Ontworteling: kerkverlater ontmoet vampier

Lente heeft nog niet zolang geleden de kerk verlaten, want ze kon God daar niet vinden en was de manipulatie meer dan zat. Op een dag krijgt ze via internet contact met een mysterieuze man. De twee draaien afwisselend flink om elkaar heen, dagen elkaar uit en stoten elkaar weer af, en de erotische spanning zindert al snel tussen de regels van de MSN chat sessies door. Dan zegt de man, die zich voorstelt als Aeolus, dat hij een vampier is. Lente raakt behoorlijk in de knoop en weet niet of ze nu een gek of een Live Action Role Playing fanaat aan de virtuele haak heeft geslagen.

Toch gaat ze, ondanks haar aanvankelijke reserves, vrolijk door met flirten en Aeolus vraagt haar op zijn beurt waarom ze van het geloof afgevallen is. Steeds als Aeolus chat over dingen die hij naar eigen zeggen persoonlijk heeft meegemaakt, maar die langer dan een eeuw geleden plaats vonden, gaat Lente online op zoek naar informatie om te bewijzen dat zijn claims geen steek houden. Maar hoezeer ze ook haar best doet, de geschiedenissen die Aeolus uit de doeken doet kloppen. Tenminste, voor zover ze te achterhalen zijn…

Als Lente voor haar werk als fotograaf naar Londen gaat voor een fotoshoot, ontdekt ze dat ze achtervolgd wordt door haar mysterieuze vriend. De veiligheidsbarrière van online contact is verbroken, maar in plaats van afstand te houden valt Lente als een vers omgezaagde boom voor Aeolus, die zich offline voorstelt als Raphaël. Wat volgt is een kat en muis spel dat lijkt gespeeld te worden door een soort Romeo en Julia met een identiteitscrisis.

Lente’s bezoek aan een Londense kerk waar goths, bondage en sado-masochisme liefhebbers, en zelfs vampieren (!) welkom zijn blijkt voor Raphaël een ultieme kans om het spel naar een dieper, en gevaarlijker, niveau te brengen. En dan is er geen weg terug meer voor Lente.

Ontworteling is de eerste roman van Marion Altena. Er verscheen eerder al een fotoboek van haar, getiteld Zielstocht, met daarin een collectie van haar fotowerk, met begeleidende gedichten en citaten. De debuterende schrijfster houdt ervan om met feiten en weetjes te gooien en haar verhaal is tevens doorspekt met popcultuur trivia. Af en toe krijg ik het gevoel dat ik weer op school zit met de lesjes geschiedenis en architectuur die de vampende vriend van Lente in het rond strooit. Maar ik werd met plezier gegrepen door de intrige die tussen hen speelt.

In de kerkelijke tegenspoed van Lente lijkt warempel iets door te klinken van Altena’s eigen ervaringen in een bepaalde kerk die Goedgelovig-lezertjes niet vreemd in de oren zullen klinken. Al met al is Ontworteling een intrigerend boek. Maar Altena is nog duidelijk zoekende naar een meer consequente stijl, en de voor een thriller belangrijke aspecten als plot en opbouw van spanningsbogen kunnen wat mij betreft beter. De karakters mogen van mij ook dieper uitgewerkt worden. Maar hoe ze deze en de diverse concepten die ze in de mix gooit lijnrecht tegenover elkaar zet maken me in ieder geval benieuwd wat ze gaat doen met het vervolg.

Het boek is gehuld in een sprekende en intrigerende cover. Het is van het formaat dat je beter niet op je chiwawa of marmot kunt laten vallen, en verkrijgbaar via de betere of mindere boekwinkel of online shop.

Danny Butler is acteur, VJ, recensent en zanger van een twijfellied.

Advertenties

40 responses to “Ontworteling: kerkverlater ontmoet vampier”

  1. Ed Schreudering says :

    Normaal gesproken als Licht het duister confronteert krijg je medelijden. Als de HG in je woont straal je licht en heiligheid uit, de duisternis proeft dit want demonen balen van het stralende overwinningslicht van Jezus de Christus. En de confrontatie is een feit.
    Maar liefde overwind alles. En de waarheid maakt vrij. Jezus is de weg de waarheid en het leven.
    Als demonen horen dat God de Zoon Jezus de Christus is opgestaan, en dat Zijn kostbare bloed voor ons heeft gevloeid….dorre plaatsen is hun bestemming!

