Elfstedentocht nu ook geschikt voor katholieken

Om de Elfstedentocht ook geschikt te maken voor katholieken uit de zuidelijke provincies worden langs de route 11 ‘staties’ aangebracht. Dat heeft rayonhoofd Pittig uit Bartlehiem, de geboorteplaats van Jezus, laten weten. De staties beelden een moment in de kruisweg van de Heiland uit, die zichzelf ook graag over het water verplaatste, en zijn in veel katholieke kerken en op begraafplaatsen te vinden. Dan zijn het er weliswaar 14, maar 11 past beter bij de opzet van de tocht; de staties vormen dan meteen de stempelpost. Een vergelijking van de barre Tocht der Tochten met de kruisweg vindt het rayonhoofd, tevens fervent reageerder op Goedgelovig, niet ongepast. “Beide waren enorm afzien,” stelt hij. Het parcours ziet er nu als volgt uit:

1e statie
De schaatsrijders worden tot een barre tocht veroordeeld
(Jezus wordt ter dood veroordeeld)

2e statie
De schaatsrijders beginnen aan de tocht
(Jezus neemt het kruis op Zijn schouders)

3e statie
De schaatsers vallen vanwege scheuren in het ijs
(Jezus valt voor de eerste maal onder het kruis)

4e statie
De schaatsers zien bekenden langs de lijn
(Jezus ontmoet Zijn Heilige Moeder)

5e statie
Schaatsers helpen elkaar door de koppositie over te nemen
(Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis te dragen)

6e statie
Bij een stempelpost worden de gezichten van de schaatsers even afgeveegd
(Veronica droogt het aangezicht van Jezus af)

7e statie
De schaatsers vallen voor de tweede keer vanwege slecht ijs
(Jezus valt voor de tweede maal)

8e statie
De schaatsers zwaaien naar de mensen langs de kant die vanwege ontroering en de ijzige kou met tranen in de ogen toekijken
(Jezus troost de wenende vrouwen)

9e statie
De schaatsers vallen voor de derde maal vanwege de vele scheuren
(Jezus valt voor de derde maal)

10e statie
De schaatsers raken onderweg wat kwijt (sneeuwbril, flesje, handschoen)
(Jezus wordt van Zijn klederen beroofd)

11e statie
De rijders krijgen hun kruisje
(Jezus wordt aan het kruis genageld)

“De ontbrekende drie staties werden echt te bar,” meent Pittig. “Daarin was Jezus wel uniek, ik bedoel: ging hij heel ver…” De Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden is het hiermee eens, maar vooral om logistieke redenen. “De 12e statie (Jezus sterft aan het kruis), de 13e (Jezus wordt van het kruis afgenomen) en de 14e (Jezus wordt in het graf gelegd) zijn nogal lastig uit te voeren. Je moet dan duizenden schaatsers door het ijs laten zakken en drie dagen later met Bokma reanimeren. Dat is teveel gedoe.”

Als beschermheilige van de Elfstedentocht kan de laatmiddeleeuwse Lidwina van Schiedam dienst doen. Ten gevolge van een noodlottige val op het ijs brak zij haar heup en was 38 jaar bedlegerig. Die tijd gebruikte zij om te mediteren op het lijden van Jezus.

Advertenties

22 responses to “Elfstedentocht nu ook geschikt voor katholieken”

  1. Waterlelie says :

    “ Je moet dan duizenden schaatsers door het ijs laten zakken en drie dagen later met Bokma reanimeren. Dat is teveel gedoe.”
    Dat zou wereldnieuws kunnen zijn en worden bij de hartstichting!

    Maar Jezus ontroven van Zijn wereldmissie lukt niet.

  2. de dichter says :

    Om 19 uur is het zover dan wrd de beslissing genomen wel of geen 11 statie gelden

  3. Erasmus van Rotterdam says :

    Het spijt me het te moeten zeggen, maar deze bijdrage is weer van hetzelfde bedenkelijke niveau als die over het Onze Vader een maand geleden. Maak satire over christenen, niet over Christus zelf!

