TRIN brengt opwekking in Noord-Korea

TRIN bereidt zich voor op een reis naar Noord-Korea, het land waar christenen het meest worden vervolgd. “De tickets zijn geboekt, de datum is gepland,” vertelde oprichter Mattheüs van der Steen onlangs op een ‘revivaltour’ in Loppersum. Een woordvoerder bevestigde tegenover het ND dat de organisatie uit Harderwijk werkt aan een reis naar Noord-Korea, maar uit veiligheidsoverwegingen wil hij er niets over kwijt. Volgens Open Doors kan TRIN in het communistische land niets uitrichten; contact met de weinige ondergrondse christenen is zo goed als onmogelijk. TRIN organiseert grote genezingscampagnes en die alleen kunnen plaatsvinden met goedkeuring van de overheid.

Dat schept voor TRIN wel kansen, want Noord-Korea is het enige land ter wereld waar opwekking en transformatie van bovenaf kunnen worden opgelegd. Stel je een campagne op het grote plein in Pyongyang voor en met één vingerknip van Trin Jong-un vallen tienduizenden Koreanen als een blok in de geest. Heel wat spectaculairder dan de domino-wave in Myanmar. Alain Verhey schreef er een satirische column over.

KIM JONG IL WEER IN LEVEN

Kim Jong-il is weer in leven. Althans, dat beweren Noord-Koreaanse staatsmedia, en het persbureau van TRIN. Het wonder zou gebeurd zijn tijdens de missietrip van TRIN naar Pyongyang.

Argwaan

De aanvankelijke motivatie voor deze TRIN-reis was argwaan, zo vertelt ons Mattheus van der Steen. “Ik bedoel- één man, die de hamburger uitvindt, 1500 boeken schrijft en het weer kan veranderen? Dat zijn wel héél sterke verhalen hoor. En ik dacht: als die gasten onderzoeken naar TRIN doen, mag TRIN ook wel eens onderzoek naar anderen doen!” Van der Steen giechelt en vertelt dat het eigenlijk best cool is. Kritisch onderzoek doen naar andermans methoden.

Verrassing

Gedurende de missietrip bleek echter steeds meer bewijs te zijn voor de waarschijnlijkheid van de Koreaanse beweringen. Van der Steen geeft aan, steeds meer aan zijn eigen twijfel te zijn gaan twijfelen. “En op een gegeven moment weet je het zeker. Dit is echt. Dit is allemaal echt. Hier gebeuren grote dingen. Kim Jong Il was the real deal.”

Climax 

De climax van de reis was wel de ontmoeting met Kim Jong zelf. Hoe is hij weer tot leven gekomen? De getuigenissen lopen uiteen. Sommigen zeggen dat hij nooit dood is geweest, anderen leggen stellig een link met het werk van TRIN. Hoe dan ook: diverse ontmoetingen hebben plaatsgevonden tussen Kim Jong-il en Mattheus en Rebekka van der Steen. “Wat een man. Echt, wat een man.”

Toekomstplannen

Wat de toekomst gaat brengen, weet van der Steen nog niet. Wel zijn er inmiddels uitgebreide samensprekingen met de Noord-Koreaanse overheid. “Stel je voor: het charisma van TRIN, de intelligentie van Ouweneel en de magie van Kim Jong-il… Samen kunnen we zó veel bereiken in de wereld. TRIN is alive. Kim is alive. Now is that revival or what?”

47 responses to “TRIN brengt opwekking in Noord-Korea”

  1. Plant says :

    Is minister Rosenthal al gewaarschuwd?

  2. Jeroen says :

    Als dit echt zo is, dan is dit wereldnieuws!

  3. Jaap says :

    @Jeroen dit is echt zo, dat kunnen wij bevestigen 😉

  4. d says :

    Die doet tenminste wat voor de Noord-Koreanen.

  5. Idelette says :

    @ Jeroen, jij bent niet zo intelligent voor een man, hè?

  6. Paulus de Boskabouter says :

    Mooie uitdaging voor GG ook, om hier een wonderzoeksteam achteraan te sturen…

  7. alainverheij says :

    Ik dacht dat Jeroen ook satire was.. Hoop ik toch??

