3. Een goed voorbereide herkansing

Via de website heb ik me aangemeld voor de bevrijdingsconferentie. De plaats waar het wordt gehouden is een flink eind rijden, maar ik heb het er graag voor over. Ik wil niet occult belast zijn, dat past niet bij mijn christen-zijn. Bij aankomst word ik door dezelfde man als de vorige keer welkom geheten en ligt er een badge voor mij klaar. Het bandje en de spreker zijn ook weer van de partij.

De spreker vindt het opnieuw bijzonder om er te zijn. Hij vertelt over zijn ontmoeting met professor Ouweneel. Hé, een bekende naam, die ben ik wel eens vaker tegengekomen. Zoals de spreker praat, lijkt het erop dat hij regelmatig met Ouweneel op stap gaat.

Hoewel de conferentie deze keer een ander thema heeft, lijkt de inhoud opvallend veel op de vorige keer. Alleen de uitleg is iets aangepast aan het thema. Het valt me nu ook pas op hoe verstrooid het verhaal van de spreker is. Hij citeert lukraak bijbelteksten op een manier zoals ze volgens mij niet bedoeld zijn. De spreker kondigt aan dat hij niet meer boeken hoeft te verkopen vanaf het podium. Wel blijft hij regelmatig aanhalen wat in welk boek is geschreven; indirect verkoopt hij dus nog steeds. De rest van de dag is ook een kopie van de vorige keer.

“Het is een Bilderberg Hotel. Vaag staat me iets bij over vrijmetselarij.”

Omdat we de volgende dag vroeg gaan beginnen, heb ik een hotel in de buurt geboekt. Het is een Bilderberg Hotel. Vaag staat me iets bij uit dat internetplakboekje over vrijmetselarij. Stond daar niet ook iets in over Bilderberg? Lang de tijd om me daar zorgen over te maken heb ik niet. Ik ben moe en ga naar mij kamer. Na een snelle douche val ik als een blok op bed in slaap.

Om 7:00 uur gaat de wekker en na het ontbijt spoed ik me naar de conferentie. Het bandje heeft er duidelijk zin in zo op de vroege zaterdagmorgen en speelt hele opgewekte liedjes. Vandaag gaat het dan gebeuren: ik word vrij gemaakt van mijn occulte banden! Tijdens de ochtendsessie komen weer veel bekende elementen aan bod.

“Ik zie dat een gezette vrouw de blaadjes weghaalt en kort inkijkt.”

Mensen die de vragenlijst hebben ingevuld kunnen daarmee naar voren komen en de ‘last van het verleden’ daar achter laten. Maar ik houd mijn lijst nog even bij me, dat is nu nog even privé. Even later zie ik dat een wat gezette vrouw de blaadjes weghaalt en even kort inkijkt.

Dan is er een collecte. Want het organiseren van een conferentie met gratis toegang, soep en broodjes kost geld. Het inmiddels overbekende evangelische collectegrapje wordt gemaakt: “Ik krijg zo’n hoofdpijn van al dat gerinkel van die muntjes, ik wil alleen nog geritsel van biljetten en machtigingskaarten horen.” Ik besluit dat deze mand aan mij voorbij zal gaan.

Tijdens de middagpauze valt het me op dat er veel dezelfde gezichten zijn. Een hoop mensen heb ik de vorige keer ook gezien. De boekentafel doet goede zaken, er wordt flink verkocht. Vooral de nieuwe preek-cd doet het goed. Hoewel er gratis broodjes zijn, besluit ik toch een bezoek te brengen aan de lokale bakker. Even weg van de conferentie!

Wordt vervolgd
 (miniserie)

Advertenties

83 responses to “3. Een goed voorbereide herkansing”

  1. aafke says :

    @ThaFizzy
    Als schrijver van een vijfdelige miniserie weet je de spanning goed op te bouwen. Je kunt zo bij John de Mol aan het werk als scenarioschrijver voor een soapserie die jaren duurt…. 😀
    Blijkbaar moet het in de komende twee delen allemaal nog “loskomen”.

  2. Johan says :

    Ik vraag me af of er wel iets loskomt. Thafizzy lijkt me niet zo’n emotioneel figuur. 😉

  3. rob says :

    Hij beschrijft netjes wat hij ziet gebeuren, vanuit het perspectief van iemand aan de zijlijn.
    Of niet?

    De plaats waar het wordt gehouden is een flink eind rijden, maar ik heb het er graag voor over. Ik wil niet occult belast zijn, dat past niet bij mijn christen-zijn.

    Hoe moeten we deze opvatten?

  4. Paulus de Boskabouter says :

    De occulte belasting spat ervan af: zomaar geld voor een overnachting in een Bilderberg hotel, zomaar geld om bij de lokale bakker broodjes te gaan halen (terwijl die op de conferentie gratis zijn!), geen geld voor de collecte…

  5. rob says :

    @ThaFizzy

    Het valt me nu ook pas op hoe verstrooid het verhaal van de spreker is. Hij citeert lukraak bijbelteksten op een manier zoals ze volgens mij niet bedoeld zijn.

    dit behoeft ook wel wat uitleg. Wat was dan de insteek van die man?

  6. rob says :

    @ThaFizzy

    Hoewel de conferentie deze keer een ander thema heeft,

    welk thema had de conferentie deze keer ?

  7. rob says :

    @Paulus
    De demon van de slaap zou ook wel een rol kunnen spelen. ThaFizzy lag gewoon de hele conferentie te pitten 🙂

  8. thafizzy says :

    @Rob

    1. Zoals het er staat
    2. Algemene constatering bij verschillende organisaties. Er wordt echt gesmeten met bijbelteksten alsof het niets is. Daarbij worden soms alleen de stukjes aangehaald die bevallen, maar het stuk dat niet bevalt wordt vervolgens angstvallig niet genoemd. Volgens deze citeermethodes zou ook het volgende in de bijbel kunnen staan: “En hij ging heen en verhing zicht. En zo doe even gij.”

  9. Joost says :

    Tha Fizzy

    Mensen die de vragenlijst hebben ingevuld kunnen daarmee naar voren komen en de ‘last van het verleden’ daar achter laten. Maar ik houd mijn lijst nog even bij me, dat is nu nog even privé

    Foei, je wilt goed christen zijn en van je occulte belasting of omdat dat daar niet bij past maar voorlopig houd je je demonnetje nog even privé, deze demon is van mij, die deel ik voorlopig met niemand. nahnahnahnahnah. Dat kan toch niet, je had je occulte belasting meteen in de groep moeten gooien, daar kwam je voor, weg er mee.
    joost

  10. Anoniem says :

    Wat een domme negatieve reacties allemaal.
    Tuurlijk kan er wat mis zijn, maar waarom heeft iedereen hier vooroordelen?

    Wacht gewoon af totdat duidelijk is of het nu wel of niet goed is wat zij doen en geef dan je mening.

    Positief onder elkaar kan wel, maar het mag niet een ander zijn.

    Stel je voor dat iemand eens probeert wat goed te doen.
    Als ze maar het goede evangelie verkondigen en hun best ervoor doen.
    Niemand is volmaakt.

  11. mafchauffeur says :

    Dit is nou net de houding waar charismatische predikers een godsgruwelijke hekel aan hebben. Een en al achterdocht en zwaar onder de invloed van tenminste de geest van religie en de geest van kritiek. En Mammon, want in plaats van alle kostbaarheden uit het Woord en de Zalving van de spreker op te zuigen gaat de aandacht uit naar collecte, cd-verkoop en boekenverkoop (ipv op naar wat er op die tafel ligt).

    En je dan ook nog onttrekken aan de gezamenlijke maaltijd.

  12. rob says :

    @ThaFizzy
    Waar geef je eigenlijk antwoord op bij punt1?
    Je bent echt te kort v stof.

  13. thafizzy says :

    @Joost

    Nee. Wat gebeurd daarmee? Dat heeft niemand mij gezegd! Besef je wel hoe gevoelig de informatie is die daar in staat?! Die wil ik echt niet zomaar daar ‘afgeven’. Wat n.a.v. vorige week ook al is genoemd: er wordt nogal wat van je gevraagd. Wat voor vertrouwensrelatie heb ik met die organisatie? Bij mij zul je van betere huize moeten komen, dan alleen maar te roepen van een podium dat het wel goed zit.

