Toch twijfellied in Opwekkingsbundel

Er komt, tegen eerdere berichten in, toch een twijfellied in de Opwekkingsbundel. Dat liet Stichting Opwekking vrijdagmiddag per e-mail aan Goedgelovig weten. Het gaat om het lied ‘Is mijn hoop vergaan’Β (mp3) van Jaap Marinus en Erik Drenth, tevens de makers van weblog StaatGeschreven. “Van een van de liederen die voor de Opwekkingsbundel waren geselecteerd, hebben we de rechten niet kunnen verkrijgen,” schrijft Marjolein Koning van Opwekking. “De Amerikaase licentieorganisatie ASCAP vroeg een buitensporig hoge vergoeding voor het gebruik. De commissie heeft daarom de inzendingen opnieuw bekeken en het lied ‘Is mijn hoop vergaan’ geselecteerd.”

“Van de heer De Jong begrepen we dat dit lied licentievrij te gebruiken is,” schrijft Koning. “Kunt u bevestigen dat dit zo is? In een publicatie op uw site veronderstelt u dat er geen plaats is voor twijfel in de Opwekkingsbundel. Dat is geenszins het geval. Wij kijken puur naar de kwaliteitscriteria voor de liederen. De meeste liederen die u heeft ingezonden hadden een satirische inslag. ‘Is mijn hoop vergaan’ laat het geloof wel volop staan, wat belangrijk is voor onze doelgroep.”

Wij delen de visie van Opwekking dat de andere liederen “een satirische inslag” hebben niet. Ze zijn misschien kritisch op bepaalde aspecten van kerk en geloof, maar bieden ook hoop en drukken een verlangen naar God uit. We sluiten ook niet uit dat de keuze van Opwekking deels is ingegeven door het feit dat StaatGeschreven, een weblog dat door twee theologen wordt gemaakt, enkele maanden geleden een gouden Webfish Award heeft gewonnen en daarmee veel publiciteit heeft gekregen. Bovendien kan Opwekking zo stellen dat ook wordt gekeken naar de theologische onderbouwing van de liederen.

Goedgelovig is akkoord gegaan met het rechtenvrij opnemen van het lied ‘Is mijn hoop vergaan’ in de Opwekkingsbundel, onder voorwaarde dat onze url wel bij de credits wordt vermeld. Stichting Opwekking stelde als aanvullende voorwaarde dat Goedgelovig dan afziet van opname van een eigen Twijfel-CD, zodat met Pinksteren geen verwarring ontstaat in de communicatie hierover. Dat lijkt ons een redelijke voorwaarde. De al ingezonden twijfelliederen zullen wel op de site blijven staan, maar een eigen CD is hiermee van de baan.

Erik Drenth van StaatGeschreven reageerde gisteren op Twitter: “Serieus, zou epic zijn als ’t lied in Opwekking komt, en ook een pluim voor de ruimdekendheid bij de stichting. Weer een mooi verhaal in de roemruchte geschiedenis van GG erbij. En in de korte geschiedenis van StaatGeschreven.” Ook Jaap Marinus vindt het “cool”, zo liet hij in een eerste Twitter-reactie weten. Danny Butler, die ook een twijfellied schreef, reageerde teleurgesteld dat de CD niet doorgaat.

90 responses to “Toch twijfellied in Opwekkingsbundel”

  1. mafchauffeur says :

    Een gedenkwaardig moment. *traantje wegpinkt*

    Dank voor deze tijdige mededeling, nu kan ik deze 1 april primeur nog doorbellen aan onze muziekgroep. En betere opening van de zangdienst op Palmpasen is nauwelijks denkbaar.

  2. Broeder D. says :

    Ik twijfel nog even gezien de datum, maar het zou van klasse getuigen als het echt zo is

  3. henk says :

    ik ben erin getrapt

  4. Case says :

    Ik geloof ook alles, vooral vandaag….

  5. Case says :

    Wel een handige manier om onder de CD uit te komen, GG. Jullie beginnen het al te leren!

  6. Pauline says :

    Op 1 april geloof ik dit niet.

  7. Jaap Marinus says :

    Lutsers…. was een dag later met dit bericht gekomen en ik had je geloofd.

