Real-Life verslaving

Durf jij jezelf de eerlijke vraag te stellen of je nog kunt leven zonder Real-Life?

Beste lezers,

Een half jaar terug hebben Renate en ik ons teruggetrokken van Real-Life, nadat we er eerst een tijdlang enthousiast over waren. Ik heb ooit zelfs onze lezers massaal opgeroepen om ons op Real-Life te volgen.

We hebben echter een aantal aspecten van dit medium gezien, waar we niet zo enthousiast over zijn. Wat ik ben gaan inzien, is dit: de makers van Real-Life hebben niet als doel om mensen dichter bij elkaar te brengen. Hun doel is GELD verdienen, veel geld verdienen.

De motivatie achter iets, bepaalt de geest die erdoor werkt.

De makers bedenken dan ook allerlei trucs om mensen verslaafd te maken aan Real-Life (of de Life posters en wenskaarten). Het hele idee van iets ‘leuk vinden’, elkaar ‘bemoedigen’, je leraars ‘geschenken’ geven zoals een groot huis of een motorboot, en meer van God ervaren, is enkel en alleen bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen hun leven gaan centraliseren rondom Real-Life. Alles speelt zich op den duur daar af. Ze worden eraan verslaafd. Mensen denken de hele dag door aan Real-Life, ze gaan ermee slapen en staan ermee op.

Bij veel mensen wordt hun leven beheersd door Real-Life. Dat is niet goed, lieve mensen. Het is een gebondenheid.

Naast het aspect van verslaving zagen we dat er steeds weer onrust, verwarring, verdeeldheid en ruzie kwam onder christenen door Real-Life. De stukjes die we schreven prikkelden mensen om impulsief te reageren op elkaar. Het gevolg is: misverstanden, discussies, verwijdering. Het tegenovergestelde van wat Jezus wil…
Ik geloof wel dat Real-Life nuttig kan zijn voor sommige mensen die er niet door gebonden worden. Het is aan jou om zelf te beoordelen of je er vrij in staat of niet.
Durf je jezelf deze vraag te stellen: 
Kan ik nog leven zonder Real-Life?

Probeer het eens. Zet het eens enkele maanden uit. LEEF eens een tijd zonder Real-Life. Dan zul je ontdekken of je erdoor gebonden bent of niet.

Wij hebben meer rust nu we zonder Real-Life leven. De vriendschappen die we hebben zijn echter, dieper, betrouwbaarder. Je brengt diverse uren met je vrienden door, hebt geweldige gesprekken, het is zoals God het bedoeld heeft.

Stel jezelf de vraag: ben ik echt vrij? Kan ik zonder Real-Life (of de Life posters en wenskaarten)? Bouwt het me echt op? Brengt het me dichter bij anderen? Of brengt het verdeeldheid? Wat doet het ECHT met me?

Als je eerlijk die vragen kunt beantwoorden, kun je zelf uitmaken of het een gezond medium voor je is of niet.

David Sorensen
Godisecht.com

PS: Ik heb nog nooit iets op internet gelezen over Real-Life verslaving. Wat ik zeg is eigen observatie. Nu tik ik echter op Google de woorden ‘Real-Life addiction’ in. Internet staat blijkbaar vol artikelen hierover! Er zijn websites, boeken en cursussen over hoe je kunt loskomen van deze verslaving.

Artikelen over Real-Life verslaving:
http://www.reallifeaddiction.com/
Real-Life addicts get help

Afbeeldingen over Real-Life verslaving:


Dit gebeurt er met je als je Real-Life verslaafd bent!


Ook kinderen kunnen verslaafd raken door een dagelijkse blootstelling aan Real-Life.


Mensen die verslaafd zijn aan Real-Life kunnen aan waandenkbeelden gaan lijden.

