Dwaze Schare 2.0: het verslag

Haast niemand had het zien aankomen, maar op 1 april was het dan toch echt zover: De Dwaze Schare kwam weer bijeen in een hemels etablissement in Amersfoort.

Niemand minder dan ThaFizzy stak vol lof over de bediening. In deze openingsrede werd meteen een scherpe toon gezet voor de middag. Hier volgt integraal de tekst van zijn rede:

Dwazen! Salut!

Late winter, vroeg lente, of zoals vandaag: 1 april. Het is een heugelijke dag. Een dag met een bijzondere boodschap. Dus: wie oren heeft, hore! Dankzij de uitstekende bediening van de engelen in opleiding hebben wij hier ons reeds voor den tweeden male neergestreken. En welk een vreugd. Vanmorgen kwam er een woord van verlossing tot mij via GoedGelovig: Ook GoedGelovig krijgt eindelijk een eigen plek in de Opgewekte Bundel! Tot meerdere eer en glorie van Joop Gankema waarschijnlijk. Hebben ze dan toch gevoel voor humor in Putten? Ik betwijfel het.

En daarom doe ik toch maar een eigen poging tot een twijfeldicht. Daarbij heb ik goed geluisterd naar rappende Marokkanen zoals Ali B.

> Hoeveel moeten er nog komen?
 > Hoeveel moeten er nog gaan?
 > Hoeveel twijfel mag er bestaan?
 > Als ze niet in Opwekking staan?
>
 Ik kan er wel opkomen!
 > Ik kan er van op aan! 
> Met GoedGelovig zullen ze komen!
 > Met De Dwaze Schare zal het de wereld over gaan!

Nou, dit komt vast niet door de selectiecommissie heen. Als ik nu al die blikken hier zo zie. En wat te denken van de schrijver van het opgewekte twijfellied. Hij heeft er maar één goed woord voor over: LUTSERS!

Nee, het is wel duidelijk waarom u hier bent. U bent hier maar met één hoogverheven doel. En dat is bevrijding! En daar ga ik u bij helpen. Ik ga u verlossen. Ik wijs u de weg. En de waarheid. En de collectemand! Want zo is het wel mensen. Ik kan het weten, ik ben immers de expert. U zit maar aan één ding vast, en dat is uw geld. En daarvan kan ik u voor een deel van verlossen. En wel in twee stappen:

Stap 1. Aan het einde van deze sessie zal ik voor u de rekening op laten maken. Vervolgens laat u dan het geld achter.
Stap 2. Als u dan los bent van uw band met het geld, de grote boze manon, dan volgt de genadeklap; de ware verlossing! Van mij dan wel te verstaan. Ik zal tot u spreken: Daar is de deur!!!

Dames en heren: dit is mijn uitspraak; en daarmee moet u het doen! Een fijne middag!

Vervolgens was het tijd voor de zendtijd voor bijzondere doelgroepen. Onzer aller eigen bramvandijk kon het niet over zijn atheïstische hart krijgen dat er een bijeenkomst van De Dwaze Schare zou zijn zonder een traditionele driepuntenpreek. En daarom heeft hij in no-time – laten we zeggen in de intercity van Rotterdam naar Utrecht – een prachtige preek in elkaar gezet. Waar ds. Pittig vorig jaar De Dwaze Schare zocht in de canonieke bijbelboeken, gooide bramvandijk het over een andere boeg. Hij nam de schare mee in de bijbelboeken die als apocrief en deuterocanoniek beschouwd worden, alsmede de gnostische evangeliën.

De conclusie is dat De Dwaze Schare weinig voorkomt in deze teksten. Wellicht is De Dwaze Schare zelfs agnostisch. En dat is niet eens zo heel raar. Was het niet Socrates die zei: “Het enige wat ik weet, is dat ik niets weet”. Zo is ook De Dwaze Schare: het enige wat ze weet, is dat ze niets weet. Of met de woorden van een prachtig twijfellied: “Heer ik twijfel, kom mijn twijfel tegemoet” (mp3).

Gelukkig was de bediening van het hemelse etablissement er om de inmiddels dorstige kelen te voorzien van het nodige vocht. Tijdens het nuttigen van de heerlijkheden des Hemels liet Aafkej van zich horen. Want ook Aafkej had een bijzonder woord tot zich genomen: het thuisblad ‘Uitdaging’. En wat bleek! Aafkej had zich goed voorbereid! Het anders zo zorgvuldig, degelijk en verantwoord samengestelde magazine bleek zich gewoon te lenen voor de satirische nieuwsdienst van GoedGelovig. Zelfs met clown Bassie, die vorig jaar nog een videoboodschap had aan De Dwaze Schare.