  8. Cogito says :

    Ik keek direct of dit artikel onder ‘Satirische Nieuwsdienst’ gepost is… Dat is niet het geval, blijkbaar is dit serieus? πŸ™‚

  9. rob says :

    He, al het werk voor noppes voor de erkenning v een stichting Opwekking met een twijfelachtige reputatie op het gebied van goede smaak en muzikaliteit?

    Stichting Opwekking stelde als aanvullende voorwaarde dat Goedgelovig dan afziet van opname van een eigen Twijfel-CD, zodat met Pinksteren geen verwarring ontstaat in de communicatie hierover.

    Dan breng je hem toch eind december uit met kerst als veel twijfelende gelovigen eenzaam onder de foute kerstboom zitten te twijfelen aan een geboorte van Jezus, terwijl ze overspoeld worden met vrolijke kerstliedjes en kerstmannetjes.

    We kunnen nog als Dwaze Schare bij gebrek aan een programma de tijd biddend en vastend doorbrengen om GG te doen terugkeren op dit treurige besluit.
    Het gebed van een Dwaze Schare vermag veel !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    En anders……………… gaan we naar Holland got talent.
    Dat soort programma’s weten twijfelachtige talenten zeker te waarderen!

  10. Cogito says :

    Oeps… Ben nog niet wakker, ondertussen zijn we weer een dag verder en is het natuurlijk 1 april… :$

  11. rob says :

    @Jaap

    Lutsers…. was een dag later met dit bericht gekomen en ik had je geloofd.

    Vergeet niet dat de onvolprezen redactie van GG voor een kwart bestaat uit mensen van stichting opwekking.
    Ze zitten dus dicht bij het vuur, helaas twijfel ik niet aan dit bericht 😦

  12. flipsonius says :

    Heh heh, GG heeft niks te zeggen over het wel of niet uitbrengen van de CD. Het is immers een initiatief van de reageerders….;-)

  13. rob says :

    @Filipsonius
    Maar als je die CD toch uit wil brengen krijg je misschien een eeuwige ban op GG.

  14. flipsonius says :

    @Rob,
    tja, dat wordt dan een kwestie van prioriteiten stellen πŸ™‚

  15. rob says :

    @Filipsonius
    Dat besluit moet dan biddend en vastend genomen worden. Jij eet vandaag niet mee denk ik 😦

  16. Vera van Haarlem says :

    *Heer ik twijfel… of dit bericht op GG wel kan vertrouwen
    is er dan helemaal niets meer waar ik op kan bouwen…*

  17. Hans Heuvelman says :

    Er gaat hier een enorme bullshitdetector af. Goede 1 aprilgrap!

  18. Jaap Marinus says :

    @rob als dit geen 1-april grap was geweest, dan had Opwekking hooguit kunnen verzoeken de cd zonder dat ene nummer uit te brengen. Kan er heus om lachen hoor, maar geloven? Nee…

  19. Michael says :

    Omdat opwekking 1 liedje opneemt geen Twijfel-CD opnemen.. Oja, logisch.

  20. Hendrik says :

    Toch mooi dat GG gristenen aan het twijfelen kan brengen! Die club heeft een lastige roeping gekregen, maar gaat voort…

  21. Hans Heuvelman says :

    Leuke 1-april grap. Bedankt voor het lachen.

  22. Joost says :

    bij GG denken ze, (vol venijn)
    dat wij hier goedgelovig zijn. πŸ˜‰

    Michael
    Is het logisch om opgewekt te twijflen?
    joost

  23. flipsonius says :

    @Rob 12.28 pm
    Ik lees je bericht nu pas nu ik net thuis ben, jij moet dus haast wel profetische gaven hebben….

  24. De dichter says :

    laten we bidden voor hen die het moeilijk hebben en vooral voor hen die moeilijk doen

  25. goedgelovig says :

    Vooruit, we hebben het bericht naar de Satirische Nieuwsdienst verplaatst. Niemand gelooft dat Goedgelovig de Twijfel-CD zou uitleveren voor een vermelding in de Opwekkingsbundel. Helaas pindakaas voor Erik en Jaap.

