5. Evaluatie
 van mijn ervaring

“Nou, dat was het dan,” zeg ik tegen mezelf als ik mijn hotelkamer binnenstap. Ik heb de kamer bewust nog een nacht aangehouden. Dat leek me verstandig. Als er emotioneel veel los komt bij de bevrijding tijdens de conferentie wil je niet nog alleen een heel eind in de auto naar huis moeten rijden. Maar nu vraag ik me af hoe ik bij dat idee ben gekomen.

Ik ga rustig aan een tafeltje zitten en begin op het briefpapier van het hotel op te schrijven wat er vandaag is gebeurd. Als ik klaar ben kom ik tot de conclusie dat ik inderdaad niet veranderd ben. Languit ga ik op bed liggen. Heb ik nu verkeerde verwachtingen gehad? Ik ben nog steeds de persoon die ik vóór de conferentie was.

“Ik heb mezelf een occulte belasting aangepraat of laten aanpraten.”

Een paar weken later ben ik nog naar de vervolgconferentie geweest. Daar werd alles nog eens herhaald en opnieuw beleeft. Deze keer werd aangekondigd dat er ook cursussen worden gegeven aan ‘pastorale zorgteams’. Daar kun je je als individu niet voor aanmelden, je moet er toestemming voor hebben van de voorganger van je eigen kerkgemeente. Om volledig ‘bevrijdingskundig’ te worden moet je twee cursussen volgen à € 500,- per cursus. En je moet uiteraard ook ‘studieliteratuur’ kopen en lezen. Die is natuurlijk van de grote conferentieleider zelf, hij is immers dé expert op dit gebied.

Hoewel de intenties van de mensen achter deze conferenties ongetwijfeld goed zijn, heb ik toch last van een raar nasmaakje. De boeken, de preek-cd’s, de cursussen. Het is mij allemaal te commercieel. En ik ben bevrijd van iets waar ik helemaal geen last had. Voor nu heb ik dan ook maar één conclusie: ik heb mezelf een occulte belasting aangepraat of laten aanpraten. En als ik er echt vanaf wil, dan ben ik heel veel geld kwijt aan deze mensen. Laten we dat maar niet doen.

Einde (miniserie)

54 responses to “5. Evaluatie
 van mijn ervaring”

  1. Dutch Hermit says :

    @ThaFizzy
    Misschien heeft iemand nog goudstof over waarmee je je imaginaire occulte belasting kunt laten wegbidden 😉

  2. rob says :

    @ThaFizzy

    Je bent er niet echt de persoon naar om iets aan te laten praten 🙂
    Ik geloof niet echt dat je daar onder gebukt bent gegaan 🙂

    Wat wel heel erg duidelijk wordt binnen je verhaal, is dat de mensen die jou “bevrijd” hebben, niet gemerkt hebben dat er geen echte bevrijding plaats vond en je eigenlijk geen groot probleem had.

    Dat is eigenlijk best raar.
    Je wil als organisatie toch weten of je methode zoden aan de dijk zet.
    Je wil als pastoraal werker toch weten of je iemand echt kan helpen.

    Jaren geleden al, ben ik zelf geconfronteerd geweest met bevrijdingspastoraat, die op mijn verzoek overigens aan de slag ging met een door anderen aan mij aangepraat probleem.

    Waarom filterde die pastorale medewerker dat er niet uit?
    Kennelijk is het een u vraagt wij draaien concept, waarbij er niet gekeken wordt naar het ontstaan van die vraag.

    Zo kan de christelijke wereld zijn pastoraat eindeloos in stand houden.
    Door sommige aspecten vd christelijke leer worden problemen aangepraat die pastoraal behandeld moeten worden.
    De behandelaars nemen klakkeloos het probleem over en gaan over tot bevrijding.

    Bij moeilijke vraagstukken zoals gebondenheid en bevrijding is dat helemaal niet slim.
    De kans is groot dat het pastoraat problemen erger maakt, of voor de kat zijn k.t bezig is.
    In het laatste geval wordt de christelijke wereld wel rijker, de klant brengt in ieder geval geld in het laatje 🙂

  3. De dichter says :

    Wat ik altijd een beetje mis is de bewijsvoering van b.v. de volgende tekst:

    Om volledig ‘bevrijdingskundig’ te worden moet je twee cursussen volgen à € 500,- per cursus. En je moet uiteraard ook ‘studieliteratuur’ kopen en lezen.

    Graag een reactie hierop.

