mensen daar mee de kou ingestuurd werden. En terecht! Het is niet niks als een kerk leert: je kind is nu wel gedoopt, en we houden het ook wel voor gedoopt, maar het is pas echt gedoopt als het later tot geloof is gekomen. Het ging echt om iets wezenlijks!

  22. Rita says :

    Ja @ettje, zo heb ik het ook geleerd.

    Maar ik heb ook geleerd: in alle kerken zitten gelovigen en niet alle GKV-kerkgangers zijn per se gelovig of zalig of zo. Zelfs deze zin kwam wel eens voorbij: liever een goede gelovige katholiek dan een vage lichte gereformeerde. :))

  23. Johan says :

    @Ettje: Je hebt geljk. Ik had willen schrijven: gereformeerden, maar maakte ervan GKV’ers. Toch opvallend dat een kerk in oorlogstijd door een theologische strijd verscheurd wordt.

  24. Rita says :

    Tsja, @Johan, de strijd om het geloof was belangrijker dan de strijd om het land. Veel kerken zijn overigens pas na de oorlog meegegaan in de Vrijmaking. En wat mij bijstaat is dat het op een synode van de Geref Kerk gebeurde, hoezo een synode in oorlogstijd? (Het dagelijks leven ging voor een deel door, mensen trouwden ook gewoon tijdens de oorlog)

  25. bramvandijk says :

    @Ettje
    Dat lijkt me inderdaad zeker zo belangrijk als de vraag of de slang nu wel of niet echt heeft gesproken 😉

  26. Ettje says :

    @Johan; Ik heb daar geen oordeel over, dat het in oorlogstijd gebeurde. Vergeet niet dat het gewone leven ook doorging, ook het kerkelijk leven. Er werd vergaderd, er werd gekerkt, er werd getrouwd, er werden kinderen geboren en gedoopt… En de bezetter had er alle belang bij dat de mannenbroeders elkaar in de haren vlogen, waardoor ze minder tijd hadden voor het verzetswerk. Het was dan ook niet zomaar dat ze juist toen Schilder vrij lieten, die al jaren gevangen zat. Er werden zelfs predikanten vrijgelaten die in concentratiekampen zaten…
    Maar dat buitenstaanders er niks van snappen, ja, dat snap ik wel!

  27. Ettje says :

    @Rita; Ook jouw verwijt slaat als een tang op een varken! Het past niemand om daar een oordeel over te hebben. Want het verzetswerk ging gewoon door, ook toen! Dus de opzet van de bezetter mislukte!!

  28. Ettje says :

    @bramvandijk; Ben wel oud, maar nog niet zo oud dat ik de strijd van Geelkerken heb meegemaakt, wat feitelijk een strijd was die nog, bijna dagelijks, hier op GG gevoerd wordt: namelijk of de bijbel van kaft tot kaft Gods Woord is, en of alles in de bijbel letterlijk zo gebeurd is. 🙂

    De strijd om veronderstelde wedergeboorte ligt voor mij toch op een ander niveau.

  29. Afolus says :

    @Ettje
    Mijn kennis is onvolkomen en ik ben meer bekend met de evangelikale stromingen in dit land.
    Jou geloof ik meteen. Respect. 🙂

  30. Pittig says :

    @ Ettje

    Nou, nou. Geef je alles wel goed weer? Je klinkt zo stellig over zaken waar vele meningen en visies over zijn. Dat Schilder erg stellig was, is wel duidelijk. Dat de Vrijgemaakten zichzelf als de enig ware kerk en de rest als afvalligen zagen, is toch ook algemeen bekend?

    En mag ik alleen al opmerken dat je de leer van de veronderstelde wedergeboorte helemaal verkeerd weergeeft?

    Abraham Kuyper, de grote gereformeerde voorman, maar zeker niet de enige richting binnen de synodaal gereformeerden, leerde dat de doop voltrokken moest worden op basis van de veronderstelde wedergeboorte. Dat is heel wat anders dan wat jij weergeeft. Eigenlijk het tegenovergestelde!

    Eerst stapte ds. Wisse er in 1920 al uit over deze kwestie en werd christelijk gereformeerd.

    Later stapte Schilder uit de gereformeerde kerk (of werd er uit gegooid, altijd lastig te bepalen) omdat hij deze leer niet kon onderschrijven, hoewel het op de Gereformeerde synode van 1942 al was afgezwakt. Maar wat ging de beste man doen? Een andere doopleer bedenken, waarbij hij net zo streng was als degenen die hij bekritiseerde… Het ging dus gewoon om een verschil van mening waarbij beide kanten zeiden dat je niets anders mocht geloven dan precies datgene wat zij leerden. Pot verwijt de ketel. Zo waren alle gereformeerden uit die tijd. Als je enig relativisme wilde, moest je bij de Hervormden zijn. Inmiddels is geen enkele gereformeerde kerk niet meer gesplitst. Evangelischen en strenge gereformeerden zijn gewoon dol op splitsingen en geloven dat hun leer de enige ware is.

