Nieuwe trend: extreem vasten

In de komende veertigdagentijd slaan gelovigen massaal aan het vasten. ‘Het nieuwe vasten’ wel te verstaan: je onthouden van Facebook, Twitter en andere sociale media. Veertig dagen zonder getweet. Het is wel lekker rustig. Maar mediapriester Roderick Vonhögen vindt het maar niets. Vasten op Facebook is voor mietjes. Hij probeert gelovigen over te halen om twee dagen echt te vasten. Op eten. Maar als Jezus 40 dagen zonder eten kon, is twee dagen ook wel erg tam. Wij voorzien een nieuwe trend: Extreem Vasten! Niet zoals in Somalië, maar meer zoals in Try Before You Die. Je kiest een zo idioot mogelijke vorm van vasten uit waarvan je de gevolgen niet kunt overzien. Bijvoorbeeld 40 dagen niet op je werk verschijnen, 40 dagen geen rekeningen betalen, 40 dagen buiten de piste skiën, 40 dagen jezelf niet wassen of scheren, 40 dagen niet praten… alles mag, als het maar een extreme vorm van onthouding is.

Extreem Vasten komt niet uit de lucht vallen. Het past in een heel rijtje kerkelijke innovaties, zoals daar zijn: Extreem Dopen (je laten dopen door met een elastiek om je enkels van een brug te springen), Extreem Avondmaal (avondmaal vieren in formatie tijdens een vrije val), Extreem KerkenExtreem Profeteren, Extreme Herders, Extreme Charismatischen en Extreem Trouwen.

44 responses to “Nieuwe trend: extreem vasten”

  1. aafke says :

    Ben heel benieuwd hoe lang het duurt voordat de eerste azijnpieser een oproep doet aan GG om 40 dagen geen berichten op de site te plaatsen… 😀

  2. wees verschillig says :

    Zeg, dit bericht komt wel net een dag te laat…. Of eigenlijk meerdere dagen, want nog even nadenken waarop je precies wilt gaan vasten is ook niet verkeerd. Nouja, ik zal de ideeeen onthouden voor volgend jaar!

  3. mafchauffeur says :

    40 dagen niet profeteren zou voor sommige profeten een heilzame ervaring zijn 🙂

  4. Agilhard says :

    Extreem dopen: toen ik in 1973 werd gedoopt had men het water ’s nachts opgewarmd met dompelaars. ’s Morgens bleek het water te koken… Gelukkig hebben ze er voor de dienst koud water bijgedaan.

  5. Johan says :

    @Agilhard: Doet me denken aan zendelingen die door inboorlingen levend werden gekookt. 🙂

  6. Pittig says :

    Veertig dagen vasten van kritiek leveren!

    Veertig dagen vasten van kleding! (héél bijbels – zie Jesaja 20)

    Veertig dagen vasten van het geloof!

    Veertig dagen vasten van alles wat electriciteit gebruikt!

    Veertig dagen vasten van GG!

    Veertig dagen vasten van kritiek leveren op GG!

    Zomaar wat tips voor anderen…

  7. Wesp says :

    @Pittig
    40 dagen geen tips geven? 😉

  8. Hertog Jan says :

    40 dagen niet je kont afvegen na het poepen!

  9. Joost says :

    40 dagen het woord “ik” niet gebruiken maar je in de geest van HEM aan anderen te wijden.
    joost

  10. arie (@trialk) says :

    40 dagen niet nadenken over wat er mis is met anderen, dan kun /of ga je dat ook niet publiceren, je hebt alle tijd nodig voor jezelf!,en komt dus aan koddigheden niet toe, mag dat ? @ Hertog Jan, probeer het eens 2 dagen? .

  11. Pittig says :

    @ Wesp 😀

    Maar het is een gave van mij om bij anderen precies te weten wat ze moeten doen… 😉

    Weet je hoe je mij echt gek kunt krijgen? Veertig dagen niet meer op mij reageren!