  4. Deline says :

    imaginaire occulte belasting, imaginaire bevrijding, imaginaire demonen. kortom: gebakken lucht, broodje aap, windhandel.

  5. joost says :

    thafizzy

    Hoewel de intenties van de mensen achter deze conferenties ongetwijfeld goed zijn, heb ik toch last van een raar nasmaakje. De boeken, de preek-cd’s, de cursussen. Het is mij allemaal te commercieel.

    Volgens mij ben je toch in elk geval bevrijd van een groot deel van je goedgelovigheid. 😆

    Om volledig ‘bevrijdingskundig’ te worden moet je twee cursussen volgen à € 500,- per cursus

    Twee dure cursussen om te leren hoe je mensen kunt bevrijden van hun geld? Door te betalen geef je zelf al het voorbeeld. 😀

    rob

    Bij moeilijke vraagstukken zoals gebondenheid en bevrijding is dat helemaal niet slim.
    De kans is groot dat het pastoraat problemen erger maakt, of voor de kat zijn k.t bezig is.

    In het laatste geval wordt de christelijke wereld wel rijker, de klant brengt in ieder geval geld in het laatje

    je leert nop zo’n cursus toch niet om slim te zijn? je leert te bevrijden. van geld, van hoop, van geloof… 😉
    Wanneer je het probleem erger maakt is de kans groter dat mensen nog eens komen voor een tweede kans.
    En je mag het best voluit schrijven hoor. Voor de kat zijn kattenstaart.
    Of was dat te veel werk? 😆
    joost

  6. rob says :

    @Joost

    En je mag het best voluit schrijven hoor. Voor de kat zijn kattenstaart.
    Of was dat te veel werk?

    Veel te veel werk!
    De demon van luiheid, die er eigenlijk uit moest, is juist blijven zitten 😦

  7. Johan says :

    “Ik begin op het briefpapier van het hotel op te schrijven wat er vandaag is gebeurd. Als ik klaar ben kom ik tot de conclusie dat ik inderdaad niet veranderd ben.”

    Ja, dank je de koekoek. Waarom schrijf je dan ook op het briefpapier van het Bilderberg Hotel? Dat zijn vrijmetselaars. Die controleren je gedachten.

  8. aafkej says :

    @Deline heeft helemaal gelijk: windhandel
    De types die bevrijding prediken moeten toch in elk geval kunnen onderscheiden of er wat te bevrijden valt. Er is daar een heel spectrum aan gaven voor ontwikkeld. Als dan ThaFizzy de zaak ongestraft kan lopen flessen klopt er toch iets niet.
    In vroeger tijden hadden ze daar “Ananias-momentjes” voor…! 😉

  9. Onno says :

    @ThaFizzy,

    Dat is een bekend probleem hoor wat jij schrijft dat je niet veranderd bent. Er was toch echt een probleem en die mensen die jou geholpen hebben weten het toch echt wel. Zij zijn immers vol van de Geest en zijn geroepen voor dit werk en hebben ervoor gestudeerd bij gerenommeerde apostolische bijbelscholen. Je moet alleen nog leren vrij te blijven en natuurlijk wel dichtbij Jezus blijven als je bent bevrijd. Het is toch echt je eigen verantwoording of het de juiste uitwerking heeft.

    “PS, voor het geval mensen zouden denken dat ik dit meen, wees maar niet bang, ik weet alleen dat er door dit soort groepen vaak in die trant wordt gedacht”

  10. aafkej says :

    @ThaFizzy
    Dat kan ook nog; je bent bevrijd maar je ervaart he nog niet.
    Zoals die man die ik ontmoette met de ziekte MS. Hij ging regelmatig naar genezingssamenkomsten en vertelde zijn omgeving genezen te zijn, alleen je zag het nog niet. Heel triest verhaal.

  11. crazyron says :

    @Aafke: Zo ben ik multimiljonair, maar ik zie het nog niet op mijn bankrekening

  12. bramvandijk says :

    @ThaFizzy
    [taalpolitie]
    Daar werd alles nog eens herhaald en opnieuw beleefd.
    [/taalpolitie]

    Verder een mooie serie, met een misschien voorspelbaar einde…

    @aafkej

    Zoals die man die ik ontmoette met de ziekte MS. Hij ging regelmatig naar genezingssamenkomsten en vertelde zijn omgeving genezen te zijn, alleen je zag het nog niet. Heel triest verhaal.

