Gezond eten met Boele Ratelplant

Chakraaaaaa! Boele Ratelplant is een nieuwe carrière begonnen als goeroe op het gebied van raw food. Na zijn spectaculaire afscheid als twitterende dominee en beroepstwijfelaar sloeg hij fanatiek aan het hardlopen en planteneten. Er volgde nog een korte tussenstop als docent godsdienst op het Born Ego College, maar nu is een nieuwe tijd aangebroken. Op zijn eigen YouTube-kanaal geeft hij gezond leven-tips en bereidt hij ‘smoothies’, vitaminerijke drabdrankjes van banaan, sinaasappel en boerenkool. Volgens onze eigen Dr. Frank kan iedereen een herbivoor worden en er net zo gezond en vitaal uit gaan zien als hij.

89 responses to “Gezond eten met Boele Ratelplant”

  1. JK says :

    Weer een nieuwe religie. Benieuwd hoe lang dit experiment duurt.

  2. agilhard says :

    Plantenmoordenaar! Heeft een krop sla geen gevoel?

    Vegetarische kinderen met groeiachterstand, te korte darmen: alles wijst er op dat we alleseters zijn.

  3. rob says :

    Het planten eten is in ieder geval iets waar hij niet over twijfelt 🙂

  4. Heldere Henkie says :

    Ik herken hem bijna niet met zo’n smal snaveltje. Grote klasse om zo gezond te worden en dat vast te houden! Met dit resultaat is deze plantenevangelisatie wat mij betreft gerechtvaardigd.

  5. Johan says :

    @rob: Nog niet. Ik voorzie een plantentwijfelperiode. 🙂

    Het kan aan mij liggen, maar ik vind Boele er niet supergezond en blij uit zien. Ik twijfel hierdoor toch enigszins aan de waarheid van het plantenevangelie.

  6. Meded says :

    Over een paar jaar weer tijd voor een boek “Ooit vegetarisch”?

  7. rob says :

    @Johan
    Dat planteneten, daar zit wel wat in. Ik geloof wel dat we een hoop ongezonde leefgewoontes hebben.

    Hij heeft een soort goeroe-complex, denk ik.
    De geloofgoeroe, de twijfelgoeroe, en nu de plantengoeroe.
    Hij is hypegevoelig. Het lijkt wel of de hype zijn leven en persoonlijkheid overneemt.
    Hij ziet er wel gezond uit, maar ook een beetje leeg en ongeïnspireerd.

  8. mafchauffeur says :

    Ben wel dolgelukkig dat hij geen EO-corifee is. Anders zou dit de zoveelste evangelische hype worden. Tot een plantenversie van het Heilig Avondmaal aan toe, met Vruchtvlees en Groentensap.

  9. bouwjaar54 says :

    Ook planteneters schreeuwen om aandacht.
    In zijn gedrag is deze meneer weinig consistent.

  10. Pijpkaneel says :

    @rob

    Eens net je opmerking over hype en het overnemen daarvan. Ik zie ee fanatieke zoeker. Daar herken ik iets van mezelf in, zij het dat ik niet zo uitgesproken zoek.

    Fecisti nos ad Te est inquietum est cor nostrom, donec requiescat in Te.

  11. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Wel apart dat Augustinus na die uitspraak toch nog behoorlijk onrustig bleef, nog steeds twijfelde en nog steeds strijd in zijn leven kende…

  12. Joost says :

    eersten komt de meneer op de film mij niet echt relaxed over (misschien net iets te intensief op jacht gewwest naar plantjes om tot slachtoffer te maken van zijn vraatzucht? :mrgreen:
    verder bevatten ook heel veel planten bacterieën enz die pas na voldoende verhitting het loodje zullen leggen dus dat raw-food lijkt me niet echt supergezond. 😦
    Verder vroeg zelfs Hij ons om een vleesoffer (lammeren enz) zou wat goed was voor hem zo slecht zijn voor ons? 🙄
    joost

  13. Idelette says :

    Maar Broeder Pittig: Strijd is toch ‘normaal’ in het leven van een christen, ik zou het breder willen trekken …van een mens?

    Waarin bleef St. Augustine strijden/onrustig?