Gelukkig waren daar ook nog de vele verhalen van de diverse aanwezigen, waaronder enkele belastingkundigen.

Na een verantwoorde tijd van samen zijn werd de Hemel gesloten en moest de schare haar weg weer vinden op aarde. Na een verkwikkende maaltijd met een verrassend slot ging ieder weer zijns of haars weegs. Op naar de volgende meeting. En net zoals vorig jaar werd weer plechtig beloofd dat het niet weer één jaar op zich zou laten wachten. Het bleef tenslotte 1 april.

87 responses to “Dwaze Schare 2.0: het verslag”

  1. mafchauffeur says :

    Mooi verslag. En nu hopen dat Rob voldoende inspiratie heeft om het verbouwereerde gelaat te schetsen van Pittig bij het aanschouwen van sjofartoeteraarster Aafkejez….

  2. bramvandijk says :

    Fantastisch, om zo die middag weer te kunnen herbeleven… en wat een rijkdom dat ook de niet-aanwezigen nog kunnen delen in de glorie en zeken van de Dwaze Schare.

  3. bramvandijk says :

    Even een kleine verduidelijking van de preek:
    -Aangezien in de min of meer agnostische geschriften de dwaze schare niet te vinden is, kunnen we concluderen dat de dwaze schare niet gnostisch is. En dus wel agnostisch.
    -De dwaze schare is net als Socrates in dat zij weet dat zij niets weet. En juist vanuit die kennis zie je dat de de dwaze schare zich als een hongerige wolf stort op zij die pretenderen wel (al dan niet onfeilbare) kennis te hebben. Door middel van een schier eindeloze stroom vragen wordt getracht te leren en kennis op te doen. Helaas is de conclusie vaak dat de persoon die pretendeerde kennis te hebben eigenlijk ook niets weet 😦

  4. crazyron says :

    Volgende keer toch liever weer in de bovenkamer (de 3e hemel)Scheelt een hoop lawaai van het gepeupel beneden en het op en neer gaan van de engelen over de jacobsladder heeft toch wel iets theatraals (hijgend hert der jacht ontkomen). Neem daarbij dat tijd die je over de afdaling doet net lang genoeg is om de transformatie naar het aardse te ondergaan. Daarnaast was de hoeveelheid goudstof dit keer niet genoeg om de parkeerticket te voldoen.Ik verwacht trouwens dat na dit verslag de volgende keer er een dik pak nieuw volk aan de poort zal staan (Met olie in de kruikjes)Wel gedaan reporter!

  5. Johan says :

    @crazyron: Je ging te vroeg weg. Aafke bleek heel veel goudstof bij zich te hebben en heeft daar het pizzarestaurant van betaald. Er waren vast ook wel korreltjes over voor het parkeerticket.

    Trouwens… waarom zet jij je auto op zondag in een parkeergarage? Dat is de enige dag in de week dat je overal gratis kunt parkeren.

  6. Wilfred says :

    @Johan: Shit. Als ik geweten had dat Aafke met goudkorrels het diner zou voldoen, was ik wel gebleven… 😉

  7. Johan says :

    @Wilfred: Zo zie je maar weer – geld is een slechte motivatie. 🙂

  8. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Vooral gezien de heerlijk smaak van dat diner, alsof een engeltje (in opleiding) vanuit De Hemel op je tong piest 😀 En de goede gesprekken werden na het eten en zelfs nog onderweg naar station/auto voortgezet. Je hebt nog veel goeds gemist.

  9. Wilfred says :

    @Johan: Ja, blijkbaar was de genezingsbediening van ThaFizzy toch niet zo goed als hij zelf dacht… 😉

    Heeft die pseudopaulus toch gelijk met die wortel van alle kwaad… 😦

    @DH: Ja, natuurlijk! Alles smaakt beter als het gratis is! Gelukkig kan ik nog een beetje inhalen via GG…

  10. rob says :

    @Maf
    Pittig lukt nog wel om te tekenen (gewoon een rondje met wat krulletjes), maar toeterende profeet Aafkej……….. dat wordt een heel karwei 🙂

  11. rob says :

    Het was overigens een originele prachtige hoorn, al eerder gebruikt door Ana Mendez om alle demonen op de de Mount Everest weg te toeteren.
    Aafkej had em overgenomen voor een zacht prijsje, net voor de neus weg van Todd Bentley, die ook belangstelling had, maar net niet genoeg geld.

