Zit je deur nog op slot?

Een al heel oud grapje dat het onder gristenen nog altijd goed doet. Het liedje ‘Zit je deur nog op slot’ van Harry Govers staat op Opwekking voor Kids 1.

Advertenties

83 responses to “Zit je deur nog op slot?”

  1. Afolus says :

    Zie ik dat nu goed…?
    Wie zit er achter de tralies..?

  2. plant says :

    “Laat het feest zijn in de huizen, mensen dansen op de straat”

  3. Sueigilera says :

    ‘k Heb ’t altijd maar een eng liedje gevonden. Iemand anders die in je lichaam kruipt. Ik stelde mij als kind dan ook altijd alles letterlijk voor. Zo óók de uitspraak: “Je hartje aan de Here Jezus geven”, deed mij denken aan een bepaalde scène uit “Indiana Jones And The Temple Of Doom”. Dat vond en vind ik een fantastische film, maar ik wist tenminste dat die film nep was.

    Op zondagsschool zong ik dan ook met volle overgave: “Blij, blij mijn pompje is zo blij, want Jezus is een vriend van mij, daarom is mijn jonge pompje blij, blij, blij.”

  4. flipsonius says :

    Van je krrr krrr krrrr……
    Waarom zie ik nou ineens de demonische kop van Jack Nicholson voor me…..”heeere’s Johnniieee….?
    😦

  5. Joop says :

    En opwekking 485: Wij doorbreken elke muur! 🙂

  6. nog een Henk says :

    ‘Ik zie een poort wijd open staan’ mag natuurlijk ook niet ontbreken!

  7. Sueigilera says :

    @nog een Henk,

    Dat is zo-ie-zo een frivool liedje: “’t kruis, waar ‘k vrijlijk heen mag gaan
    om vrede te bekomen.” 🙂

  8. E-J says :

    “hij, die de Zoon bevrijd is waarlijk vrij” is ook een klassieker (met tevens tenenkrommende grammatica, of ligt het aan mijn gehoor)

  9. Wilfred says :

    @E-J: Als je qua tenenkrommende grammatica doelt op ‘bevrijd’ zonder ‘t’, dan geef ik je volledig gelijk! 🙂

    @Afolus: Frank Ouweneel? Ik zie ik zie wat jij niet ziet… 😉

  10. Ettje says :

    Het allerergste is het vervolg. Het oordeel over het hart van de ander!

    Je hart is net een huisje, waar het gezellig is, maar er is nog iets donkers, er is iets dat ik mis…

    Brrr! Zulke liedjes zouden verboden moeten worden!!

  11. mafchauffeur says :

    “En als wij zijn gevangen, te middernacht zendt Hij ons liederen en gezangen en maakt ons eindlijk vrij”
    (Gezang 20 vs 5, Liedboek voor de Kerken)

  12. Ettje says :

    @mafchauffeur; Valt me nog mee, dat je tot lied 20 moest bladeren voor je iets aantrof in het Liedboek… 🙂
    Als ik zo’n lied lees kijk ik meestal naar de dichter en in welke context het staat… En soms kun je je er iets bij voorstellen hoe het is om gevangen te zitten en om dan in de nacht, als je niet kunt slapen, liederen in je hoofd te krijgen, waardoor je je vrij gaat voelen…

  13. Wilfred says :

    @Ettje: die contextuele benadering heb je blijkbaar minder bij de kinderliedjes… 😉

    Overigens moest ik zelf ook altijd slikken bij het zingen van een liedje over Jericho. Met een bruggetje naar problemen in je eigen leven. Simpel… 😦

  14. mafchauffeur says :

    “Zo kreeg hij ons in zijn macht en heeft ons in zijn rijk gebracht en hield ons daar gevangen. Halleluja!!”
    (Gezang 203)

    @Ettje: bladeren?? Het was nummer twee op de resultatenlijst van Google….. 🙂

  15. Ettje says :

    @Wilfred; ‘k Vind het nogal wat dat je een kind opzadelt met: Er is iets donkers in je hart… Hoe weet je dat?

  16. Wilfred says :

    @Ettje: Begrijp me niet verkeerd: ik vind die liedjes vaak ook verwerpelijk. Maar de meeste kinderen die dat zingen zien zichzelf vermoedelijk niet als de persoon die zich moet bekeren. Ik vind die liederen die volwassenen met hun volle verstand zingen net zo erg, zo niet erger… Het gaat me om de twee maten.

  17. Harrie says :

    Gelukkig weten we beter.

    Ettje zegt:
    ‘Het allerergste is het vervolg. Het oordeel over het hart van de ander!
    Je hart is net een huisje, waar het gezellig is, maar er is nog iets donkers, er is iets dat ik mis…
    Brrr! Zulke liedjes zouden verboden moeten worden!!’

    We weten dat je niet iemand anders mag adviseren, want dan oordeel je de ander en dat mag niet.

    —- Ik krijg echt de kriebels van deze vooringenomenheid. Wat een arrogantie. —.

    Leef je eigen tijd en doe wat je nu moet doen maar oordeel niet over wat was. Iedere tijd heeft z’n eigen insteek en vorm.

  18. Wilfred says :

    @Harrie: In welke zin staat het adviseren van anderen gelijk aan oordelen? En in welke zin mogen we niet oordelen? Je wilt toch vermoedelijk niet elke vorm van oordeel uitsluiten?

    En wat bedoel je met ‘iedere tijd heeft zijn eigen insteek en vorm’? En wat betekent ‘oordeel niet over wat was’? Mag ik dan ook niet oordelen over jouw reactie van een half uur geleden? Sorry, maar vind je het erg als ik je vraag: wat is dat voor wazig commentaar?

  19. agilhartje says :

    Eens begon de gemeente net het couplet “Ziet een vrees’lijk leger naad’ren, Satan aan het hoofd!” te zingen toen de dominee met de ouderlingen binnen kwam… (Johannes de Heer 139)

  20. Ettje says :

    @agilhartje; dat was dan vast een dominee met gevoel voor humor, want hij is immers degene die de liederen vaststelt die er gezongen gaan worden, of hij wilde wel eens testen of de gemeente zich bewust was wat ze zongen, of… Of hij had een appeltje te schillen met de dienstdoende ouderling, want die loopt immers meestal voorop…

  21. Ettje says :

    @Wilfred; Was niet mijn bedoeling, met twee maten te meten. ’t Gaat me er om dat volwassenen kinderen zulke liedjes aanleren… Wat ze zelf willen zingen moeten zij weten. Ze kunnen besluiten wel of niet mee te zingen. Maar een kind kan dat niet.

  22. Kaas says :

    Leuk al die kinderliedjes, maar dan: “Papa, wie is God? Waar istie dan? Heb jij hem weleens gezien? Waar woont ie? Wanneer is ie geboren? Maar als niemand het écht weet, bestaat ie dan wel? Is het net zoiets als Sinterklaas dan?…”

    Worden als een kind was het toch? 🙂

  23. joost says :

    Ik vind die liedjes en de “lering” aan kinderen dat ze Jezus om een nieuw hartje moeten vragen ook verwerpelijk.
    Een vriendin van mij heeft een dochtertje dat een weekje bij een vriendinnetje van haar heeft gelogeerd. De ouders van dit vriendinnetje zijn “streng” christelijk.
    Mijn vriendin heeft 2 jaar geleden een zoontje verloren dat op 7 jarige leeftijd is overleden aan hartfalen terwijl het vrijwel bovenaan op de lijst stond voor een donor hartje.
    Nu werd aan het dochtertje van mijn vriendin verteld dat zij aan Jezus moet vragen om een “nieuw” hartje.
    Het kind is nu 6 jaar en heeft heel veel meegekregen van alles wat er rond de dood van haar broertje speelde.
    Zij is nu heel angstig en vraagt steeds aan haar ouders of haar hartje ook ziek is, net zoals dat van haar broertje en of zij nu ook voor eeuwig zal gaan slapen en een sterretje in de hemel wordt.
    Kinderen denken veel te logisch om ze al zo vroeg met dit soort beeldspraak op te zadelen.
    joost

  24. Wilfred says :

    @Joost: Dat is een goed voorbeeld van een natuurlijke lezing waar ik het eerder over had… 😉

    @Ettje: Ik vraag me wel af of er zoiets als een neutrale opvoeding bestaat. Die liedjes zijn bedoeld om de kinderen wat de ouders als geloofswaarheid aannemen in te prenten. Als je vindt dat ze daar niet mee opgezadeld moeten worden, moeten ze uberhaupt niet met religie opgezadeld worden voor een bepaalde leeftijd…
    Tenminste, dat lijkt me dan een consistente benadering.