  14. aafke says :

    Deze mens heeft duidelijk behoefte om gehoord en gezien te worden.
    Ook lijkt hij behoefte te hebben ergens bij te horen.
    Ben het wel met eerdere reageerders eens dat Boele er niet heel gelukkig uitziet.
    De claims over genezngen van diabetes, hart- en vaatziekten en zelfs kanker doet mij vermoeden dat er een link moet zijn met TRIN 😀
    @GG prachtig gevonden nickname in de titel: Boele Ratelplant.

  15. Pittig says :

    @ Idelette

    Precies, en daarom is het citaat van pijpkaneel in dit kader wat uit de lucht gegrepen.

    Alsof Boele God nog niet kent.

  16. rob says :

    @Aafke
    Op zich vind ik het wel een goed streven om een stuk bewuster te eten. Hoewel er zoveel mis is in het milieu dat ik ook niet echt wonderen van planteneten verwacht.

    Kanker is dacht ik wel toegenomen de laatste jaren.
    Laatst was er nieuws dat een bedrijf in de Botlek constant chemische kankerverwekkende stoffen lekt.
    De Botlek lekt 😦

    Ik vraag mij af of dit verhaal op zichzelf staat. Hoe goed word er gecontroleerd bij bedrijven?
    De grote chemische brand bij de Moerdijk roept ook aardig wat vragen op.
    Er was geen gevaar voor de volksgezondheid, volgens Pinokkio.

    Als je gevoelig bent voor kanker, dan krijg je het, want het milieu is verpest, dat denk ik.
    Daar kan geen vegetarisch leven tegenop.

  17. Pijpkaneel says :

    Ach @pittig, lees nu toch eens wat ik schrijf, in plaats van mijn woorden te verdraaien…

  18. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Waar verdraai ik jouw woorden dan? Dit is al zo ongeveer de vierde keer dat je dat zegt en nog nooit heb je mij een goede uitleg van die verdraaiing weten te geven…

    Je bedoelt er toch mee dat Boele en wij allemaal onrustig zullen blijven totdat wij rust vinden in God?

    En je quote daarmee een vroege Augustinus?

    Wat begrijp ik dan niet? Wat verdraai ik dan?

  19. Pijpkaneel says :

    @pittig

    En waar schrijf ik dat Boele God nog niet kent?
    Ik schrijf het niet, ik suggereer het niet, ik bedoel het niet, ik weet het niet, ik hoef het ook niet te weten.
    Jij leest het er wel in en bent niet te beroerd om dat stukje duiding van mijn woorden even in je reactie aan Idelette op te schrijven. Bah.

  20. Joost says :

    rob

    De Botlek lekt

    daaróm het het ook botlék toch? 😀
    joost

  21. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Maar waarom haal je dan die quote van Augustinus in de context van zoeken en van Boele aan?

  22. bramvandijk says :

    Hmmm… en dat is precies de reden waarom dominees een preek vantevoren uitschrijven. Zelfs nu je ergens heel zeker van bent kom je erg twijfelachtig over.

    En inhoudelijk… als Dokter Frank problemen opleverde dan weet ik ngo steeds niet welke, behalve dan dat je hoge bloeddruk niet overging. En geloof je inmiddels wel dat planteneten kan-ker kan genezen? Of blijft dat iets waar je boos over bent. (Zoiets als mensen die beweren dat gebed dergelijke ziektes kan genezen en daarmee het hele christendom een slechte naam geven…)

  23. Ettje says :

    Mmm. je zou bijna geloven dat de Schepper een behoorlijke fout heeft gemaakt bij het scheppen, toen Hij ons zuivel, vlees, vis en alles wat ongezond is, volgens B, te eten gaf… 😦

    @Johan; Er ongezond uitzien hoort bij gezond eten. Is dat je nooit eerder opgevallen? Ik ken meer mensen die gezond eten en er toch heel ongezond uitzien. Geen idee waar dat aan ligt. Misschien ook een foutje van ‘de Schepper’ van alles wat plantaardig is?

  24. Pittig says :

    @ Ettje

    Heeft de Schepper ons dat te eten gegeven? Waar staat dat dan?

