Hoe wonderen mensenmassa’s trekken

David de Vos, onze Nederlandse Reinhard Bonnke die zonder overdrijving visserslatijn kan spreken, brengt in Tanzania en andere verre oorden grote menigten op de been. Vanavond om 18.35 zendt Door de Wereld op Nederland 2 opnieuw een reportage over hem uit. EO-programmamaker Timo Gerritsen legt de aanpak uit: “Om te beginnen werden overal in de stad Tabora posters opgehangen en flyers uitgedeeld. Kerken hielpen bij de voorbereiding en een auto met een luidspreker reed door de straten om de mensen uit te nodigen: ‘Er komt straks een grote spreker, en er zullen wonderen gebeuren!'” De aangekondigde wonderen blijken als een magneet op de bevolking te werken. Als David de toegestroomde menigte vrijmoedig over Jezus vertelt, accepteren duizenden aanwezigen Hem in hun hart.

Tijdens de bijeenkomsten genezen mensen spontaan in het publiek. Zo gooit er opeens iemand van blijdschap zijn stok in de lucht. Timo beseft dat het lastig te verifiëren is hoe ziek deze mensen precies waren. “Maar elke dag kwamen er wel een stuk of tien mensen op het podium die blind, doof of verlamd waren geweest. Ik kan me niet voorstellen dat ze zomaar hun getuigenis gaven.” Een belangrijke toets voor Timo waren de plaatselijke kerkleiders, die Davids organisatie Go and Tell nadrukkelijk bij de campagne had betrokken. Zij bevestigden de verhalen over mensen uit hun kerk, die tijdens de bijeenkomsten genezen waren.

De vraag dringt zich op wanneer we de eerste massabijeenkomst in Nederland kunnen verwachten. Waarom doet David dit wel in Azië en Afrika, maar niet hier? Timo: “Die vraag komt in mijn reportage zeker aan de orde. In Nederland krijg je snel kritiek als je het zo groots aanpakt. Wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt… Maar ik weet dat zijn hart er wel naar uitgaat om dit ook in Nederland te gaan doen, dus ik ben benieuwd!”

38 responses to “Hoe wonderen mensenmassa’s trekken”

  1. Ed Schreudering says :

    Mensen zijn gek op Gods wonderen. En willen dat van dichtbij meemaken, om genezing te ontvangen en hun geloof in de levende God te versterken.

  2. Copson says :

    Gods oplichtersbende!

  3. mafchauffeur says :

    Kritiek is een bevestiging dat je Gods Wil doet, dus dat is geen beletsel om “zoiets groots” in Nederland te organiseren. David Hathaway liet zich daar ook niet door afschrikken in het Olympisch Stadion.

    Het gebrek aan belangstelling voor gratis maaltijden, de geringe bereidheid van gelovigen om op bevel van de kerkleiding naar zo’n manifestatie af te reizen en een zeer beperkt ontzag voor de geestenwereld zijn wel erg onhandig in Nederland…..

    In Nederland collecteren en in Tanzania wonderen doen is gewoon het meest praktisch.

    En vanwege de ligging heb je ook nog eens geen last van een jetlag.

  4. Nobody says :

    Ik geloof dat God wel zo genadig kan zijn dat hij echt mensen geneest in Afrika. Gezien de stand van de medische wereld daar zou dat ook erg mooi zijn. Wij hebben toch wel betere kansen.
    Mensen zijn zo radeloos daar, dat ze iedere strohalm aangrijpen. Wij hebben God niet zo hard nodig. Dus hij zal hier niet dat soort mensenmassa’s op de been krijgen.
    Wij vinden de autoritaire manier van optreden vaak stuitend. Maar in Afrika ben je niet geloofwaardig als je het anders aanpakt.
    Ik moet eerlijk zeggen, Ik zou hen daar wat meer kwaliteit gunnen. En ik hoop niet dat hij een welvaartsevangelie daar brengt. Maar daarvoor ken ik zijn stijl niet goed genoeg. Gelukkig is God groter dan elk mensenlijk falen en kan hij dit soort dingen ook weer gebruiken in zijn heilsplan.

  5. Truusje says :

    Voor wie genezing wil vinden kan naar Leiderdorp, waar voorganger Jan Zeilstra vele mensen mag genezen.
    Of naar de conferenties van Wilkin vd Kamp van het Vrijzijn pastoraat, waar vele mensen vrij worden gemaakt van de aan hen gebonden demonen, of bezetenheid..