    Maar ook die is natuurlijk niet neutraal… praktisch is neutraliteit (en ik weet dat je dat niet geschreven hebt, maar dat is even hoe ik het benoem) niet uitvoerbaar.

  25. Duinsnip says :

    En weten de commentatoren al wat zij met Matt.18:1-7 doen?

  26. Ettje says :

    @Duinsnip; Ik lees in dat bijbelgedeelte niets over een deurtje dat op slot zit of een hart dat lijkt op een gezellig huisje, maar waar nog wel iets donkers in is…
    Trouwens de bijbel kent de uitdrukking: je hart aan Jezus geven, of Jezus in je hartje laten wonen niet eens…
    Lees Efez. 3:17 maar eens.

    @Wilfred; Denk inderdaad dat het niet kan dat je als christen-ouder je kunt neutraal opvoedt, dat kunnen ook niet-christen-ouders niet.
    Maar je kunt wel proberen te voorkomen dat ze zulke onzin als: je hartje aan Jezus/God geven, leren.
    Je ziet aan het verhaal van Joost hoe verwarrend dat is, en wat je een kind daarmee aan kunt doen. En dan hoeft een kind niet eens geconfronteerd te zijn geweest met ziekte en dood…

  27. Afolus says :

    @Ettje
    Je bent een wijs mens.
    @Flipsonius @John
    Willen jullie @Duinsnip een fijne zondag bezorgen..?
    Het vileine toontje van deze reaguurder leidt bij mij tot uitslag. 😉

  28. rob says :

    @Wilfred / Ettje

    @Ettje: Begrijp me niet verkeerd: ik vind die liedjes vaak ook verwerpelijk. Maar de meeste kinderen die dat zingen zien zichzelf vermoedelijk niet als de persoon die zich moet bekeren. Ik vind die liederen die volwassenen met hun volle verstand zingen net zo erg, zo niet erger… Het gaat me om de twee maten.

    Sjonge, waar gaat het eigenlijk over.
    Verwerpelijk vind ik wel een erg sterke uitdrukking voor zulke teksten.
    Kerstliedjes, engelse liedjes, je blert het mee als kind en je hebt geen idee wat je zingt. Dat geldt voor een hoop teksten( en de meeste disneyfilms).

  29. Wilfred says :

    @Afolus: Weet je zeker dat dat niet van de hitte komt? 🙂

    @Ettje: Ach, uitdrukkingen als ‘je hart aan Jezus geven’ vind ik niet zo erg. Kinderen zullen over het algemeen, tenzij ze zoiets als wat Joost beschrijft hebben meegemaakt, best begrijpen dat dat niet letterlijk bedoeld is. Ik had daar in mijn jeugd tenminste geen enkel probleem mee… 😉

    Ik ben het wel met je eens dat de dualistische trend in veel van die liedjes ergerlijk is. Ik vind het wegzetten van mensen die niet hetzelfde geloven erger dan dat soort terminologie over het geven van je hart aan Jezus…

    @Duinsnip: Misschien kun jij als commentator je mening geven over die passage?

  30. rob says :

    @Ettje

    Trouwens de bijbel kent de uitdrukking: je hart aan Jezus geven, of Jezus in je hartje laten wonen niet eens…
    Lees Efez. 3:17 maar eens.

    Efeze 3:17 is een tekst waar je veel kanten mee uit kan.
    Wat is je grote punt?

  31. rob says :

    @Duinsnip

    En weten de commentatoren al wat zij met Matt.18:1-7 doen?

    En wat doe jij ermee, en waar doel je nou op?

  32. Wilfred says :

    @Rob: Dat is een uitdrukking die je met ‘hindsight’ eraan geeft. En let op het ‘vaak’. En op de correctie die ik vervolgens aanbreng…

    Jij denkt blijkbaar dat het zingen van dat soort liedjes onschuldig is. Ik ben dat op basis van ervaring niet met je eens. Ze worden niet voor niks aangeleerd.

  33. rob says :

    @Wilfred
    Ik kan even geen chocola maken van wat je schrijft. Enerzijds wil je nuanceren en doe je dat ook in je post aan Ettje, anderzijds gebruik je zware woorden zoals “verwerpelijk” en vind je het verre van onschuldig als kinderen dergelijke liedjes aangeleerd worden.

    Wat is nou je punt en welke kwalijke gevolgen kunnen kinderen overhouden aan het zingen van die liedjes?

    Op basis van je ervaring denk je dat het niet onschuldig is.
    Ben je er echt slechter v geworden?
    Heb je er diep onder geleden? heb je jaren therapie nodig gehad om “er overheen te komen” ?

  34. joost says :

    rob

    Op basis van je ervaring denk je dat het niet onschuldig is.Ben je er echt slechter v geworden? Heb je er diep onder geleden? heb je jaren therapie nodig gehad om “er overheen te komen” ?

    Volgens mij heeft Wilfred zo geleden onder dit soort liedjes en verhalen die aan kinderen als normaal zijnde worden verteld en voorgezongen dat hij voorgoed zwar allergisch is geworden voor alle liederen en Frankenbrein. 😉
    Dat is wel iets wat hij zijn hele leven mee moet dragen en dat moet je dus niet onderschatten.
    Zijn therapie bestaat er (gelukkig) uit, om ons hier op deze site de echte “waarheid” te laten zien. 🙂

    joost

  35. duinsnip says :

    Matt.18:6 Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nuttiger, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

    Vreemd, dat sommigen hier de indruk wekken dat zij analfabeet zijn.
    Ik ga hier verder niets over zeggen; ik kan al lezen.

  36. Flipsonius says :

    @Joost en @Wilfred
    Wat denk je over het seculiere repertoire aan kinderliedjes, wat die voor schade aandoe tere kinderziel hebben aangericht?
    Ik noem er een paar:
    – een vrolijk lied over twee muzikale haasjes, die lekker aan het spelen waren toen er een pardoes overhoop geschoten werd door een Jagersman. Zomaar, omdat het kon! Van de slotregel ‘dat heeft naar men wel denkendenken kan, de ander zeer verdroten’ begreep ik helmaal niets als kind. Taalkundig veel te ingewikkeld. Maar wat was er nou fout aan twee musicerende haasjes?
    – een lied over 7 kikkertjes die aan het doodvriezen waren in een boerensloot. Wederom, zomaar omdat het kon. Iedere clou of moraal ontbreekt.
    – een lied over Berend Botje, die naar Zuid-laren wilde, blijkbaar verdwaalde en nooit weerom kwam. Niet echt opbeurend en opbouwend.
    – Een vreemde arme snuiter, die moede van het wandelen tot overmaat van ramp zijn fluit verloor. Hoe het afliep is mij tot nog toe onbekend. Ik heb maanden vergeefs gewacht tot de meester ons het tweede couplet zou leren, waarin alles weer goed kwam.
    – En last but not least een lied over een veldmuis, die de euvele moed had om op zijn zelfgebouwde fiets van een heuvel af te sjezen, en gruwelijk verongelukte. Met de buitengewoon sarcastische slotregel: “Zo kwam de Muis te pas!”