Life Magazine wordt geschreven door David Sorensen. Hij is getrouwd met Renate en samen hebben ze drie prachtige kinderen. Ze wonen in Almere, Nederland. David is de auteur van boeken als ‘Gods hart voor jou’, ‘Zoveel hou Ik nou van jou’, ‘Meer liefde dan je denkt’, ‘Ervaar God’, ‘Onzichtbare Liefde’. Meer info: godisecht.com

NASCHRIFT GOEDGELOVIG:

Soms is een jij-bak op z’n plaats. Vervang in deze tekst het woord Real-Life door Facebook en je hebt het originele betoog van David Sörensen te pakken. Sinds Goedgelovig zijn publicaties op Facebook ging volgen is dit medium van de duivel en moet er ernstig tegen worden gewaarschuwd.

 

Enkele screenshots uit de waarschuwingsmail van Sörensen. Origineel HIER.

Op deze nieuwsbrief volgden nóg twee nieuwsbrieven met waarschuwingen tegen Facebook, inclusief tips hoe je je Facebook-account kunt verwijderen en een ‘profetisch lied’ (mp3) van vrouwlief Renate over dat Facebook de plaats van God heeft ingenomen. “Seek MY FACE, says the Lord. Not FACEBOOK.”

50 responses to “Real-Life verslaving”

  1. hetlicht says :

    Deze mensen missen wel degelijk enige vorm van realiteitszin; het begint steeds meer te lijken op ‘cocooning’ oftewel leven in een eigen gecreëerde wereld…..; wie staat in ons christelijke wereldje hiertegen op?

  2. Ed Schreudering says :

    je hebt volkomen gelijk! veel christenen zijn aan het hollen (zonder dat ze het weten) hollen achter Jezus aan. Als een soort verslaving willen ze alles meepakken om zo dichter bij God te komen. Maar ze hebben niet door dat het een masker is en ze verder bij God brengt dan ze denken en wensen. Gezonde vriendschappen zijn zo belangrijk, maar daar hebben ze geen tijd meer voor, alleen hollen van links naar rechts van Healing Room naar Jan Zijlstra, naar gebedsavonden. Totale gebondenheid aan…..geestelijkheid. Genade lijkt ver van hun bed. Het is uit eigen kracht en energie een plek creëren bij God.

  3. rob says :

    Het klopt !!!
    Sinds ik lid ben van facebook ben ik verslaafd geraakt aan real life, en alleen nog maar gefascineerd door grote huizen, motorbootjes 😦

  4. rob says :

    @Ed
    Leuke post 🙂

  5. mafchauffeur says :

    Zo zie je maar weer dat God de hele wereld op het oog heeft en ingrijpt zodra het echt gierend uit de hand loopt. Over Hyves of zelfs GG hoorde je Hem niet, maar FB, dat mede verantwoordelijk is voor rebellie tegen overheden, tweespalt onder christenen en ernstige verslavingen en gerichtheden waar zelfs Different geen antwoord op heeft, moet een halt worden toegeroepen.

    Chapeau voor de profeten die hier hun nek voor durven uit te steken.

  6. aafke says :

    @Ed
    Dit is niet een leuke post; het is je beste post tot nog toe!!!
    Nog maar een paar dagen geleden riep je de goegemeente op zich te melden bij Healingrooms, te kijken op de website van Nehemia, op zondagochtend je kerk in Rotterdam te bezoeken en vandaag snap je dat je er niet achteraan moet hollen en dat je mag leven uit genade.
    Dat noem ik bekering.
    Ik ben er wel dankbaar voor… 😉

  7. rob says :

    @Aafke
    Ik ben al 10 dagen aan het biden en vasten voor deze bekering van Ed.
    Woorden van dank en bloemen graag naar mij, svp.

  8. aafke says :

    @rob
    Als je al 10 dagen aan het vasten bent zul je wel erg uit je giegeltje ruiken. Ik vermoed dan ook dat een doosje tiktak beter voor je is dan een bloemetje.
    Aan jou is trouwens ook niets menselijks vreemd.
    Het succes heeft altijd vele vaders.
    Maar als je het wilt: ook jij hartelijk bedankt.
    God houdt van jou en ik ook… 😀

  9. De dichter says :

    Als je Jezus wilt volgen moet je Hem wel voor laten gaan
    (visje)

  10. Pittig says :

    Die woorden van David S….

    …de makers van Facebook hebben niet als doel om mensen dichter bij elkaar te brengen. Hun doel is GELD verdienen, veel geld verdienen….Bij veel mensen wordt hun leven beheersd door Facebook. Dat is niet goed, lieve mensen. Het is een gebondenheid.