  6. Afolus says :

    @mafchauffeur
    Zulke bijeenkomsten zijn toch niet voor gelovigen bedoeld….? Die kerkleiders mogen blij zijn dat hun kuddes na dit soort bijeenkomsten groeien.

    In ons land barst het van de ongelovigen en wekelijks bezoeken tienduizenden de voedselbanken.

    De NL markt is rijp voor David… 😉

  7. Vera van Haarlem says :

    Waarom gebeuren er in Afrika wel wonderen en in Nederland niet (op deze schaal)? Zou het te maken kunnen hebben met het grote geloof dat in Afrika bestaat onder grote bevolkingsgroepen dat ziekte en de geestelijke wereld veel met elkaar te maken hebben? Dan is het ‘medicijn’ Gods Geest heel krachtig. Wij geloven dat ziekte een mechanisch of chemisch mankement is en dan hebben we reparaties of chemische middelen nodig om beter te worden?

  8. Bert says :

    De kerken hebben blijkbaar belang bij de aanwezigheid van Westerse sprekers, en als kers op de taart genezen er ook nog ‘ns een hoop mensen. In mijn beleving is het scenario dat lokale kerken dit in scene zetten waarschijnlijker dan dat God er zomaar voor kiest daar wel dingen te doen, en hier niet. Alsof God alleen dingen doet als niet het hele publiek van camera’s voorzien is. Hadden we dit mechanisme niet in een eerdere discussie al gevonden?

  9. Vera van Haarlem says :

    Mensen in Nederland genezen als ze een placebo voorgeschreven krijgen door een dokter in een witte jas die een paar medische termen mompelt, met onleesbaar handschrift een recept uitschrijft en het medicijn maar flink vies smaakt. Hoera het medicijn werkt. O nee, dat kan niet. Hun geloof heeft hen gered.
    Mensen in Afrika genezen als een witte man vertelt dat er een Heilige Geest is die sterker is dan de geesten van hun voorouders waar zij goed en kwaad van ontvangen. Hoera het gebed werkt. O nee, dat kan niet. Hun geloof heeft hen gered.

    Als ik de wonderverhalen van Jezus lees, zie ik dat hij dit principe aan ons openbaart. Hoera Jezus heeft ons gered. O nee, dat kan niet. Ons geloof in Jezus heeft ons gered.

  10. jmm says :

    wat op valt is dat het mensen zijn die niet hebben gestudeerd.
    en alles geloven wat je ze op de mouw spelt.
    soort VVD trucje.
    want dit word door de VVD in Nederland dus in het groot uitgevoerd en niemand die het ziet.

  11. Marcus Kool says :

    @Vera van Haarlem: het wordt vaak als een ‘wonder’ gezien maar de genezing waar we het over hebben is geen wonder: goede geesten kunnen lichamen helen. Dat doen ze al eeuwen, maar er is een voorwaarde: geloof.

    Mijn vrouw is ook van een obsessor bevrijd. Voor de bevrijding van de obsessor (wordt soms ook demoon genoemd) geloofde ik niet dat zo iets kon. En ik heb het niet over een vaag ziektebeeld. Mijn vrouw had 30 jaar last van zware migraine en moest 1 a 2 keer per jaar met speod naar het ziekenhuis. Na de bevrijding/genezing zijn de migraines nooit meer voorgevallen.

  12. Vera van Haarlem says :

    @marcus Ik betwist ook helemaal niet dat er werkelijk genezingen plaats kunnen vinden als mensen er geloof voor hebben.
    Fijn voor je vrouw (en voor jou) dat ze zo goed is opgeknapt.

  13. vermeer says :

    Als je nu zo’n plaatje ziet als bij dit artiekel, of vergelijkbare plaatjes van CfaN of Trin, dan voel ik altijd een soort coloniale schaamte. Het plaatje van de witte messias die het arme zwarte negertje – dat hij zojuist gered heeft van een vreselijk lot- omarmt terwijl de zwarte massa’s juichend toekijken. Er wordt geen moeite gedaan om de kloof tussen wit en zwart te dichten, door bijvoorbeeld daar te gaan wonen, vrienden te maken, of de taal te leren, maar de kloof wordt juist uitgebuit voor optimaal exotisch effect. En zolang het totaal oncontrolleerbaar is door een onafhankelijke partij of mensen daar echt genezen worden (plaatselijke kerken zijn beslist geen onafhankelijke partij) is er geen enkele reden aan te nemen dat wonderen daar meer voorkomen dan hier en is het ook niet nodig te verklaren waarom dat dan wel zo zou zijn.

