Waarom Valentijn werd onthoofd

Gristenen kunnen met een gerust hart Valentijnsdag vieren, want het feest is net zo christelijk als Sinterklaas. Valentijn (Valentinus) was volgens de overlevering een heilige uit de derde eeuw die op 14 februari als martelaar stierf. De aanleiding was dat hij als bisschop een paartje in de echt verbond waarvan de man een heidense Romein en de vrouw een gelovige christin was. Wettelijk was dat niet toegestaan, maar Valentijn vond de liefde zwaarder wegen dan de regeltjes en huwde het stel. Al snel wilden meer gemengde paartjes die het niet zo op hadden met Paulus’s preek over ongelijke jukken zich door Valentijn laten inzegenen. Het eind van het liedje was dat Valentijn zich voor de keizer moest verantwoorden, en uiteindelijk werd gemarteld en onthoofd. Ja, je moet wat overhebben voor de liefde. Een roos voor je lief kopen is dus wel het minste dat je vandaag kunt doen.

Onze gamescolumnist Frank Bosman legt in het NOS Journaal uit hoe Valentijn is ontstaan.

30 responses to “Waarom Valentijn werd onthoofd”

  1. Stryber says :

    In die tijd heeft keize Claudius iedere mankracht hard nodig en kondigt een decreet af, dat soldaten niet mogen trouwen (uit het leven van Valentius)

    Het gemengd huwelijk was niet de issue; maar de jonge soldaten mochten niet huwen. Goedgelovig lijkt stiekum een (Romeinse) lans te willen breken voor het Homohuwelijk; foei… 😦

  2. De dichter says :

    Die roos kan ze vergeten ik bepaal wel een ander leuk moment om haar te verrassen (en de rozen zijn nu gemiddeld 4€/stuk!!)

    Ook de liefde moet bezuinigen in deze barre tijd…
    en,
    mijn liefste heeft genoeg aan Gods liefde!! Die is namelijk onvoorwaardelijk!!!

  3. Idelette says :

    Zo zeg, De Dichter, dat zijn nog eens opvoedmethoden van je eigen vrouw/vriendin!
    Hopelijk leest Mevr. De Dichter niet mee!

    (Ik twijfel licht: als je reactie ironisch bedoeld is, dan heb ik deze verkeerd gelezen).

  4. De dichter says :

    Inderdaat ze las wel mee….

  5. Johan says :

    @de dichter: Sterkte dan met dat blauwe oog. 😉

  6. Pittig says :

    @ Johan

    Je hoeft hem geen sterkte te wensen. Hij heeft genoeg aan Gods liefde.

  7. De dichter says :

    Ik mis trouwens nog een stukje “legende” dat de vader van het meisje tot bekering kwam omdat zijn dochtertje het bekende bloemetje van valentijn krijg daar een briefje uitviel met de tekst “‘Van Valentinus’ weer ziende werd ! Mooie “legende”of waar gebeurt…geen idee

    ps ik heb geen blauw oog, maar nu verwacht ze wel op een ander moment een verrassing of zoiets..

  8. joop says :

    Paulus tegenspreken en daarmee een heilige worden. Is weer een paradox uit de RKK zeker 🙂

  9. Pittig says :

    @ de dichter

    “ps ik heb geen blauw oog, maar nu verwacht ze wel op een ander moment een verrassing of zoiets..”

    Je hebt wel humor! 🙂

  10. Pittig says :

    @ GG

    Een paar probleempjes met de tekst…

    1. Valentijn komt van Valentinus en niet van Valentius.

    2. Jullie volgen de Nederlandse Wikipedia, maar de Engelse Wikipedia is véél betrouwbaarder.

    Dat valt alleen al op doordat de Nederlandse Wikipedia geen bronvermeldingen bij hun versie van de legende hebben. De algemene bronvermeldingen die ze onderaan wel hebben vermelden het verhaal van het gemengde huwelijk ook niet.

    Er zijn namelijk héél veel mensen met de naam Valentinus martelaar geworden en drie ervan hadden 14 februari als heiligendag.

    Numerous early Christian martyrs were named Valentine. The Valentines honored on February 14 are Valentine of Rome (Valentinus presb. m. Romae) and Valentine of Terni (Valentinus ep. Interamnensis m. Romae). Valentine of Rome was a priest in Rome who was martyred about AD 269 and was buried on the Via Flaminia…

    Valentine of Terni became bishop of Interamna (modern Terni) about AD 197 and is said to have been martyred during the persecution under Emperor Aurelian. He is also buried on the Via Flaminia, but in a different location than Valentine of Rome….

    The Catholic Encyclopedia also speaks of a third saint named Valentine who was mentioned in early martyrologies under date of February 14. He was martyred in Africa with a number of companions, but nothing more is known about him.

    Deze drie Valentinussen hebben sinds 1969 geen heiligendag meer in de Katholieke Kerk, want er is te weinig over hen bekend.

    3. Pas met de Engelse schrijver Chaucer (14e eeuw) komt er een link tussen Valentijn en liefde. Alleen is het een heel andere Valentijn en gaat het om 2 mei!