    @Rob
    Dit gaat over vier bijeenkomsten van drie verschillende organisaties. Twee bijeenkomsten hadden als thema ‘demonie en christen?’, een bijeenkomst had als thema ‘de genade van Christus’ en de vierde bijeenkomst heette ‘bevrijdingsweekend’.
    De opbouw van de bijeenkomsten bij de verschillende organisaties is vrijwel gelijk. De verschillen die er waren toen ik ze bezocht, waren minimaal tot geen. Alle beschreven gebeurtenissen vonden zonder uitzondering bij alle bijeenkomsten, zelfs het collectegrapje.

    @Mafchauffeur
    Dat is een gewoonte van mij, om bij conferenties, dagseminars, enzovoorts, gewoon even de lokale bakker/broodjeszaak op te zoeken. Je komt op een plaats waar je anders nooit bent. Ik vind het altijd wel leuk om ook wat meer te zien dan alleen het gebouw waar je in zit. Dat heeft niets met kwade bedoelingen of kritische houding te maken. Als de pauze echt een pauze is, dan maakt het ook niet uit, toch?
    Soms heb je ook bijeenkomsten met een ‘pauzeprogramma’. Zoiets heb ik laatst meegemaakt tijdens een dagseminar in een dierentuin. Je kon kiezen uit bepaald soort broodje. Met dat broodje ging je dan kijken bij dieren die daarmee te maken hadden en kreeg je wat uitleg daarover. Uiteraard ben ik er dan gewoon bij. (En ja, het broodje in de dierentuin was lekker)

    In het algemeen schrijf je nu een bepaalde systematiek op. Wat je nu opschrijft lijkt heel erg op het hypnotiseren van mensen (via cold reading). Dat werkt dan als volgt:
    – de ‘host’ zoekt bereidwillige ‘gelovers’
    – de ‘host’ conditioneert de ‘gelovers’
    – de ‘gelovers’ worden in afhankelijkheid van de ‘host’ gebracht
    – de ‘host’ vertelt wat de ‘gelovers’ moeten doen
    – de ‘gelovers’ doen wat de ‘host’ zegt
    – de ‘host’ heft de conditie op middels een (on)afgesproken ‘code’

    Alles wat niet werkt tijdens zoiets, wordt afgedaan met het feit dat mensen niet bereid zijn / geen goed geloof hebben. Dit is een generieke beschrijving. Oorspronkelijk vanuit onderzoek naar hypnotiseurs. Maar zoals je het nu invult, zou je ook kunnen zeggen dat het slaat op de mensen die bezig zijn met bevrijdingspastoraat.

  14. thafizzy says :

    @Rob

    Wanneer je bijna 200 km moet autorijden voordat je er bent… Voor mij was het zelden in de buurt. Als voorbeeld neem ik even Wilkin van de Kamp met zijn organisatie. Die man reist stad en land af, als hij overal is geweest waar een conferentie was volgens zijn website. Een kleine bloemlezing:
    – Loppersum (ergens in noordoost Groningen)
    – Zelhem (ergens in de Achterhoek)
    – Rotterdam
    – Leuven (België)

    Expansie / zendingsdrang is niet iets wat vreemd is hoor bij deze organisaties. Allemaal hebben ze ambitieuze plannen om heel Nederland te bereiken.

  15. Pittig says :

    Ik ben bang dat er weinig heil te verwachten is op zulke conferenties en vanuit zulke bewegingen. Ik denk dat ze wel eens eerder meer kapot maken dan hen lief is.

    Bijvoorbeeld:

    1. Dat mensen denken dat het nu beter zal gaan nu er voor hen gebeden is, maar daarna merken dat het probleem nog niet weg is.

    2. Dat mensen alleen maar meer angsten aangepraat krijgen en veel angstiger in het leven gaan staan, waardoor ze alleen maar meer problemen krijgen en veroorzaken.

    Je zou haast denken dat het met de wereld toch een stuk beter moet gaan nu er zoveel mensen geloven in bevrijding. Maar wereldwijd wordt er in evangelische, Pinkster en charismatische kringen ontzettend veel gebeden voor bevrijding en ik zie niet in hoe het ook maar enigszins beter gaat. Integendeel. De organisaties die zich ermee bezighouden blijken nogal eens te leven op angst, geld en macht.

    En zijn daarmee zelf zo “bezeten” als wat!

    je zou het dus ook om kunnen draaien: wil je occult belast raken, bezoek dan een bevrijdingsconferentie!

  16. aafke says :

    @Pittig
    Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt.

  17. Pittig says :

    Toevoeging:

    Problemen zijn nooit individuele problemen. Ze spelen zich altijd in verbanden en sociale netwerken af.

    Deze methode is daarom ook veel te individualistisch en legt de problemen bij mensen waar de problemen misschien helemaal niet liggen!

    Een voorbeeldje: Als je een moeder hebt die nooit iets goed vind wat jij doet, dan kan jij wel voor je minderwaardigheidsgevoelens laten bidden, maar het echte probleem ligt bij de moeder en de oplossing ligt er vooral in hoe je met die moeder om moet gaan.

  18. Pittig says :

    @ Aafke

    Jij: “Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt.”
    Ik: “Ik ben bang dat er weinig heil te verwachten is op zulke conferenties…”

    Jij en ik zijn beiden bang — we hebben dus al een occulte belasting door die “bevrijdingspredikers” opgelopen? 😉

  19. De dichter says :

    Afgelope zondag een preek gehoord van een gastspreker van de jong en vrij gemeente(s) de boodschapo was duidelijk, als je voor Jezus kiest is er geen verwijzewnd vingertje meer van “ow ow dit mag niet en dat mag niet” richt je op Hem vraag vergeving (indien nodig) en leef lekker verder, hoe meer je Hem leert kennen hoe meer je alleen dingen wilt doen die Hem geen pijn kan doen. Dit wordt dan je levens houding, je algemene attitude. Hoezo een christen kan bezeten zijn?

  20. mafchauffeur says :

    je zou het dus ook om kunnen draaien: wil je occult belast raken, bezoek dan een bevrijdingsconferentie

    Zoals in: “de hoogste kans om een virus of bacteriële infectie op te lopen loopt je in het ziekenhuis”?

  21. Joost says :

    pittig

    je zou het dus ook om kunnen draaien: wil je occult belast raken, bezoek dan een bevrijdingsconferentie!

    heerlijk bij ieder bezoek aan zo’n conferentie gegarandeerd een demonnetje cadeau.
    altijd leuk om nog eens weg te geven. 😆
    joost

  22. Joost says :

    mafchauffeur

    Zoals in: “de hoogste kans om een virus of bacteriële infectie op te lopen loopt je in het ziekenhuis”?

    of….de grootste kans om te sterven loop je tijdens het leven. 😦
    joost

  23. De dichter says :

    hoe geef je dan zoiets weg??door de zonde te “delen”?

  24. Joost says :

    de dichterr
    nee, gewoon papiertje er omheen, strikje er om en wegschenken, tenslotte is het zaliger te geven dan te ontvangen.
    joost

  25. rubenz says :

    @pittig

    Beste pittig, zoals je weet woon ik in het verre oostblok waar hekserij en magie schering en inslag is. Het is voor mij overduidelijk vanuit de dagelijkse praktijk hier dat er mensen gebonden zijn en onder demonsiche invloed staan. Je kunt niet met vuur spelen zonder je vingers te branden. Het is voor mij ook wel duidelijk dat dit soort bijeenkomsten zoals Thafizzy beschrijft waarschijnlijk ook niet een reele oplossing zijn. Maar gezien jouw eigen achtergrond en huidige functie binnen de kerk (PKN als ik dat goed heb begrepen) wat is dan volgens jouw wel een methode om mensen vrij te krijgen van deze problemen. Er is een bovennatuurlijke wereld die wel degelijk invloed heeft in ons leven. Ik weet dat zolang ik Jezus in mijn leven belijd als heer en meester hoef ik me geen zorgen te maken en ik weet dat op deze manier ook geen vloek uit het verleden invloed uitoefent in mijn leven. Ik heb als kind altijd geleerd dat wij zijn gekocht en betaald door het kostbaar bloed van jezus christus en daarom waarlijk vrij zijn. Door zijn genade. (punt) Dat houdt voor mij in dat vanaf dat moment geen vloek meer kan bestaan en ik laat mij dat dan ook door niemand aanpraten.
    Wat is dan wel de methode voor mensen die daadwerkelijk gebonden zijn? Hoe zie jij excorsisme en het nut daarvan?