  14. joost says :

    zolang als die mensen daar ook hun “toverdokters” nog geloven die zeggen dat je van AIDS wordt genezen als je sex hebt met een maagd en er daardoor op grote schaal meisjes zuigelingen worden verkracht en besmet met Aids denk ik dat je de mensen daar alles wijs kunt maken als je maar zegt dat ze daardoor zullen genezen. 😥
    joost

  15. Lilian Olderman. says :

    Helaas veel kritiek op David, hij kwam bij mij heel echt en liefdevol over, hij zet zich in voor mensen die hulp nodig hebben met de liefde van God dat kun je zo zien, als je maar goed kijk!Het gaat uiteindelijk om je relatie zelf met God.Hij doet overal wonderen in de Bijbel staat dat beschreven en Hij is en blijf voor altijd de zelfde. Hij heeft behoefte om ook jou te zegenen en lief te hebben!

  16. Johan says :

    @Lilian: Ik heb de reportage niet gezien, maar David lijkt me een prima vent die bewogen is met mensen. Dat hij op zo jonge leeftijd al een groot publiek toespreekt is bijzonder.

    Ik vraag me wel af of al die mensen zijn genezen, uit eigen ervaring weet ik dat de cultuur daarin vaak meespeelt. Van de EO zou verwacht mogen worden dat ze dat wat beter onderzoeken. Die Timo lijkt me meer een fan dan een kritische programmamaker.

  17. Hendrik says :

    Het heeft vast iets te maken met de tijdgeest, of regionale vrijzetting of zoiets. Is er al een Tanzaniaanse variant van goedgelovig.nl? Nee? Ik bedoel maar….

  18. Tinus says :

    Hier in nl hebben wij het goed. Hier in nl hebben wij de geest laten uitdrijven uit een fles. Nu is de geest vertrokken naar andere continenten. Er is nog een handjevol medicijnmannen in nl aanwezig. En in belgie wat?! wat sobere katholieken. gereformeerd konden ze niks mee qua gebouwen. Veels te veel versierd.

  19. rob says :

    Die sterke nadruk op wonderen zag je bij Jezus niet, eerder het tegenovergestelde.
    David de Vos is een showmannetje.
    Wie wil er wonderen komen eten, kom naar de spektakelshow van David.

  20. TommyLee says :

    Die David is een bijzonder gemotiveerd mannetje dat ben ik met @Johan eens. Hij mist de grootheidswaanzin van anderen die we hier volgen. Ik geef hem voorlopig het voordeel van de twijfel!@rob, heb je hem al eens persoonlijk gesproken??Scheelt toch..

  21. duinsnip says :

    Paulus
    2Kor.11:12 Ik zal mijn werk op dezelfde manier blijven doen om die apostelen de kans te ontnemen met hun gewichtigdoenerij dezelfde roem te oogsten als wij. 13 Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. 14 Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht. 15 Het ligt dus voor de hand dat ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid. Maar ze zullen krijgen wat ze verdienen.

  22. rob says :

    @TommyLee
    Ik heb hem wel eens persoonlijk gesproken.
    Op zich maakte hij niet de indruk de boel te belazeren of te willen manipuleren, maar hij was toen al behoorlijk zeker van zijn koers. (dwz niet meer aanspreekbaar, verzwolgen in de mallemolen van het evangelische wereldje. Dat wil zeggen: te vroeg op een volwassen manier gaan prediken. (dat is een vorm v grootheidswaanzin).

    Ik heb het filmpje bekeken vd EO.
    Als je denkt dat je mensen op die manier gaat bekeren heb je grootheidswaanzin.
    Het verschil tussen hem en Mattheus is misschien dat hij de boel niet flest, maar de oppervlakkige focus op wonderen is hetzelfde en de gedachte dat je je duizenden op die manier tot discipel maakt ook.

  23. rob says :

    @TommyLee

    http://www.goandtell.nl/index.php?option=com_ttvideo&view=video&cid=47&id=24:david-de-vos-op-de-dag-voor-evangelisatie

    David heeft een probleem met identificatie, oa met Paulus en de melaatsen. Dat is grootheidswaanzin.
    Is David de Vos echt geweest waar een melaatse geweest is, of Paulus? Dat lijkt me erg sterk.
    Hij praat erg makkelijk, en over alles wat hij zegt is hij verantwoordelijk. Zou hij zich dat echt realiseren?

