1. Mijn kennismaking met bevrijdingspastoraat

Ik zit lekker te ontbijten en door een christelijk krantje te bladeren als mijn aandacht plotseling wordt getrokken door een aankondiging: ‘Vrijdag en zaterdag wordt er een bevrijdingsconferentie gehouden om te bidden voor hen die occult belast en gebonden zijn geraakt!’

Interessant. Occult belast en gebonden. Wat houdt dat precies in en kun je er als christen ook last van hebben? Zo op het eerste gezicht is het niet iets wat bij het christelijke leven lijkt te horen, maar waarom worden er dan cursussen over aangeboden? Op een digitale christelijke tv-zender was er van de week ook al iets over te zien. Ik vraag me af of ik er zelf ook last van zou kunnen hebben; ben ik ergens in mijn leven misschien occult belast en gebonden geraakt zonder dat ik het zelf weet?

Ik besluit dat het een onderzoekje waard is. Kijken kan tenslotte geen kwaad en het is nog gratis ook! Als nuchtere Hollander houd ik daar wel van. Vrijdag ben ik erbij!

Wordt vervolgd (miniserie)

Advertenties

167 responses to “1. Mijn kennismaking met bevrijdingspastoraat”

  1. Jaap says :

    Vooral het verschil tussen gebonden en belast is interessant. Zo was de doofstomme man duidelijk gebonden, maar Petrus was belast. Ofzo.

  2. Idelette says :

    @ Tha Fizzy, niet zulke korte stukjes schrijven svp 😉 nu wil ik meer weten!

  3. vermeer says :

    Ik heb mensen horen verdedigen dat je als gelovige dan wel niet bezeten kunt zijn, maar wel occult belast. Ik vind dat moeilijk te onderbouwen. OK, als je als christen je bewust bezig houdt met occulte dingen, dan heeft dat invloed op je leven, net als alle andere zonden waar christenen zich mee bezig kunnen houden. Misschien ervaar je ook gevolgen van een opvoeding in occulte sferen, zoals een gelovige die tussen alcoholisten is opgegroeid ook bepaalde gevolgen met zich meedraagt. Maar om allerlei problemen in je leven terug te gaan voeren op occulte gebondenheid, evt, door je voorgeslacht, dat vind ik gevaarlijk. Het is het net zoiets als mensen die spanningsklachten gaan afschuiven op een vitaminetekort, of gewrichtspijn op een nooit eerder ontdekt beenlengteverschil van een halve cm.
    Ik zou nooit met iemand bidden voor bevrijding van occulte gebondenheid, tenzij daar een hele duidelijke aanleiding toe is (iemand is net tot geloof gekomen na jarenlang medium geweest te zijn of iets dergelijks) en dan nog zou ik nagaan of die persoon dat verhaal niet bij elkaar gefantaseerd heeft.
    Ik heb het heel verkeerd zien aflopen, iemand die psychische problemen had oa op seksueel gebied en die een ‘gebondenheid’ werd aangepraat. Ze heeft niet de hulp gehad die ze echt nodig had en daar zijn ook andere mensen het slachtoffer van geworden.
    Iemand anders kreeg het advies om de duivel te weerstaan als ze een angstaanval had. Dat maakte de angst natuurlijk alleen maar erger. Beiden waren hun leven lang oprechte gelovigen die zich niet met occulte dingen hadden bezig gehouden. Dan is het denk ik onzin om het in die hoek te zoeken.
    Ik heb ook wel eens iemand meegemaakt die claimde bevrijd te zijn van occulte gebondenheid (inc. getuigenissen in christelijke bladen) maar die zijn getuigenis en bijzondere status gebruikte om mensen te manipuleren en op een hele ongezonde manier aan zich te binden. Dat was pas echt griezelig.

  4. Johan says :

    @Jaap: Volgens mij is ‘belast’ dat je er last van hebt (een vlieg die om je hoofd zoemt) en ‘gebonden’ dat je er aan vast zit (een vlieg die eitjes in je huid legt of zo).

    ThaFizzy vraagt zich af of hij er last van heeft (nog nooit een vlieg gezien, maar anderen praten erover dat ze zoveel vliegen zien dit seizoen) en gaat op onderzoek uit. Dat vind ik een wat merkwaardig startpunt. Ik zou zeggen: geen last? Lekker dan, houwen zo.

  5. Johan says :

    Ik bedenk me net dat die vliegenmetafoor ook voorkomt in de film The Green Mile.

  6. aafke says :

    De vraag die ThaFizzy zichzelf stelt nl. of hij mogelijk ook last heeft van gebondenheid of belasting is het gevolg van goed georganiseerde marketing en reclame.
    Marketeers en reclamemakers appelleren aan dat gevoel bij consumenten:
    Zou dit ook wat voor mij zijn, misschien vind ik het ook wel lekker.
    Met name het woordje “ook” zorgt er dan weer voor dat je in de samenleving vooral moet meegaan in de hypes.
    Eens met @Johan:
    Geen last, niet zeuren en vooral zo houden.

  7. aafke says :

    Oeps, oppassen geblazen:
    Wel ergens last van?
    14 dagen aanzien, dan is het meestal wel over.
    Niet over, ga naar de dokter…
    Meestal komt het dan wel weer goed.
    😉

  8. goedgelovig says :

    @aafke: Dokter Dompeling of Dokter Ouweneel?

  9. aafke says :

    @GG
    Ouweneel zou ik even laten rusten, die wordt al oud; bovendien ziet die doctor genezingen die er niet zijn…
    Dompeling heeft ook niet mijn voorkeur; als je hem belt voor een afspraak is hij meestal niet thuis. Krijg je hem uiteindelijk te pakken dan zegt hij eigenlijk niets en weet je nooit zeker of hij niets zegt als dokter of als privé-persoon….
    😀

  10. De dichter says :

    Ben erg benieuwt naar de volgende 4 stukjes. Echt benieuwt.

    Het nieuwe maar zeker ook het oude testament spreekt van mensen die “bezeten zijn” wat is er mis om dat te gaan opheffen?
    Volgens mij is het zelfs de opdracht die Jezus zelf geeft.

    Neem die vrouw van 18! jaar lang bezeten was. Lucas 13:10-17.

  11. Pittig says :

    @ Aafke 😀 😀

  12. henkjan37 says :

    beetje een jammerlijk begin! waarom zou je op zoek gaan naar zoiets als je helemaal geen problemen hebt! ik hoop dat in de volgende editie op zn minst de volgende personen in een eprische strijd verwikkeld raken (wie aan welke kant staan nader te bepalen)

    – beezelpub
    – legio
    – matthieu van der steen
    – knevel
    – Ouweneel
    – Pittig
    – die ene knakker in zn bikini met zn embriyo poppertjes:D

  13. ThaFizzy says :

    @aafke en anderen:
    Het viel mij op door de marketing. Juist het gebrek aan publicaties hierover, was dat ik meer wou weten. Bovendien ben ik Hollander. Als ik ergens naar kijk wil nog niet zeggen dat ik iets koop.

    @Jaap:
    Het verschil zit waarschijnlijk in de wijze waarop het probleem benadert. Zelf zie ik het als volgt. Gebonden zijn impliceert dat je het ergens wel koestert. Belast zijn is een gevolg van iets dat buiten jezelf ligt.

  14. d says :

    Mits er werkelijk sprake is van belasting is niets mis met bevrijdingspastoraat.

  15. joost says :

    tha Fizzy
    ik wacht met belangstelling en vooral (misschien occulte) nieuwgierigheid af op het gevolg.
    joost

  16. joost says :

    vermeer

    Ik heb ook wel eens iemand meegemaakt die claimde bevrijd te zijn van occulte gebondenheid (inc. getuigenissen in christelijke bladen) maar die zijn getuigenis en bijzondere status gebruikte om mensen te manipuleren en op een hele ongezonde manier aan zich te binden. Dat was pas echt griezelig.

    Ook een duidelijk voorbeeld van een psyhiatrische patiënt zonder ziekte inzicht
    joost

  17. joost says :

    de dichter

    Het nieuwe maar zeker ook het oude testament spreekt van mensen die “bezeten zijn” wat is er mis om dat te gaan opheffen?
    Volgens mij is het zelfs de opdracht die Jezus zelf geeft.

    Is het vaste geloof in god en jezus ook niet een bepaalde “bezetenheid”? En geeft jezus dan de opdracht om die op te heffen?
    joost

  18. Ettje says :

    @aafke; Ik heb ergens last van! Maar om daar nou eerst veertien dagen mee te wachten en er dan mee naar de dokter te gaan… Dat duurt me veel te lang!
    Daarom de vraag: Kan iemand voor mij de zon vrij-bidden?! Ik ben al die mistige, grijze en regenachtige dagen meer dan zat! Heb er last van! Maar ja, omdat ik een zon-aanbidster ben lukt het me zelf niet…

  19. Jaap says :

    @Johan en ThaFizzy ja, allemaal leuk en aardig, maar een aantal jaren terug werd mij het verschil uitgelegd tussen het ‘binden’ van demonen en het ‘uitdrijven’. Allemaal leuk en aardig, maar wie heeft dat uitgevonden?

  20. Johan says :

    @Jaap: Het verschil: binden doe je met een touw, uitdrijven met een zweep. Een demon binden is hetzelfde als zeggen dat het mormel stil moet zitten en zijn mond moet houden (‘foei, jij bent stout geweest en krijgt nu straf’). Uitdrijven is zeggen dat het mormel de deur uit moet en nooit meer terug mag komen (‘klootzak, ik wil je nooit meer zien’).

    Persoonlijk snap ik dat binden niet zo. Of zou je demonen dan aan de politie-engelen kunnen meegeven die hen dan in de gevangenis stoppen? In dat geval is binden beter dan ze uitdrijven. Als je ze alleen maar uitdrijft, kunnen ze de buren lastig gaan vallen.

  21. aafke says :

    @Jaap
    Dat is toch net “indiaantje spelen” met die gebonden demonen. 😀
    Ik herinner me die standaard gebeden in pinksterkringen waar men er een gewoonte van maakte duistere machten te binden in de hemelse gewesten.
    Allemaal “vak-jargon” waar de gemiddelde mens geen snars van snapt.
    Ik vermoed zo maar dat de goede God ook niet helmaal ziet hoe met deze “veelbinders” om te gaan.

  22. aafke says :

    @Johan
    :-D:-D
    Uitdrijven heeft mijn voorkeur, vooral met een zweep.
    Niet erg voor de buren, dat zijn varkens… 😉

  23. aafke says :

    @Johan
    Jij maakt van het geloof een soort Bassie&Adriaan-film of een jaargang van het Sinterklaasfeest met boeven/demonen en “politie-engelen”. 😀 Hoe kom je er op…

  24. Johan says :

    @aafke: Dat is de verderfelijke invloed van de Bijbelmovies. 🙂

  25. Bram says :

    Weer zo’n gebaseerd op verhaal waar iemand al zijn frustraties kan spuien in de anti-charismatische forum.
    Ik wordt regelmatig belast.. soms met 6% vaak met 19%.
    Gebonden… is maar hoe je het bekijkt.
    Misschien moeten jullie deze rubriek: “pissen op onze charismatische broeders”. Weer net zo betrouwbaar als Maarten ’t Hart in zijn hekel aan zware kerken. Zit wat in .. maar behoorlijk vermengd met gif… wedden?

  26. John says :

    @Bram

    Zullen we eerst maar afwachten wat er gaat komen? Kun je daarna altijd nog zeuren. De enige die zijn frustraties aan het spuien en aan het pissen is, ben jij (en vooruit, ik nu ook 😉 )

  27. De dichter says :

    @thaFizzy

    Na een nacht het te laten rusten het volgende,

    Dank je wel voor je onderricht in het schrijven van weloverwogen en goed gefundeerde stukken. Ik zal dit zeker gaan gebruiken wanneer ik in de toekomst zakelijke stukken moet schrijven.

    Echter wanneer je deze techniek toe past binnen een discussieforum als deze en je reactie op een andere, enkele dagen laat sudderen, staat de reactie naar alle waarschijnlijkheid als aan tang op het welbekende varken.Binnen een discussieforum is het zaak om snel op elkaar te reageren.
    Ik heb bij een andere discussie uitgelegd waar het door komt dat ik schrijftelijk niet altijd even sterk over kom. Ik ga dat nu hier niet meer uiteenzetten.