  12. aafkej says :

    Ja rob,
    Het is een kostbare belegging zo’n toeterelement.
    Maar er zijn dan ook grote daden mee verricht in het verleden.
    Zelf hoop ik het attribuut te mogen gebruiken bij de aanvang van een volgende bedeling, maar dan moet dat moment ook passen in enig verbond…
    😀
    @DS ik heb de samenkomst ook nog even met mijn partner besproken.
    Die vond dat de Schare wel erg ver is afgedwaald omdat blijkbaar de geestesgaven niet meer werken. Spiritualiteit is ver te zoeken volgens mijn partner. In de juiste atmosfeer werkt de gave van onderscheiding en worden ook woorden van kennis met elkaar gedeeld….

    Het feit dat mijn verschijning voor een schok heeft gezorgd en dat ik vandaag de indruk kreeg dat ik in het kamp van “den bozen” word gedrukt, is niet fijn. Dat vind mijn partner trouwens ook 😉

  13. aafkej says :

    @Johan
    Volgens mij hadden wij afgesproken dat er nog onderzoek zou worden gedaan naar het “goudstof-apparaat” en dat we het volk nog even in het ongewisse zouden laten.
    Zit jij me nu te verlinken door te roepen dat ik het apparaat al zelf gebruik….? 😉

  14. Johan says :

    @aafkej: Ik zou niet durven. Toen ik net even googelde op ‘gold dust machine’ vond ik heel wat exemplaren:

    http://www.alibaba.com/showroom/gold-dust-machine.html

    Welke zou Mattheus gebruiken?

  15. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Ik liet het mezelf al goed smaken toen ik nog in de veronderstelling leefde dat ik het zelf betalen moest, maar toen bleek dat God door Aafke heen voor een wonder zorgde barstte ik spontaan in luide tongentaal uit en ik dichtte spontaan psalmen die hulde brachten aan Aafke en het lekkere eten. Aafke was daar wel tevrêe over, geloof ik 😉

  16. Wilfred says :

    @DH: Heeft onze goedheilige Aafke je dan niet bezweerd haar geen hulde te brengen, maar alleen aan God? Ik kan het me haast niet voorstellen (slijm, slijm)…

    Overigens ben je volgens mij wel een beetje betoeterd, want je taalgebruik is behoorlijk gewijzigd… maar of dat nou tongentaal is? 😉

  17. aafkej says :

    @Johan
    MvdS gebruikt een goed-koper(;-) )exemplaar..

  18. Pittig says :

    Het was allemaal leuk en aardig totdat iemand opmerkte dat Aafkej dus met alle bevrijding en zegen is weggegaan en wij met al onze gebondenheden bleven zitten!?!

    @ de rest

    Hebben jullie nog wat geslapen afgelopen nacht? Ik kon de slaap maar niet vatten. En elke keer dat ik net zou wegdommelen verscheen Aafke met een ramshoorn en toeterde me weer klaarwakker…

  19. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Ik had vegetarisch volgens de nieuw Boelenende-norm gegeten en moest me daarom inhouden: als ik de lederen schoenen van Aafke zou kussen liep ik ernstig het risico deze schoenen op te eten. Daardoor hield ik het wat rustig en hoefde Aafke mij ook niet tot rust te manen 😉

    Ik heb trouwens in mijn pinkstertijd geleerd dat je tongentaal moet oefenen, daarom meng ik af en toe een woordje tongentaal -shaba- door mijn zinnen heen 😀

    @Pittig
    Ik moest de hele nacht op mijn rechterzij slapen en ik warme mijn warme hap van gisteravond op in een magnetron die loopt op menselijke uitwerpselen 😉

  20. mafchauffeur says :

    @rob: Pittig had bij Aafke blijkbaar het jongere zusje van Angela Greenig in gedachten. En niet de tweelingzus van Kiss Riemvis. Tja.

    Maar dat is -gezien jouw tekentalent- toch geen lastige opgaaf? 😉

    @DH: nu weet ik het zeker, ik word langzaam doof. Of ben al teveel gewend aan tongentaal, dat kan natuurlijk ook.

