Bijbelmovies: Job en Esther

God staat de duivel toe om Bill Gates al zijn rijkdom te ontnemen om te testen of hij wel echt in God gelooft.

Esther wint de Miss Perzië-verkiezing, maar wordt dwarsgezeten door jodenhater Haman Ahmadinejad.

22 responses to “Bijbelmovies: Job en Esther”

  1. Dutch Hermit says :

    “God laat weten dat mensen niet altijd kunnen snappen waarom God iets doet”. Lijkt me misschien wel de meest christelijke samenvatting van Job die mogelijk is. En oh ja:
    “…en iedereen vindt Ester tof.” Geniaal 😀

  2. Pittig says :

    God doet het om zij weddenschap met de duivel te winnen (weet de schrijver van Job en weten wij als lezers), maar God zegt tegen Job zelf dat hij het niet kan snappen waarom God doet wat hij doet… 😕

    Blijkbaar kunnen wij mensen dat wel weten, want dat werd in het begin uitgelegd!

    Dus een zeer verhelderend filmpje. Die eerste hoofdstukken van Job zijn volgens velen er later aan toegevoegd, maar het was me nog nooit zo opgevallen dat ze eigenlijk botsen met de boodschap van de laatste hoofdstukken van Job…

  3. Dutch Hermit says :

    @Pittig
    ik had toch beter van je verwacht 😉 Het was mij wel opgevallen, maar het bewijst volgens mij het punt van de laatste hoofdstukken van Job alleen maar, door de eerste hoofdstukken te lezen raak je alleen maar meer in verwarring waarom God het doet, daar zijn dan ook boeken vol over geschreven.

  4. bramvandijk says :

    @Pittig

    Die eerste hoofdstukken van Job zijn volgens velen er later aan toegevoegd, maar het was me nog nooit zo opgevallen dat ze eigenlijk botsen met de boodschap van de laatste hoofdstukken van Job…

    De schrijver van de eerste hoofdstukken heeft ook aan het einde nog weer wat te zeggen: “als je op god blijft vertrouwen krijg je gewoon weer nieuwe kinderen, en nu niet meer huilen”.

    Dus ja, sowieso een boek met twee gezichten.

  5. henkjan37 says :

    @pittigerd:P

    Job weet toch niet wat God daarmee bedoeld? Dat is dus de les, als wij het ook niet zouden weten was het oook geen les he;)

  6. bramvandijk says :

    @henkjan37

    Job weet toch niet wat God daarmee bedoeld?

    God schaamde zich blijkbaar een beetje voor hoe hij satan zijn gang had laten gaan en durfde het echte verhaal niet aan Job te vertellen. Daarom kwam hij een beetje met een l*lverhaal over hoe machtig hij wel niet was, hoe nietig Job wel niet was en hoe Job het dus toch nooit zou kunnen begrijpen.

    Helaas voor god de vader heeft de heilige geest achter zijn rug om toch nog het echte verhaal geïnspireerd aan de auteur van het bijbelboek waardoor we nu alsnog weten wat voor een eikel god soms kan zijn…

  7. Flipsonius says :

    Hmmm Babylonische koning? Het was toch de Perzische koning Xerxes / Ahasveros?

    Dat krijg je met dat diagonaal lezen, lekker snel, maar je pikt precies de verkeerde dingen uit een tekst 🙂

  8. Pittig says :

    @ Flipsonius

    Scherp!

  9. john1974 says :

    Dus

  10. John says :

    Dus ik kan weer reageren op GG 🙂

  11. Tinus says :

    Ik voel me niet in de positie om hier te reageren dus dat doe ik ook maar niet. (maat van Job)

  12. rob says :

    @Bram

    waardoor we nu alsnog weten wat voor een eikel god soms kan zijn…

    Hoeft God Zich ook niet meer aan je te openbaren, je weet al hoe Hij is.

  13. goedgelovig says :

    UPDATE: GG-reageerders worden flink geciteerd in NRC. Vooral de kop schildert ons prachtig af als een angstsite. 🙂

    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/28/ikon-komt-met-bijbel-in-20-minuten-hier-word-je-athe/

  14. rob says :

    @GG
    Ze hebben de positieve reacties niet genoemd, dat is wel eenzijdig.
    En de leuke grappen en grollen nav die filmpjes staan er ook niet bij 😦

    Overigens is het wel goed om te realiseren hoeveel mensen eigenlijk al die reaguursels lezen, en de vrijheid hebben die reaguursels elders te plaatsen.
    Ik ben oprecht blij dat ik niet met eigen naam reageer.

  15. bramvandijk says :

    @rob
    😀
    Win-win situatie.

  16. rob says :

    @Bram

    Hoeft God Zich ook niet meer aan je te openbaren, je weet al hoe Hij is.

    Win-win situatie.

    En nu nooit meer als een kleuter gaan jammeren dat je niks van God merkt! Je weet nu hoe het komt !
    Shit…heeft Hij je toch nog geantwoord.

  17. Pittig says :

    Zo, we worden beroemd!

    @ rob

    Ik ben oprecht blij dat ik niet met eigen naam reageer.

    Schaam je je voor je mening? 🙂

    Als ik jou was, zou ik me inderdaad soms ook schamen. Vooral waar je het niet mij eens was… 😉

  18. Joost says :

    pittig

    God doet het om zij weddenschap met de duivel te winnen (weet de schrijver van Job en weten wij als lezers), maar God zegt tegen Job zelf dat hij het niet kan snappen waarom God doet wat hij doet

    Het lijkt wel alsof g od hiet het typische gedrag van een verslaafde hanteert, de goklust heeft hem in zijn greep maar hij zegt tegen het slachtoffer dat die zijn wegen niet zou snappen.
    Ik snap er ook niks van . Wanneer god zich er toe laat verrleiden om een weddenschap aan te gaan met de duivel dan heeft hij eigenlijk al verloren want de duivel wil juist dat god gokt. Zou god dat zelf nou wel snappen? 😦
    joost

  19. Onno says :

    Volgens mij was het verhaal toch ook iets luguberder dan Haman die aan een galg hangt. Ook de sappige details horen natuurlijk wel correct te worden weergegeven als je het in het kort wil vertellen.

  20. Joost says :

    onno
    nee joh je hebt op tv al van die icoontjes die aangeven of er veel geweld, gevloek en/of sex in eenfilm zit.
    De bijbel in het kort is er juist voor kinderen, kort een met aansprekende gezichten er in. Zo’n grove/sappige scene als jij er in wilt is niet geschikt voor kinder ogen en oren. 🙂
    joost