Twijfellied: Ik geloof niet langer meer

Het Goedgelovig Twijfel-CD project vordert gestaag. Inmiddels is ook de twijfelachtige demo van onze eigen popcommentator Danny Butler afgemixt. Na zijn Sorry Madonna-actie, het spraakmakende maar tegenvallende Goedgelovig gaat Live op het Flevo Festival, en het bijna helemaal goed gedocumenteerde artikel over Alice Cooper, waren onze verwachtingen flink gespannen.
 De opname van Butler bestond uit een a capella gezongen lied dat de competitie met de meest monotone en simpele Opwekkingsliederen makkelijk aankon. Gelukkig bood studiobaas en tevens enthousiaste muzikant Theo Nap zijn Wooden Cup studio voor een heel schappelijke prijs aan. Daar zijn eerder Ponoka, de titelsong van De Staf van Sinterklaas en recentelijk The RED17 op de sporen gelegd. Butler ging zich zoals gewoonlijk flink te buiten aan al het lekkers aan elektronica en zie daar… of liever gezegd: luister hier: het resultaat!

Ik geloof niet langer (mp3)

63 responses to “Twijfellied: Ik geloof niet langer meer”

  1. rob says :

    hoorde ik daar U2 invloeden 🙂
    Mooie muziek, gaat over in wat anders en eindigt wat abrupt. Daar zou je nog op voort kunnen borduren, dat laatste stuk.

  2. Meded says :

    Hmmm, tekstueel wat arm, maar wel een aantal van die subtiele Opwekkingskreuntjes erin verwerkt.

  3. henkjan37 says :

    wat een schijtnummer!

  4. rob says :

    @Henkjan 37
    Het nummer is wel enorm vooruit gegaan 🙂
    Ik ben benieuwd naar je mening over de eerste versie!

    Overigens doe ik het de Butler niet na, mijn zangkwaliteiten gaan door merg en been.

  5. henkjan37 says :

    ik twijffel ernstig of ik dat wil horen

  6. Pittig says :

    Geweldig nummer, Butler!!

    Maar zo verschrikkelijk goed dat ik het een ‘schijtnummer’ zou kunnen noemen, vond ik het nét niet. (ik wist niet dat in de trendy taal van tegenwoordig “schijt” naast “vet” en “wreed” ook een positieve betekenis heeft gekregen…)

    En die tekst blijft prachtig.

    Het was volgens mij nog sterker geweest als je vaker “Ik geloof…” had gezongen. Dan was het “niet langer meer” nog veel meer een schokkende / leuke wending geworden.

    En muzikaal is het einde inderdaad te abrupt.

    Maar de vraag “Gelooft u nog in mij?” achter het niet meer geloven aan is natuurlijk prachtig. Alle dubbelheid, twijfel en strijd van het bestaan zit er in. Dat is gewoon diepzinnige theologie die zich kan meten met menige Psalm.

  7. thebutlerbutler says :

    Dank!
    De track is overigens incompleet. Er is klaarblijkelijk iets misgegaan. Ik heb GG gemaild hierover en hoop dat ze het snel rechtzetten.

  8. rob says :

    @theButler
    Dus het klopt dat er aan het eind nog iets komt?
    De track is in ieder geval nu al een enorme verbetering 🙂

  9. henkjan37 says :

    my ears! they burn!!

  10. Kaas says :

    Ik vind hem top!

  11. Jeroen says :

    @ gg

    Waarom gebruiken jullie geen Quicktime? Ik heb die *&^% Realplayer niet en die moet ik nou WEL installeren.

  12. goedgelovig says :

    @Jeroen: MP3 is toch een gangbaar formaat dat los staat van RP?

    @thebutler: Er is blijkbaar iets misgegaan bij het uploaden, het volledige nummer staat nu online. Dus alle fans: nog even opnieuw luisteren voor de uithalen van Butler.

  13. thebutlerbutler says :

    De uithalen vielen nog net binnen het bereik. Maar ik ben benieuwd wat de rest van de rest denkt.