    Ik hang soms tussen twee gedachten. Aan de ene kant lijkt het geloof in genezing zo iemand op de been te houden, de hoop geeft ook energie om de dag door te komen, het is iets dat ze nodig hebben. Maar aan de andere kant is het valse hoop en kost het ook veel energie die iemand steekt in het genezen, in het oplossen van het probleem dat je de “genezing” nog niet kan zien…

    Ik neig steeds meer naar de tweede kant. Ik geloof niet dat je er op langere termijn beter van wordt om in genezing te geloven. Zeker niet in het geval van MS, een ziekte die ongeneeslijk is en waar je nog steeds heel oud mee kan worden.

  13. aafkej says :

    @bramvandijk
    Zo’n quasi gensen broeder kiest voor onnodige zelfkastijding die ook nog eens heel irritant is voor zijn omgeving.
    Als hij al denkt dat hij door dergelijk gedrag geloof uitstraalt en de wil van God doet dan zit hij goed mis. Zijn geloofwaardigheid is ver te zoeken.

  14. aafkej says :

    Quasi genezen…. 😦

  15. Wilfred says :

    @Aafkej:

    Zijn geloofwaardigheid is ver te zoeken

    Mmm. Daar hebben volgens mij wel meer mensen last van! Kwaal van deze tijd… 🙂

  16. aafkej says :

    @Wilfred
    Ben werkelijk benieuwd wat je daar nu mee bedoelt.

  17. De dichter says :

    ik heb nog geen bewijs gezien van die cursus kosten,,geloofwaardigheid is ver te zoeken…
    Dacht ik dat dit een serieus thema was, zoals eerder door bepaalde reageerders is getypt…maar nee.

  18. Flip says :

    @De dichter,

    Deze bewijslast is heel eenvoudig zelf te vinden. Kijk op deze site voor training 1 en en training 2 (samen slechts 475 Euro) en je bent ook een expert.

    http://www.bevrijdingspastoraat.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=154&Itemid=274

  19. Flip says :

    @De dichter,

    Ik zie dat de auteur van het artikel zich enigzins vergist heeft in de prijzen. De 500 Euro die hij noemt zijn per echtpaar. Maar om alles te leren moet (kan) je wel 3 cursussen volgen.

  20. Wilfred says :

    @Aafkej:

    Ben werkelijk benieuwd wat je daar nu mee bedoelt.

    Nee, dat ben je helemaal niet! 🙂

    Tipje van de sluier: partner! 😉

  21. bramvandijk says :

    @aafkej

    Zo’n quasi genezen broeder kiest voor onnodige zelfkastijding die ook nog eens heel irritant is voor zijn omgeving.

    Nou, dat laatste heb je sowieso gelijk in 😉

    Ik denk dat het probleem is dat het op lange termijn zelfkastijding is, maar op korte termijn ook een goed werkende overlevingsstrategie kan zijn. Dus dat geeft iemand een prikkel om hier mee door te gaan.

    Een beetje zoals drugsgebruik, op korte termijn voelt het goed, op lange termijn ga je eraan kapot. En dat maakt het zo verslavend.

    Dus ja… Jan Zijlstra c.s. als een soort drugsdealers die mensen weer van hun tijdelijke kick moeten voorzien, waardoor ze uiteindelijk het contact met de realiteit dreigen te verliezen 😦

  22. aafkej says :

    @Wilfred
    Veel bezoekers aan dergelijke JZ diensten raken er ook nog verslaafd aan…! En als op de juiste snaar wordt getokkeld kst het hen ook nog veel geld.
    Je maakte een goede vergelijking.
    Heb jij eigenlijk een nickname? 😉

  23. bramvandijk says :

    @aafkej

    Heb jij eigenlijk een nickname? 😉

    Jazeker, soms noem ik mezelf Wilfred en doe ik alsof ik uit de vergadering kom 😉

  24. joost says :

    aafkej

    ! En als op de juiste snaar wordt getokkeld

    Op de juiste snaar? Van een hoorn?
    joost

  25. Wilfred says :

    @Bram: Oh, jij ook al? 🙂

  26. Wilfred says :

    @Bram: Soms noem ik mij Bram en doe ik alsof ik atheist ben! 😉

  27. joost says :

    wilfred/bramvandijk
    ik raak in de war van jullie/jou. Ik heb wel gehoord over het meervoudig persoonlijkheids syndroom maar bij jou/jullie lijkt het wel heel ver te gaan. 😆
    vandaar dat jullie/jou reacties vaak zo eensgezind zijn. 😉
    En dan een atheïst die net van een vergadering komt. Schiet mij maar lek.
    joost

