Meld je aan voor de Dwaze Schare 2.0!

Bijna een jaar na de Dwaze Schare 1.0 is het, zoals HIER al aangekondigd, hoog tijd voor een Dwaze Schare 2.0. Net zoals de vorige keer zal de bijeenkomst gehouden worden in Amersfoort. En wel op 1 april van 14:00 – 17:00 uur, met mogelijke uitloop voor hen die wel heel hongerig zijn aangelegd.

Om een beetje in te kunnen schatten hoeveel mensen er komen, wil de organisatie achter de Dwaze Schare dat je je voor deze bijeenkomst even aanmeld. Hoe doe je dat? Je stuurt een e-mailtje naar dwazeschare [apestaart] gmail.comΒ met daarin de naam die je op GoedGelovig gebruikt. Aanmelden kan tot en met vrijdag 30 maart. Op deze manier kunnen er voldoende vragenlijsten, stencils met onze eigen Twijfelliederen, enz. gemaakt worden.Β Als alles goed gaat krijg je van de organisatie een bevestiging met daarin de adresgegevens waar de Dwaze Schare zich gaat verzamelen.

Disclaimer: De Dwaze Schare staat echt wel een beetje los van Goedgelovig en distantieert zich van elke uitspraak die Goedgelovig ooit gedaan heeft. De Dwaze Schare is een initiatief van reageerders op Goedgelovig, die ook wel weer eens echte mensen willen ontmoeten en zonlicht willen zien na al die maanden in hun eentje achter een computer te hebben gezeten.

161 responses to “Meld je aan voor de Dwaze Schare 2.0!”

  1. agilhard says :

    Helaas dat gaat niet lukken. Ik ben die dag uitgenodigd om te gaan midgetgolven met Koningin Beatrix.

  2. henkjan37 says :

    @agilhard

    jij ook al?

  3. Dutch Hermit says :

    De Dwaze Schare staat echt wel een beetje los van Goedgelovig en distantieert zich van elke uitspraak die Goedgelovig ooit gedaan heeft.

    Vooral dat ‘beetje’ doet t ‘em.

  4. Joost says :

    henkjan agilhard
    Dat midgetgolven met Beatrix gaat niet door. Zij heeft mij namelijk toegezegd dat zij bij komt oppassen daar ik op 1 april geen vrij kon krijgen. Beatrix heeft me ook verteld dat zij hoopt dat het weer een beetje goed is omdat zij dolgraag weer eens wat aan mijn tuin wilde doen. Als is uit mijn wek komt gaan we BBQen.
    Dus pech voor jullie.
    joost

  5. De dichter says :

    Sorry ik ga meestal naar een middag dienst dus het tijdstip en datum is erg dubieus. Slechte planning, doe het op een zaterdag avond of zo.
    En niet 1 april, zo wel bestel dan een bierpad senseo, http://www.bierpad.nl/

  6. mafchauffeur says :

    @de dichter: van 14:00 tot 17:00, dat IS toch een middagdienst? πŸ™‚

    Palmpasen met de Dwaze Schare, de geboorte van een traditie met een grote T.

  7. bramvandijk says :

    @de dichter
    De Dwaze Schare is een middagdienst. Dus kom een keer kerkshoppen bij de Dwaze Schare!
    -gegarandeerd langer en minder eenduidig dan de diensten in enig andere kerk;
    -niet één koekje bij de koffie, maar bier en bitterballen (of melk en honing als je daar de voorkeur aan geeft)
    -niet koffiedrinken na de dienst, maar dineren na de dienst;
    -niet passief luisteren naar hoe het is, maar actief discussiΓ«ren over hoe het zou kunnen zijn;
    -niet de herder staat centraal, maar de schapen.

    Vind je dit dubieus, dan ben je blijkbaar niet dwaas genoeg 😦

  8. De dichter says :

    Beetje debieus blijkt maar weer “de Herder staat niet centraal “…

    En ik heb het een beetje druk, voorbeweiding op pasen,
    http://www.paastheaterdolorosa.nl/

    Is ook hoe het zou kunnen zijn, heel veel christelijke artiesten uit alle uithoeken van nederland bij elkaar om mensen nog warm te maken/houden wat er nou werkelijk met pasen is gebeurd…

  9. Johan says :

    Er staat niet bij waar het is. Logisch het is op 1 april

  10. Johan says :

    @Naamgenoot: Kies even een andere nickname als je wilt.

    Ik ben er bij hoor, op 1 april.

  11. thafizzy says :

    @Johan die een andere naam nodig heeft

    Volgens mij is het in Amersfoort

  12. Joost says :

    thafizzy
    Amersfoort is best wel groot hoor !!

    Johan
    ja er staat wel Amersfoort da’s duidelijk

    naamgenoot van Johan
    je hebt helemaal gelijk, er staat inderdaad niet wÑÑr in Amersfoort. πŸ™‚
    joost

  13. Pittig says :

    @ ThaFizzy

    Joost mag het weten! Toch?

  14. Pittig says :

    Ik ben er trouwens ook bij.

  15. Ruub says :

    Ik laat deze unieke kans ook niet schieten. Ik heb alleen helemaal niks voor het programma/ de liturgie.

  16. bramvandijk says :

    @de dichter

    Beetje debieus blijkt maar weer β€œde Herder staat niet centraal β€œβ€¦

    Debieus… als in een samentrekking van debiel en dubieus πŸ˜€
    Maar goed… troost je dan maar met de gedachte dat ik niet van de organisatie ben en het in de praktijk heel anders kan uitvallen πŸ˜‰

    Ik ben er overigens wel bij natuurlijk.

    @Ruub

    Ik heb alleen helemaal niks voor het programma/ de liturgie.

    Is er ΓΌberhaupt een programma/liturgie dan?

  17. rob says :

    Mooie locatie, ik kom ook.

  18. Dutch Hermit says :

    Het begint aardig op de line-up van de vorige keer te lijken πŸ˜€

  19. Joost says :

    pittig
    maaar joost hoeft het niet te weten want die moet werken. Johan wil het graag weten. πŸ˜€
    joost

  20. idelette88 says :

    Ik probeer de tweede helft van de bijeenkomst te komen. Als het niet lukt (mocht mijn werk dusdanig uitlopen dat het geen zin heeft om vanuit 010 naar Amersfoort te komen) moet/kan ik me dan bij iemand melden (telefonisch)?

    Idelette

  21. Joost says :

    de dichter

    om mensen nog warm te maken/houden wat er nou werkelijk met pasen is gebeurd…

    Dat weet toch iedereen? Toen werd de paashaas toch uitgevonden? πŸ’‘
    joost

  22. thafizzy says :

    @idelette88

    De vorige keren waren er mensen met internet op hun telefoon. Dus wellicht gewoon hier even een reactie achterlaten?

  23. midas says :

    Ik kom uit Koudekerke (what’s in a name) kan ik met iemand meerijden? Neem mijn favo Opwekkings cd mee voor in de auto.

