Twijfellied: Denk van niet, geloof van wel

Het Goedgelovig Twijfel-CD project vordert gestaag. De zangers en muzikanten duiken met regelmaat de Wooden Cup-studio in om hun creaties te verbeteren of af te mixen. Het is de bedoeling dat het eindproduct met Pinksteren, als Opwekking-minnend Nederland haar hoogtepunt bereikt, wordt gelanceerd. De afgelopen weken is zelfs nog gewerkt aan een tiende lied, een bonustrack. Dat moest iets minder emo en juist wat luchtiger zijn, als het even kon in meerstemmige samenzang of canon. Uiteindelijk kwam Flipsonius met een leuk up-tempo dingetje. Een simpel satirisch lied met als werktitel ‘Denkvanniet – Geloofvanwel’. Hierbij is uitgegaan van het door projectleider Ruub voorgestelde stramien:

– 1 voorganger / zanger met een uebersimplistische boodschap;
– een koortje (tweestemmig) van gelovigen;
– een koortje (tweestemmig) van twijfelaars.

Pluspunten:
– de melodieën / harmonieën zijn heel simpel en makkelijk te verdelen tussen de aanwezige zangers / zangeressen;
– een battle tussen de twee koortjes in het laatste refrein.

De basispartijen zijn kant en klaar – real tracks uit ‘Band in a box’. Gitaarsolo is eeehm nogal primitief, maar kan opnieuw worden ingespeeld. Iedere gelijkenis met de Trockener Kecks / Ramones berust natuurlijk zuiver op toeval! 😉

Denk van niet, geloof van wel (mp3)

De lyrics:

Ik denk van niet – ik geloof van wel

Refrein
Denk niet na, denk niet na, en geloof maar wel
Twijfel niet, en geloof het nou maar wel
Denk niet na, denk niet na, en geloof het maar wel
Ik denk van niet, en ik geloof het verder wel

Couplet
De grote opwekking, ’t is waar,
Gaat er komen echt dit jaar
Twijfel niet, en geloof het nou maar wel
Dus geef u tienden, liefst wat meer
Het is menens deze keer
Ik denk van niet, en ik geloof het verder wel

God geneest, dat is beloofd,
Dus blijf bidden, en geloof
Twijfel niet, en geloof het nou maar wel
Lukt het niet, weest niet bedroefd,
’t is immers je heer die jou beproeft
Ik dacht het niet, en ik geloof het verder wel

Onze kerk wordt een succes
Na een scheurinkje of zes
Twijfel niet, en geloof het nou maar wel
De wederkomst van onze heer,
Kan dus niet uitblijven dit keer
Ik denk van niet, en ik geloof het verder wel

Solo

Denk niet na, denk niet na, en geloof het maar wel
Ik denk van niet, en ik geloof het verder wel
(Twijfel niet en geloof het nou maar wel)
Ik denk van niet, geloof maar wel, ik denk van niet geloof maar wel,

Ik denk van niet, en ik geloof het verder wel
(Twijfel niet en geloof het nou maar wel) 3x

27 responses to “Twijfellied: Denk van niet, geloof van wel”

  1. aafke says :

    Heerlijk lied. 😀
    Ook een echte meezinger.
    Wat ik ook fijn vind is dat er een speciale “twijfel-gel” wordt aangekondigd welke blijkbaar gebruikt gaat worden in de bediening van ernstige twijfelgevallen.
    Ik vraag me af of ook twijfel-zweet/zakdoekje verwacht mogen worden.

  2. mafchauffeur says :

    Is het al getest in samenzang? Wel zo praktisch.

    *ziet potentie voor canonzang*

  3. Markus says :

    Je zou haast denken dat zelfs de zanger van de trockener kecks mee zingt….

  4. Pittig says :

    Een heerlijk nummer — zo heerlijk, dat het wel vol zegen moet zijn. Als het goed voelt, is het toch ook goed?

  5. Pittig says :

    @ mafchauffeur

    En een lang, gezalfd en meeslepend tussenspel waarin mensen kunnen twijfelen of ze nu in tongen moeten zingen…

  6. De dichter says :

    ik ga er een mime stuk van maken!! cool

  7. Pittig says :

    Mogen we bij dit lied ook vlaggen?

    Ik heb nog een mooie vlag met de tekst:

    Science flies you to the moon — religion flies you into buildings.

  8. aafke says :

    Here Jezus, we zijn helemaal terug.
    Het voelt goed dus het is goed.
    Eindelijk wordt er weer in tongen gezongen (is er ook een vertaler in het combo?)
    En we mogen weer voor in de zaal vlaggen.
    Dank U voor het wonder.