    Volgens twee volken waar ik onder gewoond heb (Thai en Laotianen) heeft God ook vleermuizen, vliegen, slangen, ratten, kevers, torren, vliegen gegeven om te eten…

    En in Zuid Afrika heb ik heerlijke schapenhersenen gegeten…

    Nee, als je echt de bijbel wilt volgen, dan zul je toch naar het scheppingsverhaal toe moeten:

    Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn.’ Genesis 1:29

    Dat is toch duidelijk vegetarisch? Zo hoort het te zijn, toch? De rest is pas met de zondeval gekomen… Al dat slachten en moorden…

  25. Pittig says :

    Voor alle duidelijkheid: het filmpje laat niet de slachting zelf zien, dus wees niet bang.

    Als je wel een slachting wilt zien, van een kameel bijvoorbeeld, toets dan “Camel slaughter” op Youtube in. Dan zie je op welke manier we aan ons vlees komen… En denk niet dat het bij onze slachterijen nou zoveel beter gaat voor die dieren.

  26. Joost says :

    Idelette

    Strijd is toch ‘normaal’ in het leven van een christen, ik zou het breder willen trekken …van een mens?

    Je zou haast zeggen dat cristenen ook mensen zijn. 😛
    joost

  27. Boele P. Ytsma says :

    Gezellig hier… 🙂

  28. Ettje says :

    @Pittig; Hoezo zondeval? Welke zondeval? Zondeval is een woord dat door de vertalers boven het hoofdstuk gezet is waarin de mens de verleiding niet kon weerstaan om als God te willen zijn en te willen weten wat goed en kwaad is. Sindsdien weten we dat en eten we ook vlees. Mensen zijn dat ‘de zondeval’ gaan noemen. God zelf zegt daarvan alleen: “omdat jullie dit gedaan hebben”.

    Dat wij geen slangen, vleermuizen en schapenkop eten lijkt me alleen te maken te hebben met de cultuur waarin wij leven. En in mijn kinderjaren was schapenvlees eten heel gewoon, en werden de hersens van koeien in gehakt verwerkt.

  29. Ettje says :

    @Pittig; Als dochter van een slager heb ik heel wat dieren zien slachten… Zonder verdoving! In mijn jeugd werd daar niet zo moeilijk over gedaan.:-)

  30. WoodyFlow says :

    Moet je dus wel een boele smoothies drinken

  31. Pittig says :

    @ Boele

    Zo zie je maar dat de vleeseters er ook niet zo blij uitzien… 😉

  32. Pittig says :

    @ Boele

    PS. Een familielid is behoorlijk de raw food kant op gegaan (niet helemaal), is flink afgevallen en voelt zich een stuk gezonder en heeft meer energie en minder gezondheidsklachten…

  33. Pittig says :

    @ Ettje

    Je gaat over het belangrijkste punt heen. God zegt toch duidelijk (volgens Genesis 1) dat alleen de planten en vruchten voor ons bedoeld zijn?

    En dat er na de “Omdat jullie dit gedaan hebben”-val wel bloed moest vloeien.

    Daar komt nog bij dat onze overmatige vleesconsumptie niet echt bijdraagt aan deze wereld, het klimaat of onze gezondheid.

  34. Ettje says :

    @Pittig; Hoezo ‘onze’ vleesconsumptie? Wat weet jij van mijn vleesconsumptie?
    ‘Onze’ is domineestaal. 🙂
    Ja, er zou bloed gaan vloeien nadat de mens kennis had gekregen van goed en kwaad. Maar daarin zit dan ook meteen de clou… Je kunt kiezen tussen goed en kwaad…

  35. Idelette says :

    @ Pittig

    “Nee, als je echt de bijbel wilt volgen, dan zul je toch naar het scheppingsverhaal toe moeten:

    Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn.’ Genesis 1:29

    Dat is toch duidelijk vegetarisch? Zo hoort het te zijn, toch? De rest is pas met de zondeval gekomen…

    Moet ik nu concluderen dat jij ook vegetarisch/veganistisch leeft of dat je de bijbel niet (wilt) volgen?

