Oh-oh-oh Stem op Jezus en op ons!

De campagnespotjes van de gristelijke partijen zijn klaar. CDA-lijster Buma is op de fiets gestapt, het toonbeeld van Hollandse degelijkheid. Tijdens zijn Tour de Hollande verklaart hij dat we het sámen moeten doen, maar in het spotje doet hij alles in z’n eentje. Een opmaat voor de ene zetel die het CDA straks in de Kamer heeft? De SGP hoeft geen spotje te maken, want de achterban zweeft niet en blijft de consistent koersende partij gewoon trouw (waar zie je dat nog in de politiek?). De GristenUnie tenslotte trekt een mierzoete Opwekking ‘We are the world’-clip uit de kast, in de hoop dat de praisende EO-achterban haar stem niet alleen opheft naar Jezus, maar ook geeft aan Slob. Niet gespeend van enig realisme kwelen de gristelijke nachtegaaltjes: “Oh-oh-oh dit is ons moment. Schrijf met ons geschiedenis, bouw met ons de toekomst van dit land.” Wat ons betreft een prima stemmentrekker voor D66.

55 responses to “Oh-oh-oh Stem op Jezus en op ons!”

  1. Dooitze de Jong says :

    Ik vind het een catchy song. Goed geschreven en gezongen!

  2. Pittig says :

    “Dit is ons moment… Schrijf met ons geschiedenis, bouw met ons de toekomst van dit land.”

    Klinkt net zo overdreven als de megabeloften van charismatische
    leiders. Beseffen ze wel dat ze maar een paar zetels hebben?

    Eerlijker zou zijn:

    “Dit is het moment van de SP.”

    Of “Schrijf met de ChristenUnie een enkel voetnootje in de geschiedenis, bouw een héél, héél, héél klein beetje de toekomst van dit land.”

  3. Agilhard says :

    Vage liedtekst bij de CU. Past bij iedere partij (behalve misschien bij de PVV – maar die speelt sowieso geen rol meer). Risicoloos en kansloos.

  4. WoodyFlow says :

    Oef.. verschrikkelijk
    Dan is – tegen alle verwachtingen in – het spotje van het CDA nog beter ook nog… Zij doen iig een poging om nog iets van hun boodschap en visie over te brengen (hoewel ik vind dat je afgeschoten mag worden als je nu nog steeds op het CDA gaat stemmen)

    Boodschap CU: geloof je? stem op ons

  5. Agilhard says :

    Buma Stemra kijkt trouwens wel erg nurks op die CDA-clip. Maar daar kan hij natuurlijk niets aan doen. Dat zit in z’n CDNA…

  6. WoodyFlow says :

    p.s. zijn de zanger en zangeres wel getrouwd?
    want ze kijken wel heel begeerlijk naar elkaar!

    dat geldt trouwens voor het hele koor.. zitten allemaal met elkaar te sjansen

  7. Kaas says :

    Kees Kraayenoord ziek?

  8. Stevie says :

    Hmm een echte christelijke partij is tegen de bouw van het vierde rijk de opvolger van nazi Duitsland (1 Europa), tegen de huidige wijze waarop het monentaire stelsel werkt, tegen de macht van Big Pharma die vele levens eist, tegen de JSF (vol met corruptie en moord) en zou zich juist inzetten voor biologische producten, kosjer slachten, weer mensgericht kijken ipv geldgericht, vrede ipv al die oorlogen om grondstoffen steunen (Irak, Afghanistan). Daarnaast zou een christelijke partij de waarheid zoeken en bekendmaken (Bilderberg, moord op Pim Fortuyn, EU, banken, hoe het lobyen werkt, etc. Degene die vind dat het CDA of de CU hieraan voldoet zou hun partijprogramma eens moeten lezen. Aan de vruchten herken je de boom al roepen of zingen ze nog zo hard geweldige christelijke dingen.