    En in allerlei kerken kun je vandaag de dag nog horen hoeveel schaamte er is, omdat de Vrijgemaakten in oorlogstijd hier zo’n probleem van gemaakt hebben.

    Aan de ene kant bevestig je dat ook als je zegt dat de bezetter Schilder hiervoor vrijliet en andere dominees terug liet keren uit Duitsland. Als zoiets door de bezetter gebruikt kon worden en christenen zich daarvoor lieten gebruiken, dan is het toch een bron van schaamte?

    En het gaat om theologische details rond de doop. Is dat echt zo wezenlijk?

  31. Jan de Leeuw says :

    Kuyperianen zijn op sterven na dood. Niet meer druk over maken.

    Groet, Jan.

  32. Ettje says :

    @Pittig; Ben, eerlijk gezegd, bij weinig vrijgemaakten die schaamte tegen gekomen, en al helemaal niet over het feit dat het in de oorlog gebeurde. Heb daarvan zelf ook altijd gevonden dat het er niet zo toe deed. Ons land was bezet, maar er waren geen ‘echte’ oorlogshandelingen gaande. Het ‘gewone’ leven ging ook door, zoals ik al eerder schreef… En voor mij is een predikant die geschorst wordt geen wegloper… Dat de vrijgemaakten er later zo’n potje van gemaakt hebben, met hun doorgaande reformatie is heel erg jammer en te betreuren. Zoals ook hun idee van de enige ware kerk te betreuren is. Jammer dat het nooit tot een echte verzoening gekomen is tussen de beide kerken, hoewel er een tijd was dat we daarop hoopten. Helemaal nadat de synodale kerken kwamen met de terzijde stelling van de leer van Kuyper. Maar ’t heeft niet zo mogen zijn, en dat vind ik beschamender dan ’t feit dat deze scheuring plaats vond tijdens de oorlog.
    En wat al die scheuringen betreft… Gelukkig komt daar tegenwoordig wat verandering in en lukt het op steeds meer plaatsen om gkv/ngk/cgk weer door één deur te krijgen. Maar ja, ’t is net als bij de PKN, waar twee kerken samengaan ontstaan er drie andere die niet mee willen gaan… Zo zal het wel altijd blijven. Ik heb me daar bij neergelegd!
    En wat de interpretatie van Kuypers leer betreft, daarin verschillen we dus van mening. Ook niet erg, want inderdaad, wat Jan de Leeuw schrijft, de Kuyperianen zijn op sterven na dood!

  33. Pittig says :

    @ Jan de Leeuw en Ettje

    Kuyperianen op sterven na dood? Waar haal je dat vandaan?

    Ten eerste is er een zeer levendige belangstelling voor Kuyper in landen als Amerika, Zuid-Korea en Zuid Afrika.
    Zie bijvoorbeeld: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=53227
    Kuyper is onder protestanten wereldwijd “hot”!

    Ten tweede is zijn denken nog springlevend. Zowel in de politiek als in de evangelische beweging. Denk aan al die evangelische scholen die opgericht worden. De evangelische zuil is een directe voortzetting van de gereformeerde zuil. Net zoals de evangelische beweging ook het sterkst gegroeid is door ex-gereformeerden. En iemand als Tim Keller is bijvoorbeeld een grote fan van het neocalvinisme van Kuyper en Bavinck.

    Ik zie dus echt niet in hoe Kuyperianen op sterven na dood zijn.

  34. Pittig says :

    @ Ettje

    Je zegt dat er weinig schaamte was de theologische ruzies in oorlogstijd?

    Misschien binnen de vrijgemaakten in het begin? Maar zelfs daar twijfel ik aan.

    Lees eens dit artikel over het ontstaan van de GPV:
    http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/6899/het-gpv-voorganger-van-de-christenunie.html

    Bijvoorbeeld deze woorden:

    Later werd binnen de gereformeerde richting met schaamte over deze ‘vrijmaking’ gesproken. Vooral het moment – midden in de Tweede Wereldoorlog – was slecht gekozen. Terwijl het land zuchtte onder vreemde overheersing en de eigen achterban snakte naar morele leiding in bange dagen, zaten de heren theologen elkaar in de haren over ogenschijnlijke futiliteiten.