    Voor nu, leer er mee leven, of dan wel doorheen te lezen. Anderen tonen dit respect regelmatig naar mij.

  28. Bram says :

    @John inderdaad John je loopt te zeiken. Heb je misschien een zeikgeest?

  29. Wilfred says :

    @Joost:

    ik wacht met belangstelling en vooral (misschien occulte) nieuwgierigheid af op het gevolg.

    Je bent duidelijk (net als ik) gebonden door GG!

    @Aafke:

    Ik vermoed zo maar dat de goede God ook niet helmaal ziet hoe met deze “veelbinders” om te gaan.

    Die “veelbinders” doen gewoon wat de god van de bijbel ze voordoet. 2Pet. 2: 4; Op. 20: 2, 3. En zegt Jezus zelf niet dat zijn volgelingen nog veel grotere wonderen zullen doen dan hijzelf? En dat discipelen hun hemelse vader moeten nadoen?

    Wel slim trouwens om demonen te binden in de hemelse gewesten. Kan niemand controleren of het gelukt is… 😉

    “Verblinders” is volgens mij het toepasselijker woord.

    bovendien ziet die doctor genezingen die er niet zijn…

    Misschien verricht Ouweneel ook gewoon genezingen in de hemelse gewesten? Tja, je weet het niet, heh? 🙂

  30. Joost says :

    bram

    wedden?

    Foei, je bent bezten door de gokduivel. Zullen we hem binden of uitdrijven? 😈
    joost

  31. Joost says :

    de dichter

    Echter wanneer je deze techniek toe past binnen een discussieforum als deze en je reactie op een andere, enkele dagen laat sudderen, staat de reactie naar alle waarschijnlijkheid als aan tang op het welbekende varken

    Misschien kan je de buren van aafke slaan die tang? 🙂

    wilfred

    Je bent duidelijk (net als ik) gebonden door GG!

    Ja, helaas.. (diepe zucht) Zou GG ooit gebonden of uitgedreven worden?
    joost

  32. Wilfred says :

    @Joost:

    Misschien kan je de buren van aafke slaan die tang? 🙂

    LOL 🙂

    Zou GG ooit gebonden of uitgedreven worden?

    Bij dispensationalisten vermoedelijk voor 1000 jaar, om dan nog 1 keer losgelaten te worden en door vuur uit de hemel vernietigd te worden… 😦

  33. Joost says :

    wilfred
    ja, maar met het einde der wereld in zicht 😀 zijn we er, als mensheid, toch niet meer over 1000 jaar.
    Of zijn het alleen de mensen die ophouden te bestaan? 😦
    Maar ja, tegen die tijd zijn er dan misschien andere apen die kunnen reageren op GG wanneer ze over 1000 jaar de aarde weer even onveilig komen maken net voor ze door het hemelvuur worden vernietigd. 😈
    joost

  34. Johan says :

    @Bram: Weer zo’n typetje dat bijna nooit reageert en als hij zijn mond open trekt meteen z’n oordelen klaar heeft. Hopelijk ben je in real life geen hulpverlener of coach. Je zou je clienten weinig serieus nemen als je hun ervaren meteen zou labelen als ‘frustraties’.

  35. Wilfred says :

    @Joost: Je moet duidelijk nog veel leren over de finesses van het dispensationalisme… 😉

    De in Christus gestorven doden en het nog levende deel van de Gemeente zullen worden opgenomen in de hemel. Dan krijgen we nadat de antichrist een 7-jarig verbond heeft gesloten met Israel na 3,5 jaar de grote verdrukking. In de tussentijd zullen wereldwijd vele joden en niet-joden in Jezus als messias gaan geloven. Aan het eind van die 3,5 jaar komt Jezus terug en begint het 1000-jarig koninkrijk, waarin de nog levende messiasgelovigen met hun natuurlijk lichaam zullen ingaan. De opgenomen gelovigen komen met Jezus terug uit de hemel, maar hebben natuurlijk geestelijke lichamen. De ongelovigen worden geoordeeld. De Satan wordt 1000 jaar gebonden, maar daarna weer vrijgelaten om de nieuw geboren maar niet gelovende mensen te verleiden.

    In de tussentijd blijft GG natuurlijk gewoon bestaan. Hoewel de redacteurs zullen worden opgenomen, zetten mensen zoals Bram, Pittig (sorry, volgens mij mag jij ook niet mee 😉 ) en ik het werk dan voort. Maar aangezien wij aan het begin van het 1000-jarig rijk zullen worden geoordeeld, valt GG dan stil. Na 1000 jaar zal iemand het vast weer op proberen te starten (versie 2.0 🙂 ). Dan volgt vuur uit de hemel en is het definitief afgelopen met GG… 😦

    Dus voor al diegenen die afwillen van hun GG-verslaving: wie volhoudt tot het eind, die zal (van zijn GG-verslaving) behouden worden. 😉

  36. De dichter says :

    @Wilfred,

    Ja dit is een heel hardnekkige “stromings leer” in Nederland.
    Maar ik ga niet met dat “de opname” verhaal mee.
    Edward Irving en een meisje van 14 die een “vision” van ?God? kreeg en daarna de kerk helemaal vol liep na goed reklame te maken,( goh daar had thafizzy het ook over) maar al vaak achterhaald is.

    Ook weer boeken schrijvers die de boel omver gooien (meer dan 12 miljoen verkochte exemplaren).
    Doet me denken aan de bekende duitser die verkocht ook heel veel boeken voor hij bekend werd en de macht over nam…

  37. Wilfred says :

    @De dichter: Nog veel hardnekkiger in de VS. Maar volgens mij is de oorsprong van die gedachte bij Irving nooit aangetoond. Ik heb op basis van wat ik gelezen heb toch echt de indruk dat we dhr. Darby voor deze opvatting ‘dankbaar’ moeten zijn.

    Maar ik ga niet met dat “de opname” verhaal mee.

    Prettig om te weten dat er meer mensen zijn die achterblijven om GG te bezoeken… 🙂

  38. ThaFizzy says :

    @Jaap @Johan:
    Het binden is waarschijnlijk in de jaren 60 ontstaan. Ik kan niet een iets aanwijzen als bron. Vaak wordt het ook in combinatie met het verbreken van een vloek gebruikt. De meest gebruikte theorie bij het binden gaat als volgt:
    1. Je benoemt het kwaad
    2. Je bedekt het met het bloed van Jezus
    3. Het kwaad heeft nu geen macht meer, omdat Jezus die Satan/Het Kwaad heeft overwonnen nu dit bedekt.

    Wat benadrukt de reclame voor dit soort bijeenkomsten? Je bent gebonden. Ook al vind je zelf van niet. De vraag van mij was vooral: hoe kan iemand dat zo beweren? Wellicht is daar een goede reden voor. Dus: op onderzoek.

    Ik heb net het vliegenfilmpje bekeken. Voor mij was het gebrek aan literatuur hierover reden om zelf op pad te gaan.

  39. Joost says :

    wilfred

    In de tussentijd blijft GG natuurlijk gewoon bestaan. Hoewel de redacteurs zullen worden opgenomen, zetten mensen zoals Bram, Pittig (sorry, volgens mij mag jij ook niet mee ) en ik het werk dan voort. Maar aangezien wij aan het begin van het 1000-jarig rijk zullen worden geoordeeld, valt GG dan stil. Na 1000 jaar zal iemand het vast weer op proberen te starten (versie 2.0 ). Dan volgt vuur uit de hemel en is het definitief afgelopen met GG…

    DOEMDENKER!!!!!!!!! 😉
    joost

  40. Bram says :

    @ real life? Dat is toch dat gedoe van Zeurensen… Geestverwant soms? In het dagelijks leven ( zo zeg je dat in het Nederlands), ben ik verbonden aan een Apostolsche Herecy Hunting Ministry. Ja nou sta je te kijken he?

  41. Bram says :

    Bovenstaande was speciaal voor Johan.

  42. De dichter says :

    ps tha fizzy als je toch op onderzoek uit gaat lees dan ook de evangeliën van het nieuwe testament eventjes door, daar is ook al spraken van (ont)binden van het kwaad, misschien helpt dit je.
    Echt er is niets nieuws onder de zon.
    En dat helpt je ook om te weten te komen of je inderdaat nog gebonden bent of juist niet.
    Succes met je zoektocht naar ???

  43. Wilfred says :

    @Joost:

    DOEMDENKER!!!!!!!!! 😉

    Wat? Ik vertel je hoe de toekomst er uit gaat zien en dit is mijn dank??
    Je gaat me toch niet vertellen dat je dat scenario in twijfel trekt? 😉

  44. ThaFizzy says :

    @De dichter

    Dankjewel 🙂

  45. WESP says :

    @wilfred
    Tja achterblijven als alle gelovigen al opgenomen zijn…. Dat moet een zwaar vooruitzicht zijn… Maar terwijl alle rechtgeaarde trappisten en overige brouwende monniken al vertrokken zijn kun je je koesteren in het feit dat dubbels, tripels en quadrupels na verloop van tijd steeds beter gaan smaken… En dus heeeeeeeeel lang houdbaar zijn.
    🙂 proost!

  46. Ooit Charismatisch-evangelisch says :

    Ik kan mij nog levendig de avonden herinneren, dat wij als gebedskring vurig aan het binden, bedekken, proclameren en zalven waren. Je hoorde de mensen om je heen huilen, schreeuwen, brullen, klappen, zingen, in tongen spreken… Ik was jong, enthousiast, naïef en zoekend. Ik ging er helemaal in op.

    Klinkt het vreemd in jullie oren dat er ook een stukje ambitie in sloop? Wie was de heftigste gebedsstrijder, de hemelbestormer die de opwekking ‘naar beneden’ ging bidden? Wie had de meest intense aanraking van de Heilige Geest, wie had er de spannendste openbaring, wie viel er op door zijn ‘geestelijk gezag’? Natuurlijk speelde deze competitie vooral onder de oppervlakte (vrijwel onbewust).

    Achteraf durf ik te stellen dat de leiders van deze kring in hun avonduren compenseerden voor het gebrek aan interessante maatschappelijke rollen 😉
    Van mezelf kan ik zeggen dat ik bovenal op zoek was naar een geestelijk thuis en naar bevestiging van ouderfiguren. Al was ik er op dat moment van overtuigd dat ik bezig was met het ‘goede doel’.

    De bevrijdingscursus Cleansing Stream heb ik ervaren als een vrij ‘technisch’ gebeuren, waarbij het ervaren van een gemoedstoestand minder voorop stond. Een soort ‘formule’ om van allerlei nare dingen af te komen. Ik heb me wel eens afgevraagd waar dit nu voor nodig was, zou het offer van Jezus niet genoeg zijn, wat hadden wij daaraan nog toe te voegen met onze formules en (oneerbiedig) bezweringen en hocus pocus.

    Inmiddels ben ik er steeds meer van overtuigd geraakt dat mensen geestelijk beschadigd raken door ervaringen in hun leven die niet goed verwerkt worden. Dat je ziek wordt door een ziekte, door een gendefect, door slecht voedsel, door stress, vul maar aan… niet zozeer door een vloek. En dat je bij deze beschadigingen en ziektes een goede hulpverlener (arts, psycholoog, psychiater) nodig hebt, in plaats van allerlei ‘christelijke’ bezweringen.

    Ik heb mensen om mij heen gezien, zoals op de gebedskring, die zieker werden door het voortdurend ‘uitreiken’ naar genezing. Mensen acceptatie zochten voor wie ze waren, mét alles erop en eraan. Het steeds wanhopigere gebed, dat niet werd beantwoord, de oordelen van de gelovigen om hen heen, het gepush om nog meer uit te reiken. dat maakte meer kapot dan je lief is. Hup, naar de volgende bijeenkomst, misschien is daar iemand met meer ‘zalving’ en genees je dan!! Als je zo in het leven/geloof staat, kom je niet tot rust, maar raak je uitgeput.

    Zelf heb ik gemerkt dat ik psychisch veel rustiger en gelijkmatiger ben geworden, nadat ik ben gestopt met deze achtbaan. Ik zou mensen absoluut niet aanraden met deze materie aan de gang te gaan. Misschien tenzij er echt gekke dingen gebeuren om je heen en er héél veel aanleiding is om te denken dat je bevrijdingsgebed nodig hebt. En dan zou ik iemand voor mij laten bidden die zeer stabiel in het leven staat, en niets te ‘bewijzen’ heeft middels het bevrijdingsgebed.

