Christen Broers en Zussen

In crisistijd moeten christenen elkaar helpen. Daarom is er nu Christen Broers en Zussen, een site die het geven en voordelig uitwisselen van goederen en diensten tussen geloofsgenoten wil faciliteren. Als je eenmaal het ‘klik hier’-knopje hebt gevonden, kondigen bouwvakkers in oranje hesjes op een bruine achtergrond in Times Roman aan: “We zijn hoopvol gestemd over deze site! Als u een ander hiervan op de hoogte stelt dan kunnen we samen veel broers en zussen bemoedigen!” Ondertekend met ‘Een simpel Broer en Zusje’.

Simpel is de site zeker en iedereen kan mee doen. Zo vraagt Nadia Fieggen uit Den Haag of iemand haar vakantie wil betalen.

Het enige grote project waarvoor fondsen worden geworven is Alles Op Zien Tied, de Bed & Breakfast ‘in oprichting’ van Paula en Anton Claassen in het Drentse Darp. Het wordt al snel duidelijk dat zij ook de initiatiefnemers van Christen Broers en Zussen zijn en dat de site wellicht een handje kan helpen om de € 630.000 binnen te halen die zij nodig hebben om een boerderij annex groepsaccomodatie te kopen. “U kunt uw vreugde delen door een bedrag over te maken,” aldus de site.

Bijzonder is ook de pagina met veelgestelde vragen:

Waarom zou u meedoen?
‘Tja, waarom niet? We houden toch van elkaar?’

Wordt mijn geld voor het juiste doel gebruikt?
‘Daar gaan we zondermeer vanuit! Deze site is voor Christenen die weten dat God alles ziet.’

Komt er een forum op deze site?
‘Nee, dit is een site waarop men elkaar helpt zonder daar verder over te discucieëren.’

Wat ons betreft een geknipte kandidaat voor de Mockfish Award.

48 responses to “Christen Broers en Zussen”

  1. Vera van Haarlem says :

    Oeps, ik merk dat ik wel heel goedgelovig ben. Ik had verwacht dat er meer vanuit de praktische vraag- en aanbodkant geredeneerd zou worden. ‘Wie kan mij helpen om mijn tuin aan te pakken, want ik heb een gebroken been’. Zoiets.
    Een luttel bedrag van 630.000 euro bij elkaar willen bedelen voor jouw droom?!? Ik voel duidelijk dat de Heer mijn participatie daarin niet verlangt.

  2. henkjan37 says :

    ” Het maken en onderhouden van deze site levert ons niets op dan alleen hele blije broers en zussen. Het spreekt voor zich dat ons project met goed doel ook op deze site staat.”

    en minimaal(rofl) 5 euro per advertentie (vrijwillig:P) owjah en we willen graag dat iedereen geld geeft voor onze woonboerderij;)

    Misschien kunnen deze mensen beter bij het station gaan staan bedelen, of blokfluiten tegenover de V&D

  3. van Kerstenen says :

    Ah, en als die boerderij er eenmaal is kan die meid gratis op huwelijksreis.

    Als ex-bankier zeg ik: als de bank 630k vastgoed niet wil financieren terwijl je 140k achtergestelde lening (= bancaire zekerheid) hebt, is je plan dramatisch. De broeders en zusters die hier geld in steken zien het waarschijnlijk nooit meer terug.

  4. EvertA says :

    @GG je vergeet dit mooie tegeltje bij veelgestelde vragen:

    `Er komt een tijd waarin wij Christenen
    alleen nog kunnen overleven
    door elkaar op deze wijze te helpen!’

    begrijpelijk dat ze geen forum opzetten.

  5. summer says :

    Leuk idee……als ik hier mijn giro nummer neerzet , en iedere Nederlander er maar een euro op stort,(wie kan er nu geen euro missen!) kan ik eindelijk stoppen met werken, en mijn droomhuis laten bouwen.

    Volgens mij zit er bij dit stel een grote adder onder hun nog nieuw in te zaaien grasveldje……

  6. B.Art says :

    Ik heb een donker en licht bruin vermoeden dat de site geen succes word!
    Zouwe ze Opwekking wel hebben betaald voor het publiceren van een Opwekking tekst bij bedankjes?