    Wat deze liederen eigenlijk willen zeggen is dat het leven absurd is, en dat als je iets onderneemt het noodlot je ieder moment genadeloos kan treffen. Dus lieve kinders, maak je maar geen illusies!

  37. mafchauffeur says :

    @duinsnip: bedoel je dat iedereen die niet direct de enige juiste betekenis van deze tekst ziet (zoals jijzelf wel?), een analfabeet is?

    Da’s toch een fikse teleurstelling voor Prinses Laurentien.

    De bijbelvertalers hebben door de eeuwen heen wel flink last van analfabetisme gehad, want het “ergert” wordt ook wel vertaald met “doen struikelen”, “tot zonde verleiden”, “van de goede weg afbrengen”. Om van de Heilige King James Vertaling nog maar te zwijgen. 🙂

    @Flipsonius:

    Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, waar is Berend Botje gebleven? Hij is niet hier, hij is niet daar, hij is naar Amerika!”

  38. Flipsonius says :

    @Duinsnip
    Je kan al lezen? Gefeliciteerd! Maar blijkbaar kan je niet uitleggen wat het betekent wat je gelezen hebt.
    Vertel eens, wijze duinsnip, hoe ik deze passage moet lezen:
    2 Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer 3 en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan.
    Wat voor associaties heb jij bij dat ‘als een kind’?
    Positieve: onschuldig, lief, speels, spontaan, leergierig?
    Of negatieve: ongericht, ongedisciplineerd, jengelend, onnozel, onwetend, opstandig, ongemanierd?

    Of maatschappelijke connotaties: onmondig, rechteloos, machteloos?
    Deze lijkt mij heel goede papieren te hebben. Jezus is immers gekomen voor de rechtelozen, verstotenen, onreine, de mensen die geen stem hebben.

    Dus je ziet: het maakt nogal wat uit hoe je iets leest!

  39. Flipsonius says :

    @Mafchauffeur
    Bedankt, dat was ik even vergeten 🙂
    Maar ehh, was het nu het continent Amerika, of America in Drente? Dat scheelt nogal een dwarsstraat. Ik hoop het laatste, het liedje vertelt immers niet of hij ooit is aangekomen 😦

  40. mafchauffeur says :

    @Flipsonius: volgens mijn dochtertje is dat Amerika aan de overkant van de oceaan. Ze wil daar nu graag een keer heen.

    Ik heb haar nog niet verteld dat Berend Botje die oversteek maakte vóórdat de Atlantisch Oceaan levensgevaarlijk radioactief besmet is geraakt.

    Het zou mooi zijn als Frank Ouweneel een keer een speciale kinder-DVD zou maken om de Eindtijd uit te leggen aan de kleinsten. Met zijn speciale gave om zijn toehoorders geen angst aan te jagen moet dat niet zo’n probleem zijn. Leuk als Sinterklaascadeautje!

  41. Flipsonius says :

    @Maf
    Ik ben overigens aardig aan het malen, zal de hitte wel zijn. America ligt natuurlijk in Limburg, Erica in Drente. Zucht

  42. duinsnip says :

    Het verschil tussen het volk van God en de goddelozen is o.a. de manier waarop de kinderen worden opgevoed. Desalniettemin is dat geen garantie dat de kinderen ook tot geloof komen.

    Exodus
    21 Mozes dan riep al de oudsten van Israël, en zeide tot hen: Leest uit, en neemt u lammeren voor uw huisgezinnen, en slacht het pascha.
    22 Neemt dan een bundeltje hysop, en doopt het in het bloed, dat in een bekken zal wezen; en strijkt aan de bovendorpel, en aan de beide zijposten van dat bloed, dat in het bekken zijn zal; doch u aangaande, niemand zal uitgaan uit de deur van zijn huis, tot aan de morgen.

    23 Want de HEERE zal doorgaan, om de Egyptenaars te slaan; doch wanneer Hij het bloed zien zal aan de bovendorpel en aan de twee zijposten, zo zal de Heere de deur voorbijgaan, en de verderver niet toelaten in uw huizen te komen om te slaan.

    24 Onderhoudt dan deze zaak, tot een inzetting voor u en voor uw kinderen, tot in eeuwigheid.
    25 En het zal geschieden, als gij in dat land komt, dat de HEERE u geven zal, gelijk Hij gesproken heeft, zo zult gij deze dienst onderhouden.
    26 En het zal geschieden, wanneer uw kinderen tot u zullen zeggen: Wat hebt gij daar voor een dienst?
    27 Zo zult gij zeggen: Dit is de HEERE een paasoffer, Die voor de huizen der kinderen Israëls voorbijging in Egypte, toen Hij de Egyptenaars sloeg, en onze huizen bevrijdde! Toen boog zich het volk en neigde zich.
    28 En de kinderen Israëls gingen en deden het, zoals de HEERE Mozes en Aäron geboden had, alzo deden zij.

    Hand.
    37 En toen zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen, mannen broeders?
    38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
    39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zovelen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
    40 En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
    41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op die dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.
    42 En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden.

    Efeze
    Gij kinderen, weest uw ouders gehoorzaam in de Heere; want dat is recht.
    2 Eert uw vader en moeder (hetwelk het eerste gebod is met een belofte),
    3 Opdat het u welga, en dat gij lang leeft op de aarde.
    4 En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.

    Rom.
    6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.
    7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaäk zal u het zaad genoemd worden.
    8 Dat is, niet de kinderen van het vlees, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
    9 Want dit is het woord der beloftenis: Omtrent deze tijd zal Ik komen, en Sara zal een zoon hebben.
    10 En niet alleen deze, maar ook Rebekka is daarvan een bewijs, toen zij uit een bevrucht was, namelijk Izaäk, onze vader.
    11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleef, niet uit de werken, maar uit de Roepende;
    12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal de mindere dienen.
    13 Gelijk geschreven is: Jakob heb ik liefgehad, en Ezau heb ik gehaat.
    14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
    15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, over wie Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, die Ik barmhartig ben.
    16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
    17 Want de Schrift zegt tot Faraö: Hiertoe heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
    18 Zo ontfermt Hij Zich dan, over wie Hij wil, en verhardt, die Hij wil.
    19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil weerstaan?
    20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot hem, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
    21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp te maken, het éne vat ter ere, en het andere ter onere?

  43. rob says :

    @Duinsnip
    Interessant is dan wie je goddeloos noemt en wie het volk van God.

  44. Waterlelie says :

    “Een al heel oud… grapje! ‘Zit(is)je deur nog op slot’.”

    Zeker oud, het gaat terug op Openbaring.
    Maar een grapje….? Bepaald niet.

    Openb. 3:
    14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping:
    20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.
    21 Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, zoals ook Ik overwonnen heb, en Mij met Mijn Vader op Zijn troon gezet heb.
    22 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.

    De vraag is heb ik mijn deur opgedaan voor deze getrouwe Getuige?

    Openb. 1:
    5 En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.

    .

  45. Flipsonius says :

    @Duinsnip
    Is dat bedoeld als een uitleg van de tekst uit Mattheus 18? In alle teksten die je aanhaalt is er sprake van kinderen in de zin van ‘nazaten’, ‘nageslacht’, en gaat het niet om kleine kinderen van vlees en bloed zoals in de onderhavige scène.
    Ik zie niet in wat de door jou naar voren gebrachte teksten precies kunnen verhelderen.

