Het gebed van een planteneter

Boele Ytsma is zijn nieuwe religie flink aan het promoten via YouTube en steeds meer mensen worden planteneter. Bij die nieuwe spiritualiteit past een gebed, vinden we: “Het gebed van een planteneter”. De kaart past in elke Bijbel of veganistisch kookboek en het gebed kan dagelijks tijdens het bereiden van de smoothie worden opgezegd. Aangezien Boele binnenkort commercieel gaat met zijn site, kan deze kaart, uitgevoerd op PEFC-gecertificeerd papier, straks flink wat euros in het laatje brengen zodat een tweede datsja kan worden aangekocht voor de bouw van eigen spinazie. Boele zegt niets meer met theologie te doen, maar de boeken van R.C. Sprout, Karl Bladt en Matthew Blendery kunnen zo terug in de kast. 🙂

Klik op het plaatje om de kaart te vergroten.

23 responses to “Het gebed van een planteneter”

  1. Jeroen Mank says :

    “Geef ons heden ons dagelijks gewichtsverlies…” Waarom doet mij dat denken aan een anorexia-lijder?

  2. rob says :

    Dankbaarheid voor de komkommertijd
    Hieruit spreekt het ware geloof.
    Dit geloof zal Boele niet snel verliezen :).

    Als dat wel gebeurt eet ik mijn schoenen op, of een groot stuk vlees!

  3. rob says :

    @jeroen Mank
    Lettende op je fotootje zie je er zelf ook niet zo vet uit 🙂

  4. Jeroen Mank says :

    @rob
    klopt. Als ik op mijn “lijn” moet letten is het eerder zorgen dat ik (op verantwoorde wijze) aankom dan afval. Ik heb de aanleg om heel snel gewicht te verliezen en dan kost het me tijden om het er weer aan te krijgen. Hoge verbranding oid.

  5. De dichter says :

    hij is weer erg strak!! vooral dat stukje bladluis.

  6. Profeet says :

    Niet toevallig, ben ik ook VEGETArier — en ik geloof, dat zodra Jezus terug komt : iedereen vegetaries zal eten … 1000 jaar lang ?

  7. Onno says :

    @Profeet,

    Een vegatarische Ariër?

  8. d says :

    Ooit een relatie met een vegetariër gehad. Jemig, dat was echt een religie voor haar. Ik vond die vleesvervangers maar niets. Een bord vol gehakt dat geen gehakt is. Waarom vegetariër worden en dan toch iets willen eten wat op vlees lijkt. Enigszins merkwaardig!

  9. joost says :

    profeet
    1000 jaar groenvoer eten? Mag ik bedanken voor dat eeuwige leven?
    d.
    mannen hebben graag een relatie met een vegetariër, die zuigen de kaas weg maar laten de wordt hangen. 😉
    joost

  10. henkjan37 says :

    @joost

    tenzij t een veganist is, die wachten tot er mos op groeit

  11. Johan says :

    @Joost: Nu wordt het wel heel ranzig. 😦

  12. Pittig says :

    Zou je de boeken van Blad, Blendery en Sprout niet beter kunnen opeten? Zitten veel vezels in!

    En spinazie nooit rauw eten!
    http://thesafefoodhandbook.blogspot.com/2010/06/unhealthy-spinach-healthy-spinach.html

    Tenzij je niet alleen dieren, maar ook alle salmonella en ecoli bacteriën een lang leven gunt.

  13. Profeet says :

    @joost … gedurend die 1000 jaar, mag je bvb wel vis eten — misschien ook insecten ? — kortom : een culinair paradijs … {:-)

  14. Tinus says :

    Ik heb thuis een bananenplant staan. Die draagt mij op om af en toe een biefstukje te eten omdat ik anders “hem” vergeet water te geven.
    Is dat wat.. geeft niet eens bananen. tssss..

  15. Tinus says :

    sterker nog.. vorige week kwam ik een slang tegen in de stad.
    wilde/wou die een soort van vrucht geven, toen dacht ik; “geef die maar aan m’n vrouw..” Moest ik gaan voorproeven….

  16. Joost says :

    profeet

    gedurend die 1000 jaar, mag je bvb wel vis eten — misschien ook insecten ? —

    Oh nee, stel je voor dat ik per abuis het cristelijke visje zou verorberen? dan ben ik verdoemd tot het einde der tijden. brrr….
    En wat mot ik nou met motten enz. 😦 :

    Tinus
    I think jou are a little bit bananas. 😆
    joost

  17. Pittig says :

    En wat moeten we eigenlijk denken van vleesetende planten?

    Maar als je ziet hoe dieren moeten lijden om op ons bord te belanden, zou ik ook wel graag een planteneter willen zijn. Aan de andere kant, ook planten hebben gevoel!

    Indian scientist Sir Jagdish Chandra Bose began to conduct experiments on plants in the year 1900. He found that every plant and every part of a plant appeared to have a sensitive nervous system and responded to shock by a spasm just as an animal muscle does. In addition Bose found that plants grew more quickly amidst pleasant music and more slowly amidst loud noise or harsh sounds. He also claimed that plants can “feel pain, understand affection etc.,” from the analysis of the nature of variation of the cell membrane potential of plants under different circumstances. According to him, a plant treated with care and affection gives out a different vibration compared to a plant subjected to torture.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Plant_perception_(paranormal)

    Zelfs de Mythbusters (die dachten dat ze deze mythen ge-“busted” hadden) hebben geen verklaring gegeven voor het feit dat een derde van de planten toch reageerden op geweld dat tegen de plant of geweld dat in de omgeving van de plant werd uitgeoefend…

  18. Pittig says :

    Vervolg op mijn vorige opmerking:

    Denk eens aan al het plantenleed als je de volgende keer weer een slok van je groentensmoothie neemt!

  19. Joost says :

    pittig
    zullen we stenen gaan eten?
    volgens een bekend zangduo voelen die geen pijn.
    Het zal wel wat zwaar op de maag liggen maar ach, men zegt dat alles went.
    En volgens mij proef je die tranen van pijn in zo’n groente prutje. 😦
    joost

  20. Dutch Hermit says :

    @Pittig

    plants grew more quickly amidst pleasant music and more slowly amidst loud noise or harsh sounds.

    Om een of andere reden slaag ik er nog niet eens in om cactussen op mijn kamer te laten overleven. Zou iets met mijn muziek te maken kunnen hebben 😉

  21. Herboristerijtje says :

    Het vele vlees eten weegt zeer veel op het milieu! Meer dan één ieder maar durft denken.

  22. Joost says :

    Herboristerijtje

    Daarom is de leeuw die ik in mijn achtertuin houd ook vegetarisch,( hij eet alleen maar groenteboeren) een zeer millieu bewust dier dus. 😐
    joost

  23. Gompeslompie says :

    De enige echte reden waarom dit soort figuren vegetarisme promoten is omdat ze stiekem geloven dat ze er ‘spierietueler’ van worden. De Bijbel roept in het geheel niet op tot vegetarisme en promoot, in zekere zin, het eten van vlees. Op zijn minst genomen gaat de Bijbel er gewoon van uit dat mensen vlees eten. Maar goed, als mensen nu eenmaal planteneters willen zijn: Go your gang. Maar kom niet aankakken met ‘een echte christen eet geen vlees’.