Doorbrekers de snelstgroeiende kerk

Het was een kwestie van tijd. De Bethelgemeente van ds. Orlando Bot en Bley, door de Friezen liefkozend het “Wûnder fan Drachten” genoemd, is niet langer de snelstgroeiende kerk van Nederland! Die plaats is nu ingepikt door de Doorbrekers in Barneveld. De gemeente van Peter en Ilona Paauwe groeit als apekool met elke zondag 1750 bezoekers en heeft inmiddels ook op Goedgelovig een eigen preekplek (met cartoons) veroverd. Volgens Het Goede Leven hangt het succes van de Doorbrekers samen met de eigentijdse boodschap en multimediale stijl van de diensten.

Voorganger Peter Paauwe was ooit topverkoper bij IT-gigant Baan en vermarkt nu in Barneveld met evenveel gemak zijn happy clappy-evangelie, waarna hij zich – status verplicht – in een auto met chauffeur naar Amersfoort laat rijden voor de tweede dienst in de dochterkerk. Omdat de kerk veel geld nodig heeft, wordt er gecollecteerd met grote vuilnisbakken van IKEA.

Tegenover Het Goede Leven vertelde Paauwe dat hij een levensveranderende ommekeer heeft meegemaakt door het lezen van ‘Brieven uit de hel’ van C.S. Lewis. Deze briefwisseling tussen twee duivels heeft hem mogelijk geïnspireerd om zelf ‘Brieven aan de IKON’ te schrijven, in een poging Goedgelovig uit de lucht te halen. En dat terwijl onze gratis publiciteit de Doorbrekers naar nu blijkt geen windeieren heeft gelegd. 😉

47 responses to “Doorbrekers de snelstgroeiende kerk”

  1. Broeder D. says :

    Is Peter Paauwe een nazaat van de dominee (je weet wel: die van ‘Knielen op een bed violen’)?

  2. rob says :

    Excuus @Bottenblij, sorry, sorry, sorry. 😦

  3. Onno says :

    Hahaha, “groeit als apekool” 🙂

    Leuk stukje. Een vlotte babbel en ervaring als verkoper kunnen inderdaad helpen om als voorganger “succesvol” te zijn en veel mensen te trekken.

  4. aafke says :

    De en passant gemaakte opmerking in het aangehaalde artikel op “het Goede Leven” over een zekere mevrouw Strijker intrigeert mij dan weer.
    Zij zat in een rolstoel, had MS, er werd voor haar gebeden, ze is genezen en nu staat ze bij de voordeur mensen welkom te heten.

    Gelet op de marketing-inspanningen van de Doorbrekers is dergelijk nieuws toch een enorme “tranentrekker” en prachtig motief om verloren zielen te trekken en de kerk verder te vullen.

    Niets kunnen vinden….

    Zou weer een prachtig onderwerp zijn voor een kort journalistiek onderzoek. Medisch dossier van die mevrouw, bewijs aanpassing woning door WMO, verklaring arts, nieuw bloedonderzoek, extra ruggenmergpunctie, verklaringen van de buren, foto’s voor en na genezing. Uiteraard een reportage door de Vijfde dag of Holland Doc.

    Als het verhaal word bevestigd ga ik me schamen voor mijn ongeloof.

  5. aafke says :

    Word bevestigd moet zijn Wordt bevestigd. Excuus 😦

  6. Ettje says :

    @Aafke; ik vind dat er allereerst een onderzoek gedaan moet worden naar: wat de rol van Rob en GG is geweest bij deze spectaculaire groei. Al die gratis reclame die zij gemaakt hebben voor de Doorbrekertjes vind ik toch wel verdacht… 🙂

  7. rob says :

    @Ettje
    Ik ontken alles!!

    Het is een ongelijke strijd voor Orlando.
    Overvloed leidt tot vermoeidheid.
    En Orlando leeft al aardig wat jaren langer in de overvloed van God.

    http://mediaspeler.bethel.nl/2011/12/overvloed-leidt-tot-vermoeidheid-1/

    Dat betekent automatisch dat Peter misschien nog 10 jaar koploper is, om weer vervangen te worden door de nieuwe generatie springerige hitsige voorgangers.
    Ze staan al te trappelen in de rij.

