Gankema wil Opwekkingsliederen redden

Dankzij de promotieposter van Opwekking weten we dat Jezus vooral zichtbaar in ons wordt als we ons jong en hip kleden, de juiste kapper kiezen, de meest witte tandpasta gebruiken en hyperenergiek in de camera lachen. En door massaal de Opwekkings-CD te kopen natuurlijk. Want velen realiseren zich niet dat de Opwekkingsliederen op het randje van de afgrond staan!

Opwekking-baas Joop Gankema luidde bij Groot Nieuws Radio de noodklok. Christenen kopen de overpriced CD die Opwekking voor € 20,50 aanbiedt niet meer, maar downloaden de liederen illegaal op het internet. Logisch natuurlijk, want wie koopt er tegenwoordig nog een CD. Die kun je toch niet op je iPod afspelen? Digitaal downloaden in de iTunes Store of streamen op Spotify is tegenwoordig de standaard. Maar Opwekking is daar de grote afwezige en kiest liever voor een BREIN-strategie.

Wie in de iTunes Store naar Opwekkingsliederen zoekt, vindt alleen de Urker variant, die – opvallend – vooral geliefd is bij mensen die ook de muziek van Marco Borsato en Shakira kochten. Opwekking heeft een hekel aan vooruitgang die de eigen cashcow om zeep helpt. Volgens Gankema zijn praisezangers en -zangeressen hun muziek, zodra ze die op internet zetten, kwijt. “Als dit zo doorgaat moeten christelijke artiesten ander werk gaan zoeken.” Een heerlijk drogargument, alsof christelijke artiesten veel meer dan € 1 zien van die € 20,50 die Gankema voor zijn product in rekening brengt. Nee, mensen moeten koste wat het kost worden gebonden aan de ouderwetse, te dure en onhandige CD. Dus deed Gankema huilie op het Opwekking-podium en werd de CD zo massaal gekocht dat er nu een tweede persing moet plaatsvinden. Zo doe je dat dus.

Gelukkig zijn de Twijfelliederen wel te downloaden voor je iPod. En ze zijn nog rechtenvrij ook. Geen gezeur met Buma/Stemra of Stichting Licentie. Gewoon gebruiken die hap. In de woorden van Psalm 150: “Looft God met de download. Looft Hem met een eerlijke prijs.”

Advertenties

100 responses to “Gankema wil Opwekkingsliederen redden”

  1. TommyLee says :

    Kaken met kramp en gefotoshopt gebleekte tanden is al wat je hier ziet!!

  2. afolus says :

    Veranderingen nopen tot het verzetten van bakens.
    Niet tot angstvallig vasthouden van oude werkwijzen.
    Als Gankema niet oppast springt een ander in het ontstane gat en dan zijn de rapen echt gaar.

  3. lieveheersbeest says :

    Dit is gewoon een stockfoto, waarschijnlijk van http://www.istockphoto.com. Zo’n plaatje zet je op een poster als je geen geld hebt voor een professionele fotograaf of als je het niet aandurft om je eigen foto-archief te gebruiken (om diverse redenen…).

    De mensen op de foto kunnen er toch ook niets aan doen dat God hen heeft geschapen met hagelwitte tanden.

  4. Jeroen Mank says :

    Is Joop Gankema goeie maatjes met Tim Kuik of zo?

  5. Jeroen Mank says :

    @lieveheersbeest
    Yup, waarschijnlijk wel. Hij is volgens TinEye in ieder geval vaker gebruikt op de webz. TinEye komt tot 14 keer.

  6. rob says :

    Zo ga je er uit zien als je opgewekt wordt, reiner, verlost van zonden en depressie.
    Een geweldige glorie 🙂

  7. rob says :

    Citaatje Gankema

    In het actualiteitenprogramma De Nieuwe Morgen sprak Gankema tegenover presentator Nando Kok zijn verbazing uit over de omgang van christenen met internet: “In een virtuele wereld doen mensen dingen die ze anders niet doen”. Hij benadrukte dat artiesten hiervan de dupe zijn: “De overheid moet niet de andere kant op kijken, maar de rechten van burgers beschermen ”.

    In een virtuele wereld doen christenen dingen die ze anders niet doen 🙂
    Dat heb je met de wereld, die verleid je :(Je zou ook kunnen zeggen: in het verborgene doen christenen dingen die ze openlijk niet durven doen 🙂
    Dat klinkt alweer heel anders.
    De overheid moet ingrijpen, volgens Gankema, das ook apart.
    Dan verwacht je meer rechtvaardigheid buiten het christendom als erin.
    En hij durft niet te vertrouwen op de impact van zijn eigen oproep om niet meer digitaal te stelen.
    Christendom anno 2012 valt niet mee 😦

  8. Ruub says :

    Dezelfde afbeelding is op internet op andere plekken te vinden, maar dan niet afgesneden, oa bij:
    Het spirituele Humanitysystem
    Systems Evolution, Inc.
    Hope Lutheran Church
    Een digitale fotografie-website

  9. alwin says :

    Ach ja zo huppelt opwekking achter veel seculaire muziek aan. Waar ook vaak voor het uiterlijk word gegaan ( clips ). Het duurt in de christelijke muziek alleen wat langer.

  10. Dutch Hermit says :

    @Rob
    zag ik jou nu ook op de foto staan? 😉

  11. Dutch Hermit says :

    @Ruub
    Weet je ook gelijk dat die hele marketingcampagne van opwekking fake is…

  12. Flipsonius says :

    @Rob

    Zo ga je er uit zien als je opgewekt wordt, reiner, verlost van zonden en depressie.

    Welnee joh. Dit zijn allemaal tevreden klanten van de ING. Of ze ontbijten elke dag met Vifit. Dat je zie zo 😉

  13. rob says :

    @DH
    Ja, de vierde van rechtsboven, de figuur staat links maar voor ons is het rechts, ik lijk een beetje op Aafke.
    Jij bent toch die getinte hunk onderaan?

    @Filipsonius
    Wat raar, ik dacht dat zure melkdrankjes juist het glazuur aantasten.

    @Ruub
    bestaat er iets wat jij niet op kan zoeken via internet?

  14. Jeroen Mank says :

    @rob Ik ben Ruub niet maar ik weet wel dat foto’s en de gebruikende websites zoeken niet zo moeilijk is. Daar is een tooltje voor in de vorm van een plugin voor je browser: TinEye. Te vinden op http://www.tineye.com/

  15. Dutch Hermit says :

    @Rob
    😀 Heb je weleens naar mijn Ava gekeken!
    Trouwens, de vierde van rechtsboven staat toch helemaal linksboven, of snap ik het verkeerd?

  16. rob says :

    @DH
    jaja, het laatse grijze poppetje bovenaan rechts.

    Die ava heb jij ook ergens vandaan geplukt, uit de film zombibi dacht ik.

  17. Red|Exergy says :

    images.google.com kan dit ook, en kan het sneller. Je kan rechtstreeks het plaatje in de searchbar draggen zonder het te hoeven uploaden of een link te geven.

    Anyway, inhoudelijke reactie:
    20.50EUR is echt veel geld, wat een dure cd. Ik kom er zojuist achter dat er ook maar 11 nummers op een cd staan. What de hell. Geen worden dat ze niet op iTunes zitten, daar vang je maar 1 euro per nummer (afdragingen aan apple nog niet meegerekend), tegenover de 2 euro per nummer momenteel.
    Tevens, op torrents alleen nog maar cd1-33 te downloaden. Als ik het goed begrijp is die al een jaar oud. CD35 staat ook nog niet online. Gankema moet dus echt niet klagen, als een jaar oude cd nog niet online staat, heeft niemand er dus belang bij om ze te downloaden. Internetpiraterij valt echt heel, heel, heel erg mee dus bij opwekking. (vergelijk dat eens met recente videogames, waarbij 1/3 van de mensen die het spel spelen maar het spel gekocht hebben)

  18. Dutch Hermit says :

    @Rob
    Klopt, het is de ziektevervanger van de stand-in van één van de figuranten. Een rijzende ster in het firmament dus! 😉

  19. TommyLee says :

    Valt het niet heel erg op dat het lekkere ding rechts beneden bij opwekking er schuin vanaf is gesneden. Ik heb op de conferentie toch echt wel blotere grietjes zien flaneren!

  20. alwin says :

    Balen is dat, dan maar volgend jaar alleen op de opwekkings foto, of op de volgende twijfel cd. Zo bloot is ze nou toch ook weer niet.

  21. vermeer says :

    Opwekkingliederen heeft wel een van de makkelijkst manipuleerbare fanclubs ooit. Dat geloof je toch niet, dat er zo’n zielig verhaal opgehangen wordt en dat dan iedereen alsnog zo’n CD gaat kopen.
    Vind sowieso het hele copyright concept moeilijk verenigbaar met worship. Is er geen alternatieve manier om deze muziekanten te funden? Als het even kan moet je denk ik marketing en aanbidding gescheiden houden. Ik ben heel erg toe aan een open source versie van aanbidding.

  22. Kaas says :

    @Jeroen Mank: tineye geeft een resultaat en wat blijkt? Ze hebben het jasje van de meneer middenvoor omgekleurd naar een lichtere variant. Ze zijn tenslotte niet voor niks kinderen van het licht! 🙂 Wat een fakers zeg…

  23. Ruub says :

    @Kaas
    En gelukkig is die blote schouder van dat meisje rechtsonder er nu ook af.

  24. John says :

    Hmm, dus die Opwekkingsmuzikanten worden flink betaald om liedjes te schrijven ‘door Gods openbaring’? Kregen de profeten in de bijbel ook betaald om ‘Gods openbaringen’ door te geven?

  25. Dutch Hermit says :

    @John
    Jazeker, ze wisten van gekkigheid niet wat ze met hun geld moesten doen. Ene Amos kocht er nota bene schapen voor, Elisa weigerde zijn loon voor het genezen van een rijke generaal en Hosea, och arme, kocht er een vrouw voor! Rijke stinkerds 😉

  26. Webguy says :

    Overigens is de Opwekkings CD altijd de duurste CD op Opwekking – duurder dan de CDs van andere artiesten in “CD tent” of de lectuurtent. Oh, en je krijgt er geen eens een tekstenboekje bij, daarvoor moet je natuurlijk de Opwekkingsbundel kopen.

  27. mafchauffeur says :

    @vermeer: Open source aanbidding? Maar dan zien we Darlene Cheque nooit meer in Nederland.

    Dat wil een mens toch niet op zijn geweten hebben.