  8. Idelette says :

    @ Alain Verheij
    Moet je niet aan bronvermelding doen, op je weblog, en ‘verantwoorden’ waar je het stuk over Kim Jong Il vandaan hebt?

    (Een aansprekend weblog trouwens).

  9. Idelette says :

    @ Alain
    Ik heb één mogelijkheid over het hoofd gezien:

    Misschien heb je het stuk zelf wel geschreven en ben jij misschien lid van het o-zo-geheime GG-redactie-genootschap!

  10. De dichter says :

    Jammer dat ze altijd zoveel € ervoor vragen, en “spooky” welke vragen je allemaal moet invullen over bv je psychische gezondheid enzo…

    En ik vind zowiezo dat er genoeg “zendingswerk” hier in ons eigen land op de grond blijven liggen…laten we dat eerst eens gaan oplossen…

  11. bramvandijk says :

    Als Kim Jong Il nog leeft dan hebben we het al die tijd verkeerd gehad, god is geen drieëenheid, maar een viereenheid!

  12. mozes II says :

    Ik geef me meteen op als lid voor het onderzoeksteam in Noord-Korea. Waar moet ik tekenen?

  13. Pittig says :

    @ Mozes II

    Je doodsvonnis moet je onderaan de bladzijde tekenen…

  14. Vinegar says :

    Ik had zo gehoopt om onderaan het artikel ‘Satirische nieuwsdienst’ te zien staan. Maar nee, Trin wil écht naar Noord Korea. Mensenlief… Maar ik ben nu ineens blij met de nieuwsgierige en alles in de gatenhoudende gidsen en ik hoop dat zij voorkomen dat Trin met de bevolking in aanraking komt!!!! Die wil ik graag de wonderverhaaltjes en zoetsappigheden over Jezus besparen!

    Hm.. nu ik er zo over nadenk is dit land misschien wel het beste en veiligste land voor Trin: ze krijgen daar de minste kan om schade aan te richten 🙂

  15. alainverheij says :

    @ Idelette (Calvijn?)
    ik heb ‘m inderdaad zelf geschreven ja.
    Maar ben geen geheim GG lid hoor..
    Hoewel.. als ik ’t was zou ik ’t verzwijgen. Ha!

  16. Pittig says :

    IK weet al waarom TRIN naar Noord Korea wil. Hun manier van werken spreekt hen aan… Geen kritiek, iedereen die buigt als je dat zegt en ieders volledige toewijding! Dat moet elke charismatische leider toch aanspreken?

  17. Pittig says :

    Maar serieus — het gaat wel een stuk beter in Birma sinds ze daar geweest zijn! Zou het dan toch…?

  18. Pittig says :

    Zeg ik eens wat positief over TRIN en dan komt het meteen in moderaasje! Heeft GG een “anti-positieve-opmerkingen-over-TRIN-filter? 😉

  19. Pittig says :

    Oh, gelukkig, mijn opmerking is er nu wel doorgekomen. Ik trek mijn verdachtmaking in…

  20. Erasmus van Rotterdam says :

    Zonder de zendingsreizen van Paulus was ik naar de mens gesproken ook nog heiden geweest, dus van mij mag tie.

    Maar de weg naar een Noord-Koreaanse cel is breed: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/26/postzegelhandelaar-blikt-terug-op-zijn-noord-koreaanse-avontuur/ (en die was alleen nog maar postzegelliefhebber)

  21. Pittig says :

    @ Erasmus van Rotterdam

    Zonder de zendingsreizen van Paulus was ik naar de mens gesproken ook nog heiden geweest, dus van mij mag tie.

    Zouden er niet al christenen in Noord Korea zijn? We hoeven daar dus niet naar toe! We moeten alleen die christenen ondersteunen, toch?

    Ik houd namelijk niet van die export van allerlei westerse vormen van christendom. Dan zitten er al katholieken, maar dan moeten de zuidelijke baptisten, de zevende dagsadventisten, de noordelijke baptisten, de assemblies of God en vele charismatici er ook nog zo nodig naar toe. Alsof het evangelie niet genoeg is.

    Dankzij die arme postzegelhandelaar weten we in ieder geval dat we deze keer geen schokkende Youtube fimpjes van Matteüs hoeven te verwachten. Als hij daar met zijn iPhone rond gaat zwaaien zien we hem jaren en jaren niet meer terug!