  8. rob says :

    @GG
    Paauwe schrijft brieven naar de hel 🙂
    Ik dacht dat hij zich er inmiddels wel mee verzoend had af en toe gespreksonderwerp te zijn op GG.

  9. goedgelovig says :

    UPDATE: Bottenbijl baalt en gaat in de multimediale tegenaanval. Hij draagt nu kinderen op via Skype.

    http://mediaspeler.bethel.nl/2012/01/opdragen-via-skype/

  10. Pittig says :

    Dat ‘Het Goede Leven’ artikel roept toch een hoop vragen op:

    Open, gastvrij, toegankelijk en zonder enige drempel. Dat trekt mensen als een magneet aan.

    Maar vlak daarvoor staat:

    Toen ze voor het eerst in de dienst van DoorBrekers kwamen, dacht Wolter: dit is toch niet van God!, verwijzend naar de uitbundige wijze van geloofsbeleving.

    Blijkbaar toch een flinke drempel?

    En wat te denken van mensen die niet van die uitbundige emoties houden, die zich niet thuisvoelen in grote kerken, die bang zijn voor grote groepen of het jargon van de Doorbrekers niet kennen? Het getuigt van slechte journalistiek en een opvallend gebrek aan mensenkennis als je de Doorbrekers als “zonder enige drempel” beschrijft!

    En waar komen de schaapjes volgens de voorbeelden uit het artikel vandaan? Hersteld Hervormde Kerk, Gereformeerde Gemeente. En Peter Paauwe zegt:

    Van alles komt er in de kerk: van mensen die nog nooit een kerk van binnen gezien hebben tot andere evangelischen, vrijgemaakten, PKN’ers en wat er nog meer voor smaken zijn. ,,En veel kaartenbakchristenen. Mensen die nog wel elders ingeschreven staan, maar niet meer actief zijn, of teleurgesteld in de kerk.”

    En dan komt ‘Het Goede Leven’ met een waterdicht bewijs!

    Toch zit de groei niet in het rondpompen van gelovigen uit andere kerken, zo bleek enkele jaren geleden toen een journalist van de Barneveldse Krant een rondje ging bellen langs andere kerken die Barneveld al rijk was. DoorBrekers was de 21e (!) gemeente. ,,Kerken zeiden zelf: we zijn er wel een paar verloren maar niet veel. En opgeteld al helemaal niet de 1500 mensen die wij op zondag hadden.”

    Dit is overduidelijk een flutonderzoek. Je moet cijfers hebben van mensen die zich uitgeschreven hebben om naar de Doorbrekers toe te gaan. Daarnaast heeft Paauwe net gezegd dat veel van zijn gemeenteleden nog steeds bij hun oude kerk ingeschreven staan. En het onderzoek gaat er ook nog eens van uit dat iedereen van de Doorbrekers uit Barneveld komt!? Belabberde journalistiek.

    Uit veel betere onderzoeken bij zulk soort gemeenten in Nederland en wereldwijd blijkt duidelijk dat er maar een paar procent “nieuwe christenen” zijn. Het betekent dus dat je eigenlijk alleen mensen uit andere kerken trekt. En hoe doe je dat? Door te zeggen dat hun geloof daar weinig waarde had en dat ze het bij de Doorbrekers bij het juiste eind hebben.

    Maar hebben ze bij de Doorbrekers een andere bijbel dan bij de Vrijgemaakten? Is het evangelie dan zo anders bij de Doorbrekers dan bij de Hersteld Hervormden?

    Het gaat dus om wat orthodoxe gelovigen toch als “bijzaken” moeten benoemen, zoals ruimte voor emoties, moderne middelen, gevoel van saamhorigheid. Maar uiteindelijk zijn dat voor een orthodox gelovige allemaal onbelangrijke bijzaken, toch? Het gaat toch om de bijbel en het evangelie? En die werd toch overal al gepredikt?

    Maar ja, dan zegt Peter Paauwe weer:

    Als je dit ziet, weet je dat dit niet van ons afhangt, maar dat het van God is.

    Want als je populair bent dan moet het wel van God zijn, toch? Kijk maar rond in Nederland: alles wat populair is, is toch duidelijk van God?

    Wat helpt ook wel bij dit succes? Een ons-kent-ons gevoel creëren:

    Als ik hier iemand tegenkom en hij vertelt me dat hij bijvoorbeeld parketlegger is, dan weet je dat, mocht het eens nodig zijn om iemand met zijn huis te helpen. En als je hoort dat iemand een baan zoekt, kun je daar op inspelen. We zijn eigenlijk één grote familie.

