Boele Ytsma richt eigen politieke partij op

Gezien de ambities was het een kwestie van tijd: planteneter Boele Ytsma heeft een eigen politieke partij opgericht en doet mee aan de Tweede Kamerverkiezingen op 12 september. De naam van zijn partij is Popeye: Partij voor de Planten (PPP) en de verkiezingsslogan: ‘Kies Popeye voor een sterk Nederland!’ Ytsma zegt geen one issue-partij te willen zijn, maar zet wel in de eerste plaats in op verbetering van de volksgezondheid. “Als we massaal gezonder gaan eten en bewegen, krijgen we vanzelf weer een sterk Nederland,” aldus Ytsma. Hij maakt er geen geheim van dat hij van Nederland het eerste 100% plantenetende land ter wereld wil maken.

Popeye staat een algeheel wettelijk verbod op de productie en consumptie van vleesproducten, vis en zuivel voor. De partij wil van intensieve veehouderij naar intensieve plantenteelt. Speciale ‘snelgroeikassen’ met meerdere verdiepingen (denk aan een flatgebouw van glas) moeten de Nederlandse bevolking van voldoende groenten voorzien om dagelijks groene smoothies en salades te kunnen maken. Hiervoor moet de productie aanzienlijk worden verhoogd.

“Als Nederland een plantenetende natie wordt, lost dat ook veel problemen in de andere sectoren op,” meent Ytsma. “In de eerste plaats gaan de kosten van de volksgezondheid drastisch omlaag, onder meer door het bijna 100% verdwijnen van hart- en vaatzieken en kanker. Maar doordat mensen zich fitter voelen nemen allerlei sociale problemen en criminaliteit ook af. Er zullen minder psychische problemen voorkomen. Het is algemeen bekend dat vlees agressie opwekt. Wist je dat 100% van de zedendelinquenten vleeseters zijn? Dat neemt af.”

Ytsma is realistisch en weet dat een plantenbeleid ook een paar ongewenste bijwerkingen kan hebben. “Er zal een klein Vitamine D en B12-tekort optreden dat moet worden gesuppleerd. Ik verwacht dat het aantal diefstallen van sla en courgettes uit moestuinen iets zal toenemen. En het aantal sportblessures zal iets omhoog gaan.”

Ook ziet hij kansen voor innovatie. “Ik wil onderzoek laten doen naar de mogelijkheid om ook auto’s op spinazie te laten rijden.” En: “Ook menselijke uitwerpselen zijn geschikt voor bemesting en kunnen op grote schaal worden hergebruikt in de landbouw.”

De naam Popeye voor de nieuwe partij is niet zomaar gekozen. “Mijn zoon heet Poppe en ik wil met name de fastfood-generatie aanspreken op hun verantwoordelijkheid,” legt Ytsma uit. “Daarnaast was ik als kind al gek van Popeye, de zeeman die met spinazie elke vijand (Brutus, de zeeheks) verslaat. Hij is opgekomen in de crisisjaren ’30 van de vorige eeuw en is een held die ons ook in deze crisistijd kan inspireren tot verandering. Het gezin van Popeye staat model voor het Nederlandse gezin waar ik naar streef: een sterke, plantenetende man die zonder veel moeite een marathon kan lopen of een EK kan winnen. Een gezonde vrouw – Olijfje – die elke salade met smaak opfleurt. En een kind – Erwtje – dat wel doorvoed is en duurzaam. Lijnrecht tegenover dit modelgezin staat de hamburgeretende Wimpy, een toonbeeld van ongezond leven.”

Ytsma hoopt net als Marianne Thieme met de Partij voor de Dieren in zijn eerste verkiezingsjaar tenminste één zetel te halen. Maar zijn doel is uiteindelijk de grootste partij te worden. “Ik word premier van Nederland,” zegt de nieuwe politicus zelfverzekerd.


De karakters uit Popeye bijeen voor het laatste avondmaal. 

52 responses to “Boele Ytsma richt eigen politieke partij op”

  1. De Belg! says :

    Mijn hemel, (Hierbij maak ik een kruisteken) Nederland?

  2. Copson says :

    “Ook menselijke uitwerpselen zijn geschikt voor bemesting”… Waarom zouden menselijke uitwerpselen moeten worden bemest…?

  3. Jurre says :

    De Partij voor de Dieren wil 15 mld euro belasting gaan heffen op zaken die milieuvervuilend zijn. De partij wil hogere belastingen op vlees, vis, eieren, zuivel en fossiele energie. Het woon- werk-verkeer met de auto wordt belast. Dat staat in het verkiezingsprogramma.

  4. mafchauffeur says :

    Nou moe. Wordt de PPP op grootse wijze gepresenteerd, is de oprichter een dagje zeilen!

    Ondertussen meldt Marianne Thieme dat de PvdD 15 miljard wil binnenhalen middels accijns op vlees, vis, eieren en zuivel.

