Een keurmerk voor de christenconsument

Wat zal het zijn? Sinds een jaar of twee, denk ik, verbruiken wij alleen nog verantwoord. Lekker makkelijk. Geen gedraal meer bij het supermarktschap. Twintig keuzemogelijkheden zijn gereduceerd tot eentje, en je weet dat ’t snor zit. Een geheiligd consumentschap heeft, waar het de stoffelijke goederen betreft, weinig meer om hakken. Zit er een Eko-label op? Doen! En anders niet. Een keurige instantie ziet toe. Kijk, daar word ik nou blij van! Maar dan! Voor de geestelijke mens, die waarachtig toch een stuk belangrijker is, ligt het heel wat lastiger.

De wereld is een dorp, de kerkelijke een vlek, en vanuit die laatste is de afgelopen decennia een ware vloedgolf aan geestelijke producten ons erf op gespoeld. Veelal buitenlandse. En het houdt niet op! Ik, als oprecht evangelicaal, sta in de spirituele supermarkt voor de schappen en aarzel… Wat is verantwoord, wat niet? En het aantal keurmerken is enorm.

Laat me een aantal willekeurige voorbeelden noemen, zomaar uit één enkele ‘winkel’. Een tijdschrift, in dit geval. Onder ‘Handgemaakt en hip’ staat een bijbeltekst. Kijk! Dan weet ik dat ’t niet wérelds hip is. Hier wordt niet maar wat aan gefröbeld! Een kruisje in de kopregel stelt gerust: de lezer komt in dit artikel niet gewoon van zijn problemen af maar bijbels. Uit het woordje ‘Schepper’ in een andere kop maakt de lezer op dat met het onderhavige kledingadvies niet de ijdelheid der zinnen maar de eer van God gezocht wordt. Op een blikken spaarpot met een retro-look prijkt ‘Jesus’, waaruit blijkt dat het hier niet om zomaar woninginrichting gaat.

De lezer mag gevoeglijk aannemen dat de toevoeging ‘christelijk’ aan webwinkel wil zeggen dat er voor wat betreft de artikelen die hij er vindt een voorselectie heeft plaatsgevonden, al blijft onduidelijk of dat met een vrijzinnige, een orthodoxe, of misschien zelfs een katholieke inslag is gebeurd. Dat maakt toch uit, nietwaar.

Nog lastiger wordt het als er namen gebruikt worden. ‘Darlene Zschech live!’ betreft de aankondiging van een avondje theater waar geestelijk vermaak geboden wordt. Niets oppervlakkigs. Er zijn twee VIP-arrangementen te winnen, bovendien. Onweerstaanbaar en toch bijbels verantwoord. Maar je moet wel ingevoerd zijn. Waar een aanbeveling van Willem Ouweneel ooit een garantiestempel was, weet ik onderhand niet meer wat ik denken moet.

Kort en goed: ik pleit voor de invoering van een keurmerk voor producten en diensten die Evangelisch en Verantwoord zijn; of Evangelisch Verantwoord, dat mag ook (EV). Ik roep de Evangelische Alliantie (EA) op daarin het voortouw te nemen. Kwestie van criteria formuleren, een keuringsdienst in het leven roepen (die allicht bij Agapè onderdak kan vinden) en een eenduidig en eenvoudig logo ontwerpen. Met zo’n EV-keurmerk wordt het er voor de bijbelgetrouwe christenconsument (BCC), ook wel evangelische christenconsument (ECC) genoemd, een stuk makkelijker op om een waarachtig en vervuld geestelijk leven te leiden.

Ernst Bergboer is auteur, journalist, tekstschrijver, vertaler, dichter en fotograaf. Van zijn hand verscheen bij KOK de roman ‘Het Prullarium’.

18 responses to “Een keurmerk voor de christenconsument”

  1. Ernst Bergboer says :

    Zag trouwens dat de link onderin naar Het prullarium ’t niet doet. Volgens mij moet dat ‘nieuwe boeken’ ertussenuit. Linken naar http://www.ernstbergboer.nl/index.php?subject=het prullarium kan ook.