  26. Ruub says :

    Getuigenis: Tot aan de Dwaze Schare meet-up was ik een twijfelaar, maar nu ik Aafke heb ontmoet en gesproken, weet ik het zeker. Ik geloof niets meer.

    Maar het was wel fijn iedereen (weer) eens te ontmoeten. Hurray voor DS en GG.

  27. rob says :

    @Ruub

    maar nu ik Aafke heb ontmoet en gesproken, weet ik het zeker. Ik geloof niets meer.

    je weet het nu zeker dat niets is wat het lijkt en zelfs dat is onzeker!

    @Filipsonius
    Ik heb zo mijn momenten, hoewel ik er ook wel eens vet naast kan zitten πŸ™‚

  28. Johan says :

    @rob: Ben je nu al thuis?

  29. rob says :

    @Johan
    Snel he πŸ™‚
    Een hoop snelweg en geen files

  30. aafkej says :

    Here Jezus ik ben zooooo dankbaar.
    Wat een glorierijke middag. πŸ˜€

  31. flipsonius says :

    @Allen:
    wat een leuke middag, en wat een boeiende en leuke mensen gaan er schuil achter al die gravatarretjes! Blij dat ik geweest ben, smaakt naar meer!

  32. Dutch Hermit says :

    Wat hier boven staat. Nu wachten op het verslag van @ThaFizzy, zodat ik zeker weet dat ik echt aanwezig was, en het nog kan navertellen ook πŸ˜‰

  33. aafkej says :

    @Ruub
    Dit trauma achtervolgt me al jaren, als mensen me zien raken ze hun geloof kwijt…! Als je twee Firenights bezoekt in aanwezigheid van
    ThaFizzy schijnt dat allemaal toch weer goed te komen.

  34. John says :

    Ik zit helemaal vervuld thuis van deze waanzinnige bijeenkomst van de Dwaze Schare. Het “goudstof”(?) vloog ons weer om de oren. Ik hoefde mijn bijbeltje maar open te slaan of het “goudstof”(?) spoot alle kanten op. Dat gaf de bijnaam van bier, het goudgele vocht, weer een hele nieuwe dimensie, tot woede van de engelen in de Hemel, die ons er om 6 uur resoluut uitkickten. Meerdere mensen hebben bij deze Hemelse bijeenkomst getuigd van gouden tanden die plotseling verschenen en benen met verschil van lengten die plots weer aangroeiden. Wat een glorietijd hebben we daar meegemaakt zeg.

    Ons aller Ed heeft tevens zijn schuld afgekocht door eindelijk zijn tienden te betalen aan de Dwaze Schare. Het jaar gewetenswroeging dat hij heeft moeten ondergaan door zijn plotselinge ‘opname’ vorig jaar en de slapeloze nachten die hij hier, overigens geheel terecht, aan over heeft gehouden zijn bij deze in de naam van onze Grote Roerganger, de Zoon van de Dageraad, de Zoon van de 21 Eeuw, De Onoverwinnelijke Generaal, Hij die verscheen uit het licht van zon en maan, de enige man in Friesland die het weer naar zijn hand kan zetten, Pittig!

    Toen ik Aafke voor het eerst zag was de schok mij te groot, wiens hoofd was omgeven met een verblindend wit licht en ik dacht daar Mozes en de profeet Elia in te herkennen. Wat een glorie!

    Ik dank u allen voor deze gezegende middag.

  35. bramvandijk says :

    Shit… ik dacht even dat het echt was toen ik nog even vlak voordat ik richting amersfoort vertrok snel keek of er nog nieuws was… zo goedgelovig ben ik dan dus ook wel weer 😦 Misschien kan ik van Wilfred nog een cursus scepticisme krijgen? Ik liep er zelfs net nog tegen Ruub over te klagen…

    Maar goed, verder een historische middag, zij het zonder profeten.

  36. Ruub says :

    @aafkej
    Dank voor de tip, ik hoop uiteindelijk toch in elk geval wel weer op het niveau van “…ik laat het los, ik weet het niet, ik was te goeder trouw…” te komen.