    @ThaFizzy
    Mooie serie maar zoals meerdere reageerders opmerken, zou je eens wat meer concrete voorbeelden kunnen geven van uit verband gerukte tekst aanhalingen en mischien ook wel niet te toetsen uitspraken (dingen die niet sporen) anders wordt je in je berichtgeving net zo vaag als diegene die daar preekt.

    Groeten

  26. Johan says :

    @Thafizzy: wat voor broodje heb je genomen in de zoo – zebra of krokodil?

  27. Joop says :

    Misschien zou er voor mij een plaats besproken moeten worden.
    Maar dan moet er wel een zitplaats vrijgemaakt moeten worden!
    Zou jammer zijn niet te komen. Gratis broodjes? Wat een geweldige bediening!

  28. Pittig says :

    @ rubenz

    Doe jij niet mee aan de standaard evangelische visie op het werk van de duivel , door te spreken over “hekserij en magie”. Mocht er een duivel zijn, dan lees ik in de bijbel veel meer over macht en geldzucht dan over hekserij en magie. Volgens mij zijn dat veel grotere machten! En de drang tot macht over ons leven en het leven van anderen zit diep ingebakken in de evangelische beweging!

    Ik zou sowieso altijd eerst en vooral aan psychologie en psychiatrie denken. Dus gesprekken en medicijnen.

    Epilepsie werd eeuwen en eeuwen lang gezien als bezetenheid. En het lijkt ook ontzettend veel op bezetenheid! Maar waarom is het dan met medicijnen op te lossen? Waarom leert hersenonderzoek ons van alles over epilepsie?

    En waarom leven mensen zo in angst ? Juist de evangelischen zijn overal doodsbenauwd voor! Voor Pokemon, voor New Age winkels, voor popmuziek, voor alles wat maar vreemd is. Eén en al angst!

    Als de duivel zou bestaan, waar zou hij het meest bij gebaat zijn? Bij rust of bij angst?

    Hoe meer ik leer over psychologie en psychiatrie en hoe meer ik mensen leer kennen, hoe minder ik bezetenheid als optie hoef te nemen.

    En bedenk ook eens dat kritische atheïsten allerlei bovennatuurlijke fenomenen uit den treure hebben onderzocht en altijd oplichterij of psychologische processen vonden.

    Lees maar eens wat over het werk van James Randi of Michael Schermer.

    Of: “Why people believe strange things.”

  29. cornelis says :

    — zwaar onder de indruk en met ontroering heb ik het verslag van @thafizzy tot mij genomen.
    welk een zegen kan van zo’n conferentie toch uitgaan.
    dat hij zich aan een aantal essentiele zaken, zoals de gratis broodjes en de collecte heeft onttrokken is jammer, maar bewijst dat hij geestelijk nog in de groei zit.
    nog een korte wijle en hij zal worden overmeesterd door een geest van geloof en bekering.
    wat een vreugde ook, dat broeder Ouweneel aan de basis van deze bijeenkomst mocht staan.
    ik heb op mijn hart dat spoedig, ja spoedig een vervolg van dit verslag zal worden gepubliceerd.
    opdat de werken der duisternis zullen worden verbroken

  30. goedgelovig says :

    @aafke: Ha ha. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we Thafizzy’s verslag door een scenarioschrijver hebben laten redigeren, juist om een goede spanningsopbouw aan te brengen. Maar voor de inhoud mogen alle complimentjes naar ThaFizzy. 🙂

  31. aafke says :

    @GG
    De laatste weken zit ik schijnbaar goed in de “woorden van kennis” en halve openbaringen. Ik hoop nu maar dat ik binnenkort niet wordt uitgenodigd om een TRIN-bijeenkomst te komen verrassen…. 😀

  32. thafizzy says :

    @GG @aafke

    Waarvoor hartelijk dank, maar de essentie is overeind gebleven! En dat is een compliment voor die het geredigeerd heeft. Het is niet zo dat er opeens een heel ander verhaal staat. Ik heb ook goedkeuring gegeven aan de (marginale) wijzigingen.

  33. thafizzy says :

    @Johan
    Het was een broodje met gegrilde kipfilet en groene paprika, pepertjes, komkommer en een yoghurtspread. We zijn wezen kijken bij de neushoorns en tapirs.

  34. thafizzy says :

    @Rubenz

    Wanneer ik letterlijk de citaten zou weergeven, dan zou het meteen duidelijk zijn wie bij welk citaat hoort. Dat zijn vrij herkenbare quotes. Met het gevaar dat er dan een discussie over die personen ontstaat. In plaats van bevrijdingspastoraat.

    Als ik mensen belachelijk wil maken, dan zijn daar genoeg andere middelen voor. Daar gaat het mij niet om.

  35. De Belg says :

    Ik vraag me af in hoeverre wij als gelovige op de juiste weg zitten?
    Misschien is het goede slecht en het slechte goed?
    Misschien moeten we net met zijn allen OCCULTE (verborgen) krachten beoefenen. Mensen die aan uittredingen doen, meditatie en levitatie, en andere zijn vaak tot meer in staat dan gelovigen. Daar zie je pas krachtige zaken.
    Ik ga meer en meer die kant op zelf omdat ik al talloze bevrijdingsseminars heb meegemaakt zonder verandering. Maar dat ligt aan mij want de verandering creer je zelf (met de hulp van Jezus).
    Als het dan wel lukt, is dat niet door mezelf maar door Jezus.
    Heerlijk toch dat dubbelpraterij van christenen. HELP !

  36. Gompeslompie says :

    De meeste van dit soort bevrijdingsfiguren weet niet eens wat ‘occult belast’ is. Ik ben jarenlang lid geweest van een niet nader te noemen superrrrocculte organisatie en ik kan jullie wel zeggen dat ze zich daar toch echt een breuk lachen om dit ‘charismatische christenen’. Binnen occulte clubjes weten ze namelijk vaak WEL waar ze mee bezig zijn, in tegenstelling tot deze charismatische kerken die werkelijk denken dat ze werken met de ‘krachten van de Geest’. Het zijn echt eens stel sufkoppen daar. Ouweneel voorop. Wie laat zich nu ‘occult ontlasten’ door een kerel die zelf tot over zijn oren in het occulte zit? Heb je wel eens gezien wat er allemaal plaatsvindt in clubjes als TRIN?

  37. Nelleke says :

    Hoi Gompeslompie,

    Wat is volgens jou ‘occult belast’? Met welke krachten wordt er volgens jou gewerkt in charismatische kerken? Wat is volgens jou occult binnen clubjes als TRIN en bij Ouweneel?

  38. rob says :

    @ThaFizzy

    Wanneer ik letterlijk de citaten zou weergeven, dan zou het meteen duidelijk zijn wie bij welk citaat hoort. Dat zijn vrij herkenbare quotes. Met het gevaar dat er dan een discussie over die personen ontstaat. In plaats van bevrijdingspastoraat.

    Het zou het wel een stuk inhoudelijker maken.
    Misschien zijn die herkenbare quotes wel zo herkenbaar dat ze opgaan voor een vrij groot deel van evangelisch Nederland.

    Nu heb je weinig om over te praten want het is mij nu wel duidelijk dat je een broodje gekocht heb, maar niet met welk broodje-aap je geestelijk opgezadeld wordt tijdens zo’n conferentie.

  39. rob says :

    @De Belg

    Misschien moeten we net met zijn allen OCCULTE (verborgen) krachten beoefenen. Mensen die aan uittredingen doen, meditatie en levitatie, en andere zijn vaak tot meer in staat dan gelovigen. Daar zie je pas krachtige zaken.
    Ik ga meer en meer die kant op zelf omdat ik al talloze bevrijdingsseminars heb meegemaakt zonder verandering.