  28. vermeer says :

    @mafchauffeur
    Dat ligt eraan. Als jaloerse vrouw heb ik liever mannelijke aanbiddingsleiders. Maar misschien denkt mijn man er anders over.

  29. mafchauffeur says :

    @vermeer: dan ben je de afgelopen jaren toch redelijk aan je trekken gekomen, toch? 🙂

  30. St. says :

    Wat een heerlijke omgekeerde wereld is het toch!
    Het volk moet de leider betalen om hen te helpen aanbidden.
    In de wereld geldt: wie betaalt, bepaalt.
    ‘Maar gij geheel anders’ klopt dus zo helemaal.

  31. joost says :

    ik dacht eerder dat het een foto was van de grady familie.
    Alleen een beetje gefotoshopt.
    joost

  32. vermeer says :

    @mafchauffeur
    Ik val op bescheiden types, niet op hijgerige podiumhaantjes. Mijn voorkeur voor aanbiddingsmannen komt eerder voort uit mijn vermoeden dat veel mannen afgeleid worden door die hippe worship babes.

  33. mafchauffeur says :

    @vermeer
    Mogelijkerwijs had Paulus dát in gedachten toen hij iets onvriendelijks opschreef over het spreken van vrouwen in de Gemeente?

    Anderzijds: lelijke mannen leiden minstens zo af als hippe worship babes.

  34. vermeer says :

    @ mafchauffeur
    nee hoor, want je hebt bij een worshipdienst nooit een excuus nodig om je ogen dicht te doen. In tegendeel, je lijkt er alleen maar geestelijker door.

  35. mp says :

    “alsof christelijke artiesten veel meer dan € 1 zien van die € 20,50 die Gankema voor zijn product in rekening brengt”

    is zelf een drogargument

  36. Ds Dre says :

    Waarom niet de liederen vrij laten downloaden en een gift vragen?

  37. Ds Dre says :

    Ik zie dat ze dit concept ook al hanteren bij de conferentie zelf.

    De toegang tot de conferentie is voor daggasten gratis (u betaalt alleen voor het parkeren). Een conferentie als Opwekking 2012 kost veel geld en we zijn voor een groot deel afhankelijk van collecten en giften. Wanneer u een financiële bijdrage wilt leveren, kunt u deze overmaken naar ABN-AMRO 477774482 o.v.v. ‘gift conferentie’. Bij voorbaat hartelijk dank!

  38. goedgelovig says :

    @mp: Verklaar je nader. Het is algemeen bekend dat royalties maar een fractie van de CD-kosten zijn.

  39. Pittig says :

    Illegaal downloaden is toch gewoon stelen? En als de CD te duur is, dan koop je hem toch gewoon niet?

  40. Pittig says :

    @ Rob

    In een virtuele wereld doen christenen dingen die ze anders niet doen
    Dat heb je met de wereld, die verleid je. Je zou ook kunnen zeggen: in het verborgene doen christenen dingen die ze openlijk niet durven doen
    Dat klinkt alweer heel anders.
    De overheid moet ingrijpen, volgens Gankema, das ook apart.
    Dan verwacht je meer rechtvaardigheid buiten het christendom als erin.
    En hij durft niet te vertrouwen op de impact van zijn eigen oproep om niet meer digitaal te stelen.

    Geweldige analyse van Gankema’s woorden! 😀

  41. Johan says :

    @Pittig: Goed punt. Vooral jongeren downloaden veel illegaal. Maar het is ook een reactie tegen de te hoge prijzen van cd’s en dvd’s. Opwekking moet het gewoon voor 0,99 per nummer als download aanbieden, dan dragen ze zelf bij aan de oplossing in plaats van dat ze het probleem in stand houden.

  42. Dutch Hermit says :

    @Johan en Pittig
    Ik reken mijzelf tot de jongeren. Ik heb van de cd’s die ik illegaal gedownload had en vaker dan één keer luisterde misschien vier niet gekocht. Een deel tweedehands, dus de artiest heeft ook daar niet veel aan, maar toch. Illegaal downloaden is volgens mij nauwelijks een gevaar voor artiesten. Ik ken veel jongeren die het net als ik gebruiken om muziek te kunnen luisteren voordat zij het kopen. Je koopt toch ook geen broek zonder te passen?

  43. Johan says :

    @DH: Jij bent een gewetensvolle downloader. 🙂

    Maar je hebt gelijk dat downloaden vooral goed is voor de bekendheid van artiesten. Zo ging de verkoop van Monty Python verzamelboxen ook door het dak nadat ze de clipjes gratis op Youtube hadden gezet. Het is dus gewoon kortzichtig van Opwekking.

  44. Dutch Hermit says :

    @Johan
    Ik vind dat je met alleen muziek toch wat weinig hebt. Een cd met een mooi artwork en leuk boekje vind ik geweldig. Pak het af en toe uit de kast, blader het door. Mensen kijken in mijn cd-kast om te weten wat voor smaak ik heb en of die overeenkomt met de hunne. Doe dat maar eens met iTunes 😉

  45. Johan says :

    @DH: Je kunt je iTunes bieb en Spotify ook delen op je sociale netwerken, dan deel je je muziek met meer vrienden dan die paar die wel eens op je studentenkamer komen. En dat artwork-boekje leest vast ook veel mooier en interactiever op de iPad. Blijft dus nul argument over voor een CD. 😉

  46. Dutch Hermit says :

    @Johan
    Op social media delen is gewoon narcisme: kijk eens wat voor goede smaak ik heb. Met cd’s kijken anderen juist uit eigen interesse. Heel anders dus. En een iPad is leuk, maar bladeren in een boekje met de iPad? Duur artwork trouwens! Dan moet je veel muziek hebben om het er een beetje uit te halen 😉

  47. Johan says :

    Delen op social media narcisme? Wat doe je dan op GG? Een weblog is ook een sociaal medium. Waarom zet je je foto bij elke reactie en een link naar je site? Narcist dat je bent. 😉

    Omdat mijn vrienden hun muziek in Spotify delen, heb ik al heel wat leuke bandjes ontdekt.

    Op de iPad kun je best lekker in boekjes bladeren. En je hoeft je vinger er niet nat voor te maken. Zo!!

  48. Dutch Hermit says :

    @Johan
    Ook ik zit op Facebook en Twitter. Maar het verschil is er toch wel. Zie een cd-kast als die van mij als een rommelmarkt waar je een beetje kan snuffelen tot je iets ziet dat je interessant vindt 😀

  49. John says :

    @Pittig

    Illegaal downloaden is volgens de wet geen stelen. Het uploaden van beschermd materiaal daarentegen mag volgens de wet niet. Het is een beetje hetzelfde als met het gedoogbeleid. Wiet verkopen vanuit een coffeeshop mag, maar leveranciers mogen het er niet naar toe brengen want je mag er niet mee over straat (met 5 gram maximaal). Beetje rare constructie.

  50. mafchauffeur says :

    @John: Als illegaal downloaden legaal is, is het inderdaad geen stelen. Maar is illegaal downloaden wel illegaal? Of is het legaal? Maar dan is het niet illegaal.

    *duizelt*

    Overigens vind ik dat iets wat volgens de wet geen stelen is, moreel soms wel degelijk onder die noemer kan worden gebracht. Bijvoorbeeld het (legaal) contractueel bedingen van een astronomische vertrekpremie bij een woningbouwvereniging, om maar een actueel voorbeeld te noemen.

    Jammer dat de Tien Geboden zo hopeloos beknopt zijn. Mozes had best een paar honderd pagina’s kleine lettertjes de berg af kunnen meesjouwen.

  51. joost says :

    mafchauffeur
    En wat te denken van de belasting aanslagen? Hartstikke legaal maar heel erg stelen. 🙂
    joost

  52. mafchauffeur says :

    @joost: maar daar heeft Jezus wel een hele duidelijke uitspraak over gedaan. En wat je ook vindt van de belastingdruk in NL, wat de Romeinse keizer destijds flikte was beduidend onrechtvaardiger.

    Maar waar Jezus zich uitsprak over belastingmoraal, zweeg Hij over kopieer- en downloadmoraal. Terwijl Hij de toekomst best kende.

    Kortom, Jezus was ook tegen gratis downloaden van Opwekkingsliederen. 🙂

  53. Flipsonius says :

    @Dutch Hermit

    Ik vind dat je met alleen muziek toch wat weinig hebt. Een cd met een mooi artwork en leuk boekje vind ik geweldig. Pak het af en toe uit de kast, blader het door.

    Helemaal mee eens. Maar er is nog een argument en dat is dat de geluidskwaliteit van cd’s stukken beter is dan mp3’s of vergelijkbare formats op iTunes en You Tube.
    Dezelfde copyright discussies had je vroeger ook toen het cassettedeck geïntroduceerd werd. En mensen massaal LP’s (over mooi artwork gesproken, er gaat niets boven zo’n dikke kartonnen klaphoes!) gingen kopiëren op cassettetapes. Als je echt in de muziek geïnteresseerd was kocht je alsnog de LP, want de geluidskwaliteit van die cassettes was minder dan bominabel.

  54. Pittig says :

    @ John

    Ik vind het wel degelijk stelen! Muzikanten behoren hun geld te kunnen verdienen met muziek. Ze werken er vaak keihard voor. En tot voor kort werden ze er ook voor beloond. Wat is er moreel gezien veranderd?

    De enige reden dat het niet in de wet staat ligt mogelijk aan het feit dat het onmogelijk is om die wet toe te passen.

    Als we massaal zwart gaan rijden in het openbaar vervoer, wordt het in de praktijk ook snel gratis…

  55. Pittig says :

    @ Flipsonius en Dutch Hermit

    Inderdaad! Zo’n mooi cd-boekje. Liefst met teksten. Of nog mooier — zo’n LP hoes!

    En dan in een goede stoel gaan zitten en al luisterend naar de muziek alles rustig lezen, bekijken en overdenken… Ik heb menig uurtje zo doorgebracht.

  56. Dutch Hermit says :

    @Pittig
    Een LP-hoes is prachtig, maar ik koop een cd niet alleen om het hoesje, ook om de muziek. Het nadeel van een LP is de enorme hoeveelheid ruis, waar door veel mensen ten onrechte aan gerefereerd wordt als ‘dat warme geluid’.

    En, als je dan in de stoel zit, vergeet dan het niet glaasje whisky of port erbij 😉

  57. Johan says :

    Ik wil de discussie niet bederven, maar bij LP denk ik altijd aan LP Dorenbos. Met zo’n gristelijke tenenkaascover en een naald die in een groef blijft hangen.