  37. Dutch Hermit says :

    @Bram van Dijk
    Rob is de profeet, hij voorspelde dat @Flipsonius het gezamenlijke diner zou overslaan πŸ˜‰

  38. aafkej says :

    @John
    De samenvoeging van Mozes en Elia is Mia.
    Ik denk dat ik binnenkort die naam als nickname kies.. πŸ˜‰

  39. bramvandijk says :

    @aafjej
    Ja, nu het raadsel aafke eindelijk is ontraadseld ga je gewoon overnieuw beginnen…

  40. rob says :

    @aafkejMia

    Zelfs John spreekt nu van glorie , wat is er toch een enorme zegen van je aanwezigheid uitgegaan.
    Maarre

    Als vrouwen onder elkaar heb ik toch even een kleine tip voor je πŸ™‚

    http://www.gigi-europe.com/ontharing/behandelingen/ontharingsmiddelen.html

  41. crazyron says :

    Altijd weer leuk om de reaguurders in levende lijven te ontmoeten. Je blijkt dan altijd weer veel gezamelijke kennissen te hebben. Iedereen bedankt voor het medeleven met de gezondheidssituatie van mijn vrouw. Ik hoop dat we de frequentie van bijeenkomsten kunnen opvoeren. Meer kans dat iemand daar dan een van kan bijwonen. Een beetje meer stoelendans is ook nog zo’n wens van mij: soort speeddate, nee zonder dollen: Tot de volgende keer!!
    O ja van die opwekkingsbundel: daar trapt toch niemand in Gankema eet liever al zijn collecte emmers op dan dat hij dat toestaat!

  42. aafkej says :

    @rob
    Dit kan nog net.
    Ik ben erg blij dat je niet linkte naar de Liefdestuin……
    πŸ˜€

  43. rob says :

    @DH
    Overigens is Ruub de enige echte profeet onder de Dwazen
    Kijk maar naar deze quote:

    @aafkej
    A joh, kom gewoon. We schrikken niet van elkaar; we zijn immers allemaal geschapen naar Zijn evenbeeld.

  44. aafkej says :

    @rob
    πŸ˜€ πŸ˜€

  45. rob says :

    @AakjejMia
    Overigens had jij gelijk en Pittig natuurlijk helemaal ongelijk.
    Jammer dat je geen weddenschap hebt afgesloten voor heel veel geld πŸ™‚

  46. aafkej says :

    @rob
    Help me…? Wat bedoel je…?

  47. crazyron says :

    @Aafke:Laat Rob maar kletsen. Ik vind je dat rieten rokje juist heel goed staan!!:-)

  48. flipsonius says :

    @Aafkej
    iets met oksels? πŸ™‚

  49. Dutch Hermit says :

    @Rob
    πŸ˜€

  50. Wilfred says :

    @Allen: Bedankt voor de gezellige middag! Wat TommyLee zegt: we kunnen dit wat mij betreft ook prima halfjaarlijks doen…

    @Aafkej: Zoals Rob schreef: er ging zegen van je aanwezigheid uit. πŸ˜‰
    Ik schaam me nu met terugwerkende kracht voor mijn profetenkritische opmerkingen…

    #Bram: Trek het je niet te veel aan… maar ik wijd je graag verder in in de geheime kennis van het scepticisme! Mijn stelsel kan zelfs zonder demiurg… πŸ˜‰

  51. aafkej says :

    @Wilfred
    Schaamte is prima.
    Vergeving vindt pas plaats na boetedoening!

  52. rob says :

    @Aafkej
    Aan 1 woord heb je genoeg : “partner” πŸ™‚

  53. arie (@trialk) says :

    Raar hoor de hele dag gisteren alles gelezen en nu op 2 april komt dit plots in mijn postvak, een ding is zeker- ik ga nu twijfelen of ik wel alle emails van G G op tijd ontvang ,quel misΓ©re,en trialk schudt het wel vermoeide hoofd.en had gelukkig nog de DWDDrecordings van 31 maart .

