Bijbelmovies: Rechters

Nu wordt het leuk: God gaat op een cursus Beter Leiding Geven, Israël wordt bezet, en er dient zich een nieuwe rechter aan: superman Simson.

19 responses to “Bijbelmovies: Rechters”

  1. Wilfred says :

    Hmm. Weer wat nieuws geleerd: het woord kryptoniet.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kryptoniet

    Overigens heeft God na Richteren wel goed ‘Nee’ leren zeggen… dus die cursus ‘nee zeggen’ heeft hij niet meer nodig. Misschien is het nu tijd voor een cursus ‘ja zeggen’?

  2. erik says :

    zouden als een timmerman met zaken om moeten leren gaan. we hebben de meest krachtige persoon daarvoor in ons leven. durven we werkelijk onszelf te openen? of maken we er net als simson er een potje van. helaas moet ik toegeven dat dat laatste wel vaak voorkomt ook bij mij. vandaag de film “as it is in heaven” gezien. mooi voorbeeld van hoe we zelf niet goed weten hoe we veelal zelf geen richting kunnen geven aan ons leven maar hoe we elkaar daar voor nodig hebben.
    http://velematje.wordpress.com/2012/03/08/as-it-is-in-heaven/

  3. Idelette says :

    Rechters is dat wel hetzelfde als…Richteren?

  4. Wilfred says :

    @Idelette: “Richteren (Hebreeuws: שופטים, sjoftiem, in sommige vertalingen waaronder de NBV: Rechters) zijn de mannen en vrouwen die leiding gaven aan het Joodse volk, voordat de monarchie werd ingevoerd.”
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Richteren

    Weliswaar niet de Engelse versie (sorry Pittig), maar dit voldoet denk ik wel… ik houd persoonlijk meer van richteren, maar dat komt omdat ik opgegroeid ben met de NBG. Is dus een kwestie van smaak…

  5. Idelette says :

    Richten is toch ook besturen, niet alleen rechtspreken?
    (- zegt mijn ‘taalgevoel’ hetwelk ingrijpend beïnvloed schijnt te zijn door de statenvertaling)

  6. Wilfred says :

    @Idelette: Ach, dat is toch juist een zegen dat je taalgevoel beinvloed is door de SV? Ik houd ook wel van dat oudnederlands. Ik heb de SV vaak er naast gelezen. Het heeft me ook wel geholpen bij het lezen van oudhollandsche boekjes zoals Jefta e.d. (al kende ik dat verhaal natuurlijk al, dat helpt ook wel). Alleen is de NBG wat prettiger leesbaar…

    Wat betreft ‘richten’: dat klopt. Een richter is niet louter een rechter. Tenminste niet zoals wij die kennen. Als dat is wat je bedoelde, dan heb je m.i. gelijk.

    Joodse rabijnen maken trouwens ook dergelijke filmpjes. Hier bijvoorbeeld eentje over het gedeelte dat men de naam ‘Shoftim’ heeft meegegeven (Deut. 16: 18-21:9). De heren makers zijn dus niet echte vernieuwers:

  7. Johan says :

    Volgens mij heet het in de NBV ook rechters.

  8. Wilfred says :

    @Johan: Ja, dat staat hierboven toch ook??

  9. Johan says :

    @Wilfred: Jij hebt het over de NBG. Er zit meer dan 50 jaar tussen de NBG en de NBV.

  10. Wilfred says :

    @Johan: Even goed lezen, a.u.b. Ik haalde een citaat aan uit Wikipedia waarin aangegeven werd dat ‘Rechters’ de naam is die door de NBV gebruikt wordt. Ik heb zelf aangegeven dat ik Richteren (de weergave van de NBG) prefereer. Wat is nu precies je punt?

  11. Johan says :

    @Wilfred: Misschien is het punt dat ik te snel reageer, zonder goed te lezen? 🙂

  12. Wilfred says :

    @Johan: 🙂 🙂

  13. Joost says :

    wilfred

    Hmm. Weer wat nieuws geleerd: het woord kryptoniet.

    Overigens heeft God na Richteren wel goed ‘Nee’ leren zeggen… dus die cursus ‘nee zeggen’ heeft hij niet meer nodig. Misschien is het nu tijd voor een cursus ‘ja zeggen’

    Misschien dat we daarvoor voor goed moeten zoeken naar kryptowel dat geeft superkrachten extra kracht om ja te kunnen zeggen
    Kryptoniet voor nee, kryptowel voor ja. 😆
    joost

  14. Wilfred says :

    @Joost: Volgens mij is ‘kryptoniet’ gewoon een samenstelling van ‘krypto’ (de fictieve hond) en ‘niet’. Ik vermoed dat het betekent dat je de fictieve hond dan niet ziet. Bij kryptowel geldt het omgekeerde. Dan zie je de fictieve hond wel.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Krypto

    Dus ik kan hierin wel meegaan:

    Kryptoniet voor nee, kryptowel voor ja. 😆

    🙂

  15. Joost says :

    wilfred
    dat had ik eigenlijk eerder moeten weten, nuloop ik elke dag een paar maal m’n hond uit te laten. Geen wonder dat iedereen zo vreemd kijkt als is die stok weer eens weggooi. 😦
    Weer jij een webwinkel waar ik kryptoniet kan kopen? Want zolang als ik dat beest blijf zien zal ik hem toch maar blijven uitlaten want ik ben bang dat ik anders fictieve drollen op mijn tapijt vind . 😉
    joost

  16. Wilfred says :

    @Joost: Kijken ze alleen zo vreemd als je een stok weggooit? En een man die met een lijn loopt en praat tegen een onzichtbare hond vinden ze wel normaal? 😉

    Ik ken helaas geen winkel. Anders had ik het spul al lang gekocht en ingezet om de onzichtbare god zichtbaar te krijgen…

  17. Joost says :

    wilfred
    probeer hasj anders is. Het schijnt dat je daar ook van alles van gaat zien. Of nog beter LSD. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel gehoord over mensen die dachten dat zij konden vliegen.
    Nee, bij nader inzien,probeer maar niet. Ik zou het werkelijk een verlies voor GG en voor het leven in het algemeen vinden. De landing zou harder kunnen zijn dan je had beoogd en hoewel het vilegen dan wel redelijk zou gaan, als de landing niet lukt, wordt het een probleem. 😉 Ik zelf waardeer je bijdragen te zeer om dat kwijt te raken.
    joost

  18. De dichter says :

    @wilfred

    wel goed googlen, zie

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kryptoniet

  19. Wilfred says :

    @De Dichter: Zie de eerdere link van GG op twitter. Dan zie je dat ik het al eerder googlde (of hoe je dat ook schrijft!)…

    @Joost: Ach, met wat goede single malt whisky kom je ook een heel eind. Ik ben niet zo in de rookwaren, anders had ik dat vast wel geprobeerd. Maar fijn om te weten dat je me probeert te bewaren voor GG! Dat gevoelen is wederzijds. Hoop je te ontmoeten op 1 april… 😉