  36. Pijpkaneel says :

    @idelette

    Spijker op de kop. We zijn en blijven zoekers, denk ik. De één explicieter dan de andere. Het ‘rust vinden’ waar Augustinus het over heeft, zou dat wel in dit leven te vinden zijn? Misschien bij vlagen? En zou het eigenlijk wel goed zijn om al veel rust te vinden? Of kom je in ruststand tot stilstand?

    Vragen, vragen, vragen… En dus geen rust 🙂

  37. Pittig says :

    @ Idelette

    Ik ben semi-vegetarisch. Stel je het zo voor: ik groei langzaam naar de paradijselijke toestand toe…

    En ik volg de bijbel in héél veel zaken niet, net zoals alle christenen die ik ken massa’s teksten heel gemakkelijk naast zich neerleggen… Evangelisch, reformatorisch, katholiek, oosters orthodox en protestant, ze hebben allemaal wel manieren gezocht om de halve bijbel niet te hoeven volgen…

  38. Pijpkaneel says :

    Nog even wat comic relief…

  39. Ettje says :

    Boele heeft meteen de daad bij het woord gevoegd, en z’n vervolg filmpje online gezet. Hij is dus weer helemaal terug in ’t land der levenden.http://boeleytsma.nl/2012/02/81500-wat-een-planteneter-eet-op-een-dag

  40. Hans says :

    Alles leuk en wel, maar die Boele heeft er wel eens gezonder uitgezien.

    Gevalletje hippiegroen maar broodmager.

  41. De dichter says :

    @pittig
    En ik volg de bijbel in héél veel zaken niet, net zoals alle christenen die ik ken massa’s teksten heel gemakkelijk naast zich neerleggen… Evangelisch, reformatorisch, katholiek, oosters orthodox en protestant, ze hebben allemaal wel manieren gezocht om de halve bijbel niet te hoeven volgen…

    Daar is een nieuwe bijbel uitgave voor , misschien moet je die eens lezen…

    http://www.westersebijbel.nl/

  42. evangelischeloterij says :

    hij heeft wallen onder z’n ogen, misschien kan die plantaardige botox spuiten voordat ie op yoetoeb gaat? 😉

  43. Joost says :

    pittig

    En ik volg de bijbel in héél veel zaken niet, net zoals alle christenen die ik ken massa’s teksten heel gemakkelijk naast zich neerleggen… Evangelisch, reformatorisch, katholiek, oosters orthodox en protestant, ze hebben allemaal wel manieren gezocht om de halve bijbel niet te hoeven volgen…

    Is dat de meeste mensen niet eigen, alleen maar de dingen ergens uitpikken die je uitkomen en de rest maar te vergeten of veilig weg te stoppen op een plekje waar het je niet lastig kan vallen? 🙂
    joost

  44. bramvandijk says :

    @pijpkaneel
    😀 Fantastisch!

    @De dichter

    Evangelisch, reformatorisch, katholiek, oosters orthodox en protestant, ze hebben allemaal wel manieren gezocht om de halve bijbel niet te hoeven volgen…

    De makkelijkste strategie laten ze echter aan de vrijzinnigen: gewoon toegeven dat je niet alles navolgt. Maar nee, men moet met ingewikkelde theorieën (dispensationalisme, iemand?) komen om goed te praten dat ze wel de hele bijbel navolgen, maar toch niet alles wat er in staat omdat dat dan voor ons niet meer zou gelden of zo…

  45. rob says :

    @Evangelische loterij
    Als je afvalt gaat alles een beetje hangen 😦

    Het lijkt wel een soort evangelie:

    Als je gezond wil worden als je worstelt met je gezondheid, je gewicht, kun je nu naar voren komen.
    Er staat een team planteneters voor je klaar :mrgreen:

  46. tvandijk says :

    Interessant om naar te luisteren, maar wat hij zegt klopt maar deels.

    De reden dat je stinkt en weinig energie hebt met het Dr. Frank dieet is omdat je dan je lichaam dwingt om al je energie uit eiwitten te maken. Daar komt ammonia bij vrij waardoor je stinkt, tsja.