  47. Wilfred says :

    @O-C-E: Bedankt voor het delen van je ervaringen! Wijze woorden in de laatste alinea…

    @WESP: Ja, dat wordt hamsteren!! 🙂

    Al kunnen er natuurlijk ook wat trapisten achterblijven, die vervolgens uit verdriet de hele voorraad soldaat maken… Het voordeel is dan echter dat ze ook weer nieuwe kunnen maken. Als de hele wereld het 3,5 jaar zonder moet stellen, zou dat echt een grote verdrukking zijn! 😉

  48. Ooit Charismatisch-evangelisch says :

    @Wilfred

    Lekker om het van me af te schrijven! Bedankt voor het luisteren (=lezen)!

    En als twijfelaar, die dus waarschijnlijk niet opgenomen zal worden, ben ik natuurlijk heel blij dat ik weet waar ik straks terecht kan voor een biertje;-)

  49. midas says :

    Ik ben ook pas nog belast. En zwaar ook door zo’n blauwe envelop. Wie gaat daar eens wat aan doen? Of kan ik me aansluiten bij de benzinebidders en hun focus verbreden.

  50. Wilfred says :

    @O-C-E: Je bent van harte welkom! Dat kan nog gezellig worden… 🙂

    @Midas: Dat kan, maar dan vind je je na het gebed terug in Griekenland… 😉

  51. Onno says :

    @d,

    “Mits er werkelijk sprake is van belasting is niets mis met bevrijdingspastoraat.”

    Echt? Dat geloof je vast ook zelf niet.

    Dus als iemand met een echt geestelijk probleem waar bevrijding voor nodig is bij TRIN of Ouweneel of Pasterkamp of Herman Boon of Vd Kamp terecht komt kan er nooit wat mis zijn met het bevrijdingspastoraat zelf? Ongeacht wat voor methode er gebruikt wordt en of mensen weten wat ze doen en ongeacht wat voor motieven mensen ten diepste hebben om zich met die materie bezig te houden?

    Ik heb al heel veel brokken gezien van bevrijdingspastoraat, ook in gevallen waarbij alles erop lijkt te wijzen dat er bevrijdingsgebed nodig is maar de “hulp” een averechts effect had. Vooral de stellige beweringen brengen zoals “je bent nu vrij en je hebt nergens meer last van vanaf nu” bij mensen een hoop schade toe.

    Ook die bekende Nederlander die door het land reist met vastenacties zit vol van die stellige beweringen en roept vanalles vol overtuiging zoals dat die en die genezen en bevrijd zijn maar als je een tijdje later de genoemde mensen benadert hebben ze vaak alleen een kater en is er niks wonderbaarlijks gebeurd. Waarbij dan ook nog eens vaak wordt gezegd dat ze wel vrij/genezen waren maar dat het aan de patient zelf ligt als die opnieuw gebonden/ziek wordt. Zo hoef je als leider in ieder geval nooit jezelf te onderzoeken.

    Mijn conclusie, bevrijdingspastoraat kan heel erg schadelijk zijn, ook als er voldoende aanleiding is om daarmee aan de gang te gaan.

    Eenvoud en nederigheid zijn daarbij volgens mij kernwaarden.

  52. Joost says :

    o.c.e

    Ik zou mensen absoluut niet aanraden met deze materie aan de gang te gaan. Misschien tenzij er echt gekke dingen gebeuren

    mooi verhaal. ik was er zelfs (heel even) stil van.
    Misschien dat je er alleen aan moet denken om met die materie aan de gang te gaan wanneer je in de spiegel kijkt en plots ziet dat je twee horentjes en een geitensikje hebt, of wanneer je je koelkast open doet en daarin een demonisch lijkend wezen aantreft (hoewel dat natuurlijk ook gewoon het gevolg kan zijn van te diep in het glas kijken hmm…)
    nee, je hebt gewoon gelijk, begin er voor de zekerheid gewoon nooit aan. 😛
    joost

  53. Joost says :

    onno

    vol overtuiging zoals dat die en die genezen en bevrijd zijn maar als je een tijdje later de genoemde mensen benadert hebben ze vaak alleen een kater en is er niks wonderbaarlijks gebeurd

    behalve dat ze misschien het wonderbaarlijke gevoel hebben te “zijn genomen” zonder dat de de daad hebben gedaan. 😀
    joost

  54. rob says :

    @Johan
    Het verschil tussen gebondenheid en belast zijn : misschien zou het ene erfelijk zijn en het ander opgelopen.
    Belast: erfelijk
    Gebonden: opgelopen.
    Toen ik die termen hoorde heb ik zomaar aangenomen dat het om dat verschil gaat. Maar bijbels gezien zou ik niet weten of daar verschil in zit.
    Ik heb het eigenlijk vergeleken met gewone ziekte, erfelijk en opgelopen.
    Heb geen idee hoe de christelijke wereld tegen het verschil aankijkt.

    @Onno
    Je bent ervaringsdeskundig in het bevrijden.
    Welke verschillen zie jij bij belast zijn en gebondenheid?

    @Ettje
    Hopelijk krijgen we geen druilerig voorjaar.
    Anders is lichttherapie misschien wel een ideetje voor je winterdip.

  55. De dichter says :

    @o-c-e

    Gisteren hoorde ik nog iemand klagen die had echt last van reuma en haar werd verwezen “ja je bent net gedoopt dat is de strijd na je doop dat hoort erbij” echt slecht, dus je hoeft niet in een “charismatische”groep te zitten om extreme rariteiten mee te maken, veel mensen/gelovige zeggen maar wat ,terwijl er iets heel anders in de bijbel staat.
    In God’s woord staat liefde zorg en rentmeesterschap op een belangrijk nivo aangeschreven.

  56. rob says :

    @Onno

    Ik heb al heel veel brokken gezien van bevrijdingspastoraat, ook in gevallen waarbij alles erop lijkt te wijzen dat er bevrijdingsgebed nodig is maar de “hulp” een averechts effect had. Vooral de stellige beweringen brengen zoals “je bent nu vrij en je hebt nergens meer last van vanaf nu” bij mensen een hoop schade toe.

    tijd voor een “ooit bevrijd” boek.

  57. De dichter says :

    @rob
    Wordt het dan na-zorg, na-na-zorg ?
    wordt wel ingewikkeld zo maar jammergenoeg erg waar.

  58. Onno says :

    @Rob,

    “BELAST” nogal een “beladen” woord wat ik zelf nooit gebruik en zelden gehoord heb in deze context.

    De Bijbel zegt het zo:

    1Kon. 14:6 “Ik ben belast met een harde boodschap voor u”

    Matt. 11:28 “Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven”

    Er zijn verschillende betekenissen. Zelf ken ik het alleen van de blauwe enveloppen en van belast zijn met een taak en belast zijn met zonde. Je kan ook belast zijn met zorgen volgens mij. En van de liedjes zoals “zijn wij zwak, belast, beladen, gaan wij neergedrukt door zorg, dierd’re Heiland onze toevlucht, Gij zijt onze hulp en borg,”

    Misschien bedoelen ze ermee dat je belast bent met een vloek uit het voorgeslacht of belast met erfzonde. Gebonden dan zit je ergens aan vast (bijvoorbeeld verslaving) of hebt gedragingen of gedachten waar je geen controle over hebt. De vijand heeft dan in deze context grip op je en heeft je als het ware aan zijn hengel zitten. Maar ik denk dat al die gasten een andere invulling geven aan die termen. Vaak kunnen ze alleen een algemene theologische onderbouwing geven voor de term Bevrijdingspastoraat maar niet alle jargon daar omheen die gebruikt wordt. Vaak gaat het gepaard met veel uiterlijk vertoon en laten zien hoeveel autoriteit je hebt door met heftige stemverheffingen en vol overtuiging de demonen eruit te sturen of te schreeuwen. Ik durf te stellen dat de meesten die veel bezig zijn met bevrijdingspastoraat, en vooral degenen die er mee te koop lopen, weinig bezig zijn met wat het beste is voor de “patient” en met zorgvuldigheid maar meer bezig zijn met interessant doen en zichzelf op de voorgrond plaatsen, bewust of onbewust. De vruchten die ik ervan gezien heb zijn er dan ook naar. Ik heb je al eens een filmpje gestuurd van een bescheiden ogende dominee van een Hervormde kerk op de veluwe die er ook mee bezig is maar waar ik meer vertrouwen in heb als charismatisch gelovige dan al die Evangelische bobo’s die ermee te koop lopen en stellig mensen vertellen van “je moet hier en daar vanaf en we zullen je wel even helpen en zus en zo verbreken en eruit gooien”.

  59. vermeer says :

    Even een paar vragen voor mensen die vanuit een protestants/bijbelgetrouw/evangelisch kader nadenken over bevrijdingspastoraat. Stel dat jij gevraagd wordt om daarbij betrokken te zijn. In welke gevallen zou je over willen gaan tot het toepassen van dit soort pastorale zorg? En welke andere hulp zou je (van te voren of daarna) ook in willen schakelen?

    Als jij een bevrijdingsteam samenstelde, wat voor voorwaarden zou je willen stellen aan het karakter/opleidingsniveau/geestelijke ervaring van personen die zich volgens jou hiermee bezig zouden mogen houden?

    In het NT leek bezetenheid algemeen voor te komen. Betekent dit automatisch dat het in onze maatschappij ook zo is, alleen zien we dat niet? En waarom blijft het bij ons dan verborgen?

    Als het in onze maatschappij duidelijk minder voorkomt dan in de tijd van Jezus, waar ligt dit dan aan?

    Als iemand hier over deze vragen heeft nagedacht, hoor ik graag wat je conclusies waren.

  60. joost says :

    wilfred

    Je gaat me toch niet vertellen dat je dat scenario in twijfel trekt?

    Nee, dat maakt me juist zo somber. 😦
    joost

  61. Dutch Hermit says :

    @Vermeer
    mijn eigen ervaringen met (het uitoefenen van) bevrijdingspastoraat en het aanverwante gebedsgenezing hebben mij erg voorzichtig gemaakt. Bij bevrijdingspastoraat gelden voor mij de volgende regels, anders wil ik er niet bij betrokken worden.
    1. Er moet een concrete aanleiding zijn. Ik ben absoluut tegen het preventief wegbidden van eventuele ‘demonen’, ‘zonden (of vloeken) uit het verleden’ of ‘vervloekingen’.
    2. De betrokkene moet er zelf om vragen en er mag niet voor geadverteerd worden.
    3. Ik ben geen psycholoog. Er moet minimaal een degelijke psycholoog bij betrokken zijn. Een dergelijk team zou uit niet minder dan drie personen moeten bestaan met levenservaring, bij voorkeur met een scepticus op het gebied van bevrijdingspastoraat.
    4. Er is een afkoelingsperiode nodig. Na een diepgaand gesprek met de betrokkene is het, mijns inziens, nodig om nog zeker twee weken te bedenktijd te geven, waarbij de betrokkene nogmaals moet aangeven het echt te willen.
    5. Na een bevrijdingssessie is nog zeker een jaar lang specifieke aandacht nodig voor de gevoelens van de betrokkene, niet alleen of de eventuele ‘demon’ ook daadwerkelijk weg is, maar vooral wat het gedaan heeft op het gebied van vertrouwen in de gemeente en op de mate van (on)afhankelijkheid van andere gelovigen, in het bijzonder hen die de bevrijding hebben ‘uitgevoerd’.
    6. Al deze punten betekenen niet dat ik ‘geloof’ in bezetenheid. Ik ben er nog niet uit en durf het net zo min uit te sluiten als te bevestigen. Ik neem de mogelijkheid dat de verhalen over demonen uit onwetendheid voortkomen serieus, maar ik geloof dat het mogelijk is dat er meer is dan wij weten of zien. Het gaat mij erom dat als het gedaan wordt, het 1. op een pastorale wijze gedaan wordt, 2. geen onnodige angstcultuur kweekt en 3. gericht is op het hulpvrager, niet op de hulpgever.
    Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit zijn mijn gedachten hierover. Overigens is de praktijk bij mijn gemeente heel anders. Ik heb daar weleens enige kritiek op gehad, hoewel meestal vrij mild (zo ben ik nu eenmaal ;-))

  62. Bram says :

    De redactie heeft nog wat bevrijding nodig denk ik, want ze verwijderen mijn posts… kijken wat met deze gebeurt…

  63. goedgelovig says :

    @Bram: Zolang je begrijpelijke reacties in goed Nederlands plaatst gaat het goed.