  2. Joost says :

    ed
    “normaal gesproken/”
    Dus nu niet?
    En het was een kerkgaande vampier, misschien is de heilige geest ook in hem gaan wonen?
    En als dorre plaatsen hun besemming zijn dan ontmoeten ze daat toch soms juist ook heel veel “gelovïge” die daar nog wat rond dolen om hun bestemming te vinden, veel mensen worden toch “beproefd?”
    Dan wordt het “jachtterrein”” van die demonen toch alleen maar groter?
    joost

  3. Woody says :

    He Ed. super goed hoe je dat zegt! Daar de onvoorwaardelijke brandende fakkel in het hart van de wedergeborende, mogen we proclameren dat zijn scheppingskracht – zoals beloofd is in zijn heilige schrift – in en door ons zal werken, opdat Zijn naam verheerlijkt zal worden. En het duister zal verdwijnen, en vrede zal uw deel zijn

    zo… nu effe een tosti bakken…

  4. rob says :

    @Joost en Ed
    Leuke interactie tussen jullie 🙂

    Ed: normaal gesproken krijg je medelijden als licht de duisternis confronteert…

    Waarom krijg je medelijden met de duisternis?
    en zelfde vraag als Joost: waarom nu niet?

    Als de HG in je woont straal je licht en heiligheid uit, de duisternis proeft dit want demonen balen van het stralende overwinningslicht van Jezus de Christus. En de confrontatie is een feit.

    Aan welk soort confrontaties denk je dan?

    In de recensie beschrijft Danny eerder het tegenovergestelde effect.
    De duisternis zoekt het slachtoffer op, en het slachtoffer kan het niet aan. Die heeft geen weerwoord.

    Maar liefde overwind alles. En de waarheid maakt vrij. Jezus is de weg de waarheid en het leven.

    Bedoel je dan dat de liefde van het meisje de duistere kant van de vampier zou kunnen overwinnen?
    Vanuit die gedachte ontstaan veel slechte relaties, waar vrouwen tegen beter weten in er maar op blijven vertrouwen dat hun manipulerende mishandelende echtgenoot zijn leven wel zal beteren omdat ze zoveel van hem houdt, snif.

    Dus, daar is meer voor nodig. In ieder geval een ingang bij een vampier.
    Liefde overwint dus niet zomaar alles.

    @Joost

    En het was een kerkgaande vampier, misschien is de heilige geest ook in hem gaan wonen?

    Dat heb ik niet uit het verhaal begrepen, dat de vampier ter kerke ging 🙂

    De heilige Geest die in iemand komt wonen…… dat kan je op veel verschillende manieren opvatten.
    Als je zegt: God bemoeit zich ook nog met vampiers, er is nog wel hoop. dan denk ik ja, dat zou best kunnen.
    De vampier kan zelfs christelijker zijn dan een christen.

    Maar als ik er over nadenk, dan is een vampier toch wel een eind weg.
    IK zie het als een ernstig persoonlijkheidsprobleem /stoornis.

    En als dorre plaatsen hun besemming zijn dan ontmoeten ze daat toch soms juist ook heel veel “gelovïge” die daar nog wat rond dolen om hun bestemming te vinden, veel mensen worden toch “beproefd?”

    Je bedoelt dorre plaatsen IN de mens.
    Dat denk ik ook.

  5. rob says :

    Aanvulling
    Ik denk niet dat heidenen meer last hebben v persoonlijkheidsstoornissen dan christenen.
    Het maakt geen bal uit en soms denk je zelfs dat christenen er meer last v hebben dan heidenen.
    Ik wil dus juist geen tweedeling maken tussen de ene groep en de andere.

    ik denk wel dat vampiers een serieus probleem hebben met identiteit, persoonlijkheid en psychose. Dat was mijn punt.
    Ipv een bakkie bloed aan de therapie.

  6. De dichter says :

    @woody

    Daar de onvoorwaardelijke brandende fakkel in het hart van de wedergeborende

    Jammer maar geloof je echt dat jouw hartsfakkel onvoorwaardelijk blijft branden?

    De Heilige Geest is vaak als een duif beschreven, nou is dat een dier die erg secuur zijn eten uitzoekt.
    Maar als jouw binnenste (lees de tempel vd Geest) bevuild is geraakt kan Hij niet meer dichtbij zijn.Dan gaat je vlam wakkeren of zelfs uit.
    Dus nee niet “onvoorwaardelijk”. De voorwaarde is alleen Hem dienen en geen andere “goden”.