    Groet’n!

    Op 1 sep 2012, om 11:00 heeft Goedgelovig.nl het volgende geschreven:

    > >

  2. Sven Huynink says :

    Twee reacties, waaronder een waarderende, van Ernst Bergboer, op een stukje van Ernst Bergboer. Dát is nog eens interactie met je lezers! 😉

  3. marliesinafrica says :

    amen. Terug naar de verzuiling

  4. peter 2 says :

    Zo te zien zijn agape en de EA betrouwbaar genoeg om het keurmerk te ontwikkelen…

  5. agilhartje says :

    Vooral voor rond de kerst: “What Would Jesus Buy?” http://video.google.com/videoplay?docid=1056487665981560376

  6. nietverbaasd says :

    dit is een puur gnostische emotie. De wereld om ons heen is slecht is de gedachte.

  7. nietverbaasd says :

    dus geen keurmerk voor het keurmerk!

  8. Tinus says :

    Hoi
    Ik vind evangelischen maar raar en scheeuwerig. Zelfs als men er vanaf is blijven ze je bekeren.

  9. Tinus says :

    van het tegenovergestelde vaak.

  10. nietverbaasd says :

    @Tinus Ik begrijp je klacht niet zo goed. Word je gestalkt door evangelische kerkleden? Je zou kunnen overwegen om aangifte te doen.

    Uit je tweede bijdrage -in combinatie met de eerste- begrijp ik dat ze je proberen te overtuigen om ook raar en schreeuwerig te worden, terwijl je momenteel normaal en teruggetrokken bent. Ik kan me voorstellen dat deze pogingen een echt probleem voor je zijn. Sterkte.

  11. Profeet says :

    @GG … mag ik jullie embleem *APPROVED by God*, op mijn web`pagina zetten ?

  12. Professor Prietpraat says :

    Een keurmerk gaat simpelweg niet werken en is onbijbels omdat God ons in de Bijbel zegt dat we ieder zelf moeten toetsen en onderzoeken. Met een keurmerk gaan we toch weer op het inzicht van andere mensen vertrouwen. Makkelijk is niet altijd goed. Het is makkelijker om een ander te volgen en te vertrouwen en niet alles zelf te hoeven onderzoeken en toetsen, maar zo werkt het nu eenmaal niet. Er zijn wel meer dingen die minder leuk zijn in het leven maar waar we nu eenmaal niet onderuit kunnen. Veel mensen vinden het zelfs al lastig om veel na te moeten denken en leven het liefst alleen op gevoel, zoveel makkelijker en prettiger tot ze een keer flink onderuit gaan en zich branden en een tijd lang op de blaren moeten zitten.

  13. Wilfred says :

    @Prof. Prietpraat:

    Met een keurmerk gaan we toch weer op het inzicht van andere mensen vertrouwen.

    En dat doe je niet als je zegt dat iets onbijbels is? 🙂

  14. joost says :

    wilfred

    En dat doe je niet als je zegt dat iets onbijbels is?

    Nee, natuurlijk niet. Wanneer iets onbijbels is staat het niet in de bijbel en de bijbel is het keurmerk van God, niet van andere mensen. 😉
    Je mag het inzicht van God toch wel vertrouwen? 😦
    joost

  15. Wilfred says :

    @Joost:

    Je mag het inzicht van God toch wel vertrouwen? 😦

    En ik altijd maar denken dat de bijbelboeken door mensen zijn geschreven! 😉

  16. John says :

    @Wilfred

    En ik altijd maar denken dat de bijbelboeken door mensen zijn geschreven!

    Heb je dat altijd al gedacht? 😉

  17. Wilfred says :

    @John: Jazeker. Alleen dacht ik er vroeger nog wat bij… 😉

  18. joost says :

    wilfred

    En ik altijd maar denken dat de bijbelboeken door mensen zijn geschreven!

    Domme jongen! 😉 Zeker nooit de posts gelezen van waterlelie of wie weet? 😆
    joost