Een kerk vol clowns

Elk jaar opnieuw, op de eerste zondag van februari, komen honderden clowns samen in de Trinity Church in Londen om Joseph Grimaldi te herdenken. Grimaldi was naar verluidt de eerste clown die zijn gezicht wit schminkte en wordt beschouwd als de founding father van het moderne clownendom. Hij overleed in 1837. Het motto van de dienst: ‘We are fools for Christ’. Fotogalerij HIER.

Advertenties

7 responses to “Een kerk vol clowns”

  1. Pieter says :

    Hoezo zijn deze lui noemaal, zijn dat toevallig Bassie en Adriaan daar achterin?

  2. Onno says :

    Waren onze eigen Bassie en onze hooggeleerde clown Willem uit Charismanistan er ook bij?

  3. Johan says :

    Lijkt me heel gezellig, zo’n dienst.

  4. Wilfred says :

    Helemaal in de stijl van Paulus (1Cor. 4: 10). Echt bijbelgetrouw… 😉

  5. Pittig says :

    Erg leuk, maar het is nog heel gezapig in vergelijking met het “Feest der Dwazen” of het “Feest der ezels” dat aan het begin van elk jaar gevierd werd: Een praktijk die tussen de vierde en de zestiende eeuw voorkwam.

    — Priesters en andere ambtsdragers droegen maskers
    — Allerlei kinderen werden gekozen tot kerkleiders en gingen voor in de dienst. Hen werden vreemde namen gegeven, zoals Abt van de Onredelijkheid, Kleine Jongen-bisshop of Paus der dwazen en zij kregen mini-versies van de kerkelijke gewaden om. De kleine jongen-bisschop werd vervolgens “gezalfd” met drie emmers water en kreeg een krans van bladeren op.
    — Ambtsdragers waren gekleed als vrouwen en minstrelen en dansten in de kerk.
    — Liedboeken werden ondersteboven gehouden en aan de liederen werden allerlei geluiden en nietzeggende woorden toegevoegd.
    — Aan het altaar werd tijdens de mis ook worstjes gegeten.
    — Kerkelijke gewaden werden binnenste buiten gedragen
    — Tijdens de eucharistie werd een ezel de kerk binnengebracht (als verwijzing naar alle ezels uit de evangeliën)
    — De kerkgangers zongen en zeiden geen “amen”, maar balkten als ezels: “iiee-aaah”! Aan het eind van de dienst sprak de priester geen wegzending uit, maar balkte drie keer, waarop de kerkgangers weer terug balkten.

    Na de dienst gingen de priesters op ezelskarren de stad door, maakten daarbij onbehoorlijke gebaren, gooiden ontlasting naar de toeschouwers en sloegen met pannen tegen elkaar.

    Het volk voerde allerlei grappige toneelstukken uit.

    Deze diensten zijn vermoedelijk ontstaan uit de samenvoeging van elementen uit de Romeinse Saturnaliën met christelijke elementen. De kerkelijke autoriteiten waren er niet zo blij mee, maar alleen onderdelen van het feest werden verboden, niet de dienst zelf. En de onderdelen die verboden werden hadden meer te maken met het belachelijk maken van de kerkelijke leiders, dan met allerlei theologische problemen.

    http://pachome1.pacific.net.sg/~kyrie/service.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Feast_of_Fools
    http://en.wikipedia.org/wiki/Feast_of_Asses

  6. Vera van Haarlem says :

    “Aan het eind van de dienst sprak de priester geen wegzending uit, maar balkte drie keer, waarop de kerkgangers weer terug balkten.”

    En ik maar denken dat Benny Hinn vernieuwend bezig was, maar hij stoft gewoon een oud gebruik af 😉

  7. Wilfred says :

    @Pittig: Interessant. Doet sterk denken aan allerlei versies van carnaval:

    “Antropologisch gezien is het carnaval een omkeringsritueel, waarin maatschappelijke rollen worden omgedraaid en normen over gewenst gedrag worden opgeschort.”
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Carnaval