  64. Joost says :

    onno

    BELAST” nogal een “beladen” woord .

    vind ik ook zeker als ik weer een terreur aanslag van de “demonen” heb gekregen via de bekende blauwe brief. 😈
    joost

  65. De dichter says :

    Dutch Hermit,

    Je beschrijft het erg goed en kan wel meegaan in je punten.
    Dan is er minder kans op manupulatie enzo.

    Ik ben er ook niet helemaal over uit, terwijl de bijbel er vol mee staat, betwijvel ik de hedendaagse uitvoering.

  66. Johan says :

    @Dutch Hermit: Goeie punten, hoewel ik een paar nuances zou aanbrengen:

    ad 3: Een scepticus erbij lijkt me weinig zinvol. Een geschoolde professional wel.

    ad 4: Als er echt sprake is van bezetenheid werkt die bedenktijd eerder averechts, want demonen zullen alles in het werk stellen om te voorkomen dat ze worden uitgeworpen en dus weerstand in de persoon oproepen. Ik snap je pastorale overweging, maar de vraag in hoeverre iemand nog vrij is om te kiezen speelt wel mee. Jezus en Paulus vroegen ook niet: ‘vind u het goed dat we nu een demon uitwerpen’? Ze spraken de demon (niet de persoon in kwestie) aan en die begon vervolgens de manifesteren en de mensen over te nemen. En de rest is geschiedenis.

  67. John says :

    @Johan

    Met betrekking tot ad.3. Een goede geschoolde professionial zal er waarschijnlijk niet eens bij willen zijn vanwege het gebrek aan bewijs voor het überhaupt bestaan van demonen. Waarom zou je dan wel bij een raar ritueel van één of ander marginaal groepje gelovigen willen zijn?

  68. rob says :

    @Vermeer
    Ik geloof wel dat er demonen zijn, maar ik heb niet het idee dat het mijn taak is die beesten uit te drijven.
    Zeker niet in zo’n zogenaamde professionele groep.
    Gelukkig word ik niet snel gevraagd voor kerkelijke activiteiten 🙂

  69. Onno says :

    wat betreft de term “occult belast” zoals genoemd in het artikel hier, worden waarschijnlijk mensen bedoeld die in aanraking gekomen zijn met occultisme/paranormale wereld en daar merkbaar problemen aan hebben over gehouden.

  70. Onno says :

    @Vermeer, ik zal later als ik tijd heb er even voor gaan zitten en in gaan op je vragen.

  71. De dichter says :

    @onno,
    occult belast kan ook een verkeerde (ex)parner zijn om maar een voorbeeld te noemen

  72. De dichter says :

    @onno,

    of een vergeten t in het vorige bericht “partner”

  73. Johan says :

    @John: Dat is erg vanuit je eigen (on)geloofspositie geredeneerd. Edward Dompeling ging ook mee met TRIN. 😉

    Er zijn in Nederland duizenden professionals (medisch of psychologisch) die ook christen zijn en als zodanig geen probleem hebben met het bestaan van God en een wereldbeeld waarin engelen (goed of slecht) voorkomen.

    Demonologie is niet alleen het terrein van de charismatischen. Ook hervormden en katholieken hebben erover geschreven. In occulte thrillers zijn het meestal katholieke priesters die met een crucifix de demonen te lijf gaan.

  74. Wilfred says :

    @Johan:

    Er zijn in Nederland duizenden professionals (medisch of psychologisch) die ook christen zijn en als zodanig geen probleem hebben met het bestaan van God en een wereldbeeld waarin engelen (goed of slecht) voorkomen.

    Klopt. Gelukkig houden ze zich daar in hun werk verre van en worden ze anders door de KNMG op de vingers getikt… dus ofwel die professional zit er voor piet snot bij (vanuit zijn professie gezien dan), ofwel hij doet beroepsmatig iets waar de meeste mensen niet zo blij van zouden worden. Kies maar…

  75. Dutch Hermit says :

    @Johan
    Ad 3. Ik heb er niets op tegen dat zo iemand een geschoolde professional is. Het gaat mij erom dat er iemand bij is die het niet als een gelovige bekijkt. Overigens heb ik al aangegeven dat er volgens mij altijd een psycholoog bij moet zijn.
    Ad 4. Ik ben het eens met je terughoudendheid. Dat is ook een kwestie van weging, ik vind in dit geval het pastorale aspect belangrijker dan het theologische aspect. Omdat ik persoonlijk nu nog niet overtuigd ben van het bestaan van demonen, weeg ik het pastorale aspect meer mee.

  76. Johan says :

    @Wilfred: Dat is een dilemma. Maar Dompeling heeft dat heel creatief opgelost. Als hij ermee weg kan komen, dan kunnen anderen dat ook. 🙂

    @DH: Duidelijk.

  77. Johan says :

    @DH: Ik sta er denk ik net zo in als jij. Ik heb ook ervaring met bevrijdingspastoraat (zowel aan gevende als ontvangende zijde) en zou als ik nu terug kijk op de situaties waar ik bij betrokken ben geweest niet eenduidig kunnen aangeven wat er er nu aan hand was.

    Toen John zijn verhaal vertelde herkende ik daar veel in, in feite een inbeelding van demonische bezetting terwijl het om pyschisch-emotionele problematiek ging.

    https://goedgelovig.wordpress.com/2010/01/27/4-nee-we-laten-hem-niet-gaan/

  78. Dutch Hermit says :

    @Johan
    Het verhaal van John is een stuk extremer dan wat ik in mijn meer gematigde christelijke omgeving gewend ben. En zelfs in mijn eigen omgeving maan ik anderen tot voorzichtigheid.

  79. CC says :

    Pfoe, pas maar op. Mijn mening hangt meer naar het tegenovergestelde – door te denken dat je wellicht belast bent nodig je misschien zelf wel wat uit… Of, in meer medisch jargon, zet je de deur wagenwijd open voor allerhande waanideeën en compulsies. De technieken die worden gebruikt binnen het bevrijdingspastoraat zijn niet altijd even onschuldig…
    Ben benieuwd naar deze miniserie, maar ik denk toch wel dat de schrijver grote risico’s neemt/heeft genomen met zijn mentale en geestelijke gezondheid.

  80. Johan says :

    @CC: Dat zeg ik ook wel eens tegen fanatieke bidders: ‘Wat je aandacht geeft groeit. Als demonen al actief zijn kun je ze beter negeren.’

    Ik heb vrienden die altijd last hebben van geestelijke strijd en demonische aanvallen. Dan weer dit, dan weer dat. Ik denk wel eens: stop toch eens met dat gestrijd in de hemelse gewesten. Ga gewoon relaxt leven. Dan verdwijnen die demonen als sneeuw voor de zon. Kun je lekker bezig gaan met het goede.

  81. rob says :

    @CC
    Het zou best kunnen dat je de deur openzet voor allerhande waanideeën en compulsies. Het trieste is dat de categorie die hulp zoekt niet de allersterkste groep zal zijn die dit kan handelen.. En er dus waarschijnlijk slechter uit komt dan eerst.

  82. rob says :

    @Johan
    Ik geloof zeker dat er demonische machten zijn en ook wel een werking hebben.
    Ik heb een bevrijding meegemaakt, en ook meegemaakt dat er gebeden werd om bevrijding en er gebeurde niets. Dat werd gedaan door een pastoraal werker die bekend stond om zijn ervaring.
    Het was gewoon B-shit.
    Als het zo is dat er gebondenheid is, oid, dan moet God/de Geest het laten merken.
    Die pastorale bevrijdingsdeskundige ging ervan uit dat X zonde tot gebondenheid moest leiden en ging gewoon aan de slag.
    Geen idee welke demonen de man nou uitdreef.

    Die vrienden, denken ze echt demonisch gebonden te zijn? Hoe merken ze dat ze aangevallen worden?
    Zien ze het evt zitten om op GG te reageren?

  83. Dutch Hermit says :

    @Rob
    Ik heb een GGGeest. Ik bedoel, ik stotter 😉

  84. Johan says :

    @rob: Ik zei niet ‘demonisch gebonden’. Het zijn mensen die erg actief zijn in de gebedsbeweging met profetische gebedsacties. Voorbeelden van ‘strijd’:

    – een kind dat op weg van school een bijna-ongeluk krijgt;
    – een ziekte krijgen terwijl je bezig bent met onderzoek naar occulte invloeden in je stad;
    – slecht slapen rond gebedsacties;
    – ruzie tussen christenen die geacht worden in eenheid samen te werken (‘satan zaait verdeeldheid’);
    – etc.

    Weinig kans dat ze op GG willen meepraten.

  85. rob says :

    @Johan
    Op die fiets 🙂

    Jammer dat ze niet mee willen praten.
    Heb je ze wel uitgenodigd?

  86. rob says :

    @DH
    Ik heb GG op het kenteken van mijn nieuwe tweedehands auto staan, hoe vin je die 🙂

  87. Dutch Hermit says :

    @Rob
    sttt. Straks weet iedereen dat 😉

  88. ThaFizzy says :

    @CC

    Wat je benoemd is inderdaad een gevaar. Dat heb ik vooraf ook ingezien. Puur wetenschappelijk gezien klopt er niets van, van wat ik gedaan heb. Ik was namelijk ‘biased’ (m.a.w.: niet geheel neutraal). Hoe kwam dit?

    1. Ik had natuurlijk wel in de gaten dat het reclame was. Dus marketing, dus er zit overtuigend doel achter. Namelijk: jou laten komen naar zo’n bijeenkomst. Een veel gebruikte definitie van reclame is dat het je probeert over te halen iets te doen wat niet strikt noodzakelijk is. Zoals het kopen van smerige friet in je leaseauto bij een roodgele schranspaal langs de snelweg. Of de zoveelste variant deodorant die goed moet zijn voor veel @mentions op Twitter met #woestaantrekkelijk. Kortom, ik wist al wel dat het geen bittere noodzaak was. Zoals het drinken van voldoende vocht dagelijks wel bittere noodzaak is.

    2. Ik had al de nodige research gedaan op internet naar ‘bevrijdingspastoraat’ ‘demonen uitdrijving’ enzovoorts. Met uitzondering van wat aankondigingen van sessies en sites van de organisaties zelf, was wat er geschreven was ronduit negatief. De termen ‘oplichting’ en ‘heeft een depressie veroorzaakt’ kwamen daarbij nogal vaak voor.

    3. Er is zeer beperkte literatuur over dit onderwerp te vinden. Dat kan grofweg twee redenen hebben. A. Niemand vind het belangrijk genoeg om er over te schrijven. B. Het onderwerp is te controversieel danwel verboden. Gezien de grote hoeveelheid negatieve zaken die ik erover had gelezen (zie 2.), kon A. uitgesloten worden. Wat restte was B. Wat van belang is, dat dit een incrowd iets is. Dit is iets van de evangelische / pinkster / charismatische christenen. Volgens mij bestaat er geen verbod (op grond van enige bijbelse tekst) om hier niet over te schrijven. Het is dus een controversieel onderwerp.

    4. Ik heb gedurende het gehele project (ongeveer 8 maanden) regelmatig contact gehad met een filosoof en een documentairemaker. Beide niet-christen, een van de twee heeft een actieve homoseksuele relatie. Aanvankelijk was de gedachte dat dit mogelijk ook interessant was voor een documentaire op beeld. Maar de grote vraag was: welk verhaal levert dat op? Film is ontzettend duur. En als je verhaal zo onzeker is, is dat eigenlijk geen optie. Kortom, het werd research. We hebben steeds voor elk bezoek aan een bijeenkomst met elkaar besproken van: Waar let je op? Wat neem je waar? Wat valt op? Hoe voorkom je dat je persoonlijk betrokken er bij raakt?

    5. Persoonlijk: Ja, maar God kan wel wonderen doen. Rationaliseer ik nu niet teveel? Moet ik niet gewoon me openstellen?

    Kortom. Ik ging er absoluut niet zo naïef in als het verhaal hierboven misschien doet vermoeden. En juist door het regelmatig contact en soms ook aanwezigheid van genoemde personen heb ik achteraf gezien misschien wel een te grote afstand tot het onderwerp gehouden.

