Na plakevangelisatie nu tetterevangelisatie

Na plakevangelisatie is er nu tetterevangelisatie. Neem Cornelis: deze evangelist heeft twee speakers op zijn auto gebouwd waar hij het evangelie van Jezus doorheen tettert. Gelegen of ongelegen rijdt Cornelis à-la Google Streetview door de straten van het land. Of hij zet zijn auto bij een markt neer om daar te preken. Hij beroept zich natuurlijk op de Bijbel. “Romeinen 10 zegt heel mooi dat we het Woord gaan geloven als we het horen.” Hij voegt toe: “We krijgen ook wel eens politie achter ons aan, maar dat komt altijd wel goed.”

Advertenties

34 responses to “Na plakevangelisatie nu tetterevangelisatie”

  1. van Kerstenen says :

    Eerlijk gezegd doet het me een beetje denken aan die waarzeggende slavin die Paulus en Silas achter zich aan kregen.

  2. agilhartje says :

    Mooi dat kale hoofd. Cornelis ziet er hierdoor uit als een smiley 🙂 past goed bij zijn boodschap. Wat een blije man! En wat een lekker eenvoudige manier van denken; maar ook weinig effectief, denk ik.

    Ik ga mijn hoofd ook zo scheren!

  3. Click says :

    Aardige kerel lijkt me dat. Gelukkig maar, aangezien hij zijn ‘legaliteit’ uit het woord van god haalt.

  4. Stijlvol says :

    En daar hebben we er weer een. Zucht.

  5. Suzan Klemann says :

    Ik ben ook meestal behoorlijk kritisch, maar deze man heeft een perfecte uitstraling, doet het vanuit zijn hart en ik denk dat hij er heus wel mensen mee bereikt, mijn zegen heeft hij.

  6. Sijmen says :

    Heerlijk zo een man. Iemand die zich niet al bijvoorbaat dekt achter de domme smoes: ’t zal weinig effect hebben’.
    Zo hoeven we niemand meer uit te nodigen om mee te gaan naar de kerk, want dat heeft toch weinig effect. Of de kerk is te suf, te traditioneel, te zweverig …
    We hoeven geen flyers uit te delen want: Die worden toch niet gelezen, irriteerd mensen alleen maar, bevestigd vooroordelen over de absurditeit van het Christendom (christenen)…
    We doen ook niet aan straat evangelisatie want: …

  7. nietverbaasd says :

    Dit irriteert mij. het aanhalen van de bijbeltekst -ter legitimatie- lijkt mij een misbruik van deze tekst. Natuurlijk komt geloof uit het horen van het evangelie, maar het roepen van kreten over straat middels een geluidsinstallatie schiet het doel echt voorbij en dat bedoelt Paulus natuurlijk ook niet. ik heb in de bijbel nooit gelezen over apostelen die met paard en wagen door een stad raasden en wervende teksten naar omstanders schreeuwden. deze methode stompt mensen af van het evangelie omdat het te opdringerig is. De methode staat dus in de weg van het doel, het evangelie wordt geassocieerd met deze oppervlakkige vorm van communicatie en dat is nooit positief.

  8. joost says :

    Goede navolging van Moses. Die kwam in zijn (lelijke) een(d)(t)je de berg af om ons Gods woord te brengen. 😉
    joost

  9. Suzan Klemann says :

    Dit irriteert mij absoluut niet, ga twee aan twee verkondig het evangelie, willen ze niet luisteren schudt het stof van je voeten en ga verder, dus elke avond de auto met luidsprekers door de wasstraat als er erg veel stof aan zit. Ik vind het goed wat deze jongen doet, niet de mensen naar de kerk, maar de kerk naar de mensen, volgens mij heel bijbels toch!!!!

  10. Waterlelie says :

    Heel mooi.
    Fris, concreet en radicaal.
    Ga door Cornelis.
    God zal Zijn Woord zeker zegenen

  11. Afolus says :

    Authentieke snuiter die Cornelis. Zit volgens mij geen kwaad in.
    Je merkt aan alles dat hij meent wat hij zegt en daar houd ik wel van.

    Ik ben niet erg optimistisch over het effect van zijn aanpak.

    Een roeptoeter zoals deze zie ik echter liever dan de Werners, de Zeurensens en de Trinners van deze wereld.