  4. bramvandijk says :

    😀

    @Erasmus
    Als je eenmaal doorkrijgt hoeveel ook de bijbelse teksten zelf zijn geïnterpreteerd en geherinterpreteerd totdat ze in sommige gevallen iets heel anders zijn gaan betekenen dan de originele auteur ermee wilde zeggen, dan kun je hier alleen maar om lachen 😉

  5. Pijpkaneel says :

    @gg

    Verfent.
    *zucht diep*

  6. Pittig says :

    @ Erasmus

    Ik vond het zelf ook wel op het randje, met name omdat het ’t lijden van Jezus kan trivialiseren.

    Maar ik ben wel benieuwd waarom dit jou zo prikkelt.

    En ik heb een aantal vragen:

    1. Je zegt dat het satire is, maar is dit satire?
    2. Maakt het iemand belachelijk?
    3. Waarom is het bedenkelijk om iets uit ons leven te verbinden met het leven van Jezus?

    Hieronder zijn een paar mensen die ook hun leven verbinden met het leven van Jezus:

    Christenvervolging is hetzelfde lijden als dat van Jezus

    — Anna Graham Lotz, de dochter van evangelist Billy Graham, vergelijkt Jezus kruisdood met ons leven:
    Zoals Jezus stierf aan het kruis opdat jij geestelijk levend zou zijn, wil Hij dat jij sterft aan je eigen verlangens en dat je je verlangens overgeeft aan Hem zodat je het allerbeste leven kunt ervaren.
    (bron: Manna-Vandaag

    — de evangelische christen en American Footballspeler Tebow die bij elke keer dat hij scoort God gaat bedanken.

    — Of deze woorden waarin het geestelijk leven wordt vergeleken met het sportieve leven:
    24 Weet u niet dat van de atleten die in het stadion een wedloop houden er maar één de prijs kan winnen? Ren als de atleet die wint. 25 Iedereen die aan een wedstrijd deelneemt beheerst zich in alles; atleten doen het voor een vergankelijke erekrans, wij echter voor een onvergankelijke. 26 Daarom ren ik niet als iemand die geen doel heeft, vecht ik niet als een vuistvechter die in de lucht slaat. 27 Ik hard mezelf en oefen me in zelfbeheersing, want ik wil niet aan anderen de spelregels opleggen om uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd. (1 Kor 9)

    Ik maakte een vergelijking tussen een kruisweg, die het uiterste van één mens vroeg en een barre tocht, die het uiterste van een groep mensen vraagt. En ik ben juist niet op de laatste staties ingegaan — Jezus’ sterven. Hoeveel dominees en voorgangers gaan komende zondag in de preek naar de Elfstedentocht verwijzen en vergelijking trekken tussen de tocht en het geloof? Vind je dat ook bedenkelijk?

    Mag ik je er trouwens op wijzen dat de meeste van deze staties niet in de bijbel terug te vinden zijn? Het zijn dus verhalen die om Jezus’ kruisweg bedacht zijn.

    Tot slot — als ik het verhaal nou net iets anders had gedaan? Kruisweg eerst en dan de toepassing in de Elfstedentocht?

    Als ik had gezegd dat we elke keer als iemand valt, moeten denken aan Jezus die toen onder het kruis viel? En als iemand iets verliest, denken dat Jezus alles verloor. En zo de Elfstedentocht (met kruis!) hadden bekeken als een kruisweg en daarbij steeds hadden gedacht aan het lijden van Jezus? Hoe had jij het dan gevonden?

    (Maar — let wel — er is dan aan alle gegevens in mijn verhaal eigenlijk niets veranderd! Het blijft dan een vergelijking tussen de Elfstedentocht en de Kruisweg…)

  7. Erasmus van Rotterdam says :

    @Bram: kan je je punt verhelderen met een voorbeeld? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt; en je mag er aan twijfelen, maar ik sta verder goedlachs in het leven…

    @Pittig: het staat op een website die pretendeert satirisch te zijn.