  46. Flipsonius says :

    @Waterlelie

    De vraag is heb ik mijn deur opgedaan voor deze getrouwe Getuige?

    Ik waardeer je openhartigheid, en het feit dat je deze oprechte geloofsvraag en je twijfels met ons wil delen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat jij de enige bent die hem kan beantwoorden.

  47. Wilfred says :

    @Rob:

    Wat is nou je punt en welke kwalijke gevolgen kunnen kinderen overhouden aan het zingen van die liedjes?

    Op basis van je ervaring denk je dat het niet onschuldig is.
    Ben je er echt slechter v geworden?
    Heb je er diep onder geleden? heb je jaren therapie nodig gehad om “er overheen te komen” ?

    Die liedjes zijn bedoeld om geloofswaarheden, vaak sterk versimpeld, in te prenten. Dat heeft wel degelijk invloed op kinderen. Jij hebt die liedjes als kind niet gezongen, dus kun je dat misschien moeilijk voorstellen. Maar net als een kinderbijbel vormen liedjes wel je denken. Dat wordt aangevuld met andere leermiddelen, zondagschool, catechisatie, etc.

    Die liedjes kunnen prima bijdragen aan sectarische neigingen. Ik heb gezien hoe je kinderen kunt bederven door die simpele tegenstellingen die in die liedjes zitten (en ook achter bepaalde theologische visies) er al jong in te brengen. Gebruik je fantasie om die kwalijke gevolgen te bepalen…

    De rest van je comment vind ik niet echt uitnodigen tot een reactie. Jij bent er blijkbaar van overtuigd dat er geen kwalijke gevolgen aan verbonden kunnen zijn. Dat is je goed recht. Ik denk daar anders over. Lees mijn zin trouwens nog eens terug en bepaal dan of je het terecht op mij persoonlijk betrekt. En of het verstandig is om je vragen zo cynisch in te kleden…

    @Joost:

    Volgens mij heeft Wilfred zo geleden onder dit soort liedjes en verhalen die aan kinderen als normaal zijnde worden verteld en voorgezongen dat hij voorgoed zwar allergisch is geworden voor alle liederen en Frankenbrein. 😉

    glimlacht… 😉

  48. rob says :

    @Wilfred
    Zonder gristelijke opvoeding en liedjes heb ik weer andere deuken. Geen enkele opvoeding is perfect.
    Op zich kun je je voorstellen dat ouders met beste bedoelingen hun kinderen iets willen bijbrengen over God.
    De liedjes kunnen bijdragen tot een sektarische opvoeding, schrijf je, maar dan zijn de liedjes onderdeel van een heel systeem.
    We hebben het hier over het liedje op zich, dat je verwerpelijk noemt.

    Op zich kan juist een sektarische moeilijke achtergrond je later uitdagen om diep te spitten.
    Problemen zijn er om op te onderzoeken en op te lossen.

    Ik ben eigenlijk jaloers op mensen die echt iets mee hebben gekregen van hun ouders, omdat dit betrokkenheid laat zien. Maar ik zie ook wel, zeker op GG wat een moeite het kost alle denkbeelden op waarde te leren schatten, en dan zie ik dat gebrek van mij weer als een voordeel. Maar arm is het wel in zekere zin om zonder een bepaalde betrokkenheid op te groeien.

  49. Duinsnip says :

    Flipsonius.
    Nog een keer een reactie, want dan vind ik het wel genoeg.
    God begon wat nazaten, kinderen betreft al in de wieg.
    De besnijdenis vond al plaats voor een kind van 8 dagen.
    Het volk dat verlost werd uit Egypte bestond niet alleen uit volwassenen. Het Pascha werd gevierd naar het getal der zielen in een huis. Dit heeft niets met wedergeboorte te maken, maar met formele positie. Een gedoopt mens behoort tot het christendom, het N.T. volk van God. De baptisten slaan op dit punt de plank mis door het doopritueel als een belijdenis van de geestelijke toestand te zien.
    Dat staat nergens in de Bijbel
    Zie voor de kringen van eenheid, Ef.4: 4-6.
    Een lichaam en een Geest, de kring van de wedergeborenen.
    Een Heer, een geloof, een doop, de kring van het christendom.
    Een Vader, in, door, en boven allen, de kring van de schepselen.
    Een christen kan z’n opvoeding verlaten, wat ook veel gebeurt.
    Merkwaardig gebeurt dat met ongelovigen maar weinig, die volgen gewoon hun natuurlijke toestand. Om verloren te gaan hoef je niets te doen, dat ben je al.

  50. John says :

    @Wilfred

    Die liedjes zijn bedoeld om geloofswaarheden, vaak sterk versimpeld, in te prenten. Dat heeft wel degelijk invloed op kinderen. Jij hebt die liedjes als kind niet gezongen, dus kun je dat misschien moeilijk voorstellen. Maar net als een kinderbijbel vormen liedjes wel je denken. Dat wordt aangevuld met andere leermiddelen, zondagschool, catechisatie, etc.

    Helemaal mee eens. Ik wist niet beter dan dat evolutietheorie een verwerpelijk iets was waar niks van waar was. Op de (christelijke) basisschool niks van meegekregen, op de (christelijke) middelbare school bij biologie hebben we het er één les over gehad en ook daaruit kwam naar voren dat ‘er mensen waren die daarin geloven (let op het woordje ‘geloven’) maar dat dit niet waar was omdat God de aarde geschapen heeft’ dus ik heb daar eigenlijk nooit wat van af geweten. Pas toen ik niet meer naar de kerk ging (zo’n 8 à 9 jaar geleden) ben ik me er in gaan verdiepen en nu zie ik hoe ik al die tijd ben voorgelogen en mij gewoon, vooral door school, informatie onthouden werd, die eigenlijk gewoon iedereen zou moeten weten en wat gewoon onderdeel hoort uit te maken van ieders algemene kennis.

    Ken je het boekje “Wie God verlaat heeft niets te vrezen” van Maarten ’t Hart? Erg herkenbare columns staan hierin, en een gedeelte van wat jij beschrijft over indoctrinatie van kinderen door middel van theologisch gekleurde kinderliedjes, schrijft ’t Hart ook in het nawoord van zijn boekje. Misschien herken je hier iets in.

    Hierbij het nawoord van “Wie God verlaat heeft niets te vrezen” van Maarten ‘t Hart

    Zo geschiedt het: om te voorkomen dat je klagelijk zult schreien word je, grondig beneveld door een in brandewijn gedrenkte dot suiker, op een zondagmorgen een kerk ingedragen. Zonder dat je kunt protesteren wordt de volledig onbijbelse babydoop aan je voltrokken. Daarna is zowat het eerste wat je kunt stamelen een kindergebedje en blijkt het eerste liedje – ook een gebedje trouwens – dat je kunt zingen als volgt te luiden:

    Ik ga slapen, ik ben moe,
    ‘k sluit mijn beide oogjes toe.
    Here, houdt ook deze nacht,
    over mij getrouw de wacht.

    ‘t Boze dat ik heb gedaan
    zie het, Here, toch niet aan
    schoon mijn zonden vele zijn,
    maak om Jezus’ wil mij rein.