    Je wilde van gewone Belg veranderen in een soort mentale superheld met superkrachten 🙂
    Maar waar wil je dan van bevrijd worden?
    Aan het Belg-zijn valt weinig te doen, hoe spijtig het ook is 😦

  40. rubenz says :

    @pittig
    Beste Peter, zoals als jij, quote, “dan lees ik in de bijbel veel meer over macht en geldzucht dan over hekserij en magie.” Gaat het hier, bij het bezoek aan de helderziende, tovenaressen etc, altijd om meer financiele voorspoed en relatieproblemen en het uitoefenen van macht over anderen. De “beroepsgroep die zich hier mee bezighoud is zo groot dat er een wetvoorstel ligt voor het heffen van BTW en aftrekbaar maken van dergelijke diensten.
    Inderdaad nederland kijkt heel anders tegen deze zaken aan als dat mensen dat hier doen en ook binnen de othodoxe gemeenschap is men zich zeer bewust van deze occulte zaken. Dus het is geen evangelisch fenomeen.
    De drang naar macht in eigen en andermans leven zit diep gebakken in de “westerse” evangelische beweging. Het lijkt of men niets beters te doen heeft. De pinksterbeweging, baptisten, protestanten en ook de katholieken spreken hier meer over de acceptatie van de omstandigheden in het leven.
    Er heerst een alomtegenwoordige berusting dat we op deze aarde veel problemen zullen hebben, pijn moeite, ziekte etc. en we gaan er vanuit dat als we “boven” zullen komen, onze welverdiende rust en vrede zullen krijgen. Dit is iets wat ik zelf als rode draad uit de paulus, jakobus en petrus brieven kan opmaken.
    Ik ben het roerend eens met het idee dat met dit soort bevrijdingsconferenties een heksenjacht gedaan wordt die meer tot onrust en ingebeelde problemen leidt dan tot een daadwerkelijke oplossing. Je wordt op deze manier toch een hoop elende aangepraat.
    O ja, en als God bestaat…. dan bestaat de duivel ook.

    Groeten.

  41. Gompeslompie says :

    @Nelleke,

    ‘Occult belast’ is vooral een uitvinding van moderne kerken. Vroeger zei men gewoon: Van de duivel bezeten o.i.d. Maar tegenwoordig bedoeld men er doorgaans ook iets minder ergs mee dan dat. Occulte belasting zou voornamelijk leiden tot het volharden in allerlei zondig gedrag. Maar het idee is eigenlijk hetzelfde: dat je ergens in je verleden iets ‘occults’ hebt gedaan waar je nog steeds de gevolgen van ondergaat.

    Daar waar men vroeger geloofde dat het GELOOF in Jezus Christus een dergelijke belasting voor de volle 100% kon weghalen, hebben tegenwoordige kerken besloten dat dat niet meer kan. Tegenwoordig moet je eerst langs het ‘bevrijdingspastoraat’ waar er eerst flink gebeden moet worden voor jouw bevrijding. Het christelijke equivalent van ‘de zweethut in’. Meestal gaan deze handelingen gepaard met het het uitslaan van willekeurige klanken waarbij er ook handen worden gelegd op de te bevrijden persoon. Het idee is dat Gods Geest de handen zo in het lichaam van de gelovige kan komen. Want een andere manier (bijvoorbeeld door het geloof) bestaat natuurlijk niet. Het is trouwens maar zeer zelden dat iemand ook meteen wordt vrijgezet. Meestal moet de vrijzetting ook meerdere malen worden herhaald, want tja… soms werkt Gods Geest wat minder goed dan andere keren, natuurlijk.

    Je begrijpt dat ik tamelijk sceptisch sta naar dit soort ‘uitdrijvingstechnieken’. En al helemaal wanneer deze worden gebezigd door lieden die er zelf alle schijn van hebben, zelf rond te lopen met een ‘occulte belasting’. De heer Ouweneel en het occulte genootschap TRIN lijkt me een uitgelezen voorbeeld. Ik weet niet of je al eens op youtube enkele video’s van deze club hebt bekeken? Daarin wordt pijnlijk duidelijk van welke voodoo deze figuren zich bedienen. het geheel doet niet onder voor zaken die je ook wel in veel ontwikkelingslanden tegenkomt waar men nog steeds een vorm van natuurreligie aanhangt. Snap je ook meteen waarom ze meer succes boeken in die landen.

    Wat mij vooral opvalt is dat de gevolgen van de uitdrijvingen en de impartities van deze club als twee druppels water lijken op wat de Bijbel zelf beschrijft als demonische bezetendheid. Het ongecontroleerd, schuimbekkend rollebollen over de vloer en het uitslaan van dierengeluiden waren in de oudheid eerder een teken van bezetenheid dan van ‘vervulling van de Heilige Geest’ (gek he?). In Bijbel moet steevast Jezus zelf eraan te pas komen om deze mensen wederom gezond te maken. Dan hielden ze dus OP met rollebollen en het uitslaan van die geluiden! Hee…!

    Maar tegenwoordig vinden clubs als TRIN het tegenovergestelde een teken van ‘de Geest’. Ook het uitkramen van allerlei ideologiën die totaal tegen de Bijbel indruisen moet natuurlijk ook gezien worden als een ‘teken van de Geest’. Ik doel vooral op dingen als ‘Kingdom now’ filosofie, de ‘name-it-claim-it’ (proclameren) gedachte en de algemene leer van het dispensationalisme met zijn onlosmakelijke valse profetiën waar ook de heer Ouweneel niet vies van schijnt te zijn. Ook schijnen deze met ‘Geest vervulde figuren’ veel last te hebben van het erkennen van gemaakte fouten waarover zij vervolgens menen te moeten liegen. Allemaal ‘tekenen van de Geest’, uitteraard.

    Tja, Nelleke. Wat kan ik er ervan zeggen? De Bijbel legt ons uit dat er grofweg twee ‘geesten’ werkzaam zijn in deze wereld. De ‘geest der leugen’ en de ‘Geest der Waarheid’. Ook wordt er ons gevraagd alles te toetsen, uit welke van deze twee geesten de dingen zijn. Inmiddels zijn we in een stadium beland dat zelfs ongelovige mensen meer ‘geestelijk onderscheid’ schijnen te bezitten dan massa’s zogenaamde ‘christenen’ die massaal voor dit soort ‘power-evangeliës’ vallen. De meeste normale mensen die worden geconfronteerd worden met de beelden van zo’n TRIN of Lakeland-bijeenkomst komen snel tot de nuchtere conclusie dat deze mensen ‘totaal geflipt’ zijn. Om in Bijbelse termen te spreken: bezeten.

    De manifestaties die je doorgaans in dat soort clubjes ziet: tongentaal, vallen in de geest, impartaties, zogenaamde genezingen etc. zijn allemaal zaken die tot het begin van de vorige eeuw nog universeel gerekend werden tot ‘occulte verschijnselen’. Daarna is er door toedoen van charismatische kerken allerlei zaken binnengeslopen die in toenemende mate worden gezien als ‘van God’. Maar er is geen manifestatie in deze kerken die je ook niet kunt aantreffen in het occulte. Ook daar ‘spreekt men in tongen’. Ook daar claimt men te kunnen ‘genezen’ met ‘de Geest’. Ook daar heeft men geen flauw idee van het Bijbelse Evangelie en wordt deze steevast vervangen door eigen ideeën over God, de wereld en bevrijding.

    Ik beschouw het als een voorrecht dat ik in mijn leven eerst in aanraking ben geweest met het occulte en DAARNA pas met de Bijbelse heilsleer. Want juist daardoor is mij een onderscheid gegeven die geen mens mij nog kan ontnemen. Wanneer je eenmaal iets hebt geproefd van dat occulte, herken je deze meteen, ook wanneer ze tot je komen in een christelijk jasje. En ik geef het echt je op een briefje: TRIN, ouweneel en al die charismatische clubs doen in feite niets anders dan de rest van de sjamanen en voodoo dokters van deze wereld. Het is gevaarlijke spielerei in het occulte. Blijf er daarom verre van.

    Want je ermee inlaten is vaak niet zonder gevolgen. men raakt onder invloed van dergelijke clubs en sferen waardoor ieder kritisch denkvermogen uiteindelijk wordt uitgeschakeld. Daarom is het voor veel mensen, die in dit soort valkuilen zijn getrapt, bijna onmogelijk om zichzelf daaruit los te maken. Want het ‘voelt’ immers zo goed, zo ‘waar’, zo ‘goddelijk’, nietwaar? Wel, de Bijbel waarschuwt ook tegen een dergelijke redenatie door ons te informeren dat ook de satan zich vertoont als een ‘engel des lichts’. Kijk dus goed uit wat je ‘licht’ noemt. het zou zomaar ineens ‘duisternis’ kunnen zijn.

  42. Joost says :

    rubenz
    <blockquote ja, en als God bestaat…. dan bestaat de duivel ook.
    ja, en casper het spookje, repelsteeltje en de gelaarsde kat. 😉
    joost

  43. rubenz says :

    @joost

    He grapjas, als dat zo was dan was er zeker ook nog een satirische site compleet aan roodkapje gewijdt.