  7. mafchauffeur says :

    @van Kerstenen: het laatste jaar het Financieel Dagblad niet meer gelezen zeker? 😉

  8. van Kerstenen says :

    @mafchauffeur, er is ook nog de hypothecaire zekerheid, waardoor de bank een aansprakelijk vermogen heeft iig meer dan 50%. Anno 2012 wil mijn bank dan nog financieren als er tenminste geld verdiend wordt. Helaas staan in het ondernemingsplan geen financiën, waar ik een naar autistisme neigende voorkeur voor heb. Wel staan in het ondernemingsplan emailadressen van alle vrije, gebonden, pinkster of -baptistengemeenten en hondenfokverenigingen van Nederland in. Want die hebben beloofd dat ze allemaal komen als het gratis is.

  9. Ettje says :

    Dit stinkt! Hopelijk wordt er op tijd een stokje voor gestoken!

  10. mafchauffeur says :

    @van Kerstenen: snap ik, maar B&B (met wat zaalverhuur) verwacht ik ook met een hypothecaire zekerheid en een positieve winstverwachting geen haalbare zaak voor een financiering met een toch beperkte dekking in een slechte vastgoedmarkt. Het zal niet meevallen om er, zelfs zónder financieringslasten, meer dan een magere boterham uit te halen.

    Ik krijg trouwens de indruk (uit de inhoudsopgave) dat er een aantal pagina’s aan financieel plan aanwezig is. Maar dat ze dat niet op de website hebben gezet. Misschien wel zo verstandig… Ten opzichte van de totale (non)informatiediarrhee van de andere 195 pagina’s nog steeds beperkt, trouwens.

  11. van Kerstenen says :

    Ai, ai, ai. Ik spitte nog wat dieper in het verleden van deze twee creatieve ondernemers, en daar stootte ik op een oud ondernemingsplan van Anton (2007). Met daarin forse schulden bij diverse incasso-bureau’s (oa creditcardschulden) en een bank. De toekomst wordt in dat plan beschreven als: De toekomst kan niet minder rooskleurig worden op financieel vlak dan nu. Het risico van dit product is zeer groot.

  12. mafchauffeur says :

    De doelstelling van de onderneming:

    Winst maken ten gunste van de door mijn echtgenote op te starten “Bed & Breakfast” faciliteit voor mensen die tot rust moeten komen.

    Daar raakt een bank niet opgewonden van.

    Het is wel een volhouder, na 5 jaar nog steeds dezelfde doelstelling.

    Uit een “ondernemersplan” van 3 juli 2012 het volgende citaat:

    Ik zou later, als we een eigen huis bouwen,
    heel graag enkele plaatsen extra hebben waar we
    af en toe mensen kunnen laten verblijven om zelf
    tot herstel te komen. (……)
    Het lijkt me echt heerlijk om een plek te hebben
    waar God mensen af en toe een tijdje
    kan laten verblijven om zijn genezing te ontvangen.

    Misschien moeten Anton en David maar eens met elkaar om de tafel.

  13. van Kerstenen says :

    @mafchauffeur Mijn eigen ervaring als ondernemer leert dat je met een achtergestelde lening en een goed financieel onderbouwd plan ook nu nog ver komt, verder nog dan de ambities van de fam. Claassen. Maar dan moet je geen verleden van creditcardschulden hebben, dan wordt een eigen huis kopen al bezwaarlijk.

  14. van Kerstenen says :

    Dat we daar nog niet op kwamen, kan David dit niet financieren?!

  15. mafchauffeur says :

    Ik zie allerlei synergievoordelen.

    – pianospel + profetisch zingen
    – korenarrangement + profetisch zingen
    – workshop ontspannen zingen + profetisch zingen
    – therapeutische muzieklessen + profetisch zingen

    Alleen het fokken van Arabische toppaarden is nog even lastig in te passen.

  16. goedgelovig says :

    @mafchauffeur: 🙂

  17. gerard says :

    Ik bid dat de dag komt dat Goedgelovig niet meer nodig is, maar voorlopig lijkt het me handig dat jullie in de buurt blijven…….

  18. Wouter Nieuwenhuizen says :

    Wat een zegenrijke site! Heb direct het gehele bedrag dat ik van VISA op mag nemen gestort voor de vakantie van zuster Nadia. Ik denk dat mijn vrouw er wel begrip voor op kan brengen.