  28. thafizzy says :

    Dutch Hermit, op 4 april, 2012 om 9:47 am zei:

    @ThaFizzy
    Misschien heeft iemand nog goudstof over waarmee je je imaginaire occulte belasting kunt laten wegbidden 😉

    Wie weet waar Willem Wever woont?

    rob, op 4 april, 2012 om 10:07 am zei:

    @ThaFizzy

    Je bent er niet echt de persoon naar om iets aan te laten praten 🙂
    Ik geloof niet echt dat je daar onder gebukt bent gegaan 🙂

    Nou, ik heb wel me met regelmaat moeten inhouden. Om niet op te staan en keihard te roepen: Wat is dit hier toch allemaal voor flauwekul?

    De dichter, op 4 april, 2012 om 10:23 am zei:

    Wat ik altijd een beetje mis is de bewijsvoering

    Ik sta hier niet in een rechtbank, toch?! Genoemde bedragen zijn een gewogen gemiddelde. Er zijn organisaties waar het goedkoper kan, maar er zijn ook andere organisaties die veel meer vragen. Op basis van mijn ervaringen zijn er drie ‘grote’ spelers. Deze drie zitten om en nabij de 500,-. Ik ga geen namen van organisaties noemen en een overzicht van bedragen geven. Zie ook inleiding en deel 1. Het gaat mij om de discussie hierover, niet om mensen zwart te maken.

    joost, op 4 april, 2012 om 10:30 am zei:

    thafizzy

    Volgens mij ben je toch in elk geval bevrijd van een groot deel van je goedgelovigheid.

    Maar Sinterklaas bestaat toch? :p

    Johan, op 4 april, 2012 om 11:17 am zei:

    “Ik begin op het briefpapier van het hotel op te schrijven wat er vandaag is gebeurd. Als ik klaar ben kom ik tot de conclusie dat ik inderdaad niet veranderd ben.”

    Ja, dank je de koekoek. Waarom schrijf je dan ook op het briefpapier van het Bilderberg Hotel? Dat zijn vrijmetselaars. Die controleren je gedachten.

    Ai, ai, ai! Bekijk dit filmpje eens, van 6m50s – 9m50s

    aafkej, op 4 april, 2012 om 12:12 pm zei:

    @Deline heeft helemaal gelijk: windhandel
    De types die bevrijding prediken moeten toch in elk geval kunnen onderscheiden of er wat te bevrijden valt. Er is daar een heel spectrum aan gaven voor ontwikkeld. Als dan ThaFizzy de zaak ongestraft kan lopen flessen klopt er toch iets niet.
    In vroeger tijden hadden ze daar “Ananias-momentjes” voor…! 😉

    Waar moet ik dan aan denken? Ouderwets vierendelen?

    Onno, op 4 april, 2012 om 12:28 pm zei:

    @ThaFizzy,

    Dat is een bekend probleem hoor wat jij schrijft dat je niet veranderd bent. Er was toch echt een probleem en die mensen die jou geholpen hebben weten het toch echt wel. Zij zijn immers vol van de Geest en zijn geroepen voor dit werk en hebben ervoor gestudeerd bij gerenommeerde apostolische bijbelscholen. Je moet alleen nog leren vrij te blijven en natuurlijk wel dichtbij Jezus blijven als je bent bevrijd. Het is toch echt je eigen verantwoording of het de juiste uitwerking heeft.

    “PS, voor het geval mensen zouden denken dat ik dit meen, wees maar niet bang, ik weet alleen dat er door dit soort groepen vaak in die trant wordt gedacht”

    De man achter een van de grote organisaties die zich hier mee bezig houdt, tegenwoordig onder de naam ‘Vrij zijn’, heeft beloofd dat hij zou reageren. Ik ben benieuwd naar wat Wilkin gaat schrijven. Toch verwacht ik ergens wel een soort reactie die je nu al schrijft. We zullen vanzelf zien hoe hij hier instaat. Komt Wilkin ‘krullebol’ rock’n’roll Achterhoeker met een theologisch verantwoord verhaal, doorspekt van waarheid en niet om ver te werpen op basis van logica? Of wordt het een veroordeling van mijn persoon? We zullen zien.

    aafkej, op 4 april, 2012 om 12:45 pm zei:

    @ThaFizzy
    Dat kan ook nog; je bent bevrijd maar je ervaart he nog niet.
    Zoals die man die ik ontmoette met de ziekte MS. Hij ging regelmatig naar genezingssamenkomsten en vertelde zijn omgeving genezen te zijn, alleen je zag het nog niet. Heel triest verhaal

    Dat is ook heel triest. De vraag is ook een beetje: moeten de organisaties die hier mee bezig zijn zich hier ook niet veel meer van bewust van zijn? En deze mensen verwijzen naar professionele hulpverlening/begeleiding?

    bramvandijk, op 4 april, 2012 om 1:37 pm zei:

    @ThaFizzy
    [taalpolitie]
    Daar werd alles nog eens herhaald en opnieuw beleefd.
    [/taalpolitie]

    Verder een mooie serie, met een misschien voorspelbaar einde…

    Oei! Zelf heb ik ook nog wat schoonheidsfoutjes gevonden.

    Het voorspelbare einde is onvermijdelijk. Meestal is iets wel wat het lijkt.

    Flip, op 4 april, 2012 om 10:43 pm zei:

    @De dichter,

    Ik zie dat de auteur van het artikel zich enigzins vergist heeft in de prijzen. De 500 Euro die hij noemt zijn per echtpaar. Maar om alles te leren moet (kan) je wel 3 cursussen volgen.

    Genoemde bedragen zijn een gewogen gemiddelde. Er zijn organisaties waar het goedkoper kan, maar er zijn ook andere organisaties die veel meer vragen. Op basis van mijn ervaringen zijn er drie grootste. Deze drie zitten om en nabij de 500,-.

  29. joost says :

    thafizzy
    natuurlijk bestaat sinterklaas, hij woont immers wijd weg en gaat regelmatig op bezoek bij willem wever die in spanje een vakantiehuisje heeft. 😀
    joost

  30. joost says :

    rob

    Veel te veel werk!
    De demon van luiheid, die er eigenlijk uit moest, is juist blijven zitten

    volg nog een cursus!!!
    joost

  31. joost says :

    aafkej

    @Deline heeft helemaal gelijk: windhandel

    maar dat is toch juist goed, de overheid stimuleert toch iedereen om te investeren in windenergie, dat heeft zich zelf zo terugbetaald. 😀
    joost

  32. mafchauffeur says :

    @joost: maar die worden stilgezet boven windkracht 8 (als de stormwind van de Geest pas echt los gaat zodat je achterover valt) en doen het niet bij “‘het suizen van een zachte koelte”. Waardeloos dus, geestelijk gezien.

    Windhandel is simpelweg fout, wat de (goddeloze!) overheid ook moge beweren.

    De Wind van God is anders, lees maar:
    http://www.real-life.nl/rubrieken/heilige-geest/aanbidding.html
    en neem de voorlaatste zin ter harte. 🙂

  33. rob says :

    @Joost

    volg nog een cursus!!!
    joost

    Daar ben ik dan weer te lui voor 😦

  34. Wilfred says :

    @MC: Je bedoelt:

    Joeheee…

    ?? 🙂

    @Rob: Maar wel hier reageren? Inconsistent! 😉

  35. mafchauffeur says :

    @Wilfred & joost: oeps en excuus, verkeerde link. Ik was bij die voorlaatste zin blijven steken, had de laatste zin beter tot me moeten laten doordringen. 🙂

    Dit is ‘m.
    http://www.real-life.nl/11/stroom.html

    Discussieer er niet over met anderen, maar praat erover met God.

  36. mafchauffeur says :

    @Wilfred over rob:
    Reageren op GG is

    – goedkoper (geen reiskosten, inschrijfgeld, collecte, collecte, offer en collecte)
    – veiliger (minder geduw)
    – vrijblijvender (als je wilt KUN je thuis naar profetisch gezang luisteren, maar het hoeft niet)

    dan naar een bevrijdingsconferentie gaan. Best te behappen voor de geest van luiheid.

    Op zondag naar Amersfoort afreizen is dan wél weer een beetje vreemd.

  37. joost says :

    mafchaufeur

    Op zondag naar Amersfoort afreizen is dan wél weer een beetje vreemd

    zo vreemd was dat ook weer niet van rob hoor, haar andere alternatief was dat zij ook moest werken. (je hebt er geen idee van hoe ze heeft lopen leuren om haar dienst geruild te krijgen 😆 ) En dát was dan weer niet lui. 😀
    joost

  38. Wilfred says :

    @Joost: Jullie werken toch niet samen?