  14. greetsz says :

    Dochterlief van bijna 2 begint meteen te dansen! 🙂 Het klinkt echt heel vet.. Topnummer!

  15. Geer says :

    Ik weet niet wat ik moet vinden, maar niveau van menig opwekkingslied is zeker te halen, ik denk dat hij in de volgende uitbreiding er wel in moet staan……… Verder denk ik dat het een leuk eenmalig project is geweest en dat het nu weer tijd is om door te gaan met andere dingen… Ik vraag me af of het feit dat ik gelijk daarna een heavy metal nummertje aan gezet heb iets te maken heeft met de kwaliteit van het nummer…..

  16. thebutler says :

    Heb er maar een zemelige plaatjes video voor gemaakt en op YouTube gezet. Anders is het toch niet erg genoeg.

  17. Pittig says :

    Het muzikale slot is zeer geschikt om erover te twijfelen of ik dan met m’n handen in de lucht in tongen moet gaan zingen…

  18. Pittig says :

    Hier is de “Opwekkingsliederen-op-YouTube”-waardige clip van thebutler 🙂

  19. thebutler says :

    @Pittig LOL

  20. Idelette says :

    @ the butlerbutler

    Maak je zelf ook de muziek (electrische gitaar, drums)?

  21. thebutler says :

    @Idelette Klik op het plaatje. Daar kun je zien wie wat deed.

  22. Onno says :

    In vergelijking met moderne opwekkingsnummers (want dat was nu juist de bedoeling) wat betreft tekst en muziek zelfs beter uitgevoerd naar mijn idee met meer passie in de zang dan dat ik gewend ben van de opwekkingsvideos op Youtube. Wat mij betreft beter te verteren dan het gemiddelde opwekkingsnummer met die gemaakte zoete stemmetjes. Vergeef me voor mijn ongezouten kritiek op het heilige gele imperium 😉

  23. thebutler says :

    ‘het heilige gele imperium’
    Try saying that when you’re drunk. 😉

  24. bramvandijk says :

    @thebutler
    Fantastisch, de synthsolo knalt er lekker in. Ik zou persoonlijk iets minder galm over de zang doen, het is nu wat te opvallend.

    @Ruub
    Hoe staan we er verder voor?

  25. Jeroen says :

    Ik vind wel dat er een krachtige zalving van uit gaat.

  26. Jeroen says :

    Die klokken doen het hem. En die monotone gitaarriedels. Zon zeikstem die over de akkoorden heen rolt. Lekker gezalfd!

  27. Ruub says :

    @bramvandijk (ea)
    Jeast gaat dit weekend weer aan de slag. Door een studioverbouwing en een kleine was er even wat vertraging, maar ik heb er vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen.

    Gereed:
    – Heer, ik twijfel
    – Dagsluiting
    – Ik geloof niet langer meer

    Bijna Gereed:
    – Mijn twijfel is groot (drums nog)

    Opgenomen en bij Jeast voor afmixen:
    – Jezus kom weer (Annick)
    – Is mijn hoop vergaan (Jaap en Marinus)
    – Jezus, kom mij te hulp voordat ik echt verdrink (John Wiering)

    Moet nog (opnieuw) worden opgenomen:
    – Ik twijfel Heer (Herbert)
    – En toch zing ik (Henkie Spankie/ Jelle)
    – Dan lijkt de hemel dicht te zijn (Paul/Jelle)

    De laatste 2 nummers worden waarschijnlijk ook opgenomen bij Wooden Cup, net als het nummer van deButler. Paul en Jelle maken er binnenkort een afspraak.

    Het nummer van Herbert moet ook nog opnieuw worden opgenomen. Ik heb de Theoloog van het Jaar bereid gevonden een deuntje mee te spelen. Of dat het nummer wordt van Herbert, of iets anders, maakt mij niet veel uit. Ook Jaap (winnaar van de Webfish-award) wil best nog meewerken aan een extra nummer. Misschien is het leuk een gelegenheidsband te vormen voor 1 extra nummer.

  28. bramvandijk says :

    @jeast
    Gefeliciteerd met de kleine. In de gloria!