  21. Dutch Hermit says :

    @Mafchauffeur
    Als je het mij vraagt spreken ze in het westen des lands alleen maar tongentaal 😉

  22. mafchauffeur says :

    @DH: het barst hier dan ook van de zalving.

  23. crazyron says :

    @crazydriver: We eens op schouwen-duiveland geweest. Wat ze daar kakelen? Je hebt zelfs geen idee waar ze het over hebben.Maar ze zijn niet zo zuinig als de oosterlingen die slikken delen van woorden in om hun tong te sparen!

  24. mafchauffeur says :

    Schouwen Duivelland ken ik niet maar ik geloof je direct. Ietsje noordelijker was ooit de bijbelschool Van Biljouw a.k.a. Jong en Vrij. Ook weer een illustratie van het gezalfde westen. Ook al werd het woord zalving toen nog voornamelijk gebruikt door Nivea.

  25. aafkej says :

    @mafchauffeur
    Zalving door Nivea. Geweldige tekst… 😀

  26. crazyron says :

    @mafchaufeur. Ja Nico, hij kwam al bij ons thuis toen ik klein was. Ik ben nog naar zijn begrafenis geweest. Goeie ouwe tijd!

  27. Wilfred says :

    @Mc: Nu snap ik ook waarom Aafkej die hoorn had. Jullie komen er in om in het Westen… En dan maar net doen alsof die zo duur is. Foei! 😉

  28. Wilfred says :

    @TommyLee:

    Ja Nico, hij kwam al bij ons thuis toen ik klein was. Ik ben nog naar zijn begrafenis geweest. Goeie ouwe tijd!

    We gaan met dat soort opmerkingen steeds meer geloven dat je er jong uitziet voor je leeftijd! De Methusalem van GG… 🙂

  29. Dutch Hermit says :

    @Mafchauffeur
    Ja, de zalving in het oosten is niet zo dik gezaaid. In het Noorden ook niet, Pittig is de enige gezalfde in die contreien 😉

  30. Wilfred says :

    @Mc: Bedoel je dit?
    http://www.nl.nivea.be/Producten/Babyverzorging/beschermende-zalf-voor-de-luierwissel

    Overigens kennen de rechtgeaarde katholieken het ook:
    “Na aankomst ter plekke wordt meteen gestart met een ”onderlinge zalving”. Een pot Nivea gaat rond en ieder geeft de ander een lik verzachtende crème. De samenkomst is begonnen.”
    http://www.kerknet.be/kerkenleven/content.php?ID=9490
    (stukje tekst bij 15 april)

    @DH: Hoe kan dat nou? Terwijl de wijzen toch uit het Oosten komen. Zou er dan toch geen relatie tussen zalving en wijsheid bestaan??

  31. flipsonius says :

    @Wilfred

    Hoe kan dat nou? Terwijl de wijzen toch uit het Oosten komen. Zou er dan toch geen relatie tussen zalving en wijsheid bestaan??

    Maar wijzen spreken niet in tongen. Die wijzen alleen maar. Naar een ster bijvoorbeeld.

  32. crazyron says :

    @Wilfred: Toen ik klein was, was Nico jeugdleider. Verder ben ik nog een jonge vent (volgens mijn vrouw) Kom mede dwaze lieden, jullie kunnen dit toch bevestigen!Of moet hier ook een meerderheid van 150% voor gelden???

  33. aafkej says :

    @crazyron
    Je bent een jonge god; je ziet er geweldig uit.
    En… je leeft.
    Ikstel voor dat je het laatste zo houdt …. 😉

  34. Wilfred says :

    @TommyLee: Juist daarom! Ik heb gisteren schattingen van je leeftijd gehoord en toen je binnenkwam viel het erg mee… 😉

  35. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Er gebeurden allerlei wonderbaarlijke dingen in de tijd dat Jezus geboren werd: vrouwen werden zwanger als maagd, oude vrouwen werden ook zwanger, oude mannen profeteerden, herders werden goedgeloviger dan de schaapjes, wijzen kwamen uit het oosten, Pittig werd diep orthodox en de graven openden zich 😉

    @Tommy Lee
    Ik vond wel dat je nog verrassend goed met een smartphone om kon gaan voor een man die zijn baard als zo’n 160 jaar niet getrimd heeft 😀

  36. Johan says :

    Nu we toch lekker incrowd aan het navergaderen zijn: ik moest bij Mafchauffeur en Aafke de hele tijd aan Van Kooten en De Bie denken. Kunnen jullie de volgende keer niet samen een act opvoeren? Met een vrouwelijke De Bie wel te verstaan. 😉

  37. aafkej says :

    @mc
    Vind jij die suggestie van @Johan ook niet belachelijk… ?