    Groeten

  44. Rien says :

    @Gompeslompie, op 22 maart, 2012 om 4:41 pm

    WAUW…. wat een geweldige analyse!
    *is zwaar onder de indruk*

  45. rubenz says :

    @gompeslompie

    Je slaat de spijker op de kop!!!! Ik ben nog steeds er heilig van overtuigd zoals je zegt “Daar waar men vroeger geloofde dat het GELOOF in Jezus Christus een dergelijke belasting voor de volle 100% kon weghalen” dat dat nog steeds het geval is.
    Het is zachts gezegd een ” openbaring” van hoe jij het probleem met de geestlijke uitingsvormen paralel trekt met occulte uitingen. Ik had al een bruin vermoeden maar dit bevestigd het nog eens. Omdat er keihard geroepen wordt “dit is van God” hebben weinig christenen de moed om hiertegen in te gaan. Openlijk.
    Kan me nog goed herinneren ergens in ’93, ’94 toen men van lachen naar blaffen in de geest ging. Toen kreeg ik al zo’n raar gevoel zo rond de navelstreek en kwam gelijk de herinnering boven van bezeten mensen die in de bijlmergemeente in amsterdam kwamen, die gingen ook zo tekeer. Deze mensen kwamen rechtstreeks uit de voodoo cultuur.
    Tja mischien toch weer tijd voor een “keurmerk” veilige gemeente????

    Groeten en een fijne dag allemaal

  46. mafchauffeur says :

    Want juist daardoor is mij een onderscheid gegeven die geen mens mij nog kan ontnemen. Wanneer je eenmaal iets hebt geproefd van dat occulte, herken je deze meteen, ook wanneer ze tot je komen in een christelijk jasje.

    Best handig, dat feilloze onderscheid. Tjonge. Maar hoe zie je dan de “occult aandoende” acties van, om maar een paar types te noemen, Jezus en Paulus? Handoplegging, klooien met modder op ogen, zweetdoeken, over water lopen, ik noem maar wat. Om over de gevaarlijke spielerei van Mozes, Elia en Elisa maar te zwijgen.

  47. rubenz says :

    @mafsofer

    Het directe gevolg van de acties van Jezus, Paulus en andere van zijn tijdgenoten, waren happy people die zonder schade verder konden in het leven. Wat zou er gebeuren als je MvdS een emmer modder zou geven???? Zou er wat goeds uit voorkomen????
    Kijk altijd naar actie en reactie. Als de eindsom toetsbaar(!!!!)positief is waarom geen modder en poetsdoeken. Per definitie is dat leuker dan blaffen en rondstuiteren.

    Groeten

  48. Joost says :

    Anoniem

    Wat een domme negatieve reacties allemaal.
    Tuurlijk kan er wat mis zijn, maar waarom heeft iedereen hier vooroordelen? Niemand is volmaakt.

    reageer je nu niet tegenstrijdig? Je maakt anderen die reageren uit voor dom zegt dat ze vooroordelen hebben en eindigt dat niemand volmaakt is. Waarom heb je niet net zoveel begrip voor de anders dan jij denkenden?
    joost

  49. Joost says :

    rubenz:

    He grapjas, als dat zo was dan was er zeker ook nog een satirische site compleet aan roodkapje gewijdt.

    Wel als je je realiseert dat de duivel meestal geheel in het rood enzwart gaat 😈
    joost

  50. Joost says :

    rubenz:
    Het directe gevolg van de acties van Jezus, Paulus en andere van zijn tijdgenoten, waren happy people die zonder schade verder konden in het leven. Wat zou er gebeuren als je MvdS een emmer modder zou geven????
    Ik heb geen idee!!! Doe eens een suggestie!
    joost

  51. rubenz says :

    @joost

    Moddergevecht tussen MvdS en Ouweneel?????? Zou goed scoren op youtube……

    Groeten

  52. rubenz says :

    @joost

    En dan wel allebeide heren een gouden bikini aan……..

    Groeten en veel kijkplezier alvast.

  53. Wilfred says :

    @Joost:

    Wel als je je realiseert dat de duivel meestal geheel in het rood enzwart gaat 😈

    Oh, daarom komt Ted Hankey vaak in rood/zwart het podium op… 😉

    @Pittig:

    Mocht er een duivel zijn, dan lees ik in de bijbel veel meer over macht en geldzucht dan over hekserij en magie. Volgens mij zijn dat veel grotere machten!

    Oh, dus nu oefent iets wat vaker voorkomt in de bijbel automatisch ook een grotere invloed uit?

  54. Wilfred says :

    @Gompeslompie: Ik ben ook niet voor al die rare zgn. geestesuitingen. Maar volgens mij sla je door als je tongentaal ook tot dat domein gaat rekenen. Als je tenminste met Paulus gelooft dat dat een gave van de Geest kan zijn. Sowieso moet je denk ik oppassen met de stelling dat wat qua uiterlijke vormen vergelijkbaar is, ook uit dezelfde bron voortkomt…

  55. Joost says :

    rubenz

    @joost Moddergevecht tussen MvdS en Ouweneel?????? Zou goed scoren op youtube……

    En dan wel allebeide heren een gouden bikini aan……..

    Leuk, al enig idee wanneer dit plaats gaat vinden? Dan hou ik die datum zeker vrij in mijn agenda. 😀
    joost

  56. rubenz says :

    @joost

    1 april, alleen het jaar is nog niet bekend….

  57. Joost says :

    Pittig: wilfred

    Mocht er een duivel zijn, dan lees ik in de bijbel veel meer over macht en geldzucht dan over hekserij en magie. Volgens mij zijn dat veel grotere machten!—-
    ——Oh, dus nu oefent iets wat vaker voorkomt in de bijbel automatisch ook een grotere invloed uit?—

    De magie van de heksen hebben de meeste zaken die daarover verhaalden uit de bijbel verwijderd. 😉 Macht en geldzucht zijn eigenlijk het werk van de duivel, die heeft er dus alles aangedaan om dat er in te houden, da’s toch lochisch.. 🙂
    joost

  58. Milo says :

    rubenz:

    Het directe gevolg van de acties van Jezus, Paulus en andere van zijn tijdgenoten, waren happy people die zonder schade verder konden in het leven. Wat zou er gebeuren als je MvdS een emmer modder zou geven???? Zou er wat goeds uit voorkomen????

    1. Zou je zelf zand met spuug mengen en op de ogen van iemand die blind is smeren, als God dat van je vraagt?

    2. Als er door iemand met modder gegooid wordt (toepasselijk voorbeeld op deze site trouwens) en je zou in de zaal zitten toekijken, zou je er dan überhaupt aan denken dat het wel eens door God ingegeven kan zijn?

  59. Milo says :

    @ThaFizzy

    Je doet in je verhaal een beetje overkomen alsof het je tegenvalt dat het eigenlijk gewoon weer hetzelfde is als de vorige keer.

    Het is toch ook hetzelfde onderwerp, en daar zit toch een tijdje later niet in eens een heel andere uitleg aan vast?

    Ik heb trouwens nu de hele reeks even doorgelezen (alleen de reacties op het stukje vragenlijst ging me toch net even iets te ver) en zie uit naar de volgende belevingen. En uiteraard naar alle vragen die al dan niet beantwoord gaan worden aan het einde van deze reeks.

  60. rubenz says :

    @milo

    In het land waar ik woon zijn modderbaden nog steeds een van de meest populaire geneesmiddelen, dus modder in mijn optiek is niet vreemd. Waarschijnlijk in de tijd van Jezus was dat niet anders. Het verschil lag hem hier in dat dit om modder ging die door Jezus zelf gemaakt was en niet uit moeder natuur. Dan was het ook geen wonder van God maar niet meer dan een vorm van homeopathie.
    Verder blijf ik van mening dat een hoop van dit bevrijdingspastoraat een moderne vorm van heksenjacht en bangmakerij is. Probeer maar eens te achterhalen van hoeveel van deze bezoekers, herhalingsbezoekers zijn die van de ene conferentie naar de andere rennen en in plaats van beter te worden steeds dieper wegzakken.

    “2. Als er door iemand met modder gegooid wordt (toepasselijk voorbeeld op deze site trouwens) en je zou in de zaal zitten toekijken, zou je er dan überhaupt aan denken dat het wel eens door God ingegeven kan zijn?”