    …dat kan ik ook!

    …de makers van televisie hebben niet als doel om mensen dichter bij elkaar te brengen. Hun doel is GELD verdienen, veel geld verdienen….Bij veel mensen wordt hun leven beheersd door televisie. Dat is niet goed, lieve mensen. Het is een gebondenheid.

    of deze:

    …de makers van verzekeringen hebben niet als doel om mensen dichter bij elkaar te brengen. Hun doel is GELD verdienen, veel geld verdienen….Bij veel mensen wordt hun leven beheersd door verzekeringen. Dat is niet goed, lieve mensen. Het is een gebondenheid.

    of deze:

    …de makers van brood hebben niet als doel om mensen dichter bij elkaar te brengen. Hun doel is GELD verdienen, veel geld verdienen….Bij veel mensen wordt hun leven beheersd door brood. Dat is niet goed, lieve mensen. Het is een gebondenheid.

    en dan nog deze:

    …veel charismatische leiders hebben niet als doel om mensen dichter bij elkaar te brengen. Hun doel is GELD verdienen, veel geld verdienen….Bij veel mensen wordt hun leven beheersd door charismatische leiders. Dat is niet goed, lieve mensen. Het is een gebondenheid.

    En lieve David Sörensen, vervang het woord “geld” eens door “aandacht” of “invloed” en je ziet waar je echt verslaafd aan bent…

  11. De dichter says :

    …de Maker(s) van de mens hebben als doel om mensen dichter bij de Maker te brengen. Hun doel is aanbidding en liefde, veel zielen winnen….Bij veel mensen wordt hun leven beheersd door echte liefde. Dat is goed, lieve mensen. Het is een de eeuwige gebondenheid.

  12. John says :

    Hahaha! Mijn tosti zit nu overal aan mijn beeldscherm vast toen ik me van het lachen verslikte bij het horen van het ‘profetische’ lied “Facebooksong”. Mijn hemel, wat een gekwel.

  13. Pittig says :

    @ John 🙂

    Jij bent erg dapper. Ik durfde het niet aan! Die ene quote uit dat lied was al meer dan ik aan kon…

    Ik heb wel een paar ideeën voor andere liederen:

    “Seek MY Vision, says the Lord. Not Television.”

    “Seek MY Work, says the Lord, Not ordinary Work.”

    “Seek MY Life, says the Lord. Not Real-Life.”

  14. TommyLee says :

    Ik ben nu al verslaafd aan het willen zien van mijn pasgeboren kleinkind, ja je kan overal aan verslaafd raken!!

  15. De dichter says :

    @ de grootste verslaving in Nederland kan je wel koffie noemen.

  16. Johan says :

    @TommyLee: Gefeliciteerd!

  17. Pittig says :

    @ TommyLee

    Dat is pas een gebondenheid! En van harte gefeliciteerd met die gebondenheid! 🙂 Geweldig, opa TommyLee!

  18. Pittig says :

    @ de dichter

    Volgens mij is de grootste verslaving in Nederland om alles onder controle te willen houden!

  19. Johan says :

    Wat zijn David en Renate ontzettend naief.

    Facebook vormt ook een geweldig platform voor (internationale) vriendschap, verbinding en delen van je leven met elkaar. Je moet er niet aan denken dat alleen relaties tellen waarbij je de tijd hebt om samen te eten en de hele avond voor de open haard te zitten (wat ook erg aangenaam is), dan zou ik maar 5% van mijn huidige relaties goed kunnen bijhouden.

    Dat Facebook ook geld moet verdienen spreekt voor zich. Het kost nogal wat om zo’n platfom in de lucht te houden. Dat geldt ook voor de bakker waar je je brood haalt of de school van je kinderen. Facebook heeft mij nog nooit om geld gevraagd, maar Real-Life komt elke week zeuren om geld voor de volgende profetische keutel of miljoenenproject van David. Wie is er dan op geld uit?