  38. Dutch Hermit says :

    @Johan
    Zijn Van Kooten en De Bie eigenlijk wel onfeilbaar? Hebben zij wel de juiste orthodoxe standpunten? Praisen zij wel enthousiast genoeg? Hebben zij wel een bevrijdingssessie van ThaFizzy gehad? Ik voorzie wel een aantal serieuze problemen en ben bang dat de beide heren niet door het oog van een naald passen… 😉

  39. Dutch Hermit says :

    Overigens ben ik van mening dat de rev. viel liever een tweetal jonge en aantrekkelijke vrouwelijke comedianten ziet optreden en hij zal de een ontwikkeling van de Dwaze Schare, met vorig jaar de Heer Pittig en dit jaar onze eigen Bram van D., met leedwezen tegemoet zien. Ook Aafke als enige vrouw 😉 moet de arme man verdriet doen. Als ik dit zo overdenk moet de rev. wel heel genadig zijn wil hij uit Zuid-Afrika terugkeren om de bediening van voorganger op zich te nemen en ons te verblijden met zijn liefderijke en opwekkende boodschap 😀

  40. aafkej says :

    @DH
    Zou jij niet eens een afspraak met je huisarts maken?
    Wat heeft die rev. hier nu weer mee te maken..?
    Al heel lang niets van gehoord.
    Laat die einzelganger lekker Jo’burg onveilig maken.

  41. Dutch Hermit says :

    @Aafke
    Ik bedoel gewoon te zeggen dat de Dwaze Schare een wel erg vrijzinnig kluppie is en Van Pastoorkramp onze hoop zou kunnen zijn dit tij te keren. Hij is voor de orthodoxe flank van GG toch altijd een belangrijk voorbeeld, als een Paulus voor ons zwalkende verweerders tegen de Vrijzinnige Garde. En de epistelen die hij schreef: ik vergeet nooit hoe hij mensen zo onbaatzuchtig, zo bescheiden en toch deugdzaam en duidelijk, vertelde hoe een moreel christelijk-orthodox leven geleefd moet worden. Vooral jonge vrouwen schijnt hij altijd op zeer stichtelijke wijze toegesproken te hebben. Ik moet daarbij gelijk aan jou denken… Ja, jet zou goed zijn als de rev. wederkeert 😀

  42. Wilfred says :

    @Affke: DH is vrees ik al lang het stadium gepasseerd waar hij nog door een huisarts geholpen kan worden… 😦

    Hij gelooft ook in het grootste wonder aller tijden: Pittig die diep orthodox wordt. Ik vermoed dat de graven zich nog eerder zullen openen dan dat dat zich voor zal doen… goedgeloviger dan schaapjes is dan wel een goede karakterisering! 🙂

    Overigens moeten we dan bij de volgende bijeenkomst wel een onfeilbare methodiek vaststellen om te bepalen of dat wonder zich ook echt heeft voorgedaan. DH: ik stel voor dat jij een checklist opstelt met diep orthodoxe opvattingen waarmee we Pittig kunnen bevragen… 😉

  43. Tinus says :

    LOL stelletje Dwazen..

  44. Wilfred says :

    @Tinus: Volgens mij heb jij een te romantisch beeld van de bijeenkomsten van de DS… Misschien een tip om er volgende keer zelf bij te zijn? 😉

  45. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Lijkt me mooi. Een theologische herdefinitie van orthodox, zodat ook Pittig er onder valt 😉

  46. joost says :

    D.H.

    warme mijn warme hap van gisteravond op in een magnetron die loopt op menselijke uitwerpselen

    pas maar op dat je de dingen niet per ongeluk verwisselt. 😦
    joost

  47. joost says :

    wilfred
    Terwijl de wijzen toch uit het Oosten komen
    de wijzen kwámen uit het oosten, er staat nergens geschreven dat zij daar ook weer terugkeerden. En aangezien zij de enige wijzen waren bleven er in het oosten geen wijzen meer over. 😉 En zo is dat w.s. altijd gebleven. Maar wie weet waar die wijzen naar toe zijn gegaan? 🙂
    joost

  48. joost says :

    flipsonius

    Maar wijzen spreken niet in tongen. Die wijzen alleen maar

    Oh, dus dat bedoelen ze dus. Niet de wijzen maar de wijzers uit het oosten. Weer een mysterrie opgelost. 😉
    joost

  49. mafchauffeur says :

    @joost: nog nooit in de schatkamer van de Dom in Keulen geweest? Daar liggen ze namelijk.