  24. cornelis says :

    da’s nou toevallig..ik ben dan op bezoek bij de Paus..
    waarom is mijn vorige reactie hier op occulte wijze verdwenen?
    duivelswerk en iets anders is het niet! bah..!

  25. crazyron says :

    Als het me lukt ben ik zeker weer van de partij!

  26. bramvandijk says :

    @idelette88
    Goed om te horen dat 010 weer goed vertegenwoordigd zal zijn… er vanuit gaande dat het je inderdaad lukt om te komen…

  27. Dutch Hermit says :

    Zolang 055 maar aanwezig is πŸ˜›

  28. John says :

    Ik ben er ook bij πŸ™‚

  29. rob says :

    @Midas
    Als je een tussenstop leuk vind in de omgeving Ridderkerk, dan kun je voor een deel met mij meerijden.
    Maar ik weet niet of dit echt handig is. Koudekerke= Zeeland?

  30. Ruub says :

    Er begint zich een patroon af te schilderen qua aanmeldingen πŸ™‚

    Belangrijkste vragen:
    – wie wordt de loose canon van deze meet-up?
    – wordt het wederom een apostel-aantal?
    – hoeveel vrouwelijke apostelen komen er?
    – welke wonderen zullen we deze keer mogen aanschouwen?

  31. Dutch Hermit says :

    @Ruub
    Belangrijkste vraag: komt er dit keer nog een zelfbenoemde profeet langs? πŸ˜‰

  32. rob says :

    @DH
    Ik weet niet of Aafke gaat komen.
    Overigens is zij door anderen benoemt. het zou wel eens een ware profeet kunnen zijn !

  33. idelette88 says :

    @ Bramvandijk
    Sterker nog je kent me al (een ienieminie beetje).
    (Dit om een schok ter plekke te voorkomen) πŸ™‚

  34. aafkej says :

    @rob
    Ik bid er nog voor…!

  35. bramvandijk says :

    @idelette88
    Hmmm… ik geloof niet dat ik iemand ken met de naam idelette… al moet ik toegeven dat ik niet een ontzettend goed geheugen heb voor namen…

  36. flipsonius says :

    @Bram
    vermoedelijk is het je eigen vrouw πŸ™‚

  37. aafkej says :

    @bramvandijk
    Langzamerhand krijg ik van de Here het bericht dat ik wellicht moet gaan…! πŸ˜‰

  38. bramvandijk says :

    @flisonius
    πŸ˜€
    Ja, die wil ook eindelijk wel eens een keer een gesprek voeren met mij πŸ˜‰

    @aafkej
    Lijkt mij leuk als je komt, wat kunnen we doen om je het laatste zetje te geven?

  39. Ruub says :

    @aafkej
    Het zou een eer zijn!
    @Flipsonius: kom je ook?

    ps: heb de laatste tijd wat last van wisselende gravatars: het is niet anders.

  40. flipsonius says :

    @Ruub
    Ja, was ik wel van plan!

  41. aafkej says :

    @bvd
    Ik zei dat ik wellicht moest gaan…
    Dat is echt wat anders dan dat ik wellicht moest komen… πŸ˜€
    Ik begrijp dat je van @Idelette88 mogelijk al geschokt zult zijn.
    Mocht ik “in de geest” worden vervoerd naar de DS-locatie dan is niet uitgesloten dat enkele goedgelovigen het niet overleven van de sch(r)ik….
    πŸ˜€

  42. Ruub says :

    @flipsonius
    Ah, mooi zo! Altijd een feest om GG-genoten te ontmoeten πŸ˜‰

  43. Ruub says :

    @aafkej
    A joh, kom gewoon. We schrikken niet van elkaar; we zijn immers allemaal geschapen naar Zijn evenbeeld. πŸ™‚

  44. aafkej says :

    @Ruub
    Jij zou zo maar het evenbeeld van de Trooster kunnen zijn…. πŸ˜‰

  45. Dutch Hermit says :

    Leuk, Aafke en Flipsonius om jullie ook eens de hand te mogen schudden πŸ˜‰ En dit keer blijf ik ook langer (ook niet geheel onbelangrijk)

  46. thafizzy says :

    Zo, ik heb me ook aangemeld. Ik heb even een mailtje gestuurd naar dwazeschare [apestaart] gmail.com

  47. John says :

    @aafkej

    Je bent stiekum matthewvanderstien? πŸ˜‰

  48. aafkej says :

    @John
    joe het uh wurt of nohlidsj…. πŸ˜€

  49. rob says :

    @ Aafke

    @Aafke Je bent stiekum matthewvanderstien?

    @John
    joe het uh wurt of nohlidsj…

    Vandaar ook je enorme profetische charisma !
    Het zou een enorme eer zijn je te ontmoeten bij de dwaze schare… we hebben het niet verdiend na al die laster!

  50. mafchauffeur says :

    Duidt de naam “aafkej” op de profetenzalving van “aafke”?

  51. Pittig says :

    @ Flipsonius

    Heel erg leuk om jou te gaan ontmoeten!

  52. Pittig says :

    @ Aafke

    Ik kreeg deze woorden door…

    “Zo spreekt de Heer*: “Gij Aafke, schoonste onder alle vrouwen, vooral onder uw oksels, iedereen ziet er erg naar uit u te ontmoeten. Sta dan op, meld u aan en gaat dan heen naar deze ontmoeting. En gij zult met al uw wijsheid en goedheid en scherpe vragen en grappige opmerkingen velen tot een zegen zijn en zij zullen zich verwonderen en vragen: “Is dat dΓ© Aafke?” en zij zullen vervuld worden met blijdschap, bier en thee en voor degenen die langer blijven ook nog een warme hap.”

    Je moet er maar mee doe wat je wilt, maar ik zou persoonlijk nooit tegen de Heer* ingaan…

    * de Heer = de Heer Pittig

  53. De dichter says :

    jaja het is bijna zondag..

  54. rob says :

    @DeDichter
    Jij komt toch ook πŸ™‚

    @Pittig
    Het is weer ongelooflijk knap hoe jij de zaken in jouw voordeel weet om te draaien. Gij brute van enig fatsoen verstoken manipulant 😦
    Voor de goede orde: Aafke is onze echte profeet!!!
    Zij moet jou aansturen en vertellen wat je moet doen, en niet andersom !

    Jij bent slechts een theoloog. Je kan misschien in het latijn, Grieks of Hebreeuws gaan vertalen wat Aafke in de Nederlandse grondtekst tot ons te zeggen heeft πŸ™‚

  55. joost says :

    pittig
    Hoe weet jij dat aafke schoon is onder haar oksels? Klinkt me enigszins verdacht.
    joost

  56. aafkej says :

    O Heeeeere, geef mij na al deze opdringerige woorden een teken, een teken Here uit Uwen hand; gelijk Gij deed met Gideon.