  24. Afolus says :

    Het lijkt me een eerlijk joch.
    Dat gezegd hebbend vind ik het buitengewoon vreemd dat op het affiche om mensen te trekken met name wonderen de aanleiding voor de uitnodiging zijn. Als David die niet zou vermelden zou er geen mens komen.
    De vraag is dan wat blijft er eigenlijk van over….?

  25. John says :

    Ach, David de Vos. Ik ken hem nog als het vrolijke, zij het ietwat irritante jochie dat op Soul Survivor rondliep met een microfoon en camera om mensen te interviewen (op de videoband van SS 2001 wordt zijn monoloog nog grappig doorgespoeld in een gesprek met Mike Pilavachi om te suggereren dat het niet interessant was wat hij te vertellen had, leuke grap trouwens!). Hoogst opmerkelijk dat hij zich in het christelijke wereldje heeft weten op te werken tot een internationaal prediker. Ik mocht hem altijd wel, maar dit ken ik niet van hem. Hij heeft een hoog aaibaarheidsgehalte, maar een succesprediker heb ik nooit in hem gezien. Kennelijk heeft hij genoeg charisma (wat toen nog niet te zien was ) waardoor hij succesvol te exploiteren was.

  26. rob says :

    @John

    Kennelijk heeft hij genoeg charisma (wat toen nog niet te zien was ) waardoor hij succesvol te exploiteren was.

    Volgens David zelf heeft hij al een roeping vanaf de luiers.
    Door wie wordt hij geexploiteerd?
    Go and tell heeft hij zelf opgericht.

    @TommyLee
    David heeft een sterke nadruk op wonderen, anders komt er geen hond op die campagne af. Maar er genezen maar een paar mensen.
    En dat in een land waar de voorzieningen niet voor het oprapen liggen. Wat moeten die Afrikanen met zo’n God? En wat doe je met die mensen die zonder de beloofde genezing weer naar huis gaan?

    En is het bewezen dat de genezingen echt gebeurd zijn?
    Waarom zou David anders zijn dan de rest van de wonder en genezingspredikers?
    Vanwege zijn blauwe ogen en naïeve uitstraling?

  27. mafchauffeur says :

    @rob: vanaf de luiers? In Charisma meldt hij zelf: vanaf twaalfjarige leeftijd. Geen woord over bedplassen. 😉

    http://www.goandtell.nl/downloads/Onze_netten_scheuren-Charisma2012.pdf

  28. rob says :

    @Maf
    In ieder geval nog niet droog achter de oren 🙂

  29. Aad says :

    God doet ‘wonderen’ door de handen van deze charlatan? Laat me niet lachen! Daarvoor zou God zelf van het geloof gevallen moeten zijn! De dingen die deze figuur verkondigt als ‘evangelie’ staan zo ver van de Schrift af, dat het enkel nog als pure blasphemie en ketteriij te bestempelen valt. Maar goed. Veel mensen zoeken nu eenmaal bedonderd te worden. En er staan altijd legio oplichters klaar om in deze wens te voorzien. Zo ook deze sluwe Vos. Triest dat hij uitgerekend deze mensen, die toch al zo weinig hebben, nu ook moet beroven van het laatste restje ‘hoop’ dat zij hebben in deze wereld. Dit soort lieden verzamelt zich enkel toorn als schat.

  30. mafchauffeur says :

    @Aad:

    God doet ‘wonderen’ door de handen van deze charlatan? Laat me niet lachen! Daarvoor zou God zelf van het geloof gevallen moeten zijn!

    Het is, in dat geval, niet te hopen dat er ook maar één wonder waar gebeurd blijkt. 😉

  31. Professor Prietpraat says :

    Mag ik nog even Rob en John erop wijzen dat David is groot gemaakt door mensen als Jaap Dieleman? Ik ken David goed en al heel erg lang uit een ver verleden. Dit is altijd al zijn droom geweest en hij leeft nu zijn droom. Knappe jongen die hem nu nog kan overtuigen dat hij verkeerd bezig is en zich met de verkeerde mensen heeft in gelaten. Zijn succes is immers bewijs dat God met hem is. Een enthousiaste goedgelovige jongen met een goed hart die naar mijn idee veel te naïef is en inmiddels flink verdwaald. Bij die genezingen heb ik mijn twijfels maar zelfs als ze echt gebeuren zegt dat nog niet veel, de toverdokters doen daar ook wonderen en tekenen in Afrika en bij charlatans als Marjoe Gortner gebeurden ze ook in de naam van Jezus terwijl iemand als Marjoe zelf niet eens geloofde in wat voor God dan ook maar slechts het geld lief had.

