Bijbelmovies: Spreuken en Prediker

In het boek Spreuken leert koning Salomo zijn wijsheid aan zijn kinderen.

In Prediker nog meer wijze lessen uit de Bijbel.

17 responses to “Bijbelmovies: Spreuken en Prediker”

  1. Johan says :

    ‘Geniet van het voorjaar’ – wijsheid van Johan, niet opgenomen in de bijbel.

  2. Dutch Hermit says :

    Ik snap hier het filmpje van Prediker niet helemaal. Prediker gaat toch juist niet over ‘uiteindelijk -dus bij de dood- verantwoording afleggen aan God’? Het centrale idee van Prediker is volgens mij juist dat er geen leven na dit leven is en dat alle zoeken naar de zin van leven, lijden en wijsheid, volstrekt zinloos is.

  3. Wilfred says :

    @DH: Nou, aan het einde van het boek staat wel een vers wat neigt in de richting van wat je schreef (11: 9). Nu kan het zijn dat dat aan het boek is toegevoegd. Overigens hoeft je laatste zin niet in strijd te zijn met het afleggen van verantwoording voor je geleefde leven… 😉

    Maar gelukkig staat er ook: “Geniet dus, beste vriend, van je jonge jaren, haal je hart op aan de dagen van je jeugd.” (NBV) 🙂

  4. bramvandijk says :

    @Dutch Hermit
    Wilfred was me eigenlijk al voor, maar men gaat er over het algemeen vanuit dat het begin en einde later aan Prediker zijn toegevoegd. Een beetje vergelijkbaar met Job.

    Bij Job zie je dat ze de boodschap van het middenstuk overnamen (god zegt dat Job het niet kan begrijpen) in plaats van het eindstuk (job kreeg nieuwe kinderen en leefde nog lang en gelukkig).

    Bij prediker hebben ze het anders gedaan, ze hebben het middenstuk gelaten voor wat het was (alles is zinloos, na de dood houdt het op, dus geniet dan maar van het leven zolang het nog kan) en het eindstuk als kern genomen (pas op, want na je dood wordt je geoordeeld door god). Is voor gristenen een begrijpelijke keuze, maar persoonlijk vind ik het middenstuk veel mooier.

  5. Dutch Hermit says :

    @Wilfred en Bram van Dijk
    Ik ben nu een beetje in de war. Bedoelen jullie nu te zeggen dat wat ik zeg klopt, of juist niet?

  6. Wilfred says :

    @DH: Dat ligt aan je uitgangspunt. Als je van mening bent dat die teksten er niet in horen, heb je gelijk. Dan nog blijft m.i. echter staan dat dat niet strijdig is met de gedachte dat er zoiets als een oordeel zal volgen. Maar dat kun je dan niet meer uit de tekst van Prediker afleiden…

    Als die tekst er wel in hoort, moet je iets zeggen over de verhouding tussen de rest en die paar verzen. En dan is je lezing hierboven misschien wat incompleet.

  7. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Incompleet geef ik meteen toe 😉 Ik heb nogal het idee dat het filmpje vanuit een soort christelijk perspectief gemaakt werd, terwijl Prediker bepaald geen christelijk boek is. Vandaar.

  8. Wilfred says :

    @DH: Dat klopt wel. Bram merkte dat ook al op. Zelfs vrijzinnigen kunnen dat blijkbaar niet helemaal loslaten… 😉

  9. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    ach, orthodox en vrijzinnig zijn gewoon uitersten op een meetlat, alle gelovigen zitten er ergens tussenin 😉

  10. bramvandijk says :

    @Dutch Hermit
    Interpretatie van een tekst is altijd lastig. Is de interpretatie die overeenkomt met de bedoeling van de auteur altijd de beste?

    En ja, als het dus zo is dat er twee auteurs waren met allebei een andere boodschap, wat dan?

    Voor mij is Prediker het middenstuk met de boodschap zoals jij die weergaf en de rest eromheen is een soort heiligschennis, probeert het boek zo te framen dat het een andere betekenis krijgt.

    Voor veel christenen is het boek een worsteling totdat in de laatste twee hoofdstukken er eindelijk weer iets komt dat te verdragen is.

    Daarom is deze video ook lastiger te maken dan die van Genesis. Daar kun je gewoon de verhalen vertellen en de interpretatie en theologie volgt daaruit wel weer verder. Hier verandert het hele verhaal afhankelijk van welke teksten je wel en niet opneemt in je samenvatting. Job idem dito.

    Mijns inziens kun je niet verwachten dat ze binnen 20 seconden twee verschillende lezingen van het boek geven, en gezien de huidige tekst van het boek is dit een voor de hand liggende lezing. Dus ik heb hier wel vrede mee, ondanks dat ik denk dat er een veel interessanter, veel literairder en zelfs een veel mooier verhaal verborgen zit in Prediker.

  11. Dutch Hermit says :

    @Bram van Dijk
    Stel dat je er geen vrede mee zou hebben, doet dat de maker van het filmpje iets? 😉 Ik heb er ook wel vrede mee hoor, ik vind de filmpjes leuk en ze zetten met steeds aan het denken. Maar ook ik vind de worsteling en de haast nihilistische kant van Prediker interessanter en mooier. Dat raakt me. Die nihilistische kant zie ik ook in de laatste twee hoofdstukken, zelfs in heel hoofdstuk 12, behalve dan het laatste vers.

  12. bramvandijk says :

    @Dutch Hermit

    Stel dat je er geen vrede mee zou hebben, doet dat de maker van het filmpje iets? 😉

    Nee, maar het doet mijzelf wel wat 😉

    Ik vind het mooie aan de filmpjes dat ze zich houden aan de bijbel zelf en niet alles door een orthodox-christelijke bril interpreteren. De verhalen zelf zijn raar, ze schuren, en dat maakt ze interessant. We zijn zo gewend om alleen de “canon binnen de canon” te lezen met een heel specifieke interpretatie dat dat vaak niet meer opvalt.

    Maar ook ik vind de worsteling en de haast nihilistische kant van Prediker interessanter en mooier. Dat raakt me.

    Daar kunnen wij elkaar in vinden dan 🙂

  13. Dutch Hermit says :

    @Bram van Dijk
    Ik denk juist dat de makers van het filmpje soms juist te veel christelijke interpretatie meenemen. Maar inderdaad, ze schuren wel. Ik wacht nu al vol spanning op Klaagliederen 😀

  14. bramvandijk says :

    @Dutch Hermit
    Heb je deze gemist?

  15. Dutch Hermit says :

    @Bram van Dijk
    Ik heb er zelfs op gereageerd. Ik heb mijn hoofd er niet bij 😦

  16. Joost says :

    D.H.

    Ik heb mijn hoofd er niet bij
    Als je dat hoofd maar wel meeneent naat de bijeenkomst op 1 april. 🙂
    joost