    Je krijgt te horen dat Jezus van je verlangt dat je ‘een kaarsje zult zijn, brandend in de nacht’, en dat je in die hoedanigheid van kaarsje je hele leven bij voorkeur ‘in een klein hoekje’ moet doorbrengen. Al op de bewaarschool krijg je elke morgen van negen tot tien uur bijbelse geschiedenis, en datzelfde uur blijkt ook zes jaar lang op de lagere school het geschiktste tijdstip te zijn voor duurzame indoctrinatie met het Woord. Elke dag wordt bij elke maaltijd een hoofdstuk uit de Schrift gelezen en elke zondag hoor je van jongs af twee preken. Bovendien breng je het grootste deel van de zondagmiddag door op de zondagsschool, waar je ook weer elke week getrakteerd wordt op een bijbelse vertelling. Ditmaal met een heus flanelbord! Vanaf je twaalfde wordt geprobeerd je zover te krijgen dat je elke zondagavond naar de jongensclub Samuel zult gaan en vanaf je zestiende brengt men dominees en ouderlingen in het geweer om je ertoe te bewegen lid te worden van de jongelingsvereniging Credo. Elke voetstap, elke handeling, elke uiting dient in het teken te staan van en geijkt te zijn aan het ‘Eenig Nodige’. Hoewel de hele wereld bespikkeld is met een verwarrende, duizelingwekkende hoeveelheid godsdiensten, overtuigingen, levensbeschouwingen, krijg je elke zondag in de kerk te horen dat – hoe opmerkelijk – juist daar ‘de enige ware en waarachtige en volkomen leer der zaligheid gepredikt wordt.’
    Men zet alles op alles om je zover te krijgen dat je, liefst zo klakkeloos mogelijk, zult aanvaarden wat je herders, je onderwijzers, je zondagsschoolmeesters, je ouders je voorhouden. Zodra het tijdstip in zicht komt waarop je niet meer minderjarig zult zijn, wordt er krachtige aandrang op je uitgeoefend om je via een totaal onbijbelse procedure die men eerbiedig aanduidt als ‘het afleggen van de openbare geloofsbelijdenis’, belijdend lid der Kerk te doen worden. Want ben je eenmaal belijdend lid, dan mag je – wat een zeldzaam voorrecht! – aanzitten aan de Tafel des Heren (om je aldaar eventueel een oordeel te kunnen eten en drinken).
    Toch kom je, ondanks deze verbluffende hersenspoeling, al vrij spoedig tot de ontdekking dat de bijbel een gruwelijk, duister, kwaadaardig boek is vol volkerenmoord en doodslag, en dat de wraakzuchtige, humorloze, opmerkelijk licht ontvlambare God van de bijbel die volkerenmoord en doodslag niet alleen regelmatig in de krachtigste bewoordingen van zijn gunstelingen eist, maar er ook Zelf niet voor terugschrikt om goedwillende mensen zoals Uza op de meest gruwelijke wijze om te brengen. Ook merk je al vrij snel dat de enigszins geëxalteerde, maar niet direct onsympathieke jongeman die als stichter geldt van de ‘enige ware godsdienst’ althans in de eerste drie evangeliën nergens met die draconische bewering leurt dat hij gekomen is om via zijn kruisdood de zonden der wereld weg te nemen. En het valt je al snel op dat hij er ook nooit op zinspeelt dat je alleen maar behouden kunt worden door dat te geloven. Integendeel: hij is vervuld van de verwachting van een koninkrijk dat zo spoedig zal komen dat een aantal van zijn volgelingen, zoals hij herhaaldelijk meedeelt, de komst ervan nog zal meemaken.
    Toch wordt je jarenlang krachtig ingepeperd dat, mits je het gelovig aanvaardt, zijn kruisdood jouw behoud betekent. Tegelijkertijd ben je bang gemaakt voor de buitenste duisternis, waar het geween zal zijn en de knersing der tanden. Daardoor kost het je de grootste mogelijke moeite om al die absurde waanvoorstellingen enigszins te boven te komen en van je af te schudden – om te merken dat ze in je dromen regelmatig plegen terug te komen, zonder dat ze aan kracht ingeboet hebben.
    En dan kom je, via een boek van Archibald Robertson dat naar de onschuldige titel The Origins of Christianity luistert, tot de ontdekking dat er een uitgebreide literatuur bestaat over de oorsprong van het christendom en over het historisch-kritisch bijbelonderzoek, waarover je, noch in de kerk, noch op de lagere school, noch op de zondagsschool, laat staan op de bijeenkomsten van al die clubs en verenigingen, ook maar iets te horen hebt gekregen. En wat je dan ervaart, is waarschijnlijk vergelijkbaar met wat een vrouw ervaart die erachter komt dat haar echtgenoot al jarenlang een vriendin heeft. Je hebt het gevoel alsof je op grove wijze bedrogen bent. Alles wat je zo grondig ingepeperd werd, blijkt op drijfzand te berusten. En na jarenlang lezen, twijfelen, studeren en tobben kom je uiteindelijk tot de bevrijdende conclusie: het is allemaal grote onzin.
    Het blijft iets ongelooflijks dat je gedurende al die jaren van je jeugd dag in, dag uit met zulke onbedaarlijke apekool geteisterd mag worden. Terwijl het van de eerste tot en met de laatste lettergreep een kolossale leugen en verpletterend bedrog is. Toch wordt er geen enkele belemmering opgeworpen om er je hele jeugd mee te vergiftigen. Er wordt juist net gedaan alsof alle moraal, alle beschaving rechtstreeks uit deze levensovertuiging voortvloeit. En dat terwijl deze fanatiekste en onverdraagzaamste van alle godsdiensten een vreselijke geschiedenis achter de rug heeft. In het bijzonder heeft de paapse variant ervan geëxcelleerd in een eeuwenlange en feitelijk tot op de dag van vandaag voortdurende onderdrukking van de vrouw. Ook heeft deze paapse variant een gruwelijke geschiedenis achter de rug van de meest infame en meedogenloze kettervervolgingen, van eeuwenlange heksenverbrandingen en van zeldzaam misdadige kruistochten. Gesanctioneerd door het Woord, waarin slavernij door God zelf wordt aanbevolen, heeft men zich bovendien onbelemmerd uitgeleefd in slavenhandel. Maar het ergste van alles is ongetwijfeld geweest dat de Kerk vanaf het begin van haar ontstaan een virulent antisemitisme heeft gepredikt dat, onder andere door toedoen van een van de afschuwelijkste antisemieten die de wereld ooit gekend heeft, Maarten Luther, uiteindelijk heeft geresulteerd in de grootste tragedie die zich op deze wereld heeft afgespeeld.
    Niettemin blijven pausen, kardinalen, bisschoppen, dominees, voorgangers, evangelisten en hoe al deze bedriegers verder ook mogen heten, onder de naam ‘blijde boodschap’ en onder schaamteloos voorbijzien van de resultaten van historisch-kritisch bijbelonderzoek en van alles wat bekend is geworden over de oorsprong van het christendom, die barbaarse lariekoek nadrukkelijk verkondigen. Je kunt er je stem tegen verheffen, maar in feite ben je als individu machteloos. Ze hullen die stokoude waanideeën in een nieuw gewaad, ze beweren dat de theologie van schaamte en schuld is vervangen door de theologie van moed en bevrijding. Ze vervangen de weliswaar barse, maar klare taal van calvinisten en katholieken door schimmige, bloedeloze beuzelpraatjes over ‘God, die een open vraag is’. Ze verkondigen minzaam dat je de bijbelverhalen niet letterlijk, maar symbolisch moet opvatten. In gewoon Nederlands komt hun boodschap erop neer dat God ons aangaande Zijn bedoelingen onderwijst met lullige sprookjes over lispelende slangen, sprekende ezels en drijvende bijlen.
    Komt toch allen die vermoeid en belast zijn met deze beuzelpraatjes. Werp het allemaal met soevereine minachting voor dominees en priesters van u af. Ervaar hoe het is om eindelijk, bevrijd van getob en twijfel, met hersenen waaruit al het spinrag van deze ziekelijke overtuigingen weggeblazen is, opgelucht als nooit tevoren en weloverwogen te kunnen uitroepen: ‘God bestaat niet!’.