    “Vertrouwen komt ter voet maar gaat ter paard weg”

  7. rob says :

    @De Dichter

    Maar als jouw binnenste (lees de tempel vd Geest) bevuild is geraakt kan Hij niet meer dichtbij zijn.Dan gaat je vlam wakkeren of zelfs uit.
    Dus nee niet “onvoorwaardelijk”. De voorwaarde is alleen Hem dienen en geen andere “goden”.
    “Vertrouwen komt ter voet maar gaat ter paard weg”

    Als de Geest een kieskeurige duif is, en het vertrouwen te voet komt en te paard weer weggaat…
    Dan schets je een moeilijk beeld van het geloof dat maar moeizaam verworven kan worden.
    Dat is iets wat ik ook geloof 🙂

    Maar tegelijkertijd zeg je ook dat Hij niet meer dichtbij kan zijn als je binnenste bevuild raakt.

    Daarmee suggereer je dat je een stadium hebt waarin je dus schoon bent en vrij van het dienen van andere goden.

    De grote vraag is eigenlijk wanneer dat stadium komt van vrij zijn, schoon zijn.

    In veel christelijke kringen wordt verteld dat dit stadium er al is, als je gedoopt wordt, of als je tot geloof komt. En dat het belangrijk is om schoon te blijven na die bekering van het moment 🙂

    Naar mijn mening is dit andersom.
    Het stadium is veel meer een eindproduct van een jarenlange strijd.
    Voor zover het je lukt. Heiligheid is een groot begrip.
    Het is een ontdekkingsreis van bewustwording en dat proces gaat niet snel.

    Je binnenste IS dus vuil, anders had je Jezus niet nodig.
    God is dichtbij als je dit wenst, je vuilheid is geen barrière.
    Echte barrières zijn onwil en trots, en niet willen toegeven dat je vuil bent.

    Het christelijke gedachtengoed dat als uitgangspunt heeft dat gelovigen heilig en rein zijn op het moment dat ze gelovig zijn, vormt dus een barrière om diepliggend vuil op te ruimen en dit aan het licht te laten brengen en er iets mee te doen door die duif.

  8. De dichter says :

    @rob
    Het laaste stukje in je reactie, kan ik in meegaan.
    Het blijft moeilijk in een paar zinnen te beschrijven wat de HG allemaal doet of juist niet kan doen.
    Zolang je de Heer erkend als je redder kan hij gaan werken “in je binnenste” en ga je Zijn “binnenste” ook steeds beter leren kennen.

    Ja ik geloof in een stadium van “geheel vrij van alle vuil”, dit geeft Jezus altijd mee als “het grotere doel” als hij iemand geneest “ga en zondig niet meer”, dus het ís mogelijk (dat het stadium langer kan duren).
    Nog een tree hoger is de twee personen die beschreven staan in de bijbel die al pratend met de Heer de hemel in wandelde…WOW!

  9. rob says :

    @de Dichter

    Ja ik geloof in een stadium van “geheel vrij van alle vuil”, dit geeft Jezus altijd mee als “het grotere doel” als hij iemand geneest “ga en zondig niet meer”, dus het ís mogelijk (dat het stadium langer kan duren).

    Zondig niet meer, is een opdracht. Dat betekent niet dat je dit makkelijk kunt behalen.

    Enerzijds zeg je dat God een kieskeurige duif is, en anderzijds denk je dat mensen geen grote problemen hebben om niet meer te zondigen.

    Dan is die kieskeurige duif niet meer zo bedreigend 🙂

  10. De dichter says :

    klopt.

    (hoe krijg je zn smily? of de tekst in een grijs vlak?)

  11. Joost says :

    rob

    “Lente’s bezoek aan een Londense kerk waar goths, bondage en sado-masochisme liefhebbers, en zelfs vampieren (!) welkom zijn blijkt voor Raphaël een ultieme kans om het spel naar een dieper, en gevaarlijker, niveau te brengen. En dan is er geen weg terug meer voor Lente”.
    Daar heb ik, mogelijkerwijze onjuist (ik heb het ook wel eens mis)
    uit opgemaakt dat hij ter kerke ging.