  9. goedgelovig says :

    UPDATE: De GristenUnie heeft ook nog een serieuzer spotje, maar wel minder sexy dan de dames uit het gospelkoor:

  10. Ed says :

    Doet het vast leuk bij een specifieke doelgroep. Ik vermoed echter dat de CU ook een twijfel versie van dit nummer moet produceren om het gros van de GG reageerders aan te spreken..

  11. Dooitze de Jong says :

    Ik denk dat je als partij groot moet denken. Peilingen zeggen niet altijd alles.

  12. Pittig says :

    @ Stevie

    Ben je dan pas echt christelijk? In dat geval ben ik liever niet “christelijk”…

  13. Pittig says :

    @ Dooitze de Jong

    Inderdaad, het is heel belangrijk dat je als politiek partij niet naar de realiteit kijkt en alleen maar dromen droomt… 😉

  14. Dooitze de Jong says :

    @Pittig Het sarcasme spat er vanaf :p

    Wat ik bedoel te zeggen dat het soms ook goed is om wat minder down-to-earth te zijn als partij 😉

  15. Pittig says :

    @ Dooitze de Jong

    Ik zal speciaal voor jou nog wat scherper worden. 😉

    Zij beloven in dat lied dingen die ze nooit en te nimmer waar kunnen en zullen maken. Waar is dan het verschil met een leugen?

  16. Dooitze de Jong says :

    @Pittig

    Als elke Nederlander op hun gaat stemmen dan wel, dus ze kijken vooruit.

  17. Pittig says :

    Het filmpje van het CDA is echt heel goed! Niet de grootpraterij van de ChristenUnie, maar gewoon zeggen waar je voor kiest.

    En de kritiek in het stukje hierboven dat Buma alles alleen doet, slaat hooguit op het begin. Heeft de schrijver alleen 30 seconden gekeken of zo?

    Onterechte kritiek. Er zit gewoon een goede opbouw in. Langzaam komen steeds meer mensen in beeld die samen werken en samen praten.

  18. Pittig says :

    @ Dooitze de Jong

    En geloof jij dat het van enig gevoel voor realiteit getuigt om te denken dat elke Nederlander op hen zal stemmen?

  19. Pittig says :

    Als ik het serieuze CDA filmpje nog eens naast het serieuze CDA filmpje leg, dan verbleekt het ChristenUnie filmpje. Heel pakkend om Haersma Buma een tafel te zien dekken en daarna de tafel met een doekje te zien schoonvegen. Indrukwekkend dat een leider zo wordt afgebeeld. Niet zoetsappig, ook niet op de borst kloppend. Gewoon de dagelijkse dienstbaarheid.

    Zo stel je je op als christelijk leider. Dienen, minste zijn. Geen grote woorden over geschiedenis schrijven en wij gaan Nederland bouwen. Ma

    Als hij in het echt ook zo is, zou ik haast CDA gaan stemmen. Indrukwekkend.

    En hij stamt ook nog uit een Fries geslacht! 🙂

  20. Pittig says :

    Wel heel apart dat de liedtekst van een partij die zo sterk vanuit het christelijke geloof wil denken en werken in hun lied alleen maar vage verwijzingen naar een “waar je heilig in gelooft” opneemt. Zou dit niet net zo goed een CDA lied kunnen zijn, alleen doen die nooit zulke grote en onhaalbare beloften, of wel?

    Breekt de ontzuiling dan nu ook aan in de ChristenUnie?

  21. vincent says :

    Een spot van een kerkdiensten met heren in zwarte pakken kan ik me herinneren uit het verleden van GPV, RPF of SGP. Wat dat betreft zijn we wel wat gewend aan irrelevante ruis tijdens campagnes. En ze hebben in ieder geval hun best gedaan.

    De spot van Buma is in zoverre goed dat het de typische CDA woning laat zien, de zuid-Nederlandse wieler liefde en veel weiland.

    De spot van Arie Slob, down-to-earth, bootjes uit Urk, sport, oma en verder stelt hij ‘er is perspectief, er is toeomst’. Prima gedaan.