    @Mc: Maar Rob vond voluit schrijven al te veel moeite. Aan de andere kant schrijft ze soms hele artikelen over de Doorbrekers of haar eigen ervaringen met God. En dat kost best veel moeite! 😉

  39. joost says :

    wilfred
    rob houdt zich overwegend bezig met tekenen (zelfs het toiletpapier bij ons op de afdeling is niet veilig voor haar creaties) 😀 het schrijven van de artikelen laat ze over aan haar team (dat is, zoals ze al zei, zijzelf en haar arme, zwaar onderdrukte echtgenoot) 😆
    en ja dus, wij werken samen.. 😈
    joost

  40. rob says :

    @Wilfred

    Het is natuurlijk niet zo dat we onder de baas zijn tijd in de computer duiken.

    @Joost
    Nou is het wel weer genoeg met al die ontboezemingen 🙂 !!!!!!!!

  41. aafkej says :

    @rob
    @joost
    Zijn jullie toevallig ook met elkaar getrouwd.
    Hebben we hier een GG-setje?

  42. joost says :

    aafkej
    nee, zover gaan we niet, al is het tegenwoordig weel modern als twee vrouwen met elkaar trouwen, zelf zijn we toch allebei meer voor een partner van de andere kunne.
    joost

  43. joost says :

    rob
    sorry, toch nog een ontboezeming. 😀
    joost

  44. aafkej says :

    In Christus is noch man noch vrouw…

  45. thafizzy says :

    @aafkej:

    Wat zegt jouw partner daar wel niet van?

  46. Wilfred says :

    @Aafke: Des te jammerder dat mensen het desondanks nodig vinden om zich anders voor te doen dan ze zijn! 🙂 Sommigen vinden het leuk om zich als vrouw voor te doen, anderen als man. Ach ja, ieder zijn pleziertjes… 😉

    @Joost: Bedankt voor de ontboezeming over jezelf! 🙂

  47. joost says :

    wilfred
    ach met m’n duivelse inslag dacht ik dat joost wel bij me zou passen, of ik had mezelf she devil moeten noemen?
    joost

  48. rob says :

    @Wilfred

    @Aafke

    @rob
    @joost
    Zijn jullie toevallig ook met elkaar getrouwd.
    Hebben we hier een GG-setje?

    Heb je nog meer van die briljante ideeën?

  49. Wilfred says :

    @Joost: Goed dat je weet waar die naam ook voor gebruikt werd! Ik moest toch even googelen…
    http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/joost-mag-het-weten

    Gezien het regelmatige gebruik van de gehoornde smilie, kan ik dat wel plaatsen… 😉

  50. joost says :

    wilfred

    Aan de andere kant schrijft ze soms hele artikelen over de Doorbrekers of haar eigen ervaringen met God. En dat kost best veel moeite!

    Je hebt op 1 april rob toch horen praten? dan weet je dat het opschrijven van haar woordenvloed haar weinig moeite zal kosten. 😆 Ze is gewoon een natuurtalent. 😉
    joost

  51. Wilfred says :

    @Joost: Sorry, maar dat volgt niet uit de premisse. Dat Rob veel praat, wil nog niet zeggen dat ze gemakkelijk typt… 😉

    En ze is zeker een natuurtalent…! 🙂

  52. Wilfred says :

    @Rob:

    Heb je nog meer van die briljante ideeën?

    Ik zat net te denken, misschien is Joost wel het nog vrijzinniger alter ego (of moet ik schrijven: ega? 😉 ) van Pittig. We zien Pittig de laatste tijd nauwelijks, maar Joost des te meer. En aangezien Pittig nogal hecht aan zijn eerste plaats in de reactielijst, is de conclusie n.m.m. gerechtvaardigd. Briljant genoeg? 🙂

  53. rob says :

    @Wilfred
    Hmmmm, zou kunnen.
    Het kan ook zijn dat Pittig vrijzinnige paaseieren aan het verstoppen is voor zijn gemeente 🙂

  54. Wilfred says :

    @Rob: Uit een berichtje uit een vrijzinnige kerkkrant blijkt dat het in ieder geval daar al tien jaar geleden niet zo gangbaar meer was voor vrijzinnigen om paaseieren te verstoppen…
    http://www.vrijzinnigenvarsseveld.nl/pdf/eendracht/apr01.pdf

    Ligt dus niet zo voor de hand. Lijkt me ook meer een taak voor de diakenen… 🙂