    “ik denk wel dat vampiers een serieus probleem hebben met identiteit, persoonlijkheid en psychose. Dat was mijn punt
    Ipv een bakkie bloed aan de therapie”” .
    Dat denk ik ook maar een “bakkie” kan van alles zijn, bloed, troost, terapie enz.
    ik refereerde inderdaad aan het dorre in de mens.
    joost

  12. Joost says :

    (hoe krijg je zn smily? of de tekst in een grijs vlak?)
    Dat zou ik ook wel willen weten
    joost

  13. rob says :

    @de Dichter
    zie postbus vaticaan voor het gebruik v emoticons.

    aan het begin van de tekst en aan het eind vd tekst (maar dan zonder spaties)

    @Joost
    jaja, maar er staat niet echt duidelijk dat ze elkaar daar ontmoeten, want ze kennen elkaar van internet. Er zijn dus meer mogelijkheden.

  14. rob says :

    @De Dichter
    he een heel apart effect, krijg ik ineens dikgedrukte letters 🙂
    Nog maar een keer proberen.
    Grijs vlak

    aan het begin

    aan het eind

  15. rob says :

    bij het schrijven van het woord b.l.o.c.k.q.u.o.t.e. gebeuren er aparte dingen.

    Dat woord moet je dus gebruiken voor de tekst en na de tekst met behulp van haakjes en aan het eind

    Als dit nog niet lukt dan geef ik het op 😦

  16. thebutler says :

    Ik kan maar niet vinden hoe je een link neerzet in WordPress maar er staat een verslag van Marion Altena’s voorlees concert op YouTube:

    Cineac Delfshaven 24 Februari 2012.

    Het verslag begint vanaf 19 minuten en 20 seconden.

  17. Agilhard says :

    Vergeet niet dat het boek fictie is en vampiers niet bestaan (tenzij het gaat over een vleermuissoort). http://nl.wikipedia.org/wiki/Vampier

    Eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom deze boekbespreking op een satirische website staat…

  18. John says :

    @Joost

    Voor de tekst in zo’n grijs vak, zie deze link:

    http://codex.wordpress.org/Write_Post_SubPanel#Quicktags

    Dat blockquote en /blockquote gedeelte aan elkaar (dus met die < haken om zowel blockquote als /blockquote) en dan de tekst die je wilt quoten daartussen. Probeer maar eens.

  19. De dichter says :

    Vampier kan ook als een metafoor gezien worden.

    De oudere “zuigen” de jongeren uit.
    Misbruik maken van de minder bedeelde.

    Als voorbeeld.

  20. Woody says :

    @dichter… Mwoh die Heilge Geest is wel wat gewend, die heeft nog samengewerkt met David met z’n +20 vrouwen, en pleegde af en toe een moord, man naar Gods hart!

    Waar gehakt wordt vallen spaanders
    Dat begrijpt die Holy Brandende fakkel ook nog wel

    God is als een Poolse aannemer; als die ergens aan begint, dan maakt die het ook af! 24/7, 7 dagen in de week totdat het af is!
    En die aannemer komt met een busje en die gaat weer met het busje! Dus niet geen labiel figuur die eens een paard heeft om op te vluchten

    (ik probeer net als de rest een beetje wazig te praten, volgens mij is dat een beetje de stijl hier…)

  21. Wilfred says :

    @Rob:

    Zondig niet meer, is een opdracht. Dat betekent niet dat je dit makkelijk kunt behalen.

    Volgens 1 Johannes is dat zelfs een leugen, te denken dat je helemaal kunt ophouden met zondigen… die teksten waar je met die zin naar verwijst (Joh. 5 en 8) hebben m.i. betrekking op specifieke personen en een specifieke daad die men niet moet herhalen. Het is volgens mij geen opdracht om een zondeloos leven te leiden…

    Overigens ontgaat mij ook bij de opmerkingen van Ed de link met het item. Maar dat is volgens mij wel een consistente gedragslijn bij Ed… 😉

    Het christelijke gedachtengoed dat als uitgangspunt heeft dat gelovigen heilig en rein zijn op het moment dat ze gelovig zijn, vormt dus een barrière om diepliggend vuil op te ruimen en dit aan het licht te laten brengen en er iets mee te doen door die duif.

    Ga je met die eerste zin nu Paulus in de ban doen? 😉 Volgens mij is het alleen een barriere als je het verkeerd toepast en de nuance eruit haalt. Maar misschien moet je wel concluderen dat het denken van Paulus op dit punt niet echt veel helderheid heeft gebracht…

  22. rob says :

    @Woody

    (ik probeer net als de rest een beetje wazig te praten, volgens mij is dat een beetje de stijl hier…)

    Je statement over David is best duidelijk.