    Datzelfde zie je ook in meer dorpskerken. Jij krabt mijn rug en dan krab ik jouw rug. Of: “Je moet naar die winkel gaan, want dat is er één van onze kerk.” En zo worden er banden gesmeed en een zware sociale controle geschapen waar je moeilijk uit kunt stappen. Maar binnen onze wereld met al die verschillende meningen en de vele vermoeiende keuzes die gemaakt moet worden, schept dat een veilig gevoel.

    Maar of dat iets met waarheid of geloof of Gods zegen te maken heeft? Het zijn toch gewoon psychologische en sociologische factoren?

    Kortom: De Doorbrekers scoren alleen hoog op het creëren van een gevoel van saamhorigheid, gebruik van moderne middelen en een goede organisatie. Maar dat het daarom automatisch met Gods zegen en bedoelingen te maken heeft…?

    Het artikel in ‘Het Goede Leven’ lijkt zo vooral een PR verhaal en heeft weinig meer met serieuze journalistiek te maken.

    Gelukkig / God zij dank * dat GG en Rob er nog zijn!

    * doorhalen wat niet van toepassing is.

  11. goedgelovig says :

    UPDATE: Rob heeft een cartoon bij dit verhaal gemaakt.

    https://goedgelovig.wordpress.com/2012/02/21/het-reliboksgevecht-van-het-jaar/

  12. rob says :

    @Pittig

    Maar hebben ze bij de Doorbrekers een andere bijbel dan bij de Vrijgemaakten? Is het evangelie dan zo anders bij de Doorbrekers dan bij de Hersteld Hervormden?

    Vanuit de reacties van doorbrekertjes die hier reageren valt mij op dat het magere verwarde verhaal van Paauwe vertaald en verrijkt wordt met wat men al weet.
    De ontbrekende schakels worden door mensen zelf ingevuld, en dan is het verhaal nog redelijk te begrijpen. Maar voor verse mensen moet het toch abracadabra zijn.
    Gelukkig worden ze snel op weg geholpen door gemeente leden, en in de kringen kunnen ze alle lastige vragen stellen 🙂

  13. alwin says :

    moeten we Peter Paauwe dan maar gaan voordragen voor de Gouden Bikini, als hij inderdaad brieven stuurt naar de Ikon om Goedgelovig uit de lucht te halen. En ja Ikea zit in amersfoort vandaar natuurlijk die vuilnisbakken van Ikea.

  14. Ds Dre says :

    Ik zou die inhoud van die brieven graag zien, of heb ik die gemist?

  15. goedgelovig says :

    @Ds Dre: De IKON reageerde naar Paauwe met een cc aan ons redactieadres, vandaar dat we het weten. Maar het heeft verder niet op de site gestaan.

    @alwin: Paauwe is vast niet de enige die bij de IKON heeft aangeklopt. Trouw en het ND waren zo slim om te melden dat de IKON GG had overgenomen. Dat is niet zo, maar levert wel vermakelijke misverstanden op. De IKON stuurt klagers standaard naar ons door en dan gaan wij heel pastoraal met ze in gesprek. 🙂

  16. alwin says :

    Wat zullen ze het daar druk hebben bij de Ikon, zal vast veel geklaagd worden lijkt mij zo. Al die mensen die niet tegen een andere mening kunnen en van de kook raken. Of valt het nog wel mee G.G.

  17. d says :

    Als Paauwe nu eens staande blijft en geen seks-, geld-, en machtsschandaal De Doorbrekers gaat treffen…………..

  18. Daniel says :

    Huh, hebben ze een succesvolle kerk ipv een Christelijke debat-en polemiek academie? Hoe gaan ze dat tegenover GG verantwoorden?

  19. Onno says :

    Ach, Pauwe vervult gewoon in een behoefte bij mensen die teleurgesteld zijn in hun plaatselijke kerk. Van heinde en verre komen ze dan ook om de samenkomsten te bezoeken. Ik vermoed dat er niet zo heel veel uit de traditionele kerken uit de omgeving komen.

  20. Onno says :

    excuus, ‘vervult’ hierboven moet ‘voorziet’ zijn natuurlijk.