    Verslaving is een serieus probleem, vooral bij tieners, maar is Facebook daar schuld aan of ligt daar een dieper probleem onder? De manier waarop hij lukraak gephotoshopte plaatjes bij elkaar googelt die moeten aantonen dat Facebook verslavend is is zelfs lasterlijk en manipulatief. Kom dan met serieus onderzoek naar Facebookverslaving. Hoevaak komt het voor, wat kun je er aan doen, wat is een gezonde manier om met sociale media om te gaan?

  20. De dichter says :

    @ Johan
    Ooit gehoort van “de hoop” te dordrecht?

    Daar hebben ze al de eerste jongelui binnen met een internet verslaving, maar ook jonge kinderen met een “jam” (lees suiker) verslaving.
    En ja ik denk dat er ook veel meer achter zit dat is bij bijna elke vervlaving.

    Ik denk dat je net als tv/film je zelf de baas bent over de “afstandsbediening” dit is ook bij internet ed. Een “christelijke” filter proggie ertussen stoppen heeft geen zin. Dat werkt net zo averechts als “jonge als je tot je 18e niet rookt betaald papa je rijbewijs”.

  21. WESP says :

    REAL LIFE ??
    Nooit van gehoord, ships heb ik een iPad, denk ik helemaal bij te zijn loop ik de boel weer mis…….

    Ik zit nog in de fase van drankverslaving…. Tjonge wat loop ik achter…. Maar ja de mijne wordt gemaakt door trappisten…. Die doen het niet voor het geld toch?? 😀

  22. Johan says :

    @De dichter: Ik ken het, heb voor De Hoop gewerkt. Internet kan verslavend zijn en als dat een serieus probleem voor jou of je omgeving is, moet je daar wat aan doen. Maar meneer Sorensen lijkt op dit punt niet erg deskundig te zijn.

  23. JoostvG says :

    Sorensen doet absoluut veel goeds met zijn website maar ik vind ‘m bijzonder doorgeslagen.

    Ik zie ook geen enkel verschil tussen ‘voor het geld gaan’ (wat inderdaad iets is dat bedrijven doen. Dat is goed voor de economie en dus uiteindelijk goed voor iedereen) en zijn gebedel om een huis en een boot.
    Dat dit bedelen gepaard gaat met het zeggen dat ‘God dit gezegd heeft’ en ‘er veel zegen zal zijn voor de mensen die royaal geven’ vind ik persoonlijk misselijker dan doelgericht geld verdienen.

    Maar dat zal een open deur zijn 🙂

  24. joost says :

    JoostvG
    Royaal overgeven voor een open deur dus
    🙂
    joost

  25. joost says :

    ed
    Leuk dat je er toch (al)weer bij bent.
    Heel leuke post overigens. 😀
    joost

  26. joost says :

    Rob
    geen motorbootje hoor, meer superjachten (of een ark) toch?
    Ben jij aan het bidden en vasten of vast aan het bidden? 😀

    Tommylee
    gelukgewenst met je kleinkind. Is het een meisje of een jongen?
    🙂 🙂
    joost

  27. d says :

    Pittig, 12.02u: ik vind je posting grappig gevonden.

  28. Idelette says :

    O jee,
    Ed is terug! Hij is gereïncarneerd in Aafke (11:12)

  29. Idelette says :

    @ Pittig 12:02

    “Die woorden van David S….

    …de makers van Facebook hebben niet als doel om mensen dichter bij elkaar te brengen. Hun doel is GELD verdienen, veel geld verdienen….Bij veel mensen wordt hun leven beheersd door Facebook. Dat is niet goed, lieve mensen. Het is een gebondenheid.

    …dat kan ik ook

    (…) dan nog deze:

    …veel charismatische leiders hebben niet als doel om mensen dichter bij elkaar te brengen. Hun doel is GELD verdienen, veel geld verdienen….Bij veel mensen wordt hun leven beheersd door charismatische leiders. Dat is niet goed, lieve mensen. Het is een gebondenheid.

    En lieve David Sörensen, vervang het woord “geld” eens door “aandacht” of “invloed” en je ziet waar je echt verslaafd aan bent”

    Maak je nu een nieuwe of betere grap dan de redaxie van GG in hun inititial post?