    @Pittig: geweldige tekst
    @rob: ik meen dat het @Wilfred was die mij hier tot profeet heeft benoemd. Daar is echter niets van aan. Met de hier geziene profeten wil ik niets te maken hebben. Zij benoemden zichzelf en spreken allerlei al dan niet katholiek onheil over de wereld uit.

    Ik kan slechts een roeping tot profe(tes)et aanvaarden als deze plaatsvindt met heilige olie, goudstof en vuur.
    Met dit eisenpakket kun je dus lang wachten …… πŸ˜€

    @mafchauffeur: ga jij zondag naar de DS meet-up?

  57. aafkej says :

    Schrik nu van het door mij opgestelde eisen/wensenpakket want de echte feestneuzen hebben de olie, het goudstof en het vuur natuurlijk zo voor elkaar. 😦
    Voor ik het weet lig ik voorover om in het Latijn tot profeet gewijd te worden door Heer Pittig, omdat ik zelf probeerde leuk te zijn.

    Maar vrienden alle gekheid op een stokje, we hebben toch helemaal geen zin in van die types die drie keer in de week het spelletje
    “Ik zie, ik zie wat jij niet ziet” gevolgd door de toverspreuk “Zo spreekt de Heere” komen spelen.
    Dat wordt toch helemaal niks!

    Ik wil uiteraard wel mijn oksels schoon houden…!

  58. rob says :

    @Aafke

    Ik wil uiteraard wel mijn oksels schoon houden…!

    Dat is nou net de uitgesproken plek om zalving te ontvangen voor de bediening van profeet voor een dwaze schare.
    Jammer zeg, dat je niet wilt 😦

    Want inderdaad, bij de eerste viering al, toen de dwaze schare nog geen officiele naam had, was er al sprake van goudstof !

  59. mafchauffeur says :

    @aafkej: ik doe mijn best, heb al toestemming van mevrouw mafchauffeur. Meerijden?

  60. aafkej says :

    @mafchauffeur
    Als je via het mailadres een afspraak maakt komt het helemaal goed!
    De partner van @aafke(j) heeft ook fiat gegeven.

  61. mafchauffeur says :

    Mooi. Niet te hard claxonneren, het is tenslotte zondag.

    Toch wel een beetje teleurstellend dat je navigatie gebruikt. Een béétje profetes kan toch met gemak zonder?

  62. Wilfred says :

    @Aafke:

    @rob: ik meen dat het @Wilfred was die mij hier tot profeet heeft benoemd. Daar is echter niets van aan.

    Daar is niets van aan? Bepalen we dat tegenwoordig zelf?? πŸ˜‰

    Je weet wat er met onwillige profeten gebeurt: die worden door een grote vis opgeslokt… (je bent vast profetes genoeg om dat ondubbelzinnig te duiden)… πŸ™‚

  63. Joost says :

    wilfred
    Wilfred The Whale? Volgende film: Free wilfred. Toch maar zo’n bijeenkomst met thafizzy bezoeken? πŸ˜†
    joost

  64. aafkej says :

    @mafchauffeur
    Mag ik wel op mijn sjofar blazen om de onbekeerden in jouw straat in de juiste “mood” te brengen? Vergeet trouwens zelf je tamboerijn niet mee te brengen naar de meet-up.
    @Wilfred
    Ik wens de walvis erg veel sterkte mocht deze door jou worden opgeroepen @aafke in te slikken. πŸ˜€

  65. rob says :

    @Aafkej
    Misschien mag het dan omgekeerd ook.
    Jij slokt de walvis op πŸ™‚
    Christenen zullen grotere dingen doen dan Jezus!

  66. Ruub says :

    Het zal toch niet. 13 aanmeldingen tot nu toe. Twaalf plus één, kan geen toeval zijn [engelenkoor].

    We missen nog een aantal veteranen zoals Engel, Dreemobiel, Eva, Gjay, Eli, Wesp, en enkele anderen. Komen jullie ook? En zijn er misschien nog anderen (lurkers of incidentele reageerders) die ook een gezellige middag met GG-genoten willen doorbrengen?

    Wees er snel bij, want morgenavond willen we de bevestigings e-mail versturen met de locatie enzo. Stuur gewoon even een mailtje naar dwazeschare [apenstaart] gmail.com, dan komt het goed.

  67. mafchauffeur says :

    @Ruub: vergeet Falko geen uitnodiging te sturen. Voor het geval TRIN op de meet-up ter sprake komt. πŸ˜‰

  68. bramvandijk says :

    @Ruub

    Het zal toch niet. 13 aanmeldingen tot nu toe. Twaalf plus één, kan geen toeval zijn [engelenkoor].

    En dan vervolgens om nog meer deelnemers vragen… (?!)

    Aan de andere kant… Paulus maakt ook onderscheid tussen de twaalf en alle apostelen. En volgens Handelingen werden er op een gegeven moment ook zeven diakenen aangesteld… dus ik denk dat we wel een beetje soepel kunnen zijn πŸ˜‰

  69. stryber says :

    DH said: Belangrijkste vraag: komt er dit keer nog een zelfbenoemde profeet langs?

    Ben overgestapt naar Twitter; geen aanhoudende moderatie van enkele dagen weet je… πŸ˜‰

  70. WESP says :

    @Ruub
    Helaas, ik ga het niet redden, de reden is dezelfde die mij me al ruim een week in stilzwijgen heeft doen hullen. Ik heb het te druk.

    Heel misschien ontstaat er een gaatje en dan sluip ik toch nog richting de meeting…. Het is voor mij redelijk te rijden.

    Het lijkt me leuk, maar helaas… Prioriteiten moet ik in deze ergens anders leggen.

    Mochtik jullie niet zien, dan wens ik jullie een fantastische middag met veel zalving, dito profetieΓ«n en wellicht nog een regen van goudstof..

    Sjabballa

  71. engel says :

    @Ruub,

    Andere verplichtingen verhinderen mij helaas om te komen. In de geest ben ik echter wel bij jullie. Ik wens jullie vele plezier en goudstof toe.

  72. bramvandijk says :

    @Wesp
    En je loopt hier al maandenlang te praten over bier en wat al niet nog meer 😦

    Helaas, hopelijk vind je nog een gaatje…

  73. Wilfred says :

    @WESP: Dat zou jammer zijn… we hadden graag willen verifieren of je Bram met wat tripels op andere gedachten zou kunnen brengen! Zou een hele nieuwe evangelisatiestrategie op kunnen leveren… πŸ˜‰

  74. Ruub says :

    @engel
    Jammer man, maar goed om te zien dat je zo nu en dan GG wel even checkt.

    @Wesp
    Dank je. Mocht je er alsnog in slagen je prioriteiten in de enige juiste volgorde te plaatsen, stuur dan even een mailtje. Dan laat ik weten waar je van harte welkom bent πŸ˜‰

  75. Ruub says :

    @idelette88 (ea)
    Mocht je nog (misschien) willen komen, stuur dan svp nog even een mailtje naar dwazeschare [at] gmail.com , dan kunnen we evt contact met je opnemen.