  21. Bert says :

    De groei van de afgelopen jaren bij doorbrekers is nog maar het begin…

  22. rob says :

    @Bert
    Het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt.
    Maar denk je dan ook dat die groei van God komt, en dat alles wat Paauwe zegt de goede woorden van God zijn?

    Voor wat is populariteit en groei een graadmeter?

  23. Idelette says :

    @ Onno

    Daar zou je je nog wel eens inkunnen vergissen. Of zijn ex-hervormden niet uit een orthodoxe kerk afkomstig?

    De Hervormde gemeente (nu PKN) in Barneveld is mega, Verschillende kerkgebouwen, 5 wijken.
    En groeit als kool, door alle kinderen die geboren worden.

    Gezinnen (ook van buitenaf) die kunnen komen wonen in nieuwe wijken die jaar na jaar uit de grond gestampt worden. Hoe zit dat?
    Barneveld is een van de weinige gemeenten op de Noord-Veluwe die een huizen mag bouwen van de Provincie, en heeft niet te maken met beschermd dorpsgezicht/echt mooie natuur)).
    Alle jonge mensen die geen huis kunnen bouwen/veroorloven in Uddel, Elspeet, Garderen, Kootwijkerbroek (?) komen naar B., soms zelfs uit het westen van het land.
    In Barneveld is een groot huis met tuin – op een anderhalf a tweeverdienersinkomen – wél betaalbaar dit itt stad Utrecht. Het is ook een stuk goedkoper dan de huizenmarkt in Amersfoort.

    De Hervormde kerk in B. is een aardig traditionele hervormde kerk met weinig tot geen vernieuwing de afgelopen jaren in de liturgie. Het is wel een heel jonge gemeente, veel jongeren, veel kinderen.

    Als je tienerkinderen niet meer goed mee te slepen zijn, of je bent zelf als heel gezin een paar jaar niet meer actief geweest in de kerkgang kan ik me voorstellen dat je het een try geeft en een keertje naar De Doorbrekers gaat.

  24. rob says :

    @Idelette
    Dus de zegen v God aan de doorbrekers zorgt er dus ook voor dat Barneveld kan groeien en dat het ook allemaal nog betaalbaar blijft 🙂
    Jij gaat nog verder dan Paauwe met zijn claims.

  25. Ds Dre says :

    @Idelette.

    In A’foort zijn de huizenprijzen ook laag in vergelijking met de omgeving en er wordt veel bijgebouwd, denk maar aan Vathorst en in is na Almere de jongste grote stad van Nederland. En zie daar ook in A’foort start “De Doorbrekers”

  26. Idelette says :

    @ Rob
    nu verwarren we oorzaak en gevolg.
    Ik verklaar gewoon waarom er in Barneveld zoveel potentieel zit voor Doorbreker-populatie. Ik ben helemaal niet pro-Doorbrekertjes.

    Een soort demografische verklaring-van de koude grond.

    Eenzelfde soort redenatie als die van ds Dre – in zijn terechte correctie/opmerking.

    Alleen schrijf ik het wat minder duidelijk op.

  27. rob says :

    @Idelette
    ok 🙂
    Paauwe springt dus in het gat vd markt.

  28. Ds Dre says :

    @Rob.

    Justem. Ik zou het knap van Paauwe vinden als hij in Almere een kerk sticht met 1500 leden. Maar ja daar zit al een concullega, DS 😉

  29. Idelette says :

    @ Ds dre

    concullega DS… wie? Toch niet Ds dre?

  30. Joost says :

    Rob
    ——Vanuit de reacties van doorbrekertjes die hier reageren valt mij op dat het magere verwarde verhaal van Paauwe vertaald en verrijkt wordt met wat men al weet.
    De ontbrekende schakels worden door mensen zelf ingevuld, en dan is het verhaal nog redelijk te begrijpen. Maar voor verse mensen moet het toch abracadabra zijn.
    Gelukkig worden ze snel op weg geholpen door gemeente leden, en in de kringen kunnen ze alle lastige vragen stellen —–
    Dat valt nog niet mee hoor! antwoord krijgen op lastige vragen , wanneer de gemeenteleden het antwoord niet weten of de vraag niet willen horen wordt je nog eerder ge-excommuniceerd dan dat je een antwoord krijgt.
    Om van sommigen een antwoord te krijgen is er volgens mij een nieuw wonder van God nodig.
    joost