  58. John says :

    @Pittig

    Muzikanten verdienen nog steeds geld met muziek maken. Zoals hier gezegd werd: biedt je liedjes aan op I-tunes en dat soort kanalen. En muzikanten verdienen tegenwoordig hun geld met de gages die ze krijgen voor een optreden. Op lege cd’s staat een heffing die naar de muzikanten gaat, enz, enz… Geloof me, €20 voor een cd is echt veel te veel geld. Deze prijs bestaat al sinds de jaren ’90 en goedkoper worden ze niet. Mensen zijn dat zat en met de komst van internet is er heel veel veranderd in de muziekindustrie. Alleen wil de muziekindustrie dat zelf nog niet erkennen en de vele voordelen van het internet omarmen. Nog nooit is het zó gemakkelijk geweest om reclame te maken voor je product. Op iedere computer, iedere tablet en iedere smartphone kun je naamsbekendheid genereren.

    Als internet er niet was geweest, was Swelter ook nooit zo ‘groot’ geworden als we nu zijn. Dan waren we nog steeds een stuntelend provinciaal bandje dat af en toe in de buurt in een kroegje had gespeeld en hadden we nooit onze muziek aan de programmeur van de Melkweg in Amsterdam kunnen voorleggen op grond waarvan we in het voorprogramma mochten spelen van bands als The Frames, The Veils, De Dijk, Johan, Bettie Serveert, A Balladeer en ga zo maar door. We kunnen gratis onze muziek verspreiden (ik heb zelf onze eigen muziek aangeboden via download) en we werden gedownload door mensen uit Australië, Canada, Amerika, Zwitserland, noem maar op. Nu met de komst van een nieuwe cd zijn we aan het nadenken om virals te maken om ons weer onder de aandacht te brengen bij mensen die van onze muziek houden. We nemen binnenkort een clip op om op onze website en youtube te zetten. Dat was zonder internet echt niet gelukt. Je zult creatief met deze enorme bron van informatie om moeten gaan, maar downloaden is er nu eenmaal, en je kunt het niet meer tegengaan.

    Vroeger kocht ik ook bijna nooit cd’s, maar zat ik met mijn cassettespeler bij de radio te wachten tot dat ene liedje weer langskwam en nam ik het op, wat toen ook al een doorn in het oog was van de muziekindustrie.

    Muse deed een schatzoekerstocht op internet waarbij mensen delen van een liedje konden vinden zodat ze uiteindelijk het hele nummer hadden, waarmee de spanning tot het uitkomen van hun nieuwe cd tot ongekende hoogtes steeg. Radiohead bood hun hele album gratis aan en lieten mensen zelf bepalen wat ze ervoor wilde geven. Hierna brachten ze de hele cd opnieuw met losse sporen uit, zodat mensen de gitaar in het liedje uit konden zetten en zelf mee konden spelen. Dát is creatief omgaan met wat internet te bieden heeft. Die mensen die hieraan meedoen komen echt wel naar een show en betalen fors geld voor dure kaartjes. De muziekindustrie is nog nooit zo booming geweest, maar voor de heren van de muziekindustrie is dit nog steeds niet genoeg. Ze jagen een 20 jaar oud model na waarin mensen té veel geld moesten betalen voor een cd, terwijl het vaak zo was dat mensen een hele cd kochten, omdat ze één liedje heel mooi vonden die bijvoorbeeld in de top 40 stond en de rest van de cd bagger bleek. Nu download (of koop) je gewoon dat ene liedje.

    Echt, de mogelijkheden zijn eindeloos. Downloaden is er nu eenmaal, en ga hier creatief mee om anders verzuip je.

  59. Pittig says :

    @ John

    Wat voor muziek koop jij als maar één liedje van een cd leuk is en de rest “bagger”? 😉

    Ik heb altijd een voorliefde gehad voor concept-albums, waar elk nummer belangrijk is. Zelfde met klassieke muziek. Over elk nummer is nagedacht, hard aan gewerkt en met liefde uitgevoerd.

    En ook de housemuziek compilaties van bijvoorbeeld Richard Durand (In Search of Sunrise-serie) lopen naadloos in elkaar over. Heerlijk!

    Ik ben al lang geleden opgehouden met losse nummers. Ik houd ook niet van verzamelalbums en koop die alleen om wat te proeven. Als het goed is komt al het werk in mijn kast.

    En welke muziek is eigenlijk “bagger”? Alles heeft zijn doel, tijd en plaats?

    maar downloaden is er nu eenmaal, en je kunt het niet meer tegengaan.

    Inderdaad. Maar ik vind het wel zorgwekkend dat de klasgenoten van mijn kinderen het de normaalste zaak van de wereld vinden om alles gratis (illegaal) te downloaden. “Je gaat toch niet betalen voor een film of een nummer?” zeggen ze tegen mijn dochter die trouw alles van haar zakgeld via iTunes koopt. Maar zij en ik hebben ook muzikanten in de familie die gewoon aan hun inkomsten merken dat er veel illegaal gedownload wordt en het daardoor steeds moeilijker krijgen.

    En zo zijn er velen! Het gaat niet om de grote namen als Radiohead en Muse, maar juist om de vele muzikanten voor wie het hun werk en inkomen was en zich net wel of net niet konden redden. Verandering zal er altijd zijn, maar alles gratis denken te krijgen is gewoon diefstal.

  60. Pittig says :

    @ John

    En over de Opwekkingscd’s. Maak jij je echt druk om hoe duur die zijn? Hoeveel heb je er dan? Of wil je ze graag hebben? 😉

    Als die cd’s voor dat geld verkocht worden, dan beslissen ze dat toch zelf?

    En is er zoveel marge? Maken ze er zoveel winst op? En zelfs als dat het geval is, dan steun je daarmee toch christelijke muzikanten, Opwekking en hun werk? Anders moeten ze voor die activiteiten ook geld gaan vragen en betalen de ‘klanten’ het alsnog.

    Waarom maken mensen zich zo druk om de prijs? Als ze het te duur vinden, dan kopen ze het toch gewoon niet? Niemand wordt gedwongen het te kopen, of wel?

  61. mafchauffeur says :

    Als ze het te duur vinden, dan kopen ze het toch gewoon niet? Niemand wordt gedwongen het te kopen, of wel?

    Dat is nou precies de reden dat de heer Gankema de publiciteit zoekt. Teveel mensen vinden het te duur en het is altijd weer een hoop gedoe om mensen ervan te overtuigen om diep in de buidel te tasten.

    Hoewel dringende en aanhoudende oproepen vanaf een podium vaak wel aardig werken. 🙂

  62. Dutch Hermit says :

    @Pittig
    Ik maak zelf veelvuldig gebruik van de technische mogelijkheden van het downloaden. Behalve om muziek ‘te passen’ voor aankoop gebruik ik het bijvoorbeeld ook al ik een film ga recenseren. Ik krijg helaas niet alles zomaar gratis toegestuurd, dus op deze manier kan ik het recenseren van films toch betaalbaar houden.

    Ik denk dat veel jongeren zich niet bewust zijn van de ethische consequenties van illegaal downloaden. De makers van films hebben er voordeel van wanneer ik hun film recenseer, zelfs als het een negatieve recensie is. Daarom vind ik het geoorloofd om het ‘gratis’ te downloaden, om het maar eufemistisch te zeggen. Als jongeren muziek en films gewoon gratis downloaden en dat normaal vinden en op latere leeftijd normaal blijven vinden, dan heeft dat, zeker op de lange termijn, grote gevolgen voor iedereen die creatieve werken maakt die digitaal overdraagbaar zijn. Denk daarbij niet alleen aan films en muziek, maar ook bijvoorbeeld aan afbeeldingen.

    Als deze ethische overdenking niet plaatsvindt, dan kunnen er nog zoveel technische ontwikkelingen komen, zoals het beveiligen van bestanden, maar daarmee wordt het probleem van ‘gratis’ downloaden niet opgelost. Voor je het weet is de beveiliging ook gekraakt.

    Ik pleit dus voor het in stand houden van de technische mogelijkheden van het downloaden, daar heb ik zelf natuurlijk ook voordeel van, en ondertussen de moralistische 😉 discussie over stelen en dergelijke.

  63. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    Maar in plaats ervan dat ze denken: ‘het is te duur”, denken ze: “Ik moet en zal het hebben, ook al is het dan illegaal.”

    Hoe moet het trouwens voelen, om met gestolen muziek de Heer te prijzen? 🙂

    “Heer, op deze gestolen muziek, wil ik U verhogen!”
    “Heer, met deze gestolen Mercedes kan ik nog meer evangeliseren!”
    “Heer, met het geld dat ik uitspaar door illegaal Opwekking te downloaden geld kan ik zoveel meer spullen voor mezelf kopen! Hallelujah!”

    @ Dutch Hermit

    Voel je je aangesproken? Een publieke schuldbelijdenis nog wel! 😉

    Ik ben niet moralistisch in die zin dat ik elke illegale download zou willen bestraffen. Maar ik vraag me wel af: waarom koop je die dvd’s niet? Waarom wil je ze dan kostte wat kost recenseren? Is een recensie op jouw website zóó belangrijk voor je?

    En jouw geval heeft dan enige grijstinten, maar ik vind het een stuk duidelijker wat je zegt over de gevolgen op de lange termijn. Zoveel mensen downloaden ALLES structureel illegaal. Kopen nooit meer wat. Geen games, geen films, geen muziek. En niet enkelen, maar heel veel klasgenoten (en hun ouders! ook de christelijke! ook de evangelische!) Daarmee snijden ze in hun eigen vingers en vernielen de muziek- en de filmwereld. Enkele profiteurs verpesten het dan voor de rest.

    En ik juich alleen maar toe dat grote verdieners als wereldsterren minder geld krijgen, maar juist voor de kleinverdieners onder de muzikanten en filmmakers wordt het lastig.

    Maar misschien moeten we dit principe gewoon overal doorvoeren? Iedereen die honger heeft, mag eten stelen. Dat soort diefstal juich ik van harte toe! Maar wie stelen er nu? Mensen die al computers en download apparatuur kunnen bekostigen… Zielig, eigenlijk.

  64. Johan says :

    @DH: Ik ga nu een mooie BMW X6 bij de dealer jatten om een autorecensie te kunnen schrijven. Dat is, ook als het een negatieve recensie is, goed voor de verkoop van die auto’s.

  65. Dutch Hermit says :

    @Pittig
    ik zie het niet als een schuldbelijdenis. Ik zie het als een pleidooi om de technische mogelijkheden in stand te houden, en dus bijvoorbeeld The Pirate Bay weer volledig open te stellen, maar daarbij wel de veel belangrijker ethische discussie te voeren.
    Of een recensie op mijn website zo belangrijk is voor mij is niet zo relevant. Zeker voor ‘kleine’ filmmakers is de publiciteit belangrijk.