  89. Rien says :

    Alleen de naam van de auteur van dat boek…. Horrobin, dat alleen al nodigt uit tot een al of niet Freudiaanse verspreking,,, 🙂

  90. Wilfred says :

    @Rob: Mmm. Volgens mij ben jij GG-gebonden (stottert ook… 😉 )…

    @ThaFizzy:

    Zoals het drinken van voldoende vocht dagelijks wel bittere noodzaak is.

    Jaaa! Goud, groen, geweldig Gr… 😉

  91. Dutch Hermit says :

    @Wilfred
    Ik trakteer je wel op zo’n mooie groene grrrr.
    Ik stotter me vandaag toch… 😉

  92. Flipje says :

    @ThaFizzy,

    Ik denk dat dit eeen interesante serie gaat worden en ik ben er heel benieuwd naar, maar op 1 punt vergis je je, namelijk er is wel voldoende literatuur over beschikbaar. Ik denk dat je je huiswerk niet goed gedaan hebt. In 1970 kwam ds, W.C. van Dam al met zijn boek Demonen Eruit, in Jezus’ Naam! (Kok Kampen), met achterin een literatuurlijst van 5 pagina’s. Bovendien was de beste man kerkelijk heel Hervormd (altijd gebleven) en zeer integer en deskundig ook in deze bediening. (wellicht iets voor jouw tijd.) In dit boek worden ook diverse bovengenoemde problemen behandeld, zoals het verschil tussen gebonden en bezeten en de relatie met psychische problemen en de samenwerking met psychiaters. Wilkin loopt dus zeker 40 jaar achter. Zelf heb ik ook ruim 40 boeken over dit onderwerp in de kast staan. Dus literatuur genoeg.

  93. Wilfred says :

    @ThaFizzy: Ach, ik ben niet zo van de hokjes… 😉

    @DH: Dank je! Soms heeft dat stotteren dus toch voordelen… 😉
    Ik ben ondertussen toch wel benieuwd of het doorgaat op 1 april…

  94. Flipje says :

    @ThaFizzy,

    Je mag gerust dit boek ook wel eens van me lenen:

    http://www.amazon.com/Handbook-Spiritual-Warfare-Revised-Updated/dp/0785250263#_

    Slechts ruim 600 pagina’s.

  95. Ruub says :

    @ThaFizzy
    Er zijn toch zat katholieke boeken over exorcisme te vinden? Of is dat niet hetzelfde?

  96. Flipje says :

    @Ruub,

    Juist niet bij Katholieken. Die hebben het Rituale Romanum en exorcisme is strikt voorbehouden aan speciaal daarvoor aangewezen priesters NA toestemming van de bisschop.

    http://www.occultcenter.com/2011/02/rituale-romanum-exorcism-book-pdf-download/

  97. Ruub says :

    @Flipje
    De Italiaanse priester en benoemde exorcist Gabriele Amorth heeft verschillende boeken geschreven over exorcisme:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gabriele_Amorth

    Komt op mij toch allemaal een beetje hetzelfde over, exorcisme en bevrijdingspastoraat, al heeft het een een nog een wat groter hocus-pocus gehalte dan het ander. Maar goed, ben benieuwd naar de ervaringen van ThaFizzy.

  98. ThaFizzy says :

    @Flipje

    De literatuur waarna je verwijst is volgens mij bij de meeste mensen die hier mee bezig zijn als ‘beoefenaars’ wel bekend. De negatieve reacties op internet doen juist vermoeden dat er ‘afwijkend’ gewerkt wordt. Ten opzichte van die boeken.

    Wat ontbreekt is recente literatuur die past bij een cultuur waarin we hier in Nederland leven. Het enige recente krantenartikel over wat er gebeurd tijdens een bevrijdingsdienst, was een stuk van het Nederlands Dagblad over een bevrijdingsdienst van Wilkin van de Kamp/Geboren om vrij te zijn in Bunschoten.

    Kortom: er was voor mij gewoon te weinig literatuur die echt wat zinnigs kon zeggen over wat er nu (2011-2012) plaatsvind bij bevrijdingsdiensten.

  99. Onno says :

    ThaFizzy,

    Er is toch echt wel wat te vinden hoor als je zoekt.

    Zelf vind ik dit de beste die in Nederland te vinden is:

    http://www.postorderboekhandel.nl/object/9789074115322/Vrij_in_Christus/

    Mijn ervaring is dat veel van die bekende “bevrijders” allerlei boekjes erbij halen en van alles wat pakken wat hen aanspreekt.

    Herman Boon zei dat hij “Vrij in Christus” ook had gelezen maar hij was er niet zo positief over. Waar hij zijn methodes dan wel vandaan heeft is mij niet duidelijk geworden. Pasterkamp werkt weer anders dan Boon voor zover ik heb gezien en begrepen en heeft in het verleden dingen overgenomen van Ken Thornberg. Of in de Europoort gemeente nog steeds zo met bevrijding wordt gekn.. euh, gewerkt als jaren terug weet ik niet aangezien ik geen nauwe banden meer heb met lieden uit Charismanistan. Ongetwijfeld zullen ze je bij Berea en in de Europoort gemeente boekjes kunnen aanbevelen.

  100. Onno says :

    overigens, let niet teveel op de recensie onder het boek van Bottari daar dat vast door een overenthousiaste overgeestelijke zweverd is geschreven. In ieder geval geeft het verkooppraatje geen reëel beeld van het boek en is de inhoud veel nuchterder dan de recensie doet vermoeden.

  101. Joost says :

    vermeer

    Als het in onze maatschappij duidelijk minder voorkomt dan in de tijd van Jezus, waar ligt dit dan aan?
    Wie zegt dat het minder voorkomt? Het komt alleen niet ver buiten de
    (heksen) kringen die er aan mee doen.

    johan

    Ik heb vrienden die altijd last hebben van geestelijke strijd en demonische aanvallen. Dan weer dit,

    Sommigen doen van alles om aandacht te krijgen en “negatieve” aandacht is ook aandacht. 🙂

    D. H

    Ik heb een GGGeest. Ik bedoel, ik stotter

    😆 🙂

    Tha Fizzy

    Zoals het drinken van voldoende vocht dagelijks wel bittere noodzaak is.

    voor mij is drinken juist vaak een zoete vreugde. 😀

    Moet ik niet gewoon me openstellen?

    Nee,niet doen! voor je het weet komen de demonen naar binnen. levensgevaarlijk! :twisted

    onno

    Herman Boon zei dat hij “Vrij in Christus” ook had gelezen maar hij was er niet zo positief over

    Nee,Boontje kwam ook alleen ( en dan ook echt alleen) maar om zijn loontje. 🙂
    joost

  102. aafke says :

    @Onno
    Charismanistan 😀 Die kende ik nog niet.
    @Flipje
    Heb je een iets speciaals met bevrijdingspastoraat, nu je 40 boeken over dit onderwerp in de kast hebt staan?
    @ThaFizzy
    Als het project 8 maanden geduurd heeft, hoop ik wel dat je volgende GG-bijdragen iets langer worden dan een half A-4tje 😉

  103. De dichter says :

    ThaFizzy

    Volgens mij is er een in Denhaag een cursus te volgen “healingrooms” dat is dé nationale leider in het (aan)leren van bevrijdings pastoraat de rest is naar mijn ervaring en beleving gedubliseerd.
    En het is standaard stof op een bijbelschool (heb zelf ook les gehad op jong en vrij jaren geleden) alleen zou ik er een kiezen die meer neigt richting “evangelisch/pinkster” dan charismatig.

    http://www.healingrooms.nl/

  104. aafke says :

    Zag een tweet over een recensie van het boek van Peter Horrobin bevrijdingspastoraat. Ik had nog nooit van de man gehoord overigens.
    Hij lijkt demonen grote invloeden te geven en dicht hen “rechten” toe naar aanleiding van verschillende gebeurtenissen.
    Volgens hem kan een ongeluk of een trauma aan demonen een ingang geven in het leven van slachtoffers.

    Christenen geloven in het heilswerk van Christus die “de satan heeft overwonnen aan het kruis”. Zouden die bevrijdingspastors niet wat teveel aandacht aan de overwonnen macht geven…?

    Ik vind het niet zo’n consistent geloof.

  105. aafke says :

    @de dichter
    Mozeskriebels, heb even de website van Healingrooms bekeken en kom daar direct zo’n blij Hollands echtpaar in Amerikaanse klederdracht tegen. De blijheid straalt je tegemoet en er is voor alles een oplossing: “healing” gaat blijkbaar verder dan het lichaam.
    Ook voor je baan en je huwelijk kan gebeden worden.

    Even een linkje bekeken van iemand die genezen is van Alzheimer.
    Normaal zou je denken: dat ben je snel vergeten… 😀
    Maar nee hoor, hier kreeg de patient zonder dat hij het wist een genezingsdoekje op de mouw gespeld en… hij geen zeven keer beter praten. Bijzonder gekwantificeerd trouwens.

    Wat een heerlijke nonsens.
    Kunnen mensen hiervan ook bevrijd worden?

  106. aafke says :

    Op dezelfde door @de dichter genoemde website zag ik ook nog een getuigenis van iemand die genezen is van depressies, angsten en vluchtgedrag.
    Het is allemaal weg maar toch is er nog iets waardoor het slachtoffer wordt gehinderd en dat zijn problemen met haar benen waarvan ze hoopt dat ze daarvan ook nog genezen mag worden.

    Ik vind dat raar; God wil je blijkbaar genezen en bevrijden maar laat toch nog een kwaaltje zitten als “doorn in je vlees”.
    Deze bevrijders en hun clienten hebben het geloof gemaakt tot een “cafetaria-kerk”.
    Ieder pakt slechts wat hij/zij lekker, leuk of dienstbaar vindt.
    Schreeuwende verlichting, snoepjes van de week.
    Het leven is alleen maar leuk want God wil je helpen.

    De werkelijkheid van alledag is weerbarstiger.

  107. De dichter says :

    @aake, de doel stelling was dat dhr fizzy op zoek was naar recente artikelen over “bevrijdingspastoraat, ik heb toch geen mening gegeven hoe ik “healingrooms” zie of wel?
    Tuurlijk worden er enorme fouten gemaakt op het stukje pshy/emotioneel vlak, da’s het ergste.
    Zelf denk ik ook erg voorzichtig en genuanceert over.

  108. De dichter says :

    Even een tegen gewicht gevend (zodat ik kan laten zien dat ik niet alleen een kant op kijk met mn visie)

    http://www.stichting-promise.nl/artikelen/bevrijdingspastoraat/bezeten-christenen.htm

  109. aafke says :

    Nog even nagedacht over de persoon die genezen was van vluchtgedrag maar nog pijn had in de benen.
    Ik vermoed dat God heeft gedacht: “Nu jij niet meer gaat vluchten gaat de pijn in je benen vanzelf wel over…”
    😀

  110. rob says :

    @ThaFizzy

    Kortom. Ik ging er absoluut niet zo naïef in als het verhaal hierboven misschien doet vermoeden. En juist door het regelmatig contact en soms ook aanwezigheid van genoemde personen heb ik achteraf gezien misschien wel een te grote afstand tot het onderwerp gehouden.

    Research is altijd goed.

    Je stukken zullen hoe dan ook nuttige informatie opleveren.

    Het lijkt me dat je meer vanuit een onderzoekende houding bent gaan kijken, en niet zozeer vanuit een persoonlijke noodsituatie.
    Daardoor zal je sowieso meer afstand bewaard hebben, dan iemand die zich vanuit een noodsituatie tot bevrijdingspastoraat gewend heeft.

    Je verhaal zal een andere impact hebben als de relibio v John.

    Maar beide verhalen zijn natuurlijk zeer welkom.

  111. ThaFizzy says :

    @Joost
    Er komt meer. Het is wel grappig om te zien dat een aantal zaken waar ik mee zat toen ik hier mee begon, ook hier weer genoemd worden. Moet je het wel doen? Wat is er aan informatie? Is die informatie valide? Welke organisaties zijn er zoal? De meeste literatuur die beschikbaar was, kwam uit eind jaren 70 – begin jaren 80. Maar in hoeverre is die 30 jaar later nog actueel?
    In het volgende deel volgt een verslag van een allereerst bezoek aan een bijeenkomst.

    @De dichter
    Nationaal leider? Toe maar! Volgens mij is er eerder sprake van een veelheid van kleine groepen die allemaal maar hun ding doen. Zoals gebruikelijk is in christelijk Nederland. Er zijn een paar grotere organisaties op dit gebied. De grootste op dit moment is zonder twijfel Geboren om vrij te zijn, van Wilkin van de Kamp. De grootste christelijke organisatie in Nederland op dit moment, qua incrowd bereik, is de Stichting Opwekking met hun jaarlijkse Opwekkingsconferentie.