  31. Joost says :

    Onno
    ——-Ach, Pauwe vervult gewoon in een behoefte bij mensen die teleurgesteld zijn in hun plaatselijke kerk. Van heinde en verre komen ze dan ook om de samenkomsten te bezoeken. Ik vermoed dat er niet zo heel veel uit de traditionele kerken uit de omgeving komen.

    excuus, ‘vervult’ hierboven moet ‘voorziet’ zijn natuurlijk——-.

    zou het niet zijn dat Pauwe de behoefte van de teleurgestelde mensen juist vervuilt??? niet voorzien en ook niet vervullen maar anderen “bewust” op het “dwaalspoor”zetten waarop hij ook zelf terecht is gekomem?
    joost

  32. rob says :

    @Joost
    Ik geloof niet echt dat Paauwe bewust op een dwaalspoor zit.
    Hij is behoorlijk overtuigd van wat hij zegt. tenminste, zo komt de man op mij over.

  33. rob says :

    @Joost

    Dat valt nog niet mee hoor! antwoord krijgen op lastige vragen , wanneer de gemeenteleden het antwoord niet weten of de vraag niet willen horen wordt je nog eerder ge-excommuniceerd dan dat je een antwoord krijgt.
    Om van sommigen een antwoord te krijgen is er volgens mij een nieuw wonder van God nodig.

    Deze vat ik helemaal niet. Wat bedoel je?

  34. Joost says :

    Rob
    toen ik de kerk bezocht en door vragen wat dieper op bepaalde zaken wilde ingaan werd ik ofwel kortweg afgekapt ofwel deden ze alsof zij mijn vragen niet hoorden en er werd me bij 1 gelegenheid zelfs gezegd dat ik er eerst maar voor moest zorgen dat ik de duivel uit mezelf moest laten verwijderen voor ik weer naar de kerk kwam.
    joost

  35. Nico says :

    @Idelette

    De Hervormde gemeente (PKN) in Barneveld groeit licht / blijft stabiel wat ledental betreft, de groei is echter kleiner dan de toename van het aantal inwoners van Barneveld

  36. bramvandijk says :

    @Joost
    Au…

    Kerken zijn soms de beste reclame voor het atheïsme 😉

  37. John says :

    Ik ben zelf niet bij de doorbrekers actief maar hoor en zie dat Jezus een werk met deze gemeente aan het doen is. Weet je wat ik zelf altijd mooi vind van christen . Wij moeten een voorbeeld zijn in het niet oordelen over mensen ,gemeenten . Wat moet de niet gelovigen wel niet denken van christenen die meer bezig zijn om fouten te constateren bij elkaar dan elkaar lief te hebben…

    Bid voor elkaar , laat god je hard veranderen , denk aan de zwakken , en heb god lief boven alles en je naaste als jezelf.

    laten wij het anders doen dan de wereld !

    Ik was boos op iemand omdat hij mij onrecht aan deed(zakenlijk conflict) hij deed nare dingen en ik werd er bedroeft van.
    Mijn hart en verstand werden boos .en vroeg god wat moet ik hier mee.

    Toen ik aan het lezen was in de Romeinen brief las ik romeinen12
    Dat als je vijanden dorst hebben ik ze te drinken moest geven en dat als ze honger hebben ik ze eten moest geven.

    Veel liefde toegewenst niet alleen voor de christenen maar ook voor de mensen die hun hard nog niet aan Jezus heeft gegeven..

  38. mafchauffeur says :

    Wat moet de niet gelovigen wel niet denken van christenen die meer bezig zijn om fouten te constateren bij elkaar dan elkaar lief te hebben

    Die zijn misschien wel positief verrast als ze ontdekken dat die christenen niet alle vlotte vrome babbels voor zoete koek slikken? 😉

  39. joost says :

    John

    Toen ik aan het lezen was in de Romeinen brief las ik romeinen12
    Dat als je vijanden dorst hebben ik ze te drinken moest geven en dat als ze honger hebben ik ze eten moest geven.