  66. Dutch Hermit says :

    @Johan
    😀 Mooi en creatief gevonden. Vergelijking gaat niet op, maar wel mooi gevonden.

  67. Johan says :

    @DH: Als een uitgever je geen recensie-exemplaar wil sturen, moet je het product gewoon zelf kopen als je het persé wil recenseren. Ik vind dat ‘dan download ik maar’ echt slappe hap.

    @Pittig: Wat John volgens mij duidelijk probeert te maken is niet dat alles gratis moet of dat makers geen recht hebben op de vruchten van hun werk. Waar het om gaat is dat de markt door de invloed van het internet verandert, dat klanten andere eisen stellen, bijv. dat muziek per nummer is af te rekenen, en je dan niet met allerlei argumenten op de rem moet gaan staan. Ook kleine bands, zoals die van John, kunnen baat hebben bij een businessmodel waarbij je muziek zoveel mogelijk (veelal gratis) wordt verspreid. Iedere artiest kan dat voor zichzelf bepalen. Je kunt je CD ook voor 9.99 in iTunes zetten. Het leuke van internet is dat je de tussenhandel (uitgevers, CD-branders, boek- en muziekwinkels) kunt skippen en als artiest een veel hogere marge kunt realiseren. Uiteindelijk verdien je er zo dus meer aan.

  68. Dutch Hermit says :

    @Johan
    Je vindt het slappe hap. En daar heb je ook een reden voor?

  69. John says :

    @Johan

    That’s indeed wat I’m trying duidelijk te maken ja.

  70. mafchauffeur says :

    @Opwekking: je kunt veel zeggen van David Sorensen, maar niet dat hij niet creatief gebruikt maakt van internet.

    Vers (enkele minuten) van de pers: zijn nieuwe boek. Gratis te downloaden. Welk verdienmodel wordt gehanteerd is mij nog onduidelijk.

    http://www.real-life.nl/kostbaar.pdf

    Met een foto van Aafke op pagina 24. Of is het Rob?

  71. bramvandijk says :

    Downloaden van muziek ben ik nooit aan begonnen:
    -ook ik heb een voorkeur voor lp’s onder meer vanwege de artwork;
    -kwaliteit van cd’s is beter dan mp3;
    -ik heb het geld toch wel om de cd te kopen;
    -cd’s kosten geen 20euri meer, nieuwe zijn meestal rond de 15 en oudere voor 10 of minder, tel daarbij op 20 jaar inflatie en de cd-prijs is de afgelopen 20 jaar gehalveerd;
    -het supporten van de artiest wiens muziek je draait;
    -door geld uit te geven aan een cd ben je ook meer geneigd tijd te investeren in de cd, en door hem echt goed te leren kennen krijgt hij ook meer waarde.

    Mensen die alles downloaden wat los en vast zit hebben ook vaak (is mijn ervaring) muziek die ze nog nooit geluisterd hebben minder “binding” met de muziek die ze hebben.

    Ik geloof niet in de repressie van Brein en Gankema maar denk wel dat veel downloaders zelf gelukkiger zouden zijn als ze een kleiner aantal cd’s die ze echt fantastisch vinden gewoon hadden gekocht en in de kast hadden staan.

    (Maar misschien is mijn eigen ervaring niet te extrapoleren naar andere mensen, zoals ik regelmatig betoog dat religieuze ervaringen niet te extrapoleren zijn naar andere mensen 😉 )

  72. rob says :

    Nog een invalshoekje:
    John en stichting opwekking hebben een totaal andere marktwerking.
    John, als beginnend artiest, moet het hebben van bekendheid.
    Dan is het gratis kunnen downloaden eerder handig.
    De opwekkingscd’s vertegenwoordigen een veilige markt. er is een vaste club mensen die die cd’s elk jaar wel aanschaffen. Die zijn dus meer gebaat bij een vaste prijs, ze hoeven niet bekend te worden. Een uitgebreide merchandiser is allang opo gang,, via stichting opwekking en alle kerken waar die liederen ver4plicht gezongen worden.

    Die 2 doelgroepen op 1 hoop vegen is dus appels en peren vergelijken. Ze hebben uiteenlopende belangen.

    Ik pleit voor goedkopere cd’s, niet elke gristen heeft zomaar 20 euri te besteden.
    En vrij downloaden.
    Ik ben zelf bijvoorbeeld te lui om te downloaden. Als ik een cd voor een 10tje mee kan nemen doe ik dat best.

  73. John says :

    @Pittig

    Dat is wat er in de jaren 90 vooral gebeurde als een band ineens een hitje scoorde. Er werd dan in ras tempo een cd opgenomen om die in de markt te zetten, maar de kwaliteit daarvan was vaak ver onder de maat. Ja, of je kon voor 10 of 15 gulden de mini- of maxisingle van dat ene liedje kopen. In de jaren 90 hadden we niet allemaal zo’n verfijnde muzieksmaak als jij 😉

    Als 14- of 15-jarig jochie heb ik in de jaren 90 veel van mijn eerstverdiende centjes uitgegeven aan cd’s, vooral eurohouse was ik gek op. In vrij korte tijd gingen de cd-prijzen van 30 gulden naar 35 gulden en naar 40 gulden. Sindsdien zijn cd’s zo duur gebleven. Nu met €20,50 is dat zelfs 45 gulden! Dat klopt niet met wat er sinds de komst van het internet allemaal mogelijk is geworden aan reclamemogelijkheden. En misschien is de tijd dat grote bands miljoenen en miljoenen kunnen verdienen inderdaad wel weg. Nou, dan koopt Lars Ulrich maar een bubbelbad in zijn tuin minder!

    Verplichte kijkkost:

    http://www.watchsouthparkonline.net/season-7/episode-9-christian-rock-hard/

  74. John says :

    @bramvandijk

    Kan me voor een gedeelte wel vinden in wat je schrijft. Want dat is ook nog zo’n punt: veel muziek waar je voor betaald op I-tunes heeft een bitrate van slechts 320kbps, terwijl de kwaliteit bij een cd veel hoger ligt. Dat is nog zo iets wat veel mensen tegen hebben op het betalen voor muziek via internet. Zoals gezegd: de muziekindustrie wil nog steeds niet met zijn tijd meegaan. Als je een cd ‘illegaal’ download kun je doorgaans wel kiezen uit betere kwaliteit liedjes. Ik betaal nu ook voor Spotify, maar ook hier ligt de kwaliteit lager dan gewone cd-kwaliteit.

  75. John says :

    Kijk aan, gratis porno via internet maakt de porno-industrie kapot:

    http://www.powned.tv/nieuws/media/2012/06/internet_maakt_pornoindustrie.html

    Ook probeert de industrie met de trend mee te gaan. Zo bieden ze steeds vaker ‘kwaliteitsporno’, waarin vrouwen minder schreeuwen en er meer plaats is voor sensualiteit en liefde.

    Dat lijkt me helemaal geen slechte uitkomst van het feit dat de industrie kapot gaat.

  76. CT says :

    Wij mij betreft mogen ze wel een voorbeeld nemen aan Paul Baloche – die zet alles gewoon openbaar toegankelijk op zijn website – leadsheets, tutorials… Liederen voor de gemeente zijn niet iets om winst over te maken toch? Niet dat artiesten alles maar gratis moeten doen, maar ik vind de manier waarop Baloche het doet wel aanspreken – alles ten dienste van de gemeente. Als je een mooie opname wilt horen, moet je nog steeds zijn CDs kopen (of spotify nemen, daar staan er in elk geval 2 op), maar als je de liederen gewoon wilt leren kan je altijd terecht op z’n website.

    Opwekking maakt zijn bladmuziek behoorlijk prijzig – en dat terwijl dat stomme dure boek van 60 euro (nu 30 euro inmiddels) heel wat irritante fouten bevat, zoals rehearshal letters over de akkoorden heen plaatsen etc. Ze doen ook niet echt veel aan muzikale ontwikkeling oid – het zou leuk zijn om wat van die tunelearningvideo’s te zien…

    (overigens ben ik 21 en koop ik nog steeds een hoop CDs :). Inmiddels een hele Benno-kast vol samen met mijn echtgenoot. Worshipmuziek is nog steeds sterk ondervertegenwoordigd. Sinds we spotify hebben, downloaden we nauwelijks nog en wat we downloaden, kopen we zodra naar een optreden van desbetreffende artiest gaan.)

    Duitsland doet het ook behoorlijk goed – voor hun ‘opwekkingsliederenCDs’ betaal je maar 10 euro. De muzikaliteit ervan is wel ietsje ‘anders’ maar het is prima om relaxte muziek te hebben om naar te luisteren…

  77. chris says :

    zolang je de torrent zoeker en torrents kunt downloaden en het bij de wet niet verboden is, mag je downloaden. ( Voor eigen gebruik) zelfde principe als vroeger een cassette/ cd/ mp3 kopieren van iemand die het origineel heeft. … hoe illegaal is het dan nog? niet volgens mij. Zodra je het voor handel gebruikt is het fout

  78. Peter says :

    Even ter rectificatie: downloaden is NIET illegaal zolang het voor eigen gebruik is en zonder winstoogmerk. Zie uitspraken van de verschillende rechtbanken.

  79. Jaap says :

    Dat het moeilijk gaat met de Opwekkingsliederen is een al lang bekend feit. Dat, zoals in het artikel staat, de prijs overpriced is, is niet waar. De schrijver heeft geen benul van de kosten om een cd op te nemen en te persen. Het gaat ook niet om een oplage van 1000 stuks of zo. Denk even aan de volgende kosten: zaalhuur, apparatuur, fabricage, hoesontwerp (alhoewel men dat in eigen huis doet), vergoeding voor de artiesten bij de opnames (helaas, ook die moeten gewoon betaald worden) en nog enkele andere zaken, zoals heel simpel de copyrights en BUMA/STEMRA rechten (ja die moet Opwekking ook betalen!). En wat Opwekking er aan ‘over houdt’ kun je gewoon terugvinden in de jaarlijkse financiële verantwoording, die elke stichting moet geven. En Opwekking is een stichting, dus mag geen winst maken. Enig idee wat bijv. een Pinksterconferentie tegenwoordig kost? Denk even in meerdere miljoenen euro’s, dan kom je in de buurt.
    Dat Opwekking niet met zijn tijd meegaat klopt niet. Al meer dan een jaar zijn ALLE Opwekkingsliederen via download beschikbaar. De oudere wat goedkoper, de nieuwste wat hoger in prijs.
    Er zijn mensen die beweren dat de Opwekkingsliederen eigenlijk public domain moeten zijn (dat lees je in de reacties hiervoor toch wel). Alleen wordt dan wel vergeten dat er dan straks geen lied meer geschreven wordt, puur omdat er geen droog brood mee te verdienen is. Ook een Christelijk artiest of liedjesschrijver heeft graag een inkomen, want onze Hemelse Vader strooit nu eenmaal niet met euro’s, die moet je gewoon zelf verdienen.
    En ja, mocht iemand zich het afvragen, ik heb iets met Opwekking van doen.