    Als je gewend bent veel koolhydraten te eten en daar zelfs een beetje dik van bent geworden, dan heb je waarschijnlijk chronisch verhoogd insuline (omdat je dan langzaam insulineresistent wordt – gewoon natuurlijke reactie van je lichaam). Geen wonder dat je afkickverschijnselen hebt wanneer je stopt. Bovendien helpt het niet om dan maar al je energiebehoefte uit eiwitten te halen, want dan verhoog je alsnog enkel je bloedglucose en ben je afhankelijk van insuline om die energie te kunnen gebruiken. Als je al wat insulineresistent bent door je koolhydratenverslaving is dit voor je lichaam een hele moeilijke hobbel. Dus voel je je moe.

    Wat Boele had moeten doen is veel meer vet eten voor zijn energie. De meest gezonde vorm is kokosolie: vul je je dieet aan met een aantal eetlepels per dag en voldoet een stuk makkelijker aan je energiebehoefte op een gezonde manier. Dat is aantoonbaar een gezondere bron van energie en het verhaal dat vet/cholesterol slecht voor je is is een dwaalleer die per ongeluk sinds de jaren ’80 het paradigma van de wetenschap geworden is (he, dat patroon kennen we ergens van…). Het hele “de mens is van nature een planteneter” verhaal wordt trouwens goed ontkracht in het boek “Perfect Health Diet” – lees het via de Kindle dan ben je goedkoop uit. Ondanks de Amerikaanse titel is dat een echte aanrader als het om gezond eten gaat. Wat ze onder andere duidelijk uitleggen is dat alle planteneters in feite veteters zijn, omdat in de darmen van herbivoren alle vezels en koolhydraten omgezet worden in vetten (zgn korte verzadigde vetten).

    Ik weet niet precies wat voor dieet Boele nu volgt, maar als het bestaat uit voornamelijk groente en fruit en totaal geen granen en kunstmatige suikers (in voedsel en in frisdrank/bier) bevat, dan is hij sowieso veel gezonder uit dan de gemiddelde Nederlander – geen wonder dat het op iedereen die hij overtuigt een effect heeft. Maar zijn stelling dat het de natuurlijke manier is voor de mens om te eten is vrij eenvoudig te bestrijden – kijk gewoon naar het eetpatroon dat tot de komst van de landbouw (dus vrijwel de volledige evolutie van de mens) dominant was en je ziet dat het vooral bestond uit vlees en groenten.

  47. rob says :

    @tvandijk
    Nog een broer van?

    Bovendien helpt het niet om dan maar al je energiebehoefte uit eiwitten te halen, want dan verhoog je alsnog enkel je bloedglucose en ben je afhankelijk van insuline om die energie te kunnen gebruiken. Als je al wat insulineresistent bent door je koolhydratenverslaving is dit voor je lichaam een hele moeilijke hobbel. Dus voel je je moe.

    deze behoeft wat uitleg, als je wilt 🙂
    Waarom verhoogt de inname van eiwitten je bloedglucose?

  48. bramvandijk says :

    @rob

    Nog een broer van?

    😀 Niet dat ik weet…

  49. tvandijk says :

    Niet de inname van eiwitten op zichzelf… maar als je bloedsuikerspiegel te laag wordt gaat je lichaam actie ondernemen om dit tekort aan te vullen. In eerste instantie heb je een ruime voorraad in je lever in de vorm van glycogeen. Als dat op is geeft je lichaam signaalstoffen af waardoor je eiwitten om gaat zetten in glucose, met de stikstofatomen als restproduct (in de vorm van ammoniak). Die eiwitten komen (1) uit je voedsel; (2) door autofagie uit de eiwitten die “over” zijn in je cellen en (3) door autofagie uiteindelijk ook uit je spieren zelf.

    Reden (2) zorgt ook dat infecties IN je cellen aangepakt worden. Daarom is vasten (=geen koolhydraten en eiwit eten, enkel 10+ eetlepels kokosolie [=korte verzadigde vetten] om genoeg energie te hebben – de ketonen uit die vetten zijn een alternatieve en schonere brandstof voor je hersenen) al vanaf 16 uur nuttig is tegen infecties IN je cellen – iets dat voor iedereen wel nuttig is (regelmatig 16+ uur geen suiker/eiwitten eten). Je moet dat punt (3) ook niet te ernstig zien – je hebt maar heel weinig glucose nodig als je verder gezond bent.