    Ja, er staat in de bijbel dat je je vijanden moet vergeven. 😦 Alleen zo jammer dat je soms het juiste vergif niet kan vinden. 🙂
    joost

  40. Bert says :

    Hallo allemaal,
    Ik lees een heleboel sarcasme en negativiteit. Maar laten we dat niet doen. Velen van ons zoeken een anker om vast te houden. De één vindt dat in het geloof (en dan zijn de Doorbrekers een prima plaats om dat op een andere dan de traditionele manier te vinden) en de ander vindt dat in andere zaken. Uiteindelijk gaat het er om dat we elkaar respecteren en de ruimte geven om het leven in te vullen zoals we dat zelf wensen.
    Ik ben zelf een keer naar de Doorbrekers geweest en het 1e wat ik voelde is dat je hier een anker kan vinden wanneer je dat zelf wil. Of het iets voor mij is? Ik weet het niet, ik ben er daarna niet meer geweest. De boodschap die meegeven wordt laat ik voor degene die hem meegeeft. Of hij Peter, Piet, Janneke of Josee heet, dat maakt me niet uit. Kritiek en sarcasme zijn zo makkelijk.
    Wanneer ik meer wil, ga ik er naar toe.

  41. henk says :

    Doorbrekers. Peter Pauwe bijbelgetrouw onderwijs. niks op af te dwingen. check de visie/preken/onderwijs met de Bijbel=de enige waarheid. dan zul je alleen maar kunnen bevestigen dat in deze kerk/gemeente God /Jezus aan het werk is. en dat is toch Geweldig!

  42. david says :

    he mensen als jullie er niett zijn geweest moet je niks zeggen over onze kerk (commentaar) en wat heb je eraan als je indezelfde god gelooft. God zegt niet oordelen. en er komen 2000 man elke dienst naar de kerk. en bij een hervormde gemeente maar 100 en bij onze jongeren groep kwamen er 250 Ga dan maar is nadenken betweeters

  43. Harry says :

    @David
    Cijfers zeggen niet zoveel.
    Een eredivisiewedstrijd trekt nog altijd meer bezoekers.
    Probeer die mensen maar eens in grote aantallen voor uw kerk te winnen. Uw kerk groeit, maar over de gehele linie vindt er slecht een verschuiving plaats. Leuk voor u, maar wij geloven het niet.

    Wie gelooft dat nu nog allemaal

    Wie gelooft dat nu nog allemaal
    Hij stond alleen, Hij had een goed verhaal
    En het einde loopt ook heel goed af
    Alle slechterikken krijgen hun verdiende straf

    Maar, wie gelooft dat nu nog allemaal
    De charlatans gaan ermee aan de haal
    De dikke dominee, de eindtijdprofeet
    Leraar liegebeest en evangelieproleet

    Maar, wie gelooft dat nu nog allemaal
    Zij spreken duidelijk in tongentaal
    En leggen jou gezegend de handen op
    Hun collecte brengt absoluut geen muntgeld op

    Maar, wie gelooft dat nu nog allemaal
    Psychische nood behandelen zij pastoraal
    Een kun jij hét niet vinden in het boek
    Dan ligt het zeker aan jouw generatie vloek

    Maar, wie gelooft dat nu nog allemaal
    Zij voeden jouw onzekerheid met een signaal
    Ben jij slechts één keer in de doop geweest
    Dan heb jij geen wederomgeboren geest

    Maar, wie gelooft dat nu nog allemaal
    Eénmaal maal afgedwaald en andermaal
    Lopen zij samen op het smalle pad
    Zet jouw voeten maar schrap, want het is er nogal glad

    Maar, wie gelooft dat nu nog allemaal
    Hij staat allang niet meer alleen centraal
    Een christen staat pal achter Israël
    Als je dat niet gelooft ga je zeker naar de hel

    Wie gelooft dat nu nog allemaal
    Hij stond alleen, Hij had een goed verhaal
    Alleen je vraagt je af …
    Wie Hij hier nog komt halen

    Allemaal!

  44. rob says :

    @Harry
    Mooi, ook leuk voor carnaval 🙂

  45. keietrekker says :

    Ook in de plaatselijke media word er over bericht ( Barneveld- Amersfoort) , er word wel heel veel om geld gebedeld. Want het moet allemaal nog groter en groter. Tja dat verklaard wel waarom er zo op die tienden werd gehamerd. ( en dan ben ik maar een paar keer geweest). Tja en als je dan veel geeft zul je heel veel voorspoed in het leven ontvangen. En nu dan die crisis ….