    @Wilfred
    Ik zie niet waarom ik dan volgens jou tegen Paulus inga.

  23. rob says :

    @Agilhart
    Ik heb wel begrepen dat er mensen zijn die denken dat ze vampiers zijn. Zoals er ook kannibalen zijn.
    Het verschijnsel bestaat wel. (maar dan natuurlijk niet als half mens half vleermuis)
    Ik heb wel eens iemand op een jeugdforum gesproken die aan vampirisme deed.
    Bizar.

  24. De dichter says :

    @woody, was “de vervulling” niet anders na de opstanding van Jezus?

    Volgens mij was die “brandende fakkel” toen nog niet echt van toepassing…

  25. Joost says :

    rob
    of ze bedoelen de twijfelaars, half gelovig en half niet gelovig
    joost

  26. Wilfred says :

    @Rob:

    Het christelijke gedachtengoed dat als uitgangspunt heeft dat gelovigen heilig en rein zijn op het moment dat ze gelovig zijn

    Ik zie niet waarom ik dan volgens jou tegen Paulus inga.

    Meen je dat nou? Paulus heeft verschillende teksten, o.a. in zijn brieven aan Korinthe (o.a. 1Kor. 6:11), die lijken te zeggen wat jij als ‘christelijk gedachtegoed’ wilt bestrijden. Maak mij dan maar duidelijk wat er onjuist is aan dat gedachtegoed waar jij het niet mee eens bent en waarom dat niet overeenkomt met dat van Paulus… en houd dan a.u.b. de verdere opmerkingen in mijn vorige bericht in je achterhoofd…

  27. rob says :

    @Wilfred

    1Cor 6-11

    Hij zal u tot het einde toe staande houden, zodat er op de grote dag niets op u aan te merken zal zijn.

    Dan moet je ook verder lezen in dat gedeelte van corinthen :
    onder u die God geroepen heeft zijn menselijk gesproken niet veel grote denkers. Nee, God heeft juist wat voor de wereld dwaas is, uitgekozen om hen die zichzelf zo wijs vinden terecht te wijzen. Dankzij God hebt u nu leven in Christus. Hij geeft u wijsheid ………

    Mijn gedachte:
    Wijsheid komt alleen van God.
    De mensen die God geroepen heeft zijn meestal niet wijs van zichzelf.

    Mensen moeten zich onderwerpen aan Jezus, schrijft Paulus in veel teksten, en dan kom je aan de wijsheid van God.

    Eerder niet.

    Als jij je als christen niet echt onderwerpt aan Jezus, dan blijft je eigenwijsheid staan als een huis.
    En dan schiet je er niets mee op. Bovendien ben je dan geen echt visitekaartje voor Gods wijsheid.
    En dat zie je toch vaak gebeuren 🙂

    Als jij j echt onderwerpt aan Jezus, dan kan Jezus je staande houden tot het eind.
    Daar zit dus een voorwaarde aan verbonden, die Paulus al eerder en op andere plaatsen in andere teksten duidelijk maakt.

    Overigens heb ik een geheugen als een zeef, en kan ik niet echt reproduceren waar jij nou op doelt met je opmerking over onze eerdere discussie. Dat achterhoofd v mij is leeg 😦

  28. Joost says :

    agilhard
    wat doet een boekbespreking op deze site? Zijn we hier niet heel vaak HET BOEK aan het bespreken?
    joost

  29. Vleertje says :

    Waarom zou er geen vampier kunnen voorkomen in een boek? Een verhaal. Fictie….. Bizarre treath hierboven, nog bizarder dan een boek met een leuke fantasie inslag… Tsssss

    En nee, ik ben geen vampiervleermuis, gewoon een leuke fruitbat.

  30. henkjan37 says :

    @ iedereen

    bestaan vampiers? geen idee, maar voor geval van twijffel zorgen een crucifix en knoflook voor voldoende bescherming. Ik gevallen van sterkte twijffel het is zaak iemand met behulp van een houten staak in het hart te doden, of dit te doen met behulp van een cintroentje in zijn mond.

