Twee mysterieuze deuren en trappen

Deze keer gaat de ‘preek van de week’ van cartoonist Rob over twee tekeningen. Bekijk ze eerst (klik erop om ze te vergroten), daarna volgen verschillende interpretaties.

 

Je kunt hier op verschillende manieren naar kijken, bijvoorbeeld:

(1)
Het gaat over dieptepastoraat. Soms moet je de deur openen naar moeilijke kwesties die opgeruimd moeten worden (plaatje 1), daarna kun je leven van overwinning naar overwinning (plaatje 2). Elke keer een trede hoger!

(2)
Het gaat over hel en hemel. God wil niet dat je in het portaal van de hel (plaatje 1) terecht komt. Hij heeft een hogere bestemming voor je: de hemel (plaatje 2).

(3)
Het gaat over echte bekering. Je moet eerst diep in het stof en al je zonden belijden. Hoe groter je zonden, hoe dieper je moet afdalen (plaatje 1). Elke trede staat voor een zonde. Daarna kun je de trap omhoog beklimmen (plaatje 2). Elke stap kan moeilijk zijn, elke tree lijkt te groot, maar uiteindelijk wacht daar de kroon!

(4)
Het zijn waanbeelden. Dit is een nachtmerrie (plaatje 1). Misschien iets raars gegeten gisteren (plaatje 2).

(5)
Het is introspectie. Een reis naar je binnenkamer, die je met God moet maken. Je houdt het alleen maar vol omdat de beelden (plaatjes 1 en 2) elkaar afwisselen. Ze horen bij elkaar en je kunt er niet één overslaan.

(6)
De cynische kijk. Het gaat over een sadistische God (plaatje 1) en zijn gemeente die uit is op macht (plaatje 2). Christenen halen je over om gelovig te worden, maar voor je het weet  ben je afhankelijk van de grillen van een zogenaamde God en de gemeente. Mij niet gezien!

(7)
The day after. Toen ik teveel gedronken had zag het fietspad er zo uit (plaatje 1) en ik was blij toen ik thuis was. Maar toen moest ik nog de trap op (plaatje 2). Ik ben uiteindelijk maar op de bank in slaap gevallen.

Wat roepen de tekeningen bij jou op?

34 responses to “Twee mysterieuze deuren en trappen”

  1. joost says :

    Bij plaatje 1 kan je denken. Verrek wat is het donker in die kelder, maar ik moet er toch heen want in die kelder staan mijn boekenkasten en mijn computer, ik wil de bijbel lezen en nog even reageren op GG
    dus als ik me het duister in waag volgt mijn beloning, sommige prettige dingen zijn moeilijk te bereiken.

    Bij plaatje 2 denk ik dan. chips, heb weer het licht laten branden boven, moet ik weer die trap op en neer en het moet echt want je kunt in een tijde van energie crisis niet zomaar ergens een lamp laten branden. Das niet millieu vriendelijk.
    joost

  2. Dutch Hermit says :

    Bij de uitleggen 1 tot en met 3 denk ik: mwah, daar kan ik het best wel mee eens zijn. Bij de uitleggen 4 tot en met 7 lach ik bij iedere uitleg harder 😀 Behalve 5 dan, die is ook erg mooi. Vooral omdat beide elkaar afwisselen en er dus niet één meer is dan de ander. Soort JinJang (ik heb daar geen verstand van en schrijf het waarschijnlijk ook verkeerd) maar dan gristelijk.

  3. joost says :

    ging je bij 7 niet dromen? Het lijkt me de ideale start voor een nachtmerrie.
    joost

  4. rob says :

    @DH
    Een soort zonder bergen geen dalen en vice versa-verhaal

  5. cornelis says :

    — door de diepste depressie heen naar een hoopvolle weg naar boven..

  6. Waterlelie says :

    Efeze 5:8 Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht.

    Dit lijkt mij dat de 2 plaatjes uitdrukken.
    Optie 2 dus.

  7. TommyLee says :

    @rob, jou kennende gaat het om optie 5 ! Je komt pas een stapje dichter bij de kroon als je ook tussendoor de duisternis ervaart maar dan volgens psalm 23

  8. joost says :

    rob
    eigenlijk vind ik de treden die naar beneden leiden groter lijken dan de treden naar het licht, terwijl het toch zoveel makkelijker is om te zondigen.
    Wanneer je zondigt rol je de treden haast vanzelf af.
    Maar in je lichttekening lijk je bijna naar boven te kunnen huppelen en ik denk dat zoiets in werkelijkheid weer lelijk tegen zal vallen.
    joost

  9. TommyLee says :

    @rob, op de tekening in het donker zie je niet waar hij naar toe leidt.en hoeveel treden je daarvoor af moet. Bij de lichte tekening kan je het aantal treden tellen en zie je het doel. Waarom zou je eigenlijk een stap naar beneden in het donker willen maken?? Wat heb je daar dan te zoeken. Kan je dan toch niet beter eerst een zaklantaarn gaan halen of aan opa vragen of er nog wat van waarde in de kelder ligt??