  19. Rietje says :

    @mafchauffeur: dieren reageren toch positief op muziek? Dus dat Arabische toppaarden fokken past vast prima bij profetisch zingen.

  20. frank says :

    Vind het eigenlijk wel aandoenlijk, lijken mij geen zakkenvullers maar mensen die in hun eenvoud geweldige dromen hebben.

  21. Pittig says :

    @ frank

    Inderdaad. Maar zou het niet van enige realiteitszin getuigen als je in plaats van “dromen” het woord “nachtmerries” zet?

  22. joost says :

    pittig
    Ach, een nachtmerrie is toch ook een droom.
    joost

  23. afolus says :

    @mafchauffeur
    Misschien moeten we eens een borrel gaan drinken met br. Van Kerstenen. Hij werkt bij een bank die in deze tijd nog wonderen doet.
    En je weet, ik ben gek van wonderen. Helaas geloof ik er meestal niet veel van.
    Maar dan kan ik dan tegen een vriendenprijs weer hilp en coaching voor krijgen bij @prophet en @Bram Flippo. 😉

  24. mafchauffeur says :

    @Rietje: heb jij die video’s met profetische zang eigenlijk wel beluisterd?

    Ik krijg de indruk van niet.

  25. van Kerstenen says :

    @afolus
    Ho, ik werk niet meer bij een bank. Mijn carrière als (hulp)bankier is beëindigd, tegenwoordig ben ik een eenvoudige boer.

  26. Mustafa says :

    Fantastische site. Absoluut Mockfish waardig. Een meesterlijke retro uitvoering geproduceerd met het onvolprezen WebPlus X4. Het volgende voorbeeldproject op de site is dan ook vooral een teken van een gezonde bescheidenheid:

    Voorbeeld 2:

    U kunt goed websites bouwen. U meld u aan onder “aangeboden”.
    Een broer of zus die voor het opstarten van een project een gedegen website nodig heeft kan dan contact met u opnemen.

  27. midas says :

    Die Nadia Fieggen kpm je ook met drie bedrojfjes en een band tegen. Foto’s van het huis bruiloftsprogramma alles. Die zijn hun vijf euro kwijt, helaas.

  28. afolus says :

    @Van Kerstenen

    Nee, dan begrijp ik het beter.

    Ik gok dan maar dat je een jaar of wat geleden met een mooie regeling en een gezellige receptie afscheid hebt genomen. Allemaal nog net voor de crisis hoop ik.
    Geniet van je leven!

  29. Peter says :

    Is deze site niet gewoon een verlate 1 april grap ofzo. Dit kan je toch niet serieus nemen. Echte ondernemers!

  30. henkjan37 says :

    die Nadia Fieggen daar zit ook meer achter…wat ik je brom;)

  31. van Kerstenen says :

    @afolus

    Was het maar zo mooi;)

    die Nadia Fieggen daar zit ook meer achter…wat ik je brom;)

    Die Nadia Fieggen is gewoon een voorbeeld van iemand die een gratis vakantie nodig is, en onderstreept daarmee het belang van de kampeerboerderij.

  32. Rietje says :

    @mafchauffeur ik moet eerlijk zeggen, ik durfte niet …

  33. Bertje B says :

    Hallo Allemaal,

    Hierbij maak ik ruimte vrij op m,n raborekening om spontane giften te ontvangen,zodra je een gift gedaan hebt kunnen we samen kijken hoe mijn saldo zal groeien en god zal u zeker zegenen right!!!!

    Ik heb al een poosje het idee dat god me ergens voor wil gebruiken en aangezien dat wat tijd kost wil ik daar graag overnadenken in een relaxte omgeving,Costa rica gaf god op m,n hart.

    En ja dat kost geld,ik beloof u foto,s te sturen van m,n geestelijke sabbatical….

    Bless bless

  34. henkjan37 says :

    @ van kerstenen? nodig is? en let dan eventjes op de kleding van dat mannetje van haar…neee….met een beetje geluk zien we hier een geestelijk echtpaar waar we nog meer van gaan horen!

  35. henkjan37 says :

    @ Bertje B

    Waar moet ik storten!!

