Jezus Christus neemt Heineken over

Gristenen zijn geroepen om de Blijde Boodschap te verkondigen. Maar het meeste evangelisatiemateriaal is saai, onfris, onhandig en niet uniek. Dat moet anders kunnen, vinden Robin van Engelenhoven en Jaap Smit. “Gooi je zwart/wit-foldertjes maar weg en kijk in onze webwinkel.” In een opwelling van creativiteit bouwden ze het beeldmerk van Heineken om tot het biermerk Jezus Christus. Ook Coca Cola, LEGO, de NS en Apple moesten eraan geloven. Maar de bedrijven die hun merk met zorg hebben opgebouwd waren not amused. Binnen de korste keren lag er een juridisch schrijven van Heineken in de bus. “Kennelijk willen ze niet geassocieerd worden met het Evangelie,” menen de twee. Dat het ook maar iets met merkenrecht te maken zou kunnen hebben ontgaat hen. Bij evangelisatie is immers alles geoorloofd, ook het jatten van een logo. Als Jezus er maar op kan meeliften, daar gaat het om.

Overigens heeft de bierbrouwer er zelf geen enkel probleem mee om Jezus Christus te kapen en voor het eigen reclamekarretje te spannen. Daar zou ook wel eens een advocaat naar mogen kijken.

Advertisements

22 responses to “Jezus Christus neemt Heineken over”

  1. De dichter says :

    Beter goed gedubliceerd dan slecht zelf gemaakt.

    Dan waren de origenele kaartjes van Peter Schele toch wel beter. En goedkoper. Vind het wel erg duur op hun site.

  2. Johan says :

    Als daar duizenden kratten Grolsch hadden gestaan, had ik wel een keer naar Rio gewild.

  3. Idelette says :

    Ik snap dat beeld niet…
    Voor blikjes Heineken heb je toch geen bieropener-slash-kurkentrekker nodig?
    😉

  4. De dichter says :

    Er zitten wel hele grote verschillen met de origenele heineken tekst en logo.
    De letters e is bij heineke iets gedraait alsof het lachende e-tjes zijn en de ster is een kruis geworden.
    Gelukkig drink ik een beter merk, anders moet ik nog gaan nadenken.
    Da’s niet zo relaxt.

  5. Meded says :

    Wat raar, als ik in een gemiddelde Nederlandse stad langs de foute-t-hirtwinkels loop zie ik ook t-shirts met Heinekenparodieën.

  6. thebutler says :

    Is het nu alweer Mockfish tijd?

  7. Olie says :

    Misschien moeten we het maar bij http://www.evangelisatie-training.nl vragen, die weten tenslotte alles van evangelisatie…

  8. joost says :

    Idelette,

    Ik snap dat beeld niet…
    Voor blikjes Heineken heb je toch geen bieropener-slash-kurkentrekker nodig

    In de hemel dronken ze tot nu toe geen bier dus dat wisten ze daar nog niet. 😉
    joost

  9. Dutch Hermit says :

    @Joost
    In de hemel drinken ze geen bier, daarom drinken wij het hier 😉

  10. De dichter says :

    ps is er wijn in de hemel?

  11. Wilfred says :

    @Idelette: Ik vermoed dat ze vergeten zijn de lipjes op de blikjes aan te brengen. Dan maar met de kurkentrekker, zullen ze in een helder moment gedacht hebben…

    @Johan: Helemaal mee eens. Maar gelukkig hoef je daarvoor niet naar Rio… “Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen? -dat is Grolsch doen neerdalen; of: Wie zal oversteken naar de overkant van de zee, het voor ons halen? – dat is Grolsch doen opborrelen? Maar dit bier is zeer dicht bij u, in uw hand en in uw mond, om u te laven…”

  12. Idelette says :

    Is het bij bijeenkomsten van De Dwaze Schare eigenlijk salonfähig om alcohol te nuttigen cq bier te drinken?

  13. Wilfred says :

    @Idelette: Heb je de reacties de laatste weken een beetje bijgehouden? Merk je geen toename van het aantal bier-gerelateerde comments? Daar is vermoedelijk je antwoord… 😉

  14. Idelette says :

    @ Wilfred
    🙂 Sounds promising.

    Nee, het lukt me niet om AL die reacties bij te houden. En al helemaal niet meer nu er elke dag een nieuw Bijbelmovie wordt gepost (met discussies die daaronder ontstaan).

    Dat kan je toch niet allemaal bijhouden, vaak 2 nieuwe topics per dag en ook nog lopende discussies..Hoe doen jullie dat?

    Het is de reden waarom ik ook nooit actief werd bij GG, ook al ken ik deze website al wel een paar jaar. Too much om bij te houden voor mij althans. Ik ben overigens wel heel blij dat het ook weer niet zoveel nieuwe topics zijn als er per dag de Geenstijl-ether in geslingerd worden!

  15. Joost says :

    wilfred

    Dan maar met de kurkentrekker, zullen ze in een helder moment gedacht hebben…

    een heerlijk helder moment 😀
    joost

  16. Wilfred says :

    @Joost: Je bent wel goed in het herkennen van woordspelingen. Stof en skeletten en nu dit… duim omhoog. Waardeer trouwens je humoristische bijdrages! Ga daar vooral mee door… 🙂

  17. klaas1239 says :

    ik vind hem fantastisch eindelijk iets knaps om weg te geven jammer dat gg met oud nieuws komt JONGENS GA DOOR EN LAAT JE NIET ONTMOEDIGEN DOOR HET COMMENTAAR

  18. cornelis says :

    — bij Jupiler doen ze zoiets niet..

  19. Joost says :

    cornelis
    nee, dat zou (bijna) lijken op het aanbidden van vreemde goden.
    😆
    joost

  20. Kaas says :

    Check die navigatie op hun site! Ze hebben ook iets binnen wat maar kort verkrijgbaar is 🙂

    Ach ja…

  21. Joost says :

    de dichter

    ps is er wijn in de hemel?

    dat weet ik niet maar als je voldoende goede wijn hebt gedronken waan je je soms wel in de hemel en dan kan je als je dat wilt, altijd nog een glaasje nemen. Dus wie weet. 😆
    joost

  22. Joost says :

    heerlijk helder heilandje……
    joost