    Waarom zouden we met modder aan de gang moeten gaan als wij uit de Bijbel kunnen leren dat als wij genezing zoeken, er met olie gezalfd wordt. Zal wel een goede reden voor zijn, niet dan?
    Eenvoud is troef. Helaas willen veel christenen graag moeilijk doen als het makkelijk kan.
    Wat het moddergooien aangaat. Groot gelijk, klopt als een bus.
    Wij GG reageerders geloven dat hier een heilzame werking vanuit kan gaan.
    Je kunt je eigen frustraties kwijt, je leert nog eens wat bij, en leert eens verder te kijken als dat je voorgevormde christelijke neus lang is.
    Incasseren, filtreren en verder reageren!!!!!

    Groeten

  61. Joost says :

    rubenz

    in het land waar ik woon zijn modderbaden nog steeds een van de meest populaire geneesmiddelen, dus modder in mijn optiek is niet vreemd. Waarschijnlijk in de tijd van Jezus was da wt niet anders. Het verschil lag hem hier in dat dit om modder ging die door Jezus zelf gemaakt was en niet uit moeder natuur. Dan was het ook geen wonder van God maar niet meer dan een vorm van homeopathie.

    Natuurlijk was dat een wonder van god. Hij heeft,volgens genesis, de mens toch uit modder geschapen en zijn levensadem in ons geblazen. Om nog meer modder te gebruiken om ziekten of gebreken bij de mensen te genezen vind ik toch wonderlijk.
    Daarbij, vaak vindt ik de werking van veel homeopatische middelen ook een wonder.
    Dat gods schepping van de planten en kruiden en levende wezens zo op elkaar zijn afgestemd dat zij elkaar kunnen genezen. Mooi
    🙂
    joost

  62. aafkej says :

    Haha…
    @rubenz stelt fijntjes vast dat GG eigenlijk een hele bijbelse site is en dat er zelfs wonderen verwacht mogen worden.
    “van modder gooien gaat een heilzame werking uit..”
    Wat een onmetelijke glorie bereikt ons vandaag toch weer. 😀

  63. aafkej says :

    @milo
    Dat gedoe met spuug en modder had ik wellicht nog net kunnen verwerken….
    Ik begon pas onraad te ruiken toen er met goudstof en veren werd gesmeten. 😀

  64. albert says :

    @ Gompeslompie, op 22 maart, 2012 om 4:41 pm zei:

    Na een lange tijd van absentie kom ik zomaar even aanviegen Gompeslompie. Tsjongejonge zeg, wat een lange comment. Maar wees gerust : ik ben het geheel met je eens.
    Mijn recente ervaringen met Ouweneel en z’n vrienden onderschrijven jouw bevindingen geheel. Het klopt van geen kanten. En ik ben bepaald niet de enige die dat zo ziet (binnen de ‘thuisclub’ van WJO). Helaas: manipulatie alom. Hier op GG is dat ook al eerder aan de orde geweest. Die manipulatie vind ik niet terug in de Bijbel.

    Overigens geloof ik dat tongentaal een gave van de Geest is, maar dan wel met een functie, namelijk verspreiding van het evangelie.
    Daarom stelt Paulus ook dat die tongentaal uitgelegd moet kunnen worden. Een heel nuchter standpunt.
    Als dat laatste niet het geval is, is het wat mij betreft dan ook charismatische opgeklopt gedoe dat idd sprekend lijkt op occulte uitingen. Dat er werkelijk sprake kan zijn van occulte beïnvloeding sluit ik overigens -net als jij- niet uit gezien de onverklaarbare ‘onaantastbaarheid’ van de betrokkenen, d.w.z.:
    – niet meer voor rede vatbaar;
    – staan niet meer open voor enige vorm van zelfreflectie;
    – stellen zichzelf centraal ipv de gekruisigde en opgestane Jezus en de daarbij behorende zelfverloochening en (ouderwets woord) nederigheid/bescheidenheid.

    Deze zgn ‘geestesuitingen’ (egotripperij) stoten in onze maatschappij alleen maar af en werken zeker niet ‘wervend’.

    Daarom: bedankt voor je nuchtere comment…

  65. joost says :

    aafkej

    ik begon pas onraad te ruiken toen er met goudstof en veren werd gesmeten.

    vroeger waren het, volgens mij, pek en veren. Dan kan je toch maar beter het goudstof hebben. 🙂
    joost

  66. Gompeslompie says :

    Hierbij nog wat informatie dat wellicht mensen zal aanzetten tot nadenken over deze materie.

    Het centrale punt dat ik in mijn eerdere betoog wilde maken is in feite deze: Dat veel, zo niet alle, van de zogenaamde ‘charismatische geestesgaven’ in diepste wezen occult van aard zijn en als zodanig niet als ‘goddelijk’ of ‘van God’ kunnen worden beschouwd. Laat ik het anders eens duidelijk zeggen: De meeste van deze zogenaamde ‘gaven’ vallen onder de noemer: “spiritisme”. Een verzamelnaam voor tal van occulte verschijnselen die momenteel door charismatici onder een christelijke dekmantel worden gepresenteerd als zouden deze ‘christelijk’ zijn.

    Ik zal dit eens onderbouwen met een aardig voorbeeld.

    In 1893 werd in Chicago, Illinois de “National Spiritualist Association of Churches” (NSAC) opgericht. Het is een van de oudste en grootste spiritistische ‘kerken’ uit de verenigde staten. In 1914 heeft deze vereniging een lijst met definities opgesteld met betrekking tot spiritisme dat nog steeds door vele spiritistische groepen als gezaghebbend wordt beschouwd.

    In dit document, dat in de loop der jaren nog verder is uitgebreid, staat inmiddels een zeer interessante paragraaf welke vele mensen in de moderne charismatische beweging toch enigszins tot denken zou moeten zetten.

    We lezen (vrij vertaald):
    “Het fenomeen van spiritisme bestaat uit: profeteren, helderziendheid, helderhorendheid, de gave van het spreken in tongen, het opleggen van handen, genezing, visioenen, trance, apportatie, rappen (u mag het zelf uitzoeken), automatisch en onafhankelijk schrift en schilderijen, stemmen, materialisatie, (paranormale) fotografie, psychometrie en iedere andere manifestatie die de voortgang van het leven bewijst door de fysieke en spirituele zintuigen en vermogens van de mens.”

    Het is zeer frappant om te lezen, hoeveel zaken er genoemd worden die binnen de charismatische beweging gemeengoed zijn. Volgens dit document zou de hele charismatische beweging zonder meer moeten worden aangemerkt als een spiritistische beweging.

    Over de vraag of spiritisten ook christenen zijn heeft ook de NSAC zich gebogen en komt in het algemeen tot een ontkennend antwoord.

    bronnen:
    Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/National_Spiritualist_Association_of_Churches
    NSAC: http://www.nsac.org/Definitions.aspx?id=3.0

  67. rob says :

    @Gompieslompie
    Wat denk je dan van het verhaal van Bileam?
    Volgens mij was Bileam een spiritist.

    In feite ligt geloof in God en spiritisme niet echt ver uit elkaar.
    In feite zoek je in beide gevallen contact met een geestelijke wereld.

    Tenzij je denkt dat de gaven puur in het praktische vlak liggen (goed doen etc) en het communiceren bewaart voor het hiernamaals.

  68. Gompeslompie says :

    We hebben het hier over dezelfde “Bileam” uit 2 Petrus 2:15?

    “Doordat zij de rechte weg verlaten hebben, zijn zij verdwaald en de weg opgegaan van Bileam, de zoon van Beor, die het loon der ongerechtigheid liefhad, maar een terechtwijzing kreeg voor zijn ongerechtigheid: het stomme lastdier, dat met mensenstem sprak, heeft de dwaasheid van de profeet verhinderd.”

    Het lijkt me duidelijk dat Petrus ons hier wil waarschuwen voor deze valse profeet, Rob.

    Wanneer wij ons tot ‘het geestelijke’, tot God wenden kan dat altijd, afhankelijk vanuit welke geestestoestand wij dit doen, twee kanten uitgaan. Doen we dit vanuit ons vlees, vanuit onze gevallen toestand, dan roepen wij de afgoden en de krachten van deze wereld aan. Dit is het domein van zo’n beetje alle occulte activiteit in deze wereld, inclusief de charismatische bewegingen. De wegen die deze mensen gaan om tot God te komen zullen allen, zonder enige uitzondering, doodlopende en zeer destructieve wegen blijken te zijn.