  76. idelette88 says :

    Dat emailadres doet het niet. Ik probeerde een ik-geef-me-op-voor-de-tweede-helft-email te sturen πŸ™‚

  77. idelette88 says :

    Ik heb niets gezegd…ik had een spatie teveel getypt in het emailadres. Tot zondag blew!

  78. WESP says :

    @wilfred & bramvandijk

    Ik weet het, ik heb te hoog van de toren geblazen en had graag enkele schuimkragen met jullie gedeeld. Heus, dat meen ik, (Wilfred van JW begreep ik sowieso dat je aangenaam gezelschap bent πŸ˜‰ ) dus de wens is er best.
    Zoals ik aan Ruub mailde, ik bid voor een wonder.. Maar zoals het er nu uitziet wordt het gewoon net teveel…..

    Sorry 😦

  79. eva2512 says :

    Ook hier een helaas van mijn kant 😦 Ik had al een afspraak staan om de hele dag te gaan relaxen in een spa, ook fijn!

    Een tip voor morgen: vreemdlandfestival op de Keizersgracht Amsterdam , ik sta ook op een van de podia πŸ™‚

  80. eva2512 says :

    Ik snpa niet waarom er nu 2512 achter staat (zit in mijn wachtwoord en is mijn verjaarsdatum dus voelt een beetje als privacy kwijtraken)

  81. Wilfred says :

    @WESP: Spijtig! Ik had je graag een keer ontmoet… 😦

    We kunnen natuurlijk ook een keer samen met JW bij jou of hem afspreken… lijkt me wel gezellig.

    @Eva: De moeder aller levenden geboren op tweede kerstdag? De wonderen zijn de wereld nog niet uit… πŸ˜‰
    Veel plezier morgen. Hopelijk werkt het weer een beetje mee!

  82. Ruub says :

    @Eva
    Ah, een hele dag relaxen is ook fijn. Veel plezier dan en hopelijk tot een volgende keer.
    @Idelette: We hopen dat je het haalt, je aanmelding is ieg alvast binnen!

  83. Wilfred says :

    @Ruub: Ik heb nog geen reactie gezien. Heb je mijn aanmelding ook binnen?

  84. Dutch Hermit says :

    @Ruub
    Wat Wilfred zegt hier idem.

  85. Mellet says :

    “de Herder staat niet centraal ”
    blablabla blablablablabla.

    Rot op met die rotherder van je, en met je rotgod.
    Ik heb 13 jaar in een evangelische kerk gezeten en ik ben blij dat ik
    eruit ben gegaan. Volgens die “lieve” gemeenteleden ben ik nu op weg naar de hel! In winkels en op straat wordt ik compleet genegeerd door deze “christenen” omdat ik een “geest van rebellie”
    heb gekregen, waardoor ze misschien weleens besmet kunnen worden. Ik ga nooit meer naar een evangelische kerk. Alleen maar hypocrieten daar.

  86. rob says :

    @Mellet
    Je bent er inderdaad lekker van opgeknapt πŸ™‚

  87. Mellet says :

    @ rob

    Als ik er langer was gebleven had ik nou in een inrichting gezeten….

  88. rob says :

    @Mellet
    En ook nog eens een eigen bijdrage moeten betalen.
    😦

    Maar gelukkig is dat je bespaard gebleven.
    Meld je aan bij de dwaze schare en laat je bevrijden van de geest die zegt dat je de geest van kritiek hebt!

  89. Mellet says :

    @ Rob

    Helaas, ik heb mijn tienden ook moeten betalen, omdat ik in de “bediening” zat.( de zangdienst en in de band van de kerk.) er werd van je verwacht dat je dan een “goed voorbeeld:” moest zijn voor andere christenen. Dus je kunt stellen dat ik het zwaarder voor de kiezen kreeg dan de doorsnee christen die nog maar pas bij de kerk aanwezig was. Ik heb me aangemeld voor de dwaze scharen en hoop heel hard lotgenoten te ontmoeten..

  90. Mellet says :

    @ Rob

    en bedenk wel, geen televisie en geen bioscoopbezoek. Het was daar echt extreem, het is heel triest dat ik bij deze club ben terechtgekomen, een evangelische kerk die je gerust een sekte kunt noemen. Ik heb veel zin in de dwaze schare ontmoeting binnenkort πŸ™‚

  91. Johan says :

    @Mellet: De Dwaze Schare als lotgenotengroep van ex-evangelischen die in de bediening hebben gezeten… bewaar me. πŸ˜‰

    Je zet je nu af tegen ‘die rotevangelischen’, maar het feit dat je 13 jaar in een ongezonde kerk hebt gezeten zegt ook iets over jezelf. Die confrontatie met jezelf is wat nodig is om echt verder te komen.

  92. Mellet says :

    @ Johan

    Dan begrijp je helemaal niks over mensen en over groepsprocessen.
    Moet ik mij nou schuldig gaan voelen? Ik heb in ieder geval de MOED gehad om eruit te stappen ONDANKS de atmosfeer en de meningen en uitlatingen van de mensen binnen deze groep. Maar dat zijn nou juist die dingen waar jij helemaal GEEN begrip van hebt. Heeft het met mijn intellect te maken denk je? Ik kan je vertellen dat er een docorandus in deze kerk zit en die zit er nog steeds!! Zou ik dan slimmer of dommer zijn dan deze? En ding weet ik wel, Als je nooit in zo’n groep gezeten hebt dan weet je niet waar je over spreekt !!

  93. Wilfred says :

    @Mellet: Die groepsprocessen heb ik met Dutch Hermit in verband met een discussie over sektes ook al eens besproken. Misschien begrijp je dat alleen goed als je ooit in een groep hebt gezeten die je later als sekte hebt leren herkennen…

    Die opmerkingen over dat het ook iets over jezelf zegt zijn mij ook te gemakkelijk. Dan zul je toch echt meer moeten weten over hoe je er in terecht kwam en hoe het daar binnen werkte. Dus ik kan je reactie wel begrijpen…

  94. Johan says :

    @Mellet: Vergeef me m’n directheid, maar ik weet behoorlijk goed waar ik het over heb. Je hebt de moed gehad eruit te stappen (top) en zit nu in de reactieve fase van boosheid en teleurstelling waarin je het nodig hebt je tegen deze groep af te zetten (‘rotherder’, ‘rotgod’). Maar uiteindelijk kom je verder als je het verwerkt vanuit het perspectief dat de aantrekkingskracht van deze ongezonde groep ook een zwakte/verblinding in jezelf heeft gehad. Dat heeft verder niets met opleidingsniveau te maken. Het gaat over een proces van herstel waarin je niet alleen de zwarte piet bij de foute kerk legt, maar ook positieve verantwoordelijkheid neemt voor je eigen keuzes.