  12. nietverbaasd says :

    @suzan, dan moet je maar eens aangeven waar in de bijbel staat dat je met veel lawaai het evangelie moet gaan pushen. Ik denk dat een deel van de secularisatie in Nederland te danken is aan figuren zoals deze man (de onverzettelijke betweters zoals die in Nederlandse kerken zo epidemisch zijn) en het onvermogen van christenen om te beseffen dat de eerst eens even moeten gaan nadenken over de effecten van hun goedbedoelde evangelisatieacties, die er alleen toe leiden dat de vorm de inhoud belemmert.

  13. Johan says :

    @nietverbaasd: Vroeger raasden ze zeker wel met paard en wagen door de stad. In de tijd van Ben Hur was het getuigenis van de kerk nog krachtig! 🙂

  14. engel says :

    @Johan,

    Ook na Ben Hur kwam dit nog voor!

  15. John says :

    Misschien een idee voor deze man om in het hele minaretten neer te zetten en dat van daaruit elk uur via speakers het evangelie geroepen kan worden, bij voorkeur in een zangerig taaltje?

    Net zo min als dat ik behoefte heb aan moslims die hun blijde boodschap door de stad willen jengelen, net zo min behoefte heb ik aan dit soort initiatieven.

  16. Stijlvol says :

    Oké, ik schaaf mijn mening ietsje bij. De uitstraling is wel oké, hoewel een hoop niet-gelovigen hem waarschijnlijk wel gaar zullen vinden. Hoewel, ik kan ook met ongelovigen overweg, dus tja..

  17. jannegen says :

    Wat een vrolijke gast. Net als Gesus de wildplakker trouwens. Dit soort figuren doet niemand kwaad en mogen wat mij betreft de straat op blijven vrolijken. Ik vind het altijd wel iets moois als ik in Rotterdam op het plein voor de donner en de mediamarkt op de ene hoek een soort van islamitische profeet iets hoor brabbelen, op de andere een ethiopiër die beweert dat Ethiopiërs de 13e stam van israël zijn, in het midden iemand met een viltbord en rebussen het christelijk geloof aan de man probeert te brengen, en vervolgens een stelletje hippies voorbij zie komen terwijl ze hare krishna liedjes zingen. Brengt wat levendigheid, humor en relativeringsvermogen op straat. Menig psycholoog zal deze schare zo eens bezien en denken: “ach hun emoties en overtuigingen zijn als schapen zonder herder. Zij zelf kennen hun schapen niet en de schapen kennen hen zelf niet…” (En zo neem ik mijn plaats in op dit virtuele plein. Ik ben mij er van bewust…)

  18. Suzan Klemann says :

    @niet verbaasd: Vroeger hadden ze nog geen auto,s met luidsprekers dus kan het ook niet in de bijbel staan.
    Maar ik vind het wel knap van hem dat hij dat doet wat hij op zijn hart heeft.
    En met veel lawaai, bij sommige kerken is ook veel lawaai hoor!
    Ik ben de kerk ook wel eens uit gelopen vanwege de herrie.
    En er zijn wel meer dingen in het christelijke geloof waar we ons beter druk om kunnen maken. Maar ik wil geen discussie uitlokken ieder zijn mening.

    fijne avond

  19. cornelis says :

    nou….ik ben het niet, hoor..deze cornelis heeft steeds dingen “op zijn hart” en ik kan mij niet herinneren ooit hartklachten te hebben gehad..
    wonderlijke figuur is deze naamgenoot, die al tetterend en toeterend de blijde boodschap zo luide verkondigt..
    Hoe wonderlijk en uitzonderlijk een cornelis aan te treffen met deze qualiteiten..
    wat heeft onze Here toch vreemde kostgangers..!

  20. henkjan37 says :

    @ Suzan

    ik ben het totaal niet met je eens!

  21. henkjan37 says :

    @ jannenegen

    die heette Guan, Gesus was iemand anders;) staat me niet bij dat die dingen ging versieren enzo! in tegendeel..die veegde het plein schoon!!

  22. TommyLee says :

    Ik mag die Cornelis wel! Positief en aktief. Waar ik bezorgd om ben is dat hij met zijn boodschap snel zijn doel voorbij kan schieten. De mens die onbekend is met de bijbelse boodschap zal zich afvragen waarvan ze in ’s hemelsnaam gered moeten worden en wat een kruis daarmee van doen heeft. Daarom zie ik veel meer in vriendschapsevangelisatie. Geen eenrichtingsverkeer maar dialoog. Geen uitgieten van een boodschap maar samen leren.