    Nee, Pittig, nee! Je herhaalt. Zo kan ik ook nummer 1 reaguurder op gg worden 😉

    (En nee mijn reacties zijn niet briljanter dan die van jou. Alhoewel. Best smart. Voor een vrouw dan.)

  30. aafke says :

    @Idelette
    Jezelf zo wegzetten als vrouw lijkt me erg onverstandig.
    Ik had trouwens helemaal niet verwacht dat jij in reincarnatie zou geloven… 😉

  31. Pittig says :

    @ Johan

    Facebook heeft mij nog nooit om geld gevraagd, maar Real-Life komt elke week zeuren om geld voor de volgende profetische keutel of miljoenenproject van David. Wie is er dan op geld uit?

    Ouch! Dat is scherp en confronterend! Je lijkt de profeet Natan wel…

    @ Idelette

    Jaloers dat ik nr. 1 reageerder ben? 😉

    (ik moet wel m’n best doen om rob achter me te houden…)

    En over mijn grappen — soms wordt het toch juist des te scherper als je iets toepast op een ander gebied. Ik heb het niet alleen van GG geleerd, maar ook van de profeet Natan, die door iets in een andere vorm te vertellen, toch behoorlijk indruk op David maakte.

    Zie mij gewoon als een profeet…

    (en valt het je op dat ik nu twee reacties in één reactie stop — zie je wel — ik ben nog heel nederig ook!) 😉

  32. midas says :

    @pittig
    Ik werk bij een verzekeraar en kan je zeggen dat we dit niet doen om geld te verdienen, maar om mensen bij elkaar te brengen. Wij zijn niet zoals die facebookhonden. Oh wacht even, iemand liked mijn post, gelijk even terug liken.

  33. Pittig says :

    @ midas

    🙂

    (ps mijn vrouw werkt ook bij een verzekeraar en ze verdient er geld mee!)

  34. Wilfred says :

    @Pittig:

    Zie mij gewoon als een profeet…

    Dat is niet zo moeilijk. Die waren ook nooit stil te krijgen! 🙂

  35. Wilfred says :

    @Rob:

    Sinds ik lid ben van facebook ben ik verslaafd geraakt aan real life, en alleen nog maar gefascineerd door grote huizen, motorbootjes 😦

    Nee, dat is niet waar. Je bent je GG-verslaving vergeten!! 🙂

    Ik ben al 10 dagen aan het biden en vasten voor deze bekering van Ed.
    Woorden van dank en bloemen graag naar mij, svp.

    Je zult wel flink afgevallen zijn… 😉

    @Aafke:

    Het succes heeft altijd vele vaders.

    Of beter gezegd, moeders! 😉

    @Wesp:

    Ik zit nog in de fase van drankverslaving…. Tjonge wat loop ik achter…. Maar ja de mijne wordt gemaakt door trappisten…. Die doen het niet voor het geld toch?? 😀

    Nee, dat zijn echte goedheiligmannen! 🙂

    Maar die liefde voor de dubbel of triple (of voor de taalpuristen: tripel) hebben we dan toch maar mooi gemeen! Die neemt niemand ons af…

    @TommyLee: Van harte proficiat! Ik neem aan dat je naar goed Hollands gebruik beschuit met muisjes meeneemt op 1 april? 😉

  36. bramvandijk says :

    @Wesp en Wilfred

    Maar die liefde voor de dubbel of triple (of voor de taalpuristen: tripel) hebben we dan toch maar mooi gemeen! Die neemt niemand ons af…

    Ik voorzie een prachtige samenkomst op 1 april waarin vrijheid, gelijkheid, drank en broederschap de boventoon zullen voeren 😉

  37. WESP says :

    @bramvandijk en wilfred

    Alvast proost 😀

  38. Wilfred says :

    @Bram en WESP: Mmm. zei hij likkebaardend…

    @Bram: bij die vier termen hoort natuuurlijk de quadrupel! 😉

  39. rob says :

    Op 1 april heb ik in ieder geval vrij :), en ik kan wel een kratje in de auto meenemen.

  40. Pittig says :

    @ rob

    …en ik kan wel een kratje in de auto meenemen.

    Bedoel je daarmee dat iedereen voor z’n eigen drinken moet zorgen?

