Vijf redenen om cynisch te worden

Andrew Byers zegde zijn baan als landschapsarchitect op en ging op wereldreis. Hij wilde Jezus navolgen, van giften leven, en de armen gaan dienen. Het werd een grote teleurstelling. “God wist wel wat ik nodig had. Hij zou voorzien. Maar ik werd een ordinaire profiteur. Ik leefde vooral van de goedheid van andere christenen, die me gedoogden in hun kelders en klaslokalen, waar ik intussen inteerde op hun tijd, geduld en middelen. Belachelijk gewoon, hoe ik mijn studie verkwanselde en zowel mijn verloofde als mijn ouders teleurstelde door mijn baan op te geven, met het excuus dat ik nu eenmaal een radicale discipel wilde zijn. Na zes weken vond ik mezelf volkomen blut terug in de straten van Singapore. Met mijn creditcard kocht ik toen maar een enkeltje terug naar het leven waarvoor ik gevlucht was.”

Voor Byers vormde het uiteindelijk ook de bevrijding van de illusies waarin zijn geloofsleven gevangen zat. In opinieblad CV.Koers, waar TRIN-onderzoeker Karel Smouter vorige maand is aangetreden als hoofdredacteur, noemt hij vijf redenen voor christenen om cynisch te worden: idealisme, religiositeit, ervaringsgerichtheid, (anti) intellectualisme en culturele irrelevantie. In kerken en op conferenties wordt vaak een ideaalbeeld van ‘radicaal geloof’ hoog gehouden waar weel christen wél in geloven, maar niet aan kunnen voldoen. Je moet dan eigenlijk genezen van je droombeelden en goedgelovigheid, zodat je niet cynisch wordt, maar hoopvol realistisch.

“De opstanding van Gods Zoon blaast iedere vorm van cynisme uiteindelijk aan flarden,” meent Byers. “Gods Zoon is gestorven, maar opgestaan. Alle dingen worden nieuw! Daarin is mijn hoop gaan liggen. We leven nu eenmaal in de fase tussen het paradijs dat was en het Koninkrijk dat zal komen. We zitten gevangen in die spanning tussen het al wel en het nog niet. Ik ben eigenlijk wel van die spanning gaan houden, hoewel ik er nog dagelijks mee worstel.”

Het volledige CV.Koers-artikel is om publiciteit te genereren ‘gelekt’ naar de theologen van StaatGeschreven. Een voorpublicatie van het boek van Myers met een scherpe analyse waarin je direct het gemiddelde profiel van een GG’er herkent is HIER te downloaden.

12 responses to “Vijf redenen om cynisch te worden”

  1. Jeast says :

    Heel goed artikel. Erg herkenbaar. Uiteindelijk staan we inderdaad met lege handen.

  2. Vleertje says :

    ” Maar een twintiger zonder het werkethos om vervelende administratieve klussen te volbrengen of een dodelijk saai onderzoekspaper te schrijven heeft waarschijnlijk weinig te bieden aan de armen aan de andere kant van de wereld. Misschien zijn al die saaie klussen wel een effectieve training om later in ons leven alsnog de armen in Afrika te gaan dienen”

    Dit boek moet ik dus lezen! *gaat-direct-dit-bestellen-bij-de-boekhandel*

  3. bramvandijk says :

    Hmmm…

    Voor Byers vormde het uiteindelijk ook de bevrijding van de illusies waarin zijn geloofsleven gevangen zat.

    En dan vervolgens…

    De opstanding van Gods Zoon blaast iedere vorm van cynisme uiteindelijk aan flarden, Gods Zoon is gestorven, maar opgestaan. Alle dingen worden nieuw!

    Wat is er gebeurd? Hij heeft alleen de praktische consequenties van zijn eigen geloof aangepast, maar de dogma’s zelf zijn blijven staan. De spanning daartussen die hij eerder ervoer is daarmee nog niet weggenomen. Getuige ook de laatste zin:
    Ik ben eigenlijk wel van die spanning gaan houden, hoewel ik er nog dagelijks mee worstel.
    Ik ben benieuwd hoe deze beste man er over een paar jaar bijloopt

  4. Joost says :

    Ik ben eigenlijk wel van die spanning gaan houden, hoewel ik er nog dagelijks mee worstel.
    Ik ben benieuwd hoe deze beste man er over een paar jaar bijloopt

    Dat is pas cynisch.
    joost

  5. Wilfred says :

    @Joost: Nee, dat is niet cynisch. Bram is echt benieuwd… 😉

    @Bram: Je weet toch ondertussen uit ervaring wel dat mensen dat hun leven lang kunnen volhouden? Er is niets wat hen kan doen twijfelen aan de komst van dat koninkrijk. Probeer jij maar eens te bewijzen dat dat koninkrijk niet zal komen. Dat kun je niet, heh? 🙂 En zeg nou zelf, wie wil er nou niet dat er zo’n koninkrijk komt? 😉

  6. cornelis says :

    .. wie zijn creditcard wil behouden, zal hem verliezen..

  7. bramvandijk says :

    @Wilfred
    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar iemand die zo’n scherpe analyse geeft van problemen in bepaalde kerken… die loopt het gevaar ook kritisch naar andere zaken te gaan kijken.

    Laat ik het zo stellen: ik dacht in eerste instantie ook dat ik alleen maar problemen had met de kerk en specifieke theologische punten die ze gewoon niet goed begrepen hadden. Ging een beetje studeren om dan zelf maar uit te zoeken hoe het wel zou zitten in de volste overtuiging dat de bijbel gods woord was en de informatie bevat over hoe het nu echt zit met god en zo…

  8. Pijpkaneel says :

    @bram

    Het is ook spannend. Dat blijft het. Voor fundi’s als twijfelaars, agnosten, atheïsten en alles wat daar tussenin zit. C’est la vie…

  9. Wilfred says :

    @Bram: Ha, dat is wel herkenbaar! In de veronderstelling dat wat je ook vindt, de bijbel het aan moet kunnen… en dan blijkt dat toch minder het geval dan je vooraf had ingeschat. 😉

  10. Jaap says :

    lol 🙂

  11. Rien says :

    Die voorpublicatie van AndrewByers is zwaar interessant en absoluut de moeite waard!
    http://www.cvkoers.nl/images/pdf/voorpublicatie_andrewbyers.pdf

  12. De dichter says :

    @rien

    mooie voorpublicatie!