  51. mafchauffeur says :

    Eventjes terug naar het onderwerp. Humor.

  52. Wilfred says :

    @Rob:

    We hebben het hier over het liedje op zich, dat je verwerpelijk noemt.

    Dat klopt, omdat het die denkwijze faciliteert. En verder moet je het niet erger maken dan het is… 😉

    Jij reageerde op die term. Ik heb uitgelegd waarom ik dat voor sommige liedjes vind gelden. Zoals Johns bijdrage laat zien, zit er in de samenhang tussen die onderdelen van indoctrinatie wel een probleem… maar tegenwoordig functioneert die niet meer zo optimaal als in de tijd van Van ’t Hart of John en mijn jeugd. Gelukkig.

  53. Wilfred says :

    @John: Zeker het eerste deel van wat je aanhaalt beschrijft vrij aardig hoe dat allemaal in elkaar grijpt. Ik ken Van ’t Hart natuurlijk, maar heb nooit wat van hem gelezen. Gebrek in mijn opvoeding… 😉

    Wat je beschrijft over evolutie herken ik ook wel aardig. Als is er bij ons op de middelbare school wel aandacht aan besteed. Maar ik heb dat wellicht verdrongen omdat ik er toen nog van uitging dat dat niet kon kloppen… ik ben er me pas echt een jaar of vijf geleden in begonnen te verdiepen. Ik vind het een tekortkoming dat dergelijke zaken in veel christelijke gemeenten niet veel opener besproken kunnen worden… maar dat zegt vermoedelijk ook wat over de kant van het christendom waar wij in groot geworden zijn. Andere tradities kennen die openheid wel veel meer.

  54. Wilfred says :

    @Rob:

    Op zich kan juist een sektarische moeilijke achtergrond je later uitdagen om diep te spitten.
    Problemen zijn er om op te onderzoeken en op te lossen.

    Vanwege de hitte toch nog maar een reactie op een ongristelijk tijdstip… 😉

    Mijn ervaring leert me dat dat voor de overgrote meerderheid van mensen in sektarisch geneigde kringen niet opgaat. Jij bent daarin te optimistisch, vrees ik… 😦

  55. bramvandijk says :

    @Duinsnip

    Een gedoopt mens behoort tot het christendom, het N.T. volk van God.

    Au, de vervangingstheologie blijkt nog springlevend 😦

  56. bramvandijk says :

    @John,
    Mooi stuk van Maarten ’t Hart. Ook best herkenbaar. Het idee van jarenlang voorgelogen te zijn is iets wat ik heel sterk heb gehad. Ben daar wel een beetje van teruggekomen… ik zie het niet meer zozeer als een bewust voorliegen, de mensen accepteren ofwel zelf de resultaten van bijvoorbeeld het historisch kritisch bijbelonderzoek of evolutietheorie niet, ofwel overzien ze de gevolgen ervan niet.

    Mijn oude dominee vertelde mij over een periode waarin hij vanuit zijn pastorie uitkeek op het kerkhof en niet meer kon geloven dat de doden echt zouden opstaan. Hij kwam daar uit of overheen of zo met het idee dat hij het toch niet beter zou kunnen weten dat de ooggetuigen (sic) van Jezus die de evangeliën hebben geschreven. Als zij zeggen van wel, wie was hij dan om dat te ontkennen.

    Kun je het zo iemand kwalijk nemen dat hij preekt over wat hij preekt? Ik ben sindsdien gewoon niet meer naar die kerk geweest, op een doopdienst van vrienden na dan…

  57. Afolus says :

    @mafchauffeur
    Misschien een idee om FO een liedje te laten inzingen voor de komende verkiezingen.
    “Plopperdeplopperdeplop, we willen Arie Slob”…of zoiets? 😀

  58. bramvandijk says :

    @Wilfred / rob
    Hebben jullie Jesus Camp gezien? Gaat over een zomerkamp waarin jonge kinderen worden geïndoctrineerd, een ander woord is er niet voor te geven. Een sessie over evolutie en dinosaurussen – waarin wordt verkondigd dat dino’s en mensen gewoon samen hebben rondgelopen, want tegen Job heeft god het over Leviathan en Behemoth, duidelijk dino’s – wordt afgesloten met een heel vrolijk catchy liedje waarin wordt benadrukt dat die Behemoth een dinosaurus was.

    Liedjes worden zo expliciet ingezet om een bepaald idee over te brengen en door kleine kinderen te laten onthouden.

  59. bramvandijk says :

    Wat is youtube toch fantastisch!

  60. Wilfred says :

    @Bram: Ik ken die uitzending wel, ja. Ik werd er een beetje onpasselijk van hoe ze een van die jongetjes een preekbediening aanpraatten. Overigens leek dat jongetje dat ook wel erg graag te willen… volgens mij zou het pedagogisch verantwoorder zijn om dat dan wat af te zwakken, in plaats van het aan te moedigen.

    Ik weet niet meer zeker of het in die docu of een andere was dat ik ook een uitleg over de evolutietheorie tegenkwam die me behoorlijk stoorde. Het is heel makkelijk om kinderen te indoctrineren op dat punt door een voor hen moeilijk te begrijpen theorie als iets absurds weg te zetten… Tja, als jonge aarde creationist moet je toch wat! Daar tegenover kun je altijd nog liedjes maken over behemoth… 😉

  61. rob says :

    @Wilfred / John / Bram

    Is een opvoeding met een Gods idee per definitie sektarisch of schadelijk?

    Kinderen al vroeg bang maken met hel en verdoemenis lijkt me niet echt gezond en een Jesus Camp ook niet, maar betekent dit dat alle opvoeding mbt religie niet wenselijk is?

    ’t Hart jammert over zijn angsten, maar hij is toch best aardig opgedroogd. Hij heeft te eten gehad, een goede opleiding gehad, waarden en normen meegekregen en genoeg tools om het een en ander te verwerken. Get over it Maarten.

    Een van zijn grote trauma’s:

    Ditmaal met een heus flanelbord! Vanaf je twaalfde wordt geprobeerd je zover te krijgen dat je elke zondagavond naar de jongensclub Samuel zult gaan en vanaf je zestiende brengt men dominees en ouderlingen in het geweer om je ertoe te bewegen lid te worden van de jongelingsvereniging Credo.

    Moet die man niet een schop onder zijn kont hebben en eens een kijkje gaan nemen in landen waar kinderen en jongeren echt veel te kort komen en gedwongen worden tot dingen waar je maag v omdraait.
    Wat een gezeur.
    Hij heeft een punt, maar hij maakt er ook wel een ontiegelijk drama van.

  62. Wilfred says :

    @Rob: Ik denk dat een deel van die reactie voortkomt uit zelfverwijt. Je hebt je op een bepaalde manier gedragen, (een deel van) je leven op een bepaalde manier geleefd en komt er later achter dat je ook andere keuzes had kunnen maken. Waarschijnlijk achteraf liever anders had gemaakt. Maar je kunt dat niet meer ongedaan maken. En dat kan meer gevolgen hebben dan jij je lijkt te realiseren, vandaar de frustratie en het afzetten. Maar goed, ik ga dat niet voor je uitdiepen. Je hebt blijkbaar moeite je daarin in te leven…

    Is een opvoeding met een Gods idee per definitie sektarisch of schadelijk?