  32. Professor Prietpraat says :

    over de gevolgen van het brengen van een verdraaid of half evangelie zoals de voorspoedprediking hebben we hier al menigmaal gesproken dat mensen dan op een dag zien dat ze in sprookjes hebben geloofd en dat de beloofde voorspoed niet is gekomen en dat ze dan later nog moeilijker dan ooit bereikbaar worden voor het echte evangelie van Jezus Christus.

  33. prioriteitenkennen says :

    De vraag dringt zich op wanneer we de eerste massabijeenkomst in Nederland kunnen verwachten..

    Laten we bij onszelf beginnen. Ik denk dat we nog lang kunnen wachten als er niet iets verandert; een onderdeel hiervan is het bestaan van een site als deze die meer begaan is met kritisch/cynisch/sarcastisch te zijn dan het bereiken van mensen die Jezus nog niet kennen… Zolang dat verlangen niet groter is dan de voortdurende neiging om je medegelovigen te bekritiseren zal er nooit iets veranderen.

  34. Professor Prietpraat says :

    @prioriteitenkennen,

    en weet je waar ik moe van wordt? Juist, dat alles maar toegeschreven wordt aan God en er weinig naar inhoud wordt gekeken en 90% van de Bijbel wordt vergeten en het evangelie wordt gepresenteerd als een snelle makkelijke fastfood maaltijd en elke predikert die de naam van Jezus een keer noemt wordt omarmd als een Christenbroeder en dat elk wonder klakkeloos wordt toegeschreven aan God en er niet wordt nagedacht. En zeker niet over de gevolgen van al het gestuntel in de kerk tegenwoordig. Daar zou je ook eens over na kunnen denken in plaats van alle kritiek af te doen als nutteloze laster van mensen die zelf niks presteren.

  35. Professor Prietpraat says :

    heb nog even de uitzending teruggekeken. Opmerkelijk hoeveel David lijkt in preken en doen en laten op Reinhard Bonnke, alsof hij de videos uit zijn hoofd heeft geleerd. Heeft iemand nog links naar hele videos van deze samenkomsten met David waar we ook de hele preek kunnen luisteren en naar de inhoud van de boodschap kunnen luisteren? Alvast bedankt.

  36. Jons says :

    Ik heb David de Vos persoonlijk mee mogen maken van dichtbij als evangelist op de straat. Ontzettend enthousiast, oprecht, en een mooie kerel. Ondanks dat het allemaal onbevangen en niet allemaal strak in het gareel (te krijgen) is, is David mij bij gebleven als een toffe gozer, met een puur en oprecht hart. Dit allemaal ondanks dat ik hypes, massa-hysterie, en grote samenkomsten verafschuw..
    Ikzelf ben een ex-christen, ik kots van de kerk, de sub-cultuur rondom het christelijke geloof, en de mensen die zich daarin manifesteren. Ik woon in Katwijk aan zee, en ben bekend met alle stromingen rondom het christelijke protestante geloof.

  37. vandenberg75 says :

    God doet echt wonderen door de mensen heen .
    Ik kom van Urk en weet dus ook alles van religie, stromingen en geloof .
    Ik ben op mijn 30 ste als moeder van 5 kinderen in de drugs gevallen en heb er alles aan gedaan om daar van verlost te worden .
    Gevangen in SATAN zat ik en wat ik ook deed , toch viel ik telkens terug, zo diep dat ik onder een doosje belandde in de bijlmermeer en een zwerver werd brrrrr

    Inmiddels na veel opnames in o.a blijf van mijn lijf,en allerlei hulpinstellingen en jaren verder heb ik al mijn kinderen weer om me heen, heb het respect terug gewonnen , en mijn diploma maatschappelijke zorg net gehaald

    Wat ben ik een ontzettend dankbaar en gelukkig mens geworden . Wie zegt dat God niet bestaat ? HIJ is mijn beste vriend geworden en met HEM kan je over muren springen

    Ik kan het nog steeds niet bevatten dat dit mij is overkomen, maar in ieder geval worden ook de wonden geheeld
    God is heden ten dage nog altijd dezelfde, en ook al had ik alles losgelaten toen, toch heeft HIJ mij gered van al het kwade

    Wordt van het kwade niet overwonnen , maar overwin het kwade door het goede

  38. afolus says :

    @vandenberg75
    Waarom geef je de satan de schuld van je ellende en ben je god dankbaar voor de situatie waarin je nu verkeert…?

    Ik heb de indruk dat je vooral heel trots mag zijn op jezelf.
    You did it!!