    Nou ja, stukjes dan.

  50. Wilfred says :

    @Joost: En waar ligt de Dom? Juist, ten Oosten van Nederland… 😉

    Overigens keerden de wijzen volgens Mattheus wel degelijk weer terug. Weliswaar via een andere weg (naar goed profetisch gebruik; vgl. 1 Kon. 13), maar wel weer naar hun land. En dus het Oosten.

    Volgens mij weet Willem Ouweneel zijn stamboom nog op hen terug te voeren… 😉

  51. joost says :

    wilfred
    maar als alleen nog wat restjes van de wijzen in de dom liggen dan zijn er toch geen wijzen meer over in het oosten. (het feit dat ouweneel zijn stamboom op hen terug te voeren is is al veelzeggend genoeg. De wijsheid is in de tijd van jezus al uitgestorven. ) 😉
    joost

  52. Wilfred says :

    @Joost: Jawel, maar dan zijn het dode wijzen… overigens maak jij de klassieke redeneerfout te denken dat omdat het de enige wijzen zijn die je in het NT tegenkomt, er daarom niet meer waren. Fout! Het krioelde vermoedelijk van wijzen, vooral in het Oosten… 😉

    Nu moet men ook niet de fout maken het Oosten als een vaststaande plaats te beschouwen: het is altijd een relatief begrip. Maar wat nu als er ten Oosten van je altijd meer wijzen zijn dan ten Westen?

    Waarmee aangetoond is dat ook dit een onzinnig (volgens de definitie van Waterlelie vermoedelijk vrijzinnige) gesprek is! IJdelheid der IJdelheden… 🙂

  53. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Nu zit je er zelf toch naast. Weet je dan niet dat de bijbel zegt dat met het overlijden van de wijzen uit het oosten de bedeling van wijzen is afgelopen? Het is wel duidelijk dat jij niet uit een echte orthodoxe kerk aka de Vergadering komt 😉

  54. Wilfred says :

    @DH: Ik kom uit een groep waar men geen ultrabedelingenleer aanhangt. Dat zijn meer de figuren zoals Slagter e.d. van het blad Amen, die dergelijke (nog wonderlijkere) visies aanhangen. Maar met een beetje goede wil kun je natuurlijk allerlei periodes met ‘bedeling’ aanduiden… 😉

    In welke bedeling zitten we nu dan, als ik vragen mag? Die van de Dwaze Schare?

    Maar als dit orthodox is, gaat Pittig never-nooit door de selectie komen! 🙂

  55. joost says :

    wilfred

    Maar wat nu als er ten Oosten van je altijd meer wijzen zijn dan ten Westen?

    Dat is ook betrekkelijk hoor, wanneer je maar ver genoeg naar het oosten gaat kom je uiteindelijk weer bij je zelf uit. 🙂
    joost

  56. joost says :

    wilfred

    overigens maak jij de klassieke redeneerfout te denken dat omdat het de enige wijzen zijn die je in het NT tegenkomt, er daarom niet meer waren.

    Volgens mij waren wijzen zo bijzonder dat ze daarom een apart plekje in de bijbel verdiende. Als zeldzaam verschijnsel en daarna ook nooit meer gezien.
    joost

  57. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Nu zitten we in de bedeling van de politieke ideologieën, door (blonde en anderszins) dwazen aangehangen en in de politiek verkondigd. De bedeling van de grote tweedeling: blond en xenofoob tegenover multiculti en thee, schapen tegenover bokken, levend tegenover dood geloof, Vergadering tegenover de rest 😉

    En of Pittig door de selectie komt? Ach, het is ook wel zo gemakkelijk als we hem gewoon bij de ‘mensen die geen gelijk hebben’-groep kunnen indelen 😛

  58. Wilfred says :

    @Joost:

    Dat is ook betrekkelijk hoor, wanneer je maar ver genoeg naar het oosten gaat kom je uiteindelijk weer bij je zelf uit. 🙂

    Juist! Vandaar onzinnig… 🙂

    Zeldzaam waren die zogenoemde wijzen zeker. Je hebt sindsdien nooit meer mensen gezien die een ster nareisden die boven een huis stilhield! Het moeten idd wel heeeeel wijze mensen zijn geweest dat ze op het idee kwamen uberhaupt op pad te gaan… 🙂

    @DH: Zijn we dan al aan het begin van het duizendjarig rijk? Schapen vs. bokken, Vergadering vs. niet-Vergadering. Dit moet het koninkrijk in kracht en majesteit zijn! Waarom heb ik dat niet gezien??

