4. De langverwachte bevrijding

Als ik terugkom is het middagprogramma van de bevrijdingsconferentie alweer begonnen. Het is een swingend gebeuren, iedereen is goed gemutst. Na een korte preek wordt er een collecte gehouden voor een project in het buitenland. Opnieuw kunnen we gebruik maken van het handige automatische incassoformulier. Ik besluit om maar geen sponsor te worden. Er komt namelijk nóg een conferentie over een paar weken, speciaal over het vastzitten aan banden van angst. Nou ben ik niet zo bang aangelegd, maar het klinkt wel aantrekkelijk. En ik heb dan een nieuwe kans om te geven.

Dan gaat het echt beginnen, je merkt het aan alles. In tegenstelling tot de vorige keren blijft de band nu op het podium staan. Leden van een gebedsteam staan vooraan opgesteld. De spreker krijgt het ‘op zijn hart’ om een algemene uitnodiging te doen die qua omschrijving zo breed is dat bijna iedereen naar voren komt. De spreker maakt graag gebruik van zijn stem en begint zo nu en dan te schreeuwen. Hij wisselt langzame diepe zinnen af met snel en hard gepraat. “Je bent geboren om vrij te zijn!” schreeuwt hij een paar keer achter elkaar. Het lijkt wel of ik betoverd wordt. Terwijl ik hier ben om vrijgezet te worden van mijn occulte belasting. De muziek begint steeds harder te spelen, “want niemand in de zaal hoeft te horen waar jij last van hebt,” schreeuwt de man vanaf het podium. “Dat zou hen ook onnodig belasten.” Logisch! Dat had ik zelf ook kunnen bedenken.

“Niemand in de zaal hoeft te horen waar jij last van hebt,” schreeuwt de man vanaf het podium. “Dat zou hen ook onnodig belasten.”

Een wat gezette vrouw, dezelfde die eerder in de ingeleverde vragenlijsten stond te snuffelen, stuurt een vrij jong knaapje op mij af om met mij te bidden. De jongeman vraagt mij waar ik last van heb en ik vertel kort de uitslag van de vragenlijst. Ik heb de vragenlijst ook meegenomen. Hij is erg zenuwachtig. De gezette vrouw komt kijken hoe het gaat. Zonder iets te vragen begint ze opeens voor mij te bidden. Ze duwt haar handen tegen mijn hoofd en begint allemaal zaken te roepen die ik niet eens had opgenoemd. Ik moet bevrijd worden van alle pijn die mij in de greep houdt. Maar ik heb nergens last van, ik heb nergens pijn! Ik heb alleen een occulte belasting van mijn overgrootoma. Om mij heen zie ik mensen vallen. Op een gegeven moment word ook ik door de vrouw tegen de grond geduwd.

Opeens weet de jongeman weer wat te doen en begint voor mij te bidden. Voor opvulling van de leegte na het verdwijnen van de belasting. Terwijl ik mij niet anders voel. Na twee liedjes luisteren terwijl ik op de grond lig vind ik het wel mooi geweest en enigszins verbaasd loop ik terug naar mijn stoel. Was dit het nou? Ben ik nu bevrijd van mijn occulte belasting? Iedereen om mij heen kijkt heel blij. Of ik iets heel bijzonders heb gedaan. Even later wordt er nóg een oproep gedaan. Dit keer gaat er een groot aantal vrouwen naar voren.

“Soms hoor je boven de muziek uit mensen hard hysterisch huilen.”

De gezette vrouw heeft het nu heel druk. Ze loopt overal tussendoor. Ondertussen blijft de spreker vanaf het podium regelmatig roepen: “Je bent geboren om vrij te zijn! Wees vrij! Wees vrij!” Zo nu en dan bidt hij ook mee. De muziek blijft doorspelen, vrij hard. Soms hoor je boven de muziek uit mensen hard hysterisch huilen. Dat had ik niet. Heb ik het nu fout gedaan? Ik zie dat het maar een paar mensen zijn die voor het kabaal zorgen en dat de meesten eigenlijk heel rustig blijven.

Dan is het opeens klaar. De gezette vrouw komt bij de spreker op het podium staan en vertelt dat de organisatie achter deze conferentie ook cursussen geeft. En zij geeft zelf cursussen aan kerken. De informatie staat uiteraard op de website, maar aanmelden moet wel snel, want het zit altijd snel vol. Natuurlijk kan in een weekend niet alles tot in de fijne details behandeld worden, maar tijdens een cursus wel.