  95. Wilfred says :

    @Johan: Maar je weet weinig over Mellet. Hoe weet je dan iets over ‘positieve verantwoordelijkheid’? Je veronderstelt teveel…

  96. Joost says :

    wilfred
    25 december is eerste kerstdag. Eva op 1ste kerstdag. :smilΓ«:

    Mellet
    hypocrieten vind je echt overal, je zult gaan zien dat er buiten de evangelische kerk nog meer rondlopen dan daar binnen (ze passen er gewoon niet allemaal in πŸ˜€ )
    Maar goed van je dat je hebt ingezien dat je daar niet tussenpast ot niet meer wil tussenpassen. Dat heeft alleen niets te maken met god maar meer met de wijze waarmee er in die omgeving met god werd omgegaan.
    Wellicht zal je slechte ervaring er de reden van zijn dat je voorgoed atheΓ―st bent geworden maar het kan ook zo maar gebeuren dat je god opeens weer tegenkomt in een omgeving waar je dat helemaal niet had verwacht.
    Teleurstelling in iets waarin je zoveel tijd en energie hebt gestoken (om over geld nog maar te zwijgen) zorgt er meestal voor dat je een tijd lang rondloopt met het gevoel dat je bent verraden.
    Wanneer je die teleurstelling voor je zelf wat hebt verwerkt verdwijnen die gevoelens voor een deel maar het zal altijd een pijnlijk plekje blijven
    Wij oordelen niet over jou hier en ik hoop dat jij dat ook niet doet over ons. Er zijn hier meer mensen die niet meer geloven en er zijn er ook die anders zijn gaan geloven of nog steeds vast geloven.
    het mooiste aan deze site is dat iedereen in zijn waarde wordt gelaten en dat je gewoon met iedereen de discussie aan kunt gaan.
    De reacties die je krijgt zijn lang niet altijd wat je verwacht maar ze gaan over je reacties en niet over jou.
    Voel je niet aangevallen of beoordeeld wanneer iemand je een reactie geeft die je op dit moment van je verwerkings proces nog bijna doet braken, reageer er gewoon wel of niet op. en leer een hoop en je zult merken dat je niet alleen een hoop leert over de anderen maar ook een hoop over jezelf. πŸ˜†
    Sterkte ermee en ik hoop nog veel reacties van je te mogen lezen. πŸ™‚
    joost

  97. Ruub says :

    Shoot, verkeerde google maps link rondgemaild. Ik stuur vanavond nog even de juiste locatie in google maps rond, lukt nu even niet.

    Ruub

  98. rob says :

    @Mellet

    en bedenk wel, geen televisie en geen bioscoopbezoek. Het was daar echt extreem, het is heel triest dat ik bij deze club ben terechtgekomen, een evangelische kerk die je gerust een sekte kunt noemen. Ik heb veel zin in de dwaze schare ontmoeting binnenkort

    Ik denk dat veel clubjes leidinggevenden in kerken wel min of meer functioneren als sekten.
    Dat doet mij ook wel denken aan mijn tijd in een kerk.
    Ik ging er helemaal voor en deed aan alles mee, tot ik niet mee kon gaan in de stroom van het selecte clubje leidinggevenden en boem, de zaak escaleerde.
    Op een niet zo nette manier. Dat is nu een jaar of 4 geleden en ik geloof dat het allemaal nog steeds een plek moet krijgen.
    Ik ontmoet nog wel mensen op straat of in een winkel. Ze spreken je altijd lief aan, ze wensen je het beste, maar verder willen ze niets meer. En dat is pijnlijk.
    Aan de andere kant weet ik dat er enorm veel gemaipuleerd is, waardoor een aantal mensen eigenlijk geen schuld hebben aan die situatie.

    Dus ik kan voor een deel wel met je meevoelen, al zullen onze verhalen ook wel weer heel verschillend zijn.

    Ik sluit me verder aan bij Joost πŸ™‚

    @Mellet: De Dwaze Schare als lotgenotengroep van ex-evangelischen die in de bediening hebben gezeten… bewaar me.
    Je zet je nu af tegen β€˜die rotevangelischen’, maar het feit dat je 13 jaar in een ongezonde kerk hebt gezeten zegt ook iets over jezelf. Die confrontatie met jezelf is wat nodig is om echt verder te komen.

    he, driekwart van de bezoekers vd Dwaze Schare is toch wel hard gillend weggerend uit een sektarisch milieu πŸ™‚
    De overgebleven kwart probeert je er tijdens zo’n bijeenkomst weer terug de sekte in te praten πŸ™‚

  99. rob says :

    Dat stuk @Mellet is een quote van Johan, sorry vergeten in blokken te zetten.

  100. Johan says :

    @Wilfred: Je hebt gelijk, ik analyseer te snel.

    @Mellet: Lees Joosts reactie maar, die is pastoraler. En Rob is ook een goede gesprekspartner voor je.

    @Ruub: Is dat niet onderdeel van de 1 aprilgrap?

    @Rob: πŸ™‚ Zijn het er zoveel? Ik reageerde op de boze woorden van Mellet over ‘rotevangelischen’ en ‘rotgod’. Ik snap dat hij boos is, maar heb zelf niet veel zin om de stemming te laten bepalen door ex-evangelischen die hun leed nog niet hebben verwerkt. In dat opzicht vond ik het stuk van Andrew Byers ook heel nuttig. Je kunt in cynisme over verloren idealen blijven hangen of doorgroeien naar een volwassen realisme.

  101. aafkej says :

    @Joost
    Wat een mooie reactie heb jij gemaakt voor @Mellet.

  102. rob says :

    @Johan
    Ik begrijp je punt wel hoor, maar in eerste instantie moet iemand gewoon zijn ei kwijt kunnen, maar of de dwaze schare bijeenkomst daar een hele goeie plek voor is, betwijfel ik wel.
    Voor zover ik begrepen heb zit het programma aardig vol, maar meestal is er ook wel gelegenheid om met elkaar te spreken aan tafel of tijdens een wandeling.
    Ik verheug me er wel op overigens.

  103. Mellet says :

    Ik zie dat er nogal wat reacties gekomen zijn op mijn boze stukje.
    Het was misschien ook beter geweest om het niet te plaatsen.
    dus ik hoop niet dat er mensen beledigd zijn om mijn woorden “rotgod”of “rotherder”, Ik had wat beter op mijn woorden moeten passen, sorry daarvoor.
    Ik wil iedereen bedanken voor de reacties, hartstikke tof !

    @ Ruub
    de bijeenkomst is nu weer op een andere locatie? nou ik wist ook eerst niet dat zondag 1 april was, stom van mij natuurlijk…
    Ik wacht nog heel even af wat er verder gaat gebeuren.

  104. mafchauffeur says :

    Straks blijkt het toch in de miljonairsvilla in Almere te zijn. Met een verrassingsbezoek van mamma Heidi Baker.