  59. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Je ziet het niet omdat je het niet wilt zien. Je ervaart geen genezing omdat je het niet wilt. Je kan bepalen wat er gebeurt en wat er waar is door je denken. Een belangrijke les die je van de week nog geleerd hebt 😉 Het Koninkrijk breekt door in KRACHT, voor hen die het willen zien. “Willen is waarheid”, zei Jezus al 😉

  60. Wilfred says :

    @DH: Ik ben hardleers! Ik verzet me tegen dat idee. Dat klopt. Ik wil namelijk geen idioot zijn… Maar of het werkt? 🙂

    Ik zie hier steeds meer teksten voorbij komen die ik niet ken. En ik dacht nog wel dat ik de bijbel goed kende! 😦

  61. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Al die hardleerse mensen. Zo kan je als zelfverklaard profeet ook niets bereiken. Lastig publiek zeg 😦

    Ik zie hier steeds meer teksten voorbij komen die ik niet ken. En ik dacht nog wel dat ik de bijbel goed kende! 😦

    Je moet de bijbel een beetje breed nemen 😉

  62. Pittig says :

    De wijzen uit het oosten waren toch astrologen? Van die tarotkaartenleggers en wichelaars?

  63. Wilfred says :

    @Pittig: Hoe weet jij dat? Aan de andere kant: ik geloof (dat dan weer wel 😉 ) dat die mensen net zo makkelijk Bethlehem konden vinden met een wichelroede als achter een ster aan te reizen. Ik zie ze al zitten op die kamelen met hun wichelroedes… of op iedere kruising een kaartje leggen om te weten welke kant ze op moeten. Ja, eigenlijk is dat best heel geloofwaardig! 😉

  64. joost says :

    D.H.

    Willen is waarheid”, zei Jezus al

    O, jee,mijn moeder zei altijd: “kindertjes die willen, krijgen op hun billen” (dit in het kader van: wie zijn kinderen liefheeft kastijd hen)
    dus is de waarheid er bij ons dan uitgeslagen? 😦 Dat heeft mijn moeder vast niet zo bedoeld want ze is een groot voorstander van de waarheid. 😉
    joost

  65. joost says :

    wilfred

    Ik ben hardleers! Ik verzet me tegen dat idee. Dat klopt. Ik wil namelijk geen idioot zijn… Maar of het werkt?

    Ik ben bang van niet 😦 PAS OP je verzetten tegen de bijbelleer is des duivels!!! 😉
    Hardleers is niet zo erg, hoe meer je vraagt hoe wijzer je wordt en er bestaan per slot van rekening geen domme vragen, alleen maar domme antwoorden. 😆
    joost

  66. joost says :

    D.H.

    Je moet de bijbel een beetje breed nemen

    Nee, dat past niet binnen de christelijke kokervisie, binnen een koker kan je niets breed bekijken, 😉
    joost

  67. joost says :

    wilfred

    Aan de andere kant: ik geloof (dat dan weer wel ) dat die mensen net zo makkelijk Bethlehem konden vinden met een wichelroede als achter een ster aan te reizen

    Die kamelen waren natuurlijk allemaal uitgerrust met dashboard sletten (of te wel een navigatie systeem) dus veel moeite kunnen die wijzen niet gehad hebben om te vinden wat zij wilden vinden. En anders konden die wijzen zich nog altijd laten wijzen.
    joost 1:1
    Wijs is de wijze die zich wijzen laat zonder daarvoor bewijzen te willen.
    joost

  68. Dutch Hermit says :

    @Joost
    Je moeder heeft de waarheid er bij jou uitgeslagen. Laat dat niet duidelijk zien dat het ketterse gedrag van je moeder van jou ook een ketter heeft gemaakt? 😉

    Nee, dat past niet binnen de christelijke kokervisie, binnen een koker kan je niets breed bekijken, 😉

    De bijbel IS de christelijke koker. En als je de bijbel breed bekijkt valt ook die kokervisie nog wel te pruimen 😛

  69. joost says :

    pittig wilfred
    mensen die zich laten leiden door sterren zijn astrollogen, maar die astro logen dus. Hoe geloofwaardig moeten mensen geacht worden die in hun titel al aangeven dat zij logen?
    joost

  70. eva2512 says :

    Leuk om te lezen. Jammer dat ik er niet bij was!