Tot slot wordt nog de opbrengst van de collecte bekend gemaakt. Er is een paar duizend euro opgehaald. Hoeveel er verdiend is met de boekentafel wordt niet gezegd, maar al het geld zal ten goede komen aan het werk van de verschillende stichtingen. Er wordt gezegd dat mensen nu niet meer naar voren moeten komen, er wordt niet meer met hen gebeden. Nog een allerlaatste liedje en dan is het echt klaar. Ik ga terug naar mijn hotel om het gebeurde eens goed te overdenken.

Wordt vervolgd (miniserie)

31 responses to “4. De langverwachte bevrijding”

  1. jannegen says :

    Hahaha, is ie tegen de grond gewerkt door een dikke vrouw! Tegen dat jonge knaapje hield je wel stand, maar die dikke vrouw kon je niet aan!

  2. rob says :

    @ThaFizzy
    Jij bent toch een boom van een kerel 🙂
    Hoe dik was die vrouw, of was het een verassingsaanval 🙂
    Spannende aflevering!

  3. mafchauffeur says :

    Het zal de gebruikelijke seksuele spanning zijn geweest die het laatste zetje heeft gegeven? 🙂

    Dat duwen vond ik zelf altijd knap irritant. Je wilt toch het liefst een soort onzichtbare Benny-Hinn-knal-voor-je-kanis.

  4. De dichter says :

    al deze bijeenkomsten waaien wel weer over en dan komt er weer een ander thema aan bod…ik heb de laatste 20 jaar niet anders gezien…

  5. Case says :

    Het valt wel op hoe ernstig de occulte belasting van de schrijver is. Niet alleen zit hij aan zijn geld vast maar ook nog aan zijn occulte belasting. Het is ook niet voor niks dat hij naar de Bilderberg getrokken wordt… leuke oma! De schrijver laat niks daarvan los. Zelfs zijn vragenlijst niet.
    Trouwens; Dikke vrouwen voor je laten bidden is niet slim. Als ze zo hard duwen dat ze met je meevallen heb je een dik probleem.

  6. B.Art says :

    gewoon keihard terug duwen, pootje haken en dan doodleuk een naargeestige gruntstem opzetten en brullen dat ze voor altijd verloren heeft…

  7. Pittig says :

    @ B.Art

    😀 😀

  8. De dichter says :

    @B.Art ja en dan gaan rennen dat niemand je kan tegen houden.cool, moet je eigenlijk met een groepje gaan organiseren.

  9. B.Art says :

    En dan een zakje met haren (van de kapper gekregen) in brand steken voor de geur…

  10. joost says :

    kans om vrij te worden van je angst om te doneren en je pakt hem niet aan? “wink: Volgens mij raak je, naarmate je meer sessies volgt, steeds meer bezeten. 😦 En dan nog bijna bezeten door een dikke vrouw. Het is erg met je.
    En dat de muziek vrij hard blijft doorspelen op een bevrijdings sessie is ook niet zo vreemd. Ook blij vrij te zijn. 😀
    Maar zo verbijsterd zijn dat je gedurende 2 hele liedjes op de grond blijft liggen? dat is genoeg, dan hoef je helemaal niet hysterisch te huilen. Ik hoop dat je de volgende sessie overleeft.
    joost

  11. bramvandijk says :

    @Thafizzy
    Jij bent een dapper man…

  12. aafkej says :

    Het bijzondere van deze bijeenkomst is wel dat je voor angst nog even niet aan de beurt bent en nog een poosje moet wachten. Vreemd als je bedenkt dat God het zomaar kan doen. Blijkbaar wil de organisatie een zekere binding met haar achterban houden. Hoe heette dat ook weer? Gebondenheid…! 😦

  13. rob says :

    @Aafke
    klantenbinding 🙂

  14. rob says :

    @Bram
    Maar helaas heeft hij zich niet staande weten te houden.

