Gij zult de 10 Geboden niet vergeten

Theologe Jacobine Geel, presentatrice van Schepper & Co en De Grote Bijbelquiz, trad op 24 juli aan in het NCRV-programma ‘De Slimste Mens’. Bij de vraag die voor haar een inkoppertje had moeten zijn, kon ze zich opeens de Tien Geboden niet meer herinneren. Au!

27 responses to “Gij zult de 10 Geboden niet vergeten”

  1. Ed Schreudering says :

    maar ze had er toch 4 van de 10 goed, en de rest is haar vergeven πŸ™‚

  2. harry says :

    uiteindelijk gaat het om het grootste gebod…. liefde !!!

  3. Afolus says :

    Ere wie ere toekomt.
    Ze moest er nog vier, zes waren er goed…!
    En… Jacobine gaf ruiterlijk toe dat ze het even niet wist.
    Ze begon niet, zoals zovelen doen, te draaien en te jokken.
    Ze gaf ook helemaal de satan niet de schuld.
    Ik vind haar leuk die Jacobine…! πŸ˜€

  4. harry says :

    @ Afolus… I agree…. daarnaast heeft ze andere kwaliteiten, dat veroorzaakt veel vergevingsgezindheid.

  5. Ettje says :

    @Afolus; Als ik het me goed herinner waren die andere al door haar tegenspelers ingevuld…:-)

  6. Dr. Aaideur says :

    Een domme quiz voor domme mens, hoezo slimste mens?

  7. Dr. Aaideur says :

    mens=mensen

  8. DfTg says :

    Laat de redactie van Goedgelovig daar maar eens gaan zitten en ondervraagt worden. Tweede onzinbericht op een rij. Onder druk kan het gewoon heel goed dat je even niet presteert.

  9. Sueigilera says :

    Welke tien geboden? De katholieke? De protestantse? De joodse? Welke versie? De gesproken “tien geboden” exodus 20 of Deuteronomium 5? Die van de eerste stenen tafelen: Exodus 31? Of de laatste stenen tafelen: Exodus 34?

  10. Thomas O. says :

    Eerlijk gezegd vind ik wel dat de betere geboden gevonden zijn. Had G’d de mogelijkheid om in tien regels ons betere mensen te maken, voor te houden wat goed is te doen, gaan de eerste 3 a 4 over hemzelf. Wij van WC eend…..

    Om vervolgens de vrouw als een bezitting in het rijtje van huis, os en ezel te plaatsen. Gemiste kans als je het mij vraagt, maar ja wie ben ik.

  11. joost says :

    Thomas O

    Om vervolgens de vrouw als een bezitting in het rijtje van huis, os en ezel te plaatsen

    Ja, dat vind ik ook schandalig, hoe haalt men het in zijn/haar hoofd een vrouw op het zelfde pijl te beoordelen als een os en een ezel?
    Een os en een ezel zijn veel meer waard want die dragen zwaardere lasten, werken harder en zaniken niet zoveel. πŸ˜€
    joost

  12. Jurre says :

    Misbruik internetfora niet, want wie zonde bedrijft op het web laat Hij niet vrijuit gaan.

  13. henkjan37 says :

    @ jurre

    ben je niet iemand aan het quasi-citeren…of ga je zelf bij mensen die over onzin praten bij de deuren langs;)

  14. Thomas O. says :

    @ Henkjan & Jurre

    Ik ook wel nieuwsgierig hoe dit bedoeld is en aan wie het gericht is en welke zonde begaan is?

  15. henkjan37 says :

    bijvoorbeeld aan mensen die zich voordoen als een apostel;)

  16. Jurre says :

    1: ‘Vereer naast mij geen andere goden, want die bestaan wel in vele geloven, maar volgens Mij niet. Ik moet ook mijn positie zeker stellen.’

    2: ‘Maak geen afbeelding van mij in Photoshop, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde.’

    3: ‘Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet. Vloek wel even lekker als daar reden voor is.’

    4: ‘Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Ga dus niet je auto wassen of de tuin aanharken als het zondag is, lever zo een mooie bijdrage aan de afkalving van de economie.’

    5: ‘Toon eerbied voor uw vader en uw moeder, al zijn het onmogelijke types waar je niks aan hebt.’

    6: ‘Pleeg geen moord, maar sla desnoods een vlieg of mug dood als je er last van hebt.’

    7: ‘Pleeg geen overspel, tenzij je partner dat ook steeds opnieuw doet.’

    8: ‘Steel niet, maar maak wel gebruik van bonusaanbiedingen van Albert Heijn.’

    9 : ‘Leg over een ander geen vals getuigenis af, maar zeg over jezelf gerust dingen die niet kloppen als dat zo uitkomt.’

    10: ‘Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort. Maak wel zinvol gebruik van Funda,nl en sla toe als er een mooie aanbieding is.’

  17. Thomas O. says :

    @ Jurre πŸ˜‰

  18. Tinus says :

    Cucumis sativus !

  19. Pittig says :

    Ik twijfel nog tussen de tien geboden van Mozes en die van Jurre… Ik vind die van Jurre toch wel beter bij onze tijd passen.

    Maar vanwege gebod 2 van Jurre ga ik toch liever voor die van Mozes, want ik houd zo van fotografie…

    Wel fijn dat je vandaag de dag keuzemogelijkheden hebt!

  20. Pittig says :

    @ DfTg

    Laat DfTg maar eens stukjes voor GG gaan schrijven. Tweede onzinreactie van DfTg op een rij. Vanwege de welverdiende vakantie van de GG-redactie kan het gewoon heel goed dat je even niet elke dag met schokkende onthullingen of scherpe satire komt.

  21. d says :

    Goedgelovig is Pittig en co, nietwaar?

  22. Case says :

    Stel je nou eens voor dat ipv Jacobine Geel iemand uit de Charismatische hoek daar had gezeten…. Denk aan MvdS..
    Was het GG publiek dan ook zo genadig geweest? We weten het niet, maar ik betwijfel het… Ik dat dat hij/ zij knalhard afgeserveerd zou zijn. Jacobine niet …. Want ze heeft ‘ andere’ kwaliteiten (Harry) en verder is ze gewoon een PKN theoloog die de tien geboden niet kent….. Geeft toch niet? Niemand die zich daar druk om maakt, toch? Proef ik hier een (drie-)dubbele moraal?

  23. joost says :

    afolus

    Ze moest er nog vier, zes waren er goed…!

    Rekenprobleempje?
    joost

  24. joost says :

    Case

    Was het GG publiek dan ook zo genadig geweest? We weten het niet, maar ik betwijfel het

    Natuurlijk, we zijn hier altijd genadig voor mensen die niet liegen.
    Vergeetachtigheid, onkunde, black-outs. Vergeven we grif. πŸ™‚
    Leugens en/of manipulaties echter niet. 😦
    GG staat ook voor Genadige Groep. πŸ˜‰
    Ga heen en twijfel niet meer mijn zoon!!
    joost

  25. Case says :

    @Joost Heb je dat wel naar waarheid gepost???

  26. joost says :

    Case
    Jazeker (sorry rob, weer plagiaat) de volle 100% onfeilbare waarheid. 😈
    joost

  27. Case says :

    Ik blijf het jammer vinden dat Geel geen charismatische prediker is, dan waren we wel wat verder dan 27 gekomen!!!