  23. joost says :

    Stijlvol

    De uitstraling is wel oké, hoewel een hoop niet-gelovigen hem waarschijnlijk wel gaar zullen vinden.

    Eerder halfgaar. 😉
    joost

  24. Suzan Klemann says :

    @Henkjan37
    Dat mag hoor! We hebben niks aan een éénheidsworst, ieder mag zijn eigen mening hebben.

  25. E says :

    Go Cornelis!! Je kunt op je stoel blijven zitten en bekritiseren, of je kunt ook wat gaan doen, ondanks wat mensen van je vinden!

  26. Charlotte says :

    Halleluja Cornelis! Wat ben je toch een geweldige man! Vol van Gods Geest!

  27. cornelis says :

    @E en @ charlotte..dank, dank, veel dank!..of bedoelen jullie die toeter evangelist en tevens naamgenoot..?

  28. Aad says :

    Het is vast een zeer blije gup. Maar als zijn ‘verkondiging’ enigszins lijkt op de kreet van zijn t-shirt, kan hij nog zoveel ‘vissen’ als hij wil, het zal nimmer voor de Heer zijn. Veel te vaak wordt het Evangelie gesmeerd als een koopwaar: “Hey Mike, wist je dat God een mooi plan heeft voor jouw leven? Wat? Voor mij, Mike? Ja, speciaal voor jou, Mike! Wow! Maar dat is geweldig, Mike. Ik heb ook een mooi plan voor mijn leven!”

    De Bijbel leert ons op te passen voor ‘koopplieden’, die het geloof voorspiegelen als een ‘gewin’. Ze vissen steevast aan de verkeerde kant van de boot, en denken de mensen wel via de zij-ingangetje het geloof binnen te kunnen loodsen. Met de ‘worst’ van een beter leven, worden mensen bedonderd in het maken van een ‘beslissing voor God’. Ondanks dat de Bijbel leert dat de wedergeboorte nimmer uit de wil van mensen kan zijn. Ook het Evangelie in de oren van mensen ‘tetteren’ zal daarbij niet helpen. Jezus zelf tetterde ook niet. Hij verkondigde het Evangelie van het Koninkrijk voor hen die ‘oren hebben om te horen’. En niet iedereen heeft nu eenmaal ‘oren om te horen’. Niet eenieder is het gegeven het Evangelie te vatten. En helaas geldt dat tevens voor velen die te snel menen met hun ‘geloof’ de boer op te moeten gaan. Mensen, bezint dan eer ge begint. Het geloof is een heilige zaak. Werpt geen parels voor zwijnen, geeft het heilige de honden niet.

  29. Jeroen says :

    Prima dat die jongen dat doet. Mijn zegen heeft-ie

  30. Cornelis de evangelist met roeptoeter says :

    Wat een gave reacties, maar wat te denken van Noach,je weet wel de man die een boot moest bouwen zodat hij en zijn gezin niet verdronk. Tijdens het bouwen preekte hij bekering van zonde en tot God te gaan! en dan Jezus voor 5000 mensen? dat moet een luide stem geweest zijn. Laten we maar eens gaan luisteren naar Zijn stem, dan veranderd deze egoístische wereld in liefde voor God en je naaste.

  31. mafchauffeur says :

    Gelukkig zit Cornelis niet vastgebakken aan zijn “eigen methode” maar gebruikt hij tegenwoordig ook de Gloriestoel. Naast het Evangelie eindelijk ook aandacht voor het probleem van de ongelijke benen. 🙂

  32. afolus says :

    @mafchauffeur
    Is dat dezelfde Cornelis die vandaag getuigde dat zijn douchegel én zijn geld op was maar dat de Here God voorzag door een cadeau op vaderdag…?

    Here Jezus, wat een onmetelijke glorie… 😇😇😇😎

  33. mafchauffeur says :

    @afolus: ja die. Mooi toch.

    Toch proef ik enige jaloezie. Wanneer was de laatste keer dat jij douchegel van je kroost mocht ontvangen? 😉

  34. afolus says :

    @mafchauffeur
    Die douchegel mocht ik vandaag ook ontvangen.
    Maar ik ben niet platzak en ik kreeg het ook niet van de Heiland….

    Gloria…! 😀