    Oeps… geef ik weer een tip…

  12. Dutch Hermit says :

    Kan GG niet 40 dagen vasten op het plaatsen van berichten?
    (@Aafke ;))

  13. Joost says :

    pittig
    ik benijd je om je gave, het is een heel speciale
    smile
    maar wees niet bang dat ik je tip opvolg, dus voor gek worden hoef je niet te vrezen.
    joost

  14. goedgelovig says :

    @Aafke: De redactie wil heel graag een time-out. Daarom hebben we dit bericht geplaatst. We wisten dat onze lezers dan uit zichzelf met dat voorstel zouden komen en dat we er alleen maar ‘ja!’ op hoeven te zeggen. 🙂

    Heerlijk – vrij tot Pasen! Jippie!

  15. Ruud says :

    40 dagen niet vasten…

  16. John says :

    @Ruud

    40 dagen jezelf helemaal vol vreten. En dat alles voor de Heer 🙂

  17. De dichter says :

    @ volgens de legende van het vasten in de oudheid werd er tijdens het vasten niets gegeten en ook niet gevreeën? aiii en dan ook alle 2 phoeii

    Ik bedenk nog wel een alternaïf.

  18. Pittig says :

    @ John

    De Dwaze Schare bijeenkomst van 1 april valt tijdens de veertig dagen!

  19. Pittig says :

    @ John en Ruub

    Of wat dacht je van deze: Eating the Lord!

    Ikzelf leef altijd volgens deze bijbelse regel: “Want de oefening van het lichaam is van weinig nut,…” (1 Tim 4:8 HSV)

    En als mijn huisarts en mensen in mijn omgeving zeggen dat ik wel wat meer kan sporten, voel ik dat altijd als een aanval van de duivel op de bijbel!

  20. De dichter says :

    vasten moet in combinatie zijn met je gehele atitude, een oefening voor het ware “gelovige” zijn en worden.

    Als je houding niet klopt heeft het hele vasten géén zin.

  21. joost says :

    dichter
    en ik heb een houding van: ik heb geen zin in vasten
    smile
    joost

  22. WESP says :

    @…..ehhhhh niemand…

    Ik leef volgens het principe… Ik tuchtig mijn lichaam…
    Dus ik reageer niet op Pittig…..
    Ik ga het niet doen….
    Arghhhhhh….. Ik kan het niet stoppen….

    ……. Niet…………….. Reageren. ,!

  23. TommyLee says :

    40 dagen zonder laptop, tjeetje dan moet ik misschien met het vrouwtje praten, het zweet breekt me nu al uit….ehhh ja ik lust nog wel een bakje doe er maar een sprientje bij…

  24. joost says :

    wesp
    via het ziekenfonds en artsen kan men tegenwoordig pleisters krijgen om te stoppen met roken, Misschien is er ook een pleister te krijgen om te stoppen met reageren op pittig.
    De opgave zal pittig zijn maar dan kan je het vast.
    smile
    joost

  25. Eva says :

    Wat lees ik nu een ontmoeting van de dwaze schare? daar moet ik natuurlijk bij zijn.

    Mijn vasten is dit jaar geen lekkere dingen meer na het avondeten, maar nu las ik weer ergens dat vasten geen verkapte lijnpoging mag zijn, beetje jammer 😉

  26. Vleertje says :

    Goh, opeens was dat Katholieke vasten van vroeger, 40 dagen niet snoepen, heel erg suf…. Wel erg goed voor de lijn 😉

  27. rob says :

    @TommyLee

    40 dagen zonder laptop, tjeetje dan moet ik misschien met het vrouwtje praten, het zweet breekt me nu al uit….ehhh ja ik lust nog wel een bakje doe er maar een sprientje bij…

    Misschien is ze allang weg en heb je het helemaal niet in de gaten gehad 🙂

    @Pittig
    Geen gehaktballen op 1 april 😦
    Die teksten over dat vasten, daar is toch wel een vrijzinnige dwaling op te bedenken?