  80. Ds Dre says :

    Beste Jaap.

    Ik ben weinig bekend met Opwekkingsliederen. Ik hoor ze wel eens, goddank heel erg zeldzaam, en vind het een ramp, zowel melodie als tekst. Kennelijk was er een publiek voor, maar die heeft inmiddels ook weinig centen meer voor over. Trek de nuchtere conclusie en stop ermee. Dan blijven er genoeg Christelijke artiesten over die wel goede liederen uitbrengen en die wel de moeite van het kopen waard zijn.

  81. thafizzy says :

    Hoi Jaap

    Leuk dat je hier even reageert.

    Je stelt een aantal zaken die onjuist zijn of niet je verhaal ondersteunen. Als ik je tekst even chronologisch doorloop, dan kom ik de volgende zaken tegen:

    1. ‘overpriced’ is een waarderingskwestie. Jij stelt dat het niet zo is; dat kan en mag. Maar dat is niet feitelijk te stellen.

    2. Van een (voormalig) hoofd Lectuurtent weet ik dat er per conferentie minstens 10.000 cd’s verkocht worden (incl. leveranties aan boekhandels). De kostprijs van het persen van de cd, printje erop, hoesje, inlay, boekje van 4 pagina’s was in 2010 € 0,60 bij 10.000 cd’s of meer, wist een inkoper van EMI mij te vertellen. Actuele prijs mag hij uit concurrentieoverwegingen niet prijsgeven. [kostprijs sub: € 0,60]

    3. Het Zangfestijn (waar de cd wordt opgenomen) is, zo lees ik in de financiële jaarverslagen van Opwekking, kostenneutraal. Dat is als er niet gelijktijdig een cd zou worden opgenomen. Enkel de kosten die rechtstreeks te maken hebben met het opnemen maken dus onderdeel uit van de mogelijke kostprijs van de cd. Hoewel deze kosten niet gering zijn, vormen deze kosten slechts een fractie van de totale kostprijs.
    Johnny Hulst kost volgens mijn gegevens iets van € 500,- per dag. Stel hij is (voorbereiding + weekend) 5 dagen zoet op locatie. En dan nog eens 20 werkdagen de hele handel aan het mixen (á € 450,- per dag). Dan ben je aan hem € 11.500,- kwijt. Van een (voormalig) hoofd Lectuurtent weet ik dat er per conferentie minstens 10.000 cd’s verkocht worden (incl. leveranties aan boekhandels). Zeg dat er niet meer dan dat verkocht worden, dan is de kostprijs van opnemen + mixen € 1,15 per cd. [kostprijs sub: € 1,75]

    4. Kosten optredende artiesten. Zeg dat er 25 artiesten aan meedoen, die allemaal het hele zangweekend er zijn. En ze hebben zich ook nog een dag of 7 voorbereid. Ze kosten allemaal € 25,- (bruto) per uur / 8 uur per dag. Dan kosten de artiesten € 50.000. Uitgaande van 10.000 cd’s is dit € 5 per cd. [kostprijs sub: € 6,75]

    5. Je betaalt maar één keer copyrights en dat doe je bij Buma/Stemra. Als je daarnaast zo aardig bent om een licentie-vergoeding te betalen aan bijvoorbeeld Hillsong Australia, dan is dat heel lief, maar niet vereist. Hillsong zou, mocht het om geld verlegen zitten, moeten aankloppen bij Buma/Stemra en om uitkering vragen. St. Opwekking zal, gezien de enorme hoeveelheid activiteiten, een afkoopcontract hebben met Buma/Stemra.
    Een voormalig radio-dj, politicus en zanger heeft mij voorgerekend dat het nooit meer dan € 2,00 per cd kan zijn. De exacte kosten hangen af van het aantal liedjes, lengte van de liedjes en verdeelsleutel. Uitgaande van de maximale kosten, komt de kostprijs per cd dan uit op € 8,75.

    6. Een stichting mag wel winst maken, alleen mag een stichting geen winst uitkeren.

    7. De Opwekkingsconferentie is zo duur omdat er een groot aantal zaken onhandig wordt geregeld. Daardoor moeten er veel aanvullende veiligheidsmaatregelen worden genomen. Dat is de grootste (groeiende) kostenpost van de conferentie. Daarnaast worden er ook een hoop onnodige uitgaven gedaan, zoals het laten opbouwen van het conferentieterrein door vrijwilligers. Ook zijn er voorzieningen die niet strikt noodzakelijk zijn. Los daarvan:
    Als het verhaal van Opwekking klopt, dan zorgen de collectes, kampeergelden, winst catering en parkeergelden voor de kostendekking van de conferentie. Daar heeft de cd niets mee te maken. Of Opwekking liegt over de zendingscollecte.

    8. Ten tijde van het schrijven van dit artikel was Opwekking niet te koop bij de drie grootste digitale retailers.

    9. ‘Ook een christelijke artiest wil brood op de plank.’ Als dat zo is dan is er volgens mij een christelijk ethisch dilemma. De twist zit in het volgende:
    – een christelijke artiest wordt gewaardeerd vanwege de talenten die de artiest gebruikt;
    – deze talenten zijn een gave van God;
    – God heeft deze gaven om niets gegeven;
    – dus moet de christelijke artiest hier geld aan verdienen;
    – want anders heeft de christelijke artiest geen brood.
    Dat is een discussie van een andere orde; dat verklaart voor mij nog niet het verschil van € 20,50 – € 8,75 = € 11,75 per cd.

    Opnieuw uitgaande van 10.000 cd’s kan dus gesteld worden dat St. Opwekking per jaar € 117.500 verdient aan de jaarlijkse cd. Als St. Opwekking echt open hierin was dan had ze een fonds opgericht ter ondersteuning van de Nederlandse christelijke liedjesschrijvers waaruit jaarlijks 4 of 5 liedjesschrijvers betaald worden middels subsidie. Maar zo transparantie is St. Opwekking absoluut niet in haar financiële verantwoording.

    Dat neemt niet weg dat ik begrijp dat je St. Opwekking een warm hart toedraagt, alleen je argumenten overtuigen mij absoluut niet.

  82. Jaap says :

    Beste Ds Dre en thafizzy (raar zo’n pseudoniem),

    Iedereen mag een mening hebben over de Opwekkingsliederen. Ook ik vind dat elk nummer nu niet meteen een topper is, maar het gaat bij die liederen nu eenmaal om de inhoud, niet direct om een muzikaal hoogstandje.

    Dan de punten van thafizzy:
    Fijn dat je weet wei ik ben, ik dan ook wel meteen mijn hele naam hier neer kunnen zetten. Misschien dat jij je ook even bekend kan maken?

    1. Ok, ook dat is een mening. Maar ook de term ‘overpriced’ die jij gebruikt is een mening, dat mag jij van mij best vinden.

    2. Dat voormalige hoofd lectuurtent, waarbij jij stelt dat het voormalig is, is een heel goede vriend van mij geworden. De verkoopcijfers die je daar noemt kloppen wellicht voor 2010, maar inmiddels is het 2012 en zijn die verkopen al behoorlijk ingezakt. Toch hanteert Opwekking al een aantal jaren dezelfde prijs.
    Wat de kostprijs betreft: dat geldt zo ongeveer voor elke cd die in de winkel ligt, dat zijn geen geheimen. Het gaat nu eenmaal om wat er op de cd staat.

    3. Ok, laat het zangfestijn kostenneutraal zijn, en dat je berekening klopt, dan wordt dat dus betaald uit o.a. de opbrengsten van de cd.

    4. Ook de musici en zangers hebben onderdak nodig, moet je nog even meerekenen. De Kroeze Danne is wel goedkoper dan de voormalige locatie De Bron (nu Mooirivier), maar rekent toch nog behoorlijke kosten.

    5. Je vergeet een recht: jaarlijks worden liedbundels en boekjes/boeken en aanvullingen gedrukt, waar de liedteksten in staan. ELK jaar moeten daar rechten over afgedragen worden. Dat zit deels in de prijs verwerkt, maar toch. (denk aan het (niet meer) gele boekje dat echt voor een habbekrats verkocht wordt.(3,20 euro).

    6. Waar denk je dat dat geld voor gebruikt wordt? Opwekking heeft een beetje personeel in dienst, organiseert naast de Pinksterconferentie meer evenementen, werkt mee aan evenementen van andere organisaties waar ze de know-how en materialen leveren. Die ‘winst’ gaat echter voornamelijk op aan de conferentie. En wat is er tegen een beperkte financiële buffer? Mensen moeten nu eenmaal salaris hebben, gebouw en magazijn moet onderhouden worden, vrachtwagen moet blijven rijden etc. etc. Het zou van weinig inzicht getuigen als ze die niet hadden.

    7. Noem maar eens een paar onhandige zaken van de Pinksterconferentie? Veiligheidsmaatregelen zijn een VERPLICHTING van de overheden, daar kan Opwekking niets aan verandering. Het terrein is zoals het is, Zoals je wellicht is opgevallen is per 2012 het terrein anders ingedeeld, juist vanwege de veiligheid. Brandweer en ambulance zijn operment op het terrein aanwezig, echter bemand door vrijwilligers die dat ook dagelijks als beroep hebben. Kost dus 0,00! Ja, helaas ook politie, omdat gebleken is dat er altijd types rondlopen die met andere bedoelingen op het terrein aanwezig zijn.
    Ja zegt dat er onnodige uitgaven worden gedaan door het laten opbouwen van het terrein door vrijwilligers. Lees die zin nog eens en ik zie dan alleen maar iets dat zich tegenspreekt. Overigens worden de tenten gewoon door een bedrijf neergezet, en die worden gewoon betaald, omdat dat werk veel te gevaarlijk is. De inrichting van het terrein wordt voor de rest door a) 350 vrijwilligers en b) door organisaties die zich presenteren gedaan.
    Als je alles zou laten doen door betaalde krachten, zou de conferentie pas echt niet meer te betalen zijn.
    De organisatie van LowLands heeft een paar jaar geleden aan Opwekking gevraagd hoe het toch kwam dat de opbouw en het weekend zo gesmeerd loopt en welk uitzendbureau Opwekking daarvoor inhuurde…. Ze vielen van hun stoel van verbazing dat dat allemaal vrijwilligers zijn.
    De conferentie is inderdaad kostendekkend. Wat is daar mis mee?
    Als je de conferentie bezoekt, dan word er open en eerlijk over de collectes gecommuniceerd. Zodra er voldoende binnen is, stopt men met collecteren. Een zendingscollecte heeft daar niets mee te maken.