  36. Bertje B says :

    @henkjan

    Dit is een knipoog van god jij getrouwe dienaar…..
    Raborekening:265849233 donatie t.a.v. Bert Beuving sabbatical Costa Rica

    Donatie graag vanaf 20.00 euro als dan 20.000 getrouwe broeders en zusters mee doneren dan heb ik 400.000 euro en daar kan ik echt
    hele goede werken mee verrichten,gods zegen en vooral voorspoed teoegewenst…….en jij zeker Henkjan god heeft me laten zien dat jij ook een speciale gave hebt,maar doneer en ik zal je verklappen wat je gave is…

    Bless Bless

  37. van Kerstenen says :

    @henkjan Ja, zo spreekt men bij ons in de provincie, sorry. Maar.. willen we meer van ze horen, zullen we ze toch op vakantie moeten sturen want nu lopen ze helemaal vast.

    @Bertje B

    Je bent wel ANBI gecertificeerd hoop ik?! Zo ja, de eerste volgende collecte uit onze gemeente is voor jou.

  38. henkjan37 says :

    lol@Bertje: XD

    @van kesteren

    even inschattend willen we niks van ze horen, dus als we dat zonder vakantie oplossen scheelt het weer!

  39. henkjan37 says :

    sowieso kun je beter geld geven aan een heidens persoon als aan van die christenen, want een heiden die is tenminste jou dankbaar voor het geld…ipv van God, terwijl jij ervoor hebt moeten werken!

  40. henkjan37 says :

    of in jou geval…met al je bankbonussen enzo:P voor die sukkels die een huis tegen een dure spaarhypotheek hebben gekocht;)

  41. midas says :

    @henkjan37
    37, is dat je banksaldo in euro’s of het aantal fouten in je twee posts?

  42. joost says :

    henkjan37

    want een heiden die is tenminste jou dankbaar voor het geld…ipv van God, terwijl jij ervoor hebt moeten werken

    het is niet netjes om dankbaarheid te verwachten. 🙂
    En om jou in staat te stellen je werk ter doen moet god ook hard werken hoor.. 😉
    Maar je lijkt m’n broer wel. Die woont in een vrijstaand huis in de polder met een grote tuin.
    Omdat hij voor zijn pensionering echter soms wel 6 dagen in de week 10 tot 12 uur per dag werkte had hij geen tijd die tuin bij te houden.
    Na zijn pensionering hoen mijn broer aan had hij die tijd wel en nu is het een prachtige tuin.
    De dominee kwam eens langs toen mijn broer de heg stond te knippen en zei: :daar heb je, met gods hulp iets heel moois van gemaakt” waarop mijn broer antwoordde: “dan had je het eens moeten zien toen god het nog alleen deed.” 😉
    joost

  43. mafchauffeur says :

    Sinds de vliegende start met het B&B project van 630.000 euro en de gevraagde gratis vakantie is er niets meer gebeurd bij onze lieve Christen Broertjes & Zusjes.

    Zou dat komen omdat christenen, oh hallelujah, toch maar zeer beperkt (ik weet het, TRIN claimt de uitzondering te zijn) worden getroffen door de crisis?

    Of zijn christenen te bescheiden om hun noden bekend te maken?

    Het opzetten van een steunfonds voor Dr. Frank, in verband met de logischerwijze door hem te restitueren DVD-omzet, zal vermoedelijk niet door de ongetwijfeld strenge selectie komen. Maar er zijn toch nog wel meer sympathieke projecten te verzinnen?

  44. kirsten! says :

    voelen jullie je nu ook goed? om zo mensen neer te halen? ik denk dat je de mensen eerst moet leren kennen voordat je gaat oordelen!!!
    je moet wel knap zielig zijn als je je aandacht moet krijgen door te gaan zeiken over andere mensen!!
    Gods zegen voor allen die al bevooroordeeld zijn!

  45. kirsten! says :

    jammer dat er niet op gereageerd word, of dat jullie alles weghalen!

  46. mafchauffeur says :

    Zo ontzettend jammer dit! Hadden ze, zoals terecht in het artikel gemeld, de Mockfish Award 2013 kunnen binnenhalen, helpen ze hun kansen om zeep.
    http://www.christenbroersenzussen.nl/index.html

  47. Cbez says :

    Jammer dat jullie zo goedgelovig in de site “goedgelovig” zijn!!! Da’s pas dom! De site is trouwens allang van de baan omdat het teveel werk werd.

  48. mafchauffeur says :

    @Cbez: netjes, zo’n afscheidsmededeling.
    http://www.christenbroersenzussen.nl/index.html