  54. bramvandijk says :

    @Wilfred
    En ik vond de demiurg juist zo leuk gevonden, iemand die je altijd overal de schuld van kan geven als het verkeerd gaat 😦

    Maar wat goed om te weten dat jij geheime kennis hebt. Iedere keer dat ik het vermoeden heb dat wat je zegt niet klopt, dan komt het gewoon omdat je geheime kennis hebt en vanuit die kennis op schijnbaar onzinnige standpunten komt πŸ˜‰

  55. Joost says :

    bramvandijk

    Maar wat goed om te weten dat jij geheime kennis hebt. Iedere keer dat ik het vermoeden heb dat wat je zegt niet klopt, dan komt het gewoon omdat je geheime kennis hebt en vanuit die kennis op schijnbaar onzinnige standpunten komt

    Is dat een manier om wilfred te laten weten dat hij soms op een heel nieuwe manier in tongen spreekt? πŸ˜†
    joost

  56. rob says :

    @Joost
    Inderdaad!, en we wachten en wachten op iemand die het kan vertalen πŸ™‚

  57. Pittig says :

    @ Allen

    Ik ben in de hemel geweest! En ik heb geproefd hoe het daar aan toe ging! En het verbaasde mij wel wie er allemaal nog meer in de hemel zaten! πŸ˜€

    Het was geweldig deze middag. Het gebeurt niet vaak dat ik zo heerlijk heb gelachen, zo diep ben geschrokken, zo zwaar ben teleurgesteld en me zo flink beetgenomen heb gevoeld als deze zondag.

    Ook ik ben uiteindelijk dus weer thuisgekomen. De terugreis duurde lang, want ik ben toch nog steeds niet over de klap heen… ik bedoel, over de zegen heen, die er van de bijeenkomst uitging!

    Er is nu een hele nieuwe dimensie en diepte toegevoegd aan teksten als “wolf in schaapskleren” en “de duivel die zich voordoet als een engel des lichts.”

    Ik heb weinig geslapen vannacht. Alsmaar gezocht in de reactiecatacomben van GG om te kijken wat sommige mensen over zichzelf hebben verteld en waar beslist leugens in moeten staan. Na zo’n 18 uur zoeken nog niets gevonden, maar ik ZAL en MOET het beslist vinden.

    En inderdaad zou 2x per jaar wel beter zijn, want dit is gewoon te kort en te weinig.

  58. Ruub says :

    @Wilfred, @Pittig, @TommyLee, @Flipsonius en alle anderen:

    Oke, 30 september 2012 maar vast vrijhouden dan?

  59. mafchauffeur says :

    30 september 2012 staat genoteerd. En indien wederom in Amersfoort kijk ik wel eerst of er een dienst van de Doorbrekertjes aan vooraf gaat. Een soort “indrinken”, zogezegd. Hoewel, teveel zegen op 1 dag is ook niet goed.

  60. aafkej says :

    Het is heerlijk on te zien dat de leden van de Dwaze Schare zo focussen…
    @Pittig, denk nou aan je hart man.
    In het evangelie geldt: “Zoekt en gij zult vinden”.
    Bij de Dwaze Schare zal deze tekst echter nooit ingang vinden.
    In onze kringen geldt slechts de waarheid nadat deze is vastgesteld… Na vaststelling is de waarheid ook onfeilbaar.

    Je kunt trouwens zo eenvoudig vaststellen dat jij een echte gristen bent: je had niets gezien maar je geloofde het toch. Sterker je wist het zeker…! πŸ˜‰
    Maar wij leven in spannende tijden| Eerst zien en dan geloven…

    Wat jij hoopt te vinden is er niet…! πŸ˜€
    Hoed u voor een tunnelvisie

  61. bramvandijk says :

    @aafkej

    Bij de Dwaze Schare zal deze tekst echter nooit ingang vinden.
    In onze kringen geldt slechts de waarheid nadat deze is vastgesteld… Na vaststelling is de waarheid ook onfeilbaar.

    Dus eerst een procedure vaststellen over hoe we de waarheid kunnen vaststellen.
    Gezien het feit dat we altijd maar met een beperkte groep zijn die ook nog eens een vergelijkbare culturele achtergrond hebben is een meerderheid van stemmen geen garantie voor echte waarheid.
    Sterker nog, ik denk dat in ons geval ook unanimiteit geen garantie is voor waarheid.

    Maar voorstel is dus om tijdens de vergaderingen van de dwaze schare zaken vast te stellen als onfeilbare waarheid op het moment dat minimaal 150% van de stemmen het er mee eens is.