    Nee, niet per se. Maar wanneer je een bepaalde heilsopvatting en opvattingen over noodzakelijke heiligheid meebrengt, ontstaat dat wel snel. Dan ontstaat er snel scheiding van anderen, zowel ongelovig als gelovig. En dat is in mijn optiek vaak niet gezond.

  63. rob says :

    @Wilfred

    Nee, niet per se. Maar wanneer je een bepaalde heilsopvatting en opvattingen over noodzakelijke heiligheid meebrengt, ontstaat dat wel snel. Dan ontstaat er snel scheiding van anderen, zowel ongelovig als gelovig. En dat is in mijn optiek vaak niet gezond.

    Absoluut helemaal met je eens.
    Hoewel het sterk menselijk is om scheiding te maken tussen jezelf en de ander, en dit is niet perse een issue onder gelovigen.
    Wat je eigenlijk ziet is dat de religie erg menselijk is en juist tegen veel v wat Jezus leert indruist. (splinter-blak verhaal enz).

    Ik denk dat een deel van die reactie voortkomt uit zelfverwijt. Je hebt je op een bepaalde manier gedragen, (een deel van) je leven op een bepaalde manier geleefd en komt er later achter dat je ook andere keuzes had kunnen maken. Waarschijnlijk achteraf liever anders had gemaakt. Maar je kunt dat niet meer ongedaan maken. En dat kan meer gevolgen hebben dan jij je lijkt te realiseren, vandaar de frustratie en het afzetten. Maar goed, ik ga dat niet voor je uitdiepen. Je hebt blijkbaar moeite je daarin in te leven…

    1-
    Het blijft iets ongelooflijks dat je gedurende al die jaren van je jeugd dag in, dag uit met zulke onbedaarlijke apekool geteisterd mag worden. Terwijl het van de eerste tot en met de laatste lettergreep een kolossale leugen en verpletterend bedrog is.

    2-
    Toch wordt er geen enkele belemmering opgeworpen om er je hele jeugd mee te vergiftigen. Er wordt juist net gedaan alsof alle moraal, alle beschaving rechtstreeks uit deze levensovertuiging voortvloeit. En dat terwijl deze fanatiekste en onverdraagzaamste van alle godsdiensten een vreselijke geschiedenis achter de rug heeft. In het bijzonder heeft de paapse variant ervan geëxcelleerd in een eeuwenlange en feitelijk tot op de dag van vandaag voortdurende onderdrukking van de vrouw.

    3-
    Ook heeft deze paapse variant een gruwelijke geschiedenis achter de rug van de meest infame en meedogenloze kettervervolgingen, van eeuwenlange heksenverbrandingen en van zeldzaam misdadige kruistochten.

    1-Weet Maarten het allemaal zo zeker dat er absoluut geen greintje waarheid in zit en er echt geen God bestaat? Waar haalt hij die verlichtende zekerheid vandaan?

    2-Van wie verwacht Maarten de belemmering? Van de maatschappij?
    Op grote schaal worden wereldwijd kinderen en vrouwen verhandeld, mishandeld en gedwongen tot prostitutie. Wat verwacht Maarten in godsnaam van de maatschappij? (lees de mensheid)

    3-Allemaal heel misdadig inderdaad.

    Maarten verwachtte in zijn jeugd dat de christenen het beter deden dan de ongelovigen, kwam bedrogen uit, en vervolgens verwacht hij van de maatschappij meer rechtvaardigheid.
    Hij blijft dus in hetzelfde kringetje ronddwalen, maar dan in de omgekeerde wereld.

    Een mens is een mens, gelovigen zijn mensen, ongelovigen zijn mensen. De mens zit niet echt fris in elkaar.
    Ergens blijft Maarten blijkbaar hopen op een bovenmenselijke perfectie en een perfecte jeugd.

    We moeten allemaal leven met dingen waar je spijt van hebt, als gelovige opgevoed of niet.

  64. Wilfred says :

    @Rob: Ik heb het laatste stuk van Maarten ook niet verdedigd. Er zitten een aantal overdrijvingen en onjuistheden in (b.v. ‘En dat terwijl deze fanatiekste en onverdraagzaamste van alle godsdiensten een vreselijke geschiedenis achter de rug heeft’) en een taalgebruik dat mij herinnert aan die andere cynische Maarten (overigens kan ik daar vaak wel om lachen).

    We moeten allemaal leven met dingen waar je spijt van hebt, als gelovige opgevoed of niet.

    Zeker. Maar religie heeft toch een aantal kenmerken die niet zo duidelijk aanwezig zijn bij veel andere zaken waar je spijt van kunt hebben. Compleet met eigen leefwereld en verwachtingen. Waarin je opgroeit en waar je je niet altijd even makkelijk uit los kan maken. Dat kan voor andere zaken die je verspreid over een langere termijn overkomen overigens ook gelden. Daar zijn dan misschien parallellen te vinden. Spijt is m.i. niet helemaal hetzelfde als zelfverwijt. Je kunt jezelf verwijten dat je je niet eerder uit zo’n omgeving hebt losgerukt, maar op dat moment is dat te vanzelfsprekend. En ligt dat misschien ook niet in je karakter. Toch heb je niet zelf om die context gevraagd. Daar zit een stuk machteloosheid in aan de ene kant en aan de andere kant zelfverwijt dat je niet eerder tot een bepaald inzicht bent gekomen om een beslissende stap eruit te zetten. Tenminste, dat is hoe ik het zie en hoe ik het bij mezelf een beetje analyseer…

  65. bramvandijk says :

    @rob

    Is een opvoeding met een Gods idee per definitie sektarisch of schadelijk?

    Nee, ik geloof dat ik nog best aardig terecht ben gekomen. En ook degenen die blijven geloven kunnen best aardig terechtkomen. Er zijn mijns inziens echter twee gevaren:
    1. De nadruk op het grote verschil tussen de kerk en “de wereld” leidt uiteindelijk tot een te negatief beeld van andersdenkenden. Een beetje zoals vroeger de communisten als het absolute kwaad werden gezien. Ze behoren niet tot onze groep en zijn daarom alleen al minder.
    2. De nadruk die wordt gelegd op het je hartje geven aan Jezus of wedergeboren zijn of welk vocabulaire er in andere denominaties ook maar voor wordt gebruikt. Allemaal omdat het eeuwige leven zo belangrijk is waardoor bijna per definitie het leven hier op aarde als inferieur wordt beschouwd. We leven nu maar in een gebroken wereld, nog even stil zijn en wachten en alles wordt nieuw.
    Dat lijkt mij geen goede zaak, want het maakt mensen veel minder bewust van wat ze met de korte tijd die ze hebben op aarde ook gaan doen.

    Zolang je open blijft naar je medemens en je niet afkeert van onze samenleving mag je van mij geloven wat je wil.

  66. joost says :

    Flipsonius

    een lied over Berend Botje, die naar Zuid-laren wilde, blijkbaar verdwaalde en nooit weerom kwam. Niet echt opbeurend en opbouwend.

    – En last but not least een lied over een veldmuis, die de euvele moed had om op zijn zelfgebouwde fiets van een heuvel af te sjezen, en gruwelijk verongelukte. Met de buitengewoon sarcastische slotregel: “Zo kwam de Muis te pas!”