  31. henkjan37 says :

    en in het algemeen de tip, mocht er een gothic naar je toekomen om wat voor reden dan ook, meteen met je kruis naar hem zwaaien, dat is ook nuttig voor goths die geen bloed drinken btw

  32. Joost says :

    henkjan37
    ik denk dat iedereen er als een haas vandoor gaat wanneer je te pas en te onpas met je kruis gaat zwaaien.
    smile
    joost

  33. thebutler says :

    Ik ga Ontworteling nog maar ‘ns lezen. Vond ik toch een heleboel minder vaag dat deze thread. 8/

  34. Wilfred says :

    @Rob: Bij mij staat in 1Cor. 6:11 heel wat anders… “En dit waren sommigen van u; maar u bent afgewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd door de naam van de Heer Jezus en door de Geest van onze God.”

    Ik bedoelde met die opmerking in mijn vorige bericht m.n. deze zin:

    Volgens mij is het alleen een barriere als je het verkeerd toepast en de nuance eruit haalt.

    Maar heel eerlijk van je op te biechten dat je achterhoofd leeg is, hoor! 🙂

  35. rob says :

    @Wilfred
    Sommigen zijn vroeger ook zo geweest, u bent nu schoongewassen en voor God afgezonderd U bent onschuldig verklaard

    Vers 10:Verlaat Gods weg niet!
    Mensen die vrije sex voorstaan, afgoden dienen, overspel plegen blijven buiten het koninkrijk God, dat geldt ook voor dieven, gierigaards, dronkaards, roddelaars en oplichters.

    Staan ook al in tegenstelling met elkaar, als je de bovenste tekst zo opvat als veel mensen doen.

    Lief van je dat je de tekst even quote, maar ik ben echt het spoor bijster waar het allemaal over ging 😦
    Misschien wil je in het kort je standpunt herhalen.

  36. John says :

    Beetje flauw plot. Iemand zoekt contact en verteld verifieerbare verhalen van een eeuw geleden alsof hij die zelf mee heeft gemaakt. Zou hij die niet gewoon van internet hebben gehaald, dezelfde plek als waar zij ze controleert?

  37. joost says :

    John
    doe niet zo nuchter, zo haal je toch al het mystieke weg, ze zijn juist zo lekker zweverig bezig. 🙂
    joost

  38. joost says :

    John en Rob
    overigens nog bedankt voor jullie tips om te quoten en voor de emoticons.
    🙂 😀 😕 😎 enz
    joost

  39. Wilfred says :

    @Rob: Ik begin nu toch echt te geloven dat die opmerking over die zeef juist was… 😉

    Jij schreef:

    Het christelijke gedachtengoed dat als uitgangspunt heeft dat gelovigen heilig en rein zijn op het moment dat ze gelovig zijn, vormt dus een barrière om diepliggend vuil op te ruimen en dit aan het licht te laten brengen en er iets mee te doen door die duif.

    Ik schreef:

    Ga je met die eerste zin nu Paulus in de ban doen? 😉 Volgens mij is het alleen een barriere als je het verkeerd toepast en de nuance eruit haalt. Maar misschien moet je wel concluderen dat het denken van Paulus op dit punt niet echt veel helderheid heeft gebracht

    Daarop vroeg je me (te serieus, zie de smilie in mijn quote 😉 ) aan te wijzen waar je tegen Paulus inging. Toen schreef ik je die verwijzing naar 1Kor. 6: 11. Daar waren we ongeveer gebleven…

    Tenzij jij gelooft dat 1Kor. 6: 11 daadwerkelijk betekent dat die mensen heilig en rein zijn geworden (waar de rest van de brief je toch niet echt aanleiding toe geeft), zegt Paulus daar iets wat volgens jou als ‘christelijk gedachtegoed’ moet worden bestreden (nl. dat die gelovigen heilig en rein zijn op het moment dat ze gelovig zijn geworden). Omdat het een barriere zou zijn.

    Dus volgens mij is die denkwijze, die je verder b.v. ook in Efeze tegenkomt, dat je als gelovige in Gods ogen heilig en rein bent, niet echt vreemd voor het NT. Maar het is wel ongenuanceerd als je het daar bij laat…

  40. Joost says :

    rob

    Mensen die vrije sex voorstaan, of overspel plegen blijven buiten het koninkrijk God, dat geldt ook voor gierigaards, dronkaards, groenhaters , roddelaars en oplichters.

    Dan is er voor mij dus geen enkele hoop meer? 😦 😯
    joost