    *stofzuiger alvast klaarzet*

  105. Wilfred says :

    @Joost:

    25 december is eerste kerstdag. Eva op 1ste kerstdag. :smilΓ«:

    Je hebt natuurlijk gelijk… 😦

    @Rob:

    Voor zover ik begrepen heb zit het programma aardig vol

    Programma? Daar heb ik niks van gezien… ben benieuwd.

  106. Ruub says :

    @Wilfred, @DH: inmiddels de mailtjes wel gehad?

  107. rob says :

    @mellet
    Die bijeenkomst gaat wel door hoor, ook al is het 1 april πŸ™‚

  108. Mellet says :

    @ Ruub

    Het lijkt mij verstandiger om af te zeggen voor de bijeenkomst van morgen. Ik hoop dat je er begrip voor hebt.
    Veel plezier morgen…

  109. crazyron says :

    Voor zover ik het nu kan overzien, kan ik mij niet houden aan mijn toezegging naar de DS ontmoeting te komen. Mijn pechtgenoot is dermate fors van haar fiets gevallen dat ze met allerlei ernstige kreukels mij als ultime verpleger niet kan ontberen. We wachten de nieuwe dag af -als jullie allemaal bidden en vasten zodat de verwondingen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon -dan zien we wel weer verder. Zo niet dan wens ik jullie op voorhand een gezellig samenzijn.
    Waarschijnlijk staat er weer Crazyron als afzender . Dat komt doordat mijn plaatje daaraan gekoppeld is. Als ik meer tijd het zal ik dat vast wel weer kunnen fixen.
    TommyLee

  110. John says :

    @Mellet

    Ik herken me wel in je boze stukje en ben het ook niet met Johans reactie eens. Zou het leuk vinden als je morgen gewoon bij de Dwaze Schare-meeting bent.

  111. Johan says :

    @Mellet: Laat je zeker niet door mijn reactie weerhouden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

  112. Johan says :

    @TommyLee: Het is vast strijd. De boze wil niet dat je komt.

  113. rob says :

    @Tommylee
    Zet gewoon alles binnen handbereik voor je vrouwtje, of sjouw haar mee. We vertroetelen haar wel πŸ™‚

  114. rob says :

    @Wilfred
    Ik weet eigenlijk niks over het programma, maar de afgelopen meet-ups hebben mij geleerd dat Pittig altijd een preek houdt van anderhalf uur, Ik heb horen beweren dat ThaFizzy het een en ander uit wilde proberen van wat hij opgestoken had bij die bevrijdingsseminars πŸ™‚
    We zullen in ieder geval gedwongen woren wat lijsten in te vullen.
    Daarna gaan we denk ik twijfelliedjes zingen onder begeleiding van een sjofar.

  115. Wilfred says :

    @Ruub: Ja, is goed gelukt. Bedankt! Ben alleen wel benieuwd wat de kortste route is vanaf het station…

    @Rob: Ik ben benieuwd naar die preek van Pittig. Die van de vorige keer (ik heb hem hier gelezen) was i.e.g. bijzonder…

    Twijfelliedjes zingen? Heeft Ruub te weinig aanmeldingen gehad voor zijn opnames? πŸ˜‰

  116. Dutch Hermit says :

    @Ruub
    Ja, mijn e-mailbak is voorgespamd πŸ˜‰

    @Wilfred
    Je loopt richting centrum, de winkelstraat is een lange rechte straat en daar ergens moet je zijn πŸ˜‰ Ik weet het als ik het zie, maar uitleggen is wat teveel gevraagd, ik zou Google Maps of de OV-routeplanner maar pakken.

  117. Ruub says :

    @Mellet
    Je blijft van harte welkom, dwaze schare meet-ups staan bekend vanwege hun heilzame werking.

    @TommyLee
    idem, we hopen dat je alsnog komt.

  118. John says :

    @Mellet

    Laten we het er maar op houden dat Johan net zo reactionair reageert als het gaat om mensen die reactionair reageren πŸ˜‰ zo zijn we bij de Dwaze Schare dan ook wel weer πŸ™‚

  119. aafkej says :

    @Mellet
    Eindelijk eens iemand hier die gewoon zegt wat er op het hart ligt..
    Kom nou morgen maar, dan zullen we @Johan gezamenlijk de vrome oren wassen… πŸ˜‰

  120. Wilfred says :

    @Aafke: Is dat een DS-ritueel: elkaar de oren wassen? πŸ™‚

    En hij zeide tot hen: wat ik doe, weet jij niet, maar je zult het hierna begrijpen. Johannes zei tot hem: gij zult mijn oren geenszins wassen in eeuwigheid! Hij antwoorde hem: als ik je oren niet was, heb je geen deel met mij. Johannes zei tot hem: niet alleen mijn oren, maar ook mijn voeten en mijn haar!

    @DH: Wellicht zie ik je in Apeldoorn of Amersfoort. Ik reis in ieder geval via station Apeldoorn en moet daar overstappen. Ik was van plan om de trein van rond 13.00 uur in Apeldoorn richting Amersfoort te nemen. Zal ik Ruub vragen je mijn telefoonnummer door te mailen? Dan kunnen we samen naar de Hemel lopen… πŸ˜‰

  121. Ruub says :

    @Rob
    Volgens mij zijn we deze keer programma-loos. Ik heb althans maar 1 ding op het programma staan en dat is toasten op GG. Maar mocht je een brilliant idee hebben, deel dat dan vooral πŸ˜‰

  122. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Deal!

  123. mafchauffeur says :

    Programma-loos, is dat geen synoniem voor “verborgen agenda”?

    Waarschuwing@Melle T: bedenk je ajb drie keer voor je je bedenkt! πŸ˜‰

  124. Ruub says :

    @DH, @Wilfred: you’ve got mail.

  125. Wilfred says :

    @Ruub: Bedankt! Ik had het net al gezien… mijn vraag is ook opgehelderd, dus je hoeft me niet meer te antwoorden…

  126. rob says :

    @Ruub
    Thans de hele avond aan het werk, dus inspiratie moet nog komen en komt wellicht te laat 😦

  127. omiettje says :

    Ik wens jullie een gezegende 1-aprilgrap! De komende week ‘Stille Week’, beginnende morgen… Misschien ook een idee voor de DS? Daarna Pasen, waarbij de Herder centraal staat, en daarna verdwijn ik naar het Heilige Land om ter plekke te onderzoeken wat er nu wel en niet waar is van de verhalen…
    Mochten jullie, als DS, een boodschap willen meegeven voor de Klaagmuur, GG heeft mijn mailadres wel.
    Nogmaals, een gezegende 1 april-samenkomst.

  128. bramvandijk says :

    Ha! Programmaloos is toch eigenlijk het beste programma dat er mogelijk is…

    Mocht er trouwens serieus behoefte zijn aan het zingen van twijfelliederen wil ik wel een gitaar meenemen πŸ˜‰

  129. bramvandijk says :

    @Mellet
    Ben het trouwens eens met zo’n beetje iedereen hier dat het leuk zou zijn als je wel komt.