  41. Pittig says :

    @ rob

    Maar leuk dat je er bij kunt zijn!

  42. De dichter says :

    Ja als je zn datum prikt kan je alles zeggen…brengt me weer een beetje aan het twijvelen…

  43. rob says :

    @Pittig
    🙂
    Je mag wel een flesje hebben, omdat jij het bent.

  44. erik says :

    have a life. a real life.

  45. Ooit Charismatisch-evangelisch says :

    @pittig

    Ik vind je reactie ge-wel-dig!

    @allen

    Kan iemand mij ‘vrijbidden’ van mijn gg-verslaving?

  46. Joost says :

    pittig
    Nee, dat denk ik niet. maar ik las net elders op GG dat je die duivel in je wel kunt uitdrijven. Alleen moet je daar niet al te veel mee overdrijven. 🙂
    joost

  47. Ruub says :

    Twee bedelbrieven in drie dagen kreeg ik van DS en Renate. Citaat uit de laatste:

    Beste lezer,

    Ik wil altijd alles gratis doen, we zijn echte gevers, die al vaak alles wat we hebben letterlijk hebben gegeven aan God en mensen. We geven ons met al wat we hebben en willen niets anders dan Gods genade en zegen als een waterval over jou zien uitgestort worden. Dat is onze passie. Maar helaas leven we in een wereld, waar niet alles gratis is.

    Sinds we verhuisd zijn naar Nederland, zijn onze basiskosten bijna verdubbeld!

    Als ik dat geweten had, was ik niet verhuisd. Maar God heeft ons onwetend gehouden, haha. Want het is zijn plan dat we hier zijn. Het is voor ons echter meer dan ooit van levensgroot belang dat de lezers iets gaan doen, als je Life Magazine en ons werk waardeert.

    De oproep die ik af en toe doe voor abonnees is niet iets wat ik fijn vind. Maar het is levensnoodzakelijk. Ik heb een gezin met drie kinderen en alle kosten eromheen. Daarom de vraag:

    als Life Magazine je bemoedigt, doe dan iets terug en neem een maandelijks abonnement.

    God heeft David Sorensen dus onwetend gehouden. Terwijl wij toch nog zo hebben gezegd dat het bewonen van een vrijstaand huis als dit op kosten van de gulle gaven van volgelingen niet helemaal normaal was.

  48. Joost says :

    ruub
    die arme jongen luistert natuurlijk eerder naar god als naar ons, dat zal hij wel moeten toch, als recht(ge)(ont)aard gelovige? 😉
    En waarom zou hij vinden dat het bewonen van dat vrijstaande huis niet normaal is? 😯
    God heeft toch wel vreemdere wonderen bewerkstelligd? 😐
    Mensen die het zelf niet kuunen missen laten betalen voor zijn eigen luxe leventje. Ach, dat maakt hij vast wel in orde met god. 😦
    En hij heeft het allemaal zelf moeten ontdekken want god liet hem onwetend. Niet omdat god daar eigenlijk mee wilde zeggen dat hij zijn handen van hem af zou trekken omdat god wellicht wel vindt dat D.S verkeerd bezig is, maar om zijn geloof te sterken. 😥
    Hij steelt niet van de rijken om het onder de armen te verdelen, nee hij bietst/eist/verlangt (veel) geld van de armen om het onder de armen te verdelen, Zijn eigen armen. (de ene helft onder zijn linker en de andere helft onder zijn rechter arm) 😳
    joost

  49. aafke says :

    Onze vriend Zeurensen laat hier wel een moeilijke kant van zichzelf zien. Namelijk als God hem het hele verhaal zou hebben verteld, hij NIET verhuisd zou zijn en dus ongehoorzaam….
    Wat moet je nog met geestelijke leidslieden die zelf bereid zijn ongehoorzaam te zijn en ons voorhouden te gehoorzamen…. 😦
    Gewoon je geld in je zak houden.. 😀

  50. henk drusel says :

    Het is zeer zeker een verslaving als je er de hele dag aan denkt,en mijn buitenaardse vrienden denken daar met gemengde gevoelens over zou ik ook doen,,,,,,,