  22. Stijlvol says :

    @Pittig:

    Stukje op GeenStijl lezen, over CDA lijkt me anders ook wel een andere maar niet direct verkeerde benaderwijze. Vond het een slap stuk. Maar dit liedje doet me ook weinig. Lief kijkende kids is leuk, maar overtuigd me niet om CU te stemmen. Zo’n gewoon spotje evenmin.

  23. Copson says :

    “Ontspeend van enig realisme…” Die is nieuw en houden we erin, Weer eens wat anders dan gespeend van…

  24. joost says :

    pittig

    Zij beloven in dat lied dingen die ze nooit en te nimmer waar kunnen en zullen maken. Waar is dan het verschil met een leugen?

    Verlangen dat je het onmogelijke waar kunt maken heet soms ook geloven. Geloven dat je iets onmogelijks kan doen heet soms fantasie. Een fantasie hoeft niet altijd een leugen te zijn/blijven.
    joost

  25. joost says :

    Dooitze de Jong

    Als elke Nederlander op hun gaat stemmen dan wel, dus ze kijken vooruit

    Dat zal nooit gebeuren, zelf al wordt het grootste deel van nederland gek je zal toch altijd een paar wijzen overhouden, (in het oosten al 3)
    🙂
    joost

  26. Flipsonius says :

    @Woody flow
    waarschijnlijk zijn ze net terug van een heel spannond jongeren zomerkamp. 😉

  27. Pittig says :

    @ Joost

    Verlangen dat je het onmogelijke waar kunt maken heet soms ook geloven. Geloven dat je iets onmogelijks kan doen heet soms fantasie. Een fantasie hoeft niet altijd een leugen te zijn/blijven.

    Dus dit liedje gaat over een fantasie die de ChristenUnie heeft? 😉

    Maar als ze zingen en zeggen dat jij en ik geschiedenis gaan schrijven en Nederland gaan bouwen, dan doen ze een belofte. Wil je in een geschiedenisboek vermeld worden, stem dan op de ChristenUnie. Wil je Nederland bouwen (let wel: niet aan Nederland meehelpen bouwen) dan moet je ChristenUnie stemmen…

    Alsof je tegen die kinderen op de eerste rij zegt: “Wil je een iPad, een Samsung Galaxy S III, een overdekt zwembad in je tuin en voor de rest van je leven elke dag ijs, stem dan op de ChristenUnie.”

    Ben je dan eerlijk?

  28. Peter says :

    Nou ik kom met dat gezang niet verder dan 43 sec. Getverdemme wat walgelijk. Dit jaar ga ik rechts seculier stemmen of SGP, zij zijn niet zo van de hypes en dat is ook weleens fijn.

  29. midas says :

    @stevie

    Gokje, grote fan van de website zapruder.com zeker. Dacht het al.

    Suffe clip, maar toch een stem waard. Beetje als EO, doen erg hun best,maar kunnen het nooit goed doen. Toch proberen ze een duidelijk christelijk geluid te laten horen, met minder hunwilopleggen als SGP.

  30. Stijlvol says :

    Voor mij inmiddels al genoeg gehoord en gezien om alle christelijk-aandoende partijen achterwege te laten… Twijfel tussen blanco en niet stemmen…

  31. Pittig says :

    @ Peter

    In de SGP-kringen doen ze niet onder voor Nehemia-achtige praktijken…

  32. Onno says :

    @Pittig, Misschien is die grootspraak het gevolg van charismanische lieden op de kandidatenlijst van de CU zoals Patser-kamp die ook in het rijtje staat? Voor dat soort mensen is 1 zetel toch al snel een wereldveranderende bijdrage leveren.

  33. Case says :

    @Pittig Heb het hele CDA clipje gekeken, de eerste 1:40 zie je alleen de Buma. Je ziet weliswaar mensen praten en staan, maar zijn stem is de enige die telt. Daarnaast eet hij ook heel erg licht brood (bijna wit), drinkt oploskoffie (met suiker!) en maakt hij voor het eerst een tafel schoon….. Allemaal geen reclame hoor… Samen is een vreemde term in dit verband want het gaat alleen over de Buma!