  112. De dichter says :

    Nee stichting opwekking is dé weg-wijzer in christelijk Nederland.
    En daar hebben ze maar een keer per jaar op de bekende zondag avond de “genezingsdienst” die zich niet specifiek op “bevrijdingspastoraat” zich richt.

    Om een paar voorbeelden te noemen van (kleine?) groepen die zich met dit soort “zendingsgebied” om het eens anders te noemen is;
    JmeO, Leger des heils, O.M., E.O., transformed.nl ,
    en héél veel evangelische en pinkster kerken.
    De meeste die ik opnoem zuig ik niet uit mijn duim maar zitten er bekende en vrienden die ik persoonlijk ken en daar al jaren werken.

    En niet te vergeten dat de katholieke kerk, al vele jaren hiermee worsteld wat nou de beste manier is.

  113. rob says :

    @Flipje

    Naast bovengenoemde kenmerken zijn nog drie gegevens belangrijk voor de beschrijving van de charismatische zielzorg. Allereerst is dat het handelen met volmacht39. In de Bijbel is sprake van het hebben van volmacht en het optreden met volmacht in de naam van een hogere instantie, ofwel God. Van Dam schrijft dat alleen God absolute volmacht heeft en dat alle draden van volmacht bijeen komen bij Gods troon. Het is God die volmacht verleent. Daarom is alle andere volmacht buiten Hem gestolen. Het rijk van de duisternis bezit namelijk ook volmacht en de satan wordt niet voor niets de overste van de macht van de lucht genoemd.40 God heeft echter het machtsbereik van de boze ingeperkt door zijn wil.

    Dank je wel voor je tip.
    Ben meteen gaan googelen toen ik tijd had.
    Ik kwam een pdf bestand tegen op internet, met daarin het gedachtengoed van meneer v Dam.

    Zoals je ziet heb ik er een stukje uitgelicht wat ik bijzonder intrigerend vind.

    Zegt van Dam hier nou dat satan/demonen in staat zijn geweest om VOLmacht te stelen?
    God had VOLmacht, en satan steelt het?
    Wie is dan machtiger?

    Dankzij dit gedachtengoed is denk ik dan toch de extreme spiritual warfare ontstaan. De warfare beweging denkt namelijk dat ze de macht v satan moet inperken en doorbreken.

  114. rob says :

    @ Flipje

    Een heel duidelijk kenmerk van demonische gebondenheid of demonie is weerstand tegen al wat goddelijk en al wat christelijk is. De weerstand tegen Christus in wie het Rijk van God definitief op aarde binnendrong is vaak overduidelijk.60 Duidelijk blijkt ook de weerstand van demonen tegen de gemeenschap met Christus. Deze uit zich doordat de bezetene tegenstand ervaart als hij wil bidden. Van Dam beschrijft ook dat bezetenen vaak een grote weerstand kennen tegen de gemeenschap met Christus zoals die in het bijzonder blijkt in de viering van het Avondmaal. Een andere manier waarop demonen zich
    manifesteren is door weerstand tegen de gemeente van Christus. Vaak proberen ze hun slachtoffers te weerhouden van de kerkgang. In andere gevallen manifesteren de boze geesten zich juist tijdens de kerkdienst, vooral als de Naam en het bloed van Jezus in Schriftlezing, prediking of liederen worden geëerd.61 Het blijkt ook dat demonen weerstand kennen tegen godsdienstige voorwerpen. Van Dam stelt het zo: Wat Christus verheerlijkt, pijnigt de demonen!62 Een laatste religieuze symptoom bij demonische bezetenheid is dat demonen ook weerstand kennen tegen christenen.63

    Weerstand tegen bidden
    Weerstand tegen kerkgang
    Verstoren van een kerkdienst
    Weerstand tegen godsdienstige voorwerpen
    Weerstand tegen christenen

    Aiai herkenbaar 😦

  115. De dichter says :

    @rob ,
    betekend dit nu dat je 5 demonen “in” je hebt zitten of meer?
    of is dat er gewoon maar eentje?

  116. aafke says :

    @rob
    Als je in de buurt bent ben je welkom.
    Mijn buren hebben varkens…. 😉

  117. rob says :

    @Flipje
    Van Dam over bezetenheid:

    5.2.2 Lichamelijke kenmerken
    Van Dam noemt als lichamelijke symptomen van bezetenheid: sterke lichaamskracht64, zintuiglijke storingen zoals stom-, doof-65 en blindheid, andere lichamelijke symptomen als opgezwollenheid of abnormale lichaamstemperaturen. Hij wijst er echter nadrukkelijk op dat het gaat om het totaalplaatje van bezetenheid. Men kan niet op basis van lichamelijke symptomen alleen de diagnose bezeten stellen.
    5.2.3 Psychische kenmerken
    In het Nieuwe Testament zijn onder meer de volgende psychische symptomen van demonie te vinden: woedende opgewondenheid66, zelfverwonding en zelfmoordpogingen67 en de tweede persoonlijkheid68. Daarnaast zegt van Dam op basis van literatuuronderzoek en eigen ervaring in dedienst van bevrijding dat vaak ook depressiviteit en angst, verslavingen en dwangtoestanden en bijzondere waarnemingen een demonische oorzaak kunnen hebben. Van Dam merkt daarbij op dat bij bezetenheid lichamelijke en psychische storingen samengaan. Vaak blijkt op dit grensvlak bij de bezetene een grote onrust te bestaan. Zelfmoordpogingen gebeuren tegen de wil van de bezetene. Een bezetene leeft niet, maar wordt geleefd. Vaak komen bij de bezetene ook dwanggedachten voor.
    5.2.4 Parapsychische kenmerken
    Zowel in het Nieuwe Testament69 als in de ervaring van de bevrijdingsbediening komen ook zogenaamde parapsychische symptomen bij demonie naar voren. Van Dam noemt bovennatuurlijke kennis, kennis van talen, onverklaarbare geluiden en temperaturen en zelden voorkomende verschijnselen, waarbij bepaalde natuurwetten soms opgeheven lijken te worden.
    Uit bovenstaande blijkt dat van Dam verschillende gebieden aanwijst waar symptomen van demonische gebondenheid of bezetenheid waargenomen kunnen worden. Alleen bij bezetenheid komt het echter tot manifestaties of crisistoestanden waarbij de bezetter het bewustzijn van de mens zo gebruiken kan dat hij uit zijn mond spreken en via zenuwen en spieren opereren kan.70 Zo bezien is demonische bezetenheid de zwaarste vorm van demonische gebondenheid, hoewel de kenmerken grotendeels overeenkomen.

    5.3 Oorzaken van demonische gebondenheid71
    Mensen raken niet zomaar demonisch gebonden. Er is vaak een aanwijsbare oorzaak, waardoor iemand demonisch of occult belast is geraakt. Mensen kunnen bewust of onbewust demonisch belast raken. Vaak zit er een zoektocht achter naar levenszin en levenshouvast en in deze zoektocht gaan mensen zich met dingen bezighouden die God nadrukkelijk in zijn Woord verbiedt72. Van Dam onderscheidt meerdere gebieden waardoor mensen demonisch gebonden kunnen raken. Sommigen begeven zich bewust of onbewust in een zoektocht naar het bovennatuurlijke, waardoor ze bewust de deur open zetten voor de boze. Anderen kunnen weer op een andere wijze belast raken.

    Hij noemt eerst een aantal deuren waar mensen zelf geen schuld aan hebben. Vreselijke emotionele of psychische verwonding kan een dergelijke toegangsdeur voor de boze zijn.Mensen kunnen zichzelf zo haten en verwerpen dat een boze macht de wond steeds openbreekt en de zelfverwerping versterkt. Een andere toegangsdeur kan een shock zijn. De diepe paniek die dit bij mensen veroorzaakt, kan voor dermate hevige angst en paniek zorgen dat de satan hier misbruik van maakt. Weer een andere deur voor de boze wordt gevormd door de vloek. Dit kunnen ook familievloeken zijn die van generatie tot generatie, vaak ‘onderhuids’, doorwoekeren.
    Veel vaker gebeurt het echter dat mensen zelf deuren hebben opengezet voor satan en zijn demonen, hoewel het kan zijn dat mensen dit door onwetendheid gedaan hebben. Als eerste deur door schuld ziet van Dam volharding in persoonlijke zonde. Hij benadrukt dat zonde niet altijd tot een demonische binding leidt, dat zonde na belijdenis vergeven wordt en dat men met zonde kan breken.

    In het kort samengevat noemt v Dam een paar kenmerken van bezetenheid:
    – In gedrag: woede, zelfmoordneigingen, dwanghandelingen
    – Lichamelijk: blindheid / doofstomheid, abnormale lichaamstemperatuur, opgezwollenheid
    – Bovennatuurlijke kennis
    – crisistoestanden, manifestaties waarbij demonen de boel overnemen

    Van Dam wijst erop dat het totaalplaatje belangrijk is. Waarschijnlijk bedoelt hij dat meerdere symptomen tegelijk op moeten treden.

    Oorzaken v gebondenheid volgens van Dam:
    – bezig zijn met occultisme / paranormale activiteiten
    – emotionele / psychische beschadiging
    – shock met diepe paniek
    – vloek van generatie op generatie
    – zonden

    Als ik het rijtje zo lees moet iedereen wel op een bepaalde wijze gebonden zijn.

    Het roept veel vragen op.
    Hangt de mate van oorzaken samen met de mate van gebondenheid die kan leiden tot bezetenheid?
    Als dat waar is, waarom rolt een Jomanda of een Ogilvy dan niet schuimbekkend over een podium?
    💡 misschien flessen ze de boel 🙂

    Ik lees een hele toestand aan aannames en ik lees nergens dat men mensen, of groepen mensen echt onderzocht heeft.

    Alle door van Dam genoemde oorzaken vallen onder “dagelijks leven “.
    Het geld dus voor iedereen.
    De conclusie moet dan zijn:
    Iedereen die niet christen is , is sowieso gebonden.

    Nog een conclusie zou kunnen zijn:
    Elke christen is niet meer gebonden

    Is elke willekeurige heiden dan veel meer onder satanische invloed dan een christen?

    Zo ja, heeft van Dam daar wel eens echt onderzoek naar gedaan?
    Hebben andere christenen na van Dam onderzoek gedaan?

    Kerken komen slecht in het nieuws.
    Er is een grote groep kerkverlaters die gewond zijn geraakt in een kerk. dus het is maar de vraag of de christenen het nu echt zoveel beter doen dan heidenen.

    Het lijkt erop dat Van Dam (en vele bevrijdingsdeskundigen zich vooral verlaten op de bijbelse theorie en weinig oog hebben voor praktijk.

    De praktijk wordt direct gelabeld aan de theorie.
    De theorie is een samenraapsel van bihbelse fragmenten die je niet zomaar toe kunt passen in de praktijk.

    Het is niet zo gek dat er veel fout zou kunnen gaan.
    De blinde helpt de lamme, zoiets.

  118. rob says :

    @aafke
    Heb je ook een afgrond in de buurt, anders zit je straks met dolgeworden varkens in je achtertuintje 🙂

  119. rob says :

    @Flipje
    Voorwerpen kunnen volgens v Dam ook een demonische lading hebben
    Dronkenschap en oosterse meditatie zijn ook een poort

  120. rob says :

    @DeDichter
    Geen idee, daar hebben we een deskundige voor nodig.

  121. aafke says :

    @rob
    We jagen ze in de diepte der zee.
    Als dat niet lukt, grillen we ze op de BBQ.
    Het wordt zomer!

  122. joost says :

    Rob

    Een heel duidelijk kenmerk van demonische gebondenheid of demonie is weerstand tegen al wat goddelijk en al wat christelijk is.

    Dat vind ik nog al kort door de bocht en heel erg vooringenomen.
    Omdat iemand anders denkt als jij zou hij/zij demonisch zijn?
    Dat is de mentaliteit die de kruisvaarders hadden die in naam van god alle anders denkenden in naam van en tot meerdere glorie van god, op afschuwelijke wijze afslachtten.
    Wie niet voor mij is, is tegen mij en wie tegen mij is mag creperen want zij zijn duivels. 😈
    joost.