  22. Onno says :

    @Pittig, waar is je geloof jongen? De gezalfde Mattheus is toch alleen geroepen tot een leven van voorspoed en tegenslagen zijn hem vreemd? Ga je maar snel bekeren van je twijfel of Mattheus wel beschermd zal worden tegen alle rampspoed die de doorsnee mens kan overkomen als hij naar Noord Korea afreist.

    Overigens wordt ik wel heel erg nieuwsgierig van zo’n nieuwsbericht hoe TRIN toch weer aan zo’n opmerkelijke reisbestemming komt en hoe zo’n samenwerking met een superdictatoriaal-communistisch regime in de praktijk eruit zal zien.

  23. henkjan37 says :

    zouden ze trin daar ook kunenn houden?

  24. TommyLee says :

    Ik vermoed dat MvS omgeven zal worden door de bekende propaganda-gidsen. Deze geven allemaal hun hartje aan de Heer. Dat zal op zich al een revival zijn. Vervolgens gaan ze met z’n allen een opvoedkamp in. Daar geven alle aanwezigen incl. bewakers hun hartje aan de Heer Daar ontsnapt MvS (eventueel na aardbeving).door een wonderbare verplaatsing.

  25. Wilfred says :

    Misschien kan Mattheus meteen even checken of dat verhaal van die rouwende eksters ergens op gebaseerd is. Oh nee, dat was een wonder! En dat gaat Mattheus natuurlijk niet ontkrachten… 😦

  26. Onno says :

    Zou wat zijn zeg als Mattheus Kim Jung oen een flinke smak geld heeft betaald samen met zijn companen in de VS uit de Profetische beweging om daar een leuke show op te kunnen voeren. Als de 2 jonge superleiders elkaar weten te vinden staat straks heel Noord Korea op zijn kop en moet heel Korea opdraven om Mattheus en zijn team eer te bewijzen. Doet het goed op de promotiefilmpjes. Ik zie het al helemaal voor me.

    Hoewel dat wellicht niet helemaal realistisch is dat TRIN dat voor elkaar krijgt vraag ik me toch wel af wat ze daar wél zullen gaan doen.

  27. Wilfred says :

    @Onno: “Als de 2 jonge superleiders elkaar weten te vinden staat straks heel Noord Korea op zijn kop en moet heel Korea opdraven om Mattheus en zijn team eer te bewijzen.”

    Zie jij al een Delta Lloyd reclame voor je waarin iemand vergeet op te staan voor zijn rol in het portret van MvdS? 🙂

  28. Onno says :

    @Wilfred, zoiets had ik in gedachten ja 🙂

  29. eekhoorn says :

    Volgens mij is het nog verre van zeker dat ze gaan, maar ze verspreiden het nieuws vast; in geloof. Want als ze zelf twijfelen of iets wel dan niet gaat gebeuren, waar blijven we dan met z’n allen.

    Ik hoop van harte dat het niet door hoeft te gaan, als Trin daar geweest is zijn de Noord-Koreanen voor de rest van hun leven wars van “het” geloof.

  30. Oscar de Tweede says :

    Noord Korea! En daarom vraagt de Charismatische Kariboe uit Harderwijk ons vandaag in het Ref. Dagblad : come on, people, we don´t talk about the seven blind children, we talk about something that is going to happen in Northern Corea. We close the book of Birma, we start again. Pray in tonques.

    Ik hou het ook nu maar weer bij ´n tonque in cheek.

  31. Onno says :

    @ Oscar de 2e

    Chariskariboe?????? Mis ik iets? :-p Een vergelijking tussen Metjoe venderstien en een Kariboe heb ik nog niet eerder gehoord 😉 Misschien bedoelde je Maraboe?

  32. jansen says :

    Er zijn aanwijzingen dat Mattheus en Ouweneel momenteel al in Noord-Korea zijn.

  33. goedgelovig says :

    @jansen: Welke aanwijzingen zijn dat?

  34. jansen says :

    @GG,

    De opmerking van Ouweneel op FB afgelopen donderdag is er 1 van.

  35. goedgelovig says :

    @jansen: Ouweneel is met zijn ega weg, daarom mag hij niet Facebooken. Mattie zit in Chicago.

