Dan lijkt de hemel dicht te zijn

Dit weekend staat in het kader van de kersverse CD met Twijfelliederen. Paul van Noort en Jelle Riet, die samen het cabaretduo Tohoe Wabohoe vormen, leggen uit wat hun inspireerde om het twijfellied ‘Dan lijkt de hemel dicht te zijn’ te schrijven.

“Het leven is niet altijd even makkelijk en duidelijk. Als je een gemiddelde evangelische kerk inloopt word je om de oren geslagen met opwekkingsmuziek. Misschien heeft het tot doel om ons opgewekt te maken, maar dat werkt lang niet altijd. Soms is het leven niet makkelijk en duidelijk en zijn er dus ook geen makkelijke en duidelijke antwoorden te geven. Dan ga je, als je eerlijk bent, twijfelen. Bij ons leefde al wat langer het verlangen om, net als David, ons ongeloof, onze twijfel en ons verdriet bij God kenbaar te maken door er over te zingen.”

“Kleine liedjes en gedachten verzamelden zich rond het thema twijfel. Uiteindelijk is dat een heel persoonlijk cabaretprogramma geworden dat we spelen als alternatieve kerkdienst getiteld ‘Geen Dienst’. Het lied ‘Dan lijkt de hemel dicht te zijn’ dat is opgenomen in de twijfelcollectie is het omslagpunt van dat programma en is tot stand gekomen uit onze grote en kleine verdrietjes en de worsteling daarover met God. Paul vertelde over dat hij vroeger ’s nachts door de polder fietste en kon schreeuwen tegen de schijnbaar lege hemel. De eerste regel: “Maar als ik door de polder fiets en schreeuw tegen de wind” stond toen op papier. Hierna was snel een coupletje geboren, een accoordenprogressie gevonden en kregen we woorden voor onze twijfel. Pas als laatste is de coda geboren, die het lied en onze intentie samenvat: na de twijfel bij God uitkomen!”

 

11 responses to “Dan lijkt de hemel dicht te zijn”

  1. Johan says :

    “Maar als ik door de polder fiets en schreeuw tegen de wind” is een prachtige zin. Je ziet het zo voor je.

    Ik vind alleen het eind, “Bewijs het dan en laat mij zien dat u in mijn hartje leeft” een wat apart contrast met de rest van het lied. Waarom hebben jullie daar voor gekozen?

  2. dspolleke says :

    smijl we staan op geenstile

  3. Flipsonius says :

    Erg mooie productie trouwens. Prachtig gitaarwerk, met die heerlijke rootsy riffjes in het intro en tussendoor. Klinkt perfect op mijn headset.

  4. dspolleke says :

    Lof eer en Glorie naar Hessel Sollie die de gitaarpartijen heeft ingespeeld en JaapJan Krikken drums en Theo Nap voor opname mixen, commentaar, hulp en engelengeduld!

  5. bramvandijk says :

    Ik sluit me wel aan bij Flipsonius. Productie klinkt als een klok en Hessel speelt een prima gitaartje.

  6. Ruub says :

    @Johan
    Waar zit dan het contrast volgens jou, want dat valt mij niet op.

    Ik ben wel benieuwd waar en wanneer Tohoe Wabohoe gaat optreden met het nieuwe programma. Is er al iets geboekt?

  7. Johan says :

    @Ruub: Het lied roert grote levensvragen aan zoals het lijden in de wereld. Dan is die omslag naar het oppervlakkige ‘Jezus in je hartje’ nogal apart. Ik ben gewoon benieuwd wat de jongens ermee bedoelden. Ik wacht geduldig op antwoord. 😉

  8. Ingrid Brilman says :

    Het zijn mooie nummers. Zeer herkenbaar, het zijn net de vragen waar ik zelf zo mee worstel. Zelf heb ik hier een gedicht over geschreven, dat zal een en ander verklaren. http://www.xead.nl/gedicht-het-geloof
    Ik ben blij met deze cd. Het geeft idd veel levensvragen weer. Dezelfde vragen die ik God ook stel. Toch ‘fijn’ om te weten dat ik er niet de enige in ben!

  9. marij says :

    dit was ik, een tijdje geleden…

  10. Ruub says :

    En nu Marij?

  11. dspolleke says :

    @Ruub, we hebben het al gespeeld in Westmaas, en Smilde verder nog weinig boekingen door gebrek aan een degelijk website en PR.. Veel boekingen voor Leeg en vormloos.. Maar we komen graag de alternatieve kerkdienst spelen in de religieuse bijeenkomstruimte bij jou in de buurt!