    8. Kijk hier eens: http://www.opwekking.nl/producten-opwekking/opwekkingsliederen/202-opwekkingsliederen-downloaden/269-mp3-s-via-audiobits-nl
    en hier:
    http://www.opwekking.nl/producten-opwekking/opwekkingsliederen/202-opwekkingsliederen-downloaden/470-mp3-s-via-itunes
    Je moet begrijpen dat het ontwikkelen van zoiets voorbereiding en tijd kost.

    9. Alle berekeningen laat ik aan jou. Wat jij eigenlijk aangeeft is dat je met van God gekregen talenten geen brood mag of zou kunnen verdienen. Waar baseer je dat op? Staat zoiets ergens in de Bijbel?
    Neem als voorbeeld een voorganger van een gemeente die full time in dienst van zijn gemeente aan het werk is? Moet die beste man van de lucht leven? Nee, natuurlijk niet, daarvoor geven de gemeenteleden hun bijdragen en worden er collectes gehouden.
    Die 117,500 euro is maar een schijntje van de werkelijk kosten die Opwekking jaarlijks maakt, dus waar hebben we het hier over. Van dat bedrag kun je amper het jaarsalaris van 2 tot 3 medewerkers betalen.

    Ik vind het overigens erg goed dat je hebt gereageerd, want ik heb het idee dat je iemand bent die ik wel ken.

    En no hard feelings!

  83. John says :

    @jaap

    Je kunt het opnemen van een cd zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt. Als je echt een goede mix wil is een (dure) mixer langer bezig, dan wanneer je maar een bepaald budget te besteden hebt aan de mixer. Ik speel zelf ook in een band, en onze nieuwe cd heeft al met al €11.000 gekost. Onze vorige cd zelfs €15.000. Dit omdat we er toen voor kozen met een professionele producer te werken en het in zijn studio op te nemen. De nieuwe cd hebben we zelf geproduceerd en opgenomen, waardoor we meer budget over hadden voor de mixer. Voor €2500 kun je ook een professionele cd laten opnemen, maar dan zal de mixer waar je mee wilt samen werken er logischerwijze minder tijd aan besteden. Je kunt dus een cd maken voor €2500, maar ook voor €2.000.000 (à la Californication van de Red Hot Chilli Peppers).

    Onze vorige cd kwam in 2009 uit, en toen vroegen we €15 voor de cd. We hadden er 1000 laten drukken. Alle 1000 zijn verkocht, en wij waren dus uit de kosten. Nu is het 2012, en bieden we onze cd voor minder aan, omdat mensen tegenwoordig niet meer €15 voor een cd overhebben. Als je de nummers als downloads koopt kost de hele cd €9,99. Die extra 3 euro die we nu vragen, zijn voor de mensen die nog wel een fysiek product in handen willen hebben. Hier zitten de kosten van het drukken van de cd en de hoesjes e.d. dus bij in.

    Ik zie op internet de Opwekking-cd voor €20,50 in de winkels liggen. Dat is dezelfde prijs voor een cd als midden jaren ’90 (het is zelf 2 gulden 50 duurder dan toen). Mensen zijn écht niet meer bereid dat aan een cd te betalen hoor, dus dat de verkopen zijn ingezakt verbaast me niks. Misschien moet opwekking eens op zoek naar een goedkopere manier van cd’s laten maken. Zoals gezegd kan dat ook echt wel voor minder. Maar ja, de professionele muzikanten willen blijkbaar ook betaald worden, dus dan zul je ergens anders op moeten bezuinigen, om de prijs van de cd omlaag te krijgen. Ga er toch gewoon voor dat een cd voor maximaal €15 in de winkels ligt, dan zullen er waarschijnlijk ook weer meer cd’s verkocht worden.

  84. John says :

    Die 117,500 euro is maar een schijntje van de werkelijk kosten die Opwekking jaarlijks maakt, dus waar hebben we het hier over. Van dat bedrag kun je amper het jaarsalaris van 2 tot 3 medewerkers betalen.

    Pardon? Waar kan ik solliciteren voor zo’n functie?

  85. Jaap says :

    117500 euro gedeeld door drie is 39166 euro, deel dat door 12 dan zit je op pakweg 3200 euro. Maar…. een werkgever betaald daarvan ook nog eens zijn kosten, de werknemer ziet daarvan wellicht per maand slechts een bruto bedrag van 2500 tot 2900 van. Ik gaf ook maar een voorbeeld. Goed dan zullen het 3 tot 4 jaarsalarissen zijn.

  86. mafchauffeur says :

    @Jaap: de zinsnede “dus waar hebben we het over” valt meestal verkeerd als het om geld gaat. Zelfs bij een solide verhaal. 🙂

  87. Jaap says :

    @John: ik ken ook mensen die eigen cd’s hebben gemaakt en die voor 15,- euro verkopen. Inderdaad ben je dan met een oplaag van 1000 stuks wel uit de kosten. Dat er aan het eind van de rit bij de Opwekkings cd dan geld over is, is mooi meegenomen, dat betekent dan dat Opwekking dat geld kan besteden aan hun eigenlijke activiteiten, nl het promoten en ondersteunen van het Christelijk geloof. Dat gebeurt via acties, conferenties, boekuitgaven en muziek uitgaven.

  88. Pittig says :

    @ John

    Je sollicitatiebrief staat toch al hierboven?

  89. Jaap says :

    @matchauffeur
    Natuurlijk is dat een fors bedrag, maar ik bedoel dat in vergelijking op de totale uitgaven die Opwekking jaarlijks doet aan activiteiten. Dat gaat nl om bedragen met 7 cijfers voor de komma.

  90. Pittig says :

    @ Jaap

    Helder verhaal. Ik ben geen liefhebber van de evangelische richting (meer), maar wat jullie neerzetten is wel groots. De conferentie, die vele mensen aanspreekt, en de Opwekkingsbundel, die in allerlei kerken en bij allerlei soorten mensen geliefd is.

    Mijn enige kritiek ligt meer op de pastorale en theologische kant van de keuze van liederen in de Opwekkingsbundel. Maar dat is een groot probleem van de hele evangelische beweging.

    En misschien dat jullie niet eeuwig door kunnen gaan met het toevoegen van Opwekkingsliederen… en dan in dezelfde problemen komen als de bundels waar jullie juist het alternatief voor wilden zijn.

    “We zingen nu Opwekking nummer 4785.”

    Maar je verhaal hier is duidelijk. Ik heb echt niet het idee dat jullie geld over de balk gooien. En ik vind het erg goed dat je hier komt reageren en serieus ingaat op kritiek. Chapeau!

  91. Jaap says :

    @Pittig
    Dank voor je woorden. Inderdaad zal Opwekking niet tot in de eeuwigheid doorgaan met de Opwekkingsliederen. Wees maar niet bang dat er een lied 4785 gaat komen. Bij zo’n hoeveelheid weet je al helemaal niet wat te kiezen 😛
    Er zal best wel ruimte blijven voor nieuwe liederen. Ik weet nog goed dat ik mij vroeger als kind verbaasde dat er maar 150 Psalmen waren en wel 492 Gezangen. Nu ben ik juist blij dat die er nog steeds zijn, naast de straks wel bijna 800 Opwekkingsliederen, 548 Glorieklokken en ruim 1000 Joh. de Heer liederen. Plus nog een paar unieke bundels.
    Kritiek op de Opwekkingsliederen zal er altijd blijven, de één vindt dit mooi en de ander vindt dat afschuwelijk. Sommige teksten zouden nergens op slaan, zoals geschreven in stuk op deze site over de top 10 van de slechtste Opwekkingsliederen. Ik heb dat gelezen en heb inwendig zitten schateren…. ik vroeg me namelijk af hoe groot de duim van de schrijver moet zijn en hoeveel onbegrip van taal hij heeft. Het lijkt alsof hij nooit van beeldspraak heeft gehoord, van dichterlijk vrijheden. Neem een paar gedichten van gerenommeerde dichtbundel schrijvers en je komt precies dezelfde dingen tegen.
    En dat er een Opwekkingslied nummer 5 bestaat… dat heb ik me ook altijd al afgevraagd. Maar dat is ook logisch, er was in het begin maar heel weinig in het Nederlands beschikbaar.Tegenwoordig buigen zich daar heel wat mensen over. Lees hier maar wat over het ontstaan:
    http://www.opwekking.nl/producten-opwekking/opwekkingsliederen/199-opwekkingsliederen-opwekkingsliederen/438-ontstaan
    En dit is meteen het laatste wat ik hier schrijf. Ik denk dat deze discussie wel compleet is.

  92. John says :

    @Jaap

    Het is zeker mooi als jullie na cd-verkoop nog geld overhouden en dat je dat geld ergens anders aan kunt besteden. Maar ik ben ook van mening dat door de invloed van internet en muziekstreamingdiensten als spotify en I-tunes mensen minder behoefte hebben aan een fysiek product zoals een cd. Dat is een invloed waar wij als band ook mee te maken hebben. We hebben op onze laatste cd-presentatie lang niet zoveel echte cd’s verkocht als in 2009. Omdat steeds meer mensen aangeven het via spotify en bandcamp te luisteren en te kopen. Een cd-prijs van meer dan €20 vind ik anno 2012 niet realistisch meer, en bovendien zeg je zelf dat de cd-verkopen ingezakt zijn. 1+1 = 2.

  93. goedgelovig says :

    @Thafizzy: Een vriendelijk verzoek de identiteit van andere reageerders op GG te respecteren. Jaap kiest ervoor om als Jaap te reageren, niet als Jaap Met Achternaam.

  94. Jaap says :

    Redactie: dank voor het aanpassen en verwijderen van mijn achternaam.

  95. thafizzy says :

    @goedgelovig
    Oh ja, spelregel 3. Me bad.

    @Jaap
    Een paar reacties, over sommige dingen gaan we het toch nooit eens worden.