    De PPP wil een verbod, de PvdD een heffing.
    Het lijkt wel gristelijke politiek.

  5. henkjan37 says :

    ik snap niet helemaal wat er grappig is aan die Boele!? IK WIL TRIN!!

    of anders iets over een serieuze kerk met inhoud ofzo…maar die Boele hebben we al zovaak voorbij zien komen, terwijl hij beter geen aandacht zou krijgen…das voor hemzelf beter ook

  6. Hannah Ytsma says :

    Lieve hemel, jullie zijn wel erg goedgelovig…

  7. Poppe says :

    dus ik zou de fastfood-generatie moeten aanspreken???
    wat goedgelovig tegenwoordig wel niet verzint…

  8. tm says :

    kom maar op met dat rode potlood 🙂

  9. Pittig says :

    Hebben jullie de strijdvaardige campagneslogan van PPP gezien? “We lusten ze rauw!”

    Als hij de naam verandert in Pittigs Politieke Partij wil ik uit de goedheid van mijn hart best lijsttrekker zijn. Maar ik ga geen marathonnen lopen. Ze hebben de auto niet voor niets uitgevonden!

  10. Pittig says :

    Ik heb de bijbel er nog even op nageslagen en ik wordt ook vegetariër. Lees deze teksten maar eens!

    Rom 14,21 Het is goed geen vlees te eten…

    Gal 3,3 Zijt gij zó onverstandig? Gij zijt begonnen met de Geest, eindigt gij nu met het vlees?

    Gal 5,16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees.

    Fil 3,3 Want wíj zijn de besnijdenis, die door de Geest Gods Hem dienen, die in Christus Jezus roemen en niet op vlees vertrouwen.

  11. Pittig says :

    Hoe goed het ook is om vegetariër te zijn, de partij van Ytsma gaat wel lijnrecht tegen de bijbel in met z’n strijd tegen vlees…

    Ef 6:12 …want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

  12. engel says :

    @Pittig,

    Je weet toch dat de Bijbelgedeelten van Paulus niet in de Bijbel thuishoren? Ze hebben dus ook geen gezag.

  13. henkjan37 says :

    @ engel

    Hoezo niet? (Ik vind trouwens die Paulus wel een beetje naar soms met al zn strengheid!) Zo’n Petrusbrief is meer bemoedigend!

  14. joost says :

    Copson,

    “Ook menselijke uitwerpselen zijn geschikt voor bemesting”… Waarom zouden menselijke uitwerpselen moeten worden bemest…?

    Dat zijn dan toch gewoon mesthopen? stront op stront?
    joost

  15. joost says :

    wanneer we met zijn allen aan de spinazie moeten leggen we ook snel het loodje met al die nitriet. (of is dat juist de bedoeling en wil Boele zo de overbevolking tegengaan? )
    De auto hoeven we niet te laten staan van de bijbel want dat mag.
    Mozes ging immers ook al in zijn eendje de berg op?
    En als je citroën mag rijden mogen andere merken ook toch?
    joost

  16. engel says :

    @henkjan37,

    Ik parodieer alleen maar WieWeet, die dit als stokpaardje heeft. Het is dus niet mijn eigen mening. Trouwens, het valt toch wel mee met die strengheid van Paulus?

  17. mafchauffeur says :

    Toch denk ik dat we hier in het ootje worden genomen door Boele. Met zijn B12 deficientie is de stress die bij een lijsttrekkerschap hoort niet aan te bevelen.

    Nee, ik denk dat dit zijn manier is om de aandacht te trekken van de vegetarische en veganistische kiezer. En dan als lijstduwer-met-voorkeurstemmen samen met Marianne en Esther voor de PvdD (die partij met de twitterkoe als logo) in de Tweede Kamer te komen.

    Mijn stem heeft ie.

  18. Johan says :

    Als we dan toch cartoons (twitterkoe, Popeye) gaan inzetten voor politiek, stel ik voor: de Partij van het Everzwijn. Voor het tegengaan van extreme planteneters in de samenleving. Als logo Obelix die een sappig everzwijn naar binnen werkt.

  19. Hannah Ytsma says :

    @mafchauffeur Door Boele of door Goed Gelovig?

  20. afolus says :

    @mafchauffeur
    Dat je nu ook al zuster Ytsma aan het twijfelen gaat brengen…!?
    Een nieuwe bediening lonkt…!
    😀

  21. mafchauffeur says :

    @Hannah: wat denk je zelf? 🙂

    @afolus: ik snap de twijfel wel hoor. Boele heeft eerst een marathon gelopen, vervolgens linea recta op de trein naar Oostenrijk gestapt en daar in een of andere vage “Berghut” een “Inspiratieweek” bijgewoond.

    Zijn kinderen en echtgenote hebben een week in spanning gezeten wat daaruit zou komen.