  28. TommyLee says :

    @rob, ze zei dat ze vanavond naar de huishoudbeurs zou gaan, ze is nog niet terug dus ik vrees het ergste. Wat ons zou moeten samen binden iS: we zijn vandaag weer opa/oma geworden TADAAAA.
    He dat van die 1 april dat is toch geen grap he.

  29. Wilfred says :

    @GG:

    40 dagen buiten de piste skiën

    Ik zou bovenstaande zin maar verwijderen, gezien de huidige ontwikkelingen… Ik vind de suggestie ook los daarvan wat smakeloos.

  30. rob says :

    @TommyLee
    Van harte gefeliciteerd.

    Voor je vrouw:
    Een nieuwe vorm v vasten: geen huishoudelijke prullen kopen, en je niet te buiten gaan aan het kopen v kadootjes voor je kleinkinderen.

    1april is geen grap

  31. Vera van Haarlem says :

    @Rob je zet me wel op een heel nieuw en verrijkend spoor: 40 dagen vasten: geen huishoudelijke werkzaamheden verrichten (en nee, koffie zetten valt daar niet onder 🙂 ) Is het te laat om vandaag nog te beginnen?

  32. rob says :

    @Vera
    Ik ben al jaren op die manier aan het vasten 🙂 En het bevalt goed!

  33. Joost says :

    vera
    ik vast ook al jare min of n op die manier, alleen heb ik het omgedraaid Ik tijdens de 40 vastendagen doe ik het en ander de rest van het jaar volg ik jou manier van vasten. Werkt goed hoor.
    joost

  34. Ds Dre says :

    FF voor de prottestanten:

    “De periode vanaf Aswoensdag tot Pasen omvat zes weken en vier dagen, tezamen dus welgeteld 46 dagen. Maar omdat op zondagen niet wordt gevast, blijven er tot Pasen 40 werkelijke vastendagen over.”

    Ofwel 40 dagen achter elkaar, dat doen ze bij de RK niet. Als je onafgebroken wil vasten dan is het 48 dagen.

    “Binnen de orthodoxe kerken wordt er achtenveertig dagen gevast tot Pasen.”

  35. Idelette says :

    @ Rob ea

    Houd me svp op de hoogte over een evt. ontmoeting van de Dwaze Schare (of is het een één-april-grap?)

    Heb je een emailadres nodig, of wordt locatie etc. via deze website gecommuniceerd?

  36. Idelette says :

    Doen een/of meer van jullie aan vasten, een niet-extreme-vorm dezer dagen?

  37. Pittig says :

    @ Idelette

    Ik vast deze dagen van gebed en bijbellezen… Scheelt me zeker 3 minuten per dag om aan andere zaken te besteden.

  38. WESP says :

    @joost
    Tjee. Die pleisters werken 😉

  39. rob says :

    @Wesp
    Je begint op Ouweneel te lijken 🙂

  40. WESP says :

    @Rob
    Heus niet ik ben veeeeeeeeeeel knapper. 😉

  41. rob says :

    @Wesp
    Absoluut, met grote voorsprong !!!

  42. Pittig says :

    Oké, ik heb meer dan een week gevast van Goedgelovig en ik kan je zeggen: dat houd geen normaal mens vol. Er zijn grenzen!

    Mijn geloofsleven is in die tijd met sprongen vooruit gegaan, ik heb veel meer mensen kunnen spreken en bemoedigen, ik heb veel meer voor de armen kunnen doen en er is een kleine opwekking in mijn straat uitgebroken, maar ik zit toch liever op GG.

  43. rob says :

    @pittig
    ,

    Mijn geloofsleven is in die tijd met sprongen vooruit gegaan

    we wachten op je klinkende getuigenis hiervan op 1 april.
    Hoeveel blaadjes heb je al vol geschreven?

  44. aafke says :

    @Pittig
    Nog even en je vertelt ons dat je in je SUV rijdend foto’s schoot met je IPhone….! 😉
    Ben wel blij dat je weer in de lucht bent want we begonnen ons zorgen te maken.