    Berend Botje was alleen maar verdwaald en keerde nooit weerom omdat hij het in Amerika blijkbaar leuker vond dan hier. (of te ver weg om nog eens zo’n rot eind te varen 🙂 )
    De Veldmuis kwam niet gruwelijk aan zijn eind, zijn fiets bleef aan zijn staart geklemd en dat konden ze bij iedere SEH zo verhelpen.
    De moede wandelaar rustte uit en vond in plaats van zijn fluit een partner.
    Van die haasjes heb ik ook nooit goed begrepen want in plaats van er één neer te schieten had de jager ze beter kunnen vangen en een contract in de show wereld kunnen aanbieden, ze hoefden niet eens mooi te spelen, het feit dát ze speelden was al bijzonder genoeg.
    Nu is de ene dood en de andere heeft verdrietig het hazenpad genomen. Verspilling. 🙂

    Veel van die kinderliedjes zijn inderdaad onzinnig maar het ergste vind ik het wanneer er op christelijke scholen de nadruk op wordt gelegd dat de kinderen Jezus moeten vragen om een nieuw hartje, of steeds opnieuw de kinderen luidkeels te later verkondigen: “Jesus is mijn vriend”
    Je kunt de kinderen gerust over de bijbel vertellen en ze liedjes leren maar ga niet te ver in het “pushen”.
    Dat gebeurd bij de “gewone onzinnige” kinderliedjes ook niet en dan kunnen kinderen het op de één of andere manier veel beter relativeren.
    joost

  67. joost says :

    Flipsonius

    Maar ehh, was het nu het continent Amerika, of America in Drente? Dat scheelt nogal een dwarsstraat. Ik hoop het laatste, het liedje vertelt immers niet of hij ooit is aangekomen

    Wat doet hij daar in Amerika?
    Hij zit er de meisjes na.
    joost

  68. joost says :

    Duinsnip

    21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp te maken, het éne vat ter ere, en het andere ter onere?

    Maar zelfs de kundigste pottenbakker overkomt(kwam) het regelmatig dat een pot tijdens het bakken barstte, dus zoveel macht over het leem heeft/had hij ook niet. 😉
    joost

  69. joost says :

    bramvandijk

    Hebben jullie Jesus Camp gezien?

    Niet Mein maar Sein kamp?
    joost

  70. Ettje says :

    @Joost en Flip, Berendbotje was een Groninger, die met z’n bootje naar Zuidlaren wilde varen, en daarbij op de Noordenveldroute, de weg was recht, de weg was krom, in het Drentse gehucht Amerika terecht is gekomen. Waarschijnlijk vond hij daar een leuk Drents wicht, wat hem deed besluiten er te blijven! Niks meer en niks minder!

  71. joost says :

    Etje

    Waarschijnlijk vond hij daar een leuk Drents wicht, wat hem deed besluiten er te blijven! Niks meer en niks minder

    Dat zei ik toch! Hij ging in Amerika achter de vrouwen aan.
    joost

  72. rob says :

    Hebben we nou 1,2 of 3 joosten ?

  73. rob says :

    @Bram

    1. De nadruk op het grote verschil tussen de kerk en “de wereld” leidt uiteindelijk tot een te negatief beeld van andersdenkenden. Een beetje zoals vroeger de communisten als het absolute kwaad werden gezien. Ze behoren niet tot onze groep en zijn daarom alleen al minder.
    2. De nadruk die wordt gelegd op het je hartje geven aan Jezus of wedergeboren zijn of welk vocabulaire er in andere denominaties ook maar voor wordt gebruikt. Allemaal omdat het eeuwige leven zo belangrijk is waardoor bijna per definitie het leven hier op aarde als inferieur wordt beschouwd. We leven nu maar in een gebroken wereld, nog even stil zijn en wachten en alles wordt nieuw.
    Dat lijkt mij geen goede zaak, want het maakt mensen veel minder bewust van wat ze met de korte tijd die ze hebben op aarde ook gaan doen.
    Zolang je open blijft naar je medemens en je niet afkeert van onze samenleving mag je van mij geloven wat je wil.

    1- mee eens.
    2-je hart geven aan Jezus en wedergeboren zijn, zijn begrippen die je nader zou moeten specificeren om te beoordelen of een opvoeding daarin automatisch leidt tot het afkeren van de samenleving.

    De gristelijke wereld is naar mijn idee eigenlijk heel eensgezind in het uitleven v d christelijke leer.

    De nadruk op het doen van goede daden/werken.
    Elke denominatie heeft zijn eigen lijstje van de to do’s en don’ts
    Maar het principe blijft hetzelfde.
    je hart geven aan Jezus, of het geloof in de juiste leer zo9u automatisch moeten leiden tot goede werken.

    Dus doen de christenen het beter dan de niet christenen.
    De praktijk leert dat het allemaal nogal tegen kan vallen met het grote verschil.

    Maar hoe kan dat?
    Waarom maken ze niet het grote verschil?

  74. rob says :

    @Wilfred

    Toch heb je niet zelf om die context gevraagd. Daar zit een stuk machteloosheid in aan de ene kant en aan de andere kant zelfverwijt dat je niet eerder tot een bepaald inzicht bent gekomen om een beslissende stap eruit te zetten. Tenminste, dat is hoe ik het zie en hoe ik het bij mezelf een beetje analyseer…

    Wijsheid kan je niet op een makkelijke manier verkrijgen.

    De grote vraagtekens vanuit je opvoeding hebben je spijt bezorgd, maar ook uitgedaagd om dieper te graven in geestelijke vraagstukken dan gebruikelijk.

  75. Wilfred says :

    @Rob:

    De grote vraagtekens vanuit je opvoeding hebben je spijt bezorgd, maar ook uitgedaagd om dieper te graven in geestelijke vraagstukken dan gebruikelijk.

    Vermoedelijk wel ja. Maar ik vraag me wel steeds meer af wat ik daar nu aan heb… 😦

  76. joost says :

    wilfred

    Vermoedelijk wel ja. Maar ik vraag me wel steeds meer af wat ik daar nu aan heb

    Wanneer je een dieper inzicht hebt gekregen ben je gegroeid in wijsheid, hoe wijzer hoe beter.
    Dat zou dus je voordeel moeten zijn. 😉
    (ik denk zelf dat je nog veel dieper moet gaan graven 🙂 )
    joost

  77. Wilfred says :

    @Joost: Ik ben geen doodgraver! 🙂

  78. joost says :

    wilfred
    Nee, als je dood bent zul je niet veel meer kunnen graven en dus ook niet meer wijzer worden. Dat zou jammer zijn want je kan toch best wat wijsheid gebruiken?
    Levenswijs en doodstom zeggen ze altijd toch? Of was het nou doofstom?
    joost

  79. Wilfred says :

    @Joost: Wijsheid brengt niet altijd wat. Het is ook de vraag of het wijsheid is of kennis. En kennis vermeerdert smart.

    Maar wat bedoel je met ‘dieper graven’?

  80. joost says :

    wilfred
    Rob zei:

    De grote vraagtekens vanuit je opvoeding hebben je spijt bezorgd, maar ook uitgedaagd om dieper te graven in geestelijke vraagstukken dan gebruikelijk

    jij zei:

    Vermoedelijk wel ja. Maar ik vraag me wel steeds meer af wat ik daar nu aan heb

    Waarop ik je zat te trollen en zei dat dieper graven je inzicht en dus wijsheid verschaft en je het dus nodig hebt om dieper te graven om wijzer te worden. 😉
    joost

  81. rob says :

    @Wilfred

    Vermoedelijk wel ja. Maar ik vraag me wel steeds meer af wat ik daar nu aan heb…

    Prediker zei dacht ik ook al zoiets 😦

  82. Wilfred says :

    @Joost: Zelf commentaar hebben over de beide andere Joosten en dan ook nog zelf gaan trollen! Waar moet dat heen?? 😉

    @Rob: Klopt! Lucht en leegte… 😦

Trackbacks / Pingbacks

  1. De sleutel en het slot. | The Miracle of Life. - 20 januari, 2014