    Dit haal ik trouwens allemaal uit dat boek dat ik eerder noemde (“Perfect Health Diet”) en verschillende bronnen op Internet waarvan ik inschat dat ze wetenschappelijk redelijk verantwoord zijn. Maarja, verder heb ik er natuurlijk geen “verstand” van… (net als Boele trouwens, die ook maar een leek is…)

  50. Alec says :

    Nu ja, ik ben een soort profeet!

    Dit zei ik in 2010 over Boele Ytsma (!):

    Blijkbaar was hij vooral de christelijke context zat, waarin hij een soort van anchorman-rol speelde. Nu inderdaad een nieuw soort religie, met een opvallende hang naar onzinnig veganisme.
    De aandrang om verhalen de wereld in te sturen is blijkbaar niet afgenomen.
    Het is zijn goed recht natuurlijk, maar ik zeg altijd ‘pas op met het nemen van dramatisch afscheid.’

    Een volgende stap is Raw Food. Deze sensatie gaat erom dat je alleen nog maar rauwe producten mag eten, en dus niet mag koken. Deze mensen ziet zichzelf als erg bewust en gezond, en dus moreel superieur beter dan anderen.

    Ik ben er vooral erg trots op dat ik die Raw Food-adoratie aan zag komen waaien!

    En zo is een profeet geboren. Ik eis hier erkenning voor!

  51. Alec says :

    Dat “moreel superieur” was misschien wat te hard gesteld. Ik heb me vroeger ook wat in die beweging verdiept. Wat me daar vooral aan stoorde was het verband dat ik zag tussen de psychische gesteldheid van Raw Food-adepten.
    Bijna al die mensen hebben ook een strijd met zichzelf op intern gebied uit te vechten.
    Er zitten best interessante dingen in die beweging, maar door al die psychisch labielen, angstigen en vaak wereldvreemden kreeg het een enorm religieuze component.
    Geef mij maar goedlachse en joviale vleeseters!

  52. jk says :

    @Alec: voel jij dan, net als ik, een nieuwe burnout aankomen? Bij Boele bedoel ik? Als blijkt dat ook deze hype de leegte niet vult?

  53. aafke says :

    @Alec
    Dat “moreel superieur” vind ik niet zo gek gevonden.
    BY vindt in elk geval dat zijn ervaringen en verhaal de moeite waard zijn om aan anderen te vertellen. Ik krijg daarbij de indruk dat hij zijn gehoor wat wil leren. Een groentesmoothy met banaan, boerenkool en een vleugje citroen. Ik heb er niets mee.
    Voor mij graag een vitello tonnato vooraf, dan een gerecht met ossenhaas. Vervolgens een lekker toetje vergezeld door een goed glas dessertwijn. Afsluiten me een stevige espresso.
    Het wordt niets tussen Boele en mij.
    Dat was anders in zijn “twijfel-twitter-tijd”

  54. aafke says :

    @Alec
    Vergat ik nog!
    Mensen die erkenning eisen schijnen ook een probleem te hebben.
    Ik heb begrepen dat vitaminepillen met een groentesmoothy daartegen kunnen helpen… 😀

  55. Johan says :

    @jk: Ik vind het eerlijk gezegd niet zo kies om daar over te speculeren. De meeste mensen die burnout krijgen weten heel goed dat ze over hun grenzen zijn gegaan en trekken daar hun les wel uit.

    @Alec: Iedereen die een overtuiging heeft kan zo overkomen. Raw food kan ook een geloof worden met Boele als nieuwe evangelist.

  56. Alec says :

    @ aafke:

    Haha!

    Maar je hebt gelijk. Mijn enigszins bourgondische levensstijl is me nooit door andere ‘uitgelegd’ of opgedrongen. Door de swung van leven van anderen heb ik dat vanzelf opgepakt en overgenomen.
    En dat is de fatale denkfout van de Raw Foodisten en aanverwanten: de mens is het beest ontstegen en eet niet alleen maar om te voeden. Voeding is belangrijk, maar ook een belangrijk sociaal ritueel, waarbij die luxe onontbeerlijk is zo nu en dan.
    Eten om alleen maar te overleven? Dacht het niet.