  15. bramvandijk says :

    @rob
    Nee, maar de poging daartoe vind ik al dapper genoeg 😉

  16. rob says :

    @Bram
    Het bewijs is door ThaFizzy geleverd dat al dat vallen in de geest behoorlijk in scene wordt gezet.
    Dat dacht ik al wel, maar ik had het vermoeden dat ze hier de “juiste ” personen voor uitzochten, een beetje makkelijk omver te duwen zeg maar.
    Voor die boomlange gestalte van ThaFizzy hebben ze behoorlijk wat kracht nodig gehad. Chapeau 🙂

  17. Nelleke says :

    @Pittig
    Onlangs las ik een bijdrage van jouw hand, ook over dit onderwerp, waarin je schreef dat je tijdens je studie theologie ook een vak had gevolgd waarin nader werd ingegaan op het onderwerp ‘exorcisme’. Je schreef toen ook dat dit in alle godsdiensten en culturen over de hele wereld gepraktiseerd wordt.
    Nu heb ik een vraag die hieraan gerelateerd is. Mensen die vanuit ‘occulte bewegingen’ (evangelisch) christen zijn geworden, beweren heel vaak dat bepaalde christelijke ‘zaken’ hen er heel duidelijk op wezen dat het christelijk geloof het enige antwoord is op hun vragen. Op youtube staat bijvoorbeeld een interview met een vrouw die eerst bezig was met occulte zaken, en later christen is geworden, doordat de overbuurman met zijn gitaar en christelijke liedjes de boze geesten kon laten verdwijnen. Dit soort verhalen hoor je natuurlijk meer, bijvoorbeeld ook op cip.nl.
    Mijn vraag: zijn dit soort bekeringsgeschiedenissen van mensen die met ‘occulte’ zaken bezig zijn geweest, nu ook te vinden in andere godsdiensten, maar dan bijvoorbeeld doordat de profeet Mohammed (of een andere belangrijke persoon/god binnen een religie) hen liet weten dat ze zich daarmee niet meer moesten inlaten?
    Heb je trouwens boektitels die hierover meer loslaten?
    Ik ben heel benieuwd.

  18. Midas says :

    Ook tof’ een vette flashmob bij zon bijeenkomst. Allemaal opeens thriller van Michael Jackson dansen. Wel die monster outfit aantrekken. Of allemaal lucht gitaar spelen met de band mee.

  19. thafizzy says :

    rob, op 28 maart, 2012 om 9:43 am zei:

    @ThaFizzy
    Jij bent toch een boom van een kerel 🙂
    Hoe dik was die vrouw, of was het een verassingsaanval 🙂

    Dat eerste laat ik voor jouw rekening; ja, ik had dat even niet zien aankomen.

    mafchauffeur, op 28 maart, 2012 om 10:38 am zei:

    Het zal de gebruikelijke seksuele spanning zijn geweest die het laatste zetje heeft gegeven? 🙂

    Dat duwen vond ik zelf altijd knap irritant. Je wilt toch het liefst een soort onzichtbare Benny-Hinn-knal-voor-je-kanis.

    Seksuele spanning? Ik was op een christelijk iets, niet in een parenclub hoor!

    En dat duwen… ik vond het vreselijk. Het is gewoon een showvertoning, het slaat nergens op.

    Case, op 28 maart, 2012 om 11:15 am zei:

    Het valt wel op hoe ernstig de occulte belasting van de schrijver is. Niet alleen zit hij aan zijn geld vast maar ook nog aan zijn occulte belasting. Het is ook niet voor niks dat hij naar de Bilderberg getrokken wordt… leuke oma! De schrijver laat niks daarvan los. Zelfs zijn vragenlijst niet.
    Trouwens; Dikke vrouwen voor je laten bidden is niet slim. Als ze zo hard duwen dat ze met je meevallen heb je een dik probleem.

    Als ik van mijn geld een kindje in leven hou in Birma, gaan er drie dood in Peru. Of sterft er een olifantenfamilie op Jakarta. Nee, ik geef liever aan projecten van mensen die ik zelf ken. Ook i.v.m strijkstok verhalen enzo.
    Gelukkig is ze niet op mij gevallen. Althans, ik heb geen valentijnskaartje gehad.