    @ruub
    Hmmm… ongeveer gelijktijdig met de nieuwe opwekking uitkomen lijkt dan mogelijk 😉

  29. Pittig says :

    Wie gaat op Opwekking met een standje voor “twijfelliederen-cd’s staan?

  30. Ruub says :

    @Pittig
    Het zou nog meer passend zijn als iemand met cd’s rondloopt: Zo’n cd komt dan ineens op je af in plaats van dat je er bewust voor kiest naar zo’n standje toe te gaan.

    Misschien is er ook wel een beetje neutrale verpakking nodig. Stel je voor dat anderen je ermee zien terwijl je op Opwekking rondloopt met je handen omhoog.

  31. Pittig says :

    @ Ruub

    Misschien kunnen we ze in van die bruine papieren zakken stoppen, waar ze in het buitenland ook altijd drank in verpakken… 🙂

  32. Flipsonius says :

    @Pittig

    Haha, jij wil een beetje gaan dealen en hosselen….”het, psst, this is real cool stuff” en zo 😉

  33. henkjan37 says :

    ik wilde niet kinderachtig doen en heb het daarom een keer of tien achter elkaar geluistert. Toen bleek het toch wel effect te hebben en had ik ineens een sterkte neiging om kittens of poppies te offeren aan een groot beeld van een uil. Normaal heb ik dat nooit, dus thebutler, bedankt voor de inspiratie

  34. rob says :

    @Ruub
    Als je nog iemand zoekt die mee wil galmen dan heeft Annick zich bij deze aangeboden :).

    @Pittig
    Misschien is het wel een idee voor het hoesje, geen enkele verwijzing naar de inhoud, je weet totaal niet wat je koopt 🙂

  35. Pittig says :

    @ Flipsonius

    Ik heb nog wel zo´n lange beige regenjas, die ik zo open kan slaan om alle Twijfelliederen cd´s aan de binnenkant te laten zien…
    “Goed spul,” zeg ik dan, “en voor minder dan je tienden.”
    of
    “Heb je wel eens getwijfeld? Dan heb ik hier iets bijzonders voor je.”

    Zoiets, maar dan met cd’s…

  36. Pittig says :

    @ rob

    Of zoiets.

    Of wat denk je van deze?

    Er is trouwens een popgroep bezig die juist tegen ons project in wil gaan! Kijk maar hier.

  37. Marcel says :

    Prachtig,.. hahaha. Ik geloof,… alleen niet dat ik er voor naar de winkel ren. Any way,… vooral doorgaan. Al was het maar om een glimlah te weeg te brengen.

    Top!

  38. rob says :

    @Pittig
    Zo’n psychedelisch hoesje met dood en verderf is ook wel wat, afgronden, donkere tunnels achtbanen, spookhuizen…een offerplaats voor al je zekerheden, een surrealistisch wegennet etc

  39. Pittig says :

    @ rob

    🙂

    Ach, wat zitten we nog te zoeken? Jij hebt toch al een hoesje getekend?

  40. rob says :

    @Pittig
    zou kunnen
    Jij tekent toch ook en Kaas is weer goed met computers, misschien een gezamelijk project ervan maken, en een gratis kleurplaat bij de cd van Ruub 🙂

  41. Marc says :

    Die Danny Butler toch…al 20 jaar dezelfde kritische riedel. Als het nou nog intellectuele twijfel was…prima maar dit is blijven hangen in het ooit zo populaire ‘woestijngevoel’- gezemel.

  42. Pittig says :

    @ Marc

    Grappig, precies hetzelfde als wat jij zegt, zeiden ze vroeger ook over die kritische bijbelse profeten…

  43. Idelette says :

    Ik ben het muzikaal gezien eens met BvD (reactie 2-2 om 11:11).

  44. thebutler says :

    @Pittig LOL

    Ik geloof dat bepaalde nuances en achtergronden die doorklinken in het lied en arrangement nog niet doorgrond worden door de meeste lezertjes.

  45. thebutler says :

    … en invloeden.