    Maar de Bijbel leert ook dat er een ander, Waarachtige Geestelijke gemeenschap bestaat die tot het leven leidt. Hoe zeer we dat ook zouden willen, dit is niet iets dat wij vanuit ons zelf ooit zouden kunnen initiëren. Eerst moet er namelijk iets anders in ons geboren zijn: uit Geest. Zodat we vanuit Geest en Waarheid tot God kunnen bidden. Want in ons vlees kunnen wij God nimmer dienen.

    Het gros van het huidige christendom is (het is triest om te moeten constateren) niets anders dan een vervallen natuurreligie van de vleselijke mens die zich in zijn noden richt tot afgoden en de krachten van deze wereld. Welke hij in zijn waan dan ook nog voor het allerhoogste houdt.

    Maar de Bijbel doet er juist alles aan om ons duidelijk te maken dat wij ons heil nimmer in deze wereld zouden moeten zoeken. Dit moet ook omdat wij vanuit onze gevallen natuur geneigd zijn de hogere geestelijke machten van deze wereld te aanbidden als God. De tragedie is dat pas wanneer een mens werkelijk tot het geloof komt, hij dit onderscheid echt kan gaan zien en ondervinden. Tot die tijd zal iedere religieuze activiteit die mensen in deze wereld ontwikkelen, onherroepelijk moeten leiden tot een diepere verbintenis met- en jammerlijke val in deze wereld.

    Veruit de meeste kerkelijke activiteit in deze wereld komt dan ook niet verder dan het niveau van onnadenkende spielerij met occulte krachten die men in feite niet begrijpt. Zolang mensen verslingerd blijven aan het hogere, spirituele, gelovige gevoel dat zij binnen dit soort gemeenschappen ontvangen, blijven zij gevangenen van deze wereld. Maar wanneer zij dan ontwaken tot de Geestelijke Waarheid zoals geopenbaard in Gods Woord, ontvlieden zij terstond dit geestelijke Babylon.

  69. rob says :

    @Gompieslompie

    Wanneer wij ons tot ‘het geestelijke’, tot God wenden kan dat altijd, afhankelijk vanuit welke geestestoestand wij dit doen, twee kanten uitgaan. Doen we dit vanuit ons vlees, vanuit onze gevallen toestand, dan roepen wij de afgoden en de krachten van deze wereld aan. Dit is het domein van zo’n beetje alle occulte activiteit in deze wereld, inclusief de charismatische bewegingen. De wegen die deze mensen gaan om tot God te komen zullen allen, zonder enige uitzondering, doodlopende en zeer destructieve wegen blijken te zijn.

    We hebben niets dan vlees, een gevallen toestand.
    Zou je rein tot God kunnen komen?
    Door Jezus zou dat kunnen, maar dat wil niet echt zeggen dat je zelf geen vlees hebt.

    God sprak tegen Bileam.
    Bileam werd geconsulteerd vanwege zijn gave.
    Dat betekent dat Bileam een spiritist was die dus ook in staat was Gods stem te horen.

  70. joost says :

    Gompieslompie

    Het gros van het huidige christendom is (het is triest om te moeten constateren) niets anders dan een vervallen natuurreligie van de vleselijke mens die zich in zijn noden richt tot afgoden en de krachten van deze wereld. Welke hij in zijn waan dan ook nog voor het allerhoogste houdt

    Dát klinkt behoorlijk arrogant, hoe heb je dat trieste feit “geconstateerd”? Op basis van welk statistieken?
    Hoe kan jij weten wat een ander denkt of gelooft?
    Hoe weet jij of iemand “zijn allerhoogste” ziet op basis van geloof, werkelijkheid of waan?
    En natuurlijk zijn alle mensen die geloven op deze wereld vleselijk, wanneer ze onvleselijk zijn geworden noemen we ze geen mensen meer maar geesten..
    Niet overtuigend dit verhaal.
    joost

  71. Gompeslompie says :

    Daarom legt Jezus ook uit dat wij “wederom geboren” moeten worden. Niet weer uit vlees. Maar uit Geest! Niemand kan ‘in het vlees’ rein tot God komen, tenzij door de Persoon van Jezus Christus. In Hem is onze toegang tot God hersteld. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven.

    Wat betreft Bileam. Ik realiseerde me zojuist dat mijn de kwalificatie van Bileam als ‘valse profeet’ toch nog wel enige toelichting behoeft. Want wat Bileam vooral ‘vals’ maakt, zit ‘m niet in hetgeen hij sprak. De Bijbel laat duidelijk zien dat hij met en namens God sprak en zelfs ook accuraat profeteerde over de Joodse Messias. Het ‘valse’ zit hem hierin: Dat hij, tegen beter weten in, niet in staat was te HANDELEN naar hetgeen hij wist. Onderzoek in dit verband ook eens wat Jezus Christus zegt over de valse profeten. Hij zei “Niet een ieder, die tot Mij ZEGT: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar DOET de wil van Mijn Vader, Die in de hemelen is.” Daarom spreekt Petrus in dit verband ook duidelijk over het “opgaan” van “de WEG van Bileam”. Wanneer de Bijbel spreekt over “wegen” en “wandelen” duidt dit vaak op ons handelingsleven. Wat iemand dus “manifesteert” in zijn of haar leven. Jezus zei: “Aan de vruchten zal men de boom herkennen.” En juist daarom staat deze Bileam in de gehele Bijbel bekend als een ‘valse profeet’. Niet zozeer vanwege het vals profeteren. Want dat deed hij niet. Maar vanwege zijn ongehoorzaamheid en onvermogen ook te HANDELEN naar hetgeen hij van God had ontvangen. Bileam liet zich verleiden met het loon van deze wereld. Uiteindelijk spande hij samen met de vijanden van Israël en werd uiteindelijk samen met hen gedood.

    De trieste waarheid die spreekt uit het relaas van Bileam is dat, hoewel mensen zeker wel weet kunnen hebben van de waarheid, zij toch te gronde kunnen gaan wanneer zij in hun leven niet komen tot waarlijke overgave en een geheiligd handelingsleven. Als spiritist mag hij dan direct met God hebben gesproken, uiteindelijk werd hij toch, samen met de vijanden van Israël vernietigt. Hoe je het ook bekijkt. Het is zeker geen hoopvolle verhaal voor mensen die met de Bijbel in de hand het spiritisme trachten te vergoelijken, nog voor hen die Jezus wel belijden met de mond, maar nimmer met de daad.

  72. Gompeslompie says :

    @joost,

    Tja, het is vreselijk arrogant van mij, he? Om mensen te waarschuwen voor de gevaren van dit soort bewegingen. Weet je hoe vaak ik dit soort aantijgingen nu al niet gehoord heb?

    Kijk eens, wanneer iemand tot geloof komt, wordt je ook als mens direct voor duidelijke keuzes geplaatst. Je dient dan ofwel God of de Mammon. Je spreekt naar hetgeen God je duidelijk heeft getoond of je praat de mensen naar de mond en verloochend daarmee God. Een beetje van beiden walletjes eten is niet mogelijk. Wanneer iemand dan onvoorwaardelijk voor God kiest, wordt dat je dat nimmer in dank afgenomen. Gelijk staan er de talloze betweters en wereldse klaagkoortjes klaar om met het opgeheven vingertje te roepen: “oordeelt niet”. Ik ken ze zo onderhand wel. Deze figuren hebben echt nog een hoop te leren. En het zijn ook niet zozeer deze mensen tot wie ik nu spreek.

    De dingen die ik hier zeg zijn inderdaad lastig te ‘bewijzen’. Toch kun je er veel over vinden als je er echt je best voor zou doen. Maar dat veronderstelt een oprecht ‘willen weten’, ongeacht of deze kennis tegen het eigen ‘gevoel’ indruist. En niet veel mensen brengen dat op.