  123. aafke says :

    @rob
    Het is lang geleden dat ik me heb verdiept in het onderwerp bevrijding.
    Ik vind het een heleboel hocuspocus en als het er op aan komt krijgt de satan overal de schuld van en ontstaat een prachtig kader van “aandacht krijgen en verleggen”…
    Ook in de verwoording van Van Dam worden diagnoses en pseudodiagnoses genoemd die mogelijk en mogelijk ook niet aan de orde zijn.
    Ik ben er mee gestopt om mensen die met deze business aan de gang gaan te overtuigen dat niet te doen.
    Wel heb ik de voortdurende behoefte om geclaimde wonderen in dit verband aan de kaak te stellen, te relativeren of te ontmaskeren.
    Jammer voor de gelovigen heb ik niet vaak ongeljk gekregen.

    Misschien heb ik bevrijding nodig… 😉

  124. rob says :

    @Joost
    Het ligt er ook maar net aan waarom iemand een hekel aan God gekregen heeft.

    Binnen het kader van bijvoorbeeld het katholiek misbruik-schandaal kun je je ook afvragen wie er meer gebonden is. De misbruikende priester, of het slachtoffer die een hekel heeft gekregen aan de kerk en God.

  125. rob says :

    @Aafke

    Van Dam is denk ik een prima voorbeeld van de mainstream. Daarom heb ik hem ook uitgebreid gequote.

    Ik ben het helemaal met je eens.
    Anderzijds heeft van Dam wel een punt.
    Ik ga proberen in zijn gedachtengang mee te gaan:

    De bijbel zegt dat demonen bestaan en satan overste in de wereld is.
    Demonen bemoeien zich dus met mensen.
    Het probleem is volgens die redenatie op grote schaal aanwezig.

    Maar op welke manier bemoeien demonen zich met mensen?
    Is dat volgens het plaatje dat van Dam schetst? Of zijn er andere wegen?

    Van Dam benoemt een aantal oorzaken, maar daar heeft de mensheid in zijn geheel last van.
    Iedereen zondigt, iedereen heeft ergens een fout familielid, iedereen heeft wel eens een fout voorwerp in huis gehad, iedereen is op een bepaalde manier beschadigd, iedereen is wel eens dronken, enz.
    Iedereen heeft op meerdere gebieden dus een poort open laten staan, cq een opening geboden.

    Maar niet veel mensen denken dat ze gebonden zijn.
    Hoe kan dat?
    In de meeste gevallen is de demonische invloed dus onherkenbaar.
    Van Dam beschrijft een aantal verschijnselen van demonie / bezetenheid (zie vorige post)
    Zo zou het plaatje er dus uit kunnen zien.
    Maar voor de meeste verschijnselen gaan we naar een gewone arts die in de meeste gevallen een diagnose kan stellen die vast te leggen is mbv apparatuur (= aanwijsbare oorzaak).

    Maar is daarmee ook bewezen dat demonen GEEN invloed hadden?
    Het omgekeerde hoeft niet waar te zijn.
    Anderzijds is het vreemd dat aanwijsbare ziektes genezen kunnen worden met reguliere therapie. Een demon moet dan wijken voor medicijnen of een operatie.
    Een demon zou bij machte moeten zijn medicijnen uit te schakelen.
    Zeker gezien de volmacht die satan heeft, volgens van Dam.

    Volgende punt:
    Het is sowieso een moeilijk verhaal om oorzaak en gevolg uit elkaar te houden.
    Als een persoon een trauma beleeft is het niet gek dat er met angst op gereageerd wordt, en dat je daar nog wel een tijd last van kunt hebben.
    Wat zou een demon toe willen voegen aan dat plaatje?
    Wat is de meerwaarde voor de demon?
    Mensen pesten?

    Bovendien zit je ook met de vraag waarom de ene persoon veel meer last ervaart dan de ander.

    De hoeveelheid aan oorzakelijke factoren leidt dus niet automatisch tot een toename aan gebondenheid in ernst. Je kan er dus geen formule van maken.
    Mensen hebben een zelfreinigend vermogen, en een vermogen om zichzelf te beschermen.
    Als je dat vermogen al buitenspel zet, heb je al een scheef verhaal.

    WWSD?
    What would satan do?
    Alleen mensen pesten middels het vergroten van het lijden door ziekte en angst?
    Mensen uiteindelijk drijven tot bezetenheid en pure overname van denken en doen?

    Als je kijkt naar de door van Dam beschreven verschijnselen is het streven van satan het vergroten van het lijden, lichamelijk en geestelijk.

    Het is geen wonder dat veel christenen het lijden en ziekten met satan gaan verbinden door deze mainstream benadering.

    Als er dan veel minder of geen gebondenheid onder christenen zou zijn, zou dat automatisch betekenen dat christenen minder lijden aan lichamelijke en geestelijke ziekten.

    Als we ons in satan verplaatsen is het pesten van mensen misschien wel erg leuk, maar ook een beetje mager.
    Satan heeft een hekel aan mensen EN aan God.
    Het grootste vermaak lijkt mij dan om die 2 eindeloos tegen elkaar uit te spelen.
    Dan heb je ze allebei te pakken.

  126. De dichter says :

    @rob

    Ogilvy is al door de mand gevallen, dat is gewoon net als kaarten trucs dat jezelf de kaarten kiest (lees mensen/ziektes/dode/namen) en niet het publiek.
    En vooral trucks om vragen te stellen op een bepaalde manier, ik zou eens de youtube terug zoeken.

  127. De dichter says :

    gevonden en vooral vanaf minuut 11, zit wel goed op een stoel anders val je eraf van het lachen…

  128. joost says :

    rob

    Wat zou een demon toe willen voegen aan dat plaatje?
    Wat is de meerwaarde voor de demon?
    Mensen pesten?
    Als we ons in satan verplaatsen is het pesten van mensen misschien wel erg leuk, maar ook een beetje mager.
    Satan heeft een hekel aan mensen EN aan God

    Tuurlijk zou de meerwaarde van de demon zijn om mensen te pesten, daar zou hij een duivels plezier in hebben 😈
    Waarschijnlijk heeft satan w.s. alléén maar een hekel aan god en om god te pesten demoniseert hij de mensen die van god houden of de mensen waar god van houdt.
    joost

  129. joost says :

    rob

    Weerstand tegen bidden
    Weerstand tegen kerkgang
    Verstoren van een kerkdienst
    Weerstand tegen godsdienstige voorwerpen
    Weerstand tegen christenen

    weerstand tegen het verstoren van een kerkdienst? Dat zou hij toch juist prachtig moeten vinden?
    Of zou hij de diensten bijwonen en vindt hij het naar als zijn aandacht wordt afgeleid van de dienst?
    Een chriselijke demon?
    Gekker moet je het niet maken hoor, dan raak ik in de war. 😀
    joost

  130. rob says :

    @De dichter
    Briljant 🙂

  131. De dichter says :

    @rob

    We hebben het met ons bezoek thuis uitgeprobeert lachen geblazen echt cool, of ben ik nu bezeten?

  132. rob says :

    @DeDichter
    Je zou er rijk van kunnen worden, en dan ben je ook nog eens gebonden aan meer led 🙂
    Zo komen de demonische problemen in de wereld 🙂

    @Joost
    Beter lezen, dan raak je niet in de war 🙂

  133. rob says :

    @dedichter
    meer geld, moet er staan

  134. aafke says :

    @rob
    Mensen in allerlei geloofsrichtingen hebben een soort onbedwingbare neiging hun dagelijkse ervaringen stelselmatig in een geestelijk kader te willen plaatsen.
    Om er eens een paar te noemen:
    Ze danken voor hun dagelijkse brood, ze bidden om regen, als ze iets moois krijgen ontvingen ze het van de Heer.
    Als ze hopeloos verliefd worden op een man/vrouw, heeft de Heer ze voor elkaar bestemd.
    Als ze depressief voelen worden ze aangevallen door de boze.
    Toch lijken soms pillen beter te helpen tegen de boze dan een bevrijdingssessie.

    Ik zou willen dat mensen er voor kiezen hun eigen verantwoordelijkheid te aanvaarden en te nemen en niet altijd of God of de duivel de schuld te geven voor al het moois en het lelijks.

    De gelijkenis van de talenten vind ik dat verband wel mooi.
    Doe wat je denkt te moeten doen, je hoeft niet te winnen, de eigenaar van het land zit je niet elke dag op de hielen. Neem de ruimte die je nodig hebt.
    En, als je het gelooft, komt er een dag waarop je met opgeheven hoofd verantwoording aflegt. Over goede en slechte tijden.
    Maar in de tussentijd afleidingsmanoeuvres hanteren en schuld af te schuiven, dan leidt nergens toe.
    Dan lijdt men slechts.

  135. joost says :

    rob

    Veel vaker gebeurt het echter dat mensen zelf deuren hebben opengezet voor satan en zijn demonen, hoewel het kan zijn dat mensen dit door onwetendheid gedaan hebben. Als eerste deur door schuld ziet van Dam volharding in persoonlijke zonde. Hij benadrukt dat zonde niet altijd tot een demonische binding leidt, dat zonde na belijdenis vergeven wordt en dat men met zonde kan breken.

    Of de schuifpui. 😀
    persoonlijk vind ik het zonde (jammer) dat alles wat afwijkt van iemand anders zijn normen en waarden zo snel als zonde wordt omschreven.
    Je kan met zonde breken maar je kan ook heel goed met zonde leven hoor ! 😉

    Als dat waar is, waarom rolt een Jomanda of een Ogilvy dan niet schuimbekkend over een podium? misschien flessen ze de boel

    Juist een duivel in vermomming kan toch meer mensen “verleiden?”

    Iedereen die niet christen is , is sowieso gebonden.

    en iedereen die wel christen is ook, n.l. gebonden aan god, dus zou je jezelf kunnen afvragen wat het verschil is. Mijn vader zei altijd: “of je nou door de kat of door de hond wordt gebeten, het doet allebei pijn

    joost

  136. rob says :

    @Aafke
    Ben het met je eens, voor alle duidelijkheid, ik sta niet echt achter die hele pastorale riedel.
    Ik geloof wel dat er een boze is, die invloed uitoefent.
    Maar je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen keuzes.

    Als je alles toeschuift naar de geestelijke machten, dan ben je idd alleen een lijdend voorwerp.
    Maar of dat nou echt lijden is 🙂
    Het is ook wel lekker makkelijk 🙂

    @Joost
    Het lijkt me wel uitmaken of je gebeten wordt 🙂

  137. aafke says :

    @rob
    Wie lijdend voorwerp is of wil zijn kan toch niet echt gelukkig zijn…
    Als je gelooft in jezelf en opkomt voor je eigen belang, geeft dat toch altijd een meer voldaan gevoel dan ergens in het midden te staan tussen “het goede en het kwade”.

  138. Joost says :

    aafke

    Ik zou willen dat mensen er voor kiezen hun eigen verantwoordelijkheid te aanvaarden en te nemen en niet altijd of God of de duivel de schuld te geven voor al het moois en het lelijks.

    Dat doen ze niet omdat het veel prettiger is om iemand anders de schuld te kunnen geven, dan kunnen ze zelfvoldaan en rustig gaan slapen.
    joost

  139. Onno says :

    Als je goed kijkt zie je die Cold Reading technieken die Derek in het filmpje toepast veel terug in Evangelische en pinkstergemeenten en dan vooral de doorgeschoten hoek van Berea en TRIN en andere Charismanische en Charismagische groepen. Heel vergelijkbaar ook met hoe Zijlstra te werk gaat tijdens zijn genezingsshows euh, sorry, diensten. Alleen Zijlstra krijgt natuurlijk echt alles van God door en Derek en vele anderen verzinnen zelf maar wat of moeten het doen met een duivelse kopie wat valt onder occultisme en paranormale gaven waarbij demonen hen de zaken influisteren.

  140. Joost says :

    rob

    Een laatste religieuze symptoom bij demonische bezetenheid is dat demonen ook weerstand kennen tegen christenen.63

    Weerstand tegen bidden
    Weerstand tegen kerkgang
    Verstoren van een kerkdienst
    Weerstand tegen godsdienstige voorwerpen
    Weerstand tegen christenen

    je gaf een opsomming van de dingen waartegen een demon weerstand kent. Waar heb ik dan, in mijn verwarring, verkeerd gelezen?
    Of zoudt gij het wellicht verkeerd hebben opgeschreven? Gij die mij mijn verslaving aan GG heeft bezorgd? 😆 😉
    joost

  141. rob says :

    @Joost
    Kenmerken van demonische gebondenheid, daar ging de opsomming over.
    Een kenmerk kan zijn dat je het leuk kan vinden gaan vinden een kerkdienst te verstoren.