    Punt 7:
    Portofoonverkeer kan minder, anders en goedkoper. Electra voor caravans e.d. medewerkers. Royale kampeerplaatsen voor medewerkers. Privileges voor sprekers en dan bedoel ik met name de ‘sprekerstent’ inclusief aanwezige catering achter de grote tent. In die sfeer moet je het (in mijn ogen) overbodige zoeken.
    Het laten opbouwen door vrijwilligers brengt ook kosten met zich mee, zoals de toeristenbelasting, eten/drinken en langere huur van het terrein. Bepaalde zaken kunnen sneller en beter gedaan worden door professionele bedrijven indien er uitsluitend professionals aan het werk zijn. Met een goede werkplanning kan de hele conferentie in 3 dagen van 14 uur neergezet worden.

    In het kader van ‘veiligheid’ is de conferentie ook dit jaar weer zeer goed weggekomen. En vorige jaren ook. Als ik namens de gemeente(/brandweer) de plannen had moeten goedkeuren dan had ik ze geweigerd (en ook die van vorige jaren).
    Problematisch is onder meer de grote hoeveelheid mensen op het hoofdterrein met beperkte doorstroompunten. Ik zou verplicht hebben dat de grote tent dusver naar het Veluwemeer toe te verplaatsen zodat ook de 4e toegang tot het hoofdterrein gebruikt had kunnen worden (in geval van nood). Alleen op het kinderterrein was voldoende ruimte; de ruimte was te krap op zowel het tiener- als het jongerenterrein. Ook de aanwezigheid van kampeerders in de directe nabijheid van (hoofd)looproutes (met name op en rondom het hoofd, tiener- en jongerenterrein) had ik niet toegestaan. In het kader van crowd control en brandveiligheid is dat absoluut niet verantwoord. Opstelpunten van de hulpdiensten waren, hoewel gelukkig wel aanwezig op het terrein, absoluut verkeerd geweest; in het geval dat er wel sprake was geweest van een calamiteit zouden ze opgesloten staan tussen een grote mensenmassa. Op belangrijke punten ontbraken er vrije calamiteitenroutes. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Verder zou ik als toezichthouder ter plaatse Opwekking een megahoge last onder dwangsom hebben opgelegd vanwege (a.) de grote hoeveelheid open vuur in de directe nabijheid van tenten terwijl daar (b.) onvoldoende toezicht op gehouden werd door de organisatie en (c.) er geen adequate maatregelen tegen open vuur bij tenten werd getroffen door de organisatie.

    Misschien is bovenstaande niet zo leuk om te lezen, maar misschien wel goed om te beseffen dat de conferentie zo groot is, dat het eigenlijk te groot is zelfs met de huur van extra terrein ‘aan de overkant’.
    Dat het in al die jaren nog niet een keer ontzettend fout is gegaan met als gevolg daarvan honderden doden mag oprecht een Godswonder genoemd worden. Veiligheid is veel meer dan een moetje. Ik vind dat Opwekking daar veel te lichtvoetig mee omgaat en het vooral als een financiële last ziet. En hoe zit dat eigenlijk met de belasting van het leefmilieu van de nodige dieren? Door licht, geluid en rondzwervend afval? Heeft Opwekking daar ooit al eens bij stil gestaan?

    Punt 9.
    Ik vind het een heel moeilijk punt, het financieren van christelijke bezigheden en al helemaal het financieren van talenten van mensen die zeggen dat ze christen zijn.

    Stel dat we met een groep mensen het fijn vinden om meer uit de bijbel te leren en we daar iemand voor vragen om zich daar deskundig in te maken (zodat wij dat weer van die persoon kunnen leren) en daar dan maandelijks wat geld toestoppen om dat mogelijk te maken, dan heb ik daar weinig moeite mee. Indirect koop ik dan namelijk een product, net zoals ik een brood bij de bakker koop. In die zin heb ik dan ook weinig moeite met predikanten bij de PKN bijvoorbeeld. Dat is gewoon duidelijk werk, dat is ook af te bakenen. Uiteraard zit daar ook een geestelijke lading in, maar er zit ook afstand in.

    Bij christelijk muziek en andere christelijke schnabbelaars heb ik daar meer moeite mee. Hetgeen wat zij ‘doen’ wordt in die kringen (ik kan het helaas niet mooier brengen) gecombineerd met ‘het werk van God’. Doordat ik een cd/dvd/boek koop zou ik (meer) ‘het werk van God’ mogelijk maken. Nou, dat gaat er bij mij niet in.

    Nee, dan koop ik liever een cd van Mark Knopfler omdat ik die muziek mooi vindt en van mening ben dat hij ook daar wel iets van terug mag zien.

    Overigens kennen wij elkaar niet 😉

  96. Jaap says :

    @thafizzy
    Tja, een reactie kan ik nu toch niet achterwege laten.

    Punt 7:
    Portofoonverkeer: dat wordt anders opgelost zodra de huidige apparatuur is versleten. Die gaat overigens al al wat jaren mee, is gewoon eigen materiaal.
    ‘Privileges’ voor sprekers? Kom op zeg, waarom niet? Die kosten die daarvoor gemaakt worden vallen echt heel erg mee. Wat dan, wil je hen een patatje uit de snacktent aanbieden op het voorterrein?
    Het opbouwen door vrijwilligers: ik meen dat ik heb uitgelegd dat de tenten en al het zware werk door professionals wordt gedaan. De inrichting (!!!!) van het terrein en de tenten wordt door vrijwilligers gedaan. Behalve dan de grote tent (en die bij de jongeren en tieners), waarvan de apparatuur door de leveranciers wordt geplaatst (tegen betaling!).
    3 dagen van 14 uur? Optimist! Dus jij wilt mensen gaan inzetten voor 14 uur op een dag? Wat moet dat dan niet kosten?
    Het opbouwen van de grote tent alleen al kost ruim drie dagen! En dat is niet de enige tent.
    En mocht je denken dat er geen goede werkplanning is, die is er wel degelijk.
    Na de conferentie wordt er door een kleine groep vrijwilligers afgebroken, de tenten worden door de leverancier afgebroken.
    Veiligheid: Opwekking heeft zich alle jaren aan alle geldende voorschriften gehouden. Waarom denk je dat het hoofdterrein dit jaar juist is verplaatst?
    Het terrein is groot, maar toch moet er met de ruimte geschipperd worden. Er is veel, heel veel overleg met brandweer, gemeente en politie.
    Veiligheid: in plaats van je punten hier neer te leggen, adviseer ik je om die aan Opwekking zelf kenbaar te maken. De contactgegevens vindt je op de website. Ik weet dat ze er alleen maar waardering voor hebben, antwoord krijg je zeker.
    Wat de open vuur kwestie aangaat: het is per definitie verboden om open vuur te maken. Wellicht kun je begrijpen dat je als organisatie niet alles op een dergelijk groot terrein kun opmerken.
    Als je naar de opstelling van de tenten en caravans kijkt, dan staan die echt op een bepaalde afstand van en tegenover elkaar. Er kunnen altijd hulpverleningsvoertuigen door. Dat men in de loop van het weekend de boel verspert, is aan de bezoekers zelf en daar wordt wel degelijk wat van gezegd.
    Het evenement is inderdaad megagroot en zeker een groot punt van aandacht. Dit jaar was al echt een limiet. Ook ik moet niet aan calamiteiten denken. Dat je het een Godswonder noemt dat het nog niet ontzettend fout is gegaan kan ik beamen, echter, als God zijn zegen niet op het evenement zou laten rusten, dan het het nooit bestaan. Al een paar keer is groot onheil de conferentie bespaard gebleven. Een storm die in heel Nederland schade aanrichtte (ik meen 2005 of 2006) trok exact om het terrein heen. Zelfs meteorologen begrepen de satellietfoto’s niet. Voor, naast en achter het terrein lagen bomen plat. Voor de storm was wel iedereen gewaarschuwd, de SingIn zou worden afgelast, tenten werden met extra gewicht getuid, donkere wolken kwam op het terrein af… alleen de hemel trok open en zelfs de zon bleef schijnen. Geen wind, geen regen, NIETS.
    Geluid, dieren en afval: kom op, er pal naast ligt pretpark Walibi…. Daarnaast heeft het terrein nu eenmaal als bestemming ‘evenementen’. Als je over deze punten iets wil zeggen, nagel dan ook LowLands aan de schandpaal.
    Ik heb met één van de bewoners van het terrein grenzend aan het evenementen terrein gesproken. Ze klagen over geluid… van LowLands, pokkeherrie werd gezegd. Overlast van Opwekking? Nee, dat was mooi om te horen.
    Afval: vlak voordat de laatste mensen vertrekken (afbraakweek) gaat men ALLE terreinen over en worden al het nog aanwezig vuil en afval verwijderd. Dat scheelt namelijk het inzetten van een schoonmaakbedrijf, scheelt in de kosten.

    Punt 9:
    Ik meen dat daar al genoeg over gezegd is. Veel plezier met Mark Knopfler (die ik overigens ook heel goed vind).

    Verder no hard feelings, maar dat is dan een herhaling.
    Groet

  97. thafizzy says :

    Hoi Jaap,

    Portofoonverkeer: dat wordt anders opgelost zodra de huidige apparatuur is versleten. Die gaat overigens al al wat jaren mee, is gewoon eigen materiaal.

    Je vroeg ‘benoem het dan’, nou dit dus bijvoorbeeld.

    De inrichting (!!!!) van het terrein en de tenten wordt door vrijwilligers gedaan. Behalve dan de grote tent (en die bij de jongeren en tieners), waarvan de apparatuur door de leveranciers wordt geplaatst (tegen betaling!).

    De inrichting van alles behalve de grootste tent, de op-een-na-grootste, en die daarna. Het neerzetten van een podium, wat licht en geluid kost echt geen hele dag. Wellicht moet Opwekking eens gaan praten met de mensen die voor de EO in minder dan een halve dag tijd een complete kerk ombouwen?

    ‘Privileges’ voor sprekers? Kom op zeg, waarom niet? Die kosten die daarvoor gemaakt worden vallen echt heel erg mee. Wat dan, wil je hen een patatje uit de snacktent aanbieden op het voorterrein?

    Waarom wel is veel eerder de vraag, als het aan mij ligt. Het zijn gewoon mensen zoals jij en ik. Ik zie niet in waarom ze niet gewoon zelf een boterhammetje mee kunnen nemen. Een kopje koffie vooraf is tot daaraan toe, maar wat er aangeboden wordt gaat veel verder dan dat. Wat mij betreft overbodig. Sprekers zijn geen halve goden die verheerlijkt dienen te worden middels tal van privileges. Als het goed is dienen zij de mensen met het Woord. Laten we de verhoudingen alsjeblieft juist houden.
    Ook hier benoem ik kosten die (in mijn ogen) overbodig zijn.