    Ik zelf put vooral uit eerstehands ondervindingen. Ten eerste: het occulte wereldje zelf waar ik zelf jarenlang actief was EN ten tweede (later) uit de ondervinding van het geloof als christen. Uit deze ervaringen EN het geloof, WEET ik nu, volkomen, waar je bij die charismatische kerken (en het blijft echt niet alleen bij die kerken) mee van doen hebt. Nogmaals: Het is daar puur occultisme/spiritisme in een christelijk sausje. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zou ik zeggen. Toch zijn er altijd die deze waarschuwingen in de wind slaan. Wel, deze mensen moeten dan vooral eerst maar eens ‘voelen’. Toch gaat dit voelen niet zelden zonder het betalen van een dure prijs. Ik dank God dat Hij mij op tijd uit dat wespennest van het occultisme heeft uitgevoerd tot het levendmakende geloof in Jezus Christus.

  73. rob says :

    @Gompieslompie

    Ik dank God dat Hij mij op tijd uit dat wespennest van het occultisme heeft uitgevoerd tot het levendmakende geloof in Jezus Christus.

    Dat herken ik wel. Kom ook uit dat kringetje.

    Want wat Bileam vooral ‘vals’ maakt, zit ‘m niet in hetgeen hij sprak. De Bijbel laat duidelijk zien dat hij met en namens God sprak en zelfs ook accuraat profeteerde over de Joodse Messias. Het ‘valse’ zit hem hierin: Dat hij, tegen beter weten in, niet in staat was te HANDELEN naar hetgeen hij wist.

    Dat overkomt iedereen, dat je niet handelt naar wat je weet.
    Lukt dat jou wel?

  74. Gompeslompie says :

    Lang niet zo vaak als dat ik zou willen, Rob. Hoewel de ‘wil’ er door het geloof zeker wel is, merk je, juist als gelovige, dat er in het vlees toch een ‘andere wet’ heerst, zoals Paulus dat zo mooi uitlegt. Het gaat er niet om, in deze wereld ‘een heilig boontje’ te willen zijn. Maar om staande te blijven in het geloof dat de wereld overwint: het geloof van Jezus Christus. Ik ben ook niet van het slag christenen dat zichzelf eenzijdig als heilig en onbevlekt ‘kind van God’ uitroept. Dat is wat evangelischen en charismatischen graag doen. Zich niet realiserende dat ieder mens, zelfs na het ‘tot geloof gekomen zijn’, nog steeds voor een fors deel ‘vleesch’ is, en dat ook tot zijn dood zal blijven. Vlees en bloed dat ‘het Koninkrijk niet kan binnengaan’. Maar dat wat bij de mens (vlees) niet mogelijk is, is bij God (Geest) wel mogelijk door de wedergeboorte uit water en Geest. Dit is het geheim: Niet allen die roepen Heere, Heere zijn uitverkorenen. Alleen die uit God geboren zijn. Niet het vele, maar het weinige. Wie het vatten kunnen, die vatten dit.

  75. joost says :

    Gompeslompie
    het zijn niet je waarschuwingen die je arrogant maken maar je veronderstelling dat jij zo maar even tussen neus en lippen door kan “constateren” hoe echt het geloof van een ander is,
    Jij kunt niet in in ander zijn hoofd of hart of ziel kijken dus kan je niet zo maar even voor een ander bepalen dat die in “valse”afgoden geloven en daar hun vertrouwen in stellen, en dan stel je ook nog dat dat voor het gros van de christenen zo zou zijn.
    Je kunt van geen enkel geloof de “uitwassen” als uitgangspunt nemen om er de hele groep mee te typeren.
    Ik geloof zonder meer dat je heel veel kennis hebt op de gebieden die je hebt aangegeven en daar heel veel ervaring mee hebt opgedaan. Dat betekent nog steeds niet dat je in het hoofd van een ander kan zien.
    je zegt tegen rob dat je niet van het slag mensen bent dat jezelf eenzijdig als heilig en onbevlekt kind van god uitroept maar je matigt jezelf wel het recht aan om net zo te oordelen als deze genoemde groep graag lijkt te doen.
    Ik ben erg blij voor jou dat je jezelf uit de slangenkuil van het occultisme hebt kunnen bevrijden en ik denk zeker dat je daar sterker door bent geworden en er geestelijk door bent gegroeid.
    Maar aan de ene kant veroordeel je mensen die oordelen en toch oordeel je een hele groep als zouden ze niet werkelijk geloven. En dat begrijp ik dus niet.
    🙂
    joost

  76. rob says :

    @Gompieslompie

    Kijk eens, wanneer iemand tot geloof komt, wordt je ook als mens direct voor duidelijke keuzes geplaatst. Je dient dan ofwel God of de Mammon. Je spreekt naar hetgeen God je duidelijk heeft getoond of je praat de mensen naar de mond

    Over welk soort keuzes heb je het en wat versta je onder een keuze voor de mammon?
    Wat heeft God je duidelijk getoond?

  77. joost says :

    rob
    misschien is daar een mammongrafie voor nodig? Om te weten te komen wat een keuze voor de mammon is?
    joost

  78. thafizzy says :

    @Gompeslompie

    Binnenkort krijg ik de gelegenheid om Wilkin van de Kamp te interviewen. In de vragen die nog open staan wordt een verwijzing gemaakt naar jouw verhaal.

    Om jouw verhaal in een interview met Wilkin wellicht nog duidelijker te maken, zou ik graag je persoonlijk willen interviewen. Ik wil je vragen om, als je hiertoe bereidt bent, met mij een afspraak te maken. Je kunt een e-mail naar mij sturen via thafizzy APENSTAARTJE live PUNT nl

  79. rob says :

    @ThaFizzy en Gompieslompie
    Eigenlijk wil ik ook wel vd partij zijn, aangezien Gompieslompie en ik wel een stuk geschiedenis gemeen hebben.

  80. rob says :

    @Gompieslompie

    Het centrale punt dat ik in mijn eerdere betoog wilde maken is in feite deze: Dat veel, zo niet alle, van de zogenaamde ‘charismatische geestesgaven’ in diepste wezen occult van aard zijn en als zodanig niet als ‘goddelijk’ of ‘van God’ kunnen worden beschouwd. Laat ik het anders eens duidelijk zeggen: De meeste van deze zogenaamde ‘gaven’ vallen onder de noemer: “spiritisme”. Een verzamelnaam voor tal van occulte verschijnselen die momenteel door charismatici onder een christelijke dekmantel worden gepresenteerd als zouden deze ‘christelijk’ zijn.

    Ik herken wel een stuk van mezelf in je reactie.
    Jaren terug, toen ik zogezegd pas bekeerd was :), na een zogenaamde occultistische periode (eigenlijk gewoon een zoektocht naar God) was ik er ook op die manier mee bezig.
    Ik herkende ook veel occulte invloeden in het christendom en nog.
    Ik maakte me daar ontzettend druk over en zag dat als HET grote kwaad in het christendom.
    Maar nu niet meer.
    Het is niet omdat ik denk dat het onschadelijk zou zijn.
    Maar ik denk dat het eigenlijk niet veel uit maakt of je door een hond (occultisme) gebeten wordt of een kat (je eigen slechte motieven).

    Het christendom is gevuld met methoden die ervoor zorgen dat je net niet bij het evangelie uit hoeft te komen.

    Dat betekent dat alles naar het vlees is gebogen.
    Net naast is ook mis.

    Paulus rekent de toverij tot het vlees.
    OP heksenjacht heeft geen zin.
    Je moet kijken naar de motieven erachter.
    Waarom doe je iets en wat brengt het teweeg?

    Ik ben er zelf v overtuigt dat ik destijds de verkeerde bron had aangeboord in de methoden die ik gebruikte om bij antwoorden uit te komen.
    Dat had consequenties, die best heftig waren.
    Maar die in een oogwenk ongedaan gemaakt werden toen ik de eerste stappen richting bekering zette.
    Nu begrijp ik dat die bevrijding voor God een peulenschil is en dat Hij het er veel moeilijker mee heeft dat ik zelf slecht ingang geef voor het gewone evangelie.

    Ik ben erg benieuwd naar jou verhaal.

  81. rob says :

    wat een spelfouten@#$%^%$

  82. Tom says :

    @gompeslompie en @rob

    Zelf heb ik geen ervaring met deze materie, maar ik wil jullie van harte stimuleren om dit interview te doen. Het is in deze tijd zo belangrijk om een zuiver getuigenis te hebben, en anderen te waarschuwen voor zaken die niet van God zijn. Wilkin van de Kamp komt ook op Opwekking dit jaar, misschien dat God kan doorwerken door jullie getuigenis.

Trackbacks / Pingbacks

  1. aangifte tegen sekten? | Tartarus Files - 20 maart, 2014