  34. joost says :

    pittig

    Maar als ze zingen en zeggen dat jij en ik geschiedenis gaan schrijven en Nederland gaan bouwen, dan doen ze een belofte

    Dan dóen we toch ook? We schrijven geschiedenis op GG. Dus eingelijk GGG. 😉
    Ik ben ook niet voor die partij want ik komt van een rechtgeaard superrood dorp, Ik zou me daar niet meer kunnen vertonen als ik op de christenunie of wat dan ook zou stemmen. (het is een heel oud dorp, ze hanteren daar nog de doodstraf na je zwaar te hebben mishandeld door je bv het liefdeslied van renate 20 keer te hebben laten aanhoren zonder verdoving. Dát is echt lijden hoor) 🙂
    joost

  35. mafchauffeur says :

    @joost: psssst – we hebben tegenwoordig een stemgeheim. 😉

    http://www.kiesraad.nl/faq/het-stemgeheim-het-stemlokaal-gewaarborgd-0

  36. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Neem Joost nou zijn smoes niet af. Hij is gewoon heerlijk links!

  37. Pittig says :

    @ Case

    Het is inderdaad een doodzonde voor een politicus om bijna wit brood te eten! Waar haalt hij het lef vandaan! 🙂

    Uit welke betrouwbare bron heb jij dat hij voor het eerst een tafel schoonmaakt?

    En het hele filmpje begint bij één persoon en eindigt bij samen. Dat hij de enige is die praat, klopt gewoon niet. En ook als je iets samen doet, heb je nog wel een leider nodig?

    Hebben wij wel naar hetzelfde filmpje gekeken?

  38. joost says :

    mafchauffeur
    niet in dat oude dorp van mij, daar stemmen we nog met brokjes rode oker op kleitabletten of stenen tafelen.
    joost

  39. Red|Exergy says :

    Jeumig. Ondanks dat ik zeker geen CUstemmer ben, had ik nog wel een redelijke pet op de van CU. Maar dit filmpje is wel echt om te huilen zeg.

  40. Case says :

    @Pittig dit is het filmpje dat ik gekeken heb: http://www.youtube.com/watch?v=taO3lflTrS8&feature=player_embedded

    Bij nader bestudering is het toch echt Witbrood… en dan met Oploskoffie.. Slappe hap! Geen lef voor echt brood en echte koffie!
    Inderdaad .. ONGESCHIKT.
    Tafel schoonmaken…ja, kijk maar…het moet het doen voor het filmpje, maar het lijkt nergens op.
    Het begint met Buma, het eindigt met BUMA, aan het eind laten ze wat mensen zien die staan te praten, Mona Keijzer wordt in beeld gebracht…. maar geen van hen heeft een stem! Samen betekent luisteren naar de stem van Buma! Dat stukje op de fietst doet me denken aan de DWDD clipje met Wim van de Camp, die bijna van zijn motor valt en dan de auto aan de overkant net mist met wegrijden…
    Acht met dit zetelaantal kan het niet echt kwaad..

  41. Pittig says :

    @ Case

    Dus de boot, de boerderijen en de auto’s waar het mee begint zijn allemaal leeg? Daar zitten geen mensen in?

    En heb je het stukje rond 1:45 overgeslagen of zo?
    Wie luistert daar? Wie praten daar?

    Het brood is zo bruin als wat (maar wat maakt dat in hemelsnaam uit? Kies jij politici op basis van het brood dat zij eten? 🙂

    Trouwens, jouw “oploskoffie” is thee met honing…

    En op het einde luistert Haersma Buma ook en zegt dan wat als reactie op wat anderen zeggen.

    Je hebt dus een hele slechte “case”… En ga ook eens even langs bij deze winkel… 😉

  42. joost says :

    pittig

    Het brood is zo bruin als wat (maar wat maakt dat in hemelsnaam uit? Kies jij politici op basis van het brood dat zij eten?