  130. Wilfred says :

    @Bram:

    Ha! Programmaloos is toch eigenlijk het beste programma dat er mogelijk is…

    Klopt! Al zou ik het wel jammer vinden als Pittig geen preek ten gehore brengt… 😦

  131. Joost says :

    allen
    allen die naar de bijeenkomst van de D.S. gaan, wens ik een heel prettige dag toe. πŸ™‚
    joost

  132. mafchauffeur says :

    Krijg nou wat! Parkeergarage Flintplein. Groot bord: Christengemeente De Doorbrekers. Glorie!!!

    Totzo.
    Mafchauffeur en Aafke

  133. Ruub says :

    @Joost
    Dank je wel, tot een volgende keer wellicht.

    @dwazen
    Ben iets verlaat, maar onderweg. Tot zo!

  134. idelette88 says :

    @ Ruub en anderen

    Het gaat mij niet lukken, helaas. MIjn dienst liep behoorlijk uit.

    Toen ik daarnet bij het verlaten van het werk in een manifestatie van de Rotterdamse Watergeuzenvereniging (compleet met prinsenvlaggen) terecht kwam, die 1 april herdachten,
    wist ik dat ik voor het zien van een Dwaze Schare niet ver hoefde te reizen…

    Groet aan allen en heel véél plezier!

  135. De dichter says :

    Toch vind ik het jammer dat ik er niet bij kon zijn, brengen jullie nog een preek-cd of mp3 uit via deze site??of zoals ik net terug las was er een programma loos dagje uit was? ok,,de sfeer ga ik wel een andere keer meemaken…

  136. Dutch Hermit says :

    @De Dichter
    Ik ben bang dat er:
    1. een soort van verslagje van komt, waarvan
    2. misschien wel bijna de helft min of meer waarheidsgetrouw is, en dan heb ik het nog niet eens over de namen πŸ˜‰

    @Idelette
    Jammer dat je er niet bij was 😦 Er werd onder de aanwezigen al gespeculeerd dat je onder je schuilnaam Matthew Vanderstien naar een Glory Outpouring moest ‘shabalabalabah halleluja’!

  137. bramvandijk says :

    @idelette88
    Wat hou je me in spanning door zo te verzaken πŸ˜‰

    @de dichter
    Preek (van de leek) was niet voorbereid en niet opgenomen, dus voor enige reproductie zijn we afhankelijk van de notulist die er wellicht een beter product van kan maken dan het oorspronkelijk was.

  138. Dutch Hermit says :

    @Tommy Lee
    Gaaf dat je er toch was. Nog voordat je kwam spraken we al over je en we introduceerden je als ‘de man die Het Malieveld’ meemaakte. Alle aanwezigen die voor het eerst bij De Dwaze Schare(tm) kwamen waren diep onder de indruk, zeker toen zij jouw, De Tommy Lee, in levende lijve mochten aanschouwen. Daaruit ontsprong het idee om het Malieveld te vullen met een Dwaze Schare(tm) die niemand tellen kan, één van oost tot west en herwaarts. De Glory van deze Dwaze Schare zal uitgepourd (disclaimer: niet noodzakelijk juist Nederlands ;-)) worden over het Malieveld, Den Haag en de einden van deze wereld. Senioren zullen in tongen spreken, jongeren zullen dromen dromen en allen zullen vrijzinnig zijn. Het dwaze evangelie, voor velen een dwaasheid, maar voor ons een Dwaasheid, zal mensen in de harten aanraken, daar waar het met de grote Tommy Lee begon. Halleluja, shabalabalaah

  139. aafkej says :

    @TommyLee
    Maak je maar zorgen hoor.
    Dutch Hermit heeft een zgn. “After tourdip”
    Als je samen een christelijk jeugdkamp hebt meegemaakt en je komt weer in je eigen vertrouwde omgeving dan ontstaat een soort “Jeruzalem-syndroom”. Het schijnt vanzelf weer over te gaan.
    Leuk je te ontmoeten trouwens.

  140. Dutch Hermit says :

    @Aafke
    Ik heb zo mijn momenten πŸ˜‰

  141. crazyron says :

    @DH:Ik ben diep ontroerd nu ik lees dat er een mogelijkheid zou zijn dat opnieuw het malieveld vol zal stromen. Zou David Maasbach willen vertalen in het voetspoor van zijn illustere vader??
    @Aafke: mijn ouders kwamen niet meer bij als ik na een jeugdkamp bereid was de hele wereld te bekeren (Cerullo was daar niets bij) Het ging inderdaad altijd vanzelf weer over. Net als bij mijn ouders praat ik gewoon met DH mee alhoewel ik in zijn geval er rekening mee houd dat als hij zijn roes uitgeslapen heeft en zijn koppijn wat is afgezakt, hij ook wel weer redelijke taal uit gaat slaan (zoals we van hem miskend zijn)Ik bedoel: gewend zijn!!

  142. Dutch Hermit says :

    @Tommy Lee
    Dat het Malieveld vol zal stromen heb ik al schriftelijk bevestigd gekregen van mijn collegae uit Aalten. Alleen vergisten zij zich deerlijk daar zij het symbolisch bedoelde ‘water’ letterlijk namen en daardoor meenden dat er een tsunami een groot deel van Nederland zou wegvagen. Het tegendeel is echter waar, een tsunami van in tongensprekende, vrijzinnige nieuwgelovigen zal Nederland vullen, een Dwaze Schare die niemand tellen kan. In Aalten, dat symbool staat voor de gehele Achterhoek, zal de Glory Outpouring echter tegengehouden worden doordat men daar geen radio of televisie heeft en dus de EO en Ikon niet kunnen ontvangen πŸ˜‰

  143. crazyron says :

    @DH Ik heb nog vergeten in te kalculeren dan Den Haag in1958 alleen wat IndonesiΓ«rs als allochtonen in huis had en die spraken aardig goed nederlands. Vandaag de dag is de stad werkelijk vergeven van de buitenlanders. turken marokkanen en niet te vergeten de surinaamse pakistani. Er zullen dus veel meer vertalers nodig zijn willen we effekt sorteren.
    @aafke: kunnen we jouw sjofar mooi gebruiken voor de begelijding van de samenzang (mag vals als het maar hard is) Jij lijkt me de juiste longinhoud te kunnen bijleveren!
    @DH; Aalten kunnen we Pittig daar niet naar toe sturen. Kan die daar gelijk even uitleggen waarom zijn friezen Bonifatius hebben…… of is dat een andere verhaallijn??