    Wikipedia (de Engelse!!) over een tekst van Chaucer waar hij het paren van vogels verbindt met Valentijnsdag.

    For this was on seynt Volantynys day
    Whan euery bryd comyth there to chese his make.

    [“For this was Saint Valentine’s Day, when every bird cometh there to choose his mate.”]

    This poem was written to honor the first anniversary of the engagement of King Richard II of England to Anne of Bohemia. A treaty providing for a marriage was signed on May 2, 1381.

    Readers have uncritically assumed that Chaucer was referring to February 14 as Valentine’s Day; however, mid-February is an unlikely time for birds to be mating in England.

    Het gaat om 2 mei, de feestdag van Valentinus van Genua, die stierf in 307.

    4. Jullie zeggen er wel bij dat het verhaal een legende is, maar zelfs die legende klopt niet. Het probleem was niet tussen een christen vrouw en een heidense Romein, maar vanwege het feit dat soldaten (volgens die legende) van de keizer niet mochten trouwen. Keizer Claudius II zou geloofd hebben dat getrouwde mannen slechte soldaten waren. Toen Valentinus toch stelletjes ging trouwen, was de overtreding dus tegen de “ongetrouwde soldaten”-regel.

    Zie de Engelse Wikipedia!!! 🙂

    Ik wil niet zeggen dat jullie nu leugens verspreiden…!
    Nee, tot die conclusie mogen jullie zelf komen… 😉

  11. Eva says :

    Ik heb een heel grote bos bloemen gehad……………………………van mijn werk 😦

  12. Idelette says :

    Eva, de dag is nog niet afgelopen…!

  13. Veritas says :

    Aangezien de liefde van de man door de maag gaat, zal ik vanavond proberen de aardappels niet aan te laten branden……..

  14. Wesp says :

    @wesp
    ik doe uit principiële redenen niet aan Valentijn (commerciële zooi) Ik zeg vaak, “het mag niet van mijn geloof.” Dat zeg ik van alles waar ik geen zin in heb trouwens 🙂
    maar ja die vlieger gaat nu niet meer op! En bedankt he!!!

    Ik heb nu iets liefs op haar kussen gelegd met daarop een briefje dat het onmogelijk van mij kan komen omdat ik niet aan Valentijn doe.
    Zou ze het doorhebben? 😉

  15. Wesp says :

    dat @wesp moest er niet boven geloof ik 😦

  16. Eva says :

    @ Idelette
    Ook een kaartje van een goede vriendin 🙂 dat mijn vriend er niet aan doet overleef ik wel 😉

  17. goedgelovig says :

    Pittig: Zo’n liefdevolle correctie, en dat op Valentijnsdag. 🙂

  18. Pittig says :

    @ GG

    Jullie weten toch dat ik — ondanks alles — toch van jullie houd!?

  19. Pittig says :

    @ Wesp

    Praat je wel eens vaker in jezelf? 😉

  20. Pittig says :

    Ik heb een toilettasje met deoderant en douchespulletjes van mijn vrouw gehad! Wat betekent dát nou weer ???? 🙂

  21. Veritas says :

    Neem het ter harte en gebruik het….. wie weet wat valentijn dan nog kan brengen.. 🙂

  22. Eva says :

    Inderdaad de dag was nog niet afgelopen bij binnenkomst van vriend kreeg ik het nieuwe boekje van Paulien Cornelisse, dat wordt grinniken in de trein 🙂

  23. TommyLee says :

    Ben even niet actief op GG!! Mijn geliefde heeft positief gereageerd op mijn valentijnsaktie. Nu moet ik vroeg de echtelijke sponde opzoeken. tot morgen!

  24. Pijpkaneel says :

    @eva

    Misschien krijg je een mooi nieuw vijgenblad van Adam?

  25. henkjan37 says :

    Ik wil niet zeggen dat jullie nu leugens verspreiden…!
    Nee, tot die conclusie mogen jullie zelf komen…

    dat zijn echt dikke nazipraktijken!

    OVerigens is 14 feb. dus wel gewoon st valentijnsdag, alleen werd dat dus pas later in verband gebracht met liefde…daarvoor was het gewoon een van de tolloze heiligen die een eigen dag hadden. Dus toch wel heel katholiek iig

  26. Veritas says :

    @Henkjan
    Eindelijk iemand die serieus over dit onderwerp wil praten……….

  27. rob says :

    @Wesp

    Ik heb nu iets liefs op haar kussen gelegd met daarop een briefje dat het onmogelijk van mij kan komen omdat ik niet aan Valentijn doe.
    Zou ze het doorhebben?

    Als ze het niet door heeft heb je een ander probleem 🙂

    @Pittig

    Ik heb een toilettasje met deoderant en douchespulletjes van mijn vrouw gehad! Wat betekent dát nou weer ????

    Wij zeggen helemaal niks, behalve dat we blij waren dat er een raam open kon op de ontmoetingsdag 🙂

  28. Joost says :

    Arme Valentijn, en dan nog zeggen ze dat een beetje naastenliefde je de kop niet zal kosten.
    joost

  29. agilhartje says :

    Ik zit nog te wachten op mijn bloemen 😦