  62. aafkej says :

    @bramvandijk
    Voorstel aangenomen!

  63. Dutch Hermit says :

    @Bram van Dijk
    Ik denk dat ik met een stemgewicht van 148 procent een heel eind kom, maar misschien kan iemand met een percentage van 152 procent voor mij compenseren? πŸ˜‰

  64. aafkej says :

    Is het een idee als we als Dwaze Schare een cursus- en excursieprogramma plannen?

    -Samen vissen met David Sorensen
    -Cursus sjofarblazen met Werner de Belg
    -Leren tongen met Jan Sjoerd Pasterkramp
    -Heilige geest-kunstjes met Mattheus van der Steen (goud en veren)
    -Geloofwaardig draaien met Willem Ouweneel
    -De verwerking van schokken met Ds. Pittig

  65. flipsonius says :

    We kunnen ook met kaartjes met verschillende kleurtjes gaan werken: groen = echt waar, geel = een beetje echt waar etc.

    Hmm, is dat niet al eerder eens gedaan? πŸ˜‰

  66. aafkej says :

    Sorry ik vergat de cursus “To be or not to be” met Professor Dompeling. πŸ˜€

  67. bramvandijk says :

    @Dutch Hermit
    Ik denk dat we het precieze percentage ook via deze methode onfeilbaar moeten gaan vaststellen op 30 september, om vervolgens in een oneindige regressie terecht te komen πŸ˜‰

  68. mafchauffeur says :

    – Enthousiasmerend Collecteren met David de Vos
    – Prikkelend duiden met Bert Dorenbos
    – Afstandelijke Empathie met Mgr. Van Eck
    – Onzichtbaar Kerkbesturen met Plaisier
    – Doden Opwekken met Yvette Lacle en Mama Heidi (met miniworkshop door dr.Dompeling)
    – Zwammen met ds.Paauwe
    – Profetisch zingen met Renate Sorensen en de Engelen (bonus: goedstofbad)

  69. Dutch Hermit says :

    @Bram van Dijk
    Je wilt een soort van oneindige Kretenzer paradox ontwikkelen? πŸ˜‰

  70. crazyron says :

    Wat dachten jullie van holografische stembriefjes: De afbeelding verandert met de wijziging van de invalshoek. Pittig ziet alleen maar ja stemmers Aafke alleen maar nee stemmers (of andersom natuurlijk)

  71. Wilfred says :

    @Bram:

    Maar wat goed om te weten dat jij geheime kennis hebt. Iedere keer dat ik het vermoeden heb dat wat je zegt niet klopt, dan komt het gewoon omdat je geheime kennis hebt en vanuit die kennis op schijnbaar onzinnige standpunten komt πŸ˜‰

    Je stelt me wel teleur, beste Bram. Iemand met jouw opmerkingsgaven had toch al lang kunnen deduceren dat ik over geheime kennis beschik? Alles wees tenslotte in die richting… en zoals geheime kennis betaamt, is ze onfeilbaar. πŸ˜‰

    Ben wel dankbaar voor het ‘schijnbaar’ in die zin… πŸ™‚

    @Ruub: Lijkt me een goed plan! Ik zet hem vast.

    @Aafkej:

    Vergeving vindt pas plaats na boetedoening!

    Wat is dat nu weer voor paapse gedachte?! Moet ik tien weesgegroetjes bidden of zo?? πŸ˜‰

    Luk 17: 3 en 4 zegt mij dat ik nog minstens zes pogingen over heb om je vergevingsgezindheid te testen… dus maak je borst (ha ha) maar nat… πŸ™‚

  72. Pittig says :

    @ Ruub

    30 september!!

    Wat een mooie datum heb je uitgekozen!

    Volgens de Hindoe kalender begint dan Pitr Paksha waarbij de voorouders eer wordt betoond door middel van voedseloffers!

    Voor alle katholieken onder ons:
    http://www.heiligen.net/heiligen_dag.php?MD=0930

    Hiëronymus van Bethlehem stierf op die dag in het jaar 420. Hij was de grote geleerde die als één van de weinigen kennis van het Hebreeuws had (!!!) en de bijbel in het Latijn vertaalde.