    Joost, volgens mij ben je toch best wel erg blond 🙂

  142. Wilfred says :

    @Aafke:

    Als dat niet lukt, grillen we ze op de BBQ.
    Het wordt zomer!

    Mmmm. Het water loopt me al in de mond! Waarschuw je ons wel even als Rob in de buurt is? 🙂

    Wie lijdend voorwerp is of wil zijn kan toch niet echt gelukkig zijn…

    Ik kan toch wel wat zinnen bedenken waarin een lijdend voorwerp veel geluk beleeft… 😉

  143. Joost says :

    rob
    Gij vereerd maar jammer genoeg blond voorbeeld, 😉
    je zei duidelijk dat er dingen waren waar demonen weerstand tegen voelen en dan zet je in het opsommings rijtje verstoren van een kerkdienst en dat is iets wat in dat rijtje niet thuishoort, dan had je een rijtje moeten maken over waar demonen plezier in hebben. 🙂
    Ge valt van uw voetstuk Gij eigenwijs voorbeeld. 😦
    dat komt vast nooit meer goed uwe halsstarrige. 😆
    joost

  144. Wilfred says :

    @Joost:

    Weerstand tegen bidden
    Weerstand tegen kerkgang
    Verstoren van een kerkdienst
    Weerstand tegen godsdienstige voorwerpen
    Weerstand tegen christenen

    Waar zie jij ‘weerstand’ voor ‘verstoren van een kerkdienst’? Volgens mij ben je eerder bijziend dan blond… 😉

  145. joost says :

    wilfred

    Een laatste religieuze symptoom bij demonische bezetenheid is dat demonen ook weerstand kennen tegen christenen.

    vanwege de zin die boven het rijtje stond waarin wordt aangekondigd dat er een rijtje wordt opgesomd waartegen demonen weerstand hebben uwe eveneens blonde mede/tegenstander. 😆
    joost

  146. TommyLee says :

    Ik ben opgevoed in de pinkster traditie en goed bekend met het KVO fenomeen. Ik heb veel spectaculaire uitdrijvingen meegemaakt. Ik bedoel waar mensen nadien een totaal ander en veel gelukkiger mens werden. De bevrijding van een vervloekte surinaamse vrouw die eerst gromde als een beer staat mij nog helder voor de geest (begin 60er jaren)Toch moet me van het hart dat juist het geloof in het bestaan van demonen er veel lijken op te roepen. Ik herinner me een kleine huisgemeente in Den Haag waar alle leden bij regelmaat bij de leidster in een soort besloten gebedsdienst voortdurend van de meest uitlopende demonen bevrijd moesten worden. Wat vreemd dat er zo’n concentratie van demonen in deze kleine groep lieve gelovigen aanwezig was. Ik zou met nog veel meer voorbeelden kunnen komen, maar ik zal me beperken tot een apart fenomeen: In de kleine pinkstergroep die ik als tiener bezocht was er een dame die telkenmale tegen de vlakte sloeg midden tijdens de dienst en dan een heftige epileptische aanval beleefde. Naar goede pinkstertraditie werden de demonen dan flink aangepakt en na een tien minuten kwam ze overeind. Dit gebeurde ook telkens tijdens onze jaarlijkse zendingsconferentie. Zo ook in 1978. Mijn vader was dit zo zat dat hij met me afsprak: Als ze er weer een krijgt pakken we haar bij kop en kont en brengen we haar naar een andere ruimte. Zo gezegd zo gedaan. de dienst werd nauwelijks verstoord en het enige wat we tegen de demon zeiden was.” Je spel is uit” en verdraaid ze kwam direct bij zinnen. Ik wil hier mee zeggen: als je van een uitdrijving een spectakel maakt krijgt het negatieve de aandacht die het wil (een soort puberaal gedrag) Ik ben het eens met de voorgaande posts waar wordt aangemerkt dat een patient goede zorg moet krijgen. Ik ken eengeval waarbij een patiente werd opgenomen in een inrichting en daar werd platgespoten. Maandenlang kon ze niets anders doen dan met een been wiebelend voor het raam zitten. Het leek een zwaar autistisch geval. Toen een liefhebbende tante haar -eerst in de weekenden en later langer_ onder haar hoede nam bleek het meisje langzaam van de voorgeschreven medicijnen af te kunnen komen en zelfs weer geheel normaal te kunnen functioneren. Het onwrikbare geloof van de vrouw won het van de apatische medicijn versufte geest van het meisje. Ze is nu zelf moeder van twee kinderen en doet het goed. Ik zal niet het bestaan van demonen ontkennen, maar ik zie hun macht vooral tot ontplooiing komen als men in ze gelooft en als men ze macht toerekent. Als er overduidelijk sprake is vandemonische overheersing zou ik zeggen: Beroep je op de door Jezus behaalde overwinning en ga zelf niet een soort gevecht aan. Het leidt tot een hoop kabaal en kan tot geestelijke uitputting leiden.

  147. aafke says :

    @Wilfred
    Zelf kan ik alleen bedenken dat je als meewerkend voorwerp het meeste plezier beleeft..!

  148. De dichter says :

    @tommylee

    Ja goed gehandeld, zo heb ik het ook geleert op jong en vrij, als iemand steeds “in de geest” schreeuwt of zo iets( iets anders dan je net beschreef maar ja), hop de zaal uit, als zo iemand echt een aanraking heeft, gaat het in de gang ook wel door.

  149. aafke says :

    Interessante opmerkingen van @TommyLee die benoemt dat vooral het geloof in demonen er veel lijkt op te roepen…
    Zoiets van,
    Als in de krant staat dat er een griepepidemie op komst is loopt het ziekteverzuim allengs op en nemen verschillende griepgelovigen het er van…

  150. ThaFizzy says :

    @aafke

    Dat werd ook eerder bedoeld met het ‘vliegen’filmpje

  151. rob says :

    @TommyLee

    Zo ook in 1978. Mijn vader was dit zo zat dat hij met me afsprak: Als ze er weer een krijgt pakken we haar bij kop en kont en brengen we haar naar een andere ruimte. Zo gezegd zo gedaan. de dienst werd nauwelijks verstoord en het enige wat we tegen de demon zeiden was.” Je spel is uit” en verdraaid ze kwam direct bij zinnen. Ik wil hier mee zeggen: als je van een uitdrijving een spectakel maakt krijgt het negatieve de aandacht die het wil (een soort puberaal gedrag)

    Wat bedoel je hier nou mee?
    Wie “wil” het?
    De demon of die dame?
    Als ik het zo lees lijkt het mij typisch een geval van hysterie.
    Maar ook dat is toch wel een probleem, als je het nodig hebt om op die manier aandacht te vragen.
    Om het dus met puberaal gedrag te vergelijken, lijkt me niet echt op zijn plaats.
    Overigens lijkt het mij dat mensen met persoonlijkheidsstoornissen een team v pastoraal werkers aardig lang bezig kunnen houden, zonder enig resultaat.

    Ik ken eengeval waarbij een patiente werd opgenomen in een inrichting en daar werd platgespoten. Maandenlang kon ze niets anders doen dan met een been wiebelend voor het raam zitten. Het leek een zwaar autistisch geval. Toen een liefhebbende tante haar -eerst in de weekenden en later langer_ onder haar hoede nam bleek het meisje langzaam van de voorgeschreven medicijnen af te kunnen komen en zelfs weer geheel normaal te kunnen functioneren. Het onwrikbare geloof van de vrouw won het van de apatische medicijn versufte geest van het meisje.

    Veel psychoses kunnen verminderen zonder de zorg of het geloof van goede tantes.
    Wat een vaag verhaal.
    Het geloof van een ander lijkt me nooit genoeg om iemand blijvend op de rails te krijgen.

  152. rob says :

    @Joost

    Een heel duidelijk kenmerk van demonische gebondenheid of demonie is weerstand tegen al wat goddelijk en al wat christelijk is. De weerstand tegen….enz

    Daarna volgde een rijtje v kenmerken, niet perse v weerstanden.

    Beste superplatinaperoxidebarbieblondeJoost, dat zou toch overduidelijk moeten zijn.

  153. Wilfred says :

    @Joost: Het rijtje was door Rob zelf samengesteld. Dat kon je ook zien door het feit dat het in haar eerste reactie niet in een grijs vak stond. Het vormde dus geen quote. Geef het maar toe: jij hebt ten onrechte die zin er boven als leeswijzer opgevat! Blont, blont, b-l-o-n-t… 🙂

  154. rob says :

    blont met een T 🙄

  155. TommyLee says :

    Ha die Rob, wat ben je streng vanavond.
    OK je hebt het moeten doen met mijn wat sumiere informatie en dan zijn je conclusie wel begrijpelijk.Ik bedoel de demon, de vrouw zelf leek er min of meer buiten te staan.
    Dat verhaal van die tante heb ik van heel nabij meegemaakt.
    Ik respekteer jouw mening hoor, je mag het best een vaag verhaal vinden. Eigenlijk is dit verhaal een aanklacht tegen de zorg. het meisje werd platgespoten en de zorg van de dokter bestond uit een wekelijks gesprekje van hooguit een kwartier. Er zat geen enkel schot in en de moeder was apatisch (onderdeel van het probleem) Na een aantal maanden aanzien kwam de tante in aktie. Ze kreeg met veel moeite en onder allerlei voorwaarden het meisje voor een weekend mee naar huis. Toen zat ze dus daar met haar benen te wiebelen. Er was heel veel geduld voor nodig om haar stapje voor stapje te helpen. Tante nam daar alle tijd voor.en had succes. In de inrichting werd ze volkomen aan haar lot overgelaten het leek wel of ze er geen belang bij hadden dat er vorderingen gemaakt werden. Voor jou blijft dat wellicht vaag voor mij het bewijs dat liefde en doorzettingsvermogen alle verschil maakt

  156. Wilfred says :

    @Rob: Dat heet tongue-in-cheek… 😉

  157. Joost says :

    tommylee
    Voor jou blijft dat wellicht vaag voor mij het bewijs dat liefde en doorzettingsvermogen alle verschil maakt
    en niet te vergeten…Geld… de mogelijkheid om één op één begeleiding te geven. We zouden wensen dat we die luxe hadden in de psychiatrie!
    maar helaas.. en in plaats van beter wordt het er, mede dank zij dit soort verhalen, alleen maar slechter op. Lang leve de bezuinigingen.
    joost

  158. Joost says :

    wilfred
    blonte schoonheid, wanneer een quote eindigt met een weerstand tegen……. en er volgt daarna een rijtje met opsommingen dan betekent het we degelijk dat er een rijtje zou moeten volgen met de dingen waartegen de demon weerstand zou moeten voelen. Want de zin impliceert, de demon kan okk weerstan voelen tegen mensen…. en dan de oppsomming. D(em)o(n)bo 😆
    rob
    jij bent of hartstikke blond, of kaal (geen ruimte voor hersens) 😦 wellicht door de peroxyde. Hoe dan ook………ppffffff. 😀

  159. De dichter says :

    nog een keer dat hij het wel doet..
    http://www.cartoonstock.com/directory/b/body_paint_gifts.asp

  160. rob says :

    @TommyLee

    Voor jou blijft dat wellicht vaag voor mij het bewijs dat liefde en doorzettingsvermogen alle verschil maakt

    Het blijft een vaag verhaal.
    Je deed voorkomen dat het een geestelijke zaak was. (de kracht v God versus de demonische)
    Liefde en geduld helpen altijd, en om dat op te brengen hoef je niet perse christelijk te zijn.

  161. Wilfred says :

    @Joost: Jij creatieveling!

    D(em)o(n)bo 😆

    Hoeveel tijd heb je daaraan besteed?? 😉

  162. Joost says :

    wilfred
    ik ben op een vreselijke wijze cryptogram verslaafd en dan gaat zoiets in een fractie van een seconde. Soms een vloek, soms een zegen, tja..
    joost

  163. Wilfred says :

    @Joost: Ah, vandaar je belangstelling voor kryptoniet! 🙂

  164. joost says :

    wilfred
    my kingdom for een gram k(c)rytoniet 😐
    joost