  46. Pittig says :

    @ Butler

    Marc heeft waarschijnlijk niet mijn opmerking gelezen waarin ik de diepgang van het lied vergelijk met de diepgang van veel Psalmen… Maar misschien drong dat niet door, omdat hij is blijven hangen in een kritische riedel op Danny Butler? 😉

  47. Ruub says :

    @Rob/Annick
    Check je mail. Het lijkt erop alsof zojuist nog een nummer is afgerond / z’n afronding nadert… 🙂

    @deButler
    – Heb je evt de wav-files nog? Ik weet niet zeker of we ze nog nodig hebben, maar uiteindelijk moeten alle nummers uiteraard wel even met elkaar worden ge-leveld, dus misschien komen ze later nog van pas.

    – Je vroeg me om de mail-adressen van de overige artiesten. Ik zou het vertrouwen kunnen schaden van hen door ze zomaar te geven, dus dat gaat niet op die manier. Doe anders even een oproepje via GG of via deze thread, dan lukt het vast.

  48. bramvandijk says :

    @GG
    Prima als jullie mijn mailadres doorgeven.

  49. rob says :

    @Ruub

    Annick vindt het heel leuk geworden.

    Ik heb zelf een iets ander idee erover.
    Mijn eerlijke mening:
    ik speel zelf geen noot. Dat betekent dat ik het niet goed kan verwoorden, en zeker niet beter kan spelen of mixen
    Die gitaar in de eerste versie had een soort ritme / stijl, die verloren is gegaan in de tweede versie.
    Dan klinkt het wel krachtiger maar ook monotoner / saaier.

    Zang vind ik wisselend beter dan de eerste versie, en sommige uithalen klinken iets over de top.
    Dan krijgt het weer een soort tragikomisch effect.

    In zijn geheel is het een heel stuk verbeterd, en klinkt het ook lekker.
    Ik zou zelf vinden dat er nog verbeterd kan worden, maar dan zou ze nog een keer moeten zingen.
    Ik vind het zelf ok om nog een extra gang te ondersteunen.

  50. rob says :

    @GG
    je mag mijn mailadres ook doorsturen.

  51. Flipsonius says :

    @Rob

    Die gitaar in de eerste versie had een soort ritme / stijl, die verloren is gegaan in de tweede versie.

    Janmer, jammer, ik vond die gitaarpartij echt super en heel origineel (eigen stijl!)

  52. John says :

    Mijn mailadres mag je ook geven Ruub!

  53. rob says :

    @Filipsonius
    Het gaat om een paar kleine dingen, ik kan het niet goed uitleggen.
    Het klinkt niet slechter maar anders. In mijn hoofd hoor ik hoe het eventueel zou kunnen klinken, maar ik kan het niet spelen 😦 .
    Mijn mening is ook wel afwijkend, want Annick, Ruub en Bram die het net beluisterd heeft vonden het OK.

  54. Flipsonius says :

    @Rob
    Het verschil tussen kippenvel en leuk & aardig zit ‘m vaak in subtiele kleine dingen die je moeilijk kan uitleggen 😉

    Vaak kunnen mensen die geen noot kunnen spelen dat beter verwoorden dan muzikanten zelf. Ik begrijp heel goed wat je bedoelt.

  55. bramvandijk says :

    @rob, flipsonius
    Nu pas echt geluisterd, en buiten kijf staat dat de productie nu verreweg beter is. De geluidskwaliteit van de originele opname was natuurlijk aan de magere kant. De stem klinkt nu ook voller.

    Verder is belangrijkste verschil dat de originele opname in de gitaarpartij ook dynamiekverschil legde (tokkel vs. slag), dat is nu grotendeels verdwenen doordat er doorlopend een slagje in zit. Dat wordt dan weer gecompenseerd doordat bas en drum wat gaan inkleuren en daarmee voor de opbouw zorgen.