    En nu dit.

    Wat een rakker, die Boele.

  22. Poppe says :

    @mafchauffeur
    Als dit het resultaat is van dit inspiratieweek is daar iets goed mis gegaan…

  23. Pittig says :

    @ Poppe 🙂

  24. Johnny says :

    Nou broer Konijn, Vanavond zou ik maar eens een heerlijke dubbele uitsmijter ham/kaas gaan verorberen na de zeiltocht. Daar wordt je geest veel helderder van en kom je zeker op een beter onderwerp voor je filmpjes. Dit weten we nu wel.

  25. goedgelovig says :

    UPDATE: Het Nieuwe Twijfelen is begonnen. Uit Boele’s laatste filmpje:

    “Ik heb de waarheid niet in pacht”
    “Je moet vooral luisteren naar je gevoel”
    “HET voedseladvies bestaat niet”
    “Het is persoonlijk”

    Boele getuigt ook van de heilzame werking die GG op hem heeft: “Op de hak genomen worden over planten eten ervaar ik als goed en bevrijdend.”

  26. joost says :

    GG

    Boele getuigt ook van de heilzame werking die GG op hem heeft: “Op de hak genomen worden over planten eten ervaar ik als goed en bevrijdend.”

    Dus nu wil hij de groenten van Hak hebben, dat is bevrijdend. 😉
    joost

  27. midas says :

    Wel makkelijk campagne sponsors zoeken. Even bellen met Davitamon

  28. John says :

    Eerste doel van de nieuwe partij:

    Het landelijk invoeren van de Schijf van 4

  29. John says :

    Tweede actiepunt:
    Wet die het pijnlijk en onnatuurlijk blenderen van groente en fruit vebiedt.

  30. mafchauffeur says :

    @John: jij bent fruitariër?

    Ik vermoedde al zoiets.

  31. rob says :

    De laatste videos van Boele zijn niet meer beschikbaar???
    Hoe kan dat???

  32. joost says :

    Animalium hominumque saluti Boele heeft toch alleen maar het goede voor met mens en dier?
    joost

  33. joost says :

    rob
    geen flauw idee, bij mij doen ze het gewoon.
    joost

  34. John says :

    @mafchauffeur

    Ha ha ha….

  35. Peter says :

    Ik zat er al op te wachten, een partij voor de planten.. Nou ja, veel plezier ermee!

  36. joost says :

    Credo quia absurdum. 😆
    joost

  37. afolus says :

    Als de laatste reactie van de Planteneter zelf is dan moet vastgesteld worden dat het reactievermogen sterk wordt belemmerd of zelfs beperkt als je kiest voor een vegetarisch of veganistisch dieet… 😀

  38. goedgelovig says :

    @afolus: Het was een trol, niet de Planteneter zelf, die overigens heel goed kan incasseren, al dan niet dankzij zijn gezonde voeding. 🙂

  39. Jan says :

    Nieuw YouTube kanaal:
    De sportende snijboon

  40. mafchauffeur says :

    @jan: help jij Boele even?

    Ik overweeg een youtube-kanaal voor ‘duursporten en de plantaardige lifestyle’. Iemand een idee voor een naam?

  41. Jan says :

    @mafchauffeur

    My favorite animal:

    STEAK !

  42. DfTg says :

    Ik denk dat ik dan toch illegaal reetjes, konijnen en andere kleinere dieren ga vangen in eigen achtertuin. Flikkert maar lekker op met dat hele lompe planteneetgedoe. Nederland kan pas 100% plantenetend worden als ik onder de zoden lig. Dit soort gesnikkel en gezanik is meer Amerikaans, maar heerschap Ytse spreekt helaas slecht Engels met z’n sjellunszzzj

  43. mafchauffeur says :

    De Partij voor de Planten is dood, leve de Partij voor de Dieren!!

  44. afolus says :

    Die Boele blijft toch een man die een woord voor de wereld heeft.
    Onverbeterlijke dominee die het volgens mij allemaal heel goed meent.

  45. Mustafa says :

    Toch begint ‘ie er zelf steeds meer als een plant uit te zien. Een bonestaak — dat gebeurt er dus als je geen T-bone steak meer eet.

  46. mafchauffeur says :

    @Mustafa: logisch, je bent wat je eet.

  47. mafchauffeur says :

    De eerste stap is gezet. In Groningen: Lijst 10, nummer 12.
    https://pbs.twimg.com/media/BiSpIofIUAA3UfD.jpg:large

  48. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Jammer dat ik niet in Groningen woon. Wat zou ik toch graag niet op hem stemmen. Want wat een plantenbeul is die Boele toch! Wanneer krijgen we eigenlijk een Partij voor de Planten?

  49. Pittig says :

    Je bent wat je eet, zegt Boele in die video. Nou, ik ben liever een dier dan een plant!