    Jouw bijdrages zijn vaak uitgebreid en van hoog niveau en je kiest originele invalshoeken. Verder ben je goed thuis in de Schriften, dat zegt ook iets over je goede bedoelingen. Maar ik vind deze bijdrage gewoon niet zo grappig…

    Ondanks mijn moeite met dit stuk, weet ik zeker dat het jouw intentie NIET is Jezus belachelijk te maken. Dat ga ik je dan ook niet verwijten.

    Die tocht is heroisch, en Jezus lijden was dat ook – maar wel op een existentieel niveau. En ja, hij was waarlijk mens, dus moest tegen een stootje kunnen. Maar Jezus en die koppige schaatsers hebben verder niet zo veel met elkaar te maken; Zijn pijn over onze god-loosheid ging en gaat hun bevroren tenen verre te boven, toch?

    **verheugt zich op een schaatstocht op de Rotte aanstaande zaterdag**

  8. Hendrik says :

    Nou… het ontbreekt er nog maar aan dat niet beweerd wordt dat dit alles volbracht wordt om het kruisje te bemachtigen….
    (Moet bij dat kruisje overigens ook statiegeld betaald worden?)

  9. Pittig says :

    @ Erasmus

    GG heeft mijn bijdrage eruit geplukt en “waardig bevonden”…

    Deze website is niet altijd satirisch. Er zijn ook journalistieke items, besprekingen van culturele zaken en nieuwtjes. Misschien zelfs overwegend!

    Jij zegt dan:

    Zijn pijn over onze god-loosheid ging en gaat hun bevroren tenen verre te boven, toch?

    Dat moet je dan wel geloven. Dan moet je geloven dat de kruisiging van Jezus meer was dan een terechtstelling van een onschuldig mens. Dan moet je geloven dat Jezus niet alleen aan het kruis onze zonden en god-loosheid droeg, maar het ook al droeg toen hij veroordeeld werd en toen hij viel etc. Was het hele leven van Jezus dan geen lijden om onze god-loosheid? Maar dat heeft nogal wat theologische consequenties!

    Heel veel mensen, waaronder een hele bende evangelischen, hebben er weinig problemen om hun leven met die van Jezus te vergelijken en te zeggen: “Zoals Jezus dit deed moeten wij dat ook doen” en “net als Jezus dat…”. Op de eerdergenoemde link naar de Dominicaanse site werd zelfs gezegd dat christenvervolging hetzelfde is als het lijden van Christus !

    Of lees eens deze woorden:

    When we join our sufferings to Jesus, we are allowed to share an intimacy with Him that we could not otherwise have had, if we did not embrace the cross. That is why we should not fear suffering, because it brings us closer to Christ. That is why Jesus said, “Blessed are those who suffer,” because it brings us closer to Christ. And that is why Jesus said, “If anyone wishes to be a follower of mine, let him deny his very self, take up his cross, and follow me.”
    http://www.penitents.org/sisco_Unite_suffering_Jesus.htm

    Dit is een typisch katholieke gedachte. Ons lijden brengt ons dichter bij Jezus! Kijk op die manier nog eens naar de tekst hierboven?

    Er zijn trouwens theologen die al ons lijden als onderdeel van het lijden van Christus zien. Of die zeggen: God lijdt met ons mee in al ons lijden.

    Dat zijn allebei perspectieven die een heel andere kijk op bovenstaande tekst geven.

  10. Hendrik says :

    Hulde voor Pittig GG,
    Bisschop De Korte heeft nu geen bezwaar meer tegen Elfstedentocht op zondag
    http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/bisschop_de_korte_heeft_geen_bezwaar_tegen_elfstedentocht_op_zondag_1_621687

  11. rob says :

    de tocht der tochten gaat niet door.

  12. Pittig says :

    @ rob

    Dat komt door die reformatorische christenen met hun Vereniging voor de zondagsrust!!! Het is hun schuld!!