    Politici leven niet van brood alleen (vroom stemmetje van DH)

    Trouwens, jouw “oploskoffie” is thee met honing

    Smeriger koffie kan je je niet voorstellen. 😉
    joost

  43. Pijpkaneel says :

    @pittig

    Jij CDA? Serieus? En al je opmerkingen over vluchtelingen, armen etc? Vergeten hoe het CDA al jarenlang een ongenadig hard beleid ondersteunt en voert?

    Of is dit weer je licht dwangmatige behoefte om tegengas te geven?

  44. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Ik beken: ik heb inderdaad een hang naar eerlijkheid en als iemand onterecht ergens van beschuldigd wordt, dan probeer ik bij te dragen aan rechtvaardigheid.

    Welke straf staat daar op?

    Heb je trouwens ook gelezen dat ik zei dat ik “bijna op het CDA zou stemmen…” ?

  45. Pijpkaneel says :

    @pittig

    Mooie bekentenis. Kun je in dat licht je voorstellen dat een pro-CDA-houding niet zo goed bij jou past? Tegengas om het tegengas wordt een truukje en maakt je minder geloofwaardig…

  46. Case says :

    @Pittig KIjk dat is nu typisch CDA, zeggen dat het brood bruin is terwijl het hardstikke wit is en ondanks de duidelijke schuim op je oploskoffie zeggen dat het thee is. Je zit dus goed wat dat betreft!
    (Wel opvallend ook dat hij ontbijt voor zijn gezin klaarmaakt en dan alleen moet eten… zelfs zijn bloedeigen kinderen kijken er door heen…)

    Maar wel consistent dit gedraai; zo ging het CDA met de Q-koorts om, werden de MEGA stallen mogelijk gemaakt, wordt de Ecologisch Hoofdstructuur vernietigd. Wordt de Pharmaceutische industrie ondersteund met nutteloze vaccins, laten we het onderzoek naar de bijensterfte uitvoeren door mensen die betaald worden door Bayer..
    Echt allemaal dezelfde witbrood/oploskoffie taktiek.
    Mannen als Bleker, Buma en Verburg zijn daar voorbeelden van. Ik zou Klink ook willen noemen maar dat is geen vent zoals Gerda.

    Maar Pittig, fijn dat iemand enig charisma aan deze politicus kan ontwaren. Zijn het zijn kuiten op de fiets die je hartje doen kloppen?
    Misschien dus toch een goede clip, alleen hoor ik niet tot de doelgroep.

  47. joost says :

    pittig
    in “mijn” rode dorpje is CDA niet voor niets een afkorting voor Christus Dacht Anders. 🙂
    joost

  48. Stevie says :

    @Midas, nee die site ken ik niet (ga wel zo ff kijken :-)). Ik heb gewoon een hekel aan al die christelijke organisaties en partijen die met een kruisje om hun nek rondlopen en bleren hoe goed christen ze wel niet zijn maar in hun daden hele andere dingen zeggen. Vroeger was ik lid van de CU vanwege de naam en dacht inhoudelijk wel op een lijn te zitten, maar toen ik steeds meer doorkreeg dat ze zich als pion van het CDA laten gebruiken voor persoonlijk gewin en van alles steunen waar in mijn ogen een goed mens niet eens aan zou willen denken ben ik afgehaakt. De missie naar Afghanistan waar ze nu mensen trainen waarvan de verwachting is dat de helft over 2 jaar voor de Taliban vecht was voor mij de druppel. Dat wij daar 1 miljard euro voor betalen is complete waanzin.
    Ik hoop dat het CDA en CU in de toekomst wat beter/beginnen de bijbel gaan lezen en leren wat de gedachtegangen van Jezus en Zijn Vader zijn en dat in de politieke arena gaan uitdragen.