  36. Marianne says :

    Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt? Willen ze dood ofzo? En de christenen daarin meeslepen? Vraag me sowieso af hoe ver ze komen. Vast niet verder dan de rijke mensen en blinkendschone straten. Ze zullen in ieder geval geen stervende kinderen van de honger en christenen die niet de hemel mogen zien.
    Stelletje idioten daar bij Trin. Wat een arrogantie. Wat een schande

  37. Jozef says :

    Lees net hier: http://touchreachandimpactthenations.blogspot.com/2012/02/heidi-baker-weer-in-nederland.html dat Heidi Baker weer naar Nederland komt. Zal wel weer over die boot gaan…

  38. Harold Prinsenhof says :

    Marianne
    Jij bent een schande met je kritiek op mensen die iets geloven, de wereld is vergeven van kinderarbeid, mensenhandel, illegale donorhandel, wapenhandel, drugs en prostitutie..en jij maakt je druk om een of andere jongeman die zn leven een beetje aan het ontdekken..er vallen bij mijn weten geen doden en gewonden daar..Jij en zoveel andere criticasters maken zich druk om de verkeerde zaken in het leven,,, en dat is jammer…die dingen komen vaak voort uit frustratie…er zijn veel mensen met een psychische aandoening op dit forum…

  39. joost says :

    harold prinsenhof
    je reactie komt op mij behoorlijk gefrusteerd over … Waar komt dat bij jou vandaan?
    En sinds wanneer is het de gewoonte om iemand een schande te noemen wanneer die persoon haar mening geeft?
    En omdat er , zoals je schrijft, zoveel leed en slechtheid in de wereld is zouden mensen zich niet meer druk mogen maken om de kleinere dingen?
    Dan gaat de wereld, volgens mij, pas echt naar de maalemiezen.
    En waarom bepaal jij waarover zich druk mag maken?
    Arrogantie? Grootheidswaan? Psychiatrische aandoening?
    joost

  40. aafke says :

    @joost
    Een wereld die naar de “maalemiezen” gaat is helemaal niet zo erg..!
    Het wordt pas lastig als de wereld naar de gallemiezen gaat… 😀

  41. Flipsonius says :

    @Aafke
    om nog maar te zwijgen van de zo gevreesde Barrebiesjes!

  42. Jan Prins says :

    Zal wel een opwekking des doods zijn. Anders zit je zo in de bak.

  43. kritisch says :

    Open ik de link “Heidi Baker naar Nederland”, adverteert de ANWB daar met een bootverzekering 🙂

  44. Harnoldus says :

    Die boot hoeft niet verzekerd te worden.
    Heidimheeft dekking geregeld op de “Blessed Assurance” 😀

  45. joost says :

    aafke
    Bij uns op ut durrep gaan ze nog naar de maalemiezen maar misschien is dat wel streekgebonden. 🙂
    joost

  46. Sjonnie says :

    Inmiddels heeft MvdS op zijn FB bevestigd dat hij VANDAAG afreist naar Noord-Korea en zaterdag weer terug verwacht te zijn om niks te missen van zijn geweldige opwekking, die maar niet echt van de grond komt.

  47. afolus says :

    @Sjonnie
    Is het de bedoeling dat er iets van de grond komt dan…?
    In Ermelo is men inmiddels ongeveer een maand aan het kerkje spelen is in een hotel-foyer. Zo lang er geen berichten komen over vermeende dodenopwekkingen, herstel van amputaties en spontane zwangerschappen zal het wel meevallen met de gehoopte aandacht uit alle delen van de wereld.
    Ik las over beelden, woorden en plaatjes die gaan over de geweldige zaken die zich in ons land gaan voordoen binnen resp. 52 en 21 dagen en de geestelijke duiding die men geeft aan politieke gebeurtenissen.
    Het PR-team zal er wel voor waken om al te grote clams te doen want men is bang dat een journalist (niet Andries Knevel) om bewijzen gaat vragen.

    Over Knevel gesproken.
    In de afgelopen week heb ik hem een paar keer behoorlijk zien drammen op politieke figuren die meedoen aan een of andere beauty contest, want dat zijn die lijsttrekkersverkiezingen toch.
    Je zou willen dat hij destijds een zelfde drammerige doorvraaghouding zou hebben getoond in zijn vraaggesprek met Prof. Ouweneel over het onderzoek van Karel Smouter.