  9. Joost says :

    aafke
    en god zag dat het goed was…. 😉
    joost

  10. Flipsonius says :

    @mafchauffeur
    Het is de bedoeling dat we hem volgende week zaterdag opnieuw gaan inzingen in de studio van Theo Nap in het mooie Wilnis. Vanaf 12.00. Dus bij deze een oproep: zangers (m/v) gezocht voor de koortjes. Twijfelaars, gelovigen en gelovige twijfelaars of omgekeerd zijn welkom. Het is een pre als je makkelijk kan harmoniseren, maar we zoeken alles ter plaatse nog wel uit.

  11. vleertje says :

    De Trockener Kecks zijn verrezen!! Heerlijk! Sjabba :mrgreen:

  12. Flipsonius says :

    O jee. Mijn twijfellied heeft de profeet Ezechiel uit zijn graf doen opstaan…….:-(

  13. Flipsonius says :

    @Tinus
    geweldig 🙂
    leuke muziek ook…

  14. Pittig says :

    @ Flipsonius

    O jee. Mijn twijfellied heeft de profeet Ezechiel uit zijn graf doen opstaan…….:-(

    Ja, je weet niet met welke krachten je speelt als je zulke gezalfde nummers schrijft! 😉

  15. Pittig says :

    @ Tinus

    Oh, dat is geweldig! 🙂

    Dank, dank dat je me er mee liet kennismaken!

  16. Tinus says :

    nou..

  17. Flipsonius says :

    @Pittig

    Ja, je weet niet met welke krachten je speelt als je zulke gezalfde nummers schrijft!

    Dat mag je wel stellen broeder….vanmorgen bleek dat de externe harddisk waar ik de bestanden opgeslagen had compleet gewist is, en ik had juist van dit project nog geen back-up gemaakt……occulte belasting, of zou het toch komen omdat hij gisteravond van mijn overvolle bureau is gevallen? 🙂

    Reden temeer om te zangpartijen opnieuw op te nemen in de studio. de rest is verder zo hersteld 😉

  18. ruub says :

    Vandaag is het nummer van Annick opnieuw opgenomen in Wooden Cup. Mooie ruime studio, prima koffie en speciaal voor goedgelovige gasten waren er bitterkoekjes. En het opnemen van het nummer ging ook nog eens goed. Volgende week mogen Paul/Jelle nog even een extra zanglijn inzingen en dan kan het nummer worden afgemixt door Jeast. Het wordt mooi.

  19. Ettje says :

    @Aafke; Zegt broeder Paulus niet: Wie in tongen spreekt bouwt zichzelf, maar wie profeteert bouwt de gemeente?!

  20. Ruub says :

    Eventjes een overzichtje tussendoor. De nummers op de CD worden (onder voorbehoud):

    1) Heer, ik twijfel (Bram&John)
    2) Dagsluiting (Bram&John)
    3) Ik geloof niet langer meer (Butler)
    4) Is mijn hoop vergaan (Jaap)
    5) Mijn twijfel is groot (Flipsonius)
    6) Jezus, kom mij te hulp voordat ik echt verdrink (John W.)
    7) Jezus kom weer (Annick)
    8) Dan lijkt de hemel dicht te zijn (Paul/Jelle)
    9) Denk van niet, geloof van wel (Flipsonius)

    Als ze allemaal af zijn, gaan we de volgorde en dergelijke nog wel bepalen.

  21. Ruub says :

    Benieuwd hoe het is gegaan vandaag. @Paul, @Jelle?

  22. joost says :

    etje

    Zegt broeder Paulus niet: Wie in tongen spreekt bouwt zichzelf, maar wie profeteert bouwt de gemeente?!

    En degenen die in tongen profeteren bouwen zich zelf én de gemeente .Altijd handig.
    joost

  23. rob says :

    @Joost
    Dat kunstje wordt al vertoond, en het handige is dat je geen kans lopt om fout te profeteren, aangezien niemand snapt wat je zegt in tongen 🙂

  24. Ruub says :

    Zojuist het afgemixte nummer van Paul en Jelle “Dan lijkt de hemel dicht te zijn” en de laatste versie van “Jezus kom weer” van Annick gehoord. Heel vette nummers geworden.

    Ondertussen is Joost druk bezig met het nummer “Jezus, kom mij te hulp voordat ik echt verdrink” en is Flipsonius druk met “Mijn twijfel is groot” en “Denk van niet, geloof van wel”, waarvoor een studio-afspraak wordt gemaakt (waarsch begin mei). Er moet nog veel gebeuren, maar het begint er op te lijken dat we 25 mei als deadline kunnen halen.

  25. Ruub says :

    Heel fijn, Annick is er ook heel blij mee. Dus dan zijn er weer twee nummers ‘af’ en klaar om gemasterd te worden.

  26. joost says :

    ruub

    Ondertussen is Joost druk bezig met het nummer “Jezus, kom mij te hulp voordat ik echt verdrink”

    ik was mijn handen in onschuld 🙂
    joost