  49. Pittig says :

    @ Case (of moet ik zeggen: CDase 😛 )

    Ik ben ook geen CDA’er! Maar ik kan wel positieve dingen bij tegenstanders ontwaren. Misschien als ik heel goed kijk kan ik zelfs wat positiefs bij de PVV vinden! 🙂

    Maar dat het CDA met de PVV ging samenwerken heeft bij mij de meeste sympathie voor het CDA wel weggenomen. En hoe Bleker met de Q-koorts omgaat is dramatisch slecht.

    Maar ik ken zelf een aantal CDA jongeren en lokale CDA politici. En ik ben echt wel onder de indruk van wat zij doen en hoe zij zich voor Nederland inzetten.

    Ik ga dus niet mee in jouw zwart-wit denken.

    KIjk dat is nu typisch CDA, zeggen dat het brood bruin is terwijl het hardstikke wit is en ondanks de duidelijke schuim op je oploskoffie zeggen dat het thee is. Je zit dus goed wat dat betreft!

    Het is geen wit brood. Kijk toch eens goed! Ik ken wit brood en dat is dit niet! 🙂

    Heb je ooit al eens van tarvobrood gehoord? Dat lijkt er nog het meest op. Dat is lichtbruin.

    En als je thee met honing drinkt, schuimt het ook!

    Maar dit zijn zulke onbenullige dingen. Maak jij je daar echt druk om?

  50. joost says :

    pittig

    Heb je ooit al eens van tarvobrood gehoord?

    een beetje aan het bij verdienen als reclamemaker?
    joost

  51. Pittig says :

    @ Joost

    Tarvobrood is zo gezond en ook nog eens heel lekker! Onze kinderen smullen er niet alleen van, maar bij ons mag niets anders meer in huis komen…

    Kijk ook eens op deze site voor heerlijke informatie!

    😉 😉 😉

  52. joost says :

    pittig
    Dus jouw kinderen leven bij brood alleen?
    (vroom stemmetje van DH) Beste pittig 🙂 kinderen hebben toch ook gééstelijk voedsel nodig? 🙂 Wanneer ze bij jou alléén maar tarvobrood krijgen (want dat is het enige wat er bij jullie nog binnenkomt) dan gaat dat echt ten koste van hun zielenheil 🙂
    dat kan je als goed vader toch je kinders niet aandoen? 🙂

    (soms word ik een beetje wee van dat vrome stemmetje van DH maar het past soms zo goed bij het onderwerp. 😆 )
    joost

  53. Pittig says :

    @ Joost

    Bij ons mag inderdaad niets anders in huis komen! Desondanks hebben de kinderen genoeg geestelijk voedsel, omdat dat al in het huis aanwezig was! Dat hoeft er niet meer in te komen. Er is al meer geestelijk voedsel aanwezig dan alle bewoners ooit tot zich kunnen nemen… 😉

  54. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Tegengas om het tegengas wordt een truukje en maakt je minder geloofwaardig…

    wat een onzin. Ik zie gewoon van alles altijd vele kanten. Ik denk niet zo zwart-wit. En omdat ik tegen het zwart-witte denken (van welke kant ook) in ga, ben ik daarom niet geloofwaardig? Dat kun je alleen zeggen als je zelf in het zwart-witte schema gevangen zit en zelf ook niet overal grijze tinten kunt zien.

    Bij een voetbalwedstrijd zal ik ook applaudiseren voor een mooie actie van de tegenstander. Bij mijn tegenstanders zal ik altijd ook goede punten herkennen. Ik lees altijd boeken van zowel voor- als tegenstanders. Als ik onterechte kritiek op mijn tegenstanders hoor, dan zal ik dat ook terechtwijzen. Als er slechte argumenten ten gunste van mijn standpunt worden aangedragen dan zal ik die ook corrigeren. Maakt me dat ongeloofwaardig?

    Dan ben ik graag ongeloofwaardig!

  55. joost says :

    pittig
    Dus als geestelijk voedsel krijgen ze alleen maar “ouwe koek” voorgeschoteld?
    (je had het immers al lang in huis? 😉
    joost