    Lees beslist op heiligen.net ook het mirakel van de leeuw! DÑÑr heb ik TRIN, de Doorbrekers en Morris Cerullo nog nooit over gehoord!

    @ Aafkej

    Tot aan afgelopen zondag geloofde ik inderdaad nog veel. Maar daarna echt niets meer. Mijn vrouw vroeg me nog: “Hoe was het met de bijeenkomst?”

    En ik zei: “Ik denk dat ik op de bijeenkomst was, maar ik weet het niet meer zeker. En het was erg leuk, maar ik twijfel of ik het wel echt heb meegemaakt. Ben jij wel mijn vrouw?”

  73. Wilfred says :

    @Pittig: Gisteren was het 1 april. De heiligendag van Irene van Thessaloniki. Ik zie wel parallellen met de ontboezemingen van Aafke…

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Irene_%28heilige%29

    Ook de heiligendag van Hugo van Grenoble is heel toepasselijk. Ik denk dat degene die de dag heeft uitgekozen, grote profetische gaves bezit en zo in de voetsporen van de ontmaskerde profetes Aafke kan treden…

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hugo_van_Grenoble

  74. Ruub says :

    @Pittig
    πŸ™‚
    Het is sowieso een mooie dag als de Dwaze Schare weer bijeen is.

  75. Wilfred says :

    @Aafkej: Vandaag is het 2 april. De heiligendag van Maria van Egypte:

    Maria van Egypte (ca. 344 – ca. 421) wordt vereerd als de patroonheilige van vrouwen die boete doen, vooral in de Oosters-orthodoxe en Oosters-katholieke Kerken, in de rooms-katholieke en Anglicaanse Kerk.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_van_Egypte

    Aangezien in Christus noch man noch vrouw is (hoorde ik iemand zeggen), verstout ik mij het volgende gebed uit te spreken:
    “Heilige Maria, bid voor mij! En gedenk ook Aafkej in uw genade…”

  76. Wilfred says :

    @Pittig: Toch bijzonder dat iemand als Augustinus opmerkingen durfde te maken over de vertaling van Hieronymus.

    Augustine had little or no knowledge of Hebrew, although he was probably familiar with the rudiments of the related Punic language.

    http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/judaica/ejud_0002_0002_0_01603.html

    Maar hij had natuurlijk ook geen toegang tot de geinspireerde preek van Bram van Dijk. Anders had hij zich wel drie keer bedacht…! πŸ˜‰

    Die legende over de leeuw doet ook wel erg sterk denken aan Androcles…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Androcles

    Na de eerste eeuw wordt het met de betrouwbaarheid van de verhalen helaas niet veel beter… πŸ˜‰

    Beide verhalen hebben trouwens interessante parallellen met het verhaal van de gedoopte leeuw uit de Handelingen van Paulus.
    http://theol.eldoc.ub.rug.nl/FILES/root/1996/584/c4.pdf

    Toen konden mensen nog eens mooie verhalen verzinnen! πŸ™‚ En geloven… 😦

    Hippolytus uses the Acts of Paul in his Daniel Commentary; c. AD 204
    “If we believe that when Paul was condemned to the circus the lion which was set upon him lay down at his feet and licked him, why should we not also believe what happened in the case of Daniel?” (III 29, Sources Chret. 14, 1947, 254).

  77. mafchauffeur says :

    @Pittig: het is dan ook niet zonder reden dat in die (demonische?) Narnia-vertelling een belangrijke rol is weggelegd voor een pratende leeuw.

    *peinst*

    Stel nou dat circussen door Marianne Thieme definitief hun dierenacts moeten afschaffen, worden de afdankertjes dan ingezet bij Firenights en Women Aglow ochtenden? Wel spannender dan vlagzwaaien of oudtestamentisch gourmetten, dus waarom eigenlijk niet.

  78. joost says :

    pittig

    . Ben jij wel mijn vrouw?