  144. Wilfred says :

    @DH: Tja, altijd weer die verdraaide symbolisch bedoelde teksten! Het zou verboden moeten worden… πŸ˜‰

    @Bram:

    @idelette88
    Wat hou je me in spanning door zo te verzaken πŸ˜‰

    Ja, zeker na de ontboezemingen van Aafke! En dan die trigger dat je haar (twijfel…) al ergens van kent… ik kan me voorstellen dat je er nauwelijks meer van kunt slapen! πŸ™‚

  145. idelette88 says :

    @ Bramvandijk

    Heehee verzaken,

    Ik heb vorige week al gevraagd of iemand zijn/haar nummer kon geven, omdat ik als eea uitliep het misschien niet ging halen, maar toen werd gezegd dat ik het maar in dit thread moest plempen als het niet ging lukken. Wat ik gedaan heb. Maar toen stond het onder moderatie, dus weet niet of jullie het op tijd gezien hebben.

  146. Dutch Hermit says :

    @Tommy Lee
    Ze spreken gewoon allemaal in tongentaal, dan komt het hoed πŸ˜‰

    Ik denk trouwens dat als we @Pittig naar Aalten sturen, de Aaltenaren de Middeleeuwse Friezen plotseling heel goed begrijpen. Die toentertijd oerdegelijk gereformeerde πŸ˜‰ Friezen vonden die katholieke Bonifatius natuurlijk ketters en veel te vrijzinnig πŸ˜›

  147. bramvandijk says :

    @idelette88
    Je hebt je inderdaad netjes afgemeld, dus misschien is verzaken dan niet het beste woord… maar linksom of rechtsom was je er niet.

  148. mafchauffeur says :

    @Idelette88: die moderatie was w.s. een ultieme poging van GG om je alles op alles te laten zetten om toch niet te verzaken. Want weliswaar was de tafel met 12+1 korte tijd compleet, de stoel van TommyLee is nu leeg gebleven.

    Maar niet getreurd, nog minimaal 1 nieuwe kans voor de Opname. πŸ™‚

  149. Wilfred says :

    @Mafchaufeur: Ik ken wel de stoel van Elia. Maar de stoel van TommyLee?? Is dat uit een nieuwgevonden gnostische tekst of zo? πŸ™‚

  150. joost says :

    wilfred
    Niet zo achterlopen hoor. Er is zelfs een tv programma geweest dat gewoon “de stoel” heette. Dus waarom zou die niet eventjes van T.Lgeweest kunnen zijn. πŸ˜‰
    Leuk om te lezen dat jullie het allemaal zo naar de zin hebben gehad.
    joost

  151. idelette88 says :

    @ Mafchauffeur πŸ™‚

    En wie van die 12 + 1 was nu de verrader in jullie midden?

  152. Wilfred says :

    @Idelette: Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben bang dat ik als 1 van de twaalf niet bij de maaltijd aanwezig was. Nu is de maaltijd niet op pasen gehouden, maar dat is geen beletsel. Ook in het Johannesevangelie is dat tenslotte het geval… πŸ˜‰

    Een andere overduidelijke kandidaat is Aafkej. Weliswaar wel bij de maaltijd aanwezig, wordt zij door de heer Pittig aangeduid als wolf in schaapskleren en verleidster.

    Er zijn dus helaas meerdere mogelijkheden. Hetgeen bij de DS helaas ook te verwachten is. Misschien moeten we afwachten of zich de komende tijd nog duidelijkere tekenen aandienen? Misschien kunnen de elf b.v. nog verhalen wie er de bete aangereikt kreeg? Toch een onmiskenbaar teken… πŸ˜‰

  153. aafkej says :

    @Wilfred
    Jij bent een lekkere…?!
    Je lijkt een integere broeder met een positieve houding van zelfreflectie. Maar als het op aan komt gebruik je die nederige houding om mij een kopje kleiner te maken en me voor te dragen voor de verradersrol. Pijnlijk, heel pijnlijk.
    Daarenbuiten heeft @Pittig zichzelf openlijk vragen gesteld over sommige typen mensen. Wijs man als hij is heeft hij het bij vragen stellen gelaten. En hoewel hij minder goed heeft geslapen heeft hij de vinger niet gewezen…! πŸ˜‰ πŸ˜€
    @ Ruub leek mij een wijze broeder in het midden van de Schare.
    Wellicht dat hij als “niet-voorgaand oudste” een Salomonsoordeel kan geven.

  154. mafchauffeur says :

    @idelette88: tja.
    ThaFizzy beheerde de financien.
    TommyLee vertrok ontijdig, terwijl we nog aanlagen.
    Aafke bracht de sjofar – maar blies niet, iets vaag stamelend over “partner” en “Werner van Suetendael”.
    Flipsonius kwam laat binnenvallen
    Dutch Hermit had binnen no time 3 bier op
    Pittig voelde zich teleurgesteld en beetgenomen
    Mafchauffeur kreeg het predikaat “ontmaskerd door Aafke” opgeplakt
    John “flikker toch op man” was nogal grof in de mond
    Enzovoort

    Misschien was de verhouding wel 1+12 ipv 12+1
    πŸ™‚

  155. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Hoe vreemd het ook klinkt, maar het lijkt mij dat @Aafke Jezus was. Tenslotte reikte hij de bete juist uit. Maar daar was jij weer niet bij. Ik begrijp ook dat het voor jou moeilijk te begrijpen is, maar denk maar zo: logisch dat een vrouw twaalf mannelijke leerlingen uitkiest πŸ˜‰

  156. flipsonius says :

    @mafchauffeur
    Ja, ik kwam nogal laat binnenvallen……in dat geval ben ik dus de ongelovige Thomas
    (bekentenis: ik was eerst naar de bovenste bovenzaal gelopen, zag daar niemand, en dacht meteen: “zie je wel, ben ik er toch weer ingetuind”) πŸ˜‰

  157. Wilfred says :

    @Flip: Nou, dan was het eerder goedgelovige Thomas! πŸ™‚

  158. flipsonius says :

    @Wilfred
    hmmm ja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in 😦

  159. Wilfred says :

    @Aafkej: Pittig schreef het volgende:

    Er is nu een hele nieuwe dimensie en diepte toegevoegd aan teksten als β€œwolf in schaapskleren” en β€œde duivel die zich voordoet als een engel des lichts.”

    Idd, niet nader geduid. Maar vraag hem maar eens waar hij op doelt! Ik durf wel een gokje te wagen… πŸ˜‰

    Je lijkt een integere broeder met een positieve houding van zelfreflectie. Maar als het op aan komt gebruik je die nederige houding om mij een kopje kleiner te maken en me voor te dragen voor de verradersrol. Pijnlijk, heel pijnlijk.

    LOL Je klinkt idd erg gekwetst πŸ™‚

    Ik heb het trouwens, als je goed leest, in het midden gelaten. Ik heb je alleen kandidaat genoemd. En mezelf niet uitgesloten. Zoals een goed scepticus betaamt… πŸ˜‰
    Overigens kan ik me prima vinden in je eerste zin! πŸ™‚

  160. joost says :

    wilfred
    Verstandige mensen zouden alleen hun stelling moet opponeren en er geen maar achter zetten vind je niet? πŸ˜†
    joost

  161. aafkej says :

    @wilfred
    Het woordje “lijkt” had eigenlijk “leek” moeten zijn.