    Ik kan wel enigszins meevoelen met rob, wat ik persoonlijk een beetje mis in de nieuwe versie is dat hij inderdaad iets saaier overkomt. Dat zit hem voor een deel in de gitaar, maar volgens mij ook grotendeels in de betere geluidskwaliteit en dat alle kleine haperingen er uit zijn. Dat gaf het origineel ook wel wat charme mee, wat warmte, net zoals een krakende platenspeler ook kan doen.

    Wat te doen?
    Ik denk dat het kan helpen om het liedje hier en daar wat meer in te kleuren, ik hoor een cleane elektrische gitaar die min of meer het basloopje uit het origineel speelt, misschien heel subtiel zo hier en daar een hammond die de akkoorden meespeelt. Zoiets…

  56. Ruub says :

    Eergisteren stuurde ik nog een mailtje naar een paar mensen over onze zoektocht naar een bassist voor een van de Twijfelliedjes, een bassist bekend met het Reggae Genre.
    Maar muzikanten werven, dat moet je eigenlijk aan David Sorensen overlaten. Lees bijvoorbeeld de wervende nieuwsbrief van deze week:

    Muzikanten gezocht

    We zoeken mensen die willen helpen met muziekinstrumenten. Mensen die een nederig hart hebben, met een vuur voor Jezus. Mensen die Renate en mij met hun muziek willen ondersteunen, zonder het zelf over te nemen. Dienaars en helpers, geen ‘performers’.

    Wordt je verteerd door een passie naar meer van HEM en minder van jezelf?

    Wil je graag dat niet jij een instrument bespeelt, maar dat God jou als instrument bespeelt?

    Wil je alles loslaten en leren om in overgave aan de Geest te bewegen?

    Neem dan contact op met ons.

    Je moet wel bereid zijn om door ons bijgestuurd en gevormd te worden. Hou daar rekening mee. Je ego zal misschien wel eens botsen met de correctie die je hier en daar zult krijgen, om je te helpen haarfijn aanvoelen wat de Geest ons allemaal wil leren. Je zult bereid moeten zijn om gekneed te worden als klei in Gods handen, om een dienstbaar instrument van Hem te zijn.

    @John, @deButler, @Bramvandijk , @Flipsonius : iets voor jullie misschien?

  57. Vera_van_Haarlem says :

    @Ruub Heb je nou de slotalinea eraf gelaten?

    “Vanzelfsprekend staan Renate en Ik er ook voor open om door jullie bijgestuurd en gevormd te worden, zodat ook wij haarfijn aanvoelen wat de Geest ons allemaal wil leren. Ook wij zijn van harte bereid om gekneed te wroden als klei in Gods handen, ook al zal ons ego wel eens botsen met de correctie die we hier en daar zullen krijgen’

    :0) Hoop doet leven, nietwaar

  58. Vera_van_Haarlem says :

    Ehhh wroden moet nog wat bijgekneed tot worden ;0)

  59. Ruub says :

    @Vera_van_Haarlem
    Nog meer kneden en kleien dus. Maar de basis is duidelijk: Je speelt gewoon op de manier waarop David en Renate dat willen, want die voelen haarfijn aan “wat de Geest iedereen wil leren” :-).

  60. bramvandijk says :

    @Ruub
    Nou, ik heb mijn portie aanbiddingsmuziek voor de rest van mijn leven wel gespeeld, dus ik denk dat ik deze aan mij voorbij ga laten gaan 😉

  61. debutler says :

    Toen ik in de P&W drumde kreeg ik wel complimenten dat ik fijngevoelig was in mijn rol als drummer en soms aanbidding leider.

    Maar deze advertentie tekst spreekt me niet aan. Ik dien geen sterren.

  62. Ruub says :

    Even een update voor de nieuwsgierige volger: De 24e duiken we opnieuw met een heleboel mensen de studio in. Komend weekend proberen enkelen al een prachtig extra nummer voor op het album te componeren. Komende week wordt dan afgesproken welk extra nummer (of welke nummers) op het album ‘moet'(en) komen.

    Kortom: er wordt nog steeds hard gewerkt aan het album. Mocht je een (goede) toetsenist kennen die wel op een nummer kan meespelen en op de 24e beschikbaar is, laat het dan vooral even weten.