    Wat zei ze toen?: Ik vraag me af waarom ik ooit ja heb gezegd?
    Had is dat wel moeten doen? Kan ik er nog onder uit?
    :grin;
    joost

  79. joost says :

    mafchauffeur:

    : het is dan ook niet zonder reden dat in die (demonische?) Narnia-vertelling een belangrijke rol is weggelegd voor een pratende leeuw

    zoals in the chronicals of Narnia?
    joost

  80. joost says :

    mafchaufeur, een deel van mijn tekst had ik per ongeluk gedeleted voor ik het verstuurde. maar was die pratende leeuw een profeet of een disipel? Maar is Narnai echt demonisch? Misschien moeten we bidden om bevrijding?
    Maar heeft je gepeins je nu verder gebracht anders dan dat je kunt gourmetten met die circusdieren?
    joost

  81. mafchauffeur says :

    @joost: ja, Narnia van de chronicles, van C.S. Lewis. Helemaal fout leesvoer, moet je je verre van houden.

    http://www.real-life.nl/lifeletter/2005/onderwijs/narnia.html

    Blijkbaar heeft God deze dwaallectuur vijftig jaar getolereerd, en vervolgens Zijn profeet gezonden om er krachtig stelling tegen te nemen.

  82. john1974 says :

    @mafchauffeur

    6) Narnia goed – Passion fout!

    Wat opvalt is dat er juist over deze film zo’n laaiend
    enthousiasme bestaat bij de meeste christenen, terwijl er
    op ‘The Passion Of The Christ’ zoveel kritiek was.
    ‘The Passion’ spreekt pas duidelijk over het evangelie!
    Dat is tenminste een film waardoor mensen echt het offer
    van Jezus gaan ontdekken.

    Is het niet uitermate vreemd dat juist veel mensen
    die kritiek hadden op ‘The Passion’ vol lof zijn over een film
    waarin de naam van Jezus niet genoemd wordt,
    er Griekse en Romeinse afgoden worden voorgesteld als vrienden
    en toverij en waarzeggerij als goed worden beschouwd?

    Denk daar eens even over na…

    Ik heb er over nagedacht, en ik denk dat dat komt omdat The Passion Of The Christ gewoon een hele slechte film was πŸ˜‰ Reli-torture-porn eigenlijk. Past goed in de traditie van films als Saw en Hostel, voor degene die een coole manier willen zien waarop je iemand om zeep kunt helpen. Ik werd er geen moment door geraakt, maar kon als horrorliefhebber nog enigszins genieten van het bloederige spektakel. Een soort splatterfilm eigenlijk. Op mijn harde schijf staat The Passion in ieder geval tussen de superheldenfilms. Want een echte horrorfilm is het niet te noemen en als drama werkte het voor geen meter. Van mij krijgt The Passion een 3.

  83. mafchauffeur says :

    @john1974
    Ach, in het hele Oude Testament wordt de naam van Jezus niet genoemd. Vind ik echter onvoldoende reden om het weg te zetten als anti-evangelie-boek.

    Gelukkig doet David Sorensen dat ook niet, zo genuanceerd is hij dan weer wel. πŸ™‚

  84. joost says :

    John

    Van mij krijgt The Passion een 3.

    Dan ben je nog zeer mild in je score, Bij mij zou die een minus 4 hebben gekregen. πŸ˜‰
    joost

  85. Wilfred says :

    @Joost: John probeert na de DS-bijeenkomst een tijdje wat milder over te komen op GG. Dat is soms een uitdaging, maar chapeau, John! Zowaar een milde kritiek… πŸ™‚

  86. rob says :

    @Wilfred
    John milder?
    Relitortureporn πŸ™‚
    Laat hij zichzelf maar blijven:)

  87. Wilfred says :

    @Rob: Ach, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is… πŸ˜‰
    Voor John is dat mild… gewoon een constatering, verder niets. En hij geeft toch nog een 3 voor de film!

  88. joost says :

    wilfred
    een drie ja, maar dat is w.s. omdat hij hem drie keer heeft gezien en hem eigenlijk steeds maar een 1 waard vond. 😈
    joost

  89. Wilfred says :

    @Joost: En jij hebt hem zeker 4 keer onder nul gekeken? πŸ™‚

  90. joost says :

    wilfred
    precies, tijdens een koude winter in de hoop een hartverwarmend verhaal te zien, maar helaas, alleen een bloederige vertoning en verder niet veel. πŸ˜‰
    joost