    En een menselijk lichaam is tamelijk taai en prima in staat om vlees, espresso en wijn af te breken (met mate, natuurlijk). Zelfs een sigaret zo-nu-en-dan richt echt geen schade aan.

    Jammer, want er zit echt wel wat in het verhaal van die mensen. Ik drink dagelijks 1 blendermix, met daarin alles doorelkaar heen. Maar ik eet de rest ook en pretendeer niet dat zo’n mix uit de blender lekker is. Allesbehalve zelfs!

  57. Alec says :

    @ Johan: jk heeft helaas wel een punt.

    @ aafke: nog als aanvulling: ik luisterde net nogmaals en hoorde dat hij er tegen iedereen voortdurend over aan het praten is. En dan wordt het vervelend en tegen het drammende aan. Ben ik bang.

  58. Dutch Hermit says :

    @Alec
    je profetische gave wordt gezien en gewaardeerd 😀
    En daarnaast, ik laas laatst een onderzoek waaruit blijkt dat groente-eters hufters zijn. Of is dat een Stapeltje? 😉

  59. joost says :

    Dutch Hermit
    niet alleen groente-eters hoor! 😉
    joost

  60. Dutch Hermit says :

    @Joost
    ik was al bang. Ik eet ook weleens groente. Kipsatésalade bijvoorbeeld 😛

  61. Joost says :

    Dutch Hermit
    alles wat groen is is toch Wees vooral voorzichtig met dat soort produkten voor je het weet heb je een ernstige vitamine intoxicatie die je fataal wordt. Kijk uit, wees op je hoede, vertrouw geen enkel spruitje, sla blaadje of stukje brocolie. :mrgreen: 😈 🙂
    joost

  62. Joost says :

    D H
    ik wilde zeggen alles wat groen is is toch GIFTIG!!!!!!
    joost

  63. Dutch Hermit says :

    @Joost
    Alles wat groen is, is enorm giftig. Brrr 😉 Groen is de kleur van het socialisme, van gifgas. Van spinazie en van doperwtjes. Zelfs van een Goedgelovig die groen DOET. De kleur van de Groene Amsterdammer. De kleur van de kaft van de Koran, de kleur zelfs van de kaft van The Book. De kleur van het gras op een warme lentedag, de kleur van de bladeren die alras bruin worden en vallen. Vaak begrijpen we helemaal niet hoe dodelijk giftig dat groen is. Dank je, Joost, dat je mij, en alleen hier op Goedgelovig aanwezig, hier opnieuw op wijst. Dank je 😀

  64. rob says :

    Een nieuwe goeroe is opgestaan, naast Boele : de anti-groen goeroe Joost

  65. rob says :

    @Alec
    Misschien kun je de rol v huisprofeet v GG vertolken, nu Hero en stryber nog maar sporadisch reageren 🙂
    Misschien een eigen stukje met allerlei profetien.
    De Dwaze Schare heeft een profeet nodig ! 😉

  66. Wilfred says :

    @Rob: Maar de DS heeft toch al een herder? Die profeet gaat hem alleen maar voor de voeten lopen… 😉

  67. rob says :

    @Wilfred
    Het is goed om in de gemeente het gebruik van gaven te stimuleren.
    Men zou bij jou ook graag een gave willen bespeuren, dan kun jij ook een functie krijgen 🙂
    Misschien kunnen we gezamenlijk bidden om openbaring van jouw gaven!

  68. Joost says :

    rob
    breek me de b…. niet open. Ik rij zelfs alleen maar door rood licht omdat ik groen niet vertrouwd dus daar sta ik telkens even bij stil. 😀
    joost

  69. rob says :

    @Joost
    Dus je staat stil bij groen en rijdt door bij rood 🙂
    Het is niet te hopen dat jij als anti-groen-goeroe veel navolgers krijgt.
    Als je in de auto stapt moet je maar een seintje geven, dan kan iedereen binnen blijven 🙂

  70. Joost says :

    rob
    prima advies, sta ik nooit meer in de file 😈
    joost

  71. rob says :

    asociale goeroe!

  72. Alec says :

    @ Rob: nou, ik zit er meestal naast. Of is dat juist de charme van een profeet? Ik kan dan beter bij charismatische kringen aankloppen met mijn indrukwekkende cv.