    3 dagen van 14 uur? Optimist! Dus jij wilt mensen gaan inzetten voor 14 uur op een dag? Wat moet dat dan niet kosten?

    Uiteraard laat je mensen geen 14 uur werken. 14 uur heeft natuurlijk alles te maken met de tijd die je daadwerkelijk op een dag kunt werken (buiten). Dat is uiteraard gebaseerd op meerdere ploegen en ploegen die verschillende werkzaamheden verrichten. Je hebt toch al te maken met een grote diversiteit in toeleveranciers van tal van materialen. De grootste uitdaging bij evenementen zoals Opwekking is de logistiek goed te coördineren. Dat vergt specialistische voorbereiding maar betaalt zich ontzettend hard uit in beperktere werktijd.
    De meerkosten moet je vooral afzetten tegen de kosten die je NIET maakt, zoals verminderde huur terrein en alle bijkomende kosten door vrijwilligers die bijvoorbeeld al eerder op het terrein overnachten, eten/drinken, enz. En voor sommige zaken geldt zelfs dat er sprake is van minderkosten (omdat je het door de leverancier laat opbouwen).
    Ik ben ervan overtuigd dat je goedkoper uit bent zonder vrijwilligers.

    Het opbouwen van de grote tent alleen al kost ruim drie dagen! En dat is niet de enige tent.

    Ook dat heeft weer alles met planning en wijze van uitvoer te maken; dat kan echt wel sneller. En dat zuig ik niet uit mijn duim, ik heb zelf aan de nodige festivals meegewerkt, ik weet waar ik over praat. De grootste slag kan gemaakt worden door een legertje uitzendkrachten veel voorbereidende werkzaamheden te laten doen. Uiteraard kost dat ook wat, maar opnieuw, dat moet je afzetten tegen een groter geheel.

    En mocht je denken dat er geen goede werkplanning is, die is er wel degelijk.
    Na de conferentie wordt er door een kleine groep vrijwilligers afgebroken, de tenten worden door de leverancier afgebroken./blockquote>
    Ow, er zal vast wel een werkplanning zijn, daar twijfel ik niet aan. En dat tweede, van dat afbreken. Tja, belachelijk vind je niet, van een hoop ‘medewerkers’? Wel van tevoren op het terrein op mogen, mooie plek op de medewerkerscamping, lekker dichtbij alles. Leuke vakantie. Af en toe een klein beetje helpen, arbeidstempo van niks uiteraard, moet wel leuk blijven. En zodra de fun voorbij is zo snel mogelijk afdruipen…

    Veiligheid: Opwekking heeft zich alle jaren aan alle geldende voorschriften gehouden. Waarom denk je dat het hoofdterrein dit jaar juist is verplaatst?
    Het terrein is groot, maar toch moet er met de ruimte geschipperd worden. Er is veel, heel veel overleg met brandweer, gemeente en politie.
    Veiligheid: in plaats van je punten hier neer te leggen, adviseer ik je om die aan Opwekking zelf kenbaar te maken. De contactgegevens vindt je op de website. Ik weet dat ze er alleen maar waardering voor hebben, antwoord krijg je zeker.

    Ik zeg dat als ik de behandelend ambtenaar geweest zou zijn, ik het in iedergeval in de opzet van afgelopen jaar zou hebben afgekeurd en de vorige jaren ook. Wellicht dat ik bekend ben met meer en andere regelgeving en dat ik veronderstel dat je altijd rekening moet houden met cumulatie-effecten. Als je dat doet kun je nooit tot toestemming komen in de vorm die de conferentie heeft gehad (in de afgelopen jaren).
    Kritiek zijn de wijze plaatsing van bepaalde tenten waarin programma-activiteiten plaatsvinden; de directe nabijheid van kampeerders bij die tenten; en de aanwezigheid van kampeerders in de directe nabijheid van hoofdlooproutes.
    Ik besef heel goed dat de conferentie bijna een groot kamperveld vol nu ‘geplaatst’ had op de plekken die ik nu noem. Maar als Opwekking serieus werk zou maken van het onderwerp veiligheid, dan zou dit een van de eerste dingen zijn die ze moeten aanpakken. Dat doe je ten eerste voor de veiligheid van je eigen mensen, ten tweede voor de veiligheid van de kampeerders en ten derde voor de veiligheid van de bezoekers. Als je je echt verantwoordelijk voelt als organisatie voor de mensen die je wilt helpen groeien in het geloof (zoiets lees ik in de statuten van Opwekking) dan zou je hier zeker rekening mee houden.

    Het terrein is groot, maar toch moet er met de ruimte geschipperd worden.

    Met veiligheid? Met het voorkomen van (potentieel) gevaarlijke situaties? Never!

    Wat de open vuur kwestie aangaat: het is per definitie verboden om open vuur te maken. Wellicht kun je begrijpen dat je als organisatie niet alles op een dergelijk groot terrein kun opmerken.
    Als je naar de opstelling van de tenten en caravans kijkt, dan staan die echt op een bepaalde afstand van en tegenover elkaar. Er kunnen altijd hulpverleningsvoertuigen door. Dat men in de loop van het weekend de boel verspert, is aan de bezoekers zelf en daar wordt wel degelijk wat van gezegd.

    Het gaat er niet om dat er ‘wat van gezegd’ wordt; er moet gewoon duidelijk handhaven opgetreden worden in zulke situaties. Dat houdt dus in dat de ongewenste situatie zo spoedig mogelijk beëindigt dient te worden. Wellicht wat ambtelijke taal, maar zo hard is het. Het feit dat ik op meerdere plekken open vuur heb waargenomen zou voor mij, opnieuw als ik ambtenaar/toezichthouder zou zijn geweest, gewoon een reden zijn om een last onder dwangsom op te leggen. Opwekking moet het gewoon te allen tijde voorkomen. Als het geconstateerd kan worden, dan is het gewoon fout. Dat mag misschien behoorlijk rechtlijnig zijn, maar de reden van die bepaling is van zeer groot belang. Open vuur kan echt niet bij die grote hoeveelheden mensen bij een grote hoeveelheid uiterst brandbare tentjes. Een last onder dwangsom van € 150.000,- per geconstateerde overtreding van die bepaling lijkt me dan ook redelijk. Dat zou Opwekking (als ik toezichthouder geweest was) afgelopen jaar zomaar eens € 1.500.000,- gekost kunnen hebben.

    Dat je het een Godswonder noemt dat het nog niet ontzettend fout is gegaan kan ik beamen, echter, als God zijn zegen niet op het evenement zou laten rusten, dan het het nooit bestaan.

    Dat is nog geen enkele rechtvaardiging om zelf wel maatregelen te nemen ter voorkoming van. In de christelijke traditie noemen ze zoiets verantwoord rentmeesterschap meen ik.

    Geluid, dieren en afval: kom op, er pal naast ligt pretpark Walibi…. Daarnaast heeft het terrein nu eenmaal als bestemming ‘evenementen’. Als je over deze punten iets wil zeggen, nagel dan ook LowLands aan de schandpaal.

    De traditionele misvatting over (voorheen) ‘Hinderwet’-vergunningen. De Hoge Raad heeft in Vermeulen/Lekkerkerker heel duidelijk gemaakt dat de toestemming om op een bepaalde plaats ‘hinder’ te veroorzaken niet wegneemt dat je wel onrechtmatig handelt als je niet voorkomt dat dit wel schade veroorzaakt.
    Een vergunning wil dus nog niet zeggen dat wat je doet opeens wel (onbeperkt) mag.
    En nu wil het dat het hele evenemententerrein waar Opwekking gebruik van maakt grenst aan een ‘Natura 2000′-gebied. Toch wel iets om serieus rekening mee te houden lijkt me.
    Uiteraard is dit een algemene opmerking, die niet alleen geld voor Lowlands, maar ook voor het pretpark en de andere evenementen die daar plaatsvinden. Maar het zou juist mooi zijn als christenen laten zien dat ze zich echt bekommeren om God’s schepping.

    Ik heb met één van de bewoners van het terrein grenzend aan het evenementen terrein gesproken. Ze klagen over geluid… van LowLands, pokkeherrie werd gezegd. Overlast van Opwekking? Nee, dat was mooi om te horen.

    Wat je nu beschrijft is een subjectieve beleving, niet feitelijk. Blijkbaar is het geluid van Opwekking zodanig sterk dat het ervaren kan worden in de omgeving. Of dat nou prettig is of niet, het is geluidsoverlast. Je zult maar daar als beschermde vogel in dat mooie beschermde Natura 2000 gebied je nestje hebben gebouwd en daar niet zo goed tegen kunnen.

    Afval: vlak voordat de laatste mensen vertrekken (afbraakweek) gaat men ALLE terreinen over en worden al het nog aanwezig vuil en afval verwijderd. Dat scheelt namelijk het inzetten van een schoonmaakbedrijf, scheelt in de kosten.

    Verstandig; maar eigenlijk ook overbodig. Als iedereen netjes z’n eigen rommel opruimt dan zou dat niet eens nodig zijn.

    Conclusie
    We leven in een imperfecte wereld, ook christenen maken geluidsoverlast en St. Opwekking zou zich eens wat meer moeten aantrekken van het veiligheidsvraagstuk in plaats van dit te zien als een (commerciële) belemmering.

  98. thafizzy says :

    Joh… schreef ik hier niet al eens dat de Opwekkingsconferentie wel eens de milieuregels overtreedt? Blijkbaar ben ik niet de enige…

    http://www.nu.nl/muziek/2995844/zingende-christenen-verstoren-broedvogels.html

  99. van Kerstenen says :

    Als ondernemer zou thafizzy niet mijn favoriete ambtenaar zijn.

  100. thafizzy says :

    Ik krijg graag naar wat er wel mogelijk is. Het staat en valt met de bereidheid om serieus over alternatieven na te denken. Zolang economische motieven de boventoon blijven voeren gaat dat niet goed.

    In een andere bericht heb ik een reactie gegeven waar je serieus echt wat mee kunt.

    Er zijn wel mogelijkheden om dergelijke activiteiten te houden, maar niet in deze opzet. Omdat er ook mensen zijn die hun geld moeten verdienen met adviezen hoe dan wel ga ik dat hier niet verder uiteenzetten. Ook bij mij kun je tegen een commercieel tarief terecht voor advies hierover.