Bijbelmovies: de Evangeliën

Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes gaan over het leven van Jezus. De zoon van God reisde een beetje rond, preekte een beetje en deed een paar wonderen.

10 responses to “Bijbelmovies: de Evangeliën”

  1. homeau says :

    Vreselijk hoe dom GG kan zijn.
    Valt er ook iets positiefs te melden?

    Stelletje ratten

  2. joost says :

    homeau
    wat is er dom aan het publiceren van een versie van de bijbel?
    Het is, m.i. juist heel positief dat daar weer extra aandacht aan wordt besteed.
    En als je een goede sjofar aanschaft kan je misschien alle goedgelovige ratten mee lokken naar een plek waar we beschermd worden tegen verdoeming. Wees een held en breng wat zieltjes naar jezus. 😉
    joost

  3. van Kerstenen says :

    Volgens mij leerde Jezus ook iets over een of andere weg?

  4. Wilfred says :

    Dat Jezus nu aan de rechterhand van God zit wordt niet beschreven in de evangelieen (alleen geprofeteerd tegenover het Sanhedrin)…

    @Van Kerstenen: welke weg had je in gedachten?

  5. van Kerstenen says :

    @Wilfred

    Hijzelf natuurlijk.
    Nu schiet me ineens te binnen dat Jezus zeer slank geweest moet zijn:

    Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe (Mat 7:14)
    ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. (Joh 14:6)

  6. Wilfred says :

    @Van Kerstenen: Maar dat kom je alleen tegen in Johannes. Het is wat teveel eer om iets wat alleen in 1 evangelie voorkomt in een filmpje van 20 seconden te betrekken…

    Nu schiet me ineens te binnen dat Jezus zeer slank geweest moet zijn:

    LOL 🙂

  7. van Kerstenen says :

    @Wilfred: In verschillende vormen (weg, wijnstok, brood, levend water, etc) is dat volgens mij de rode draad van de evangeliën en niet ‘heb u naast lief als uzelf’.

  8. Wilfred says :

    @Van Kerstenen: Je verwijst nu weer naar beelden die alleen in het Johannes-evangelie voorkomen. De kern van de evangelieen is volgens historici Jezus’ prediking van het koninkrijk. Het Johannes-evangelie is met zijn sterke duiding een vreemde eend in de bijt. En ligt dus niet voor de hand als kern van wat je in een filmpje van 20 seconden wilt verwerken…

  9. joost says :

    van kerstenen

    In verschillende vormen (weg, wijnstok, brood, levend water, etc) is dat volgens mij de rode draad van de evangeliën en niet ‘heb u naast lief als uzelf’

    toch zie ik liever het heb u naasten lief als uzelf concept, wanneer iedereen zich daar aan houdt en aan het gebod niet te doden dan zou de aarde al weer haast een paradijs kunnen zijn. 🙂

    Nu schiet me ineens te binnen dat Jezus zeer slank geweest moet zijn

    😀
    joost

  10. van Kerstenen says :

    @Wilfred en Joost,

    Het Johannes Evangelie legt misschien wel meer de nadruk op de functie van Jezus, maar ook in andere evangeliën ligt de nadruk niet op ‘heb uw naaste lief’. De smalle weg komt overigens uit Mattheüs.

    De verkondiging van het Koninkrijk is wel een kern, maar dat wordt niet genoemd. Ook het woord vergeving (van zonde) had ik in die 20 seconden gestopt, maar ik ben dan ook streng Griffemeerd. Waarschijnlijk zouden de filmpjes preken van mijn kerkgenootschap iets langer zijn en anders van inhoud..