  10. Dutch Hermit says :

    @Rob
    Zo iets. Zonder lijden geen verlossing. Zonder botsende belangen geen trouw.

  11. bramvandijk says :

    -nedergedaald ter helle;
    -zittende ter rechterhand gods, des almachtigen vaders.

    Maar waarom je van Jezus zo’n klein dik mannetje hebt gemaakt… ik had gedacht dat je wat meer eerbied zou hebben gehad 😉

  12. rob says :

    @Bram
    Dat kleine dikke mannetje is de gelovige, of de ongelovige 🙂
    Ik dacht toch wel dat jij jezelf erin zou herkennen!

  13. rob says :

    @TommyLee

    Waarom zou je eigenlijk een stap naar beneden in het donker willen maken?? Wat heb je daar dan te zoeken. Kan je dan toch niet beter eerst een zaklantaarn gaan halen of aan opa vragen of er nog wat van waarde in de kelder ligt??

    Je wil ook geen stap naar beneden maken om de reden dat je niet kan zien wat er voor je ligt.
    Maar om je eigen bestaan te begrijpen moet je wel naar beneden.
    Een zaklantaarn , daar kan je van te voren niet naar vragen imo, Die krijg je pas als je naar beneden gestapt bent. Dan zie je waar je terecht gekomen bent.

  14. midas says :

    Plaatje 1: bier
    Plaatje 2: bier

  15. cornelis says :

    — nou, geen depressie en weg naar het licht (zie vorige posting), maar
    “er komen stromen van bier an..er komen stromen van bier (2x)
    daar hebben we zoveel plezier an..dan hebben we zoveel plezier..
    stroooooooooomen van pilsen en stromen van tripels steeds meer..”

    vrij naar de hymne “stromen van zegen” van Joh. de Heer (maar dat had ieder vast wel begrepen..
    proost, vrienden

  16. flipsonius says :

    @Rob
    Mooie tekeningen, inspirerend.
    Mogelijkheid 8: de mystieke interpretatie. De trap naar beneden is 1 en dezelfde als de trap naar boven – alleen gezien van verschillende perspectieven. De man in plaatje 1 ziet alleen de trap naar beneden-naar de kelder. Hij staat het met zijn rug naar het (Goddelijk?) licht en ziet daarom voor zich alleen maar duisternis en onbekende diepte – zijn eigen schaduw? Hij is niet in staat om zich om te draaien. Dat kan hij alleen als hij tot naar beneden is afgedaald. De donkere nacht van de ziel. Dan kijkt hij naar boven en kan hij pas het Licht zien aan het eind van de trap – plaatje twee. En verlangt hij naar boven te klimmen.

    @Tommy Lee

    Waarom zou je eigenlijk een stap naar beneden in het donker willen maken?? Wat heb je daar dan te zoeken.

    Wat denk je van menselijke nieuwsgierigheid? Het niet kunnen laten om je neus ergens in te steken? Tegen beter weten in de vrucht van die ene boom eten, de Doos van Pandora openmaken, het enge bos in om van het peperkoekenhuisje te eten.
    Zodra je weet dat er achter die deur een trap naar beneden zit, wil je vroeg of laat naar beneden. Het gaat aan je trekken. Ook al (of juist omdat) het je beangstigt.

  17. TommyLee says :

    @flipsonius,Waarom kan hij niet omdraaien?? Is hij soms niet nieuwsgierig naar wat er achter hem gebeurt??

  18. flipsonius says :

    @TommyLee
    In theorie kan hij dat natuurlijk wel. Maar misschien ziet hij het niet, of komt hij niet op het idee. De tekeningen doen mij denken aan beklemmende dromen die ik vaak heb gehad – een trap af dalen en dan in de val komen te zitten, en niet meer terug naar boven kunnen, omdat de onderste treden plotseling ontbreken, of een onmogelijke draai maken, of de volgende treden te hoog zijn en je de kracht mist om er op te klimmen.
    (Vaak heb ik dan een lucide moment waarin ik besef dat ik kan vliegen – omdat ik dat in een vorige droom heb geleerd 🙂
    Maar goed, dat zijn mijn associaties bij deze intrigerende tekeningen.