    En over Kuypers leer van de veronderstelde wedergeboorte:
    Lees eens deze artikelen over de visie van Kuyper.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Veronderstelde_wedergeboorte

    http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/27750-theologische-achtergronden-en-context-van-de-vrijmaking.html

    Die wijzen toch op mijn uitleg? Heb jij bronnen voor jouw weergave van Kuypers denken?

  35. Wilfred says :

    @Ettje:

    De strijd om veronderstelde wedergeboorte ligt voor mij toch op een ander niveau.

    En is in de basisveronderstelling net zo ontoetsbaar… meer (semi-)agnostische neigingen en pragmatisme zouden ook op dit punt niet onwelkom zijn. Zeker als je breuken wilt voorkomen.

  36. Jan de Leeuw says :

    Met Kuyperianen op sterven na dood bedoel ik de Nederlandse nakomelingen van Kuyper. Buitenland heb ik geen zicht op.

    Ga eens een tijdje onder de verkondiging zitten van een NGK of GKV dominee. Gaat nergens meer over. Alleen nog wat voorbeelden preken ze.

    NGK en GKV zijn in een soort van werkheiligheid terecht gekomen.
    Iedereen heeft een gave en iedereen moet wat doen in de gemeente.
    Anders o wee o wee……

    Een arme zondaar en een rijke Christus…….men hoort het er nauwelijks meer.

    Groet, Jan

    NGK en GKV

  37. Pittig says :

    @ Jan de Leeuw

    Tja, dat buitenland zei je er niet bij. 🙂 Maar zelfs dan nog. Ik had het niet alleen over het buitenland. De evangelischen hebben veel Kuyperiaans bloed door de aderen stromen en de evangelische zuil is in meerdere opzichten de voortzetting van Kuypers werk.

    En ik zou nooit durven te zeggen dat de preken van GKV en NGK nergens over gaan. Zelfs als ze alleen nog wat voorbeelden preken, zul je toch moeten erkennen dat die kritiek ook op Jezus van toepassing is?

    De kritiek op de werkheiligheid heeft denk ik veel te maken met de ver-evangelisering van veel gereformeerden. Evangelischen zijn eigenlijk de “moderne gereformeerden”. En bij hen hangt er inderdaad wel héél veel af van “jouw acties, keuzes, inzet, toewijding.”. Daarin gaan ze ook feilloos met de moderne cultuur mee, die zegt dat je je eigen leven moet maken.

    Absurd natuurlijk om dat te denken, maar het is wel populair in christelijk Nederland.

  38. Jan says :

    Met voorbeelden bedoel ik, Johan heeft dit meegemaakt en……Jose zit met dit plobleem en…., Annemarie gaat op kamers en loopt tegen dit en dat aan…..voetballers die shirtjes wisselen.

    Bijvoorbeeld met pasen ging het over het Paasverhaal gaat door, ok is waar. Dan wordt Johan van Oldenbarneveldt erbij gehaald wiens verhaal niet meer door gaat, tja….of de Noormannen, daar hoorde je tegenwoordig ook niet veel meer van.

    Men heeft een tekst, maar er is geen exegese meer, uitleg of toepassing. Men begint te preken, er komt van alles langs….en ja, waar gaat het over. Na de dienst kun je er geen woord meer van navertellen.

    Of over de dochter van Filippus die profeteerden. En dan gaat men op het spoor zitten van wat zouden deze dochters anno 2012 doen.
    Missionair, misschien wel een rockband oprichten, stadion van Ceasarea af huren en zo verder verzinnen. Maar niks over Christus en dien gekruisigd.

    Groet, Jan.

  39. Ettje says :

    @Pittig; Dat ene zinnetje van Bas Kromhout over die vermeende schaamte zegt mij niet zoveel. Om me heen, in mijn degelijk vrijgemaakte familie, heb ik het nooit gehoord, en evenmin van geloofsgenoten van toen. Misschien dat jongere vrijgemaakten van nu het enigszins met schaamte bekijken, maar de oude rotten zeker niet.

    Dat er in andere landen en binnen de evangelische stroming ook zo gedacht wordt over de doop was mij, tot nu toe, onbekend…
    Maar ’t feit dat er in andere landen gestudeerd wordt op de leer van Kuyper maakt hen toch nog geen Kuyperianen? Zij bestuderen ook anderen, zoals Schilder…

    @Jan, als je de prediking in de NGK en VGK zo waardeloos vindt, waarom luister je er dan naar. Blijkbaar ben je er kind aan huis als je dit zo te berde brengt…
    Ik zou me niet zondag aan zondag willen ergeren. Er zijn meer kerken…