  73. Wilfred says :

    @Rob: Zijt gij al zo lang met mij op GG en onderkent gij nog mijn gaven niet? 😦

    Ik zou maar eens gaan bidden om te vernemen of je wel de gave van het onderkennen van gaven bezit! 😉

  74. aafke says :

    @Wilfred
    Met dat soort kritieken vliegen de nieuwe gemeenten met dito profeten door heel het land uit de grond….
    😀

  75. rob says :

    @Wilfred
    Dan kunnen we voor elkaar bidden 🙂

  76. Joost says :

    rob

    asociale goeroe!

    AU 😳 (dat was, volgens mij, onder de gordel !)
    joost

  77. erik says :

    u moet de groe(n)ten van hak hebben.

  78. goedgelovig says :

    UPDATE: Paul Abspoel gooit Boeles blender in de blender.

    http://vrijspraak.wordpress.com/2012/03/03/boeles-blender/

  79. Flipsonius says :

    Volgens mij is het toch echt de bedoeling van onze Schepper dat we zelf ons voedsel kauwen in plaats van het fijn te malen met een blender. Daarmee sla je een belangrijke fase in het verteringsproces over, nl het kauwen. Daarbij wordt speeksel aangemaakt, dat enzymen bevat die het voedsel verteren voordat het aan zijn pelgrimage door ons lichaam begint. Denkt Boele echt dat je nuchtere maag er op bedacht is om s’ ochtends in 1 keer drie rauwe sinaasappels, een pond spinazie en rauwe knolselderie in zijn mik te krijgen? Hij zou beter luisteren naar het adagium van Jacobse en van Es: ‘goed kauwen, dat het eten gelijkmatig in je bloed komp’ 😉

  80. Johan says :

    Doe mij maar bacon and eggs als ontbijt.

  81. Joost says :

    flipsonius

    die het voedsel verteren voordat het aan zijn pelgrimage door ons lichaam begint

    Pelgrimage naar het riool? mooi vooruitzicht.:razz:
    joost

  82. rob says :

    @Filipsonius
    Ik doe vaak een ontbijt van vruchtensmoothie. Smaakt prima, tankt lekker weg, en geeft veel energie om een halve werkdag door te komen.. Sinaasappel, grapefruit, wortel en appel.
    Voor mij wel een goed alternatief voor een zware boterham op de nuchtere maag.

  83. Joost says :

    rob
    En nog geen tekenen of symptomen van een vitamine vergiftiging?
    Jij gezegende onder de (on)gezond levende mensen! 😉
    joost

  84. Alec says :

    Mooi overigens om te zien op de filmpjes die later zijn geplaatst hoe ook vrouwlief meedoet aan het dieet. Maar vooral: gaandeweg ook zoonlief van 13 jaar.
    Eerst een gewone vruchtesap, waarbij Boele de ‘deal’ maakte dat er langzaam spinazie doorheen moest komen.
    En zo geschiedde.
    Echt waar, arme zoon. Die wordt van extreme naar extreme meegenomen en moet hier later mee dealen. Let maar op.

  85. joost says :

    ALEC
    die arme jongen wordt crimineel, dat kan niet anders. 😦
    joost

  86. Herboristerijtje says :

    Het vele vlees eten weegt zeer veel op het milieu! Meer dan één ieder maar kan denken.

  87. Herboristerijtje says :

    Ieder moet het voor zich uitmaken, maar er even over nadenken kan zeker geen kwaad.

  88. Joost says :

    Herboristerijtje

    Het vele vlees eten weegt zeer veel op het milieu! Meer dan één ieder maar kan denken.
    :
    Ieder moet het voor zich uitmaken, maar er even over nadenken kan zeker geen kwaad.

    Ja, ik weet het, de leeuw in mijn achtertuin (ik schreef al eerder over hem) zie ik elke dag even bidden Here geef mij mijn dagelijks brood, maar dan laat ie het brood toch staan en begint aan zijn groenteboer.
    joost

  89. mafchauffeur says :

    De Amerikaanse Boele Ytsma heet Carol Alt. Tevens presentatrice bij Fox News.
    http://carolalt.com/
    Da’s ook een manier van er gezond en vitaal uitzien. 😉