  71. Pittig says :

    @ joost

    Je bedoelt net als theo-logen?

    Maar besef wel dat ze door die astrologie toch de goede richting uit gingen en in Israël aan kwamen en dat de astrologie toch gelijk had dat er een groot iemand geboren zou worden! De bijbel zegt dat de astrologie waar is!

  72. joost says :

    pittig
    precies

    Maar zegt de astrologie ook dat de bijbel waar is? 🙂
    joost

  73. Wilfred says :

    @Joost: Jazeker! Lees het boekje over de sterrenbeelden van Bullinger maar. Het hele evangelie staat al in de sterren geschreven… 😉

  74. joost says :

    wilfred
    Ja, maar helaas geschreven in tongen. 😦
    joost

  75. joost says :

    pittig

    Je bedoelt net als theo-logen?

    juist, astro, theo, geo, gynaco pro, epi allemaal hebbeb ze gelogen. Misschien dat ze nu niet meer liegen maar kan je daar na al dat gelieg nog zeker van zijn? 😉
    maar misschien is het ergens wel loog ies, tenslotte is er maar één echte waarheid toch? 🙂
    joost

  76. Wilfred says :

    @Pittig/Joost: Daarom waren de darbisten ook altijd zo afkerig van instituties: al die mensen logen! Nee, dan maar beter een timmermanszoon… garantie voor eerlijkheid! 😉

  77. Wilfred says :

    @Joost:

    Ja, maar helaas geschreven in tongen. 😦

    Nee hoor! Gewoon in het Nederlands… 😉

    http://www.gospel.nl/boeken/getuigenis-van-de-sterren.html

  78. joost says :

    D.H.

    Je moeder heeft de waarheid er bij jou uitgeslagen. Laat dat niet duidelijk zien dat het ketterse gedrag van je moeder van jou ook een ketter heeft gemaakt

    Wie zijn kinderen lief heeft kastijd ze! Dat kan je toch moeilijk ketters noemen, het juiist heel bijbels. Noem het arme oude mensje a.u.b. geen ketter op haar jeugdige leeftijd van 89 jaar, 🙂
    Zij kan er weinig aan doen dat ze een kind als ik heeft voortgebracht, ze heeft genoeg moeite gedaan me op het rechte pad te krijgen/houden. Helaas zonder succes 😆
    joost

  79. joost says :

    wilfred
    Wanneer ik zo naar de sterenhemel kijk zie ik toch echt geen enkel nederlands woord tussen de sterren staan. Waar zie jij tussen die sterren het evangelie in het nederlands? 😉
    joost

  80. Wilfred says :

    @Joost: Oh, dus jij denkt dat de sterren in tongen spreken? Nou ja, de morgensterren jubelden ook bij de schepping, dus daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben… 😉

  81. Dutch Hermit says :

    @Joost
    89? Ze ziet er veel jonger uit 😉

  82. Johan says :

    He, is Rob een blog begonnen over Pittig? Of Pittig over Rob?

    http://pittig-preken.blogspot.com/

  83. joost says :

    wilfred

    Nee, dan maar beter een timmermanszoon… garantie voor eerlijkheid!
    Helaas, mijn vader was lasser 😦
    joost

  84. Wilfred says :

    @Joost: Wederom een denkfout: dat een timmermanszoon garantie voor eerlijkheid is, betekent niet dat een lasserszoon dat niet is! 🙂

  85. joost says :

    bramvandijk

    Helaas is de conclusie vaak dat de persoon die pretendeerde kennis te hebben eigenlijk ook niets weet

    gelukkig dat het ook wijsheid is als je heel veel weet over niets 😉
    joost

  86. rob says :

    @Johan
    Ik weet van niks 🙂 Dan zou het een initiatief van Pittig moeten zijn, maar het is een hele andere stijl (er komt bijvoorbeeld niet 1 keer het woord feilbaar in voor)

  87. Wilfred says :

    @Rob: Klopt. Veel te braaf voor Pittig! En niet vrijzinnig genoeg.. 😉

    @Johan: Leuk gevonden! 🙂