  19. bramvandijk says :

    @flipsonius

    De trap naar beneden is 1 en dezelfde als de trap naar boven – alleen gezien van verschillende perspectieven.

    😀 (Vrij naar Herakleitos?)

    Maar dat betekent misschien ook dat het donker en het licht niet echt zijn, alleen maar bestaan in de perceptie van het kleine dikke mannetje. Op de een of andere manier vinden wij alles wat boven is prachtig en alles wat beneden bungelt slecht. Niet voor niks werd de hel altijd onder de aarde gesitueerd en de hemel erboven. Maar nu we weten dat de aarde rond is en boven en onder alleen maar relatief zijn, kunnen we ook concluderen dat het donker en het licht eigenlijk hetzelfde zijn? Zoals bovenop de noordpool dezelfde richting is als naar beneden op de zuidpool.

  20. flipsonius says :

    @bramvandijk

    Gefeliciteerd, op heterdaad betrapt. Maar beter goed gejat dan slecht verzonnen 😉
    idd lijkt het allemaal een kwestie van perspectief en de eigen perceptie.
    Tekening twee kan je ook negatief interpreteren: een haast eindeloze trap beklimmen in de brandende zon, tegen een licht in dat je verblindt.

  21. joost says :

    flipsonius/bramvandijk
    Inderdaad, dan klim je het hele p….. eind naar boven tegen dat verblindende lich in en dan is daar helemaal niets meer. Dan donder je in één klap naar beneden. Alles voor niet, lig je toch in die donkere kelder.
    maar alles eigen perspectief is en het licht of het donker niet echt, dan weet je ook niet of je naar beneden of naar boven valt en dan
    landt je misschien vanwaar je bent begonnen en lig je in het licht. wel zonde bram dat je flipsonius moest verklikken, ik was juist zo onder de indruk van zijn wijze woorden. 😦
    joost

  22. bramvandijk says :

    Misschien zit de trap wel zo in elkaar en is het afdalen dus vele malen te verkiezen boven het stijgen. Kost ten slotte veel minder energie om alleen maar te dalen dan om alleen maar te klimmen.

    En joost, ik heb flip niet verklikt, ik heb aan alle andere mensen hier duidelijk gemaakt wat een wijze, erudiete en belezen man hij wel niet is 😉

  23. rob says :

    @Filipsonius
    Die mystieke uitleg is geweldig 🙂

    @Bram

    kunnen we ook concluderen dat het donker en het licht eigenlijk hetzelfde zijn?

    neej
    Lijkt me niet, natuurkundig gezien ook niet.

  24. rob says :

    plaatje 2 kan ook wel het welvaartsgeloof zijn, al het blingbling voor het grijpen

  25. flipsonius says :

    @Rob
    Hoe dan ook, ik vind de twee tekeningen zeer geschikt voor de cover van onze twijfel-CD 😉
    @bramvandijk
    😳

  26. rob says :

    @Filipsonius
    Misschien moet ik de trap naar de kroon nog iets verder weg tekenen

  27. joost says :

    rob

    kunnen we ook concluderen dat het donker en het licht eigenlijk hetzelfde zijn?
    neej
    Lijkt me niet, natuurkundig gezien ook niet.

    Toch zou dat moeten volgens de ying en de yang. Geen licht zonder duister, geen goed zonder kwaad, alles in evenwicht en allemaal één.
    joost

  28. rob says :

    @Joost
    ik geloof daar dus niet in, dat het allemaal 1 is.

  29. joost says :

    rob
    dat moet haast wel want ying is de helft van yang en 2 maal de helft is één.
    Dat kan niet missen toch? 🙂
    joost

  30. joost says :

    rob
    over je eerste optie, het diepte pstoraat.
    Als je wat “opgeruimd” moet hebben kan je het ’t beste gewoon die duistere trap af knikkeren, dan kan je met een opgeruimd gemoed die lange trap naar het licht beklimmen. Wat kan jou het boeien wat er in die kelder ligt, je komt er toch niet meer en als je er voldoende troep neerknalt heeft de duivel ook meer moeite om over al die rotzooi heen te klauterren en je te pesten of te verleiden.
    joost

  31. rob says :

    @Joost
    Dat is geen opruimen: wegknikkeren in het diepste gat der gaten 🙂
    Die grote berg milieuvervuiling komt ooit tevoorschijn. Het gaat stinken.

    Dus nee, je optie is afgekeurd. Compleet afgekeurd zelfs

  32. TommyLee says :

    @rob, wat ben je weer streng!!

  33. joost says :

    rob
    nee, joh, voor het kan gaan stinken is het immers al verbrand in het hellevuur, een “schone” zwavellucht is alles wat er van rest.
    joost