  13. rob says :

    @Pittig
    Ik dacht dat de tocht niet doorging omdat de ijsmeester het ijs verziekt had , door er met een zwaar apparaat doorheen te zakken 🙂

  14. bramvandijk says :

    Je zou bijna in god gaan geloven als je ontdekt dat hij in deze de gebeden heeft verhoord… totdat blijkt dat zelfs een bisschop er geen bezwaar tegen heeft en het dus toch misschien niet god zijn schuld is dat de tocht der tochten niet doorgaat.

    @Erasmus
    Voorbeelden, heel snel:
    -de slang in het paradijs is geherinterpreteerd tot satan, al is daar in Genesis niets over te vinden, bestond het idee van een satan destijds nog niet eens in het joodse denken;
    -Mattheüs laat Jezus naar Egypte verhuizen om een profetie uit te laten komen: “ik heb mijn zoon uit Egypte gehaald”, welke tekst niet gaat over een messias, maar over het volk Israël;
    -of denk aan de maagd (in het Hebreeuws: jonge vrouw) die zwanger zou worden, lijkt in Jesaja te slaan op de geboorte van Hizkia, niet op een latere Messias;
    -Daniël voorspelt dat god het volk zal bevrijden, en dat gaat om de strijd van de Makabeeën tegen Antioches Epifanes, maar diezelfde teksten worden op Jezus (mensenzoon) of op de eindtijd toegepast.

    Punt is dat teksten worden geherinterpreteerd zodat ze op de tijd van de interpretator slaan in plaats van op de tijd waarin de tekst is ontstaan. Dat is precies wat hier ook gebeurt.

  15. goedgelovig says :

    @Pijpkaneel: Het schaamrood staat op onze wangetjes. Maar gelukkig dat we zulke scherp oplettende lezers als jij hebben!

  16. Wintergod says :

    En onder de bruggen bij de kluunplaatsen loeren pedopriesters op jongetjes die voorbij komen.

  17. bramvandijk says :

    @Erasmus
    Bijna vergeten, en degene die ik origineel nog wel vooral in gedachten had:
    De bergrede van Jezus, volgens velen die onder invloed van Paulus staan is die vooral bedoeld om te laten zien dat het onmogelijk is om de wet te houden en er dus een andere oplossing nodig is. Geloof en geen werken dus.

    Maar dit is niet wat Jezus zegt in Mattheüs, en zeker als je Mattheüs 25 erbij pakt waar de schapen van de bokken worden gescheiden op basis van hun werken is dat ook een interpretatie die lijnrecht ingaat tegen wat Jezus (of Mattheüs die waarschijnlijk wel wat heeft zitten schaven aan de tekst) heeft bedoeld.

  18. Pittig says :

    @ GG

    Ik heb nog een idee voor jullie. Waarom beginnen jullie niet een item — een soort site — waar mensen met klachten over Joden of zwarten kunnen komen?

    http://nos.nl/video/338788-pvvsite-verzamelt-klachten-over-oosteuropeanen.html

    Of misschien juist een klachtensite voor al die PVV’ers die zich misdragen?

  19. goedgelovig says :

    @Pittig: Wij beperken ons tot het gedogen van een klachtensite over Goedgelovig: http://slechtgelovig.wordpress.com/ 🙂

  20. cornutus says :

    Bij welk doorkomstpunt verschijnt overigens de maagd Maria? Was dat ook bekend?

  21. Idelette says :

    Je hebt nu ook een website waar je positieve reacties achter kan laten over Midden-en-Oosteuropeanen: http://propolen.nl/

    Bovendien kan je op de site van de PVV alle opeenvolgende vragen (Heeft u last van….?) met NEE beantwoorden (ergo: je hebt geen overlast) en toch als eindoordeel vellen dat je last van Oosteuropeanen hebt.
    En dan is het geen racisme/discriminatie?

    Eerst kon je op deze site een oneindig maal klagen over MOE-landers. Die bug is er nu uit, zo te zien. Toch kan je per dag vanaf dezelfde computer/ip-adres weer een nieuwe melding doen

  22. Joost says :

    rob
    en ik maar denken dat de tocht niet doorging omdat de dooi inviel. joost