    @B.Art, Pittig, De dichter en nog een keer B.Art:
    Laten we dan verder gaan met het zingen uit de omgekeerde bundel: Gooi de kernbom, voor God schiet op

    @bramvandijk:
    Dank

    @joost, @aafkej:
    Jah, Aafke slaat de spijker op z’n kop met haar reactie.

    rob, op 28 maart, 2012 om 2:52 pm zei:

    @Aafke
    klantenbinding 🙂

    Nee, je kunt geen AH Bonuskaart krijgen.

    rob, op 28 maart, 2012 om 3:52 pm zei:

    @Bram
    Het bewijs is door ThaFizzy geleverd dat al dat vallen in de geest behoorlijk in scene wordt gezet.
    Dat dacht ik al wel, maar ik had het vermoeden dat ze hier de “juiste ” personen voor uitzochten, een beetje makkelijk omver te duwen zeg maar.
    Voor die boomlange gestalte van ThaFizzy hebben ze behoorlijk wat kracht nodig gehad. Chapeau 🙂

    Nee, serieus, ik zag haar aankomen en voor het wist was het een duw richting de vloer. Ik was er niet op bedacht dat je daarbij ‘geholpen’ moest worden.

  20. Ruub says :

    @John
    En bedankt John 🙂

  21. Joost says :

    thafizzy

    Als ik van mijn geld een kindje in leven hou in Birma, gaan er drie dood in Peru. Of sterft er een olifantenfamilie op Jakarta

    Staat dat ergens in de bijbel? Is het wetenschappelijk bewezen?
    Of is het één van je “belaste” ideeën? 😉

    Nee, serieus, ik zag haar aankomen en voor het wist was het een duw richting de vloer. Ik was er niet op bedacht dat je daarbij ‘geholpen’ moest worden.

    “het vrome stemmetje van D.H.” Als je werkelijke seireus zou willen zijn zou je weten dat een ieder “hulp” nodig heeft om tot den Heer te komen. “het vrome stemmetje van D.H” Braaft snoetje (maar die zit niret bij de emoticons) 😐
    D.H.
    sorry dat ik even gebruik heb gemaakt van je vrome stemmetje. 🙂
    joost

  22. thafizzy says :

    Goed rentmeesterschap heet zoiets volgens mij Joost

  23. B.Art says :

    @ midas
    Dan zullen ze het bestempelen als een fleshmob…

  24. pijpkaneel says :

    @B.Art

    Ga door, ik lig dubbel. Vooral die grunt-stem maakt het helemaal af. Ik zie het voor me! 🙂

  25. crazyron says :

    In een weekend met evangelische leiders was ook zo’n sessie waarin iedereen na gebed achterover tuimelde. Ik was een van de weinigen die niet viel. Wellicht omdat ik express een been naar achter had geplaatst. Ik moet er bij zeggen dat ik me had voorgenomen me niet om te laten duwen terwijl ik er geen bezwaar tegen had een “zegen”te ontvangen (anders was ik niet naar voren gegaan). Ik was er wel verbaasd over dat al die voorgangers maar achter elkaar plat gingen.
    Het gaf me een soortgelijk effect als toen ik hoorde dat er een spookrijder op mijn wegvak was gesignaleerd. Ik dacht toen: 1 spookrijder? Het zijn er honderden!!! 🙂

  26. Wilfred says :

    @TommyLee: En je bent toen niet verwijderd als duivelse invloed? Zo’n eigenwijs persoon die niet meedoet levert toch altijd vervelende vragen op… 😉

  27. crazyron says :

    @wilfred: nee, niemand die daar op lette. Iedereen was bezig met zijn eigen beleving. De handopleggers gaven het eigenlijk vrij snel bij mij op, waarschijnlijk omdat ze nog met zoveel mensen moesten bidden.

  28. thafizzy says :

    @crazyron

    Was dat toevallig in Dalfsen (toen nog ‘De Bron’) / Zwolle (IJsselhallen) met Marcos Witt?

  29. Hendrik says :

    @crazyron
    Eigenlijk best raar, naar voren gaan om naar achteren te vallen…

  30. Onno says :

    @Aafke,

    Het lijkt er inderdaad op dat het om klantenbinding gaat. Zoveel over demonen praten en mensen angstig maken zodat ze in het jargon van deze lieden gebonden worden door een angstdemon, zorgt ervoor dat ze bij je terug blijven komen en blijven doneren.

  31. joost says :

    onno
    klantenbinding klinkt me we erg tegenstrijdig in mijn oren bij die groepen die er juist op uit zouden zijn om je van je bindingen te ontdoen. 🙂
    joost